Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Warren Buffets stille advarsel

    13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Warren Buffett's Silent Warning: 147 Billion Reasons Investors Should Tread Cautious On multiple occasions as Berkshire CEO, Warren Buffett has preached an investment philosophy of never betting against America. He strongly believes that America's economy will steadily grow over long periods, and that high-quality businesses stand to benefit from this economic expansion. This buy-and-hold ethos is why brand-name companies like American Express and Coca-Cola have been fixtures in Berkshire Hathaway's portfolio for the past 30 and 35 years, respectively. But investors will sometimes find that what Warren Buffett preaches over the long run, and what he does over shorter periods, may not always align. For example, the Oracle of Omaha and his investment team have been net-sellers of equities since the beginning of October 2022. Over the past three quarters, Berkshire Hathaway has sold a net of: $14.64 billion in equity securities in Q4 2022 $10.41 billion in equity securities in Q1 2023 $7.98 billion in equity securities in Q2 2023 That's $33.03 billion of aggregate net-equity security sales over the past nine months. What's noteworthy about this selling activity is that it's coming with Wall Street's three major stock indexes still well below their record-closing highs, which were set between November 2021 and January 2022. However, this isn't the biggest eye-opener for investors. Berkshire Hathaway's growing cash position is of far greater interest. Whereas a hearty cash position would normally be viewed favorably by investors, the eyebrows start going up when famed investor Warren Buffett becomes gun-shy about putting his company's capital to work. As of June 30, Berkshire's cash balance reached $147.4 billion. This somewhat steadily growing treasure chest provides a subtle yet clear indication to Wall Street and everyday investors that Buffett isn't seeing much in the way of value in the stock market right now -- and that's a potential reason for investors to tread cautiously". Læs hele artiklen: https://www.proinvestor.com/investornyt/1053182/warren-buffetts-silent-warning-147-billion-reasons-investors-should-tread-cautiously [image: 115672_fullsizeoutput_2116.jpeg]
  • Hvorfor falder markederne lige nu?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Markederne falder relativt kraftigt i disse dage, og derfor har jeg lige lavet en hurtig video til jer. Her ser jeg på, hvorfor markedet falder lige nu, skønt det statistisk set burde stige. Vi kigger på situationen i Kina samt det politiske cirkus i kongressen i USA, der lige pt. truer med at sende USA et trin ned af rangstigen mht. kreditvurdering. Alt i alt en situation, der truer med at gøre et nervøst marked endnu mere nervøst. Men lad os se, hvad der sker i de kommende dage. https://www.youtube.com/watch?v=cH1JqWYdlV0
  • GM vs Tesla. Hvad skal vi kigge efter?

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lavet en ny engelsk video om GM vs Tesla. I disse dage vælter medierne rundt i lovprisninger af Teslas nye supercomputer (DOJO), og der bringes rask væk artikler om at Elon Musk og Cathie Wood begge mener, at Tesla bør koste $2000 om 4 år. Pudsigt nok stilles der ikke rigtigt spørgsmål ved, om disse to personer muligvis kunne have en ret stor interesse i at puste Tesla-aktien op i pris. Man bliver nemt forelsket i fremtidsudsigterne for Tesla og andre tech-virksomheder, fordi vækstpotentialerne er så store. Men mange glemmer at kigge på, hvor meget en vækst-virksomhed faktisk skal vækste pr. år, før investeringen bare bliver nogenlunde fornuftig. Jeg skal ikke kloge i, om man bør vælge GM eller Tesla på 10-års sigt. Men i videoen her bruger jeg "MyStockScanner" til at få en ide om, hvor lidt GM faktisk skal vækste for at kunne klare sig lige så godt på aktiefronten som Tesla, eller hvor lidt der faktisk skal gå galt i Teslas tech-planlægning før aktien slet ikke er prisen værd. Det skal siges, at fra et rent TA-perspektiv er Tesla langt bedre end GM lige pt. https://www.youtube.com/watch?v=-cwbEf1XobI&t=1s
  • CRISPR Therapeutics Ltd

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er CRISPR Therapeutics Ltd CRISPR Therapeutics udvikler gen-baserede lægemidler til alvorlige sygdomme ved hjælp af CRISPR/Cas9 teknologi. CRISPR/Cas9 platformen er en genredigeringsteknologi, der giver mulighed for "præcist" rettede ændringer af DNA. CRISPR står for Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats Cas9 er enzymet der kan skære og redigere DNA. Platformen fører til en ny klasse af terapier, som er velegnede til at målrette sjældne sygdomme eller andre lidelser, der er forårsaget af genetiske mutationer. Virksomheden har en portefølje af terapeutiske programmer på tværs af en række sygdomsområder, herunder hæmoglobinopatier, onkologi, regenerativ medicin og sjældne sygdomme. Exa-cel er co-udviklet og vil blive co-kommercialiseret, hvis det godkendes, med Vertex Pharmaceutical Exa-cel har lovende sikkerheds- og effektdata sammenlignet med konkurrenterne. 458 ansatte. Nøgletal Kurs: 45,86 Market Cap: 3.642B P/E: 0,00 Forward P/E: -6,69 P/S: 21,41 P/B: 2,00 Enterprise value: 2.089B Profit margin: -244,52% Operating margin : -278,45% ROE: -21,29% ROA: -12,70% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 44.203,80% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Genbaserede lægemidler er fremtiden. Genialt at man kan helbrede folk i et hug, fremfor livslang behandling Potentielt meget høje margins. En behandling kommer formodentlig til at koste USD 1.5 mio. Økonomisk velfunderet og har de teknologiske muligheder som potentielt kan bringe flere af pipeline programmerne på markedet. Potentialet til at bygge blockbusters indenfor sjældne sygdomme med begrænsede tilgængelige behandlingsmuligheder. Vigtigt partnerskab med Vertex VRTX der gør det meget nemmere at håndtere en så reguleret industri. Ansøgningen om beta-thalassæmi (TDT) er under standardgennemgang, og FDA forventes at afgive en afgørelse inden den 30. marts 2024 Prioriteret gennemgang af ansøgningen om svær seglcellesygdom (SCD), med en afgørelse om denne indikation inden den 8. december . Præsenterede positive foreløbige resultater fra forsøg med exa-cel i SCD og TDT. Begge forsøg opfyldte de primære og vigtige sekundære endepunkter. I et klinisk forsøg var 42 ud af 44 patienter med TDT transfusionsfrie efter behandling med Exa-cel. Man snakker altid om det vigtigste er at få godkendt 1 produkt, da det er med til at validere hele ens pipeline. Har 50 behandlingscentre klar til at administrere behandlingen i USA, såvel som 25 i Europa. Hvad taler imod ? Man har fokus på CRISPR/Cas9 teknologien, men bliver det vinderen ? Handles på nyhedsstrømme Et af problemerne i at man copy/paster, hvilket betyder at man kan komme til at ændre DNA strenge der ikke var tiltænkt, fordi det matcher for bredt. Hvem har ikke prøvet et søg/erstat der fik ændret lidt for meget. Problematisk at man som firma ikke ligger inde med patenterne til den teknologi man bygger hele selskabet på. Som jeg forstår det ligger en række nøglepatenter hos Broad Institute Teknologien er ældre men er først godkendt til kliniske forsøg i 2018 Etiske overvejelser https://nationaltcenterforetik.dk/undervisning/gymnasieskolen/genteknologi Mange konkurrenter bygger også på CRISPR eks. BEAM, EDIT, NTLA, VERV Partnerskabet med Vertex, gør man nu kun står tilbage med 40% af salget fra Exa-cel. I øjeblikket ingen godkendte lægemidler og en overvejende tidlig fase pipeline. Andre selskaber som har genterapier, har selv trukket midler tilbage efter patienter har fået alvorlige bivirkninger som eks. blodkræft. Konstant slagmark i forhold til smalle og brede patenter. Når noget er så nyt som kommer det formodentlig til at en rum tid at rulle ud, før folk er overbeviste om man tør anvende det. Nyhedsstrømmen er ikke stor nok til at holde selskabet inde i loopet for mange potentielle investorer. Ved så dyr en behandling, kræver det man får overbevist forsikringsselskaberne om det er det rigtige. Holdning Vi står over for et markant gennembrud inden for kommercialiseringen. Med de mulige godkendelser over det næste år, så kunne jeg godt finde på at tage en spekulativ position, men ikke sandsynligt. Høj grad af usikkerhed relateret til godkendelserne som kommer til at definere potentialet. Lottokupon der kan eksplodere. Ingen position.
  • Arista Networks Inc.

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Arista Networks Inc. Arista Networks er af branchens førende inden for løsninger til Client-to-Cloud cloud-netværk samt store datacentre, campus- og routingmiljøer. Teknologiske leder inden for højhastigheds-switch til virksomhedsnetværk. Prisvindende platforme leverer tilgængelighed, smidighed, automatisering, analyse og sikkerhed gennem en avanceret netværksdriftstak. Virksomheden leverer produkter på tværs af datacentre og campus med routing og softwareløsninger til overvågning og netværksdetektion og -respons på verdensplan. CloudVision er et moderne multi-domæne-administrationsplatform, der udnytter cloud-netværksprincipper til at levere en forenklet NetOps-oplevelse. Kunderne involverer globale virksomheder, cloud-titans, og specialiserede cloud-tjenesteudbydere. Kendte kunder som Microsoft, Meta og Fastly. Meget aktive på M&A fronten. I 2022 erhvervede man Untangle og lancerede efterfølgende den næste fase af sin kognitive campusvision med introduktionen af Arista CUE (Cognitive Unified Edge). CUE gør det muligt for kommercielle kunder at accelerere nye tjenester og teknologiske innovationer ved at konsolidere flere sikkerheds- og netværksfunktioner i en "edge as a service"-sky-administreret løsning. I 2022 erhvervede man Pluribus Networks opkøbt for at imødekomme kravene fra 4/5G-netværk I 2020 købet man Awake Security en netværksdetektion og -respons (NDR) platform der anvender AI at jage og reagere på trusler, samtidig med digital efterforskning og hændelsesvar på tværs af campus, datacenter og IoT. 9.000+ cloud-kunder verden over. 79% af omsætningen er i Amerika, 12% EMEA og 9% APAC USD 51 mia. TAM i 2027 3.612 ansatte. Nøgletal Kurs: 182,75 Market Cap: 56.576B P/E: 33,53 Forward P/E: 26,88 P/S: 10,75 P/B: 9,65 Enterprise value: 53.899B Profit margin: 32,48% Operating margin : 36,12% ROE: 34,66% ROA: 16,96% Indtjeningsvækst kvartal: 64,90% Omsætningsvækst kvartal: 38,70% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Kerneteknologi og opkøb har forvandlet dem til en datadrevet cloud-netværksvirksomhed, der leverer sin AI-værdi gennem netværket. Proaktive strategier og stærk markedstilstedeværelse udgør et lovende grundlag for deres fremtidige vækst og succes. Klassens måske bedste margins viser lidt om kvaliteten af produkterne og den voldgrav det udgør. Stort frit cashflow der kan bruges til vækst og afkast til aktionærerne. Ingen gæld på trods af en række af opkøb. Komplet techstack der understøtter forskellige arkitekturer. Har både hardware+software. Leverer konsekvent bedre kvartalsrapporter end ventet. Arista Extensible Operating System (EOS) er kernen i deres cloud-netværksløsninger til næste generations datacentre og cloud-netværk. Fuldt programmerbart og meget modulært, Linux-baseret netværksoperativsystem med arkitektur der adskiller tilstandsinformation og pakkevideresendelse fra protokolbehandling og applikationslogik. Ekstrem flot forretning af kapitalen. Åbne netværksinitiativer i samarbejde med nogle verdens største cloud-operatører på både software- og hardwareløsninger, blandet andet Facebook. Research specialist Gartner rater dem højt på flere områder, hvor man putte dem i markedsleder kassen. Højkvalitetsvirksomhed, strategisk positioneret i en sektor, der vil opleve en betydelig efterspørgsel i de kommende år. Q2 2023 viste +38.7% vækst i omsætningen. Markedslederskab inden for 100G/200G/400G Datacenter Ethernet Switch Analyse og prognose og tager konstant markedsdele fra Cisco. Avanceret teknologi der når først man har taget det i brug, kræver store udgifter for at udskifte til anden side pga. deres unikke tilgang. Hvad taler imod ? Høj prissætning på toppen af et boom. Man forventer en vis moderation i kundernes forbrug, især fra deres cloud Titan-kunder efter en periode hvor de har haft hypervækst. Meget af deres vækstmuligheder på kort til mellemlang sigt er prissat ind. Forsat vækst er ingen garanti og vækstraterne ventes at falde markant. Open source-software er i princippet mere udsat for sikkerhedsproblemer da alle har adgang. Kundekoncentration hvor store dele af omsætningen kommer fra Meta og Microsoft. Kunder som andre også gerne vil have, og derfor kan der blive priskamp. Hurtige teknologiske skift i industritrends kan gøre eksisterende produkter eller løsninger forældede. Steget 50% i år primært på AI/Datacenter temaet. Når man bevæger sig ned fra de hurtigste switches, så løber man ind i yderlige konkurrence og en mindre position. Det virker utroligt hvis en kæmpe Cisco ikke slår tilbage. Holdning Har en starterposition jeg bruger til at følge selskabet yderligere. Er imponeret over ikke at være stødt over selskabet før når man ser på, hvor store kunder man har. Pick & Shovel investering til vækst i datacentre. I forhold til de dæmpede vækstforventninger ønsker jeg ikke at have en stor position på det nuværende kursniveau. Jeg ejer selv aktier i dette selskab, hvor den fylder 1.37% af porteføljen.
  • Ennogie - kommentar til Q2 regnskabet

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Ennogie kom med regnskab den 30/8. Nedenfor er nogle af mine tanker derom. Lad os starte med det negative. De nedjusterer fra 95-115 mio i oms og +5 til 10 mio Ebitda, til nu 95-110 mio og -4 til +2 mio Ebitda. Det er procentuel en større nedjustering, og helt fortjent så er kursen også blevet presset efterfølgende. Jeg skal dog være ærlig at sige, at jeg er overrasket og egentligt heller ikke kan få tallene til at hænge sammen. At de ikke som et minimum, har hævet den nedre range til 100 mio lkr i omsætnikng, frem for fastholdelse af 95 mio kr. ESG gik ind i 2023 med en ordrebog på 60 mio, hvoraf ca 50 mio skal leveres i år. Dertil har de fået nye ordre på 43 mio. Vi ved det er små ordre, idet der ikke er sendt nogle børsmeddelelse ud om store ordre. Små ordre leveres typisk få mdr efter underskrift. Så per 1/7 burde de have sikret sig 85-90 mio til fakturering i år. Den 2. skuffelse. Der kom kun nye ordre for 15 mio kr i Q2.Det er den 2. dårlig nyhed fra regnskabet. Og faktisk ret kritisk hvis ikke det viser sig at være en outliner. Aktiviteterne i byggebranchen er helt sikkert faldet i løbet af 2023. Men at 15 mio i nye ordre per q, bliver den nye base, det tror jeg alligevel ikke. Der er stadig ok smæk på solceller/BIPV i Tyskland, hvorfor det bestemt også bør være muligt at hæve barren. Ordre der kommer ind i løbet af Q3 og i oktober, kan sagtens nå at blive leveret i år, så længe det er de mindre projekter. Hvis nu vi vælger den konservative model, og fastholder tilgangen af nye ordre på det lave niveau med 5 mio per mdr i snit. Altså 20 mio kr nye ordre fra juli til og med oktober. Så lander vi på 102-107 mio i oms på året. Hvis salget stiger fra bundniveauet i Q2 som jeg tror på, så lander vi i et niveau på 105-115 mio kr. Og derfor hænger det ikke rigtigt sammen at de ikke som minimum har hævet nedre range til 100 mio. Og jeg kan høre jeg ikke er den eneste der har studset over netop dét. Bruttomargin/Ebitda halvår resulterede i en omsætning på 44,5 mio kr, en bruttomargin på 11,8 mio kr (26,5%,) og en Ebitda på -5,3 mio kr. I 1. halvår 2022 var bruttomargin blot 16,2%. Så der er opnået en signifikant stor forbedring i bruttomargin. Ses der alene på Q2 2023, så var bruttomargin på 6,5 mio kr ( 29%. ) og en Ebitda på -1,5 mio kr. Af regnskabet fremgår det, at de har arbejdet med optimeringer af hele supply chain. Det er en meget væsentlig årsag til den store bruttomargin fremgang. Men samtidig siger de også, at den fulde effekt af optimeringerne, ikke nåede at slå igennem i 1. halvår. Altså kan vi forvente yderligere fremgang i 2. halvår, hvilket vil sige over 29%. (I 2021 prospektet nævner Ennogie da også bruttomargin på 35%) Med en oms på 44,5 mio i 1. halvår, runder de mindst 60 mio kr i 2. halvår jvf mine kommentar ovenfor. Ved en bruttomargin på 31%/18,6 mio i 2.halvår, så udligner de ekstra 7 mio kr mere eller mindre 1. halvårs negative Ebitda på -5,3 mio. Så i stedet for Ennogies nye guidens på -4 mio til +2 mio Ebitda, så lander jeg i et range på -1 mio til +5 mio. Medmindre den manglende adgang til tyske håndværker fortsætter igennem hele 2. halvår, og dermed forskyder flere leverancer ind i 2024, så ligner det en opjustering/præcisering ved Q3 rapporten. Medmindre der sker en NY større forskydning på leverancer af tyske projekter, pga manglen af adgang til håndværker, så ligner det for mig en opjustering ved Q3 meddelelse. Altså en boomerang nedjustering/opjustering. Det er hvis ikke så ofte man ser den slags. Men ER der så stadig mangel på adgang til tyske håndværker? Der er jeg svar skyldig. Helt overordnet er tempo på byggeaktivitet i Tyskland faldet meget hen over året. Så alt andet lige, burde der være lettere adgang til den rette ressource. Meeen det skal jo også være håndværkere der er ledig de rigtige steder i Tyskland, og håndværker der er nået at blive trænet af Ennogie. Så hvis der er ét spørgsmål jeg særligt gerne vil høre Ennogie svaret på, så er det "hvad er status på adgang til kompetente tyske håndværkere de rigtige steder i Tyskland?". Byggebranchen og rentespøgelset Hvis vi kigger bredt på den danske byggebranche, så kunne man i sidste uge læse i Børsen, at det er et hårdt marked i denne tid. Surprice. H+H har nedjusteret til negativ vækst på 30-35%. Hvidbjerg Vinduet melder om negativ vækst på 20-25%. Rockwool om negativ vækst på 8%. Kun VKR i Børsen artiklen, melder om nulvækst. Lidt presset af journalisten, så siger CEO dog at det godt kan ende med negativ vækst. Set i ovenstående lys, er det svært at klage over Ennogie, som gik frem med 105% på toplinje vs samme periode 2022. Ebitda har dog været dårligere 1. halvår 23 vs samme periode i 2022. Ebitda for hele 2022 var et tab på 7,9 mio. Så også på Ebitda kommer Ennogie til at ende med en markant bedre margin fremdrift end byggesektoren som helhed. Positive aspekter Af positive ting fra regnskabet, så har jeg allerede nævnt et af punkterne. Nemlig at tiltrædelsen af COO Martin Papsø nu begynder at kunne ses tydeligt på margin. Som tidligere nævnt, så har Martin stor erfaring indenfor indkøb og logistisk. Og han har bla arbejdet i Kina gennem flere år. Det at Martin bringer lokalkendskab til kinesiske kultur, er en kæmpe fordel og gevinst for Ennogie, når der skal forhandles nye leverancer af paneler, inverter og batterier. Så kom der også 2 nyheder fra deres R&D 1) Nyt solcelleprodukt i form af SunSpot 2) Ennogie batteri! SunSpot. Her er der ikke tale om en komplet tagløsning, men i stedet for en "pakke" på xxm2/kw solceller til indbygning i enten eksisterende tag, eller i forbindelse med nybyg/renovation. Så det åbner et potentielt nyt marked for Ennogie. Dem der godt kan lide det æstetiske look fra Ennogie taget, men som ikke har brug for så stor en strømproduktion. De kan nu købe et SunSpot. Man kan se et billede af SunSpot på side 3 i Q2 meddelelsen. Det er et interessant play fra Ennogie. Men vi mangler stadig en række yderligere informationer om specs og priser inden vi for alvor kan kvalificere mulighederne. Jeg tænker dog umiddelbart det er særligt på det tyske marked SunSpot potentielt kan rykke. SunSpot forventes lanceret ultimo september Batteri Ennogie batteri er en historie om en meeeeeget lang og forsinket udvikling. Bla som følge af chip manglen der opstod under covid. Men NU ser det ud som om batteriet snart lander. I Q2 meddelelsen fortæller Ennogie, at de nu har gennemført inhouse validering. Og de vil i de kommende mdr, installere en række testenheder ude hos eksisterende kunder for den afsluttende validering. Endelig lancering af batteriet ventes Q1 2024. Ennogie har udviklet batteriet ud fra en række konkrete ønsker og krav. Ønsker og krav der på nogle punkter adskiller sig fra mange andre på markedet. 1) At udvide Ennogie økosystem. Det er langt fra altid lige let, at kombinere en række produkter (solceller, inverter, batteri mm) fra forskellige producenter, og samlet det til et komplet solcellesystem inkl batteri og smartmeter. Med et eget udviklet batteri, så sikre Ennogie en mere smidig installationsproces, ligesom systemets samlede ydeevne/effektivitet optimeres mest muligt. 2) Ennogie har som topprioritet haft en sikker celleteknologi. Dvs at cellen ikke må kunne lække giftig gas og/eller bryde i brand hvis der sker alvorlig skade på cellestrukturen. Og ja den type batterier er der mange af derude, hvorfor vi også jævnligt høre om et husstandsbatteri der er gået ild i. Ennogies valg af anden celleteknologi, betyder modsat lavere energitæthed. Altså at batteri vil fylde/veje mere. But safety first. Always! 3) Så har det også været et fokuspunkt, at batteriet skal være plug´n play. Altså at ALT er indbygget i det enkelte batteri, så den er simpel og hurtig at installere. En del batteriløsninger på markedet, har battericellen i én enhed og så inverter mm i en anden separat enhed. Det betyder mere montage arbejde. Som potentiel batterikunde, så betyder det også man skal være oppe på dupperne, når man sammenligner priser på tværs af forskellige leverandør. De fleste leverandør reklamerer kun med pris per kwh batteri. Men hvad nytter det med et meget billigt batteri, hvis der dertil også skal tilkøbes separat inverter, og det tager længere tid/koster flere penge at montere. Alt ovenstående betyder at Ennogies batteri er små enheder på 1,5kwh, der let kan udvides til det antal kwh man ønsker. Hvornår Ennogie offentliggør de endelige specifikationer og priser vides ikke endnu. Ekstra omsætning og margin. I DK er det ca 50% af private solcelle salg der også inkluderer et batteri. I Tyskland er det tal op mod 80%. Batteri størrelse er typisk 5-12kw. Og når vi taler de gode batterier, så er det fra 50.000kr og op til små 100.000 kr per batteri. Så et Ennogie batteri vil løfte omsætningen 15-25% per solgt Ennogie tag/batteri til private. Og det er et let mersalg, hvorfor det meste af den margin lander på bundlinjen. I udgangspunktet regner jeg ikke med salg af Ennogie batteriet til de store kommercielle tag projekter. Som tidligere nævnt så ventes batteriet at være klar til levering i løbet af Q1. Og de må heller bestiller en container celler hjem. For der er mange af de nuværende 500+ Ennogie kunder der har afventet lanceringen af Ennogies batteri. Jeg vil gerne tro der er de første 100 enheder der skan sælges ved blot at sende en mail ud til de eksisterende kunder. Selvom det ikke direkte fremgår af 2021 prospektet, så er det nok ikke helt skudt siden af, at Ennogie også på batteriet sigter mod margin på mindst 35%. Og der kan vel sælges for 7,5-15 mio kr batterier i 2024. Det giver så også en "gratis" omsætningsvækst i 2024 på op mod 15%. Og dertil ekstra 2,5-5 mio ebitda. Hvis vi summer det hele op, så kom nedjustering til laveste ende af oms range, som en kæmpe overraskelse for mig. Og det slår også direkte igennem på Ebitda, omend der også er flere årsager til Ebitda er guidet ned fra det oprindelige plus på 5-15 mio kr. Med ovenstående i mente, herunder også 2 cliffhangers på adgang til nok kvalificeret montage teams, og nye ordre på kun 5 mio kr per mdr i Q2, så er det mere end fair, at kursen er kommet under pres. Om det bliver den boomerang som jeg tegner omridset af, må de næste 3 mdr vise. Kan de ikke nå over 100 mio i oms for i år, så stiller jeg mig til rådighed for en våd Olfert Det er dog også vigtigt at noterer sig, at regnskabet også inkluderer nogle interessante bagvedlæggende trends/nyheder som får positiv impact fra 2024 og frem. Og kan Ennogie levere på dem, så kommer der helt sikkert også solskin over kursen igen. Afslutningsvis. Hvis der er nogen der er nysgerrige og har tid, så afholder Ennogie i morgen deres første eksterne investorpræsentation i Kolding via DAF. Og det ser endda ud til der er afsat en hel time til Ennogie præsentationen. Så det er nu de nysgerrige med de mange spørgsmål skal indtaste Kolding i GPSen. Yderligere info via nedenstående link https://www.shareholders.dk/lokalforeningsarrangement/det-europaeiske-el-marked-og-handel-med-el-solenergi-og-ennogie-solar PS. Jeg blev nysgerrig så slog lige hurtigt op i Ennogies prospekt fra ultimo 2021. Af prospektet fremgik en forventning til 2022 oms på 50 mio kr. Oms endte på 61 mio. Prospektet pegede mod en ebitda på plus 5 mio. Det endte med -7,9 mio "Forventning" til 2023 var 85 mio, 70% stigning fra 2022. Ligger vi 70% oveni 61 mio så hedder det 104 mio kr. Ebitda blev sat til + 15 mio. Der ender vi nok på 0-5 mio. "Forventningen" til 2024 oms var 150 mio, en stigning på 76% vs 2023. 76% stigning af 104 mio er 183 mio kr. Ebitda "forventning" på 30 mio. Ennogie har altså overgået forventningerne til omsætning, mod til gengæld at misse på indtjeningen. Indtjeningen skal naturligvis også følge med, og de 29% i bruttomargin ved Q2, er forhåbentligt første tegn på de sorte tal venter omkring hjørnet. Troldmanden
  • Danske banker: Manglende tillid til aktionærpleje

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De store rentestigninger har reetableret bankernes rentemarginal, som er tilbage til før finanskrisen i 2008. Indtjeningen boomer, men det gør aktiekurserne ikke. Hvorfor tøver forbeholdne investorer stadig? Indtjeningsrevolution For blot nogle få år siden kneb det gevaldigt med bankernes indtjening. Dengang stod udfordringerne nærmest i kø: Lav udlånsvækst, (for) høje omkostninger og omkostningsprocenter og ikke mindst en lav rentemarginal på grund af de lave og negative centralbankrenter. Det var dengang, hvor investorerne ikke ville vide af bankaktierne. En del er ændret. Udlånsvæksten er nu fornuftig. Omkostningerne er blevet nedbragt og samtidig er rentemarginalen skudt i vejret på grund af centralbankernes arbejde med at bekæmpe inflationen. Det burde have forandret en del skulle man mene og tro. Noget er forandret. Indtjeningen er steget markant, men det har kun sporadisk forplantet sig til højere aktiekurser. Jeg prøver nedenfor at forstå, hvorfor det forholder sig sådan 1)"Høj indtjening er kun i 2023 eller yderst midlertidig" Det første og mest naturlige at undersøge er om indtjeningsboomet kun er gældende i 2023. Hvis det er sådan, er det helt naturligt, at investorerne ikke langsigtet vil købe ind på et kortsigtet fænomen. (S)topper indtjeningen i 2023? Nej, det gør den ikke. Rentemarginalen er nok ved at toppe, og kan blive udsat for et pres de kommende år, men det bliver næppe meget markant. Samtidig er det realistisk, at ECB renter topper i løbet af de kommende kvartaler, men de kommer næppe tilbage til udgangspunktet for nogle år siden. Et bud kunne være, at ECBs rente i 2025 kunne være 2,5 % eller deromkring. Et sådant renteniveau vil ikke have en destruerende effekt på indtjeningen. Nettorente- og gebyrindtjening har formentlig skiftet niveau fra det tidligere alt for lave til et langt højere niveau. 2)Tab på kunder vil stige dramatisk Aktuelt er kundernes økonomi god. Danmark har tæt på 3 mio. lønmodtagere i arbejde, og vi har meget solide eksterne- og interne økonomisk overskud. Det er korrekt, at det nuværende tabsniveau er for lavt, men sandsynligheden for, at det bliver noget over det langsigtede gennemsnit, er moderat. 3)Bankerne arbejder ikke for aktionærerne Historisk har for mange banker arbejdet alt for lidt for deres ejere; aktionærerne. Høje pay-out ratios bør være normen og suppleres med solide aktietilbagekøb. Det er reelt her jeg tror skoen trykker allermest, uden at jeg hører så mange tale om det. Investorerne er bange for at bankerne enten ikke forstår kapitalallokering eller ikke tør tilbagebetale tilstrækkelig til investorerne. Bemærk venligst at indtjeningen, forventningsmæssigt konvergerer. 4)Politisk overgreb Investorerne har set populistiske overgreb I Italien, hvor politikerne ønsker at blande sig i markedsøkonomien, og investorerne kan frygte, at mens en tårnhøj profitabilitet hos Novo Nordisk er "til gavn for folkesundheden", er det nærmest forbudt for bankerne at tjene penge. Risikoen består og man skal aldrig sige aldrig, men den er trods alt moderat 5)Polstringspenge kan sænke udlodningen Den finansielle sektor er over de seneste årtier bliver mere og bedre økonomisk polstret, og den udvikling kan fortsætte. Jo mere økonomisk polstring, jo mindre kapital kan bruges til vækst og udlodning. Øget polstring er en risiko og mulig forklaring på den lave prisfastsættelse. 6)Er lav prisfastsættelse berettiget? Investorerne er nervøse for mange ting. Frygten for statslig indblanding og krav om øget polstring er reel. Risikoen for at renterne de kommende 1-2 år falder markant er formentlig kun en mindre årsag til lav prisfastsættelse. De kan falde men ikke tilbage til udgangs- og til "frysepunktet". Jeg tror alt i alt investorerne er mest bange for markant stigende tab de kommende år koblet sammen med den manglende tillid til den finansielle ingeniørkunst og udlodning af den overskydende kapital Tabel 1: Oversigt over akkumulerede indtjeningsforventninger i 2023-2025 for udvalgte banker Kilde: Marketscreener.com Bank Aktiekurs per 22/9 EPS 2023-2025 akk. Indtjening i % af aktiekurs Sydbank 338 161,99 47,8 Jyske Bank 514,8 236,51 45,9 Danske Bank 166,55 69,36 41,6 Figur 1: Udviklingen i indtjeningsforventninger for Sydbank, 2023-2025 Kilde: Marketscreener.com [image: 115706_image001_20_.png]
  • Speedsnak om chat,debat, Dagens Aktie og faldne aktiekorfæer

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trafikken det seneste kvartal på Proinvestor.com er eksploderet i forhold til tidligere år. Genmab-chatten har altid været populær og ligget i toppen, men den er de seneste måneder blevet udfordret af flere andre chats, bl.a. Bavarian Nordic, Novo Nordic og Zealand Pharma, men også shipping-chatten. Også på debatsiden er der gang i trafikken, f.eks. på "Dagens Aktie " og indlæg om de danske aktiekoryfæer, som har klaret sig dårligt de senere år. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=W4fqoMZoF2s
  • Gentex Corporation

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Gentex Corporation Gentex er en teknologivirksomhed med en vifte af kernekompetencer, der giver en sammensmeltning af teknologier. Man udvikler og fremstiller i øjeblikket brugerdefinerede højteknologiske elektroniske produkter til automobil-, rumfarts- og kommercielle brandsikringsindustrier. Kernekompetencer inden for mikroelektronik, visionsystemer, softwaredesign, kemisk udvikling, glasbearbejdning og belægninger, mikrofoner, automatiseret montage. Ekspertise i automotive vision og bagudsynsprodukter. 20+ års erfaring med udvikling og levering af CMOS-billedapparater. Skræddersyede kameraløsninger og integrationsmuligheder. Pålidelig, langvarig leverandør af højkvalitets, innovative, prisvenlige og OEM-skræddersyede elektroniske produkter. Har laveret 44.2 mio. automatisk dæmpende spejlenheder Automobilindtægter er omkring 98% af den samlede omsætning Solgte enheder består af 65% indvendig og 35% udvendig 35+ OEM kunder. 1.980 patenter 5.466 ansatte Nøgletal Kurs: 31,96 Market Cap: 7.461B P/E: 20,49 Forward P/E: 14,59 P/S: 3,52 P/B: 3,40 Enterprise value: 7.169B Profit margin: 17,23% Operating margin : 19,87% ROE: 17,48% ROA: 11,04% Indtjeningsvækst kvartal: 51,60% Omsætningsvækst kvartal: 25,90% Udbytte: 1,51% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Til stede i racing, hvor man leverer kamera løsninger til Audi, Nissan Motorsports, Toyota Gazoo Racing, Cadillac, Porsche Motorsports LMP1 Kan indbygge teknologier som SmartBeam, HomeLink, FDM, Telematik i spejlene. Man har 89% markedsandel inden for automatisk dæmpende spejlenheder indvendigt i biler. Der er ikke efterladt meget plads til konkurrenterne. Attraktive margins. Venter vækstrater på +10% årligt i fremtiden. Skiftet fra forbrændingsmotorer til hybrid og batteri-elektriske (BEV) drivlinjer har gjort at producenterne har mere fokus på inkludere teknologi, hvilket også viser sig på området for spejle/kameraer. NCAP regler udvikler sig og flere bilproducenter arbejder på at implementere sikkerhedssystemer til at overvåge føreren og passagererne i køretøjer På CES demonstrerede man en skalerbar og holistisk tilgang til fører- og kabineovervågning, bygget på opkøbet af Guardian Optical Technology's førerovervågningssystem. Finansielt står man rigtigt stærkt. Stordriftsfordele der kommer af den store markedsandel. Teknologisk lederskab i sektoren, man har sørget for ved at poste flest penge i udvikling og så kombineret det med patenter. Bilproducenterne skifter sjældent ud i komponenterne, da det igen tilføjer et skifte i deres produktions og dermed fjerner noget af effektiviteten. Bilproducenters skift til mere globale platforme er gode nyheder som markedsleder, da man ønsker at fastholde samme leverandør på tværs af kloden. Hvad taler imod ? Tæt knyttet til salget af nye biler. Flere af teknologierne og løsningerne kan blive overhalet af selvkørende biler. Produktet løser en meget snæver problemstilling. Historien viser at bilproducenterne vil blive ved at presse priserne ned. Cyklisk. Hvis regeringerne begynder at tillade kamerateknologi til at erstatte alle typer spejle i et køretøj åbner det op for en helt anden konkurrence situation. Er steget 30% det seneste år. Holdning Elsker niche og markedsledere. Er i tvivl om, hvordan jeg skal regne erstatning med kamerateknologi og selvkørende biler ind i. Ingen position
  • MyStockScanner - valuegrafen. Er Pandora god value?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mange har spurgt til den nye valuegraf i "MystockScanner" og hvordan den bruges bedst. I videoen tager Hans-Henrik Nielsen udgangspunkt i Pandora og viser, hvordan man kan komme langt i sine value-vurderinger, hvis man blot forholder sig til indtjening (EPS) og investorernes krav til afkast (PE). https://www.youtube.com/watch?v=l1ax8QjXjTQ
  • Canadian Solar

    15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    L
    De grønne aktier har det hårdt for tiden. Jeg er aktionær i Canadian Solar som producerer solpaneler, opsætter og i nogle tilfælde også driver solcelleparker samt producerer solcelletilbehør og batterier til lagring af solcellestrøm. Det sidder tilsyneladende på hele værdikæden. Der er tale om et verdensfirma som vinder markedsandele i et marked i stærk vækst. Aktien falder og falder. I skrivende stund opgiver Nordnet P/E til 5,27. Estimeret P/E angives til 3,77. Estimeret EPS-vækst er hele 39,6% og PEG angives til 0,15. Jeg kan simpelt hen ikke forstå værdisætningen af firmaet. Hvordan kan det gå til, at man kan købe en vækstaktie så billigt? Er der nogen, som kan belyse situationen?
  • Konsolidering i del af aktiemarkedet

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Der findes en pæn gruppe af små biotek / pharma virksomheder i Danmark og især Sverige, som dels er overset af bankerne, dels af investorerne. De er kendetegnet ved kurser under 1 krone samt ved pipeliner som står overfor markedsgodkendelser i EU og USA, enkelte har endog FDA/EU godkendelser. De er også kendetegnet ved kursgrafer, som pga nyemisioner er gået fra kurser på mange kroner, svenske / danske, til ører. Jeg har været bredt engageret i denne del af markedet gennem mange år, og det har været givtigt som meget langsigtet investor, simpelthen fordi store stigninger vil opstå ud fra disse kriterier, jeg taler om opkøb, samarbejdskontrakter med store koncerner, salg af meget kapitalkrævende dele af pipelinen osv. I og med der nu er kapitalmangel i markedet, er der opstået en forholdsvis ny og grim trend, hvor finansrådgivere overbeviser små kapitalhungrende selskaber, mod fed betaling, til at udbyde nye aktier ved at sætte kursen til typisk fra 0.2 kr til 0.4. Et sådant udbud får de oprindelige aktier til at dykke med op mod 95%. Skidt for de oprindelige aktionærer. Denne trend er ødelæggende, fordi den jager investorer i helt nye selskaber bort. Den åbner dog for den type investor, der står på lur efter opkøb af selskaber med en profil tæt på markedsgodkendelse. Markedet vil formentlig fremover være bedste tjent med at ny kapital kommer fra store stærke spillere, hvor kursen ikke vil blive massakreret, men blot afspejle en vis rabat, og dermed deling af værdier. Her er der også plads til den mindre og lille investor.
  • Ortoma... develops surgical systems for implant surgery

    12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Nogen der følger udviklingen i Ortoma? Syntes den begynder at se spændende ud, efter mange års udvikling. Præsentation fra 19 sept 2023 på AKTIEDAGEN STOCKHOLM VD Linus Byström presenterar Ortoma på Aktiespararnas event 19 september 2023. https://youtu.be/TNT-7FQEXJw
  • DecideAct A/S Completes Capital Raise of DKK 17 million

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Published: 2023-09-07 15:00:00 CEST DecideAct A/S Company Announcement DecideAct A/S Completes Capital Raise of DKK 17 million DecideAct A/S [ACT], company announcement no. 16-2023 DecideAct A/S strengthens its balance sheet by a total of DKK 17 million through maximum proceeds from its Rights Issue of DKK 12 million and conversion of a loan of an additional DKK 5 million. Proceeds from the Rights Issue The subscription period in the rights issue (the "Rights Issue" or the "Issue") in DecideAct A/S ("DecideAct" or the "Company") ended on September 4, 2023, and the overall result of the rights issue is now available. Maximum proceeds of DKK 12 million were achieved through pre-subscription from key shareholders and public subscription of DKK 9.5 million and DKK 2.5 million in additional proceeds due to a partial call of the guarantee provided by Likan AG. In addition, a loan of DKK 5 million provided to the company by Likan AG is converted into shares in the Company, strengthening the balance sheet by a total of DKK 17 million. Likan AG is a new anchor investor Ali Arslan, the President of the Board of Directors of Likan AG, a financial holding and investment company based in Zurich, Switzerland, commented that DecideAct has succeeded in the now-completed public issue: "We see ourselves as a long-term investor in DecideAct and became corporate guarantor with the intention of contributing to a successful capital raise. Our subsequent involvement as a shareholder is an expression of our continued belief in DecideAct as an investment with reasonable long-term potential with Likan AG as one of the cornerstone investors." Subscription percentage The Rights Issue was subscribed to approximately DKK 9.5 million including pre-subscriptions of approximately 5.3 DKK million, which corresponds to a total subscription rate of approximately 79.3 percent. Due to the partial call on the guarantee of DKK 2.5 million, the result was a full (100%) coverage of the Rights Issue. Including the converted loan of DKK 5 million, the Company is provided with DKK 17.0 million in gross proceeds before the deduction of transaction-related costs, corresponding to a total of 141% of the shares offered in the Rights Issue. Share capital and dilution When the new shares from the Rights Issue have been registered with the Danish Business Authority, the share capital will have increased nominally 601,419.30 DKK, from nominally 1,202,838.60 DKK to 1,804,257.90 DKK. The total number of shares will increase by 6,014,193 shares, from 12,028,386 shares to 18,042,579 shares. After the registration of the conversion of debt with the Danish Business Authority, the share capital will have increased by an additional nominal amount of 250,000 DKK, from 1,804,257.90 DKK to 2,054,257.90 DKK. The total number of shares will increase by 2,500,000 shares, from 18,042,579 shares to 20,542,579 shares. The total dilution effect for shareholders who did not participate in the Rights Issue is therefore 41.4 percent. The new shares subscribed for in the Rights Issue and the related capital increase are expected to be registered with the Danish Business Authority on Monday 11 September 2023. CEO and Co-founder of DecideAct, Flemming Videriksen comments "We are delighted with the trust and continued commitment from our core investors and are pleased to welcome new investors and to recognize our primary guarantor's transition to a key shareholder. The proceeds from the issue and the additional funds raised ensure the necessary capital base for our targeted efforts to break even in 2024 and to fulfill our strategic investments in the public market, sales through partnerships, and the development of intelligent solutions using artificial intelligence." Advisers In connection with the Rights Issue, Gemstone Capital A/S acts as Financial Advisor, Keswick Global acts as Certified Advisor, Nordic Issuing AB acts as Issuing Agent and DLA Piper acts as Legal Advisor. Contact Information Company: CEO, Flemming Videriksen 45 78756550 E-mail: [email protected] DecideAct A/S Østre Kajgade 3, 3730 Nexø, Denmark Financial Adviser: Managing Partner Søren Jonas Bruun +45 40561109 E-mail: [email protected] Certified Adviser: Keswick Global AG Decide Act har en betalt digital-IR aftale med Proinvestor.com.
  • Danske faldne aktiekoryfæer

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Danske faldne aktiekoryfæer: Coloplast/Novozymes/Vestas/Ørsted/AMBU/GN Store Nord: Lagt ned, men er de også ude? Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De danske aktier har haft et svært 2023. Vi hører ofte og mest om Novo Nordisk, men der findes også andet i Danmark. De seneste år har udviklingen været mere end svær uanset om du betragter udviklingen på 1 eller 3 års sigt for alt for mange store selskaber. Coloplast De seneste år har væksten været vigendeColoplast har lavet dyre tilkøb til sin pipeline På kort sigt lægger det pres på indtjeningen og er udvandende Tilkøb finansieret ved aktieudvidelser, som "presser" investorer til at købe mere af det, som de allerede har "meget" af i forvejen. Figur 1: Kursudvikling, 3 år, Coloplast Kilde: Nordnet [image: 115516_image001_18_.png]
  • Meme /Dumb Money: Et kostbart forsøg på "demokratisering?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet I dag den 21/9 er der premiere på filmen om de privates oprør og forsøg på opgør mod investeringssædvanen. Main street vs Wall Street. 2,5 år efter er min konklusion, at revolutionen udeblev, men også at bl.a. Gamestop fik en livline, som de ellers ikke ville have fået. "There is no hope for the little guys" - "nogen" snyder og disse "nogen" er Wall Street. De har snydt længe. Nu er det tid til at ændre spillereglerne. Nu er det tid til at Main Street tager over Ovenstående sætning er hentet fra traileren til filmen "Dumb money", som får premiere i dag. Konklusion På den ene kan man sige, at de privates mission om at komme sårbare selskaber til livs, lykkedes. Samtidig var det også med til at gøre deres egen investering svagere. Flere aktier giver flere muligheder for at låne aktier til shorting og det gør det billigere. Og spørgsmålet er om den egentlige kamp ikke først og fremmest handlede om at fravriste Wall Street deres monopol og bestemmelsesret og give hedge fonde en økonomisk røvfuld? I så fald var den indirekte effekt af stigende aktiekurser og udstedelse af flere aktier negativt udslagsgivende. Et ulmende oprør Det er januar 2021. Året efter Covid nedlukning og konsekvenserne kan stadig mærkes. I økonomien og i aktiemarkedet. Nedlukningerne har betydning for virksomheder, og stedet hvor de konsekvenser hurtigst bliver omsat til penge størrelser hos investorerne og i virksomhedernes aktiekurser. Film skal ses i biograferne Corona lukkede meget ned. I hvert fald i en periode, og det havde bl.a. store konsekvenser for biograferne. Den store amerikanske biografkæde AMC Theatres var derfor naturligt en af dem som var og kom i problemer. Film skal som bekendt ses i biograferne. Covid-19 gjorde det umuligt. First stop, Gamestop Derfor var ikke så mærkeligt, at AMC var en af de aktier og virksomheder, som kampen mellem Wall Street og Main Street kom til at handle om. AMC var dog ikke alene; ikke den første og ikke den mest "berømte" af aktier, som først blev spekuleret op, og senere faldt fra tinderne. Det var derimod Gamestop. Gamestop og AMC var pressede Wall Street og hedge fonde mærkede hurtigt, at selskaber som Gamestop og AMC kunne være et økonomisk offer og blive presset. Streaming af serie og film havde været i gang længe, og økonomien var presset hos AMC. Wall Street så Covid 19 som muligheden for at tjene penge på den pressede økonomi via shortsalg. Gamestop var presset af at salget flyttede fra butikker til online, hvor de ikke var tilstrækkelig stærke og forberedte. Shortsalg Shortsalg betyder kort fortalt, at du låner aktier og sælger dem. Du håber som investor, at de aktier, som du sælger kan købes tilbage til en lavere pris på et senere tidspunkt. Du tjener forskellen mellem din købs- og salgspris og låneomkostninger. Gamestop var presset af onlinehandel GME/AMC var økonomisk pressede. Mange havde på samme tidspunkt lånt og shortsolgt Gamestop aktier. Det var her oprøret startede. På debatfora var der oprør over den magt, som Wall Street har. Ved at sælge sig kort og presse en aktiekurs, kan økonomisk sårbare selskaber blive svækket yderligere. Hvis de skal sælge nye aktier, udvandes de bestående aktionærer. Hvis det da overhovedet er muligt at få nogen til at købe de nye aktier? Reddit/Wall Street Bets På forummet "Reddit" under "Wall Street Bets" var diskussionerne i gang. Hvordan kan vi presse Wall Street til at tabe penge på deres forehavende og short salg i Gamestop/AMC? Det kan vi ved at stå sammen og lave et modpres til shortsalg. Hvis mange køber aktier på samme tidspunkt og presser aktierne opad, vil det stresse shortsælgerne. Dyr lånerente Hvis man skal låne aktier, kræver det at du kan finde nogen, som vil låne deres aktier ud, og du skal betale for at låne dem. Det som Wall Street ikke havde taget med i sine kalkulationer var, at hvis antallet af aktier, som er lånt ud er meget højt, kan det være en skrøbelig investering. De privates musketered De private investorer ville med deres "koordinerede" køb skabe en mangel på aktier, som kunne udlånes. Når mange køber aktier på samme tidspunkt, kan det presse aktiekursen op, og det var det som skete. Det lagde pres på shortsælgerne, som kunne se deres urealiserede kurstab vokse ekstremt. Hvis du har solgt en aktie til kurs 10 og aktien lige pludselig handles til kurs 100, har du et urealiseret tab på 90, hvis man forestiller sig at du skal købe aktien tilbage igen til den høje kurs. Det pressede nogle investorer. Aktiemangel gjorde låntagning dyrere En anden del af de privates plan var at gøre det dyrere at forny lånene. Ved at gøre det dyrere at låne aktier, bliver det dyrere at spekulere i at aktien falder. Helt på samme måde som en stigende rente på et huslån, gør det dyrere at finansiere et huslån. Jo færre aktier det var muligt at låne, jo dyrere blev det at låne aktierne. Mange papirgevinster blev til tab Initiativet havde en betydelig effekt. På kort sigt. Selskaber som Gamestop/AMC aktiekurser eksploderede, og mange private investorer blev med et meget rige; på papiret i hvert fald. Det viste sig dog at være the short term gain for the long term pain. Stigende aktiekurser var finansiel livline Selskaber som bl.a AMC og Gamestop udnyttede de stigende aktiekurser. De er og var pressede. Når aktiekurserne steg, fordi efterspørgslen steg, fik de mulighed for at sælge nye aktier til høje aktiekurser. Det forlængede deres økonomiske liv. Uden denne "livline", er det et godt spørgsmål, om de i dag ville eksistere som selvstændige selskaber. Med de flere og nyudstedte aktier, blev det dog også nemmere at låne aktier til at spekulere i. Det pressede efterfølgende aktiekurserne ned. Både fordi der kom flere aktier, som kunne lånes, men også fordi låneomkostningerne faldt. Få private vindere Som tiden gik blev det tydeligere, at de økonomiske problemer for selskaberne bestod, og at de privates initiativ begunstigede de få private, som enten 1)kom tidligt med, 2)og/eller kom hurtigt ud (fik solgt). I dag er værdien af AMC eksempelvis faldet med 97 % i forhold til de højeste værdier, mens Gamestop er faldet ca. 80 % fra toppen. Det var ikke kun de private, som led store aktietab. Hedge Fonde lukkede ned og var nødsaget til at tage store tab. Det er dog fair at sige, at de private førte ved halvleg, men endte med at tabe kampen: Ingen dansk spill-over Meget af det som sker finansielt i USA, sker på et senere tidspunkt i Danmark. Der var tendenser til at noget lignende også skete i Danmark, men kun i meget små selskaber. Oprører i USA forblev i USA Kan det ske igen? I USA er alt muligt, og ting opstår hurtigt. Kan det ske igen? Tjah, det kan det. Enten direkte eller i en anden form. Der var altid være nogen som udfordrer systemet, og det er vel egentlig en af de faktorer, som er med til at forme og tilpasse fremtiden og udviklingen. Gamestops livline. Revolutionen udeblev og Wall Street består. AMC og Gamestop lever, men AMC måske aktiemæssigt kun lige akkurat (97%) Markant stigende aktiekurser kan være den livsforlængende medicin, som ellers ikke ville være kommet Bl.a. Gamestop udnyttede den stigende aktiekurs og interesse til at udstede nye aktier, som har forlænget deres eksistens som selvstændig. Main Street ville beskytte selskaberne og det lykkedes vel i et vist omfang med kapitalmanøvrererne, men kun på kort sigt Ikke alle oprør ender med at der bliver gjort op med det bestående; langt fra De fleste private var followers, som kom for sent. Du hørte om de mange som var med; de få som tjente store summer, men ikke om alle de som har tabt mange penge. Det er stadig Wall Street, som bestemmer Nasdaq forsvarer sin markedsplads
  • Renter/Aktier "Higher for longer" vil presse aktierne

