Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Vestas Q3: Flere ordrer til formentlig højere profitabilitet

    17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Vestas har haft en fornuftig ordrehøst i kvartalet, som ligger over gennemsnittet. En god slutspurt kan gøre kvartalet rigtig godt I går annoncerede Vestas en meget stor offshore ordre på 1140 MW, som skal leveres i 2025 Den ordre er stærkt medvirkende til at bringe ordreindgangen over gennemsnit for de seneste 11 kvartaler, som jeg har vist i figur 2. I figur 1 er ordreindgangen vist grafisk Vi nærmer os kvartalsafslutningen, som plejer at være travl Hvis det går som det er gået de seneste kvartaler, vil der tikke yderligere ordrer ind i dag og i morgen Hvis det sker, vil det kunne være et særdeles godt kvartal. Det bedste kvartal i nydere tid alene målt på MW og dermed volumen, var i 2. kvartal 2021; herefter følger 4. kvartal sidste år og 3. kvartal 2021 Hvis der kommer en god slutspurt i dag og i morgen, vil det være et særdeles godt kvartal Den antagelse bygger på, at Vestas har været meget direkte med hensyn til behovet for at hæve priserne for at reetablere indtjeningsevnen. Flere ordrer til højere profitabilitet er lige den retning, som investorerne synes godt om. I 2025 er målsætningen en EBIT margin på 10 %. Figur 1: Oversigt over ordreindgang, Vestas fordelt på annonceret, uannonceret og totalt, 2021-2023 Kilde: Vestas samt egen tilvirkning (klik på billedet for at forstørre) [image: 115796_image004_1_.png]
  • TESLA - Produktions/salgstal for 3. kvartal

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet I løbet af i dag vil Tesla formentlig offentliggøre produktions/salgstal for 3. kvartal. Kan de indfri forventningerne? I forbindelse med halvårsregnskabet udtalte Tesla, at 3. kvartalet ville blive udfordret af nedlukninger af fabrikker Det vil påvirke produktion og leverance af biler For helåret har Tesla en prognose som officielt ligger i nærheden af 1,8 mio. biler I 2. kvartal var produktionstal/leverancetal på 479,700/466,140 I 3. kvartal svinger forventningerne til leveringer mellem 440,000 og 470,000 såvidt jeg har set Hvis tallet eksempelvis bliver 450,000 vil Q1-Q3 akkumuleret have været (422,875+466140+450,000) = 1.339,015 I så fald kræves 460,985 biler for at leve op til "1,8 mio" forventninger på årsbasis. Spiller økonomien en negativ rolle? Den globale forbruger er under pres fra inflation og stigende renter. I Kina har økonomien det ikke alt for godt, og også andre steder er der vækstudfordringer. Er det udfordringer, som er for store til at de kan forceres for at komme i mål med kvartalet og med årets ambitioner? Det ved vi formentlig lidt mere om senere i dag [image: 115845_374517179_821595223299039_7156125422405628976_n.jpg]
  • USA: Nedlukning undgået giver indledningsvis aktielettelse

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Amerikanske politikere sparkede dåsen længere ned ad vejen, og det giver kortsigtet en aktielettelse De amerikanske politikere fik i tolvte time afværget en nedlukning Reelt har de ikke skabt en varig løsning, men sparket til tidsfristen, som nu er 17/11; altså om ca. 6 uger Alt er dog ikke idyl og hos republikanerne venter der formentlig et rævegilde de kommende dage. Nedlukninger, gældsloft og/eller andet er tilbagevendende hændelser, som ikke mindst markerer politiske standpunkter. Det bliver næsten altid ved truslen og "lige ved og næsten" Der er ca. 13 måneder til præsidentvalget, og positionskampen kan være i gang Rente-, aktie- og USD stigning Investorerne reagerer let positivt ved at sende aktierne op i formarkedet. Samtidig stiger renterne og trækker USD med op. En nedlukning ville måske, hvis den var blevet aktuel og have varet mere end blot få timer/dage, kunne have tippet den amerikanske økonomi mod recession. Det sker ikke her og nu, og det er det som investorerne reagerer på. Vi mangler stadig at få dokumentation for, at økonomien er under så markant afkøling, at det påvirker inflationsforventningerne og dermed også den amerikanske centralbanks syn på vækst og renter. Det er det vigtige, som investorerne holder mest øje med her og nu
  • Harboes Bryggeri

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Fint 1. kvt. regnskab fra Harboes Bryggeri. Ender vi med ca. 40 mio. før skat for det forskudte regnskabsår, så har vi et bryggeri der handles til en P/E på omkring 10 og en K/I på ca. 0,45. Udover en langt bedre drift, synes jeg det er værd, at bemærke, at divisionen Ingredients begynder at tjene penge. Jeg synes, det er svært at se den store downside. Men jeg ved godt, at mange ikke er positive på aktien, men det er måske så deri potentialet ligger. Men prøv at se regnskabet!
  • Enbridge

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Enbridge Enbridge Inc. er et rørledningsselskab med fokus på Nordamerika men med investeringer over hele verden på tværs af energiklasser Virksomheden ejer og driver også et reguleret naturgasværk og Canadas største naturgasdistributionsselskab. Virksomheden opererer gennem fem segmenter: Liquid Pipelines, Gas Transmission og Midstream, Gas Distribution and Storage, Renewable Power Generation og Energy Services 28.500 km rørledning til transport af råolie og 38.300 km rørledning til naturgastransport Man har fokus på nye teknologier og har forstået skift i behov, samtidig med man har den traditionelle forretning til at føde den nye forretning. Mindre vedvarende energiportefølje primært fokuseret på onshore og offshore vindprojekter. Forpligtet til at opnå netto nul-emissioner inden 2050. Lavrisiko forretningsmodel understøttet af skala og pengestrømme af høj kvalitet Skaber Nordamerikas største naturgasplatform, der leverer ~9,3 bcf/d til ~7 millioner kunder ved at opkøbe The East Ohio Gas Company og Questar Gas Company. 12.000+ ansatte Nøgletal Kurs: 33,54 Market Cap: 71.292B P/E: 23,96 Forward P/E: 16,44 P/S: 1,50 P/B: 1,26 Enterprise value: 156.26B Profit margin: 8,70% Operating margin : 19,88% ROE: 6,44% ROA: 3,41% Indtjeningsvækst kvartal: 313,60% Omsætningsvækst kvartal: -21,10% Udbytte: 7,81% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Naturgas vil fortsat være en afgørende energi kilder i mange år frem. Udbetaler solide udbytter og har hævet udbyttet 28 år i træk. Udbetaler mellem 60-70%. Aktietilbagekøbsprogram Flytter 20% af den gas der bliver brugt i USA, og 30% af den olie der produceres i Nordamerika Bred eksponering mod energisektor US da man også investerer i "grønne" kilder med investeringer i 23 vindmøllefarme og 17 solfarme 21.000 kunder tilføjet i H1 2023 med ~42K prognose for 2023 Amerikanske politikere virker heldigvis mere rationelle i forhold til Gas som overgangsteknologi Ontarios befolkning forventes at vokse med 2.5 millioner mennesker over de næste 10 årEr del af Frankrigs Saint-Nazaire havvindmøllepark der viser man også går ud over US grænser Nordamerikas gasfordel vil føre til øget LNG-markedsandel fremtil 2040 Globale forsyningsselskaber, der bruger naturgas til at producere strøm, søger efter pålidelige kilder til flydende naturgas (LNG). Enbridge bygger nye naturgasledninger til at forbinde producenter til LNG-anlæg 80 % af EBITDA har indbygget inflationsbeskyttelse 98% af pengene strømmene har Cost-of-service indbygget, hvilket betyder forudsigeligt cash flow Kun 10 % af gældsporteføljen er eksponeret for variabel rente Liste af kommende ekspansionsprojekter der er kommercielt sikrede Med en række af projekter klar til udrulning bør man kunne fortsætte med at vokse sit cash flow i en sund hastighed i mange år fremover Meget stabile pengestrømme, der giver mulighed for et konsekvent og forudsigeligt afkast af kapital til aktionærerne på baggrund af take-or-pay-kontrakter Ønsker at øge sin havvindkapacitet med 50 % inden FY 2025 Tydelige defensive kvaliteter. Hvad taler imod ? Deres største voldgrav er deres massive ledningsinfrastruktur, men hvilken værdi har de på længere sigt i den grønne omstilling afgøres af politikerne Højere energipriser og stigende renter Politikerne styrer hvad der er ESG og hvad der ikke er Gæld er en fast del af udviklingen og den er stigende år for år. Renteudsving i +/- 0,25 = +/- USD 2 mio. indvirkning på renteudgifter pr. måned Udviklingen i priserne på olie/gas markederne kan bestemme, hvor meget der skal flyttes Beslutninger fra politikerne kan gøre at baseload skal komme fra andre energikilder. De seneste kvartalsrapporter har ikke været prangende. Faldet 14% i år Det er ingen vækstmaskine. Forventningerne er EPS vækst på 4%-6% CAGR fremover. Er ikke kæmpe fan af havvindprojekter, da jeg er i tvivl om rentabiliteten på sigt. Holdning For mig ligner deres forrentning en no-brainer investering længere ud i fremtiden, end jeg kan spå. Prissætningen er stadig til den hidsige side, og er generelt i tvivl om det er noget jeg ville have i porteføljen selvom prisen var anderledes, primært grundet politikernes store magt på området. Har ingen forventning om det ændrer sig. Ingen position
  • SAS AB

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Er der nogen herinden som ved hvad status er på SAS? Det strejfede mig at gamble lidt med en portion til 0,18 DKK, som er meget tæt på all-time low, i håbet om en god nyhed og hurtigt gevinst?
  • Vestas: Kan god ordreslutspurt redde et dårligt aktiekvartal

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det har været endnu et svært kvartal at være Vestas aktionær i. Kan en ordreslutspurt redde kvartalet? Det har været endnu et svært kvartal at investere i den grønne omstilling set igennem en ejerandel i Vestas I går faldt aktien med 5,12 % og nåede ned i nærheden af det laveste niveau, som aktien har været i de seneste 3 år De seneste 3 måneder er aktien faldet tæt på 20 % I 3. kvartal har Vestas hidtil annonceret samlede ordrer for 1499 MW. Hertil skal lægges uannoncerede ordrer Til sammenligning offentliggjorde Vestas samlede ordrer i 3. kvartal sidste år p 1895 MW Investorerne er bekymrede, som det klart fremgår af kursudviklingen Både med hensyn til om ordrerne kommer i den størrelse, som de "skal" Men også om Vestas kan tjene de penge på ordrerne, som gør dem i stand til langsigtet at levere på deres målsætning om 10 % EBIT margin - allerede fra 2025 Stadig Svært at grøn investor Det er og har været svært at være grøn omstillingsinvestor. Det billede vil selv en god ordreslutspurt ikke kunne ændre på. Sidste år i 3. kvartal fik Vestas ca. 900 MW i nye ordrer på kvartalets sidste 2 dage., hvoraf en var rigtig stor på 540 MW. Det reddede ikke kvartalet, men mildnede ordreindgangen. Investorerne er skeptiske nærmest desillusionerede, og forventningerne er formentlig banket ned i nærheden af et niveau hvor en fornuftig ordreslutspurt og fastholdelse af forventningerne, når 3. kvartalstallene kommer burde kunne give aktien et kursrygstød. Indtil det sker, er det skeptikerne, som kan have overtaget. Figur: Kursudvikling, 3 måneder, Vestas Kilde: Nordnet [image: 115754_image001_21_.png]
  • ASCELIA PHARMA - Insiderkøb

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    H
    ASCELIA PHARMA. Insiderkøb efter melding om "intra-reader variability". Ny dato for mulig præsentation af data er maj 2024 [image: 115620_IMG_2466.jpeg]
  • Brdr. Hartmann: Afnoteringspræmie uden bud

    44
    0 Votes
    44 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Storaktionær foreslår afnotering uden budpræmie. Det er mindre mærkeligt end det lyder Thornico - ejet af Stadil familien, ejer i underkanten af 70 % af Brdr. Hartmann Brdr. Hartmann lever et meget stille og næsten usynligt børsliv Den daglige omsætning er beskeden Selskabet har ikke særlig meget at bruge børsnoteringen til De skal ikke hente ny kapital og markedsføringsværdien af børsnoteringen er yderst begrænset i relation til stakeholders Derfor er det ikke så mærkeligt, at Thornico nu foreslår en afnotering Investorerne tilbydes en kurs på 300 Det er uden den"normale" budpræmie, når et selskab byder på et andet i en overtagelseskamp Det er ikke en normal "overtagelseskamp", men en storaktionær som byder på hele selskabet. Derfor er det ikke så mærkeligt som det lyder, når budprisen svarer til markedsprisen Det er ikke særlig sandsynligt, at der kommer andre bud på selskabet med Thornico som næsten 70 % aktionær og med et selskabs aktier, som har svært ved at tiltrække sig investorernes opmærksomhed Et bud uden budpræmie vækker normalt ikke særlig stor positiv interesse, og det sker heller ikke i dette tilfælde. Sandsynligheden for at investorerne vil acceptere det, er større end hvad man sådan lige umiddelbart kunne forestille sig Figur: Kursudvikling, Brdr. Hartmann, 3 år Kilde: Nordnet [image: 115583_image001_19_.png]
  • Faldende knive eller god value?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som I ved er jeg helt grundlæggende teknisk analytiker. Men hvis vi kan finde en aktie, der er god value og samtidig er i en optrend, er det jo bare endnu bedre. De sidste dage har jeg flere gange fået spørgsmålet om Johnson&Johnson og Target i et par udenlandkse FB-grupper, fordi de betaler et fint udbytte og muligvis er ved at være god value. Men hvad tænker jeg om dem? Jeg kan godt røbe, at jeg ikke er så begejstret for trenden. Men der er potentiale i begge to, og I kan se her, hvad jeg tænker om dem. https://www.youtube.com/watch?v=uInqEzQmtWE
  • Brdr. Hartmann

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Læs Aktier og Investerings analyse af Brdr. Hartmann Https://aktier-og-investering.dk/aktieanbefaling-paa-brdr-hartmann/
  • Ugekommentar #105 - Den svære september

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    September har været lige så grum, som Per Hansen og Helge Larsen har forudset. Markedet er især bekymret for rentesituationen og stigende oliepriser. En, der er særdeles god til risikostyring, er Warren Buffet, og han har over en længere periode solgt ud af sine aktier - for 147 mia. USD. Der er altså 147 mia. grunde til, at man som investor skal tænke sig ekstra godt om. Brødrene Hartmann bliver også diskuteret heftigt på Proinvestor.com efter et bud fra aktiemajoritetsejeren Thornico. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=2I3XUhtQEZQ
  • Aktier: September var den forventelige svære måned

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet September har ry for at være en svær aktiemåned, og 2023 var ingen undtagelse I gennemsnit er september årets dårligste aktiemåned Om den bliver årets sværeste er ikke afgjort endnu, men at den har været udfordrende er der ikke tvivl om Stigende renter og oliepriser og udsigt til en vækstafmatning uden centralbankhjælp udfordrer investorerne Stigende renter gør ikke kun ondt på forbrugerne og påvirker virksomhedernes investeringsomkostninger. Det giver også konkurrence til kampen om investorernes penge De magiske 7 (Apple, Microsoft, Meta, Tesla, Google, Amazon og Nvidia), som tidligere i 2023 har gjort den gode forskel har ikke kunne holde indekset oppe Værst er det for udvalgte indeks gået i Danmark. Novo Nordisk udviklingen snyder. En lang række af større selskaber er faldet ret massivt i september måned Lys i mørket? Det gode spørgsmål er om der er lys i mørket og om oktober, oktober/november/December og januar 2024 vil kunne give den give afslutning og oprejsning for året. Det sker jeg mere om mandag. Håbet og muligheden er der i det mindste om end høje renter og oliepriser er gedigne udfordringer abel 1: Oversigt over aktiekursudvikling, 1 måned 2023 Kilde: Egen tilvirkning (tryk på billedet for at gøre større) [image: 115788_fullsizeoutput_213c.jpeg]
  • Pfizer Inc.

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Pfizer Inc. Pfizer Inc. er en forskningsbaseret amerikansk lægemiddelproducent og en af verdens største. Man har produkter inden for en lange række områder og har et hav af samarbejdsaftaler med andre i sektoren der sikrer bred eksponering. Virksomheden arbejder på tværs af udviklede og nye markeder for at fremme behandlinger gennem sine to segmenter, Pfizer Innovative Health og Pfizer Essential Health Fokus på 3 segmenter Primary Care 37.6% - Speciality Care 32.9% - Oncology 26.6%. Køber Seagen til en samlet virksomhedsværdi på cirka USD 43 mia. Seagen forventede at bidrage med mere end USD 10 mia i indtægter i 2030. Forventes afsluttet i slutningen af 2023 eller begyndelsen af 2024. Fik 8 midler godkendt i 2022 6 produkter med salg for 1+ mia. 90 projekter i pipeline, hvor hele 23 stk. er i fase 3. Produktion 36 steder verden over. Sælger produkter i 185+ lande 83.000 ansatte. Q3 resultater kommer 31 oktober 2023 Nøgletal Kurs: 32,10 Market Cap: 181.235B P/E: 8,54 Forward P/E: 10,32 P/S: 2,33 P/B: 1,83 Enterprise value: 204.092B Profit margin: 27,55% Operating margin : 32,53% ROE: 23,07% ROA: 7,63% Indtjeningsvækst kvartal: -76,40% Omsætningsvækst kvartal: -54,10% Udbytte: 5,06% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Imponerende pipeline Man har en bred eksponering og et af branchens bedste firmaer til at føre midler fra forsøg til markedet. Covid-19 eksponeret der har vækstet firmaet så man har bygget pengetank som aldrig før. Profitten har man anvendt til flere opkøb som sikrer fremtidlige blockbustere, men der er selvfølgelig en forsinkelse. Covid-19 har givet omsætning på USD +55 mia. over 2 år og sikret at man havde midlerne til at fremtidssikre virksomheden mod de truende patentudløb for mange af dets nøgleaktiver. Bredt eksponeret inden for lægemiddel sektoren og køber opkøber konstant andre spillere Brandværdien øget betragteligt gennem Covid-19 Udbytte aktie med en udbetaling på 35% af indtjeningen så er der gode muligheder for fortsat udbytte Hævet udbytte 14 år i træk og har altid udbetalt udbytte der er en del af strategien Forventer at levere tocifret vækst i indtjening frem mod 2025 Har en høj rate af klinisk succes med midler. Øget end-to-end succesrate så den ligger på ~21%, hvor branchegennemsnittet er ~12% og forkortet perioden fra 8.6 år til 6.6 år P/E mæssigt handler man med stor rabat til S&P velvidende at omsætningen vil falde. Hvis den store pipeline ikke lykkedes, så har man mulighed for at købe midler ind. Sigter mod at skaffe USD 45 mia. USD i omsætning af nye produkter inden 2030 gennem sin interne pipeline og forretningsudvikling med en forventet CAGR på 6 %. Har været på en større M&A-runde Hvad taler imod ? Typisk kan de store spillere ikke vækste meget, fordi midlerne kannibaliserer hinanden. Omsætningsboostet fra Covid-19 har været kunstigt, og det vil falde til andet niveau igen. Typisk kan de store spillere ikke vækste meget, fordi midlerne kannibaliserer hinanden Står over for nogle svære år i 2025-2030, hvor man står til at tabe eksklusivitet for flere af dets bedst sælgende produkter Eliquis, Xeljanz, Ibrance, Xtandi og Vyndaqel/Vyndamax. Man forventer en indtægtseffekt på -17 mia $ relateret til tabet. Man er afhængig af hele tiden at kunne lancere nye produkter der skal tage over for dem der løber af patent. Omsætningen faldt -53% i Q2 2023 Kursen er faldet -36% i år. Vækstraterne der er sat i udsigt er solide, men ikke voldsomme. Det er ikke alle opkøb jeg er vild med, hvor fokus har været på potentialer snarere end hvordan de komplementerede eksisterende forretningsdivisioner. Inflation reduction act kan have negativ indflydelser for margins. Holdning Jeg ser aktien som en fornuftigt byggesten. Prissætningen er fair. Opkøbet af Seagen var det der fik mig til at blive interesseret i aktien igen. Hvis man lykkedes med målsætningerne for 2030, så ligger der en solid mulighed. Jeg ejer selv aktier i dette selskab der udgør 1.96% af porteføljen.
  • Bullnisser på olie- og shippingmarkedet

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Equinor ' Vår Energi ' Aker BP ' Hafnia ' Frontline Der er mange kraknisser på markedet for øjeblikket. Men nogle få steder ser vi også bullnisser - dem, der tror på at markedet er i fremgang - og det er inden for olie, men også shipping. I denne video kommer Helge Larsen ind på, hvordan han selv navigerer rundt på disse markeder. Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=EZ2jlzahksA&t=309s
  • Matas

