Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Panasonic Corporation

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Panasonic Corporation Panasonic er et Japansk konglomerat indenfor elektroniske løsninger til private og erhverv. Har taget driftsselskabssystemet til sig Corporation - hvidevarer, HVAC, belysning og elektrisk udstyr til boliger og kommercielle rum. Automotive Systems - infotainment i køretøjer, elektronik til køretøjer, bilspejle og motoriserede systemer såsom bilbatterier. Entertainment & Communication - produkter og tjenester med fokus på lyd- og visuelle produkter, digitale kameraer og kommunikationsenheder. Housing Solutions - boligudstyr og materialer samt enhedsløsninger til rum hvor folk bor. Connect - Distribution, Logistik, Underholdning, Offentlig, Avionics og Produktion Industry - bred vifte af løsninger inden for B2B-forretningsområderne, herunder elektroniske komponenter, FA og industrielle enheder og elektroniske materialer. Energy Co - batterier Panasonic Operational Excellence - specialiseret ekspertise for at hjælpe kundernes drift med at blive mere avanceret, hurtigere og mere effektiv Består af 524 konsoliderede selskaber. Salget er fordelt på 38% Japan, 26% Amerika, 15% Asien, 11% Europa, 10% Kina Sigter mod at udvide sin globale batteriproduktion og indkøbskapacitet til 200 gigawatt-timer i 2031 233.000 ansatte Nøgletal Kurs: 1784,00 Market Cap: 4164.409B P/E: 9,98 Forward P/E: 11,12 P/S: 0,49 P/B: 1,01 Enterprise value: 4768.764B Profit margin: 4,95% Operating margin : 0,00% ROE: 10,87% ROA: 2,30% Indtjeningsvækst kvartal: 310,40% Omsætningsvækst kvartal: 2,80% Udbytte: 1,96% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Bredt eksponeret i forskellige elektronikgenrer Elektrificering af samfundet kræver store batteri ressourcer. Planer om yderligere fabrikker for at nå målet om en kraftig stigning i den årlige kapacitet af batterier til elektriske køretøjer. Stigende efterspørgsel indenfor batterier med "celler af cylindrisk type" Pioner inden for udvikling af batteriteknologi. Forbedre R&D-strukturen med konsolidering af forskning og teknologi Fremskynder væksten af bilbatteriforretningen.Positive udvikling for energiforretningen. Varmepumper er anden spændende sektor der er meget oppe i tiden, hvor man er eksponeret. I gang med at opføre fabrik Kansas for at styrke EV forretningen i US. Planen er de skal bygge 2170-type batterier på fabrikken der fra start har 30 GWh kapacitet, og ikke 4680-type. Motivationen har muligvis været USD 830 mio. i incitamenter fra Kansas. Blue Yonder som man købte i 2021 er en innovativ, AI-drevet Supply Chain-platform. Har blandet andet en del patenter (400+) relateret til maskinlæring og AI. Underskrevet forsyningskontrakter med Lucid og Hexagon Purus Udbetaler udbytte med udbytteprocent på ca. 30 % i forhold til konsolideret resultat Aftaler med mange af de store EV producenter. Udvider sin batteriproduktionskapacitet på Teslas Nevada Gigafactory og lander sin tredje amerikansk-baserede batterifabrik i Oklahoma. Senest har Stellantis og BMW også sluttet sig til De seneste 2 kvartaler har budt på store stigninger i overskuddet og margins. Satsning på strømgenererende vinduer gennem ultratynde solceller. Hvad taler imod ? Mange forskellige producenter af batterier og især CATL virker til at være langt. Det ligner at det er CATL er den der vinder kapløbet, især på grund af det mere rene fokus. Stigende inputomkostninger grundet den ensidige politiske fokus Skulle producere de mest avancerede Tesla batterier 4680-type. Masseproduktionen er dog udskudt til at begynde i løbet af 1. halvår 2025 for at indføre præstationsforbedrende foranstaltninger. Meget svingende cashlow Køb af forbrugerelektronik forventes på kort sigt at falde sammen med at inflation og renteniveauer udhuler rådighedsbeløbet hos forbrugerne. Laver så mange forskellige produkter at det er svært at gennemskue hvad de forskellige faktorer betyder for ens investering samlet Samtidig så er det svært at finde ud af hvad der foregå med selskaberne i Asien generelt Geopolitisk bør man have fordel i forhold til CATL, men i øjeblikket har alle planer omkring udrulning af fabrikker lokalt, således det bliver neutraliseret Er steget 44% i år. Der er ventet en tæt på flad omsætningsudvikling. Stoppede i 2022 produktion af solcellepaneler. Hvis man ser paneler herefter, så er det ikke noget de selv har produceret. Holdning Det er et selskab der er meget svært at komme udenom i forhold til en batterifikseret fremtid. Er steget 46% siden jeg kiggede på dem og jeg har svært ved at få etableret en position, fordi jeg er bange for deres Lifestyle segment, hvor hovedparten af omsætningen kommer fra i dag. Ingen position
  • Alphabet Inc.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Alphabet Inc. Alphabet Inc. er et amerikansk multinationalt teknologi konglomerat holdingselskab der blev skabt som moderselskab for Google og de relaterede selskaber der før var ejet af Google. Har 2 primære forretningsben Google Services og Google Cloud. Services-segmentet tilbyder produkter og tjenester, herunder annoncer, Android, Chrome, Gmail, Google Drev, Google Maps, Google Fotos, Google Play, Søgning og YouTube. Det er også involveret i salg af apps og køb i app og digitalt indhold i Google Play Butik. Indenfor Hardware har man Fitbit, Google Nest, Pixel-telefoner og en række andre enheder. Google Cloud-segmentet tilbyder infrastruktur, platform og andre tjenester til relaterer til Cloud. Google Workspace tilbyder samarbejdsværktøjer til virksomheder, såsom Gmail, Docs, Drev, Calender og Meet. Bard er deres sprogmodel AI chatbot. Den er trænet på et massivt datasæt af tekst og kode, og den kan generere tekst, oversætte sprog, skrive forskellige former for kreativt indhold og besvare spørgsmål på en informativ måde på samme måde som man kender med ChatGPT. Googles omsætnings er fordelt på Search & Other Properties 58% Network Members 11.7% Youtube Ads 10.5% Apps, Hardware, Content 10.4% Cloud 9.4% 181.000+ ansatte. Næste Made by Google event bliver 4. oktober 2023 Nøgletal Kurs: 138,96 Market Cap: 1745.991B P/E: 29,19 Forward P/E: 20,99 P/S: 6,03 P/B: 6,57 Enterprise value: 1654.925B Profit margin: 21,05% Operating margin : 26,44% ROE: 23,33% ROA: 12,96% Indtjeningsvækst kvartal: 19,10% Omsætningsvækst kvartal: 7,10% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Har investeringer med i nærmest alle tech brancher der har mulighed for at vækste, sammen med cashcows. Vækst og profitabilitet. Arbejder aktivt på drive marginudvidelse. Ejer kritisk infrastruktur som google maps og android som virksomheder bygger services på Eksponeret over for cloud, hvor virksomhederne vil blive ved at investere, og hvor Google er i øjeblikket er #3 hvor man sidder på 11% af markedet. Mulighed for at mindre afdelinger kan gro sig store Pixel, Nest, Waymo Google råder over mere end 90 % af den verdensomspændende internetsøgeindustri hvilket er et vigtigt monopol Fullstack AI virksomhed Stærk finansiel position, hvor det mere er lovgivning end pris der er begrænsningen i forhold til yderligere opkøb. Man har sænket ansættelsestempoet og prioriterer udgiftsstyring for at modvirke makromodvind. Google DeepMind som man købte allerede i 2014 er deres AI-specialister. Hvis det var meningen, at Bing med ChatGPT skulle dræbe Google, så er det langt fra sket endnu. Man har været langtidsinvestor i kunstig intelligens og deres styrke er generelt undervurderet ud fra en mislykket Bard lancering, der var forceret af ChatGPT vandt frem. AI er intet værd uden et ordentligt datasæt, og her sidder man på kæmpe datamængder. De 2 seneste kvartalsrapporter har været overraskende stærke. Q2 2023 vist omsætningsvækst +7% og EPS +19% Hvad taler imod ? Den altdominerende spørgsmål i forhold til forretningen, er hvad der kommer til at ske med søgemaskine forretningen og lige nu ligner det at der er markante ændringer undervejs i forbrugeradfærd. Afhængig af annoncemarkedet som er afhængig af forbrugeren har rådighedsbeløb, hvilket ser presset ud Ligner i dette marked at multipler skal ned Er så store at lovgivning konstant er en trussel Youtube er ikke den indtjeningsmaskine den burde være. Store portaler som Amazon er lykkedes med at placere annoncer der er mere effektive og billigere end Google og spørgsmålet om andre kan gøre det tilsvarende og ændre markedet Udfordringer fra OpenAI baserede løsninger Som det er med alle dominerende firmaer, så er de det logiske valg, indtil den dag de ikke er det mere.. TikTok er en stadig en farlig konkurrent til YouTube. Væksten i annoncemarkedet har været droslet ned og annoncører leder hele tiden efter nye veje. Bard lanceringen var en mindre katastrofe, og sendt et mere negativ signal ud om deres position, end jeg tror virkeligheden er. Er steget 56% i år. Google anslås at betale USD 15 mia. til Apple for at være standardsøgemaskine på Safari. Endnu i gang med retssag, hvor justitsministeriet i 2020 lavede et civilt antitrustsøgsmål for monopolisering af søge- og søgeannoncering og nye søgsmål lurer i horisonten. Holdning Jeg dumpede min position i sin tid fordi jeg frygtede annoncemarkedet skulle langt ned. En case hvor jeg virkelig har undervurderet styrken af forbrugerne. Der er både defensive kvaliteter, men bestemt også mange cykliske elementer. Ingen position
  • Eksperter advarer: Energikrise kan ramme igen denne vinter

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Gaslagrene i EU er fyldt godt op, men tiden med risiko for prisstigninger og forsyningsmangel er ikke forbi, skriver Dansk Industri i en analyse. Hvordan Europa kommer gennem vinteren, afgøres af en række usikre faktorer: Først og fremmest en stigende, kinesisk efterspørgsel, og om Rusland vil levere naturgas til os. Og hvis vi går tilbage til et forbrug som før krigen i Ukraine, vil vi få forsyningsproblemer i Danmark, lyder det fra Energistyrelsen. Kilde: Berlingske d.d.
  • Olie: 100 USD er ikke et olieprischok

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Olieprisen kravler yderligere opad og 100 USD Brent mærket er nu mere snarere end mindre sandsynligt Oliepriserne har været stigende de senest uger I går steg priserne yderligere til 95 USD/tønde Brent, hvor de stadig ligger. Stigningerne kommer som konsekvens af Saudi Arabien, Rusland, en stabil efterspørgsel på basis af høj beskæftigelse og manglende investering i den grønne omstilling tilsat spekulation For forbrugerne kommer stigningerne på et uheldigt tidspunkt, idet det falder sammen med høj inflation og høje renter og pres på boligmarkedet Centralbankerne derimod er næppe nogen af dem, som frygter let stigende oliepriser Stigende oliepriser virker som skat på forbrug. På kort sigt øger det inflation og prisstigninger På 6-12 måneder sigt er det med til at sikre, at centralbankerne først har nået toppen med deres rentestigninger og siden kan begynde at sænke dem igen. Det lyder måske lidt paradoksalt, men det skyldes at stigende oliepriser forværrer konjunkturbilledet og øger risikoen for en recession Ikke et olieprischok, men dyrere at være forbruger Der er her og nu ikke udsigt til at oliepriserne stiger meget yderligere, men 100 USD kan ses og mærkes. Det er for forbrugerne realistisk, at den prisgrænse vil blive nået og testet, men næppe særlig meget mere. Det skyldes, at stigende priser er efterspørgselsdestruerende og vil være med til at (re)balancere markedet igen. Forbrugerne skal vænne sig til benzinpriser noget over 15,- men et gensyn med tæt på 20,- per liter benzin er ikke realistisk [image: 115553_23435083_10159570846835472_599945354612227177_n.jpg]
  • Novo giver et boost til verdens fedeste økonomi

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Der er ingen tvivl om, at Novo har haft, og fortsat vil have, en enorm positiv effekt på udviklingen i dansk økonomi de kommende år. Men der er derimod langt mindre fokus på, hvor stor en positiv effekt Novos diabetes- og slankemediciner Ozempic og Wegovy vil have på verdensøkonomien - primært gennem en positiv effekt på amerikansk økonomi. Årsagen til dette er, at overvægt - og især sundhedstruende svær overvægt - medfører enorme udgifter for sundhedssystemet. Samtidig er det veldokumenteret, at svært overvægtige personer har markant lavere produktivitet, og dermed også lavere løn, end normalvægtige. Mere om det nedenfor". Læs mere af blogindlægget fra Økonom Lars Kristensen: https://www.nordnet.dk/blog/novo-og-verdens-fedeste-oekonomi/ [image: 115555_fullsizeoutput_2105.jpeg]
  • STENOCARE market update - September 2023

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO STENOCARE A/S ("Stenocare") is pleased to report on important progress on several tracks. After a period, marked by regulatory delays in Denmark and elsewhere, Stenocare is now seeing traction building in several areas which is expected to translate into a growing sales run rate in the coming quarters and year, breakeven during 2024 and even more ambitious goals and milestones thereafter. Stenocare to increase its ongoing flow of news releases and market updates. The following is a high-level overview of and update on progress in key markets and activities. Stenocare will elaborate on these activities across its 6 focus areas, (as specified below) in the coming weeks and months in order to offer our shareholders and future investors more detailed insights into the progress of Stenocare and its footprint in the industry as an emerging European market leader. Stenocare is winning market share in Denmark: Stenocare has been a first-mover with medical cannabis oil products for the Pilot Programme since 2018. This is a well-known dosage method for medicine, that doctors and patients are familiar with and prefer using. The latest data from the Danish Health authority show that treatments with oil products have been growing since Stenocare introduced its THC Oil and CBD Oil products. Specifically, when looking at quarterly growth of patients treated with oil-products and decline in patients treated with other products, it is a clear trend that full spectrum oil products are winning market share. As previously announced, Stenocare is in the process with the Danish Medicines Agency (DMA) to have a third oil-product approved for sales, and once approved this is expected to further grow the market share. The approval process is moving forward, and although DMA cannot commit to a fixed date for this approval, Stenocare is hopeful it will happen within 4-6 months. Stenocare oil products ready for the German market: As previously announced, the first STENOCARE branded medical cannabis oil product has been approved for the Germany market, the largest market in Europe. Together with its local partner, Stenocare has now finalized the supply chain logistical setup and secured the product is covered by German health insurances. Stenocare has been evaluating the German market for several years. Medical cannabis was legalized in Germany during 2017, and since the market has grown to become the largest market in Europe with approx. 230.000 patients in 2023 and projected 310.000 patients in four years. Therefore, it is both an interesting market opportunity and also a market with proven competitors. Stenocare is entering with one oil-product during October, and then has a strategy to expand with more innovative products in the coming years. Stenocare getting ready to launch UK Online Clinic for patients: As previously announced, Stenocare has developed an online IT-platform, that can power Online Clinics for patients. The first Online Clinic is being prepared for launch in the UK together with an experienced pain specialist and honorary secretary of the British Pain Society. The Clinic will improve patients access to treatment with medical cannabis and grow the doctor's geographic reach. Stenocare oil-products will be available via the Online Clinic together with other supplemental medicine products. The UK health authorities are currently processing the regulatory approvals for the new Clinic, and Stenocare is expected the clinic to go live during Q4 this year. Stenocare makes progress in other markets: Stenocare is present in both Norway and Sweden, which are so-called magistral markets. This means that medical cannabis has not yet been legalized the way it has in Denmark and the other Stenocare markets. This means that doctors must prescribe a specific (Stenocare) product for a specific patient in order for the delivery to be possible. Consequently, Stenocare is working with doctors, pain-clinics and relevant authorities in both Sweden and Norway in order to build traction. Stenocare is the only supplier, so far, to have delivered full spectrum medical cannabis oil products for both countries. This translates into a strong foundation for growth, although the growth pace to date has been slower than expected. As previously announced, Stenocare is also actively selling its Stenocare branded products in Australia. This is not currently a core activity, although being able to serve such a remote market is seen as another strength that can form the basis for additional, geographical expansion. Stenocare is continuously preparing for entry into more countries and markets and is on track to reach its goal of up to 10 countries by 2025. Stenocare investment in product innovation: As previously announced, Stenocare has a strong product pipeline and a track record for making products available for patients. The company has invested in development of an innovative new oil-product, named "ASTRUM-OIL" that is based on a patented oil technology with exclusive rights held by Stenocare. This oil addresses a key industrywide challenge by offering patients improved uptake of the cannabinoids in the blood, which can result in higher and faster effect of the medical cannabis oil dosage. This new patented product family will put Stenocare in a unique competitive position to grow the sales run rate. The company is now planning to have the documents ready for first product prototype review with the medicine agency by end-Q4 this year. Pending regulatory approval, Stenocare hope to supply the new product to patients during H1 2024. Stenocare getting ready to expand its supply chain. In order to meet the expected uptake in demand in 2024 and beyond, Stenocare is preparing to seek approval from the medicine agency to export products from its world class cultivation facility in Randers. It is expected that the indoor, highly controlled facility will play an important role in the future general supply chain of Stenocare as well as in the roll out and expansion of the new, innovative premium products as described above. Also, Stenocare, is preparing for relevant external partnerships that may improve the supply chain in due time. This will take Stenocare from being a leading brand based solely on third party sourcing to becoming dual sourcing entity with market leadership in all steps of the value chain, from plant to patient. Thomas Skovlund Schnegelsberg, founder and CEO comments: "I am proud of the progress that we are making in several of our focus areas. I believe that with our range of initiatives across markets, existing and new products, a new groundbreaking technology that can and will take medical cannabis much closer to the pharma industry and our world class cultivation facility, we have the perfect basis for us to grow, reach breakeven in 2024 and also for us to emerge as a leading European brand for medical cannabis in Europe and beyond". Sign-up for Stenocare news here: https://stenocare.com/subscribe-for-newsletter/ to automatically receive the latest news and information about the company. For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] [image: 115530_Steno_Maj_2022_lowrest_1stSlecetion_163.jpg]
  • Orkla

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Orkla Orkla er en stor leverandør af mærkevarer til dagligvarehandlen, food service, specialhandlen, apoteker og bagerisektoren. Man sælger produkter inden for fødevarer, chips og snacks, konfekture, sundhed og personlig pleje, tekstil, vaskemidler, maleudstyr, og vaskemidler. Man har gennemgået organisatorisk omgruppering i 2023 og ser sig selv som tranformeret fra et industrielt konglomerat til en førende mærkevare- og forbrugsvare- og servicevirksomhed. Består af 12 portefølje virksomheder. Man sælger produkterne i 100+ lande. Man har 114 fabrikker og hovedparten af fabrikkerne fabrikerer fødevarer. Det strategiske mål er at styrke sin position som førende leverandør af mærkevarer og -tjenester i Norden, Baltikum, Centraleuropa, Indien og andre udvalgte markeder. Man ønsker at styrke sin position yderligere gennem opkøb. Senest har man købt Norstamp der er er totalleverandør inden for etiketter og emballering. 2023 kommer til at gå på 3-års plan for hver virksomhed med fokus på værdiskabelse. Konsolidering af planer med holistisk syn på porteføljen med planer for vækst og kapitalkrav som resultat. 47 mærker. I Danmark består Orkla af 1.600 medarbejdere og 14 fabrikker. 20.500 ansatte. Nøgletal Kurs: 82,74 Market Cap: 82.504B P/E: 15,55 Forward P/E: 13,88 P/S: 1,29 P/B: 1,89 Enterprise value: 107.394B Profit margin: 8,28% Operating margin : 0,00% ROE: 13,02% ROA: 5,62% Indtjeningsvækst kvartal: 7,50% Omsætningsvækst kvartal: 19,60% Udbytte: 3,63% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Stabil udbytteaktie der udbetaler 3,67% Prioritet er at opretholde en attraktiv og forudsigelig udbyttepolitik, hvor man tilbagefører overskydende kapital til aktionærerne, normalt inden for 50-70 % af indtjening pr. aktie I Danmark kender man nok bedst mærkerne AMA, Dragsbæk(man er vel thybo??), Naturli, Odense Marcipan, KiMs, Naturlig, Livol og Beauvais. Prøv at gå en tur i supermarkedet næste gang og hver gang du ligger noget i kurven ,så kig bag på og se hvem der står for det, så ved du hvorfor er Orkla er interessant Fokus på aktivt ejerskab i virksomhederne man ejer og investerer i Indien bliver et vigtigt vækstmarked Velegnet byggesten til porteføljen som stabiliserede element De 2 seneste kvartalsrapporter har været fremragende. Q2 2023 viste +20% omsætningsstigning og justeret EPS +17% Hvad taler imod ? Cyklisk - selvom flere af produkterne har defensive kvaliteter i husholdningerne. Dobbeltbeskatning af udbytte med efterfølgende manuel hjemsøgningsprocedure Meget ramt af stigende inputpriser, har man nok pricing power ? Udfordring hvis folk begynder at shoppe nedad grundet mindre rådighedsbeløb og måske går uden om mærkevarerne Direkte eksponeret mod B2C markedet 15-18% stigning i omkostningsbasen for 2022 og der er forsinkelser imellem kontrakter og leverancer. Man forventer at stigninger vil forsætte i 2023 og vil tvinge dem til at hæve priserne yderligere Negativ volumentendens i detailhandlen på kernemarkeder inden for Orkla Foods Rapporteringen er i gang med at blive lavet om, så det kan være svært at sammenligne med tidligere. Holdning Hvis man ser bort fra dobbeltbeskatningen på udbyttet, så syntes jeg at aktien er fair prissat. Når engang der kommer styr på inputomkostningsinflationen, så vil man se at margins vil udvide sig meget igen. Ingen position
  • Shortpositioner på danske aktier

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Onsdag d. 13. september 2023 Novozymes A/S 9,2 12-09-2023 Netcompany Group A/S 9,02 12-09-2023 Bavarian Nordic A/S 8,61 12-09-2023 Ambu A/S 5,73 12-09-2023 GN Store Nord A/S 5,48 12-09-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,55 11-09-2023 ChemoMetec A/S 4,44 12-09-2023 ISS A/S 4,15 13-09-2023 Zealand Pharma A/S 3,59 12-09-2023 Royal Unibrew A/S 2,88 12-09-2023 Noble Corporation Plc 1,98 11-09-2023 Pandora A/S 1,87 12-09-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,76 12-09-2023 Torm plc 1,71 11-09-2023 ALK-Abelló A/S 1,61 12-09-2023 NKT A/S 1,34 12-09-2023 Tryg A/S 1,31 21-08-2023 H+H International A/S 1,3 07-09-2023 Demant A/S 1,19 12-09-2023 H. Lundbeck A/S 1,08 21-08-2023 Rockwool A/S 1,01 01-09-2023 Topdanmark A/S 0,98 07-09-2023 Ørsted A/S 0,93 08-09-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,88 25-08-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,87 01-09-2023 Genmab A/S 0,85 07-09-2023 Sydbank A/S 0,8 11-09-2023 Jyske Bank A/S 0,79 11-09-2023 Carlsberg A/S 0,77 05-09-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,64 12-09-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,48 11-09-2023 DSV A/S 0,41 06-09-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Coloplast A/S 0,4 12-09-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,4 11-09-2023 Alm. Brand A/S 0,39 30-08-2023 CBrain A/S 0,39 08-09-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Adobe Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Adobe Inc. Adobe er en amerikansk softwareproducent der er leverer løsninger til grafik, animation, videoredigering, dokumenthåndtering og webudvikling opgaver. Som mange andre platforme har det udviklet sig til at man i dag har en hel palette af software. Der er i dag 32 komponenter, og det vokser kvartal for kvartal. Dets flagskibsprodukt er Creative Cloud, der giver medlemmerne adgang til dets kreative produkter. Har succesfuldt flyttet software til månedlig abonnement forretning. Det opererer gennem tre segmenter: Digital Media 73% Digital Experience 25% Publishing and Advertising 2% Omsætningen er fordelt på Amerika 60%, EMEA 25% og Asien 15% Stærkt brand hvor der er stort kendskab til deres produkter og kvaliteten af disse. Produkter som Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere Pro og After Effects. Kreativitet ligger i deres DNA. 29.000+ ansatte Adobe Investor Meeting 2023 - 10. Oktober 2023 Nøgletal Kurs: 528,89 Market Cap: 241.068B P/E: 49,75 Forward P/E: 29,71 P/S: 12,76 P/B: 15,29 Enterprise value: 237.754B Profit margin: 27,12% Operating margin : 33,95% ROE: 33,97% ROA: 14,36% Indtjeningsvækst kvartal: 26,00% Omsætningsvækst kvartal: 10,30% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Abonnementer repræsenterer i dag 93 % af den samlede omsætning. Man har været en af de mest succesfulde historier på dette punkt jeg har kendskab til. Software løsninger af opgaver til at skabe digitalt indhold vil altid være relevant. Bredt udvalg af softwareprodukter og tjenester, som kunderne kan abonnere på. Meget troværdi ledelse der altid leverer det forventede eller bedre. 120% Net dollar retention rate Vækstmaskine og når man er blevet platform, så kan man tilføje nye ydelser som eks Adobe Sign til digitale underskifter Premium software med pricing power. Man har vist man kan hæve prisen for abonnementerne, som ryger direkte på bundlinjen. Høje margins og attraktivt frit cashflow Sticky platform Man har været så dominerende så længe i så mange af de kategorier, som man konkurrerer i, at det er let at glemme konkurrenter Man har skabt Sensei AI der bruger kunstig intelligens og maskinlæring til at skabe den perfekte kundeoplevelse Adobe Firefly er den nye store ting med hensyn til Generative AI Art, hvor man kan generere billeder fra tekst og ellers ligge et hav af effekter på. Firefly er nu integreret i Creative Cloud-apps som Photoshop,Illustrator,Adobe Express og Adobe Experience Cloud. Figmas samarbejdsværktøjer i realtid er meget mere strømlinede og kraftfulde end Adobe og derfor gav købet mening Q3-23 viste omsætningsstigninger på 10.4% y/y og der er ingen tvivl om det på alle måder var et fantastisk kvartal, hvor man nu begynder at se at AI bliver en vækstdriver. Adobe er også først lige begyndt at tilbyde generativ kunstig intelligens til fotos og billeder. Det planlægger at tilføje generativ AI til video, animation, design og andre medier på tværs af sin produktportefølje. Hvad taler imod ? Selvom Q3-23 var et godt kvartal, er det også tydeligt at man ser en opbremsning. Har måtte nedskrive i forhold til Rusland eksponering Som tiden bliver de billigere alternativer også bedre, og kan man blive ved at opfinde nye premium features ? Er knyttet op på forbrug i samfundet, hvor behovet for grafiske kampagner og lignende hænger sammen Man har stadig software fra OnPremise verdenen der har behov for omskrivning. Købte Figma til 50x salg, hvilket er en ekstremt høj pris og indikerer desperation, eller bare strategi om at kvæle alt. EU har åbnet sag omkring opkøbet af Figma, fordi man mener at det kan reducere konkurrencen på de globale markeder for levering af interaktiv produktdesignsoftware og værktøjer til oprettelse af digitale aktiver. Hvis man ikke lykkedes med at opkøbe alt der popper op, så kan AI være en teknologi som for alvor kan få startups til at vokse hurtigt. AI kan være den teknologi som viser sig at være den største konkurrent man har mødt. Aktien er steget 71% på et år. Holdning Abonnementsforretning med pricing power, som nu er startet rejsen med AI generet digital indhold tilgængeligt for almindelige dødelige, whats not to like ? Hvor vildt er det at man kan skrive at man gerne vil have fjernet sorte rander under øjnene på ens billede, eller står og mangler et billede med forskellige elementer, og så håndteres det af AI ? De bliver en af de firmaer der kommer til at vinde stort på AI, men samtidig er det også den største risikofaktor for dem i forhold til konkurrence. Min største problematik ligger i forhold til prissætningen som stadig kræver stor vækst.
  • Novo Nordisk A/S

