Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Chemometec

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Blackrock fortsætter opkøb af Chemometec!!!
  • Note AB

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Note AB NOTE er en produktionspartner/kontraktelektronikfabrikant (EMS partner) der anvendes til fremstilling af elektronikbaserede produkter, der tilbyder af tage sig af hele produktcyklusen fra predesign til service og reklamationer. Virksomheden opererer hovedsageligt i de nordiske lande, Baltikum, Asien og Europa. Forretningen er opdelt i fire segmenter, Industrial, Communication, Medtech and Greentec Fabrikker beliggende i Sverige, Finland, England, Estland og Kina Vækstorienteret selskab, der er stærkt forankret i Nordeuropa. Købte i januar 2023 grunden hvor NOTE Torsby idag producerer. Købet omfatter 54.000 m2 grund som vil muliggøre en udvidelse på sigt. Pris SEK 41.5 mio. De sidste tre år har NOTE opnået organisk vækst (CAGR) på 20 % Mål om et salg på SEK 5 mia. i 2025 1.500 ansatte Kommer med Q3 rapport 17. oktober 2023 Nøgletal Kurs: 169,10 Market Cap: 4.901B P/E: 15,89 Forward P/E: 0,00 P/S: 1,20 P/B: 3,78 Enterprise value: 5.619B Profit margin: 7,40% Operating margin : 9,90% ROE: 26,98% ROA: 9,33% Indtjeningsvækst kvartal: 34,90% Omsætningsvækst kvartal: 20,00% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Thomas Tang - Medium invest darling. Første gang jeg hørte ham anbefale den, er den steget 500% siden. Underleverandør til mange spændende sektorer som lade standere og smartbelysning I forhold til forsyningskæder forudser jeg at flere europæiske kunder vil foretrække dem ESG og længden af transporteruter vil også være fordel Bred kundeportefølje gør at man har kunnet vækste selvom nogle kunder er gået i stå. Opkøbte Dynamic Precision Solutions AB i 2022 der styrker positionen inden for medtech og industri Man er i en klar ekspansionsfase hvor der ligger mange partnerskaber og venter En af de hurtigst voksende virksomheder i sektoren, hvor fokus har været på kvaliteten og leverancen, hvilket har sikret en ledende position Man vurderer at på trods af usikkerheden i det global markedet, så er man god positioneret til at nå de langsigtede mål for vækst, lønsomhed og bæredygtighed H1 2023 har vist salgsvækst på +24%. Den organiske vækst var 10%. Opkøbte i April 2023 den bulgarske virksomhed ATM Electronics OOD der tilføjer en omkostningseffektiv fremstillingsmulighed. Driftmargin 8% Opkøbte i Juli 2023 DVR Ltd. i UK. Forretningsmodel og driftmargin der minder meget om NOTE. Man forventer høj vækst på det britiske marked. En af de faste kunder har øget efterspørgsel markant, og er gået fra et salg på SEK 50 mio. til SEK 200+ mio. Vækstforventningerne til den europæiske EMS sektor er på omkring 7 % frem til 2030. På trods af en mere udfordrende cyklisk fase oplever man stadig høj efterspørgsel Det ligner at man har fået bedre styr på pengestrømmene igen og H1 viste positiv driftslikviditet Forbedrede forhold på materiale markedet betyder, at kunderne ikke behøver at afgive ordrer med så lange tidslinjer. Hvad taler imod ? Meget er allerede er indregnet i prisen Der har været lageropbygning hos kunderne der gør at man nu reducerer lagrene i stedet, der fjerner efterspørgsel. Cyklisk Margins er i underkanten af hvad der er attraktivt Oplever nedgang i ordreindtaget og generelt opbremsning. Er faldet 27% de seneste 6 måneder. En række kritiske komponenter er stadig genstand for større forsyningsafbrydelser, selvom der er klare indikationer på, at gennemløbstiden for de fleste elektroniske komponenter er reduceret Kapitalbinding i varelageret er steget der sammen med finansiering af vækst havde sat pengestrømmene under pres. Holdning Cyklus gør at jeg ikke kan finde plads til dem i porteføljen. Tænker umildbart ikke at det er en virksomhed der kan blive med de vækstrater, når der underliggende marked kun vokser halvdelen. Omvendt så har jeg indtil nu taget fejl. Ingen position
  • Avis and med stor virkning

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    I sidste uge faldt Apples markedsværdi ca. $ 250 mia på grund af artikler i WSJ og Bloomberg, som åbenbart var en and eller dårlig journalistisk research.
  • D/S Norden

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er D/S Norden NORDEN er en international rederivirksomhed der opererer inden for tørlast og tank, men som også er i gang med at opbygning af logistik sektion. 2 forretningsenheder - Assets & Logistics og Freight Services & Trading Assets & Logistics er den langsigtede del af forretningen der tager sig af ejerskab, leasing og handel med skibe samt logistikløsninger. Freight Services & Trading er den kortsigtede del, hvor man er operatør af skibene og tager sig af handel på markedet Fartøjerne er i størrelserne Supramax og Panamax. Lejer og ejer skibe, men har skiftet fokus på asset-light forretningsmode der giver god mulighed for at betale gæld og penge til aktionærerne Integreret havnelogistik og fragttjenesterTilbyder one-stop-shop tilgang - hvor man påtager sig det fulde ansvar for kundens havn-til-havn operationer, inklusive havtransport og omladning til en fast pris, så kunden ikke står med risici. Har i 2023 overtaget Thorco Projects der er stærke indenfor højeffektive transportløsninger på tværs af flere forskellige fragtsegmenter, såsom stykgods, stål og vindenergi. Træffer beslutninger understøttet af 9.4 mia. datapunkter behandlet på daglig basis. Med 14 kontorer på tværs af 6 kontinenter er man en integreret del af den globale råvarehandel. Tilbagevendende indtjening med beskyttelse mod markedsnedgang og ekstraordinær opside. Man har 425+ ansatte og opererer 542 skibe. Nøgletal Kurs: 346,80 Market Cap: 11.206B P/E: 2,45 Forward P/E: 8,44 P/S: 2,36 P/B: 9,05 Enterprise value: 11.481B Profit margin: 14,85% Operating margin : 12,77% ROE: 56,52% ROA: 14,42% Indtjeningsvækst kvartal: -39,20% Omsætningsvækst kvartal: -32,90% Udbytte: 32,74% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Udbytte aktie der historisk har sendt mellem 40-70% af overskuddet til aktionærerne. Politikken siger mindst 50% Annullering af tilbagekøbte aktier skaber aktionærværdi. Datadrevet forretning der har satset på digitaliseringsfordelene Man lejer mere ind fordi man har fokus på at lave mange små rigtige handler i markedet Er begyndt at investere i logistik delen af firmaet bla. USD 40 mio. i Gabon Tankmarkedet ser attraktivt ud for det næste årti, hvor man kommer til at sejre længere ruter Har bygget Trading algoritmer der sikrer dem recurring profit sammen med signaler i forhold til at navigere markedet for chartring af skibe. Fokus på at lave mange små rigtige handler i markedet. Flere handels- og arbitragestrategier baseret på timing, geografi og fartøjstyper Agile Hvis man ønsker at være i den sektor, kan jeg ikke se et firma med bedre management. Har bevist at man også kan generer indtjening i tørlast i et nedadgående marked Forretningsmodellen gør det muligt løbende, at justere kortsigtet markedseksponering Der er ikke udsigt på den korte bane at kapaciteten kommer markant op som man ser på containermarkedet. Fuld dækket tørlast for 2023 og høj afdækning i 2024 Høj kontrakt afdækning med synlig og tilbagevendende indtjening Q2 2023 viste igen et stort overskud på USD 108 mio., en egenkapitalforretning på 30%! og frit cashflow før M&A på USD 84 mio. Det er stadig utroligt lukrativt, men omvendt så er alt faldende. Hvad taler imod ? Er steget meget i en cyklisk sektor Sweetspot er nok væk i denne omgang, hvilket betyder slut med de overnaturlige profitter. Sektoren er præget af specialviden, hvor folk der forstår den bedre, formår at sammensætte modeller til beregning af værdier Sektor hvor timing the market betyder mere in time in the market Forventet global flådevækst på 2,5 % for 2023 inden for tørlast og 2% inden for tankere Geopolitisk uro Fremtiden byder på lavere absolutte udbytter Holdning Selskab med imponerende virksomhedsintelligens i et marked med begrænset kapacitet. De overnormale profitter er væk, men der er stadig gode penge at tjene. Jeg ejer selv aktier i dette selskab. Fylder 1.93% af porteføljen.
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Torsdag d. 14 september 2023 Novozymes A/S 9,39 13-09-2023 Netcompany Group A/S 8,85 13-09-2023 Bavarian Nordic A/S 8,73 13-09-2023 GN Store Nord A/S 5,77 13-09-2023 Ambu A/S 5,73 12-09-2023 ChemoMetec A/S 4,8 13-09-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,45 13-09-2023 ISS A/S 3,81 13-09-2023 Zealand Pharma A/S 3,59 12-09-2023 Royal Unibrew A/S 2,88 12-09-2023 Noble Corporation Plc 1,98 11-09-2023 Pandora A/S 1,77 13-09-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,76 12-09-2023 Torm plc 1,71 11-09-2023 ALK-Abelló A/S 1,5 13-09-2023 Tryg A/S 1,31 21-08-2023 Demant A/S 1,3 13-09-2023 H+H International A/S 1,3 07-09-2023 NKT A/S 1,16 13-09-2023 H. Lundbeck A/S 1,08 21-08-2023 Ørsted A/S 1,03 13-09-2023 Rockwool A/S 1,02 13-09-2023 Topdanmark A/S 0,98 07-09-2023 Genmab A/S 0,95 13-09-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,87 01-09-2023 Sydbank A/S 0,8 11-09-2023 Jyske Bank A/S 0,79 11-09-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,78 13-09-2023 Carlsberg A/S 0,77 05-09-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,75 13-09-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,48 11-09-2023 DSV A/S 0,41 06-09-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Coloplast A/S 0,4 12-09-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,4 11-09-2023 Alm. Brand A/S 0,39 30-08-2023 CBrain A/S 0,39 08-09-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Vestas

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Utroligt nok er denne meddelelse totalt overset af markedet og aktie eksperter!! Tyskland vil give garantier til vindindustrien før ventet boom i markedet Den tyske regering er i forhandlinger med vindindustrien om statsgarantier til mølleproducenter for at beholde - og endda udvide - produktionskapaciteten i landet for at opfylde landets ambitiøse 2030-mål for vedvarende energi. Det sagde økonomi- og klimaminister Robert Habeck ifølge branchemediet Recharge News i en tale i forbindelse med åbningen af en vindenergikonference i Husum i Tyskland. Producenterne ved, at der vil være et stort vindkraftmarked i Tyskland i fremtiden, både onshore og offshore. Ordrerne kommer ikke rigtigt endnu, men jeg vil stadig gerne have, at producenterne af vindmøller fastholder kapaciteten nu og om nødvendigt udvider den, sagde Robert Habeck på konferencen ifølge Recharge. Sidste år blev der installeret 2,4 gigawatt ny vindenergikapacitet i Tyskland, men den tyske regering vil udvide markedet til 10 gigawatt årligt i 2026, hvilket er nødvendigt for at nå målet om 80 pct. vedvarende energi i elforsyningen i 2030 mod lidt over 50 pct. i dag. Inden markedet når op i det omfang vil der dog være færre ordrer, men samtidig vil der være brug for at fastholde og udbygge kapacitet hos vindmølleproducenterne, hvis de skal kunne levere de 10 gigawatt årligt i fremtiden. I den mellemliggende periode, hvor ordrerne ikke har et tilstrækkeligt omfang til måske at retfærdiggøre en fastholdelse eller udvidelse af produktionskapaciteten, vil Tyskland stille garantier til rådighed, hvilket blev tilladt under en nyligt oprettet EU-regel, den "midlertidige krise- og overgangsramme", forklarede Robert Habeck. Hvis vindmølleindustrien opbygger kapacitet nu, tildeler ordrer til komponentleverandører, lejer kraner eller udvider havne, "så garanterer vi, at ordrerne vil komme", sagde Habeck ifølge Recharge News. Det vil ikke føre til, at vi permanent subsidierer markedet, men snarere til, at vi bygger bro over denne fase på måske to til fire år, indtil markedet faktisk lader ordrerne komme i sig selv, tilføjer han.
  • Hexagon Composites ASA

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Hexagon Composites ASA Hexagon Composites er en producent af kompositcylindre, der bruges til at konservere og transportere gasser udsat for højt tryk i forskellige industrielle processer. Virksomheden fremstiller flasker tilpasset til en række forskellige gasser, herunder LPG og biomethan. Produkterne anvendes i flere industrier, herunder olie- og gasindustrien, blandt OEM-virksomheder og blandt aktører i energisektoren. Hexagon er organiseret i fire forretningsområder. Hexagon Agility er en global leder af (vedvarende) naturgasbrændstofsystemer og leveringsløsninger til mobilitetsmarkedet. Hexagon Ragasco er verdens førende producent af komposit LPG-flasker med mere end 20 millioner enheder i brug på verdensplan. Hexagon Digital Wave er den globale leder inden for innovativ cylindertest- og overvågningsteknologi. Hexagon Purus er en førende global leverandør af Type 4 højtryks-kompositcylindre og systemer til opbevaring og transport af komprimeret brint, samt komplette køretøjssystemer og batteripakker til brændselscelle- og batterielektriske køretøjer Purus er separat noteret og man er nede på en ejerandel på 38.4 % 23 internationale lokationer 1723 ansatte. Mitsui & Co. sidder på 22.73% af aktierne Kommer med Q3 rapport 9. november 2023 Nøgletal Kurs: 37,58 Market Cap: 7.543B P/E: 0,00 Forward P/E: 75,16 P/S: 1,38 P/B: 1,79 Enterprise value: 9.56B Profit margin: 37,08% Operating margin : -6,60% ROE: -10,41% ROA: -2,89% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 32,30% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Naturlig overgangsteknologi til at sænke emissioner inden det hele bliver el. Del af den presserende nødvendige transformation af energi systemet. Reel løsning som erstatning for diesel motorer Mulighed for at lagre energi på mellemlang og lang sigt. Produkterne er kendt for deres høje styrke, stivhed og vægtfylde. De er også modstandsdygtige over for korrosion, vejrpåvirkning og andre miljømæssige forhold. Markedet for motorer på gas forventes at vokse markant efter 2024 Har i gangsat et tilbagekøb på op til 2.000.000 egne aktier for et beløb på op til 50 millioner NOK. Programmet løber frem til 31. oktober 2023. Man har opkøbt 900.000 styk indtil videre. Alle der ønsker at anvende gas har behov for beholdere af en eller anden art. Ny generation af 40 fod mobile pipeline-systemer baseret på TITAN 450-modul. Innovation gør at man lancerer løsninger med mere volumen, mindre vægt med samme størrelse system som før. IoT løsninger der gør det muligt at monitorere gasniveauer i realtid. Er i gang med at udvide kapaciteten flere steder i verden. Tyskland, Kina, Canada De Indgåede langtidsaftaler er en proxy for vækstpotentialet, da det gør potentialet mere synligt. Q2 2023 viste en vækst i omsætningen på +32% og EBITDA margin forbedring på 2% fra 9% til 11% y/y. Dog stadig ikke noget at prale af. Målet er 15% i 2025. Hvad taler imod ? Det ligner at margins bliver ved at falde. Udfordringen er om man blive en stor teknologi, eller om EL overhaler det hurtige end forventet. Inden for de lette køretøjer er løbet købt, men noget kunne også indikerer at det samme gælder større transporter. Betydelig gældsandel. Udskudte ordrer svækker forretningen, om end det nok er et spørgsmål om forskydning. Man mangler kapacitet til yderligere vækst, hvilket kommer til at koste på investeringsfronten og hvis man ser på tidligere, så er mængden en reel problematik. Det er svært at regne mixet af de forskellige forretningsgrene og margins ud for fremtiden. Der ligger langtidskontrakter, hvor man ikke har kunnet skrue på dem i forhold til omkostningsinflationen, som har høvlet på margins. 2024 bliver skalleringsår og tallene bliver formodentlig ikke prangende. Holdning Er bange for at den ensidige tilgange som samfundet i øjeblikket har til fremtidens energisystem gør det svært for alle løsninger der ikke er el-baserede. Er ligeledes bange for den mængde penge det vil koste at udvide forretningen. Derfor er jeg ikke interesseret i en investering. Ingen position
  • Cbrain etablerer indisk datterselskab

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Cbrain etablerer indisk datterselskab i joint venture med lokal partner It-selskabet Cbrain har etableret datterselskab i Indien, hvilket er sket i et joint venture-baseret partnerskab med den indiske Kodumburar Solutions. Datterselskabet er lokaliseret i Chennai i delstaten Tamil Nadu, oplyser Cbrain i en meddelelse mandag. Partnerskabet er blevet formet over en længere periode, og det har nu udmøntet sig i beslutningen om den fælles etablering af Cbrain India. Cbrain fremhæver, at Kodumburar Solutions har en dybdegående forståelse af den indiske regeringspraksis. Gennem datterselskabet kommer de til at tilbyde den digitale F2-platform, som kan hjælpe med at sætte fart på den digitale transformation og understøtte initiativer på klimaområdet, skriver it-selskabet. .\˙ MarketWire
  • Novo: Det er i dag det sker - Ingen over i Danmark og Europa

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det er i dag det sker. 1 Novo Nordisk aktie bliver til 2 Per i dag den 13/9 gennemfører Novo Nordisk deres aktiesplit Hver aktie som investorerne ejer noteret i Danmark bliver byttet til 2 For den amerikanske parallelnotering sker aktiesplittet først næste onsdag den 20/9 Investorerne bliver ikke meget rigere af aktiesplittet Det skyldes at modposteringen til dobbelt så mange aktier er en omtrentlig halvering af aktiekursen Når "omtrentlig" angives skyldes det, at det ikke helt kan udelukkes, at investorerne opfatter aktiesplittet og den naturlige kursnedgang, jævnfør ovenfor, som en købsmulighed for "aktien er faldet meget". Det er dog en teknisk forvirring. Matematisk bør det ikke ske, men forvirring kan ikke helt udelukkes. Heller ikke i sværvægtsklassen, som Novo Nordisk tilhører Man kan også forestille sig lidt den modsatte reaktion: At aktien på dagen bliver lidt mindre værd. Det skyldes dog ikke teknikken, men derimod, at aktien er steget ekstremt de seneste måneder og at nogen måske har købt aktier på forventning om at aktiesplittet og den omtrentlige halvering vil få nogen til at hamstre aktier på "udsalg". Når/hvis den effekt har haft en betydning, kan det være den allerede har været en del af kursstigningen de seneste uger op til aktiesplittet Uanset - Der er ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk i Danmark og ej heller i Norden eller for den sags skyld i Europa [image: 115391_369650453_808414974617064_5504132146861651602_n.jpg]
  • Olie: Gensynet med 100 USD er ikke urealistisk

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Oliepriserne stiger yderligere. Det kommer på et for forbrugerne uheldigt tidspunkt. Med hensyn til inflation er det måske the short term pain for the long term gain. Oliepriserne har været stigende igennem nogle måneder Det skyldes kombinationen af stabil efterspørgsel og Saudi Arabien og Ruslands "pristiltag" med at sænke produktionen for at holde priserne høje og oppe Samtidig går det ekstremt sløjt og alt for trægt med den grønne omstilling Rent faktisk får man fornemmelsen af at den grønne omstilling kører baglæns, når man betragter de seneste auktioner med havvind og interessen for at byde ind Det er svært at få prisstigninger igennem og koncessionerne er for dyre Stigende energipriser kommer for forbrugerne på et uheldigt tidspunkt Det falder sammen med de høje renter og de prisstigninger og den inflation, som har været tydelig, allestedsnærværende og endnu ikke er rigtig tæt på centralbankernes 2 % målsætning Havde det ikke været for den meget høje beskæftigelse, ville kombinationen af høje renter, stigende priser og olieprisstigninger formentlig allerede nu have kørt USA/Europas økonomier i recession Stigende oliepriser ikke nødvendigvis inflationsdårligt Nogle vil naturligt få den tanke, at stigende energipriser er dårligt også for inflationsudsigterne, og at det vil presse renterne yderligere opad fra et allerede højt niveau. Det er også muligt, det vil forholde sig sådan - på kort sigt. Historien viser dog, at stigende oliepriser virker som en skat på forbrug. Det udhuler købekraften; er forbrugsdæmpende, og vil trække væksten ned, og det er normalt det ræsonnement, som investorerne lægger ned over stigende oliepriser. I hvert fald på sigt. Samtidig ser centralbanker mest på kerneinflationen, som er eksklusive udviklingen i fødevarer og energi. Stigende oliepriser kan meget nemt være den faktor, som tipper økonomierne i recession, men det vil også samtidig være sådan, at det måske vil være den trigger, som vil markere en ende på centralbankernes rentestigninger. Figur: Udviklingen i råolie, Brent 2023 Kilde: Nordnet [image: 115390_image001_15_.png]
  • Q&A med Hove A/S

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvorfor er aktiekursen dykket de seneste dage? Hvordan går salget i de nye segmenter, især for havneterminaler? Fortsætter Hans Christian Hansen som CEO? Hove A/S' CEO Hans Christian Hansen og CCO Thomas Cramer svarer på spørgsmål i forbindelse med publiceringen af firmaets halvårsregnskab. Helge Larsen moderer. Disclaimer: Hove A/S har betalt IR-samarbejde med Proinvestor.com. Videoen er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=qr9CsyvWzek
  • Cessatech on the rise...

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Har kun en lille skilling i Cessatech, men har fulgt dem på sidelinjen siden IPO. Produktet er interessant og vigtigt - smertelindring til børn - og de gode nyheder begynder at rulle ud: Mulig markedslaunch i '24 Dagens nyhed: https://cessatech.com/cessatech-announces-agreement-with-the-european-medicines-agency-on-a-paediatric-investigational-plan-for-its-second-asset-ct002-for-medical-procedural-sedation-in-chil ...+ en rimelig beskeden market cap, trods de sidste to uger ret voldsomme stigning. En TO skal klares indenfor relativ kort tid, hvilket kan give lidt kursskvulp...men jeg syntes alt andet lige, at casen tegner ret positiv. Hvor er I henne med pro's & con's? Hvad skal man tage sig i agt for? Hvor er kursen næste år ?
  • Ørsted: Er der lys for enden af tunnelen?

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar for Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Kursnedturen for Ørsteds aktiekurs er markant og barsk. Er der lys i mørket for Ørsted? Ørsteds aktiekurs er faldet med ca. 70 % fra toppen Den blev nået i januar 2021 Det var dengang med de negative renter, den grønne omstilling i fokus og investorer, som var villige til at betale en høj pris Den tid er forbi Opturen i Ørsted var ikke baseret på en tilsvarende stigning i indtjeningen, men på forventet "efterbevilling" Nu er det ikke længere fremtid, men nutid Ørsteds indtjening er ikke styrtdykket For blot 3 måneder siden (8/6) afholdt Ørsted sin kapitalmarkedsdag Her fremlagde de planer for den fremtidige profitabilitet med 14 % ROCE frem mod 2030 Kortvarigt gav det en kursfremgang på ca. 10 % over nogle dage. Den gode stemning er dog helt væk, glemt og forduftet Det skyldes en generel aktienedtur for danske selskaber ud over Novo Nordisk Det skyldes en generel nedtur for de grønne aktier Og det skyldes ikke mindst sidste uges udmelding fra Ørsted om at forsinkelser, lavere amerikanske skattekreditter og stigende renter kan betyde nedskrivninger for 16 mia. i 3. kvartal Investorerne frygter yderligere nedtur Investorerne frygter der kommer flere nedskrivninger Høje renter er et vilkår, som Ørsted og andre må leve med de kommende år Koncessionerne er dyre Når Ørsted og andre byder ind på en koncession, kender de reelt ikke fremtiden, men må basere sig på det normale og egne kalkulationer Deres konkurrenter er store og især selskaber med baggrund i olie og gas har en formidabel indtjening og styrke, når de kan sælge olie til 90 USD per tønde Kan der komme en hvid ridder? Der er ingen kortsigtede løsninger på de langsigtede udfordringer. Investorerne har reageret med en stor stigning i risikopræmien. Ørsteds aktiekurs er kommet ned på jorden. Hvis Ørsted kan levere på sine målsætninger, vil den nuværende prisfastsættelse om 5 år have vist sig at være attraktiv, men kan de det? Ørsteds markedsværdi er aktuelt på 166 mia. eller lidt under 25 mia. USD. Ørsted er fortsat en betydelig spiller og aktør på den grønne omstilling. Hvis en af de helt store, med udgangspunkt i olie/gas vil være mere grøn, kan et budforsøg ikke afvises. Spørgsmålet er om den politiske vilje i givet fald vil være til stede for et salg. Vi ejer alle sammen 50,7 % af Ørsted, men i sidste ende har vi sat politikerne til at bestemme over det fremtidige ejerskab, hvis buddet skulle komme. Figur: Kursudvikling, 3 år, Ørsted Kilde: Nordnet [image: 115220_image001_12_.png]
  • Chipdesigner Arm's IPO 6 X overtegnet = Ca. + 50 mia $ værdi