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Matas ser ud til at rebounde og med en multi-dobling af omsætningen undervejs antager jeg at vi snart får sprunget gamle rekorder. Men .. så langt så godt: Macd dagschart efter fibonacci test: https://invst.ly/11g8k3 Trend: https://invst.ly/11g8ku Potentielt forløb efter "undertest" af/retracement af bund: https://invst.ly/11g8na I disse tider .. ja, vi krydser fingre ! Mvh Ps. Target 130 må anses for rimeligt. Well ....
  • Hove har modtaget 2 ordrer på over DKK 500.000

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hove har modtaget 2 ordrer på over DKK 500.000 i løbet af den sidste uge 27.9.2023 09:54:22 CEST ' Hove A/S ' Investor Nyheder Bemærk: Hove ændrer nu sin kommunikationspolitik omkring indkomne ordrer på over DKK 500.000, samt private label ordrer. Fra dags dato vil alle sådanne ordrer blive kommunikereret i en ugentlig opsamling, udsendt hver onsdag. Hove A/S har modtaget en ordre fra en vindmølle OEM. Denne ordre er på over DKK 500.000 og kommer fra en vindmølle-OEM. Hove har leveret pumper og smøremidler til denne OEM gennem mange år. Hove Americas har modtaget en ordre fre et amerikansk energi selskab. Denne ordre er på over DKK 500.000 og kommer fra et amerikansk energiselskab. Hove Americas har leveret pumper og smøremidler til denne kunde gennem flere år. Hove skelner i alle udmeldinger mellem tre kundekategorier; mindre og mellemstore kunder defineres som "kunder", producenter af vindmøller, kraner og andet maskineri med mekaniske lejer defineres som "OEM'er" og de 10 største operatører i de respektive regioner og/eller industrier defineres som "store operatører". Hove melder alle aftaler og ordrer ud med en samlet estimeret værdi på højere end 500.000 kr. Salg af Hove Smart Lube samt ordrer til nye industrier er centrale i Hoves strategi, hvorfor disse udmeldes hver gang en ordre modtages. Ordrer internt mellem Hoves selskaber udmeldes ikke. Yderligere Information Hans Christian Hansen CEO Hove A/S Tlf. (+45) 31359410 Certified adviser Norden CEF A/S www.nordencef.dk Hove A/S har en betalt digitaL IR-aftale med Proinvestor.com
  • Stenocare - Significant growth in market share and patients

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO Significant growth in market share and patients in Denmark Fresh market data from the Danish Health Data Authority reveal that medical cannabis oil products in the Pilot Programme offered by Stenocare are steadily capturing market share with a growth of 90% during the last six quarters. Stenocare offers the only two oil products approved for sales in the Pilot for Danish patients, and it is expected that this trend will grow further when Stenocare's third product is approved. This is expected within 4-6 months. Oil products for patients: Stenocare's pharmaceutical approach to medical cannabis products has resulted in the approval of several oil products for sale within the Danish Pilot Programme. The company was the first to gain approval for such products and remains the sole supplier of these oil products in the Danish Pilot. Presently, Stenocare offers two medical cannabis oil products for sale and is in the process of seeking approval from the Danish Medicines Agency (DMA) for a third product within the Pilot Programme. Since 2018 the DMA has worked towards bringing medical cannabis more and more inline with pharmaceutical standards according to the Danish Drug Standards (ie DLS) and the European Pharmacopeia. The result is very strict standards and quality requirements for suppliers seeking product approvals, and only Stenocare has oil products approved for sales in the Danish Pilot. Stenocare is hopeful that their third oil product will be approved within 4-6 months and once approved it is expected to further grow the sales run rate for Stenocare, as doctors and patients have expressed a need for this specific oil formulation. The company is actively taking input from doctors and is adjusting the product pipeline to offer the right products for relevant treatments. Oil products winning share: The legal Danish medical cannabis market has three different patient access schemes, each based on distinct regulatory models for prescription and patient treatment. The most accessible of these models is the Pilot Programme, which permits all doctors to prescribe medical cannabis. The Danish Health Data Authority publishes detailed data for the Danish medical cannabis market, and the latest data is demonstrating a growing number from 414 to 798 patients in the Pilot Programme since 2022 (equal to 90% growth), coinciding with Stenocare's introduction of its THC oil product. The data also show, that with the introduction of the second Press release september 27, 2023 Stenocare CBD oil product it has further accelerated this growth, and the Pilot Programme is now patient's primary access path for treatment with medical cannabis. Familiar medical dosage device: Medical professionals highly value medicines that can be consistently administered in precise dosages, using familiar dosage devices that are easy and predictable for patients to use daily. Stenocare has opted for an oral syringe [Danish: "sprøjte"] as the delivery method for its oil products, a well-established device for administering medicine that enables tailoring daily dosages to individual patients with ease. The two current oil products are supplied with this device and the third oil product will also be using the same device. Other products in the market (not Stenocare) are applied as dried granulate for drinking as "tea" or inhaling as "smoke". Growing number of prescribing doctors: The growth in treatment with medical cannabis in Denmark has been slower than projected by industry analysts. This is primarily due to doctor's lack of knowledge with medical cannabis and lack of relevant products for treatment. The latest data show that 536 doctors have prescribed medical cannabis to a patient under the Pilot Programme, where 52% are specialist doctors. When looking at all three patients access schemes, then a total of 1325 doctors have prescribed medical cannabis since 2018 - which Stenocare considers positive for growing the number of treatments in the future. The data reveals that the key treatment indication (ie.illness) is neuropathic pain that originates from cancer and multiple sclerosis. Securing availability for patients: Since introduction of the two current Stenocare oil-products they have constantly been available to Danish patients, and the company is monitoring the stock situation weekly and takes appropriate actions to secure production, regulatory certificates and international shipments. Comment by Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO of Stenocare: "It is a great pleasure to be gaining pace in the Danish Pilot Programme. Data from the Health Authority shows a positive trend in Denmark, with oil products featuring an oral syringe gaining market share. This serves as a strong endorsement of our product strategy and our unwavering commitment to ensuring product availability for patients. With our product pipeline we are looking to serve many more patients resulting in further growth in sales run rate in 2024 in Denmark and beyond" Sign-up for Stenocare news here: https://stenocare.com/subscribe-for-newsletter/ to automatically receive the latest news and information about the company. For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] About STENOCARE A/S Stenocare was founded in 2017 with the purpose of supplying prescription-based medical cannabis to patients in Denmark and internationally. The company was first to receive the Danish Medicines Agency's permission to import, distribute as well as cultivate and produce medical cannabis. Stenocare sources its products from a number of carefully selected international high-quality suppliers and operates a unique, indoor state-of-the-art cultivation facility in Denmark, that has multiple levels of redundancy to safeguard quality and uniformity in a pesticide free production process www.stenocare.com www.stenocare.dk Stenocare A/S har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com [image: 115763_fullsizeoutput_2128.jpeg]
  • Broker til kommisionsfri aktiehandel