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Novo Nordisk A/S Novo Nordisk A/S er en sundhedsvirksomhed der beskæftiger sig med forskning, udvikling, fremstilling og markedsføring af farmaceutiske produkter på verdensplan. Med en markedsandel på næsten 50% i omfanget af det globale insulinmarked, er Novo Nordisk verdens førende leverandør af diabetes-behandlingsprodukter. Virksomheden, der er placeret i Danmark, fremstiller og markedsfører en række moderne insulinprodukter til mennesker, indsprøjtninger imod diabetes, såvel som antidiabetisk medicin til oral indtagelse. Har også et biofarmaceutisk segment der tilbyder produkter inden for hæmofili, vækstforstyrrelser og hormonsubstitutionsterapi. Salget er fordelt på 52% Nord Amerika, 25% EMEA, 9% Kina, 14% Resten af verden 16 produktionsanlæg i ni lande (Algeriet, Brasilien, Kina, Danmark, Frankrig, Japan, Rusland, Storbritannien og USA). 10 forsknings- og udviklingscentre i fem lande (Kina, Danmark, Indien, Storbritannien og USA). Foretog aktiesplit 13. september 2023. Europas mest værdifulde selskab Wegovy er blevet et brand man snakker om til sociale sammenkomster. 59.000+ ansatte fordelt på 80 lokationer og markedsfører produkter i 170 lande. Nøgletal Kurs: 666,50 Market Cap: 2981.854B P/E: 44,78 Forward P/E: 31,78 P/S: 14,81 P/B: 33,02 Enterprise value: 3014.479B Profit margin: 33,40% Operating margin : 43,20% ROE: 81,54% ROA: 21,76% Indtjeningsvækst kvartal: 47,30% Omsætningsvækst kvartal: 31,60% Udbytte: 1,04% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Usædvanlig høj vækstrate for en virksomhed af dens størrelse Fedme-epidemi behandling kan blive større end deres nuværende cashcow på insulin markedet Voldsomme margins og økonomi der gør man har masser af råderum til opkøb og investeringer Betaler udbytte, på trods af det ikke så stort et af slagsen. Man foretager hele tiden langsigtede investeringer i nye behandlinger og teknologier, herunder stamcellebaserede terapier Bred pipeline med 10 fase 3 forsøg, 5 fase 2 forsøg og 10 fase 1 forsøg Semaglutide kommer til at definere det næste årti, hvor den skal tage kampen op med Tirzepatide fra Eli Lilly En lang række af kendte brugere har anvendt Ozempic/Wegovy til vægttab hvilket har givet utrolig indirekte markedsføring. Analytikere forventer at markedet for fedmemedicin vil ramme USD 54 mia. i 2030 70% af amerikanske voksne har fedme eller er overvægtige og vi ser problematikken andre steder i verden også Stigende frit cashflow og generelt imponerende forrentning af kapitalen. Solid styring af patenter, hvor "kun" Victoza står til udløb i 2023 Købet af Inversago Pharma i 2023 vil styrke deres kliniske udviklingspipeline inden for fedme og relaterede lidelser. Opkøbet af Dicerna Pharmaceuticals i 2021 gav adgang til RNAi teknologien Vi står overfor at et middel som Semaglutide kan blive et universal middel, med anvendelse til en masse forskellige områder, med hertil kommende nye patentperioder. Senest så vi at Semaglutid 2,4 mg også viser store reduktioner i hjertesvigt-relaterede symptomer. H1 2023 viste vækst på +29% og en stigning i EPS på +44% Det ligner at fedmeområdet i en lang periode vil blive et duopol mellem Eli Lilly og Novo. Hvad taler imod ? Befinder i toppen af hvad er rimeligt at betale for den, hvis vi da ikke allerede har krydset den grænse. Tror der kommer genterapi behandling på et tidspunkt, hvor man også så småt er begyndt at investere i, men er det nok ? Lovgivning kan fjerne margins. Vi ser allerede insulin reguleringer i US hvor der er kommet prisloft. Det er svært som dansker at forholde sig objektivt til casen Kannibalisering af egne produkter Wegovy produktionsudfordringerne udgør stadig et problem i forhold til at kunne mætte efterspørgsel. Insulinmarkedet ventes ikke at være lige så lukrativt som hidtil, hvilket gør GLP-1 succes afgørende Semaglutide patentudløb i Kina i 2026. Gør plads til kinesiske konkurrenter på et vigtigt marked. De margins der er på området og størrelsen på markedet, gør at det vil blive jagtet af mange selskaber, hvilket vil betyde at margins ikke kan forblive i denne størrelse på sigt. Wegovy dræner samfundets kasser og private sundhedsselskaber rundt omring i verden. På et tidspunkt kan man ikke leve med den "byrde" (I Danmark nyder vi heldigvis godt af det) Den høje vækstrate nødvendiggør markant øget fremstilling på faciliteter med strenge myndighedskrav. Er stadig til stede i Rusland, om end man i 2024 begrænser produktporteføljen ved eks. at fjerne Ozempic Der vil komme en periode, hvor vækstprofilen vil være anderledes, når patenterne på GLP-1-molekylet Semaglutid løber ud. Kina 2026. USA 2032. Holdning Det er et supernemt valg, når man ser deres evne til at forrente kapitalen og forske i fremtiden. Chokeret over så mange jeg kender, hvor jeg ikke tænker at de har et problem, som alligevel er på produktet. The sky is the limit, indtil den dag det ikke er mere. Problematikken er at jeg er alt for blåøjet på casen. Jeg ejer selv aktier i dette selskab, hvor positionen i øjeblikket udgør 5.69%. Det er dermed min 3. største position.
  • Et hurtigt TA-kig på Bavarian og GN Store Nord

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hans-Henrik Nielsen kigger på Bavarian Nordic og GN Store Nord med værktøjerne: Tradingview, Markettimer Special samt den nye "MyStockScanner" https://www.youtube.com/watch?v=t_JgBurGutA
  • Er GN Store Nord og Ørsted god value?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I videoen kigger Hans-Henrik Nielsen på GN Store Nord og Orsted for at se, om de er det, man kan kalde "god value". Her bruger han MyStockScanners nye grafer til at vurdere sagen. Overordnet kan han sige, at trendbrillerne stadig siger, at trenden er ned. Men se med her, om det måske snart er tid til at købe. Link til MyStockScanner https://app.mystockscanner.com/register https://www.youtube.com/watch?v=7AI_s9zfmQs
  • Aktier efter ECB: Står på en rentetop

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet ECB hævede torsdag renten for sidste gang siger investorerne ECB valgte torsdag at hæve sin rente endnu en og for sidste gang og den danske Nationalbank fulgte efter med 1:1 og hævede også sine renter med 0,25 Det er i hvert fald den konklusion som investorerne har draget ..og også den konklusion som mere eller mindre officielt blev kommunikeret af Lagarde Hendes ord var nok snarere "vi er tæt på rentetoppen". I praksis vil investorerne sige det handler om det samme EUR blev svækket overfor USD og de europæiske markedsrenter faldt. Det passer fint sammen med billedet af toppen af de korte renter i Europa ECB handler langsomst muligt og det er en investorudfordring Mens investorerne ikke var så meget i tvivl om torsdagens markedsreaktion, er det en lidt anden situation hvis vi tænker tidsmæssigt lidt videre og ind i 2024. Vækstbilledet er blevet svagere, og investorerne er formentlig ikke enige i ECBs opfattelse af en vækst på 1 %. At dømme efter de seneste tal, ser den udvikling svagere ud. Det kan meget vel få investorerne til at få den tanke, at ECB vil sænke tidligere end de officielt vil vedkende sig. Her ligger formentlig den reelle investorudfordring. ECB og amerikanske Federal Reserve var alt for længe om at opdate inflationspresset. Derfor er det også sandsynligt, at de vil være "for længe" om at indse, at vækstbilledet ser så dårligt ud, at renterne skal sænkes hurtigt igen. For sent op = for sent ned. Det handler om at sikre, at kampen mod inflationen og for at sikre prisstabiliteten bliver vundet. I 2025 er prognoserne, at inflationen vil være på 2,1 %, og det er nok der, hvor ECB har sit fokus. Væksten kan blive noget svagere end investorerne er komfortable med de kommende måneder og kvartaler uden at det nødvendigvis får ECB til handling og for at sænke renterne. Boligejernes fleksrenter har toppet For de danske boligejere er udsigterne formentlig, at fleksrenterne har toppet eller er meget tæt på at gøre det. Forwardrenterne kan begynde at pege lidt nedad (forventninger til de korte renter lidt ude i fremtiden), og det er det som bestemmer renten på de variable lån. Udfordringen er at de korte renter meget vel kan komme til at være "højere i længere tid" og væsentlig højere end boligejerne synes godt om [image: 115470_6_2_.jpg]
  • USA-Stocks: Total returns 2023 for The Enormous Eight

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    The Enormous Eight... $NVDA: +212% $META: +159% $TSLA: +124% $AMZN: +73% $GOOGL: +57% $MSFT: +43% $NFLX: +36% $AAPL: +36% Everyone Else... S&P 500 Equal Weight ETF $RSP: +6% S&P Small Cap ETF $IJR: +5% Kilde; Charlie Bilello @charliebilello [image: 115475_369602874_807600064698555_3731147154107989039_n.jpg]
  • PHOTOCAT - Expanded Partnership in the Solar Industry

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Photocat Announces Expanded Partnership with Laborat to Revolutionize the Solar Industry with ShineOn 15.9.2023 08.45 • GlobeNewswire • September 15th 2023 Photocat Announces Expanded Partnership with Laborat to Revolutionize the Solar Industry with ShineOn Roskilde, Denmark. September 15, 2023 - Photocat, a leading innovator in sustainable solutions, is thrilled to announce the expansion of its partnership with Laborat to further promote ShineOn, a cutting-edge product that can revolutionize the solar industry. ShineOn is a tailor-made solution designed to imbue in solar panel glass, with self-cleaning properties and enhanced efficiency of photovoltaic panels. These properties are resulting in substantial cost savings related to decreased need of cleaning and hence a significant reduction in CO2 emissions associated with cleaning processes. Further, particularly in regions prone to heavy soiling, the efficiency enhancement will lead to higher electricity output. With a global cumulative photovoltaic capacity exceeding 1,185 GW, supplying over 6% of the world's electricity, the solar industry has become a vital component of our sustainable energy landscape. The ongoing commitment to increase the electricity output of photovoltaic systems is of paramount importance to meet growing energy demands while minimizing environmental impacts. The US National Renewable Energy Laboratory (NREL) has estimated that annual fouling losses in photovoltaics can range from 0-7% in the US and up to 50% in some parts of the world. Photocat's partnership with Laborat is a critical step in achieving these objectives. By harnessing the power of ShineOn, we aim to significantly enhance the performance and longevity of solar panels, thereby reducing maintenance costs and environmental footprints. The self-cleaning properties of ShineOn not only streamline maintenance efforts but also lead to substantial financial savings on cleaning costs and significant financial gains on increased electricity output, making solar energy even more accessible and economically viable for photovoltaic companies. One of the most exciting aspects of ShineOn is its potential to maximize electricity output, particularly in regions plagued by heavy soiling, such as dust, pollen or pollution. By preventing the accumulation of contaminants on solar panels, ShineOn ensures that the panels maintain their peak efficiency, resulting in increased energy production. This innovation is set to benefit photovoltaic companies, making solar energy a more attractive and dependable choice. Photocat and Laborat are fully committed to engaging with photovoltaic companies and supporting programs aimed at further maximizing the electricity output of solar panels. Our collaborative efforts will include research, development and implementation of ShineOn solutions, as well as education and outreach to raise awareness of the benefits it offers to the solar industry. Pedro Noé (General Manager of Laborat) and Jesper Elsgaard (CBO of Photocat A/S) are mutually very pleased to engage into this expanded commercial partnership on such relevant area for the infrastructure of sustainable energy production. In conclusion, our expanded partnership with Laborat represents a significant milestone in Photocat's mission to advance sustainable solutions for a greener future. ShineOn's self-cleaning properties and enhanced electricity output capabilities are poised to make a lasting impact on the global solar industry. With the growing demand for clean energy, we are confident that our collaboration will contribute to a more sustainable and prosperous world. For further information, please contact: Jesper Elsgaard Chief Business Officer Photocat A/S Tel: +45 5121 7651 e-mail: [email protected] About Photocat Photocat is a leading innovator in sustainable solutions, dedicated to harnessing the power of photocatalysis to create a cleaner and more sustainable world. With a focus on cutting-edge technologies and partnerships, Photocat is at the forefront of environmental innovation. Photocat's shares are listed on Nasdaq Stockholm, First North with the ticker symbol PCAT. The company's Certified Advisor is Mangold Fondkommission AB. About Laborat Laborat Group enjoys a solid reputation in various fields of science, such as biosafety, health and the food industry. Its expertise in the processing and application of state-of-the-art materials plays a key role in creating innovative solutions for various sectors. Photocat A/S (publ) l Langebjerg 4 DK-4000 Roskilde l Tel: +45 7022 5055 l www.photocat.net Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/70ab9cdd-f45a-4223-b7b1-6ab44ebd0892 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401609411 Photocat har en betalt IR-aftale med Proinvestor.com
  • Bonesupport Holding AB

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Bonesupport Holding AB BONESUPPORT er en ortobiologisk virksomhed, der udvikler innovative injicerbare biokeramiske knogletransplantat-erstatninger, som omdannes til værtsknogler og har evnen til at eluere lægemidler direkte ind i knoglehulrummet. CERAMENT BONE VOID FILLER er et injicerbart, formbart og borbart syntetisk knoglehulrumsfyldstof bestående af 40% hydroxyapatit, 60% calciumsulfat og radiokontrastmidlet iohexol. CERAMENT G indeholder derudover antibiotikummet gentamicinsulfat. CERAMENT V indeholder derudover antibiotikummet vancomycinhydrochlorid. Alle baseret på den nye og proprietære CERAMENT teknologiplatform. Alle CERAMENT-produkterne er designet til at resorberes og erstattes af ny knogle over 6-12 måneder og to produkter indeholder antibiotika, som frigives for at beskytte knogleheling i tilfælde, hvor der er risiko for eller bekræftet infektion. Klinisk nøglebevis for CERAMENT G viser at infektion blev udryddet hos 92.3% af patienterne. Selskabet er også ved at udvikle en pipeline af nye produktkandidater, der har potentialet til at behandle yderligere vigtige indikationer baseret på deres evne til at fremme knoglevækst. Virksomheden er blevet finansieret med mere end SEK 500 millioner i kapital fra blandt andet HealthCap, Lundbeckfonden og Industrifonden, hvilket gør det til en af de største ventures i den svenske medicinske teknologiindustri HealthCap er største aktionær og sidder på 10% 104 ansatte. Nøgletal Kurs: 125,40 Market Cap: 8.158B P/E: 0,00 Forward P/E: 76,93 P/S: 18,21 P/B: 28,89 Enterprise value: 8.062B Profit margin: -6,69% Operating margin : -6,80% ROE: -11,47% ROA: -5,49% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 88,10% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? FY2022 viste +54% salgsvækst og H1 2023 viste salgsvækst på +85%. Bruttomarginen udgjorde 91.3 % Kliniske fordele til patienter og kirurger på grund af deres evne til at ombygge til patientens egen knogle og eluere antibiotika direkte ind i knoglehulrummet for at beskytte helingsprocessen. Stor adresserbar markedsmulighed på tværs af brud forårsaget af traumer, infektion, sygdom eller relateret operation. Internationalisering af produktporteføljen vil kunne få casen til at eksplodere Allerede en base af ortopædiske kirurger, der har brugt CERAMENT i flere tusinde procedurer i USA Der er ventet en salgsvækst på omkring 70% for Q3 2023. Meget attraktive bruttomarginer Tilsætning af antibiotika kommer til at give gennembruddet. Man sidder kun på 4% af markedet, så der er gode muligheder for vækst. FDA-godkendelse for traumeindikationen er ventet inden H1 2024 Hvad taler imod ? Kannibalisering af eksisterende produkter når man kommer med noget nyt. Underskudsvirksomhed Langsommere end forventet salgsfremgang vil kunne ændre værdien på kort sigt. Kirurgi er stadig ikke oppe i fulde omdrejninger efter det var stoppet op under pandemien. Ortobiologi er et overfyldt marked med masser af kendt teknik, hvilket gør det udfordrende at få patentbeskyttelse og sjældent kan man få det så bredt som ønsket. Mere en salgscase mere end alt muligt andet. Man har relevante produkter. Svært at vurdere, hvad det reelle salg være være om nogle år. Mangler specialindsigt. Holdning Syntes virkelig produktet virker genialt, ud fra jeg selv har fået transplanteret knoglemasse fra hoften op på armen efter et kompliceret brud. Det er meget svært om den høje værdisætning kan retfærdigøres på længere sigt. Ingen position
  • Anavex Ny tråd feb. 2023 - Nyt Parkinsonforsøg i Australien!

