Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Olie: Gensynet med 100 USD er ikke urealistisk

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Oliepriserne stiger yderligere. Det kommer på et for forbrugerne uheldigt tidspunkt. Med hensyn til inflation er det måske the short term pain for the long term gain.

    Oliepriserne har været stigende igennem nogle måneder
    Det skyldes kombinationen af stabil efterspørgsel og Saudi Arabien og Ruslands "pristiltag" med at sænke produktionen for at holde priserne høje og oppe
    Samtidig går det ekstremt sløjt og alt for trægt med den grønne omstilling
    Rent faktisk får man fornemmelsen af at den grønne omstilling kører baglæns, når man betragter de seneste auktioner med havvind og interessen for at byde ind
    Det er svært at få prisstigninger igennem og koncessionerne er for dyre
    Stigende energipriser kommer for forbrugerne på et uheldigt tidspunkt
    Det falder sammen med de høje renter og de prisstigninger og den inflation, som har været tydelig, allestedsnærværende og endnu ikke er rigtig tæt på centralbankernes 2 % målsætning
    Havde det ikke været for den meget høje beskæftigelse, ville kombinationen af høje renter, stigende priser og olieprisstigninger formentlig allerede nu have kørt USA/Europas økonomier i recession

    Stigende oliepriser ikke nødvendigvis inflationsdårligt

    Nogle vil naturligt få den tanke, at stigende energipriser er dårligt også for inflationsudsigterne, og at det vil presse renterne yderligere opad fra et allerede højt niveau. Det er også muligt, det vil forholde sig sådan - på kort sigt. Historien viser dog, at stigende oliepriser virker som en skat på forbrug. Det udhuler købekraften; er forbrugsdæmpende, og vil trække væksten ned, og det er normalt det ræsonnement, som investorerne lægger ned over stigende oliepriser. I hvert fald på sigt. Samtidig ser centralbanker mest på kerneinflationen, som er eksklusive udviklingen i fødevarer og energi. Stigende oliepriser kan meget nemt være den faktor, som tipper økonomierne i recession, men det vil også samtidig være sådan, at det måske vil være den trigger, som vil markere en ende på centralbankernes rentestigninger.

    Figur: Udviklingen i råolie, Brent 2023

    Kilde: Nordnet

    115390_image001_15_.png

    1 Reply Last reply
    4

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger