Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Sea Ltd

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Sea Ltd Sea Limited er en førende sydøstasiatisk forbrugerinternetvirksomhed spredt over tre segmenter. Digital underholdning: Garena, et spiludviklings- og udgivelsesselskab, der er kendt for Free Fire, et populært mobilt Battle Royale-spil. Free Fire er et af de største mobilspil i verden. Licenserer og udgiver også udelukkende spil fra globale partnere. E-handel: Shopee, en e-handelsplatform, der er den største i Sydøstasien. Digitale finansielle tjenester: SeaMoney, en platform for digitale finansielle tjenester, der tilbyder betalingstjenester, peer-to-peer-lån og mikrolån. De tre største aktører inden for E-Handel i Sydøstasien er Shopee 42% Tokopedia 27% Lazada (Alibaba) 12% Shopee er den bedste e-handelsplatform i regionen, og den der er tættest på rentabilitet. Pandemi vinder. 63.800 ansatte. Nøgletal Kurs: 42,41 Market Cap: 24.121B P/E: 98,63 Forward P/E: 33,13 P/S: 1,89 P/B: 3,78 Enterprise value: 23.708B Profit margin: 2,13% Operating margin : 4,33% ROE: 4,51% ROA: 1,96% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 5,20% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Shopee er et af genkendelige og populære brand. Det tilbyder et bredt produktsortiment, understøttet af integrerede betalinger Omsætningen inden for E-Handel forventes at vokse med (CAGR 2023-2027) på 11+% i Sydøstasien. Man innoverer konstant og tager chancer. Dygtige til rekruttering. Man er lykkedes med at vokse meget hurtigt. Stigningen i e-handelspenetrationsraten i Sydøstasien og Brasilien Free Fire var forbudt i Indien, men har nu fået lov som Free Fire India. Har haft gennemført aggressive omkostningsbesparelser der har fået margins op. Har fået lukket hovedparten af de kiksede ekspansions forsøg ned og igen begyndt at fokusere på kernen, hvilket for mig er det eneste rigtige. På spilfronten er man gået tilbage til at fokusere på indtjeningen, fremfor satsninger på nye spil. Q2 viste vækst på +5% y/y og vækst i markedsplads omsætningen på +28%. og Digitale finansielle tjeneste voksede hele +53% y/y. Det begynder at ligne noget når det nu sker på et anderledes profitabelt grundlag. Markedet har handlet aktien så meget ned at der rent faktisk er et potentiale tilbage. Man er tilbage til cashflow som kan bruges til at styrke forretningen og hele forretningen viser generelt lovende takter. Sea Money har 55+ mio. brugere. Regionen er meget attraktiv i forhold til demografi og generel udvikling. Man har mistet tilliden ved mange aktionærer, hvilket gør at casen generelt er undervurderet, hvilket jeg også ser på mit eget indblik. Man har bygget tre utroligt succesrige franchises i løbet af det sidste årti. Som vi ser fra andre portaler, så ligger der et kæmpe markedet i annoncedelen. Hvad taler imod ? Renteniveaet gør at vækst casen er en anden end tidligere. Markedet er ikke så modent at man kan droppe at poste penge i væksten, så kommer stadig til at kræve investeringer at vokse til nødvendig størrelse. Afhængig af tredjeparts logistiktjenester og partnere på tværs af sine kernemarkeder i Sydøstasien og Taiwan. Arbejder dog stadig på forskellige egne løsninger som nye selvbetjeningsskabe, sporingsløsninger og lignende. Presses af TikTop Shop, men har fået nyligt fået luft i Indonesien der har forbudt e-handelstransaktioner på sociale medieplatforme som TikTok Shop og Facebook. Væksten har været for forceret, og mange lande man har rullet ud i har man måtte rulle tilbage fordi det har været halvhjertede forsøg. Især indtoget i Europa var en joke. Flere steder er man gået ind med en dårlig oversat portal med de panglede "Kinavarer" som Ali Express og Wish, uden at tilpasse sig de lokale forhold. Har brugt mange gode penge fra deres Cashcow Garena, på dårlige forsøg. Man var nødt til at bremse omkostningerne op og fik efter min mening ikke udnyttet de optimale forhold under pandemien til at sikre sit fremtidsgrundlag, hvor man i stedet fokuserede på alt for mange lokationer. Subsidieret tabsgivende strategier med Garenas overskud. De omkostningsbesparende tiltag indsnævrer sin mulige voldgrave overfor sine konkurrenter. Vækstrater retfærdiggør ikke den høje prissætning. Det er ikke nok at vise overskud. Spil er generelt risikable, og når de dør, dør de hurtigt uden håb om bedring. Holdning Kan man tjene penge og vokse samtidigt er spørgsmålet ? Bryder mig ikke om Garena / Shopee konstruktionen. Det er for mig Shopee og Seamoney der er den spændende del, også selvom nogle tænker man går Garena med gratis. For mig en virksomhed som missede sit potentiale og nu skal vælge mellem vækst/profitabilitet uden at have de voldgrave, man havde haft mulighed for at lave. Far er skuffet. For mig var det meget lovende en overgang og håber selvfølgelig også at de lykkes da jeg kender mange investorer. Ingen position
  • TRADITIONELLE INVESTORER VIL FLOKKE TIL BITCOIN

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Vi nærmer os bitcoin halveringen i April 2024 og vedhæftede billed indikere historisk kurs udvikling i.f.m denne halvering. Som det ses har der været krypto vinter i 2014, 2018 og 2022. Der findes en masse undervisnings materiale på nettet angående Bitcoin som man bør studere nærmere inden man investere i krypto. Der er spot BTC ETFer på vej fra alle verdens store fonde, se vedhæftede. Når alle disse EFTer bliver godkendt vil alle kunne købe Bitcoin uden, at skulle købe via en krypto exchange. Bitcoin kommer således til Wall Street. Vi vil i 2024 se Blackrock, Fidelety, VanEck og andre store købe BTC med arme og ben. Som det ses på billede 1 har vi krypto vinter hvert 4 år efterfulgt af 3 gode år. 2024 burde blive bedre end 2023. [image: 115991_spto_btc_deadlines.jpg] [image: 115991_Skaermbillede_2023_10_07_093321_4_year.png]
  • Shortpositioner på danske aktier

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Fredag d. 6. oktober 2023 Novozymes A/S 11,2 05-10-2023 Netcompany Group A/S 9,49 05-10-2023 Bavarian Nordic A/S 9,06 04-10-2023 ChemoMetec A/S 6,64 05-10-2023 GN Store Nord A/S 6,25 05-10-2023 Ambu A/S 6,16 03-10-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,29 04-10-2023 ISS A/S 4,05 05-10-2023 Zealand Pharma A/S 3,56 05-10-2023 Royal Unibrew A/S 3,39 05-10-2023 Noble Corporation Plc 2,06 05-10-2023 Torm plc 1,88 05-10-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,75 05-10-2023 Pandora A/S 1,59 05-10-2023 ALK-Abelló A/S 1,55 05-10-2023 Rockwool A/S 1,53 05-10-2023 NKT A/S 1,53 05-10-2023 Demant A/S 1,5 03-10-2023 H+H International A/S 1,39 28-09-2023 Tryg A/S 1,21 28-09-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,1 29-09-2023 Genmab A/S 1,08 05-10-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 1,06 04-10-2023 Topdanmark A/S 0,97 14-09-2023 H. Lundbeck A/S 0,95 18-09-2023 Ørsted A/S 0,93 05-10-2023 Sydbank A/S 0,76 05-10-2023 Jyske Bank A/S 0,68 05-10-2023 Coloplast A/S 0,5 02-10-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,48 11-09-2023 DSV A/S 0,42 04-10-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,4 11-09-2023 CBrain A/S 0,39 08-09-2023 Carlsberg A/S 0,39 04-10-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,39 05-10-2023 Alm. Brand A/S 0,39 30-08-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,2 03-10-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Ørsted: Er forudsætningerne for en nedskrivning opfyldte?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Ørsteds nedtur fortsatte torsdag med aktiekursens gensyn til slutningen af 2017, 10 % under Goldman Sachs sidste salg. Bliver nedturen et "ledelsesanliggende"? Ørsteds aktiekurs fortsætter med at falde Onsdagen begyndte fornuftigt med stigninger på op til 2 %, men sidst på dagen var den stigning vekslet til et mindre fald på 0,74 % Aktien er tæt på halveret i år På 3 år er den faldet med tæt på 2/3 Siden toppen er der kun 25 % tilbage af markedsværdien efter fald på 75 % Skæbnesvanger børsmeddelelse Den 29/8 udsendte Ørsted en børsmeddelelse, som har fået store kurskonsekvenser. Ordlyden i meddelelsen var nogenlunde, at forsinkelse og stigende omkostninger kunne koste en hensættelse i 3. kvartal. Det er i sig selv ikke så godt, men næppe en meget stor udfordring for Ørsted. Langt værre er og var meddelelsen om at hvis ikke renterne faldt igen, vil det kunne koste en nedskrivning af den årsag også. Efter min mening er det her miseren til den yderligere nedtur i al væsentlig skal findes. På sin kapitalmarkedsdag den 8/6 fortalte Ørsted om sine investeringsplaner på 475 mia. fra 2023-2030. Investorerne tænker: Gad vide om hvor der kommer mange færre investeringer eller også en væsentlig lavere profitabilitet på de investeringer og er målsætninger fra kapitalmarkedsdagen stadig intakte blot nogle få måneder efter. Stigende renter, Goldman Sachs adieu og tilbage til start Det vil være naturligt hvis investorerne fornemmer, at den faldende aktiekurs og de stigende renteudfordringer bliver et spørgsmål om ledelse inden særlig længe. Forudsætningerne for den nedskrivning, som Ørsted meddelte den 29/8 ser desværre ud til at kunne blive opfyldte. Kombinationen af en lurende økonomisk lussing og usikkerhed er ikke befordrende for aktiekursen. Det er 6 år siden Goldman Sachs solgte sine sidste aktier ca. 10 % højere end det nuværende niveau. Der er stadig et godt stykke vej ned til Ørsted eventuelt rammer noteringskursen på 235. Så galt går det forhåbentlig ikke, men at investorerne er meget nervøse er hævet over enhver tvivl. Højere omkostninger er ikke i sig selv prekært, men hvis Ørsted har fejlæst og -timet renteudviklingen med deres gigantiske investeringsprogram kan det meget vel blive et diskussionsemne på øverste "hylde". Børsmeddelelse den 29/8: https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b7f556f5d344f57e3ec5090471f483788&lang=en&src=micro Link til kapitalmarkedsdag 29082023: https://orsted.com/en/media/newsroom/news/2023/06/20230607684111 Figur: Kursudvikling, Ørsted, 1 år Kilde: Nordnet [image: 115938_image001_26_.png]
  • Speedsnak om vindere og tabere på aktiemarkedet

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    SAS ' Vestas ' Ørsted ' Demant ' Pandora Der er flere investorer, Helge Larsen har lidt ondt af for tiden. Ud over dem i SAS, så er det dem i store dele af bioteksektoren og den grønne sektor. F.eks. viser en rapport, at halvdelen af de amerikanske biotekselskaber med en marketcap på under 100 mio. USD er værdisat på børsen under deres cash beholdning. Nogen, det til gengæld ikke er synd for, er investorerne i Pandora og Demant. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=xxaNhhOVZ_A
  • Æggebakker, bankskepsis, skrækkelig september og rentefrygt

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Der er investoraktivisme i æggebakker. I sidste uge meddelte Thornico, at de vil tilbyde aktionærerne en overtagelsespris i Brdr. Hartmann, der var svarende til den daværende markedspris. Men det mødte modstand. Nu går den vilde æggebakkejagt, og det vender Hansen og Larsen i ugens afsnit. De taler også om den bankskepsis, der hersker blandt investorerne, hvordan 'skrækkelige september' har levet op til sit dårlige - og når ja, så er rentefrygten tilbage. I ugens afsnit nævner Per et blogindlæg - det kan du læse her: https://www.nordnet.dk/blog/september... 00.00 - 00.42 Intro 00.43 - 09.53 Thornico og Brdr. Hartmann 09.54 - 16.22 Bankskepsis 16.23 - 20.43 Skrækkelige september 20.44 - https://www.youtube.com/watch?v=EUuXjOTTEfQ 25.53 Rentefrygten er tilbage
  • Olie: Stort prisfald er gode nyheder

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Olieprisen faldt med 5 % i går. Det er gode forbrugernyheder og måske også reelt godt for investorerne - på sigt i hvert fald. Olieprisen var for 1 uge siden godt på vej til 100 USD per tønde Brent Den kom dog ikke helt derop Det skyldtes formentlig en kombination af især 2 faktorer De makroøkonomiske nøgletal er begyndt at blive ringere globalt og investorer tænker fortsat, at markant stigende renter og oliepriser kan skubbe især den amerikanske økonomi mod recession Samtidig kom der i går data fra USA, som bekræfter, at de stigende oliepriser har fået amerikanernes appetit på og efterspørgsel efter destillater (benzin) til at falde markant den seneste måned I den anden retning trak/trækker, at Saudi Arabien og Rusland har besluttet at forlænge deres produktionsnedskæring med 1,3 mio. tønde til og med ultimo 2023; i det mindste og herefter vurdere situationen igen I kølvandet på olieprisfaldet, faldt de amerikanske renter også lidt til ro efter de seneste dages større stigninger. Olieprisfald og rente ditto trækker i samme retning Lavere oliepriser er en hjælpende hånd til forbrugerne Lavere oliepriser kan på sigt være en god forbruger- og økonominyhed. Det kan tage toppen og trykket af udfordringerne for forbrugerne og også af inflationen. Stigende priser har haft en forbrugseffekt, hvilket er helt naturligt i det køreglade USA. Investorerne frygter at en USA recession kan være rykket lidt tættere på. På kort sigt betyder det dårligere vækstnøgletal og at den amerikanske centralbank Federal Reserve vil holde renten i ro på det nuværende og meget høje niveau. Hvis vi ser en negativ udvikling i de amerikanske ejendomspriser, som afspejler stigende renter kan det være den udløsende faktor, som overbeviser FED om, at de ikke blot er færdige med at hæve og at inflationen er på vej ned, men også at deres forventninger til 2024 og sene rentenedsættelser kan blive fremskyndede Lavere danske standerpriser i næste uge For de danske forbrugere og bilister er prisfaldet gode nyheder. Det tager lidt tid før råolieprisfald slår igennem, men hvis priserne holder sig hvor de er torsdag morgen, vil 10 %+ fald i råolieprisen kunne mærkes fra og med tirsdag/onsdag i næste uge
  • ELON MUSK KALDER FIAT VALUTA FOR SCAM

    15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    https://bitcoinmagazine.com/markets/elon-musk-calls-fiat-currency-a-scam [image: 115874_GC_10_year_vs._USD.jpg]
  • SAS - 4 mulige forklaringer til positiv aktieværdi

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet SAS ledelsen har sagt det klart: Aktierne bliver værdiløse i løbet af de kommende kvartaler. Alligevel "nægter" aktieværdien at ramme +/- 0. Der spekuleres på livet løs. Herunder måske også i loyalitetsfordele til "udsalgspriser". SAS ledelsen har sagt det mange gange de seneste kvartaler: Sandsynligheden taler for at værdien af SAS er meget lav eller 0. I forbindelse med tirsdagens meddelelse om nye investorer blev "lav eller 0" til "værdiløs"Alligevel er værdien af aktien ikke 0, men kun tæt på 0. 4 mulige forklaringer til positiv aktieværdi Et af de spørgsmål, som jeg har fået mange gange de seneste dage, er hvorfor nogen er villige til at betale en pris for noget, som selskabet selv betegner som værdiløst. Jeg tror der primært kan være 4 grunde: Den første er spekulation. Nogen køber en aktier og satser på, at der efterfølgende kommer andre, som vil give en højere pris; uagtet selskabets egne udmeldinger om værdiløse aktier. Der kan være shortsolgt mange aktier, og disse skal formentlig inddækkes. Når aktien bliver afnoteret og selv om aktierne har en værdi på 0, skal shortsælgerne formentlig have dækket deres shortsalg ind for at levere aktierne tilbage til udlånerne. Det giver en købsinteresse. Nogle investorer kan måske spekulere i, at konstruktionen bliver erklæret ikke lovlig. Sidst men ikke mindst kan prisen på loyalitetskort have fået nogen til at tænke: hvis kursen er 0,02 koster det "kun" 100.000 x 0,02 = 2000 kroner at købe sig til et "guldkort" På samme måde koster det "kun" 20000 kroner at købe sig til et "diamant"kort ved en pris per aktie på 0,02 DKK. jævnfør nedenstående oversigt og link Hold øje med ret til ændringer, forbeholdes Inden man skynder sig for at købe sig til en fin status, er det relevant at læse det med "småt": Som det fremgår nedenfor i link, kan betingelser for loyalitetskort blive ændret med kort varsel. Hvis du derfor har købt dig til en fin titel igennem aktier, kan det være en kort fornøjelse og en stakke frist, hvis SAS beslutter at ændre den erhvervede status med kort varsel. Det kan ikke helt udelukkes, at nogen kan have bundfisket aktier med udgangspunkt i loyalitetsfordele og håbet på, at SAS ikke ændrer ved det. Link til loyalitetsprogrammer: https://www.sasgroup.net/investor-relations/shareholder-program/ [image: 115954_fullsizeoutput_214a.jpeg]
  • SAS lavede en NOBLE

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    H
    De gamle aktier bliver værdiløse - en de facto konkurs selv om det ikke er en konkurs. Noble og Norwegian gik lignende vej, men Norwegian efterlod danske kreditorer i datterselskbet på perronen. Luftfart er en farlig buisness. Ikke uventet. Jeg har heldigvis nok kun et tab igennem ATP og min pensionskasse. Uden aktier i disse "gamle" selskaber. Det gode i sagen er at nu tør jeg igen at købe en flybillet af SAS.
  • chemometec

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Mon ikke chemometec snart skal genkøbes - den nærmer sig jo de 300!
  • Hvad er der lige pludselig galt med de danske aktier?

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Mandag fik de danske aktier en ny nedtur med kursfald på 2,04 %. Hvad er lige pludselig årsagen til, at danske aktier er sendt på en stor deroute? Her er mulige forklaringer De danske aktier har langsigtet været højt prissat. I "aktiekrisetider" med fokus på prisfastsættelse, gør det selskabernes aktiekurser sårbare Stigende renter øger prisfokus En række selskaber har leveret for ujævnt de seneste år. Nogle med med faldende vækst, andre med faldende vækst og ditto indtjening. Rentestigninger er en negativt bidragende faktor, men der er mange andre faktorer med i spil, og når der ikke bliver leveret og indfriet, er kursfald den naturlige konsekvens af skuffelser. Det gælder både for inden- og udenlandske investorer. Udenlandske investorer er nådesløse. Både når de køber ind og sælger ud. De køber/sælger med en højere frekvens end danske investorer. Fra januar 2023 og til og med august (de nyeste tal, som er offentliggjort) har udlandet solgte danske aktier for næsten 17 mia. Jeg er ret overbevist om, at når vi får september tallene vil den ensidige salgstrafik være fortsat. Data kan genfindes her: https://nationalbanken.statistikbank.dk/statbank5a/selectvarval/saveselections.asp Det er realistisk at antage, at udlandet var aktivt sælgende på første oktober handelsdag i går Danmark er meget andet end Novo Nordisk, men hvis man ser bort fra Novo Nordisk, Demant og Pandora, som alle har gjort det fremragende, er der mange aktier, som har fået meget store kursklø. Værst er det gået for Ørsted med kursfald på 43 % og Vestas, som er faldet med 27,22 % Et eksempel på at gode nyheder ikke nødvendigvis får den positive opmærksomhed, som den fortjener, er mandagens nyhed om at Netcompany er kommet med i en britisk "rammeaftale" på 1 mia. Pund over 4 år. Det er potentielt en meget positiv nyhed, men i et marked præget af stiv kuling og stærk modvind, sluttede Netcompany blot 2 % højere ud fra et i øvrigt moderat/lavt udgangspunkt efter store kursfald de seneste år. Stigende renter har skabt en kæmpe "reprising" Det er mange flere faktorer end blot stigende renter, som er i spil og har sendt de danske aktier baglæns. MEN: Stigende renter er en kæmpe faktor bag ved den modvind, som totalt har vendt udviklingen efter finanskrisen og frem til starten af 2021 på hovedet. Højere renter giver både lavere multiple og samtidig skaber det alternativer til aktier, som under en meget lang periode ikke var der. TINA (There is no alternative) er helt væk. Nu er der masser af alternativer til aktier. Langsigtet stamina - kortsigtet turbulent modvind fra flere sider De danske selskaber har historisk vist sig over tid at levere gode resultater. De gode resultater har gjort aktierne eftertragtede og betydet, at udenlandske investorer har haft en stor positiv præference for dem. Det gælder stadig i et vist omfang for selskaber, som leverer ekstremt gode resultater, som det har været tilfældet for Novo Nordisk, Demant og Pandora (se venligst karakterbogen for 2. kvartal til inspiration). For resten er det mere så som så. Selskaber har leveret skuffende, får med grovfilen, og er halveret fra toppen eller endnu mere. Succes vs fiasko er en hårfin balance Afstanden mellem succes og fiasko er kort og hårfin. Selskaberne skal lægge sig i selen og få reetableret deres vækst og indtjeningsevne. Så skal investorerne nok finde og vende tilbage. Indtil det sker, kan aktier blive i et limbo med fokus på nærlyset og udsigterne de kommende måneder.
  • Investeringspodcasten 190: Danske aktier i bad standing?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommer vi til at se mere af september i oktober med danske aktier i stor kursderoute? Blandt andet har Vestas og Ørsted haft en bemærkelsesværdig kursudvikling. Derudover kommer Hansen og Larsen også ind på Teslas 3. kvartalsleveringstal, og hvordan en USD-stigning kan understøtte danske life science-selskaber. Slutteligt tager værterne en sidste flyvetur med SAS. 00:00 - 00:58 Intro 00:58 - 04:25 Danske aktier i stor kursderoute 04:25 - 08:49 Vestas, Ørsted og andre bemærkelsesværdige kursudviklinger 08:49 - 11:56 Succes vs. fiasko er en hårfin balance 11:56 - 15:17 Tesla - kommentarer til 3. kvartalsleveringstal 19:02 - 21:31 USD-stigning og dansk life science 21:31 - 27:05 En sidste flyvetur med SAS https://www.youtube.com/watch?v=uxpvuHqEuvY
  • Tesla Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Tesla Inc. Tesla, Inc. er et amerikansk selskab, der beskæftiger sig med produktion og design af elbil, batterier og andre produkter relateret til bæredygtig energi, såsom solcellepaneller, lagring og solenergisystemer. Markedsleder inden for EV. Førende spiller i den globale overgang til en mere bæredygtig fremtid. Lykkedes med at skabe en iPhone på 4 hjul. Deres elbiler er kendt for deres høje ydelse, lange rækkevidde og innovative teknologier. Producerer modsat de fleste andre også sine egne batterier, som bruges i virksomhedens elbiler. Tesla Energy, Autobidder, Powerhub, Microgrid Controller, Opticaster, Virtual Machine Mode - spændende energiprojekter som i sig selv kunne være selskaber. Mest af alt en innovativ producent, der også har haft fokus på den seneste industrielle revolutionering der gør man kan producere billigt. 100.000+ ansatte. Kommer med Q3 rapport - 18. Oktober 2023 Nøgletal Kurs: 261,16 Market Cap: 828.919B P/E: 76,14 Forward P/E: 58,95 P/S: 8,82 P/B: 16,21 Enterprise value: 766.273B Profit margin: 12,97% Operating margin : 13,46% ROE: 27,14% ROA: 9,94% Indtjeningsvækst kvartal: 20,00% Omsætningsvækst kvartal: 47,20% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Musk er en visionær leder der gør det muligt at rekruttere de bedste ressourcer Eksplosiv vækst der endda er rentabel og med stigende frit cashflow Stærkt brand der for mange er synonym når de tænker på el bil. Fremtiden inden for EV tror jeg bliver månedsbaseret med alt inkluderet, så der er mange vertikaler man kan koble på sine produkter og services når man har hardware platformen Imponerende eksekvering Man er meget mere end en bilforretning. Deres eksponering inden for batteri- og energiteknologier kan have enorme gevinster, der gør at man skal handle til en anden værdiansættelse end andre bilproducenter. Vision om at blive Aramco indenfor grøn energi Man virker til at være længst inden for FSD, hvilket kan revolutionere måden man har bil på, og gøre Tesla til de facto standard Man har flere startups i forretningen som alle sammen er funded af bilforretningen. Man er meget effektiv i at producere en elbil billigt og har derfor en margin fordel i forhold til konkurrenterne. Det gør også at man kan konkurrer på pris. Er langt hen af vejen også lykkedes med at blive et infrastruktur selskab med deres imponerende lade netværk. Fanboys - Man er lykkedes med at skabe det der mindst af alt minder om en kult. Stærkt Affiliate program, hvor man har aktiveret alle fanboys som udgør en væsentlig marketingsfaktor. Har udviklet et avanceret økosystem af software til at understøtte sine energihardwareprodukter. Indtjening er fortsat stigende, da virksomheden fortsætter med at vokse sin produktionskapacitet og udvide sit produkt program. Tesla Bot. En universel, to-benet, autonom og menneskelignende robot, der er i stand til at udføre farlige, gentagne eller kedelige opgaver Virksomheden er banebrydende i brugen af enorme presser med 6.000 til 9.000 tons klemtryk til at forme strukturer i en "gigacasting"-proces, noget som andre kommer til at kopiere. Tesla Dojo er en supercomputer designet og bygget af Tesla til træning af deres maskinlæringsmodeller for at forbedre dets Full Self-Driving (FSD). Vertikale integration hvor man sigter på at konstruere et økosystem, der omfatter hardware, data og praktisk anvendelse. Omsætningen steg i Q2 2023 med +47% y/y Hvad taler imod ? Musks manglende fokus, og evigt involvering i alting som ofte er knyttet op på værdien af hans position, så man som aktionær pludselig er en del af det. Dvs. meget af ens investering hviler på en mands mentale tilstand, der ligger mellem gal/genial - bare se når han håner Ukraine. Man er vinder inden for EV segmentet, men værdisætning kræver at man kan sige det samme mange år ud i fremtiden, det er jeg ikke sikker på i et marked med et hav af konkurrenter Full self-driving (FSD) har i årevis været lovet og er indregnet i prisen, men jeg frygter man stadig er et godt stykke fra et niveau, hvor det er et selling point, på trods af nylige imponerende beta releases. Hav af konkurrenter popper op og ser man bort fra det overlegne elektroniske forspring, så er jeg ikke imponeret over kvaliteten af bilerne. Hastigheden på væksten i EV sektoren, gør at man har skabt en ressource knaphed i de metaler der kræves der kan påvirke fremtidige leverancer og margins. Carbon credits, dvs. tilskudskroner der er stadig en central del af forretningen. Er allerede steget 100% i år. For første gang nogensinde er man begyndt at tilbyde rabatter på køretøjer, hvilket indikerer at efterspørgslen måske ikke er så stærk længere, hvilket kan betyde at marginer og indtjening kan komme under pres? Makroøkonomien kommer til at have negativt indflydelse på salget af biler Prissætningen er meget høj og kræver høje vækstrater. Holdning Der findes nok ikke et firma med flere optionaliteter der taber ind i fremtidstrends. Jeg havde en del aktier i selskaber for år tilbage, men solgte dengang fordi jeg blev bange for Musk som leder. Det kunne have været en markant ændring for min familie, hvis jeg havde holdt i dem, og det påvirker helt sikkert min evne til at kunne finde et godt entry point igen. Når alt kommer til alt så virker det til et bundsolidt selskab der kommer til at være en vigtig del af samfundet det næste årti. Ingen position
  • Kan Novo Nordisk stige med 30%?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har fået en del spørgsmål de seneste dage omkring Novo Nordisk, så jeg har lige prøvet at give min vinkel på den her. Husk at dette hverken er en anbefaling om køb eller salg, men et kig på TA og på, hvad estimaterne er for fremtiden på fundamentalerne. https://www.youtube.com/watch?v=5c7bYTMLzYE
  • Börsveckan: Køb A&O Johansen (PE=8,2) og STG

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    "Börsveckan ger köpråd för danska Brødrene A&O Johansen, Camurus och danska STG i den senaste utgåvan. Tidningen lämnar rådet avvakta för Addnode och norska Zalaris samt ger säljråd för Momentum Group. Den danska byggproffsgrossisten Brødrene A&O Johansen har en stabil historik och en robust affärsmodell med hög exponering mot renoveringsmarknaden. Aktien lockar med en försiktig värdering och bolaget är välskött, anser Börsveckan som förnyar (kommentar: køb også i maj 2021) sitt köpråd." "Danska tobaksbolaget STG, Scandinavian Tobacco, har en intressant position på den amerikanska jättemarknaden för cigarrer. "Efter vinstvarningen och en svag kursutveckling i år är det läge att plocka upp STG. Köp", skriver Börsveckan." https://www.placera.se/placera/telegram/2023/10/02/borsveckan-ger-koprad-for-ao-johansen-camurus-och-stg-saljrad-for-momentum.html
  • Royal Unibrew A/S

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Royal Unibrew A/S Royal Unibrew A/S er Danmarks næststørste bryggerikoncern. Virksomheden ejer de danske bryggerier Albani, Faxe, Maribo Bryghus og Ceres og har desuden en række bryggerier i Letland, Litauen og Polen. Man har sin rod i øl, men er i dag en førende regional multidrik-virksomhed med stærke lokale mærkeporteføljer. Øl, maltdrikke, sodavand, energidrikke, cider/RTD, juice, vand, vin og spiritus Hovedmarkeder i Norden, de baltiske lande, Italien, Frankrig og Canada. Derudover sælges man i 70+ andre lande. 2900 medarbejdere. Kommer med Q3 resultater 8. november 2023 Nøgletal Kurs: 525,80 Market Cap: 26.318B P/E: 24,93 Forward P/E: 17,95 P/S: 2,15 P/B: 5,42 Enterprise value: 31.147B Profit margin: 8,57% Operating margin : 12,30% ROE: 22,36% ROA: 6,37% Indtjeningsvækst kvartal: -50,00% Omsætningsvækst kvartal: 12,00% Udbytte: 2,74% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? 400+ forskellige produkter Utroligt professionelt drevet, og er dygtige til opkøb. Attraktivt frit cashflow. Forventer og budgettere med at man vokser mere end markedet Forbrugernes fokus har skiftet til mange forskellige slags drikke og det ønske er man lykkedes med at matche med mange forskellige brands i forskellige sektorer Samarbejder med PepsiCo og Heineken i Nordeuropa og har udvidet aftalen med PepsiCo Udbetaler fornuftigt udbytte Premium produkter med stærke brands Man er konstant på jagt efter nye opkøbsmuligheder, hvor historisk 1/3 af væksten er fundet gennem opkøb Målsætning om payout-ratio på 40-60% hvor man man ofte ligger i den høje ende, Branchen skifter meget i disse år, hvor man ønsker at tjene mere pr. enhed, fremfor kun volumenforretning og her er man en af bannerførerne Har opkøbt Vrumona i Holland der er den næststørste læskedrikkeaktør på det hollandske marked og etableret ny vækstplatform. Størstedelen af produktporteføljen er inden for intet/lavt sukker og kalorier segmentet. Vrumona driver den fulde drikkevareportefølje fra PepsiCo på en licensaftale i en partnerskab, så man styrker bare dette samarbejde endnu mere. Multi-beverage forretning i Nordeuropa fortsætter med at klare sig godt, og EBIT i Nordeuropa voksede organisk med 19% i H1 2023 Gennemført prisstigninger på alle markeder i første halvår af 2023. Nettoomsætningen steg organisk med 5% i 2. kvartal 2023. EBIT voksede organisk med 3% i Q2 2023, hvilket markerede første kvartal med positiv organisk EBIT-vækst siden Q1 2021 Hvad taler imod ? Ramt af krigen i Ukraine Problemer med sin tidligere russiske samarbejdspartner, Moscow Brewing Company, der stadig sælger bryggeriets produkter Faxe Royal Export og Faxe Premium. Det er en sektor der er hårdt ramt af stigningerne i inputomkostningerne og logistik omkostninger. Handlen omkring Aqua d´Or forretning i Danmark faldt til jorden da der var problemer med myndighederne DCCA Meget hyppigt skiftende præferencer og trends blandt forbrugerne. Inflation fra lønstigninger og valutarelateret inflation mangler stadig at blive indhentet. Holdning Personligt syntes jeg bryggerier er meget udsatte grundet stigende inputomkostninger, logistik samt det konstante skifte hos forbrugerne. Handler stadig i den høje ende af rimelig prissætning efter min mening Omvendt ser jeg en tydelig tildens i nærmiljøet, hvor folk drikker væsentlig mere sodavand/energidrikke end jeg har været vandt til. Opkøbet af Vrumona er godt spottet, og vil betyde organisk indtjeningsvækst i de kommende år. Ingen position
  • Rødt flag i Pharma Equity Group

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Det er kommet til mit kendskab, at tidligere fodboldspillere som Allan Simonsen og Stig Tøfting har investeret i Pharma Equity Group, tidligere Reponex. Det ser jeg som et kæmpe rødt flag. For når man hører om, hvad tidligere fodboldstjerner er blevet overtalt til at investere i af luftkasteller, ofte inden for biotek, så er deres track record ikke god. Hele Pharma Equity Groups egenkapital er bundet op på, at luftkastellet Blue Vision betaler de 9,5 mio. euro, de skylder selskabet. Det er dog usandsynligt, at dette kommer til at ske. Netop fordi Blue Vision også var et luftkastel.
  • H. Lundbeck A/S

