Novo: Det er i dag det sker - Ingen over i Danmark og Europa
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Det er i dag det sker. 1 Novo Nordisk aktie bliver til 2
Per i dag den 13/9 gennemfører Novo Nordisk deres aktiesplit
Hver aktie som investorerne ejer noteret i Danmark bliver byttet til 2For den amerikanske parallelnotering sker aktiesplittet først næste onsdag den 20/9
Investorerne bliver ikke meget rigere af aktiesplittet
Det skyldes at modposteringen til dobbelt så mange aktier er en omtrentlig halvering af aktiekursenNår "omtrentlig" angives skyldes det, at det ikke helt kan udelukkes, at investorerne opfatter aktiesplittet og den naturlige kursnedgang, jævnfør ovenfor, som en købsmulighed for "aktien er faldet meget".
Det er dog en teknisk forvirring. Matematisk bør det ikke ske, men forvirring kan ikke helt udelukkes. Heller ikke i sværvægtsklassen, som Novo Nordisk tilhører
Man kan også forestille sig lidt den modsatte reaktion: At aktien på dagen bliver lidt mindre værd.Det skyldes dog ikke teknikken, men derimod, at aktien er steget ekstremt de seneste måneder og at nogen måske har købt aktier på forventning om at aktiesplittet og den omtrentlige halvering vil få nogen til at hamstre aktier på "udsalg".
Når/hvis den effekt har haft en betydning, kan det være den allerede har været en del af kursstigningen de seneste uger op til aktiesplittet
Uanset - Der er ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk i Danmark og ej heller i Norden eller for den sags skyld i Europa

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind