Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Kontigent.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Hej helge jeg vil gerne betale men hvor finder jeg konto til dette.
  • Alk

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    2
    Stor allergiplan kan give ALK boost i Japan: "En gammel drøm, der går i opfyldelse" Den japanske regering har besluttet, at cederpollenallergi skal håndteres som et nationalt anliggende.
  • Q&A med HOVE A/S

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Investors! Hove A/S' CEO Hans Christian Hansen og CCO Thomas Cramer svarer på spørgsmål i forbindelse med publiceringen af firmaets halvårsregnskab. Helge Larsen, ProInvestor.com, modererer, og skarpe spørgsmål kan sendes direkte til [email protected], senest kl. 12.00 tirsdag d. 5. september. Video fra Q&A udsendes fredag d. 8. september. [image: 115094_fullsizeoutput_20d5.jpeg]
  • Cloudberry Clean Energy (Norsk selskab)

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    God tirsdag aften 5. sep Jeg har fundet denne ret nye aktie på den norske Oslo Børs. Selskabet hedder Cloudberry Clean Energy (Ticker: CLOUD). Kort om selskabet: Cloudberry Clean Energy ASA is a Nordic energy company that owns, develops, and operates hydropower and wind power plants in Norway and Sweden. The company produces renewable energy for future generations, with an ambition to develop a sustainable society and create value for stakeholders. The company has three revenue generating segments and one cost-efficient corporate segment. Development segment consists of green-field projects both onshore and off-shore. Production segment is engaged in operating assets, with power sold in the spot market and under fixed price Power Purchase Agreements. Operations segment delivers services such as asset management of hydro and wind assets, including digital solutions. Som i kan se i regnskabs-oversigten, så har de siden Q2 2022 virkeligt leveret en imponerende INDTJENINGS vækst, samt en endnu mere imponerende OMSÆTNINGS vækst. I den tekniske model har vi fået lavet en dobbeltbund i kurs 9,77 NOK Derefter er det en flot stigning i RSI og et frisk købs-signal i MACD. Så den synes jeg i bør overveje at købe ... og jeg har sat en købs-ordre over til i morgen tidlig. Man må sige, at de få ENERGY & UTILITIES selskaber har vind i sejlene lige pt. og det synes jeg man bør udnytte. Er der nogle af jer der kender selskabet og evt. har købt aktier i det? Det er ikke en aktie jeg vil anbefale til pensionen, dertil er energy-markedet for volatilt imo. Men et godt solidt trade indtil energi-priserne begynder at normaliseres, for så skal den sælges. Jeg håber et par af jer, vil holde øje med hvornår RSI topper omkring de 70-75, og så sælg den. Og derefter tror jeg der kommer en runde 2 (wave 2) i aktien, så det vil være rart hvis et par af jer, som er frisk på at købe aktien, gider at holde øje og sige til når i sælger igen. [image: 115199_TA_NO_Cloudberry.jpg] [image: 115199_FA_NO_Cloudberry.jpg]
  • Q2 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet

    55
    0 Votes
    55 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Hej alle Det er tid til at oprette en ny tråd, da den anden tråd var blevet for lang, og for langsom når man scrollede op og ned. Jeg har herunder opdateret det svenske LARGE CAP marked, som fylder 3 sider. Jeg lægger en side op ad gangen for overskuelighedens skyld. Her på side 1 kan man se ... at der har været en meget imponerende indtjenings-vækst year-on-year i rigtigt mange selskaber. at der er ret mange attraktive cases, hvor der både er ... Stigende omsætning year-on-year Stigende indtjening year-on-year En stigende RSI i den tekniske model Et købs-signal i MACD ====================================================== VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT DEN SVENSKE KRONER ER HISTORISK LAV. 1,00 SEK = 0,63 DKK ====================================================== De mest attraktive og rene Tekniske modeller lige nu er ... Bravida Electrolux Professional Epiroc A Instalco Lifco Loomis Systemair Jeg vil gerne lige høre jer, hvor mange af jer, der overhovedet har et udenlandsk aktie-depot, og som er interesseret i at se på aktier udenfor Danmark. Det er bare så jeg ikke spilder jeres og/eller min egen tid, hvis det ikke har jeres interesse? [image: 113658_TekniskStatusSverigeLargeCap_1_01Jul23.jpg]
  • Atlantic Saphire Salmon Facing Continued Challanges (ASA.OL)

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    great_scandinavianG
    Quick Q&A: Do you know the magic answer? Is Atlantic Saphire Salmon (ASA.OL) investors misunderstanding the true state of the company? If so why would investors engage in a fire sale of their stocks in such a panic, resulting in the company's stock market enterprise value plummeting by over half in the last few weeks, as documented in attached image. I suggest that management takes a critical look at improving 'steady productivity' by thoroughly examining every process for potential enhancements and creating a digital twin for each piece of equipment to systematically document maintenance failure profiles. This approach will enable them to simulate and work towards preventing unexpected future failures, particularly for critical systems such as water chillers, filters, and pumps, among others. In recent years, one of their fish plants completely burned down, possibly due to a lack of adequate cleaning procedures and maintenance protocols. There have historically been far too many continuous failures and breakdowns at this company for it not to be a systemic issue. The company has recently silenced public feedback by discontinuing quarterly Q&A sessions and ignoring repeated email requests for onsite tours or investor targeted videos of same. These sessions and recordings hereof could have served as a platform for the company to address its problems in detail and outline permanent solutions. In terms of public relations, the company should consider reintroducing the monthly update sessions that were previously implemented during similar historic major issues. Additionally, they should publish a projected timeline for achieving the now long awaited profitability, allowing investors to adequately track progress. They should also communicate their exact plan for complying with the cash requirements outlined in the H1 (Q2) 23 financial documents, as they seem currently non-compliant. It would also be beneficial to external stock holders if management refrained from further diluting the stock for personal or 'friends and family' gains, as their regular salary, which is approximately 500K, should adequately account for their current 'performance' compensation. In summary, investors are growing impatient and frustrated with the lack of professionalism and accountability in management, issues that seem entirely resolvable. [image: 115163_2023_09_03___30_Days_Stock_Performance.png]
  • Novos aktiekurs og forventningerne kværner videre

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Novos aktiekurs kværner videre - og det samme gælder forventningerne. Mindre godt ser det ud for Ørsted. Er det realistisk at noget kan ændre sig? Det vender Hansen & Larsen i ugens afsnit af Investeringspodcasten, som også kommer ind på den svage norske krone, centralbankernes udmelding, Vestas og de høje oliepriser. https://www.youtube.com/watch?v=5p91Nrn5FGY
  • Intuit Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Intuit Inc. Intuit Inc. er en amerikansk fintech virksomhed, der specialiserer sig i finansiel software. Produkterne omfatter skatteberegnings-applikationen TurboTax, finansierings-appen Mintcom, regnskabsprogrammet QuickBooks, kreditovervågningstjenesten Credit Karma og email-markedsføringsplatformen Mailchimp. Udover sine kerneforretninger har man også arbejdet med at udvikle løsninger inden for cloud computing, kunstig intelligens og maskinlæring for at forbedre sine tjenester. 20 kontorer fordelt på 9 lande. 100+ mio. kunder verden over 17.300 ansatte. 6. September 2023 kommer der Intuit Innovation Day hvor man afslører ny generativ AI-platform og produktoplevelser for forbrugere, små virksomheder. Nøgletal Kurs: 550,58 Market Cap: 154.195B P/E: 65,47 Forward P/E: 29,51 P/S: 10,73 P/B: 8,93 Enterprise value: 156.826B Profit margin: 16,59% Operating margin : 21,86% ROE: 14,14% ROA: 7,07% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 12,30% Udbytte: 0,66% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Omsætningen steg i FY22 med hele +32%. Eksklusive Mailchimp steg omsætningen 24% For regnskabsåret FY23 steg omsætningen med +13% y/y og EPS +16%. Fokuseret på kundernes behov Stærkt brand Integrerer med PayPal, Shopify, and Square Kommer fra en række positive kvartalsrapporter. Jeg arbejder selv i SMB/SMV segmentet og oplever selv hvordan man for at få en komplet løsning, er nødt til at håndplukke mange services, så det giver god mening at samle en værktøjskasse. Opjusteret guidance er en indikator for styrken af den organiske vækst fra de opkøbte services Styrken af partnerskaber og sigter mod at skabe en åben, samarbejdsplatform, der integreres med partnere for at levere maksimal værdi og fordele til kunderne Attraktivt frit cashflow Hvad taler imod ? Prissætningen er stadig for høj i forhold til vækst, og hvad der ellers er i sektoren. Har et ry for at presse kunderne med prisstigninger Goodwill udgør meget stor del af aktiverne, og et meget atypisk niveau for en fintechvirksomhed og vil komme til at betyde afskrivninger. Alle ved at jeg hader aktiebaserede kompensationer, og her er man en af de helt slemme, hvor seneste regnskabsår igen viste stigning på 47.03 % i forhold til året før ! Har måtte acceptere USD 141 mio. forlig over påstande om, at det uretmæssigt overopkrævning af visse forbrugere for TurboTax. Cyklisk virksomhed, der er afhængig af at små virksomheder har det godt. Med den store stigning i år syntes jeg investorerne har valgt at se bort fra lavere margin og højere gearing i forretningen. Holdning Der findes ufattelig mange løsninger, og det er et meget konkurrence præget område og med den høje værdisætning de har i dag, tvivler jeg på som europæer det nogensinde bliver en interessant investering, fordi softwaren er så specifik til US at man har for lidt viden omkring det. For mig er det stadig mere interessant at kigge på Topicus eller Constellation Software hvis man vil den vej. Ingen position Husk at hold øje med Intuit Innovation Day i dag. Det er en mulig kurstrigger.
  • Vestas: Mange faktorer bag nyt kursfald

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Vestas falder OVER 4 % fra morgenstunden. Der er en række faktorer bag ved det kursfald Spill-over effekt fra Ørsted nedtur Stadig vanskelige markedsvilkår Fokus på USA off-shore - kommer der aflysninger (tidligere koncessioner gives tilbage)? Selv om aktien er faldet meget, er aktien stadig ikke et "fire-sale" tilbud nøgletalsmæssigt Barclays initierer analysesdækning med kursmål 99
  • Novo Nordisk: Kan købe Norge tæt på 2 gange

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Novo Nordisk kursridt har været spektakulært. Mens Novo Nordisk strides med LVMH om at være Europas mest værdifulde selskab, og er kommet ind i den globale top20, er her lidt om hvor meget Novo Nordisk fylder i Danmark/Norge/Sverige med udgangspunkt i markedsdata onsdag den 5/9: Novo Nordisk i dansk, norsk, svensk PERspektiv Novo Nordisk udgør markedsværdimæssigt over halvdelen af de øvrige 24 danske C25 selskaber (54,73 %). Lidt over halvdelen af de svenske aktier i OMX S30 (51,40 %) 171,87 % af de norske aktier i det norske OBX indeks Novo Nordisk udgør 22,97 % af de samlede markedsværdier i Danmark, Norge, Sverige På en top-ti liste over store danske, svenske og norske selskaber kommer Novo Nordisk naturligvis ind på en suveræn 1. plads På andenpladsen kommer AstraZeneca Listen domineres af 5/6 svenske selskaber alt afhængig af om man betragter Nordea som et svensk eller finsk selskab Norge har 2 selskaber på listen: Equinor og DNB som nummer 9 Det 2. danske selskab på listen er DSV Ekstremt svag SEK/NOK betyder meget Beregningerne er foretaget i danske kroner og tager udgangspunkt i hvor meget man kan få for Novo Nordisk set i større perspektiv. Det er meget; rigtig meget. Tallene illustrerer: Ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk Novo Nordiske har fanget tidens trend med fedme Novo Nordisk er i sin helt egen vægtklasse Kombinationen af høj vækst og stigende multiple har haft en betydelig effekt Investorerne investerer utrolig "koncentreret" i Novo Nordisk, som tager en meget betydelig del af pengene. Svenske og norske kroner er set i et historisk perspektiv meget svage. Figur 1: Kursudvikling, Novo Nordisk, 5 år Kilde: Nordnet AB [image: 115204_image001_11_.png]
  • Operating Yield primo sep. for de største Nordiske selskaber

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockValueN
    God dag til alle Jeg vedligeholder en database bestående af de mest handlede nordiske selskaber, hvor jeg beregner selskabernes Operating Yield (OY). Lidt simpelt forklaret viser OY, hvor godt selskaberne har gjort det de seneste 12 måneder målt ift. værdien af selskabet. Jeg sorterer alle selskaberne fra største OY til laveste OY indenfor de forskellige sektorer, og bruger listen til at holde øje med selskaber, der har gjort det særligt godt. Listen på i alt 14 sider er vedlagt i pdf-format, og alle selskaberne har opdaterede værdier jf. seneste regnskabssæson på nær nedenstående 8 selskaber, hvor jeg ikke har kunnet få opdaterede tal fra: Puuilo Oyj AcadeMedia Systemair ChemoMetec Frøy Cadeler SECTRA B NNIT Listen på cirka 280 Nordiske Selskaber kan bruges til at sammenligne selskaberne indbyrdes. Dog kan listen ikke medtage finanssektoren, fordi indtjeningen er sammensat anderledes for banker, forsikringsselskaber mv. Helt præcis definerer jeg Operating Yield (OY) således: OY = Operating Income TTM / Investors Enterprise Value (IEV), hvor IEV = Enterprise Value + Dividends TTM + Minority Interest. Jeg håber, at listen kan bruges til inspiration for andre her på Proinvestor. 115149_OperatingYield_Sektoropdelt.pdf
  • Main Street Capital Corp.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Main Street Capital Corp. Main Street Capital Corp er et investeringsselskab hvis investeringsportefølje typisk er lavet til at understøtte ledelsesopkøb, rekapitaliseringer, vækstfinansieringer, refinansieringer og opkøb af virksomheder, der opererer i forskellige industrisektorer. Firmaet søger at samarbejde med iværksættere, virksomhedsejere og ledelsesteams og tilbyder generelt "one stop" finansieringsalternativer. Kunderne har typisk en omsætning mellem $10-$150 mio i omsætning. Virksomheden drives i den amerikanske region, og den henter størstedelen af indkomsten fra gebyr, provision og renter Skyggebankudlåner, der træder ind for at udfylde hullet efterladt af store banker, Fast partner i virksomhederne hvilket er understreget af at 24 % af sine lån er hos virksomheder som har anvendt dem i 10+% år og 54% af lånebogen er hos kunder der har været der i 5+år. Medstifterdrevet og har bevist historisk at man formår at tegne rentable og sikre lån samtidig med man outperformer sektoren. 91 ansatte Nøgletal Kurs: 40,67 Market Cap: 3.352B P/E: 9,12 Forward P/E: 10,46 P/S: 7,29 P/B: 1,47 Enterprise value: 5.315B Profit margin: 75,58% Operating margin : 87,18% ROE: 16,88% ROA: 6,08% Indtjeningsvækst kvartal: 555,10% Omsætningsvækst kvartal: 49,70% Udbytte: 6,93% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Udbetaler 6.93% udbytte og har har aldrig reduceret sit månedlige udbytte til aktionærerne, siden det blev børsnoteret i 2007. Udbetales på månedsbasis. Diversificeret portefølje på tværs af 195 selskaber i 50 forskellige sektorer og god spredning. Opererer i LMM segmentet, hvor der er masser af muligheder. Der er omkring 200.000 virksomheder i den størrelse i USA, og man låner i dag kun ud til 0.1% af dem Positivt eksponeret ved rentestigninger og generelt høje renter. Handles normalt til højt premium i forhold til resten af sektoren, det gør man ikke længere Række af positive kvartaler Man vurderer på trods af den seneste øgede markedsvolatilitet og usikkerhed at deres lånestrategier kan levere attraktive investeringsmuligheder Man forventer at udvide investeringsporteføljen yderligere At man har kunnet udstede aktier og tage flere penge ind i dette marked til at styrke kapitalstrukturen, ser jeg som en styrke Jeg ser det som en styrke at kapital mulighederne er mindre fordi man står stærkt. Stort fokus på at skabe værdi for aktionærerne. Dets gennemsnitlige lån er USD 22 mio. hvilket repræsenterer mindre end 2% af dets investerbare kapital. Tilgængeligheden af gældsfinansiering er faldet, og de relaterede låneomkostninger er steget for potentielle købere af virksomheder og købsprismultipler er modereret, da private equity og strategiske erhververe ikke længere kan stole på billig, let tilgængelig gæld kapital til at opnå deres forventede gearingsafkast Tidligere med pressede markeder har man kunnet anvende kapitallen fornuftigt, og man agter at gøre det samme i nutidens miljø Performer konsekvent bedre end forventet. Attraktive margins Hvad taler imod ? Kunderne er i et segment hvor tæppet kan blive rykket væk hvis væksten forsvinder Hvis den makroøkonomiske modvind tager livet af virksomheder, vil der komme tab på bøgerne Kan godt undre mig over man ikke frygter virksomhedernes fremtid mere De ældste investeringer man har lavet for 15 år siden, har været væsentlig bedre end de nyeste Man er vækstet voldsomt, men kan man blive ved at finde firmaer i sektoren der er interessante? Obligationerne svinger meget og bidrager med volalitet. Mulighed for mængden af dårlige lån er større end antaget. Holdning Hvis man ikke tror at virksomhederne i industrisektoren lukker på stribe, så ser jeg lånemarkedet som attraktivt at være del af, og her og nu er man fair prissat. Solid byggesten, men se hvad der skete i 2020, hvor den dykkede voldsomt. Kunne godt finde på at tage position. Ingen position
  • Fald.. Mærsk og DSV...torsdag.