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Det engelske chipdesigner-firma Arm Holdings Plc, som er ejet af SoftBank Group Corp, er igang med en verdens størreste IPO processer for øjeblikket. Jeg har tidligere skrevet om at det blev New York Stock Exchange, som løb af med sejren for IPO'en selvom London Stock Exchange ligefrem også mobiliseret den britiske regering til at prøve at vinde selskabet over til en UK notering. Igår, fredag d. 8. sept 23, blev investorefterspørgsel tjekket som en del af IPO processen og ifølge amerikanske erhvervsjournalister så er IPO'en 6 gange overtegnet. I Arm's børsdebut udsteder selskabet kun aktier så de får et provenu på ca. 5 milliarder dollars. Overtegningen er postiv men samlet set er prisen per aktie lidt lavere end forventet tidligere i år. Officielt har de investeringsbanker, som er ansvarlige for IPO'en argumenteret for et prisinterval på $47 til $51 per aktie, og det ser ud til at blive nået. Dette prisinterval vil sætte værdien på Arm til 50 mia. $ til 54,5 mia $. Men da SoftBank erhvervet 25 % af aktierne i Arm fra Vision Fund (som i øvrigt er ejet af SoftBank) i Q2 23 blev disse aktier afregnet til en værdiansættelse af hele selskabet på 64 mia. $. Jeg tænker dog at dette har været en måde for SoftBank at støtte Vision Fund på fordi denne fund har taget lidt øretæver de senere år. Derfor skal den værdiansættelse tages med et gran salt. Det er fortsat ikke klart, om Arm vil tiltrække tilstrækkelig investorefterspørgsel til at søge en højere værdiansættelse forud for sin børsnoteringsprissætning den 13. september. Dette vil Arm og investeringsbankerne beslutte i begyndelsen af næste uge. Afregning mellem SoftBank og Vision Fund kunne jo bruges til at argumentere for dette. Arm har i det seneste også været aktive med PR indsats for at lave reklame for at dette bliver den største amerikanske børsnotering i to år, og for at forsøge at overbevise investorer om, at de har vækst foran sig, ud over mobiltelefonmarkedet, som det dominerer med en andel på 99 %. Denne indsat er sikkert sat igang fordi at svag mobilefterspørgsel under en global økonomisk afmatning har fået Arms omsætning til at stagnere. Det samlede salg udgjorde 2,68 mia.$ i de 12 måneder frem til slutningen af marts sammenlignet med 2,7 mia. $ i den foregående periode. Endvidere har Arm fortalte potentielle investorer på en præsentation i New York torsdag, at cloud computing-markedet, hvoraf det kun har en andel på 10 % og derfor mere plads til at udvide, forventes at vokse med en årlig hastighed på 17 % frem til 2025, delvist takket være fremskridt inden for kunstig intelligens. Bilmarkedet, hvoraf det råder over 41 %, forventes at vokse med 16 %, sammenlignet med en forventet vækst på kun 6 % for mobilmarkedet. Arm fortalte også investorerne, at dets royaltygebyrer, som tegner sig for det meste af dets indtægter, akkumulerede, siden det begyndte at indsamle dem i begyndelsen af 1990'erne. Royalty-indtægter nåede op på 1,68 milliarder dollar i det seneste regnskabsår, op fra 1,56 milliarder dollar året før. Dette opfatter jeg som en af selskabet styrker fordi dette er stabile indtægter. Et andet område, som har været i fokus i IPO processen, har været Arms eksponering imod Kina, hvilket skylde de geopolitiske spændinger med USA, og som har ført til et kapløb om at sikre chipforsyninger. Salget i Kina bidrog med 24,5 % af Arms omsætning på 2,68 mia. $ i regnskabsåret 2023. Men med USA stor satsning på opbygning af chip-industri i de kommende år kan der blive spændende perspektiver her og nogen som reducerer risikoen i forhold til Kina. Jeg har selv undersøgt muligheden for at deltak i IPO'en men det blev så besværlig at jeg hellere følger lidt med efter introduktionen. Det ville hellere ikke være direkte deltaglese men indirekte ved at deltage i en pool hos en større bank. Jeg er bestemt hellere ikke sikker på at det den rigtige timing for at gå ind lige nu med mindre at det drejer sig om lidt day-trading på IPO dagen. Om de flytter aktieprisen op vil dette jo ydereligere understrege at noget af potentialet er væk. Men på den lange bane kommer jeg til at følge denne og jeg kommer til at holde øje med resten af IPO processen. Den eneste joker jeg ikke er sikker på i alt dette er koblingen til AI. Der er jo en hype om AI, som gøre at aktier indenfor dette segement går helt ud af proportioner. Jeg ved ikke i hvilken udstrekning at denne effekt vil slå ind på Arm. Se evt.denne video som diskuter ARM og AI i sammenheng med denne IPO. https://youtu.be/rM4X8zsrmaA?si=kV7dCuYmkutq9avA
  • MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

    80
    0 Votes
    80 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    KFF Health Tracking har fortaget en undersøgelse blandt 1327 amerikanere, hvorledes de ser på fedme og mulige medicinske behandlinger. Nedenfor følger lidt udpluk. 45% vil gerne tage medicin mod fedme hvis det er effektivt og sikkert. Herunder 59% af dem der pt prøver at tabe sig. På spørgsmålet om man også selv vil betale for medicinen (at hverken sundhedsforsikring eller Medicare betaler) falder det fra 45% til 16% af de spurgte. 16%...... På spørgsmålet om man stadig vil tage medicin hvis det kræver man skal stikke sig selv én gang om ugen, så falder det fra 45% til 23% 61% af de 1327 amerikaner siger de pt prøver at tabe sig.....herunder 28% som prøver at tabe sig mere end 20 pund. Lidt skræmmende så er der hele 31% der siger de har undladt at tage en/flere typer medicin i xx periode, fordi de ikke har haft råd til medicinen. Men de mest mindblowing tal ever er alligevel nedenstående. Hele 70% siger at de har hørt om den nye klasse af vægttabs medicin som Mounjaro(Eli Lilly) ozempic (semaglutid)og Wegovy. 19% siger de har hørt "meget" om de nye stoffer. Der er mange flere data end de ovenfor nævnte. Disse er dog nogle af dem jeg finder mest interessant. Hvis vi skal prøve at sætte lidt mere kontekst på data. 45% siger de gerne vil bruge medicin til at tabe sig. Hvis de selv skal betale, så svarer hele 16% at det vil de godt. I DK er der næsten én procent af den danske befolkning der på 5 mdr er påbegyndt wegovy behandling. Tidligere på ugen blev det nævnt i novo chatten, at blot én procent af amerikanerne på wegovy, vil svare til en omsætning på godt 200 mia dkk per år til Wegovy priser. I undersøgelsen her, var der stadig hele 16% der selv ville betale. Det svarer til omkring $500 mia fedme marked per år......Pt estimere de fleste analytiker $40-90 mia. Bemærk også at der er 22% af de adspurgte, der kun vil tage medicin mod fedme, hvis det er via piller og ikke nåle. Novo har allerede pillen Rybelsus godkendt mod fedmebehandling. Rybelsus består af det samme aktive stof semaglutid, som også indgår i Wegovy (og Ozempic). Novo præsenterede nye fase 3 Rybelsus data for kort tid siden. En højere dosis end de allerede godkendte. Den nye højere dosis giver nu ca samme vægttab som højeste Wegovy dosis(2,4mg) Novo er mere end lagt ned af efterspørgsel på Wegovy. Men undersøgelsen viser altså der ligger ca 100% mere upside via pille version frem for sprøjte. Når der pt er kæmpe flaskehals på produktion af semaglutid, så er det dog ikke så attraktivt for novo at fokusere på produktion af pillen vs sprøjten. Det skyldes der skal op til faktor 20x mere af det aktive stof semaglutid i pillen vs sprøjten. Så hver gang man vil sælge piller til én mdr behandling, så kan samme mængde aktive stof bruges til adskille mdrs sprøjte. Ergo har novo højere margin på Wrgovy vs Rybelsus. Men også meget højere oms. At 7 ud af 10 allerede havde hørt om wegovy/ozempic/Rybelsus og Mounjaro er mere end bindegalt. Hvis vi ser bort fra covid vaccinerne, så kan jeg ikke se hvilken anden ny medicintype, hvor det "blot" er 10% af alle personer der har hørt om den pågældende medicin. I må meget gerne komme med mulige bud på anden medicin/medicintype 7 ud af 10 er helt uhørt, men illustrere jo meget godt hvorfor både Novo og Eli Lilly er mere end lagt ned af efterspørgslen. Alt i alt mener jeg de her data illustrerer markedet bliver SÅ meget større, end hvad en eneste analytiker pt har estimeret. Så vi kommer til at se en stribe større opjusteringer de næste par år. De kommer i nærheden 300 mia i oms i 2024. Og impact på bundlinjen bliver større end på toplinjen...... Jeg har ikke set nogle af analytikerne kommentere på denne undersøgelse endnu. Men jeg vil tro vi i den kommende tid vil se flere af de store analysehuse fortage deres egne undersøgelser på et bredt udsnit af amerikanerne https://www.kff.org/health-costs/poll-finding/kff-health-tracking-poll-july-2023-the-publics-views-of-new-prescription-weight-loss-drugs-and-prescription-drug-costs/ Disclaimer: Jeg har novo i mine porteføljer
  • ViaPlay: Ny bemærkelsesværdig kurssvaghed

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Viaplay aktien har genoptaget sin nedtur. Er det frygten for en udvandende kapitaltilførsel der spøger? Viaplay har haft et meget omtumlet 2023 Tilbage i april meldte selskabet at være på vej i den rigtige retning Så fulgte den første nedjustering den 4/5. juni, der for investorerne kom som lyn fra en klar himmel Siden fulgte endnu en af de ubehagelige meddelelser om at situationen ser værre ud end ventet Medio juli var det så regnskabets time, hvor VP meddelte om 25 % reduktioner i medarbejderstyrken, og et fremtidigt og mindre Viaplay, som skulle fokusere i stedet for at sprede og brede I mellemtiden meldte Vivendi/Canal+ sig som 12 % aktionær og investorerne håbede på, at det den meddelelse skulle tolkes som begyndelsen på en stabilisering og bedre aktietider Den kom også. I det mindste i et vist omfang og aktien har cirklet omkring kurs 50 i et par måneder Den seneste uge er nedturen dog genoptaget, og aktien er faldet massivt Er det frygten for den kapitaludvidelse, som er meget sandsynlig, som spørger og sender aktien ned og Viaplay i armene på shortsælgere? Det er dyrt at være fattig Viaplay kan meget nemt komme til at mange aktiepenge. De har stadig rettigheder, men også forpligtelser til at købe og betale for dem. Forbrugerne er tilbageholdne og det samme gælder annoncørerne. Det presser Viaplays økonomi i ekstrem grad. Spørgsmålet er formentlig ikke om, men hvor mange nye aktiepenge Viaplay har brug for. Det er dyrt at være fattig, og hvis/når Viaplay skal sælge nye aktier sker det på et meget uheldigt og udvandende tidspunkt. At dømme efter kursudviklingen er det i det mindste noget som investorerne frygter. Aktien er kun en skygge af sig selv med et fald på mere end 90 % fra tidligere topnotering Figur: Kursudvikling, Viaplay, 1 uge Kilde: Nordnet [image: 115244_image001_13_.png]
  • Novo : Efter 30 kursrekorder i 2023 kommer aktiesplitet

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet For de mere end 100.000 private investorer i Nordnet, som ejer aktier i Novo Nordisk noteret i Danmark sker der noget den 13. september. 1 aktie bliver til 2 og aktien halveres efter 30 lukke- og kursrekorder. Novo Nordisk aktien har haft en imponerende udvikling de seneste år. Som det fremgår af figur 1, har investorerne over de seneste 5 år fået et afkast på 338 % Højere aktiekurs Når Novo Nordisk aktien stiger bliver den på en måde "dyrere" i den absolutte forstand. Det koster mere at købe 1 ejerandel i Danmarks mest værdifulde selskab. Dyr eller dyrere handler bl.a. om forholdet mellem pris/kvalitet Om aktien i investeringsforstand bliver dyrere når kursen stiger, afhænger dog ikke kun af den absolutte kursudvikling, men om forholdet mellem pris og kvalitet. Prisen er kursen per aktie. Kvaliteten er indtjeningen. Hvis aktien eksempelvis stiger med 25 %, mens indtjeningen stiger med 35 %, bliver aktien investeringsmæssigt reelt billigere, når/hvis indtjeningen og kvaliteten af varen stiger mere end prisen. Når en aktie i absolut henseende stiger meget, som tilfældet har været med og for Novo Nordisk, kan nogle investorer opfatte aktien, uagtet ovenstående, som "dyr". Det kan i det generelle tilfælde have en indflydelse på, hvor meget aktien handles og bliver omsat. Succesfulde virksomheder splitter på den gode måde Nogle virksomheder vælger at dele deres aktie i mindre stykker. Det er det som Novo Nordisk gør nu. Et aktiesplit hvor 1 aktie bliver til flere, er normalt et tegn på at udviklingen har været meget god og den underliggende udvikling i selskabet og forventningerne til fremtiden er stigende. Det er karakteristika, som har kendetegnet Novo Nordisk udviklingen de seneste år. Flere stykker giver ikke en større kage her og nu 1 aktie bliver til 2. På samme måde som en kage ikke bliver større af at blive skåret i flere stykker, bliver et selskab som udgangspunkt ikke mere værdi ved at der kommer flere aktier. Flere aktier bliver i den henseende kompenseret af en lavere kurs. Det sker den 13. september Med virkning fra den 13/9 vil hver af dine aktier i Novo Nordisk, som er børsnoteret i København blive delt i 2. Den naturlige reaktion vil være, at 1 aktie til ca. 1355 (fredagens slutkurs) vil blive til 2 aktier a hver kurs 1355/2 = 678. Når aktiehandlen slutter den 12. september, er det sidste dag før split. Når aktiehandlen starter onsdag den 13/9 vil ombytningen være sket og kørt på plads på dit Nordnet depot. Ugen efter med virkning fra 20/9 vil de Novo Nordisk aktier som er parallelnoteret i USA blive delt i to. Aktieombytning på autopilot Du skal ikke foretage dig noget. Ombytningen sker automatisk. Du er som udgangspunkt hverken dårligere eller bedre stillet efter. Der er for dig ikke nogen omkostninger forbundet med ombytningen. Det sker automatisk. Novo Nordisk i tal: Absolut ingen over og ingen ved siden af for danske private investorer Antal kunder med Novo Nordisk aktier 103109 Danske kunder med Novo Nordisk aktier 91315 Antal danske kunder med NN aktier 22,41 % Samlet beholdning af Novo Nordisk aktier 9.778.658 Samlet beholdning 12.980 mia Gns beholdning af Novo Nordisk aktier 107 Gns. Værdi af Novo Nordisk aktier 142.000 Data per medio september Kilde: Nordnet Mere end 100.000 kunder i Nordnet ejer Novo Nordisk aktier 90 % af disse er danske investorer Mere end hver 5. kunde i Nordnet ejer aktier i Novo Nordisk Den samlede beholdning af Novo Nordisk aktier er lige i underkanten af 10 mio aktier. Den samlede værdi af Novo Nordisk er ca. 13,25 mia. baseret på fredagens slutkurs på 1355. I gennemsnit ejer investorerne 107 aktier. De bliver nu til 214 Den gennemsnitlige værdi af Novo Nordisk aktier er 144.985 Novo Nordisk dobbelt så stor som det skandinaviske selskab Novo Nordisk er i sin egen danske og nordisk klasse og efter de er gået forbi LVMH nu også det mest værdifulde europæiske selskab. Her er lidt tal per primo september 2023: Novo Nordisk udgør markedsværdimæssigt over halvdelen af de øvrige 24 danske C25 selskaber (54,73 %). Lidt over halvdelen af de svenske aktier i OMX S30 (51,40 %) 171,87 % af de norske aktier i det norske OBX indeks Novo Nordisk udgør 22,97 % af de samlede markedsværdier i Danmark, Norge, Sverige På en top-ti liste over store danske, svenske og norske selskaber kommer Novo Nordisk naturligvis ind på en suveræn 1. plads På andenpladsen kommer AstraZeneca Listen domineres af 5/6 svenske selskaber alt afhængig af om man betragter Nordea som et svensk eller finsk selskab Norge har 2 selskaber på listen: Equinor og DNB som nummer 9 Det 2. danske selskab på listen er DSV [image: 115311_image001_14_.png]
  • Ugekommentar #102 De stille vindere i C25

