Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Novo Nordisk på vej mod 700 og endnu en lukkerekord?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Novo Nordisk fortsætter den gode udvikling og i dag kan aktien tage endnu et skridt opad - på vej mod 700 Tirsdag steg Novo Nordisk lidt mere end 1,5 % i Danmark Tirsdag efter dansk lukketid steg Novo Nordisk med 5 % i USA efter nye gode data Onsdag steg Novo Nordisk i underkanten af 5 % i Danmark I går fortsatte aktien op i USA med en ny stor stigning på 6,27 % Det er nærmest sådan lidt Tom og Jerry med den amerikanske og danske udgave af Novo Nordisk. Samme selskab med forskellige noteringer Hvis man direkte omregner onsdagens amerikanske lukkekurs med en USD/DKK kurs på 7,0150, svarer det til en dansk åbningskurs på 693,3 Hvis man tillægger, at aktien i det amerikanske eftermarked steg til lidt over 100 USD, svarer det til at Novo Nordisk er tæt på 700. Direkte omregnet endda lidt over Novo Nordisk og Eli Lilly har i investorernes optik i øjeblikket nærmest et duopol indenfor fedme. Flere andre forsøger at blande sig og komme med. Imens forsøger Novo Nordisk at fastholde og udbygge sin position, og det gør de succesfuldt igennem solide forskningsdata. Investorerne jubler og har sendt aktien yderligere op, og i dag, bliver der mest sandsynligt, sat en ny lukkerekord og all-time-high. Der er ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk i Danmark, i Skandinavien og i Europa Figur 1: Kursudvikling, 2023, Novo Nordisk, USA/Danmark Kilde: Nordnet [image: 116086_image001_29_.png]
  • Garmin Ltd.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Garmin Ltd. Garmin leverer GPS-navigation og wearable-teknologi til bil-, luftfarts-, marine-, outdoor- og fitnessmarkederne. Fokus på at kunder kan får mest muligt ud af den tid, de bruger på at forfølge deres passioner. Produkter med essentiel nytteværdi. Vertikalt integreret forretningsmodel med strategiske design-, fremstillings-, distributions-, salgs- og supportcentre Innovation for at skabe nye produkter og markeder, der fører til vækstmuligheder. Garmin Connect er softwaren til registrering, analyse og deling af oplysninger om sundhed og form. Omsætningen er fordelt på 50% Americas - 34% EMEA - 16% ASIA. Omsætningen fordelt på segment - 36% Outdoor, 23% Fitness, 19% Marine, 16% Aviation, 6% Auto OEM 1.800 patenter. 19.700 medarbejdere i 35 lande Nøgletal Kurs: 108,73 Market Cap: 20.817B P/E: 21,03 Forward P/E: 19,14 P/S: 4,24 P/B: 3,40 Enterprise value: 19.104B Profit margin: 20,23% Operating margin : 20,10% ROE: 16,59% ROA: 7,87% Indtjeningsvækst kvartal: 12,80% Omsætningsvækst kvartal: 6,40% Udbytte: 2,71% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Wearables får mere og mere opmærksomhed, fordi de er vigtige kilder til data omkring vores sundhed og performance Data is king, og Garmin har ekstremt mange data på brugeres adfærd. Indbygget 24/7 sundhedsovervågning Indbyggede sportsapps til aktiviteter som løb, gåture, yoga, cykling, golf osv. Attraktive margins Fornuftigt udbytte på 2.78% der er bygget på en ekstremt stærk finansiel situation der gør udbyttet er sikret mange år frem Man har over de sidste 10 år udviklet sig meget og lykkes med at producere det markedet efterspørger, fremfor at være låst i en døende sektor Virker til at stadig at have edge hos atleter og andre som dyrker data på nørdniveau. Stor bredde i produkter og deres prissegmenter, så der altid vil være noget der passer ind i det segment man er del af Gældsfri. Garmin integreret flight deck er valgt af BETA Technologies til deres helt elektriske fly Bredde og mangfoldighed i segmenter, produkter og de markeder man betjener. Garmin Health B2B-teamet integrerer wearables i skræddersyede virksomheder wellness-programmer, innovative patientovervågningsløsninger og partnerskaber med lokale fitnesscentre og fitnessprogrammer. Automotive OEM er igen blevet en markant vækstkanal, hvor man forventer +30% vækst i 2023. OEM Partnerskaber med BMW Group, Mercedes-Benz, Honda, Ford, Chrysler, Toyota, PSA/Citroen, Geely, Honda Motorcycle, BMW Motorrad, BRP, Aston Martin and Yamaha Hvad taler imod ? Har været positivt ramt af folk har købte mange enheder under nedlukningerne Hvor mange har ikke en enhed efterhånden, jeg frygter lidt at væksten vil stagnere yderligere Stor konkurrence fra Apple og Samsung Det er kritiske at det er de vigtigste kategorier, hvor salget er vigende. Cyklisk så man vil blive ramt af en opbremsning i samfundet ligesom resten af forbrugerelektronikindustrien Man har historisk kørt med 2 cifrede vækstrater, spørgsmålet er om de vender tilbage? Omsætningen forventes kun at vokse +3% i 2023 Fitness segmentet viste fald i væksten på -28% i FY22 og forventes at falder -5% i FY23 Er steget 38% det seneste år. Holdning Klassefirma der har en sublim finansiel situation og produkter. Er meget i tvivl om hvad forbrugerne gør, nu de allerede render rundt med et Garmin ur i forvejen og bliver ramt på pengepungen. Selv bruger og kæmpe fan. Hvis lortet gik i stykker så købte jeg et nyt ASAP. Ingen position for nu.
  • Update on ConfIdeS Phase 3 trial

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Update on ConfIdeS Phase 3 trial of imlifidase in highly sensitized kidney transplant patients Biologic License Application submission expected for 2025 https://www.hansabiopharma.com/media/press-releases/2023/update-on-confides-phase-3-trial-of-imlifidase-in-highly-sensitized-kidney-transplant-patients/ "ConfIdeS trial is expected to conclude in mid-2024." "To accelerate randomization, Hansa has increased overall site activation up to 25 sites, continued enrollment beyond the targeted 64 patients, ..." Tjek også: Clinical pipeline update & Commercial update. "Total cash and equivalents stood at SEK 908 million (USD 83m) end of September 2023 which is expected to finance Hansa’s operations into 2025, as previously guided."
  • Interessant kursreaktion på Novo's data

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Medens kursen på deres pt. eneste reelle konkurrent Lilly stiger pænt, så falder kursen på medtech virksomheder som Baxter, Stryker og Medtronic ret voldsomt. Konkurrenter er åbenbart ikke altid dem, man først kommer til at tænke på.
  • Regnskabsambitioner, krig i Israel og Bavarian Nordic

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Regnskaberne for 3. kvartal kommer. Og det store spørgsmål er om selskaberne vil være i stand til at leve op til det investorerne allerhelst vil høre: vækst. Værterne kommer også ind på investeringscasen i Bavarian Nordic og AMBU. Derudover kommer de ind på situationen i Israel, og hvordan det påvirker oliepriser, fragtrater, mm. 00:00 - 01:02 Intro 01:02 - 05:14 Kvartalsregnskaberne kommer 05:14 - 05:36 Demant - alle gode gange 3 (opjusteringer)? 05:36 - 08:47 Pandora - Smykker sig med den gode udvikling 08:47 - 15:32 Krigen i Israel - hvad betyder den? 15:32 - 19:33 AMBU - "vækstskepsis" og hvad så? 19:33 - 27:09 Bavarian Nordic - et regnskabsmæssigt non-event? https://www.youtube.com/watch?v=SxeHtBKQPdk
  • Hove Indien har modtaget første ordre fra en havneoperatør

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hove Indien har modtaget første ordre fra en havneoperatør 11.10.2023 14:31:41 CEST ' Hove A/S ' Investor Nyheder Denne ordre er Hoves første fra havneindustrien. Hove skelner i alle udmeldinger mellem tre kundekategorier; mindre og mellemstore kunder defineres som "kunder", producenter af vindmøller, kraner og andet maskineri med mekaniske lejer defineres som "OEM'er" og de 10 største operatører i de respektive regioner og/eller industrier defineres som "store operatører". Hove melder alle aftaler og ordrer ud med en samlet estimeret værdi på højere end 500.000 kr. Salg af Hove Smart Lube samt ordrer til nye industrier er centrale i Hoves strategi, hvorfor disse udmeldes hver gang en ordre modtages. Ordrer internt mellem Hoves selskaber udmeldes ikke. Yderligere Information Hans Christian Hansen CEO Hove A/S Tlf. (+45) 31359410 Diclaimer: Hove A/S har en digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • Investering i tider med krig og konflikter

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har fået en del forespørgsler på, hvordan konflikten i mellemøsten skal håndteres rent investeringsmæssigt. Derfor har jeg lige lavet en lille engelsk video om emnet. Her kigger jeg på de historiske fakta omkring aktiemarkedet igennem tider med krig og konflikt. Jeg kan godt røbe, at resultatet nok ikke er, hvad I forventede. Og personligt blev jeg lidt overrasket over at se, hvor f.eks. de store Defence ETF'er har klaret sig siden udbruddet af Ukraine-krigen. https://www.youtube.com/watch?v=mgj9VuEBTtU
  • Cbrain

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Er der andre end mig der har kig på denne? Den er steget 50% på mindre end 2 måneder. Danske Banks køb af 137.000 stk var den store katalysator. Hvis det fortsætter sådan her lander den i nærheden af kurs 300 ved årsskiftet. Har købt en portion til opsparingen.
  • Genmab købssignal på ugekort

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Stærkt TA købssignal på ugekortet. MACD bryder op igennem signal-linien. Baseret på de sidste 3 lignende brud i trendkanalen fra 2016 kunne det tyde på 18-20 ugers optur. Der er modstand i 2974, 3129, 3327 og det overordnede target er 3898. Tror ikke på brud af trendkanalen med mindre der sker noget helt ekstremt a la Genmab bliver opkøbt til kurs 4800 [image: 112093_GMAB_2023_04_18_09_58_05_ugekort_gmab.png]
  • Brdr. Hatmann - advance voting frist

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Husk sidste tidspunkt for advance voting er fredag middag! "Advance voting It is possible for shareholders to vote in advance, i.e. before the general meeting is held. Such vote in advance may be submitted electronically through the investor portal, which is accessible via Brødrene Hartmann A/S' website, www.hartmann-packaging.com under "Investor > Investor Portal", no later than Friday 13 October 2023 at 11.59 pm. Once a vote is submitted it cannot be revoked."
  • Fokuspunkterne i de største danske 3. kvartalsregnskaber

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet I løbet af den kommende måned, vil de største danske selskaber havde afleveret deres 3. kvartalsregnskaber og guidet for den resterende del af året. Her er noget af det som investorerne vil holde øje med og vurdere selskaberne på. Her er oversigten og et PERspektiv: Bavarian Nordic - Et regnskabsmæssigt non-event? Der har været relativ roligt fra Bavarian Nordic de seneste måneder. Skuffelsen over RSV fra juli, sidder stadig tungt hos investorerne, som ikke rigtig kan ryste den af sig. Selve regnskabsaflæggelser plejer aldrig at bringe afgørende fremtidsnyt alene på dagen, og det er ikke +/- bundlinjen, som har drevet og driver aktiekursen. Hvis udviklingen bliver stabil og "forudselig", kan det ændre sig over tid. Carlsberg - ny chef, men samme øl på samme flasker? Carlsbergs nye topchef har næppe sat sejl og ny retning, men investorerne har sendt aktien, sammen med mange andre danske aktier, i skammekrogen. Carlsberg udsender ikke kvartalsregnskaber, men kun "trading" eller handelsopdateringer. Det er formentlig lidt for tidligt til en strategisk gennemgang og invitation til en kapitalmarkedsdag, men mon ikke den kommer i løbet af de kommende kvartaler? Chr. Hansen Holding - Kursmæssigt vedhæng til Novozymes Har det været et bedre end ventet kvartal med en toplinjevækst som ligger i toppen eller bunden af ambitionerne om 9-11 % vækst, som Chr. Hansen selv har guidet på.? Det er det gode spørgsmål. Det som desværre er indiskutabelt, er at aktien er blevet trynet sammen med andre højt prissatte danske selskaber det seneste år. Samtidig venter integrationen forude med Novozymes. Chr. Hansen er kursmæssigt blevet vedhæng til storebroder Novozymes. Novozymes B - Hvem bagstopper aktiekursnedturen? Novozymes har skuffet investorerne de seneste år. Det skyldes først og fremmest deres meget dyre opkøb af Chr. Hansen uden væsentlige synergier. På kort sigt er det svært at forestille sig at det forhold bliver forandret. En succesfuld integration og at få gang i væksten er førsteprioritet hos investorerne. Det er dog snarere en maraton end det er en spurt. Coloplast - Stabil forretning, hvor rentestigninger presser prisfastsættelsen Investorerne tvivler. Over de seneste år har Coloplast foretaget 2 større indkøb af Atos Medical og fiskeskind fra Island - Kerecis. Det kan meget vel vise sig langsigtet at være 2 gode indkøb. Udfordringen for investorerne er, at det giver en fornemmelse for at pipelinen ikke har været god, stærk og langtidssikret nok, og at tilkøb bliver finansieret med udstedelse af nye aktier. Danske Bank - Ny opjustering? Der har i 3. kvartal været en række opjusteringer fra mindre og mellemstore banker. Stigende renter og rentemarginal giver medvind, og det bør også have ramt Danske Bank. Danske Bank aktien har, i lighed med sektoren, været holdt tilbage af investorernes manglende villighed til at købe ind på de gode tider. Jyske Bank - Kommer den manglende udlodning nu? Et godt halvårsregnskab blev overskygget af, at Jyske Bank ikke annoncerede et interimsudbytte eller et aktietilbagekøb i størrelsesorden 1 mia. Det var en større forståelig investorskuffelse. Hvis den skuffelse gentager sig, vil investorerne formentlig konkludere, at Jyske Bank ikke har den fornødne kapitalisering til udlodning i forhold til Finanstilsynet og/eller ikke tænker aktionærerne ind som en meget vigtig stakeholder. Nordea Bank - "Mere end 15 % egenkapitalforrentning" burde være en done deal Det store spørgsmål er ikke om kvartalet bliver godt eller fornuftigt, men om investorer forbliver tilbageholdne med at købe ind på den meget solide indtjening. Nordea forventer "mere end 15 % egenkapitalforrentning", men det er ikke primært det som investorerne holder øje med, men snarere om helåret ikke bliver i toppen af 16-17 % intervallet? Investorerne har været nervøse for hensættelser til den meget svage svenske økonomi. Kommer de nu og spolerer et i øvrigt meget stærkt indtjeningsår? Demant - Alle gode gange 3 (opjusteringer)? Demant har allerede opjusteret forventningerne 2 gange, og det vil formentlig være for meget af det gode, hvis de igen vil være i stand til at løfte stemningen og forventningerne en 3. gang. Demant har leveret sikkert i 2023, og der er vel egentlig ingen grund til at ændre ved det, kunne man forestille sig at investorerne tænker? DSV - Kan de mærke volumenpres? Økonomien er under afkøling, og det kan have en betydning for de transporterede mængder. DSV har historisk været dygtige til at tilpasse sig og vægte indtjeningen frem for volumen. Fortsætter det billede i 3. kvartal? Kan stigende brændstofpriser og pressede volumener gøre det sværere at fortsætte med at overpræstere? Ikke alene i 3. kvartal, men måske i resten af 2023? Investorerne venter på nyt om den tyske salgsproces med hensyn til DB Schenker, hvor DSV er en stærk købskandidat, når salgsprocessen går ind i den afgørende fase. FLSmidth & Co. Investorerne er ved at få billedet af, hvordan fremtiden for FLS ser ud efter overtagelsen af Thyssen Krupps aktiviteter og russisk exit. Selskabet fortsætter med transformationen, hvor målsætninger skal og bliver indfriet. Den udvikling er formentlig fortsat i 3. kvartal. Genmab - Kan aktien komme ud af "klemmen" År til dato har det ikke været ligeså afkastgivtigt at være investeret i Genmab som tidligere. Aktien er blevet "klemt" i Novo Nordisk succes , og har formentlig også været en del af den danske "udsalgsbølge", hvor danske aktier har underpræsteret i forhold til andre aktiemarkeder. Regnskaber er normalt ikke betydelige kurstriggere for selskaber som Genmab, men har haft en stigende betydning de seneste år. GN Store Nord - Kan det blive meget værre? 2022 og 2023 har været annus horribilis x 2. Investorerne er skuffede, irriterede, resignerende efter kurstab på mere end 75 % i forhold til toppen. Frustrationen er så stor, at selv når GN Store Nord annoncerer neutral/positive forhold, så bliver det enten negligeret eller vendt til noget negativt. Et eksempel på det er bl.a. at GN Store Nord har skubbet forfald på deres gæld, som fjerner i det mindste en kortsigtet klemme. For at lave et fundament for en fremgang, skal en tilbagegang stabiliseres? Er der tegn på det i 3. kvartalstallene? ISS - Tiden efter det hårde slag med en tør baguette! Eftervirkning efter den franske exit bliver ved med trykke aktien baglæns for ISS. Det franske adieu skal ikke have hele skylden for nedturen, men 15 % kursfald relateret hertil er næppe en overdrivelse. ISS skal reetablere tilliden. Bekræfte forventninger til cash flow, gæld og margin og så naturligvis annoncere et aktietilbagekøb og meget gerne have fundet en køber, som vil betale en vis pris for de aktiviteter i Frankrig, som ISS skal ud af. Opskriften hermed givet videre. A.P. Møller Mærsk - Ratepres og måske et smugkig ind i 2024? Containerraterne er fortsat under pres. Indtil videre har det formentlig været pressede volumener og efterspørgsel drevet af økonomisk afmatning og kun i mindre omfang en konsekvens af, at der bliver sat flere skibe i søen. Vil Maersk udover selve tallene også allerede nu give investorerne et indblik i et 2024, som kan byde på modvind fra flere sider (hvis det overhovedet meterologisk set giver mening)J? Netcompany Group - Vejen til mere jævn vej er belagt med sten Investorerne er stadig i tvivl om ikke mindst vækstpotentialet. I 2. kvartal leverede Netcompany efter min mening bedre end den bedømmelse, som investorerne gav selskabet med et større kursfald. Kommer der yderligere info om den rammeaftale på op til 1 mia. GBP, som Netcompany er kommet med i over en 4 årig periode i UK? Novo Nordisk B - Fortsat fed vækst? Det er stadig fedt at være Novo Nordisk aktionær. På kort sigt synes den væsentligste udfordring at være (tilstrækkelig) produktionskapacitet. I investorernes optik fortsætter det globale duopol indenfor fedme (Novo Nordisk og Eli Lilly). Investorerne forventer mere af det som de allerede har syntes godt om de seneste kvartaler. Ørsted - En opdatering på fremtiden? Ørsteds aktionærer har fået sig et gevaldigt chok i 3. kvartal. 8/6 var der "komsammen" på kapitalmarkedsdagen og 2,5 måneder senere, den 29/8 var der en børsmelding om amerikanske forsinkelser, budgetoverskridelser, skat og især renteudfordringer, som siden er gået fra slemt til værre. Kan Ørsted overbevise investorerne om, at de profitabelt kan investere 475 mia. DKK fra 2023-2030 og fastholde deres profitabilitetsambitioner, samtidig med at det er svært at sende prisstigninger med et renteniveau, som er forandret 180 grader de seneste 12 måneder, videre? Forudsætningerne for den nedskrivning, som Ørsted advarede om den 29/8, ser desværre ud til at være opfyldte. Pandora - Smykker sig med den gode udvikling Pandora afholdt i den første uge af oktober sin kapitalmarkedsdag. Investorerne tog særdeles godt imod budskabet om lidt større og realistiske vækstambitioner. Aktien strøg til tops. Det vil være en større og urealistisk overraskelse, hvis ikke kvartalsregnskabet flugter med det budskab. Royal UNIBREW - 2023 bliver et mellemår Havde det ikke været for det seneste kvartals aktienedtur, ville 2023 kunne være et godkendt år. Royal Unibrew har ikke Carlsbergs geopolitiske udfordringer med omdømmerisiko i Rusland og potentielt i Kina. Det har dog ikke gjort 2023 forhindringsfri. 2023 bliver et mellemår, og det kan kvartalsregnskabet næppe ændre på Rockwool - Tanker om tiden, Rusland og fremtiden Rockwool har været udfordret i 2023, men i forhold til renter, inflation, ejendomssektorens rentefølsomhed og ikke mindst Rusland"temaet", har aktien alt i alt gjort det fornuftigt. Rockwool har hidtil fastholdt, at de forbliver i Rusland, men hvad betyder det egentlig? Kan de få penge ud og vil det være, som man kunne få indtrykket af efter Carlsbergs exit: At alle på et eller andet tidspunkt kommer til at forlade landet og mærke den økonomiske konsekvens af det? Tryg - Af skade bliver man klog men næppe rig Der har været for mange skader de seneste måneder (storskader, sommernedbør i Norge/Sverige), haglskader i Norditalien og nu også (efter kvartalets udløb) skybrud i Vestdanmark. På kort sigt giver det pres på indtjeningen. Det ændrer dog næppe ved den langsigtede investeringscase - flere skader kompenseres af stigende præmier. Samtidig betyder de stigende renter noget godt for Tryg og andre selskaber. Fortsat ekstremt svage SEK/NOK er problematiske for 2023 indtjening, men næppe udover 2023/2024. Vestas Wind Systems - Stigende renter giver yderligere modvind Vestas var knap kommet ud af et af de bedste kvartaler de sidste 3 år for så vidt angår nye ordrer, før en ny aktiesalgsbølge, til afløsning af den forrige, ramte aktien. Vestas er formentlig fortsat den bedste elev i en dårlig eller udfordret klasse. Mens Siemens Energi er kvalitetsudfordret, og amerikanske GE er hjemmemarkedsfokuseret, cementerer Vestas sin position som den globale vindmølleudbyder. Fortidens synder (ordrer fra de seneste år med for lave priser, som bliver leveret nu) bliver ved med at udfordre. Det er gamle og bestående udfordringer. Samtidig er der også kommet nye til: Fremtidige projekter, som der bliver stillet spørgsmålstegn ved på grund af priser, vilkår og renter. Fastholder Vestas sine forventninger og hvordan ser de fremtiden? AMBU - Sønderbombet "vækstcase" og hvad så AMBU opjusterede sine forventninger efter 2. kvartal men efterfølgende har investorerne sendt aktien i skammekrogen. Det er blevet hverdag og AMBU er blevet ramt af vækstskepsis og stigende renter. Investorerne er holdt op med at tilgive. Det er tid for AMBU til at levere vækst og indtjening. Den kommer formentlig i 2024 jævnfør konsensus, men har investorerne tid til at vente på det? AMBU aflagde mandag den 9/10 foreløbige tal for deres 4. kvartal og dermed helår. Det viser meget af det som investorerne har været skuffede over i 3. kvartal: En opjustering indtjeningsmæssigt drevet af produktmix og operationelle effektiviseringer, men desværre ligger omsætningen på niveau med analytikerkonsensus. Hvis aktien skal tilbage på den succesfulde udvikling, kræver det et omsætningsløft til et andet niveau.
  • Bavarian : Lavere vækstambitioner gør investorerne nervøse

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet En artikel i finans.dk kan have gjort urolige Bavarian Nordic investorer endnu mere nervøse. Her er mit PERspektiv Bavarian Nordics investorer har været gruelig meget igennem de seneste år Sommerens fiasko med først og fremmest RSV har sat sig sine dybe aktiekursspor I går faldt aktien med 5,6 % Det skyldes ikke kun generelt nervøse investorer, men det kan have spillet en medvirkende rolle I en artikel i finans.dk jævnfør link ovenfor bliver det beskrevet, at Bavarian Nordic sænker sine ambitioner for 2025 om en omsætning på 1 mia. USD "Lavere ambitioner" er naturligvis ikke et positivt ladet udtryk Tingene skal dog ses i en sammenhæng Af artiklen fremgår, at de seneste fiaskoer har sat sig sine spor Samtidig fremgår det også, at man ikke kan blive ved med at bede investorerne om nye penge, hvis ikke forskningsresultaterne er gode nok. Det handler om den udvanding, som investorerne har været frustrerede over, og som løbende giver shortsælgere adgang til billigt at kunne dække deres positioner ind Investorerne tænker: Hvis Bavarian Nordic køber vacciner og finansierer dem med udstedelse af nye aktier, skaber det kun værdi, hvis 1)aktiekursen er ekstremt høj (det er den ikke) 2)Bavarian Nordic kan tilføje værdi ved at producere billigere eller sælge mere. Ellers skaber det ingen værdi overhovedet. Jeg er naturligvis enig. Ideen om at man skal sætte tæring efter næring er naturlig og ikke som udgangspunkt nødvendigvis negativ Det negative kan komme ind med lavere ambitioner og ikke mindst: Hvis Bavarian Nordics forretning bliver mere stabil; uden udsvingssvinkeærinder og uden "det overraskende positive", som desværre for mange gange ikke er blevet indfriet, så skal aktien handles på niveau med andre vaccineproducenter, og det er langt lavere end de fleste - især private investorer har i tanker. Forudsigelig aktie med aktieværdi uden drømmescenarie Lavere vækst er aldrig en god medicin for aktieinvestorerne og heller ikke for en biotekaktie. Det er også sådan det blev opfattet. Brændt barn skyer som bekendt ilden, og selskabet og investorerne er ikke blevet belønnet for at tage chancer. Dem vil de tage færre af i fremtiden. Bavarian Nordic kan i nogens øjne være blevet en mere forudsigelig og kedelig aktie med en lavere værdi, som ikke indeholder "blue sky scenarie" [image: 116049_image001_28_.png]
  • Novozymes A/S

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Novozymes A/S Novozymes A/S er en dansk bioteknologisk virksomhed, der driver forskning i, udvikling og fremstilling af samt handel med primært bio-industrielle produkter, processer og ydelser, navnlig enzymer og mikroorganismer til industriel anvendelse. Gør videnskab til bæredygtige biologiske løsninger. Lige fra løsninger der gør landmænd i stand til at fodre dyr mere effektivt til at skabe grønnere løsninger til husholdningsrengøring. For at producere store mængder enzymer bruger man fermenteringsteknikker, der gør det muligt for vores mikroorganismer at formere sig. Når man har høstet enzymer eller mikrober fra fermenteringsprocessen, forbereder man dem til brug enten i form af væsker eller granulater. Producerer enzymer og mikrober på 16 fabrikker på fire kontinenter. Salget fordeler sig på 28% Husholdning 24% i Fødevarer, drikkevarer og menneskers sundhed 21% i Bioenergi 15% i Korn & teknisk forarbejdning 12% i Landbrug, Dyresundhed og ernæring. Hvis sammenlægning med Chr. Hansen effektueres bliver man en gigantisk virksomhed inden for bioteknologiske løsninger. Forventes at gennemføres i 2023 Q4-2024 Q1. 6.700 medarbejdere i 33 lande og salg i 10+ lande. Nøgletal Kurs: 284,70 Market Cap: 78.748B P/E: 23,09 Forward P/E: 21,41 P/S: 4,44 P/B: 5,89 Enterprise value: 86.361B Profit margin: 19,31% Operating margin : 25,03% ROE: 26,21% ROA: 10,14% Indtjeningsvækst kvartal: -24,80% Omsætningsvækst kvartal: -1,60% Udbytte: 2,11% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Grønt fokus hvor enzymerne eks inden for vask gør man kan vaske ved lavere temperaturer Vil til at satse mere på Health and Nutrition området, hvor margins er højere 2022 viste 2 cifret vækst på 3 af 4 områder. Kigger på områder som kulstoffangst, nitrogen fiksering og bæredygtig plast. i 2025 planen er følgende del forventet - organisk vækst på 5+% CAGR, EBIT margin på 26+%, ROIC 20+%. For den nye samlede virksomhed forventer man dog vækst på 6-8% CAGR. Høje energipriser øger fokus på bioethanol Stærk dollar er positivt da det er en af de danske selskaber med størst eksponering Udbetaler et godkendt udbytte Man er meget forskningstung, så det kræver hele tiden at man kan finde den vækst, som tidligere har været lidt udfordret. Opkøbet af Chr. Hansen forventes at bidrage med stordriftsfordele inden for forsknings, hvor begge er meget tunge og man overlapper på Health and Nutrition området. Man forventer fusionen vil bidrage med synergibesparelser for 1.5 milliarder i løbet af fire år Sammenlægning = Powerhouse De to selskaber er meget komplementære. Samarbejde mellem Novozymes, Novo Nordisk Fonden, Bill & Melinda Gates Fonden og andre relevante aktører til at udforske produktionen af fødevareproteiner gennem fermentering. Hvad taler imod ? Dyr på nøgletal Manglende vækst til at retfærdigøre prissætning. Enzymerne bruges i premium vaskemiddel produkter, og når forbrugerne mangler rådighedsbeløb så shopper de nedad til basisvarer uden Bioethanol har den udfordring at det tvinger fødevarer priserne op, da de bliver brugt til produktionen i stedet for fødevarer. Margins er forværret ligesom alle andre der også lider under stigende inputomkostninger. Selvom der er overlap så har jeg svært ved at se, hvordan sammenlægningen med Chr. Hansen løser det problem begge selskaber har haft de senere år med manglende organisk vækst Man risikerer at blive fanget i børstekniske udsving der relaterer sig til opkøbet. Historisk høj præmie for opkøbet. Er faldet 19% i år. Organisk salgsvækst forventes kun er ligge på 4-6% for året. H1 viste kun vækst på +3% Der forventes engangsomkostninger til integration på ca. EUR 250 mio., som vil blive afholdt i løbet af de første tre år efter gennemførelsen. Holdning Er bange for at der ikke de ventede synergier med Chr. Hansen der retfærdiggør opkøbet. Man tager 2 klassevirksomheder som jeg gerne vil have, men som jeg aldrig rigtigt har kunnet regne prissætningen hjem for og kombinerer. Kursen er sivet i en længere periode, hvilket ikke ligefrem indikerer at investorerne syntes man gør en kongehandel. Uinteressant or mig på nuværende tidspunkt, men faldet har helt sikkert gjort den mere interessant. Ingen position Tror folk på at man på sigt kan ramme tocifrede vækstrater ?
  • AMBU: Ny opjustering, men investorerne er skeptiske