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Fandt nogen ud af hvorfor Mærsk og DSV pludselig faldt op til 5 % torsdag, uden nogen umiddelbar fornuftig årsag ?
  • Fortum

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Fortum Fortum er et nordisk energiselskab. En af de reneste energiproducenter i Europa der er styret af ambitiøse miljømål. Kerneaktiviteter i Norden omfatter CO2-fri elproduktion samt forsyning af el og fjernvarme til private og erhvervskunder. En førende aktør i et stærkt fragmenteret nordisk marked og i top 10 for grønne energiproducenter i Europa Ny opdateret strategi. Disciplineret vækst i ren energi med anlægsudgifter på op til 1,5 mia. EUR i løbet af 2023-2025 Skærpede bæredygtigheds- og dekarboniseringsambitioner med opdaterede mål for at nå kulstofneutralitet allerede i 2030, forlade kul ved udgangen af 2027, mål for specifikke emissioner og forpligtelse til SBTi (1,5°C) og biodiversitetsmål. 2022 produktionsmængder 44.2 Elproduktion (TWh) og 5.3 Varmeproduktion (TWh) 97% af Elproduktionen i Europa er Co2-fri. Den finske regering sidder på 50.8% af stemmerne Blev "tvunget" til at sælge sine aktier i Uniper i 2022 til den tyske stat for at nedbringe gearingen. El produktion 2022 - Atomkraft 53%, Hydro 43%, Kul, 3 % Bio, 1% Varme produktion 2022 - 33% Affald, 20 % Kul, 19% Bio, 16% Varmepumper el, 8% Olie, 4% Naturgas. 5.300 ansatte. Nøgletal Kurs: 12,20 Market Cap: 10.947B P/E: 10,89 Forward P/E: 10,80 P/S: 1,22 P/B: 1,42 Enterprise value: 12.998B Profit margin: 31,53% Operating margin : 25,00% ROE: 22,03% ROA: 1,12% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: -11,00% Udbytte: 7,32% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Stort udbytte som resultat udbyttepolitik er baseret på en udbetalingsprocent på 60-90 % af sammenlignelig EPS. Betales 2 gange årligt. Strategien blev justeret i Marts 2023. Hjælper industrier med at dekarbonisere deres processer Man har en bred portefølje inden for rigtig mange af de "rigtige" sektorer. hydro, vind, atomkraft, sol samt biomasse og affald. Man kan så diskutere om vægtningerne er rigtige. Kerneforretningen fejler ingenting, så når uroen får lagt sig står der en fornuftig forretningen tilbage. Som en del af den underskrevne pakke omkring frasalget af Uniper har retten til at give et første tilbud i tilfælde af, at Uniper har til hensigt at afhænde hele eller dele af sine svenske vandkraft- og nukleare aktiver indtil udgangen af 2026. Med Rusland ude af billedet bliver energi profilen/mixet mere attraktiv. Høje elpriser vil muliggøre gode indtjeningsniveauer Fokus på indtjening og cash flow Refinansierer gældsporteføljen Kigger ind i disciplineret kapitalallokering Drift af OL3 fra Maj der er en EPR (European Pressurized Water Reactor) enhed med en elektrisk effekt på cirka 1.600 MW. køber Telge Energi AB - en af de 10 største udbydere af elløsninger i Sverige Hele den nye organisation er fuldt ud operationel ved årets udgang Fortum Battery Recycling er specialist i genbrug af værdifulde metaller i ev-batterier. Dets lav-CO2-batterigenanvendelsesløsning gør det muligt at genanvende over 80 % af batteriet, og 95 % af de værdifulde metaller Åbnede i April 2023 Europas største batterigenbrugsanlæg Nordisk eleksport til andre europæiske lande står til at fordobles resten af 2023 y/y grundet stigende vandkraftoverskud. Hvad taler imod ? Nationalisering af forsyningsselskaber er igen blevet et tema. Finske udbytteaktier tilbageholder skat som der manuelt skal hjemsøges, med mindre ens handelsportal gør det. Nordnet er en af dem der gør det. Potentielle indtjeningsudsving i elproduktionsporteføljen. Man vil rigtigt meget, men kan man også eksekvere på det ? Generelt har forretningen været meget svingende. Man har aktiver i Rusland som er blevet beslaglagt, så man reelt er nødt til at afskrive dem. Det betyder en estimeret værdiforringelse på EUR 1.7 mia. der skal fraregnes egenkapitalen der ved udgangen af 2022 lå på EUR 12.2 mia. De samlede investeringer i Rusland beløber sig til EUR 6 mia. med oprindelige aktiekøb og investeringer i Rusland. Det er lidt uoverskueligt for mig hvordan selskabet ser ud om nogle år i forhold til energikilder. En stor dele af forretningen er afhængelige af el priserne og de afdækningsaftaler der måtte laves. For eksperter virker forretningen mulig at regne fair værdi på, men som amatør er der for mange ting der afgøres af ting det er svært at blive klog på. Store udsving i priser. Atomkraft deler stadig vandende, om end den yngre del af befolkning har en mere rationel tilgang til teknologien. Der kræves investeringer i produktivitet og levetidsforlængelser for at udvikle og vedligeholde skala Capex for 2023 forventes at være EUR 700 mio. hvor EUR 300 mio. relaterer sig til vedligeholdelse. Holdning Det nuværende energimix ændrer sig til det mere attraktive med Rusland ude af billedet. Det største fokus er lige nu at håndter usikkerhederne, hvilket går rigtig godt og gør casen anderledes interessant. På kortere sigt der ligner det en forretning der er undervurderet, hvorfor jeg har en lille position. Mest af alt handler aktien desværre om ens modeller for udviklingen af priserne, eller mangel på samme for mit vedkommende. Jeg ejer selv aktier i dette selskab med et lille frimærke på 0,72%. Forventer at efteråret vil byde på stigende priser inden for alt energi. Hvordan har i valgt jer at eksponere jer over for dette ?
  • GN Store Nord: Direktørbytte naturlig konsekvens

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet GN Store Nord meddelte i går, at de skifter ud på toplederposten. Det er en naturlig konsekvens af hvad som er sket GN Store Nord meddelte i går, at de skifter ud på direktørpost Gitte Aabo forlader med udgangen af året GN Store Nord I stedet bliver det Peter Karlstromer, som kom til GN i starten af 2023 som bliver CEO Det er en naturlig udvikling. GN Store Nord har været igennem en turbulent periode Købet af Steelseries var ikke kun fejltimet, men finansieringen eller mangel på samme er en af de tungtvejende grunde til at GN her og nu står med de økonomiske udfordringer, som de gør I 2023 blev der valgt en ny bestyrelsesformand, og mon ikke han har ønsket at markere sig, fremtidssikre GN Store Nord og også styrke ledelsen. Det tror jeg GN Store Nord har desværre over tid vist sig at være svag i økonomisk modvind og i nedgangstider. Det er de seneste års udvikling et tegn på. En del af det skyldes manglende økonomisk rettidighed. Mon ikke udskiftningen på bestyrelsesformandsposten og ledelsesskiftet skal rette op på det og gøre selskabet mere robust? 2024-2025 skal vise GN Store Nords indtjeningsevne 2023 bliver et mellemår for GN. Hearing er tilbage på sporet, mens Audio har meget svært ved at finde sine ben økonomisk at stå på og er årsagen til den pressede økonomi. I 2024 og 2025 skal selskabet viser deres indtjeningsevne. Den fortsættende ledelse er på plads. Bestyrelsen har sat retningen og kapitalberedskabet er blevet styrket med frasalg, mindre aktieudvidelse og mon ikke der kommer lidt mere fra den front. Forud venter formentlig også økonomisk lidt lavere omkostninger og en mere simpel struktur. GN præciserede sine forventninger i forbindelse med halvårsregnskabet, men investorerne vil næppe se topledelsesskiftet som et dårligt signal. Måske endda tværtimod. [image: 115169_365779628_800708315387730_1823909470928294766_n.jpg]
  • Økonomisk uvejr på vej?

    12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Arbejdsløsheden i USA ligger på 3,5%. Dette er ret lavt og nærmest hver gang arbejdsløsheden har været for lav - har det medført markant stigende arbejdsløshed. Renterne er ved at være så høje, at de kan "smadre" økonomierne. Husk der normalt er ca 9 mdr forsinkelse før fuld indregning. Earnings yield for SP500 ligger på 4,6% jvf Børsen i dag. Korte amerikanske obligationer giver 5,3%. Tidligere hvor korte obligationer gav mere end aktier - medførte det større aktiefald. Går man ud af aktier for tidligt er der stor risiko for ikke at nå ind / blive nødsaget til at genkøbe dyrere. Måske er det tid til at tage "overkrydderen" af? Hvad tænker og gør I andre?
  • Juli data for wegovy. Lille fald i DK.