    443
    0 Votes
    443 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Anavex 2-73 udvalgt blandt hundredevis af stoffer med størst potential i behandling af Parkinson! https://www.anglicare.org.au/about-us/media-releases/new-anavex-trial-for-parkinson-s-disease-to-open-in-sydney/ Tidligere Anavex tråd https://www.proinvestor.com/boards/108268 Australian trial announcement. "The Australian: HOME SCIENCE World-first Australian trial offers Parkinson's hope. Richard Wyse is a world-leading authority on Parkinson's disease. EXCLUSIVE By NOAH YIM and NATASHA ROBINSON 8:22PM FEBRUARY 20, 2023 Australia will host a clinical trial for a drug that promises to fight Parkinson's disease as part of a global research effort to tackle the neurodegenerative disease that affects more than 215,000 people across the country. Richard Wyse, the world authority on the disease, says the co-ordinated effort will bring "major change" to a field that has not produced a better drug than one discovered almost 50 years ago. The trial drug, developed by US pharmaceutical company ­Anavex, is one of the therapies identified by a committee of experts as deserving prioritisation among hundreds others." "Initial overseas results suggested the Anavex drug was a "meaningful step forward" for treating Parkinson's. Researchers hope it could slow the development of the disease within patients, compared to existing therapies that can only ease a patient's decline during otherwise unabated development of the disease. The Australian trial will be a part of a series to combat Parkinson's disease that Dr Wyse, who chairs the expert committee as ­director of clinical development at UK charity Cure Parkinson's, says makes him "hugely encouraged". "I think we're going to make a major impact in the neurodegeneration field over the next year or so," he said. The late-stage clinical trial has been set up by non-profit philanthropy group Shake It Up, under its Catalyst program, which aims to accelerate the rollout of therapies to combat Parkinson's disease. Shake It Up chief Vicki Miller said she hoped this would be the first of several drugs to be trialled in Australia."
  • Novo splitter, Demant vs GN Store Nord og hvad med olien?

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Det er store aktiesplit-dag i Novo Nordisk, og hvad betyder det helt konkret for aktiekursen? Og så er der fætter kusine-analogi, når Hansen og Larsen vender Demant og GN Store Nord i ugens afsnit af Investeringspodcasten. De kommer også forbi oliepriserne, der har retning mod de 100 USD - er det godt eller skidt? https://www.youtube.com/watch?v=cQZ65UgZtw0&t=246s
  • Ennogie update: DAF præsentation