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Novo Nordisk fylder gevaldigt meget markedsværdimæssigt i de forskellige indekser i Skandinavien. Men hvordan går det egentlig med resten af C25 i Danmark? Det dykker Helge Larsen ned i i denne ugekommentar, hvor han især fokuserer på de stille vindere. Omtalte selskaber: Novo Nordisk, Ørsted, Vestas, Tryg, Mærsk, GN Store Nord, Netcompany, ISS, Bavarian Nordic, Demant, FLSchmidt, DSV, Danske Bank, Pandora, Coloplast, Chr. Hansen, Novozymes. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=mU9Wrbiafc8&t=1s
  • Cloudflare Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Cloudflare Inc. Cloudflare er et amerikansk firma der fungerer som Cloud-tjensteudbyder, der leverer IaaS-ydelser som CDN, DDoS beskyttelse, DNS og lignende med fokus på pålidelighed, hastighed og sikkerhed. Datacentre i 300+ byer fordelt i 100+ lande. Betjener i gennemsnit 46 millioner HTTP-anmodninger i sekundet. Har fokus på udviklere, hvor man tilbyder en serverless platform udviklerne kan bruge uden at tænke på infrastruktur eller drift, men i stedet bare fokus på at lave effektive applikationer der har global skala. Beskytter 20% af alle websites. 31% af Fortune 1000 er aktive kunder 95% af internetbrugerene i hele verden kan nå services under ~50ms, Omsætning CAGR 50%+ FY16-FY21 Zero Trust Services, Website & App Performance, Website & App Security, Network Security & Performance, Developer Platform, SASE - Cloudflare One alt sammen bygget på Cloudflare Network "The only thing worse than a bad idea is no idea" tilgang Cloudflare er drevet af 100% vedvarende energi 3.389 ansatte. Nøgletal Kurs: 62,68 Market Cap: 20.949B P/E: 0,00 Forward P/E: 142,45 P/S: 18,58 P/B: 32,58 Enterprise value: 20.823B Profit margin: -19,61% Operating margin : -17,40% ROE: -36,16% ROA: -4,90% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 31,50% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Cloud er fremtiden og markedet vil blive ved at vokse Beskyttelse mod hackere og optimering af hastighed på websites bliver vigtigere og vigtigere, da firmaers digitalisering af bygget op omkring at services er oppe Udviklere er generelt vilde med deres services Blokerer i gennemsnit 140 milliarder trusler om dagen Hver eneste login, anmodning og svar, der går gennem deres netværk, styrker den maskinlæring, som vi anvender til at opdage og blokere trusler Udviklerfokuseret organisation der i løbet af de sidste to år har vokset sit globale team med 93% samtidig med at er lykkedes med at holde højst niveau af tilfredshed blandt de ansatte Privacy-first tilgang hvilket er force i disse tider med stigende regulering Alt-i-én løsning til netværkssikkerhed og skalerbarhed Eksisterende kunder øger mængden af penge de bruger på services Har samarbejde med kinesiske JDcom der giver dem fordel i forhold til at operere i Kina Kommer fra en række af bedre end ventet kvartalsrapporter. Meget attraktive bruttomargins En meget stor del af internettet er i øjeblikket afhængig af dets tjenester, hvilket gør det til en af de digitale hjørnesten Hurtigere internethastigheder, mere medieintensive websites og en eskalering af bot-drevne cyberangreb har øget behovet for deres services FY17-22 voksede omsætningen +48% CAGR Omsætningen voksede +32% i Q2 2023 y/y Hurtige udviklingscyklusser og QA gennem gratis brugere frivillige test af nye produkter. Hvad taler imod ? Fastly er en konkurrent der har vist os hvor hurtigt vækstraterne kan drosle ned. Er allerede steget +38% i år. Sektoren bevæger sig så hurtigt at det kræver nye produkter hvert eneste kvartal. Selvom man stadig har flotte 115% net dollar retention, så er det faldet fra 126% i samme periode sidste år. Makro gør at der i virksomhederne er blevet mere opmærksomme på hvordan de bruger deres midler på området. Man vækster stadig kunderne med +15%, men sidste år var det +20%, så ligesom mange andre områder så er vækstraterne faldende. Men er stadig en meget højt prissat aktie, hvis man ser på P/S på 18.34 Stadigt stigende aktiebaserede kompensationer Holdning Forretningen er attraktiv og mange udviklere sværger til deres services, så ingen tvivl om deres berettigelse. Jeg syntes stadig ikke at man tilbyder en rimelig risk/reward. Ingen position
  • Prosus N.V.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Prosus N.V. Prosus er et hollandsk multinationalt konglomeratselskab, der er den internationale afdeling af det sydafrikanske multinationale Naspers. Selskabet indeholder konstruktionens internetaktiver. Den globale investeringsgruppe er den største forbrugerinternetvirksomhed i Europa og blandt de største teknologiinvestorer i verden. Investeret i internetplatforme, betalinger, fintech, rejse, uddannelse teknologi samt levering af fødevarer. Det har aktiviteter i Latin- og Nordamerika, Mellemøsten, Afrika, Europa, Asien og internationalt. Spøjs konstruktion mellem Naspers og Prosus hvor man har krydsbeholdninger, der gør det til en kompleks aktie at forstå, hvilket man er i gang med at adresse ved at skifte strukturen. Indirekte investering i Tencent Holdings, hvor man ejer 25.99% af selskabet. Porteføljen består af 80+ selskaber globalt med aktiviteter i 100+ lande Indre værdi er 103 EUR pr. aktie. Nøgletal Kurs: 63,08 Market Cap: 189.038B P/E: 10,01 Forward P/E: 14,67 P/S: 32,79 P/B: 1,99 Enterprise value: 155.549B Profit margin: 175,40% Operating margin : 0,00% ROE: 19,93% ROA: -0,53% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 0,00% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Aktiv rolle i væksten af de stiftere og virksomheder man er investeret i. Man går meget op i at virksomhederne implementerer AI så hurtigt som muligt for at understøtte virksomhedens vækst. På tværs af koncernen anvender man data science og AI for at understøtte forretningerne. Man har adgang til et stort datasæt. Investering i bred vifte af teknologi selskaber med rabat i forhold til underliggende aktiver. Har udnyttet rabatten i forhold til Tencent til at sælge Tencent og i stedet købe egne aktier. Man forventer i 2024 at flere af selskaberne man har ejerposition i, vil blive profitable, hvilket vil være gamechanger og validere selskabets model. Så længe man stadig handler til stor rabat, så kan man blive ved at skabe værdi ved at sælge Tencent og købe Prosus/Naspers. Har en stærk finansiel position med masser af styrke til M&A Man er ikke fulgt med NASDAQ stigningerne. En god måde at have eksponering mod asiatiske internet forretninger, uden selv at eje aktierne. FY23 viste +35% omsætningsvækst inden for Food Delvery, +20% omsætningsvækst inden for Core Classifieds, +52% omsætningsvækst inden for Payment & Fintech og +21% vækst inden for Edtech Hvad taler imod ? Bredden af investeringen svarer til en ubalanceret ETF Kompleks struktur gør at nogle gange er der mere værdi i at købe Naspers og omvendt Konglomerat der ejer stor andel af et andet konglomerat, hvad ejer jeg ? Sløv til at trække Rusland investeringer har givet støj Porteføljen indeholder mange underskudsgivende virksomheder, som man har nødt til at brødføde med penge fra Tencent udbytte eller salg af aktiver. Så selvom man har mange aktiver, er man i virkeligheden stadig en Tencent skal. Hvis Tencent klarer sig godt, så gør man det også og omvendt. Stor B2C eksponering Den unikke aktionærstruktur garanterer, at aktionærer uden for Naspers aldrig vil få indflydelse i selskabet. Toplinjefokuseret selskab, da rigtig mange af investeringerne ikke er profitable endnu. Frasalg sker med tab til følge, da man har købt sig ind for mere end aktiverne er værd. (Nogle har dog været forceret af Rusland problematikken) Spørgsmålet er om der overhovedet er den rabat til indre værdi, hvis alt skulle realiseres. Denne forudsætningen er hele fundamentet på opkøbet af egne aktier. Risikerer at kaste gevinsterne fra deres mirakelinvestering i Tencent efter ting der aldrig lykkes. Man mangler stadig at bevise man er mere end one-trick pony. Holdning Proxy for investering i fremtidens virksomheder, men mest af alt en billig måde at eje Tencent. Har ødelagt en masse aktionærværdi i de seneste år gennem investeringerne. Man skal være halvt professor for at gennemskue, hvordan man skal håndtere strukturændringerne i selskabet påvirker ens investering. Så længe man handler med rabat, så vil det være aktuelt at kigge på. Har værdier for 103 EUR og kan købes for 63 EUR. Ingen position