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Så er der kommet data for hvor mange dansker der fik recept på wegovy i juli. Nemlig 56.473 personer. Det er faktisk første fald vi ser i DK. I Juni var der således 58.858. Så et lille fald på 4%. Har vi set toppen eller er det ferie der spiller ind? I maj var der 52.065 personer, så Juli er stadig 8,5% over maj. Det er dog stadig ret crazy at på blot 6 mdr, er der 1% af den danske befolkning der er startet på wegovy. Og et helt centralt og meget vigtigt punkt. Den ene procent af befolkningen betaler SELV, op til 2.364kr per mdr. Hvis vi tager US hvor 42,4% (kilde 1. se sidst i indlæg) af den voksne befolkning, har en bmi fra 30 og op, så svare blot én procent af amerikanerne til en omsætning på ca 200 mia dkk.(med den nuværende pris og rabat i US) 200 mia dkk oms fra wegovy KUN i US og på blot ET år! Og det stopper langt fra ved 1% der kan og vil betale selv. Det tal tror jeg er på den anden side af 10%. Lidt mere data/baggrund for US, som understøttelse til hvorfor ingen kan se wegovy/Mounjaro/fedme loftet endnu. 42,4% af voksne har en BMI fra 30 og op. 9,2% af voksne har en BMI 40+ (kilde 1) For at være i top 20% højest lønnede i US, så skal man tjene $130.545 om året(kilde 2). Der er også mange der tjener mindre der prioritere vægttab via wegovy, ozempic og Mounjaro. Så markedet bliver gigantisk, og også større end hvad analytikerne skyder det til. $100mia i 2030 Det er også derfor det ingen betydning har/får for novo, om der kommer tilskud på wegovy eller ej. I hvert fald ikke de kommende år. Novo (og Eli Lilly) er mindst 2 år frem i tiden begrænset af manglende kapacitet. Hvilket også ses tydeligt ved mulig omsætning i US ved blot én procent der tager wegovy. (200 mia dkk/$30 mia) Kilder 1) https://www.niddk.nih.gov/health-information/health-statistics/overweight-obesity 2) https://www.newtraderu.com/2022/10/18/net-worth-and-income-of-the-top-20-10-5-1-in-america-u-s/
  • Novo AUG salg i Norge fortsætter op

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Så er der kommet aug data fra Norge De data jeg nævner nedenfor er Ozempic, Wegovy, Saxenda, total ozempic/Wegovy/saxenda og total novo oms Juni 74 mio, 60 mio, 19 mio, 153 mio, 214 mio Juli 83 mio, 55 mio, 44 mio, 182 mio, 277 mio August 99 mio, 70 mio, 25 mio, 194 mio, 250 mio Nu gælder det om at holde tungen lige i munden. For her følger en lavine af udregninger. Som man kan se af ovenstående så fortsætter GLP1 klassen med at stige meget kraftigt. Ozempic 12-16% vækst mdr vs mdr. Det er crazy. Hvis vi tager aug 2023 vs aug 2022, så er Ozempic steget med 107%!Saxenda med mere beskedne 20%. Hvis vi tager total novo salg år til dato, så er det steget 70,3% vs samme tid sidste år. Novo guidens er 27-33% vækst i år. For at novo kan nå den øvre range, så skal salget i 2. halvår stige med 17% vs 1. halvår. halvår salg i Norge var 1,17 mia nrk. Det er 195 mio i snit pr mdr. Juli og aug data giver et gennemsnit salg på 263 mio per mdr. En vækst på 35% over 1. halvår snit, og alt tyder på yderligere vækst de sidste 4 mdr. Men det helt store fokuspunkt er vækst i det samlede GLP1 salg. Hvor meget novo kan skrue op for yderligere produktion i 2. halvår vs 1. halvår. Hvis vi tager ozempic, wegovy og saxenda gennemsnitsalg per mdr i 1. halvår, så var det 142 mio nrk. Det tilsvarende tal for juli/aug er 188 mio, eller hvad der svare til 32% vækst over 1. halvår. Så når novo er ude at sige de øger produktionen mdr over mdr, så bakker de norske data det op. Og alt andet lige, vil vi se yderligere vækst de sidste 4 mdr. Særligt idet det først er her fra sep, der bliver tilføjet endnu en ekstern kontraktproducent og vi derfor vil se et nyt spring i sep/okt. Jeg vil godt liiiiige se sep data med inden de helt store konklusioner. Men det ser pt ud som om de har kapacitet til at vækste endnu mere end allerede udmeldt. Dog en MEGET vigtig ting at notere sig, er at Norge er et af få lande ( US, DK og Norge i 1. halvår) der sælger Wegovy. Derfor vil væksten også være særlig høj her, og vi kan derfor ikke "trække" de data ned over de andre markeder. Hvis vi trækker Wegovy salg ud, så er salgsvæksten i Norge åtd 38,2% vs de 70,3% inkl wegovy Sidst, men stadig vigtigt. Dem der evt undre sig over jeg ikke har indregnet Rybelsus i mine GLP1 tal, så skyldes det at Rybelsus ikke er på top 50 listen over mest solgte lægemidler i Norge. Det betyder at Rybelsus over de seneste 12 løbende mdr, har solgt for under 136 mio, som lægemiddel nummer 50 har solgt for. Via nedenstående link kan man se Wegovy salg fra Juli i Danmark. https://www.proinvestor.com/boards/115000 PS Måske de norske data er medvirkende til dages stigende kursen. De er i hvert fald mere interessant end novo lancere wegovy i UK
  • Metso

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Metso Metso blev født ved fusionen af Metso Minerals og Outotec i juli 2020 Leverandør af teknologier, der fremmer bæredygtig udvikling samt omfattende løsninger og tjenester til håndtering af aggregater, mineralforarbejdning og metalraffinering over hele verden Forbedrer effektiviteten af sine kunders energi- og vandforbrug, øger deres produktivitet og reducerer miljørisici ved hjælp af sin produkt- og procesknowhow Har en holistisk indsigt i batterimineralsegmentet, der stammer fra en omfattende teknologisk dækning af hele værdikæden Til stede i 45+ lande 30 lokationer med R&D, test- eller laboratoriekapaciteter Geografisk fordeler salget sig på Europa 23%, Nord og Central Amerika 23%, Asien og Stillehavet 22%, Sydamerika og Afrika 17%, Mellemøsten og Indien 15% Salget fordelt på sektorer 64% mineraler, 27% aggregater, og 9% metaller. Stort fokus på løsninger der er positive for planeten. Man har i dag cirka 140 produkter i den kategori, og lancerede 30 i 2022. Globale brands som Meso:Outtec, McCloskey International og regionale brands som Tesab, Lippmann, Jonsson, SRH 7.400+ patenter. 16.000+ ansatte. Q3 resultater kommer 27. oktober 2023 Nøgletal Kurs: 10,67 Market Cap: 8.813B P/E: 15,92 Forward P/E: 13,50 P/S: 1,54 P/B: 3,74 Enterprise value: 9.7B Profit margin: 9,05% Operating margin : 14,84% ROE: 24,58% ROA: 7,98% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 14,50% Udbytte: 2,81% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? End-to-end løsninger til batterimineraludvinding, forfining og genbrugsprocesser Den voksende udbredelse af elektriske køretøjer driver en hastigt stigende efterspørgsel efter genopladelige batterier og deres råvarer - herunder lithium, kobolt, nikkel, grafit, mangan, kobber og aluminium Tilbyder bæredygtige teknologier til udvinding af hårde sten og saltlageudvinding af batterimineraler såsom lithium, kobolt, nikkel, kobber, grafit eller mangan. Positiv række af kvartalsrapporter. Omfattende tilbud til hele værdikæden, fra udstyr til en bred vifte af tjenester og hjælper kunderne med at forbedre deres rentabilitet og sænke deres driftsomkostninger og risici. Cirkulær økonomi driver genbrug og genanvendelse af mineraler, metaller og affald. Involveret i megatrends som Urbanisering, Elektrificering, Bæredygtighed, Ressourceknaphed Udbytteudbetaling på mindst 50 % af indtjening pr. aktie Ligesom FLS har man stor fokus på serviceelementet. Udgør 49% af salget. Man har reele produkter der bidrager fremfor kun visioner. H1 viste salgsvækst på +18% og justeret EBITA steg +48% Dækker over 90 % af værdikæden for batterier. Stærk blanding af gennemprøvede løsninger og nye innovationer Geminex der er metallurgisk digital tvilling, der kombinerer driftsdata og ekspertise og leverer indsigtsdrevet performance, der giver effektiv styring i minedrift og metallurgiske operationer. Den aktivistiske investeringsfond Cevian Capital hjælpe med fokusering og har gjort det i et årti. Volumenvækst kombineret med succesfulde pris- og omkostningsstyring Hvad taler imod ? De svingende råvarepriser påvirker efterspørgsel som derfor kommer meget i bølger. Margins er i underkanten af hvad jeg syntes der er attraktivt. Målet er Justeret EBITA- margin på +15 %. Aggregater har set svage ud med ordrenedgangen i Q2 2023 var på -13% Efterspørgsel i Europa er svag. Der blev ikke landet nogle store ordrer inden for metaller i Q2 2023 Færre ordrer på opgraderinger og moderniseringer, hovedsagelig på grund af timing. Ingen indikationer om de underliggende markedet vil vokse voldsomt i nærmest fremtid. Holdning Meget relevant spiller som "Pick & Shovel" investering til batterisektoren. Ingen position
  • BAVA: Opdatering på programmet for COVID-19 boostervaccine