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Ennogie deltog i sidste uge på deres første eksterne investorpræsentation. Til et DAF arrangement i Kolding. Nedenfor er de punkter jeg fandt mest interessante Lad os starte med de 2/3 kritiske punkter jeg fremhævede fra Q2 meddelelsen. Skuffelse/overraskelse over den nedre ende af guidens ikke var hævet til mindst 100 mio. Og at nye ordre i Q2 var meget lavt med kun 15 mio kr. Så er det et niveau vi skal se som ny "baseline" mens renterne er så høje? Som ventet kunne CEO Lars Brøndum (LB) ikke sige ret meget konkret til guidens, andet end den vil blive justeret hvis forholdene bliver dertil. Del to af spørgsmålet, gik på det lave niveau af nye ordre. LB mente bestemt ikke vi skal se 15 mio som ny "baseline". De forventer en signifikant øgning af ordre over tid. Det lave Q2 niveau skyldes bla den nye danske lovgivning med en særdeles restriktiv tolkning på energi fællesskaber. Alle andre energiselskaber end Radius, har hidtil sagt ok til intern deling af strøm mellem flere bygninger i samme projekt. F.eks rækkehuse hvor 3 rækkehuse er bygget sammen, m,ed lidt luf til de næste 3 sammenhængende rækkehuse. Med den nye lov, så skal hver eneste "blok" behandles som én helt selvstændig enhed. Derved forsvinder alle de store synergier der ellers kunne være, og i mange tilfælde vil man så lade være med at montere solceller. Så ja NY dansk lovgivning der REDUCERER solceller på en række specifikke projekt typer. Bravo til de danske politikere LB nævnte at det er Ennogies vurdering, den nye lovgivning har kostet op mod 35 mio kr i tabte ordre i år, som ellers allerede ville have været underskrevet. 35 mio.....! Tak til regeringen for at modarbejde den grønne omstilling! For de interesserede så kan man læse mere om den nye lov der trådte i kraft den 1/5-2023. Det er faktisk lidt interessant læsning. Særligt hvis man gerne vil have pulsen op her en mandag formiddag https://www.andelsportal.dk/nyheder/lov-stopper-solcelledeling-andelsboligforeninger/ https://bl.dk/bl-informerer/2023/5/1523-ændringer-i-elforsyningsloven-solceller-og-ve-faellesskaber/ Ennogie har pt en projektpipeline på 100 mio euro. Altså hvor der er afgivet tilbud på helt konkrete projekter. Herunder også mange store projekter i både DK og Tyskland. I DK er det bla tagrenovering af en række store almene boligforeninger med mange lejligheder under samme tag. Nogle af dem med rødt tag/røde celler. Hvis man leger lidt med google, så kan man finde flere foreninger der indikere Ennogie tag. Jeg forstår godt hvis der stadig er nogle der kan være nervøs for ordreindgang ud fra Q2 tallene. Personligt blev jeg beroliget. Men det vil uden tvivl hjælpe på stemningen hvis de snart kan begynde at annoncere større ordre igen. OG så håber jeg de vil sende update ud med op præcisering af oms til 100 mio inden Q3 meddelelse. Altså når de har sikret ordre til levering i år der overgår 100 mio. Der er bare noget psykologisk i at runde 3-cifret mio salg. I forbindelse med Q2 meddelelse, fortalte Ennogie at de har måtte udskyde leverancer/fakturering af en række tyske projekter fra 1. halvår til 2. halvår, fordi der ikke har været adgang til nok kvalificerede tagdækker. Som investor/mulig investor er det klart en bekymring og et red flag. For hvad nu hvis det samme sker i 2.halvår. Hvor leverancer så bliver skubbet ind i 2024. Så kan Ennogie ende tættere på en nedjustering end en mulig opjustering. LB fortalte at der hen over året, er sket en kraftig nedgang i aktiviteterne i den tyske byggesektor. Mange projekter bliver sat i bero. Denne generelle afmatning betyder Ennogie har fået meget lettere ved at rekruttere de nødvendige monterings folk. LB fortalte de har øget inhouse montage teams fra 2 til 3. Og at der er onboardet 4 eksterne teams, med endnu flere på vej. Ennogie mener derfor ikke længere at der er en kapacitetsmangel på montage teams. Derved er der nok kapacitet til at nå levering/montering af det antal projekter der skal til for at nå guidens. Alt i alt så forlod jeg DAF arrangementet med øget tiltro, til at Ennogie har adresseret de 2/3 kritiske punkter, jeg fremhævede via min Q2 gennemgang. Det er altid rart når man kan få mere ro på. Udover ovenstående, så kom der også en del flere interessante detaljer frem. Her i løbet af sep, så runder Ennogie 100.000m2 installeret solcelletag. Det er også lidt af en milepæl. Når man adresserer det professionelle marked (de store projekter) så betyder det ret meget, at Ennogie kan henvise til andre store færdigmonterede projekter. Mon ikke der kommer en pressemeddelelse ud når de har rundet de 100.000m2 Så kom der også et spørgsmål til deres produktions kapacitet. Om de kan blive ved med at øge den hurtigt nok. LB fortalte der i deres nuværende lokaler er plads til 50% mere kapacitet. Så inden udgangen af 1. halvår 2024 skal de flytte i nye og større lokaler. Det noterede jeg mig som en indirekte hint, til de forventer vækst på mindst 50% i 2024. Sun Spot blev nævnt som et nyt spændende produkt de nu kan tilbyde. Og med en installationspris på ca 10.000kr. Jeg vil stadig gerne se nogle faktuelle salg inden jeg tillægger det nogen større værdi. Men Ennogie er ret positiv for mulighederne med Sun Spot. Det ses også på de tyske Ennogie SoMe kanaler. Og vil gerne endnu en gang slå et slag for man følger Ennogie på særligt LinkedIn. Både den tyske og den danske. Nyt eget udviklet Ennogie batteri. Der var en der spurgte LB til et batteri der matcher Sun Spot. LB nævnte en batteripris på ca 25.000 kr med 3kwh kapacitet. Det var/er mig lidt uklart, om det var et generelt statement på prisen af eksisterende batterier, eller indikation på pris for 2 stk 1,5kwh ESG batterier? PT er Xolta nok dem der har det bedste produkt på det danske marked. De sælger enheder fra 5kw og op. Det billigste jeg har set et 5kwh xolta batteri er 49.000 uden montage. HVIS Ennogies kommende batteri kan sælges fra 25.000kr for 2 enheder, så er det 8.300kr per kwh effekt vs 9.800kr for Xolta. Modsat så koster et 10kwh Xolta batteri kun 20.000 kr mere end deres 5kwh batteri. Så der er prisen 6.900kr per kwh effekt. Mon ikke Ennogie også reducere prisen per 1,5kwh enhed, når kunden runder x antal enheder. Jeg vil i hvert fald blive overrasket hvis ikke Ennogie batteriet kan være konkurrencedygtig med Xolta. LB fortalte at deres tyske private Solcelletag kunder, der køber 3 ud af 4 et batteri. Pt er det henvisninger til andre tyske batterier. Men fra 2024 bliver det Ennogie batteriet...... Ennogies danske private kunder, er det kun 25% der tilkøber batteri. Hvis vi fortager et hurtigt/groft estimat på batteri potentiale, så ser det sådan her ud. PT udgør det tyske salg 80% af Ennogies total oms. halvår 2023 110 nye ordre uden store ordre. Altså 88 tyske hvoraf 66 vil købe batteri på 6-9kw Danske batterisalg vil tilsvarende være 6 anlæg af 6-9kwh. Så lander vi på 4,5 mio kr for 1. halvår. Meget forsimplet er det så 9 mio kr for 2023. Dertil indregnes 50-75% vækst i 2024, hvilket får os på omkring 15 mio. Ennogie solcelletaget er allerede installeret på 550 tage. Jeg har kendskab til flere der blot har afventet Ennogie batteriet. Og MÅSKE en endnu større joker. Hvis batteriet bliver særdeles konkurrencedygtigt, hvorfor så ikke tilbyde den til alle via en webshop? Det er den store joker. Det kan blive et stort rundt NUL. Men det segment kan måske også blive 2-cifret mio oms. Alt i alt giver batteriet mindst 10% "gratis ekstra vækst" til 2024. Og Ennogie har bekræftet de går efter samme bruttomargin som på solcelletaget. (i 2021 prospektet var bruttomargin sat til 35%) Fremtidsudsigterne? Dem der har læst mit seneste Ennogie indlæg med min Q2 gennemgang, kan huske jeg refererede til nogle tal fra 2021 prospektet. Hvor Ennogie forsøgte at fremskrive mulige salgstal mm, fra 2022 og frem til 2025. Et slags pejlemærke. Væksten i prospektet var sat til stigning på 70-75% hvert år. Men da 2022 endte signifikant højere (61,1 mio vs 50 mio fra prospekt), så giver en fremskrivning med de samme procentsatser et meget opløftende billede. LB blev derfor spurgt til om Ennogie stadig ser 70-75% vækst frem til 2026/27. Der var svaret sådan set ret hurtigt og bestemt. Ja. Og hvad 2024 angår, så passer det også med LB tidligere fortalte. At der kun er kapacitet til yderligere 50% vækst i de nuværende lokaler, hvorfor de senest med udgangen af 1. halvår 2024 skal være flyttet i endnu større lokaler. Plus vi dertil skal tillægge ca 10% "gratis" 2024 vækst pga det nye Ennogie batteri. Det er let at lege med excel, det er altid meget svære at få excel tal til at blive virkelighed. Men BIPV markedet bliver gigantisk. Særligt idet EU er på vej med et direktiv der direkte tvinger de enkelte medlemslande at indføre krav om solceller på alle nye bygninger fra 2027 og alle tagrenoveringer (over 50m2) fra 2029/31 LB fortalte at de inden udgangen af året, vil publicere et opdateret pejlemærke der løber til enten 2026 eller 2027. Helt præcis hvilke informationer pejlemærket vil indeholde udover oms, ved vi ikke endnu. Men i prospekt var det også bruttomargin (35%) og Ebitda der blev nævnt. Nedenstående er prospekt data fra 2022, 2023, 2024, 2025 Oms på 50, 85, 150, 250 mio Bruttoresultat 18, 30, 53, 88 mio kr Ebitda 5, 15, 30, 60 mio kr Med afsæt i faktuelle 2022 oms på 61 mio, vil opdateret pejlemærket frem til 2026 se ud som nedenstående. 2023,2024,2025,2026 oms 107, 187, 328, 573 mio kr Bruttoresultat 37, 65, 115, 201 mio Ebitda 11, 32, 66, 138 mio kr. Jeg tror ikke 2023 omsætning bliver ret langt fra de 107 mio. Modsat så har Ennogie en større omkostning base end hvad man estimerede for 2-3 år siden. Så derfor slår den stigende oms ikke helt igennem på bundlinjen endnu. Men det ligner breakeven omkring de 25 mio oms per Q. Fortsætter man pejlemærket videre ud til 2027, så er det oms på 975 mio kr. Og jeg får i mit excel 89 mio i overskud for 2026 og 153 mio i overskud for 2027. Hvad vil man i så fald betale for så høj vækst, på et selskab der omsætter for stort 3-cifret mio beløb? PE 40 vil give kurs på 115 på 2026 regnskab og 199 på 2027 regnskab. Som jeg skrev tidligere, så er det MEGET let at lege med excel. Og derfor skal man også være varsom med at kigge for langt ud i fremtiden. Antallet af ubekendte faktorer er stor. Men HVIS de fortsætter med at levere ca 75% vækst ind i 2024. Og HVIS det begynder at slå igennem på bundlinjen, så vil vi om 12-18 mdr begynde at se mere prof/tunge greentech investorer positionere sig. Det mangler selskabet pt. Dertil tror jeg stadig der er en mulighed/risiko for VKR køber Ennogie inden selskabet har præsenteret 2027 regnskab. VKR er holdingselskabet til bla Velux. Og Velux R&D chef sidder i Ennogie bestyrelse. OG VKR har offentligt fortalt de leder efter et nyt spændende 3. ben. Så deeet. Men VKR lancere ikke ete 3. ben med et selskab der stadig har lille omsætning. Så HVIS det overhovedet skal være en mulighed, så er vi ganske givet på den gode side af 500 mio kr i omsætning til Ennogie. Disclaimer: Jeg har en pæn stak aktier i Ennogie, og ovenstående skal IKKE læses som en anbefaling til at købe aktier i Ennogie. Ps man kan via nedenstående link se den præsentation der blev benyttet til DAF arrangementet https://ennogiesolargroup.com/wp-content/uploads/2023/09/ESG-Investor-Presentation-ex-financials.pdf PPS via nedenstående link kan man læse min Q2 kommentar jeg henviser til et par gange. https://www.proinvestor.com/boards/115171
  • Qlife

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Qlife - Hovedtråd Qlife tilbyder nu deres Egoo Innovate teknologi, som en åben platform for remote diagnosticering og overvågning af kliniske forsøg. https://www.egoo.health/ ScanMedPartners assisterer ved introduktionen på det amerikanske marked. https://www.egoo.health/egooevents Qlife har nyligt overstået en refinanciering og warrant TO3 konverteres ultimo september. (pris: 0,11 sek/aktie) EV på 50 Msek ved kurs 0,05 Sek ISIN: SE0013486552 Disclaimer: Jeg har aktier i Qlife