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er H. Lundbeck A/S H. Lundbeck A/S er et dansk medicinalfirma, som beskæftiger sig med forskning og udvikling, produktion, markedsføring og salg af lægemidler til behandling indenfor hjernesygdomme som depression, skizofreni, parkinsons sygdom, alzheimers sygdom, PTSD og migræne. Fokuserer på neurologi og psykiatri. Neurologiske lidelser alene er en førende årsag til handicap og den næstførende dødsårsag globalt. Forekomsten af psykiske lidelser i øjeblikket anslået til 970 millioner mennesker. Stærk position på det globale marked med en række velkendte brands, herunder Brintellizx, Rexulti, Cipralex, Vyepti Portefølje af produkter når ud til mere end 8 millioner mennesker på et dagligt gennemsnit. Salget er fordelt på USA 48%, Internationalt 28% Europa 24% Største aktionær er Lundbeckfonden der ejer ca. 70%. Charl van Zyl har posten som administrerende direktør fra Deborah Dunsire. Er skiftet væk fra Kåre Schultz's strategi om at fokusere på fire afgrænsede hjernesygdomme og har i dag et mere bredt fokus. På jagt efter yderligere opkøb, der kan ruste selskabet mod de patentudløb, der rammer de kommende år. Expand and Invest to Grow 2.0 strategi 5.400 ansatte. Nøgletal Kurs: 37,64 Market Cap: 36.445B P/E: 15,06 Forward P/E: 8,79 P/S: 1,88 P/B: 1,74 Enterprise value: 38.919B Profit margin: 12,79% Operating margin : 17,30% ROE: 12,04% ROA: 5,63% Indtjeningsvækst kvartal: 17,60% Omsætningsvækst kvartal: 10,30% Udbytte: 1,51% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? H1 2023 var et monsterhalvår, der viste stigende omsætning på +13% og viste vækst i alle regioner. Strategiske brands steg med +18%. EBITDA-margin nåede 33,4% svarende til en stigning på 7,5 procentpoint. EPS steg med +36%.. Fornuftige recepttal. Kommer fra en række bedre end ventede kvartalsrapporter. Det anslås, at hjernelidelser direkte påvirker halvdelen af verdens befolkning Platform inden for psykiatri og neurodegeneration, der giver mulighed for at bruge små molekyler, antistoffer og vacciner i udviklingen af nye lægemidler. Værdisætningen virker fair. Udbetaler fornuftigt udbytte Der har desværre aldrig har været flere mennesker der har det dårligt mentalt. Defensive kvaliteter. Den 16. juni 2023 udgav man nye data, der bekræfter langsigtede fordele ved behandling med Vyepti til forebyggelse af migræne. Lu AG09222 - en undersøgelses-mAb beregnet til at blokere signaler af PACAP. Dette neuropeptid menes at bidrage til migræne. Stærke toplinjeresultater fra fase 2 fra gøre at det kommer hurtige i fase 3. Sund balance der kan udnyttes i forhold til opkøb af midler og teknologier, der kan bakke op om styrkelsen af pipelinen Hvad taler imod ? Dårlig behandling af aktionærerne i forbindelse med man i 2022 indførte selskabet A- og B-aktier som en del af en ny aktiestruktur, der betyder, at Lundbeckfonden vil kunne udstede nye aktier og samtidig beholde magten. Indtjening er afhængig af et lille antal produkter. Et firma der de i flere år har været i forfald, fordi man ikke har dyrket pipeline nok. Pipeline er stadig for tynd og kræver tilkøb. Patentudløb. Abilify Maintena udløber 2025, Brintellix 2027 og Rexulti 2029. Fase 3 kliniske forsøg med brexpiprazol som kombinationsbehandling med sertralin til behandling af posttraumatisk stresslidelse (PTSD) har vist blandede resultater. Fleksibel dosis nåede målet, men fast dosis gjort ikke. Er steget 36% i år. Det er ikke en nem opgave for dem at gå ud og købe projekter der kan levere tilfredstillende afkast. Ren brandingmæssigt over for aktionærerne står man rigtig skidt. Det tager cirka 10-15 år for et nyt lægemiddel at bevæge sig gennem den farmaceutiske værdikæde, fra en idé er udtænkt, til godkendt behandling er tilgængelig for patienterne, hvilket gør at pipelinen er utroligt vigtig. Holdning En aktie jeg har altid har været ret negativ omkring, fordi jeg føler at fonden har trukket selskabet ned. Men man udbetaler udbytte og sektoren er rigtig, da der aldrig har været flere mennesker der har det dårligt mentalt. Er begyndt at holde øje igen, men er ikke tæt på køb. Ingen position
  • Vestas aktier

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Kan nogen svare mig på, hvorfor nogen ordre er uannoncerede, ved betingede ordre får man både størrelse og indhold af ordren.