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet FED fastholdt renten, men det var ikke et velkomment budskab til investorerne Federal Reserve fastholdt renten Samtidig var tonen, at renterne vil forblive højere i en længere periode..og at der meget vel kan komme en yderligere renteforhøjelse i 2023 Investorerne skulle lige sunde sig lidt Efter nogen (ca. ½ times betænkningstid) vendte aktierne massivt næsen nedad med Nasdaq og teknologiaktierne forrest Det er helt naturligt og helt forventeligt Indtil videre har vi ikke set at IT aktierne for alvor er blevet prisfastsættelses presset af de stigende og høje renter. Måske kommer det nu? Væksten er stadig høj og inflationen er for høj til at FED tør erklære den kamp for vundet og overstået Naturlig rente- og USD stigning. Danske aktienedtur fra torsdagens start Renter stiger. Her til morgen er den 10 årige amerikanske rente 4,43 % Stigende rente trækker USD med op i 7,00 USD/DKK Futures indikerer udsigt til en let negativ start i USA Den negative udvikling i USA vil kunne mærkes i Europa/Danmark med kursfald fra starten på 0,5-1,0 % Kan investorerne gemme sig? Renterne er høje og de forbliver høje i de kommende kvartaler. For aktieinvestorerne vil det være naturligt, hvis de forsøger at "gemme" sig for rentestigninger. Det kan de bl.a. gøre i danske bankaktier, som er ekstremt lavt prissat, og hvor høje renter understøtter rentemarginalen, og hvor indtjeningen fra 2023-2025 vil udgøre 40-50 % efter skat af aktiekursen i udvalgte banker som bl.a. Sydbank, Jyske Bank, Danske Bank. Disse indtjeningsestimater ser ikke ud til for alvor at gøre i fare. Samtidig er der også muligheder i udvalgte selskaber med enten 1)defensiv profil 2)lav prisfastsættelse. FEDs beslutning om at fastholde det høje renteniveau og en noget mere høgeagtig holdning end ECB styrker også USD, og det kan/vil gavne de danske pharmaselskaber, som har en betydelig indtægt i USD eller USD relaterede valutaer
  • Investeringspodcasten 188: Seks danske aktiekoryfæer

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hvad har Coloplast, Novozymes, Ørsted, Vestas, Ambu og GN Store Nord til fælles? De er alle store, danske aktiekoryfæer, der har været mere eller mindre afkastløse. Det er konklusionen i ugens afsnit af Investeringspodcasten, selskaberne kommer under luppen hos Hansen og Larsen. De stævner også ud, for der er LPG-fragtrater på programmet. Og så taler de om de udenlandske investorer i Danmark. God fornøjelse! https://www.youtube.com/watch?v=9XX3PM0Zg5A
  • De nye ejendomsvurderinger

    45
    0 Votes
    45 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    For mange af os er vores bolig også en investering. En temmelig passiv investering: Vi bor der bare - mens vi lever med finansiering, skatter, købs- og salgspriser osv. Men lige nu sker der noget. Der kommer ny vurdering og genberegning af skatter. https://www.dr.dk/nyheder/penge/nu-kan-ejere-af-17-millioner-boliger-se-deres-ejendomsvurdering-2024 Jeg forudser, at der bliver massiv ballade, når mange ejere ser deres nye vurdering. store stigninger for mange ejendomme. Skatten for de nuværende ejere påvirkes ikke. Men salgsprisen påvirkes selvfølgelig. der kommer en negativ feedback i priserne: høj vurdering => høj skat for ny ejer => lavere salgspris => lavere vurdering ... der opstår en stavnsbinding/mobilitetsbegrænsning, når flytning fra én bolig til en anden indebærer en stor skattestigning pga. forsinkelser, er der designet et kompliceret system med foreløbige vurderinger og foreløbige skatter og senere korrektioner organisationen er næppe dimensioneret til at håndtere de forventeligt mange klager. Foreløbigt har man løst dette problem ved umuliggøre klager hertil kommer regulære fejl i et udskældt it-system. Spørgsmålet er, hvad de videre konsekvenser bliver? Jeg kan forestille mig to konsekvenser: En krise på ejendomsmarkedet med usikkerhed og faldende priser. En ejendomskrise vil normalt påvirke aktiemarkedet voldsomt. Men denne krise i sig selv bliver kun lokalt dansk. En politisk krise, hvor især Venstres resterende kernevælgere gør oprør. Regeringspartierne kan ikke tåle hverken valg eller splittelse. Det sikreste bliver nok at sparke bolden til hjørne - eller helt ud af stadion. Altså igen udsætte vurderingerne.
  • Brdr.Hartmann

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Det gik hurtig - first man down. "Hi everyone - I have today left Brdr. Hartmann after almost 5 years as Group CFO. I am looking for a new role and would appreciate your support. Thank you in advance for any connections, advice, or opportunities you can offer" Edit: sorry, så ikke denne: https://www.proinvestor.com/investornyt/1018967/finansdirektor-i-hartmann-stopper