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    ABNCoV2 og vaccinen, der blev sammenlignet med, viste reducerede niveauer af neutraliserende antistoffer mod en cirkulerende variant (omikron XBB.1.5) i fase 3-forsøget. cVLP-platformen har påvist evnen til at fremkalde en stærk og vedvarende immunitet, men Bavarian Nordic ser ingen kommercielle muligheder for vaccinen, da platformen ikke er egnet til hurtigt at kunne tilpasses til nye varianter. Selskabet vil fortsætte drøftelser med myndighederne om, hvorledes erfaringerne fra programmet bedst kan udnyttes i fremtidige pandemier. KØBENHAVN, Danmark, 31. august 2023 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) rapporterede i dag yderligere resultater fra fase 3-forsøget og opdaterede på udviklingen af selskabets cVLP-baserede COVID-19 boostervaccinekandidat, ABNCoV2. Som tidligere rapporteret, viste en måling 2 uger efter boostervaccination, at niveauet af neutraliserende antistoffer mod den oprindelige SARS-CoV-2 variant (Wuhan) ikke var ringere (non-inferior) for ABNCoV2 end for Comirnaty, og dermed nåede forsøget sit primære mål. Wuhan-varianten udgør ikke længere nogen­ større bekymring, da virussen konstant muterer til nye varianter, som fx omikron XBB.1.5. I en opfølgende analyse, hvor der blev testet for denne fjerne variant, sås, at niveauerne af neutraliserende antistoffer fremkaldt af ABNCoV2 var lavere end dem, der blev fremkaldt af den ikke-tilpassede, Wuhan-baserede version af Comirnaty. Færre personer i forsøget havde påviselige antistoffer efter vaccination med ABNCoV2 (64%) end med Comirnaty (85%). Niveauerne af neutraliserende antistoffer, der blev fremkaldt af begge vacciner, var væsentligt lavere end mod den oprindelige Wuhan-variant. En 6-måneders opfølgningsanalyse vil blive foretaget med henblik på at evaluere varigheden af antistofresponserne efter boostervaccination med ABNCoV2 og Comirnaty. Hvis analysen bekræfter fase 2-resultaterne for varighed af immunresponserne for ABNCoV2, vil dette kunne vise en fordel over sammenligningsvaccinen. Opfølgning på sikkerhedsdata for 4.205 forsøgspersoner 2 måneder efter vaccination viste, at ABNCoV2 var veltolereret og der blev ikke observeret nogen alvorlige bivirkninger. Opfølgningen fortsætter indtil 6 måneder efter vaccination. Disse resultater underbygger den nuværende holdning blandt de regulatoriske myndigheder (fx FDA, EMA og WHO), der kræver variant-specifikke COVID-vacciner, der formentlig vil skulle tilpasses årligt, ligesom influenzavacciner. ABNCoV2 kan desværre ikke tilpasses inden for den fornødne tidsramme, hvorfor vaccinen ikke længere udgør en kommerciel mulighed for Bavarian Nordic. På trods af manglen på effektivitet mod fjerne og knap så virulente varianter, kan de resultater, der er frembragt i den samlede udvikling af ABNCoV2, muligvis understøtte udviklingen af cVLP-platformen i forbindelse med fremtidige pandemier, og selskabet vil drøfte med myndighederne, hvorledes erfaringerne fra programmet bedst kan udnyttes. Administrerende direktør i Bavarian Nordic, Paul Chaplin, udtaler: "Verden er kommet videre, og COVID-19 udgør ikke længere en sundhedskrise. Sygdommen fortsætter dog med at udvikle sig, hvorfor det er væsentligt at fortsætte innovationen inden for vaccineudvikling. Vi har genereret robuste data, der indtil videre viser en gunstig sikkerhedsprofil for vaccinen sammen med evnen til at fremkalde et stærkt og vedvarende immunrespons mod tidligere og mere virulente varianter, hvilket har valideret cVLP-platformen. Vi vil gerne takke alle vores partnere og alle dem, der har deltaget i fase 3-forsøget, samt ikke mindst Sundhedsministeriet for deres støtte i udviklingen, der har bidraget til valideringen af en ny vaccineplatform til fremtidige pandemier." Om ABNCoV2 ABNCoV2 er en COVID-19 boostervaccinekandidat, som oprindeligt er udviklet af danske AdaptVac på deres capsid virus like particle (cVLP)-teknologi. Bavarian Nordic har indlicensieret vaccinekandidaten og har forestået den kliniske udvikling ud over fase 1, der blev finansieret via en tildeling fra Horizon 2020 EU-programmet til AdaptVac og PREVENT-nCoV konsortiet. Resultater fra et fase 2 forsøg i personer, der tidligere var vaccineret med en godkendt mRNA-vaccine, viste, at ABNCoV2 signifikant boostede de eksisterende niveauer af SARS-CoV-2 neutraliserende antistoffer mod både Wuhan-varianten samt tidligere varianter (alfa, beta, delta og omikron) til niveauer, som er blevet rapporteret som værende yderst effektive (>90%) mod SARS-CoV-21. En opfølgende analyse blandt en gruppe af deltagerne i forsøget viste, at koncentrationen af neutraliserende antistoffer mod såvel Wuhan, som de tidligere varianter af bekymring forblev på niveauer, der var associeret med en høj grad af beskyttelse i 12 måneder efter boostervaccination med ABNCoV2. Fase 3-forsøget var udformet til at sammenligne ABNCoV2 med Comirnaty i forhold til deres evne til at fremkalde neutraliserende antistoffer mod SARS-CoV-2 virussen (Wuhan wild type). Forsøget rekrutterede i alt 4.205 voksne, der tidligere enten havde afsluttet det primære vaccinationsforløb eller havde modtaget en boostervaccination med en godkendt COVID-19 vaccine. Den aktive, kontrollerede del af forsøget rekrutterede 622 personer, der blev randomiseret i forholdet 1:1 og modtog enten en enkelt 100 µg dosis af ABNCoV2 eller en 30 µg boosterdosis af Comirnaty. Den anden del af forsøget evaluerede sikkerheden og tolerabiliteten af en enkelt 100 µg dosis af ABNCoV2 i 3.583 personer. Fase 3-udviklingen af ABNCoV2 var delvist finansieret gennem en aftale med den danske stat. Om Bavarian Nordic Bavarian Nordic er et fuldt integreret vaccineselskab, der er fokuseret på udvikling, produktion og kommercialisering af livsvigtige vacciner. Vi er globalt førende inden for koppe- og mpox-vacciner, som er blevet udviklet gennem vores mangeårige partnerskab med den amerikanske regering, og har en stærk produktportefølje af rejsevacciner samt vacciner mod endemiske sygdomme. For yderligere information besøg www.bavarian-nordic.com. Udsagn om fremtiden Denne meddelelse indeholder fremadrettede udsagn, som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn omfatter udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Alle fremadrettede udsagn skal udtrykkeligt vurderes i sammenhæng med de forbehold, der er taget eller henvist til i denne erklæring. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov. Kontakt Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tlf. +45 61 77 47 43