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det ser måske mærkeligt ud at AMBU igen opjusterer og at aktien viser tydelige "træthedstegn". Det skyldes, at det ikke er ligegyldigt hvor opjusteringen kommer fra. AMBU præciserer igen sine resultater Det er sket et par gange før Senest i 3. kvartal, hvor aktien efterfølgende over måneder faldt dramatisk Denne gang - helårstal - er det "samme" formelOmsætningen nogenlunde som forventet (men rent faktisk lidt under konsensus) Forbedringen kommer fra produktmix og operationelle effektiviseringer, men ikke først og fremmest som følge af en markant og positivt overraskende omsætningsvækst Investorer: Vis os mere vækst! Investorerne reagerer nærmest med resignation. AMBU præciserer op, men aktien bliver lynhurtigt sendt baglæns til udgangspunktet igen. For at vinde investorerne tillid tilbage, kræves ligesom Obelix fra Asterix, at Bautasten bliver trillet helt op til bjerget. I AMBUs tilfælde skal indtjeningsevnen flyttes til et helt andet niveau, før investorerne bliver mere positive på casen Figur: Oversigt over forventninger, AMBU Kilde: Marketscreener.com [image: 116037_image001_27_.png]
  • Rapport fra Stifel omkring situationen for biotek

    17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Den samlede rapport er for stor til, at jeg kan uploade her i debatten. Derfor poster jeg kun en mindre del med figurer i denne tråd. Klik på figurene for at gøre dem større. Rapporten kan tilsendes ved bestilling på min mail [email protected] Weekly Update - September 25, 2023 2023. All rights reserved. Securities in the United States are offered through Stifel, Nicolas & Company, Member FINRA/SIPC. In Europe such services are offered through Stifel Nicolas Europe Limited, which is authorized and regulated by the UK Financial Conduct Authority. Biopharmaceutical Sector "A little bit of context for the current environment in Biotech. Key take aways Global biotech down 70% since peak in 2021 (7% drop in the past week while rare diseases and immunology stocks are down -33% and -39% respectively over the last seven weeks) With the XBI below 73 now, we are getting ever closer to the post-Pandemic low of 63.3 hit on June 16, 2022. Only three of the last fourteen weeks have been up for the XBI. Fed sees interest rates staying high throughout 2024 (currently around 5%; expected to peak in the 5.50-5.75% range ) throughout 2024. The updated projections see the Fed funds target rate edging down to 5.1% by the end of 2024, and to 3.9% by the end of 2025. This is not good news for biotech as the ultimate Long-duration asset (heavy capital demands now for promise of risky distant future cash-flows) biotech continues to by hypersensitive to hurdle of changing interest rates. You have to go back 30 years to the relentless -75% Jan 1992-mid 1995 biotech bear market to find the only other time in 42 years Bios have declined 3-years in a row. The summer of hope We went into the Summer full of hope. The XBI had marched from 75 to 90. It felt like it would just take a month or two to see some real sunshine in biotech with the XBI over 100. Seeing the market momentum, biotech boards were starting to ask their better companies to "org up" and get ready for the obvious "IPO window". You could start to feel that biotech sizzle was on the way. Unfortunately, things didn't go according to plan. Mr. Powell and his gloomy friends at the Fed spent their Summer holiday in Jackson Hole explaining that inflation would not easily be squashed and that it will be essential to keep rates high. As we returned from holiday bliss in September, we started hearing the alarming phrase "higher for longer". As we survey the market today, we now face the reality of those pesky Fed "dot plots" which show the expected interest rate trajectory well into 2024. It's clear that the Fed is telegraphing an intention to keep rates up way longer". A screenshot of a graph Description automatically generated: [image: 115979_fullsizeoutput_214c.jpeg]
  • AbbVie Inc.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er AbbVie Inc. AbbVie er en amerikansk børsnoteret biofarmaceutisk virksomhed der opstod som spin-off af Abbott Laboratories 62+ mio. mennesker behandles årlig med produkter fra AbbVie på tværs af 60+ sygdomme. Primære områder er Immunologi - Onkologi - Virologi - Neurologi - Æstetik Har faciliteter i 20 lande. 250+ Partnerskaber. Som forbruger kender vi nok mest Botox der bruges til udretning af rynker Humira - behandling for leddegigt og adskillige andre autoimmune tilstande Skyrizi - behandling af psoriasis Rinvoq - behandling af svær leddegigt. Ibrutinib - målrettet kræftlægemiddel 25% arbejder med R&D. 75% af deres lægemidler betragtes som første af sin art 50.000+ ansatte i 70 lande Kommer med Q3 resultater 27. oktober 2023 Nøgletal Kurs: 148,24 Market Cap: 261.651B P/E: 30,50 Forward P/E: 14,13 P/S: 4,67 P/B: 20,33 Enterprise value: 314.31B Profit margin: 15,50% Operating margin : 36,50% ROE: 63,02% ROA: 9,18% Indtjeningsvækst kvartal: 123,40% Omsætningsvækst kvartal: -4,90% Udbytte: 3,99% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Solid pipeline med 27 fase 1 forsøg - 18 fase 2 forsøg - 12 fase 3 forsøg Udbetaler stort udbytte på 3,99% Man er Dividend King hvilket betyder man har øget udbyttet i 50 år i træk Høje marginer Evaluate Pharma forventer at man bliver største firma inden for receptpligtig medicin i 2026-2028 FDA har godkendt Vraylar som en supplerende behandling for svær depression Ledelsen bliver ved at levere de ventede godkendelser i forhold til at dække Humira Kvartalsrapporterne har været godkendte på trods af udfordringerne. Det er blevet meget normalt for kvinder at anvende Botox til udretning af rynker, selv for yngre mennesker. Har en førende position inden for markedet for migrænebehandling, På trods af tabet af Humira-patentet har man overgået forventningerne og opretholdt rentabiliteten. Bred produktportefølje giver defensive kvaliteter. Rinvoq og Skyrizi har vist stærkt momentum siden deres udgivelse og forventes i 2025 at bidrage mere end Humira gjorde på toppen. immunologiportefølje trækker læsset med Skyrizis og Rinvoqs der begge har en omsætningsvækst på over 50%. Selvom omsætningen og indtjeningen er faldende, så viser man indtil videre overraskende stor styrke. Faldene er markant mindre end forventet, hvilket også gjort at kunne hæve forventningerne til året. Hvad taler imod ? Efter 20 år og 200 milliarder dollars i omsætning har Humira mistet sit monopol og det forventes at der dukker 7-8 producenter op af alternativer. Humira udgjorde i 2022 368% af omsætningen! På kort sigt er prisen presset med EPS der forventes at falde og analytikerne forventer ikke meget vækst de næste 3 år (2,5%), men på længere sigt er den fair prissat grundet massiv pipeline Der kommer til at være et GAP fra nu til 2025, hvor forretningen spiller max igen Berkshire Hathaway droppede i 2022 deres position Humira salget er ikke faldt så meget det var forventet, men jeg tror det kun handler om tid før patienterne bliver tvunget til at skifte til de billigere generika. Betydelig mængde gæld. Mere end halvdelen af virksomhedens lægemidler har et fald i salget i forhold til året før Inflation Reduction Act kommer til at koste margins. I Q2 2023 faldt omsætningen med -4,9% og EPS faldt med -13,6% y/y Holdning Vækstpotentiale og defensive kvaliteter, gør det til en solid byggesten, men jeg er meget i tvivl om hvordan investorerne håndterer når faldet af Humira for alvor tager fat. Har investorerne langt nok perspektiv eller roterer man over i andre firmaer i sektoren ? For mig er det ikke en aktie jeg behøves være i endnu. Skyrizi er for mig det middel man skal holde øje med, det ligner at potentialet er stort.
  • Bliver skrækkelige september afløst af opløftende oktober?

    17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet September har levet op til sit rygte som en udfordrende aktiemåned. Renterne og oliepriserne er steget yderligere og lægger øget pres på forbrugerne og har været med til at presse aktierne yderligere ned. Hvad kommer efter den dårlige udvikling? Danske aktier under pres De danske aktier har været lidt mere under pres end gennemsnitlig, og det endda selv om Novo Nordisk aktien har været med til at stabilisere indekset. Novo Nordisk er dog ikke steget i september. De danske aktier har haft flere af de udfordringer, som allerede har været gældende de seneste uger måneder og kvartaler: Stigende renter og en let skuffende indtjeningsudvikling fortsætter med at spise af aktionærværdien. Det er formentlig fortsat udenlandsk udsalg, som presser aktierne ned. Investorbekymringer til overflod Der er nok af årsager til Kursfald, men der er trods alt også gode muligheder for, at fremtiden tegner bedre end fortiden. De 4 væsentligste årsager til kursfald September er gennemsnitligt en svær måned. Det er blevet bekræftet Høje renter er blevet endnu højere. Det presser økonomien og forbrugerne, virksomhedernes indtjening og giver muligheder for at opnå høje afkast andre steder end i aktier. TINA effekten (There Is No Alternative) er langt væk. Oliepriserne er steget yderligere, og et set ud fra et forbrugersynspunkt ubehageligt gensyn med 100 USD per tønde Brent olie er meget realistisk de kommende måneder. Det presser inflationen op og spiser af forbrugernes disponible indkomst. De "magiske 7", som har udviklet sig positivt i 2023 har vist svaghedstegn og er faldet. De 7 er Apple, Microsoft, Meta, Tesla, Google, Amazon og Nvidia. Lyset i mørket? Investorerne går ind i den anden efterårsmåned, og der er grunde til at håbe på, at året trods alt slutter bedre, end det aktuelt ser ud til på aktiemarkederne: Inflationen er stadig for høj til at centralbankerne vil slippe rentetøjret, men samtidig er væksten også højere end man skulle forvente. Økonomierne er ikke gået i stå eller i bakgear endnu, selv om noget tyder på det kan være ved at ske i Europa. Diskussionen om hvorvidt renterne er toppet og/eller at det vil være rigtigst at give renterne tid til at have en inflationseffekt kører. Renteeffekten på aktierne er kortsigtet størst på signaler om fremtiden, og de kan hurtigt ændre sig. Det som presser aktierne er ikke eventuelt endnu en rentestigning, men mere længden af uændrede og meget høje renter. I den sidste september uge har 3 medlemmer af Federal Reserve argumenteret for at rentetoppen er nået, og at det er tid til at give rentestigningerne tid til at virke. De seneste nøgletal i Europa viser svag vækst eller økonomisk tilbagegang. Det skyldes ikke kun men også stigende og høje renter. I USA har de seneste nøgletal også vist svaghedstegn, og den normalt så stærke amerikanske forbruger er måske ved at have brugt sin opsparing fra Covid-tiden. I så fald, vil de økonomiske nøgletal de kommende måneder blive mærkbart svagere. Det amerikanske privatforbrug udgør ca. 70 % af BNP. Beskæftigelsen er fortsat tårnhøj, og det understøtter økonomien Oktober-december er normalt det bedste aktiekvartal på året. Sammen med den efterfølgende januar giver det i gennemsnit, men naturligvis ikke altid, en god aktieperiode. Prisfastsættelsen på aktier er fornuftig. I hvert fald hvis man kigger niveauet under de "magiske 7", andre "AI" aktier, og for den sags skyld også ser bort fra selskaber som Novo Nordisk og Eli Lilly, som lever lidt deres eget liv indenfor diabetes/fedme. Aktier er fortsat en væsentlig del af en langsigtet opsparing. De har fået nogle knubs; nogle af dem endog rigtig mange slag og stigende renter tilbyder pludselig et reelt alternativ til det som var investeringsmantraet under perioden med lave og faldende renter (TINA, jævnfør ovenfor). Hold øje med inflation, renter, USA nøgletal, kvartalsregnskaber og aktiemagi Der er mange variable at holde øje med. Her er nogle af de vigtige: Inflationsudviklingen Renteudviklingen og kommentarer fra først og fremmest den amerikanske centralbank, Federal Reserve, men også ECB i Europa Selskabernes 3. kvartalsregnskab og forventningerne til resten af 2023 De magiske 7, som både har en stor direkte indekseffekt og samtidig en indirekte effekt på "AI aktier" og det samlede aktiemarked. Tabel 1: Oversigt over aktiekursudvikling, 1 måned 2023 Kilde: Egen tilvirkning. (klik på billedet for at forstørre) [image: 115850_fullsizeoutput_2141.jpeg]
  • NOVO: Walmarts kunder lægger færre varer i kurven

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    (Bloomberg) -- Walmart Inc. says it's already seeing an impact on food-shopping demand from people taking the diabetes drug Ozempic, Wegovy and other appetite-suppressing medications. "We definitely do see a slight change compared to the total population, we do see a slight pullback in overall basket," John Furner, the chief executive officer of Walmart's sprawling US operation, said in an interview Wednesday. "Just less units, slightly less calories." Læs hele historien her: https://www.bnnbloomberg.ca/ozempic-is-causing-slight-pullback-by-shoppers-walmart-says-1.1980348 [image: 115992_fullsizeoutput_1ef1.jpeg]
  • Brdr Hartmann: Hvem har mest stamina?

    29
    0 Votes
    29 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet I sidste uge meddelte Thornico, at de ville tilbyde aktionærerne en overtagelsespris i Brdr. Hartmann, som svarede nogenlunde til gældende markedspris. Det har aktiveret nogle investorer, og måske skabt den investoraktivisme, som har været fraværende i Brdr. Hartmann og andre selskaber alt for længe. Her er lidt PERspektiv Thornico - Stadil familien ejer lige i underkanten af 70 %. Det betyder for alle praktiske tilfælde, at de kontrollerer selskabet, og at de sidder med nøglen til fremtiden. Thornico meddelte i sidste uge, at de agtede at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Den indkaldelse kom fredag til afholdelse den 16/10. På den generalforsamling vil storaktionæren søge at finde opbakning til at kunne indløse de lidt under 1/3 af aktierne, som de ikke ejer, til kurs 300. Der har været stille om Brdr. Hartmann længe. Den daglige børsomsætning er moderat, selskabet har ikke brug for børsnoteringen til at hente ny risikovillig aktiekapital, en løbende børsnotering er dyr og ressourcekrævende at opretholde, og den væsentligste stakeholder, som har interesse i en fortsat børsnotering er minoritetsaktionærerne. 300 svarede til børsværdien på tidspunktet for fremsættelsen. Der ligger formentlig ingen større udregning bag ved nøjagtig kurs 300. Prisfastsættelsen er lav, men det har den været i en længere periode. 300 vil jeg betragte som en "markedskurs, og den tager Thornicos indikative bud så udgangspunkt i. Bud "irriterer" investorer Efter børsmeddelelsen var der fredag en tydelig irritation blandt udvalgte aktionærer, som formentlig tilsammen repræsenterer spredte 10 % eller mere. Det springende punkt er formentlig ikke en fortsat børsnotering eller ej, men alene eller overvejende en afnotering og specifikt hvad prisen på selskabet skal være. Her er lidt PERspektiv: Budkursen på 300 svarer til en markedsværdi på ca. 2,1 mia. ud fra 7,015090 mio. aktier Indtjeningen har været under pres de seneste år af forskellige årsager. Dels på grund af Ruslandsaktiviteter og dels fordi stigende omkostninger i en energitung forretning er udfordrende for en virksomhed som Brdr. Hartmann. I 2023 går det igen markant den rigtige vej med indtjeningen. Den 16/8 præsenterede Hartmann et halvårsregnskab med et driftsresultat på 269 mio. Samtidig hævede Hartmann forventningerne til et "driftsresultat" på 375-475 mio. Hvis 2023 resultatet er repræsentativt for fremtiden er markedsværdien på 2,1 mia. og den tilbudte værdi en lav/moderat pris. Det er derfor ikke så mærkeligt, at investorerne finder prisen er lav og udgangspunkt for en potentiel forhandling. Thornico kontrollerer Brdr. Hartmann og sidder med serveretten Her er 5 mulige scenarier. Udfaldsrum skal opfattes som vejledende og ikke udtømmende, og ikke bør ses som anbefalinger om køb/salg af aktier. Thornico forsøger at overtale de øvrige investorer til at sælge til 300 Thornico vejrer stemningen og hæver deres bud tilstrækkeligt til at øvrige aktionærer finder det interessant at sælge. Formentlig i nærheden af kurs 400 Øvrige aktionærer forsøger at "råbe" en anden køber og ejer af hele Hartmann op til at komme med et bud. Det bud skal være højt nok til at Thornico kunne finde på at sælge og vil selvsagt også være attraktivt for de øvrige aktionærer. Kursniveau næppe under 450. Forudsætning er væsentlige synergieffekter for en industriel køber. En kapitalfond eller anden finansiel køber uden synergier melder sig som køber. Thornico kører en udmattelseskrig. Holder fast i 300 og tester de øvrige aktionærers muskter-ed. Øvrige aktionærer får overtalt Thornico til at udpege en uafhængig 3. part til at vurdere en "fair værd". Det tager tid, er bekosteligt, kendes fra Sverige og har også været brugt undtagelsesvist i Danmark (Mols-Linien). Tidshorisonten kan være 6-12 måneder og udfordrer utålmodige investorer. Har indikativt bud antændt en kampånd? Thornico har skudt kampen om Brdr. Hartmann i gang. Investorerne føler sig underbudt og overset, og er blevet irriterede. Det moderate bud og den seneste opjustering stritter i hver sin retning. Thornico har med sin majoritetsandel fat i den lange ende. Et udefrakommende bud på hele selskabet er mindre sandsynligt, men der findes andre muligheder for at presse prisen op. Der er lagt op til en intens ekstraordinær generalforsamling den 16. oktober. Her og nu er det mest sandsynligt, at aktien næppe kommer under 300 i en overskuelig fremtid. Buddet kan have lagt en bund men ikke en top på kursen. Halvårsregnskabet: https://tools.eurolandir.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=4367173&lang=en-GB&companycode=dk-hart&v=
  • Vindenergi: Danmark kører på cykel i et ræs mod sportsvogne.

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    U
    "Kristian Jensen kommer med opsang på vegne af den danske energibranche: Frygter for 60.000 arbejdspladser. Danmark kører på cykel i et ræs mod sportsvogne, advarer vindindustriens toplobbyist, Kristian Jensen. Der sættes næsten ingen nye vindmøller op, ordrebøgerne er tæt på tomme, og økonomien er vendt på hovedet i løbet af blot to år. På det bagtæppe kommer Kristian Jensen nu med en opsang. »Vi risikerer at miste det, vi har bygget op over de seneste 40 år, i løbet af de næste fire år, hvis vi ikke gør noget,« siger han. Med det sidste »vi« mener Kristian Jensen i høj grad Christiansborg, som han nu beder holde hånden over mindst 30.000, men potentielt 60.000 danske arbejdspladser fordelt på henholdsvis producenter og underleverandører i vindindustrien samt de folk, der servicerer den". Jeg er ikke bekymret for, om vi kan købe vindmøller fremadrettet. Det kan vi godt. Men om det bliver fra en europæisk værdikæde, eller om vi er afhængige af kinesisk teknologi, det er jeg meget bekymret for.« https://www.berlingske.dk/virksomheder/kristian-jensen-kommer-med-opsang-paa-vegne-af-den-danske