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hej Hvilke brokers kender I, der tilbyder os danskere at handle aktier kommissionsfrit. Faktiske aktier - og ikke diverse instrumenter over aktier ala CFDer. Jeg søger en broker der når bredt ud på mange markeder (EU, Canada, Australien, Japan) og har en godt udvalg indenfor microcap selskaber. For aktier på de amerikanske børser har jeg følgende kandidater, der alle er kommissionsfri: Tradier Alpaca Tastytrade Men jeg har ikke kunne finde nogen der tilbyder kommissionsfri handel af aktier udenfor USA til danskere. Kender I nogle? Det billigste bud jeg har kunne finde er denne, der har et stort udvalg af internationale børser: Interactive Broker Men de tager et gebyr per aktie, der let løber op i flere pct af den samlede handel, hvis aktiens styk-pris er meget lav.
  • Progyny Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Progyny Inc. Progyny Inc er en virksomhed, der specialiserer sig i frugtbarheds- og familieopbygningsløsninger. Dets kunder omfatter arbejdsgivere på tværs af forskellige brancher. Fungerer som et administrationsselskab for fertilitetsydelser i USA, men tilbyder også hjælp til adoption. Fertilitetsydelsesløsningen består af behandlingstjenesterne (Smart Cycles), adgang til Progyny-netværket af højkvalitets fertilitetsspecialister, der udfører Smart Cycle-behandlingerne og styring af netværket af klinikker. Holistisk tilgang til fertilitet og familieopbygning, bakket op af videnskab og data. Den komplette løsning gør at der ikke er ret mange konkurrenter der tilbyder samme muligheder. 5.4 million medlemmer +81 NPS score Adgang til 950 af landets førende fertilitetsspecialister Ydelserne er dækket af forsikring hos mange virksomheder. Firmaet tilbyder også en række finansieringsmuligheder til ansatte, der ikke måtte have forsikring. Giver patienterne uddannelse og vejledning fra en dedikeret Patient Care Advocate (PCA) Opdelt i Fertility Benefit Services (65% af omsætningen) og Pharmacy Benefit Services (35% af omsætningen), Visionen er en verden, hvor alle, der ønsker at få et barn, kan gøre det. Virksomheden tegner sig i øjeblikket for omkring 5 % af markedet Kundekredsen repræsenterer 40+ brancher Der er over 8.000 store selvforsikrede arbejdsgivere i USA 393 ansatte. Nøgletal Kurs: 34,21 Market Cap: 3.264B P/E: 69,82 Forward P/E: 43,86 P/S: 3,41 P/B: 6,93 Enterprise value: 2.909B Profit margin: 5,15% Operating margin : 4,67% ROE: 12,63% ROA: 4,89% Indtjeningsvækst kvartal: 66,70% Omsætningsvækst kvartal: 43,30% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Medlemmer kan samarbejde med deres læge for at vælge den mest effektive behandling for dem uden at bekymre sig om at løbe tør for dækning midt i behandlingen. Problemet det afhjælper er globalt funderet. Fertilitet er stigende problem og dermed sektor i vækst på tværs af kloden - 10-15 % af alle par i den fertile alder lider af fertilitetsproblemer og vores sociale adfærd med at udskyde hvornår vi får børn gør flere skal have hjælp. Har udvidet services så man nu også har plejerprogrammer til overgangsalderens udfordringer. Leverer konsekvent bedre end forventet. Voldsomt vækst i antallet af klienter. Ingen kunder reducerede deres ydelse i seneste regnskabsår og mere end 25 % af eksisterende kunder øgede deres tilkøbte ydelser. Det forventes 63% af LGBTQ+-individer, der planlægger at bygge familier vil bruge assisteret reproduktionsteknologi. 45% af de adspurgte arbejderne i en undersøgelser siger fertilitet er en vigtig komponent når man overvejer en ny job Integreret apoteksløsning der har medvirket til at højere cash flow i forretningen. Brancheførende kliniske resultater siden start Omsætningen voksede hele +43% i Q2 2023 y/y. Apotekerydelserne steg +56%. EPS +71%. Gældfri og stærk balance til at understøtte sin vækst. Virksomheden havde 384 kunder pr. 30. juni 2023 sammenlignet med 273 kunder pr. 30. juni 2022. Guidance for 2023 hedder vækst på +37% til +39% Har mange store kendte virksomheder som kunder, og med det rate man får nye ind på, så har man bevist sin forretningsmodel. 2/3 af de store arbejdsgivere planlægger at foretage forbedringer af deres sundheds- og velværedækning i 2024. Hvad taler imod ? Meget høj prissætning Margins er ikke prangende, men heller ikke en dealbreaker. Vi ved fra andre platforme at forbedringerne kommer igennem skalafordele. Stærkt stigende aktiebaserede kompensationsomkostninger. Bygget op omkring hvordan fertilitetsydelser håndteres i USA i dag. Der er ingen garanti for at dette ikke ændrer sig politisk over tid. Kræver at man kan blive ved at finde virksomheder som er parat til at øge sundhedsforsikringsudgifterne og inkludere fertilitetsydelser. Lav % del hvor ydelsen er relevant for i forhold til de andre sundhedsydelser. Holdning Det virker syret at det nu er arbejdsgivere der tilbyder fertilitetsydelser til deres medarbejdere. Jeg har svært ved at forstå potentialet i forhold til at koble ydelserne sammen med ens arbejdsplads, men har samtidigt gladeligt taget sundhedsforskningen til mig. Kan man forsætte de vækstrater inden for kunder, så er prissætningen fornuftig. Ingen position Tror i at vi får samme tildens at se i andre lande, med at det bliver en del af ens ansættelsesforhold ?