Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Dansk aktienedtur: Hvad så nu?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Selv ikke Novo Nordisk kan længere holde stand i aktienedturen. Hvad er det er bevis på? Torsdag blev endnu en dårlige dansk aktiedag Der var solide kursklø til mange selskaber Genmab faldt yderligere 4 % Det samme gjorde Bavarian Nordic Og selv Novo Nordisk kom med på "4 % nedturslisten" Andre selskaber fulgte med ned DSV og Maersk fortsatte de seneste dages nedture Nedtur med mange fædre Der er flere årsager til nedturen Nedturen er blevet selvforstærkende. Investorerne resignerer Konjunkturfølsomheden gør ondt på en række selskaber. Investorerne frygter for de kommende kvartaler vækstmæssigt Rentestigninger presser sig mere og mere på Nervøsiteten med hensyn til Israel og Mellemøsten udfordrer Stigende oliepriser forværrer situationen Er Federal Reserve færdig eller ej og gør stigningerne i markedsrenterne den sidste og negativt udslagsgivende forskel for inflation, men også for økonomien? Novo Nordisk udsalg viser den naturlige investorsmerte At Novo Nordisk kom med på listen over selskaber, hvis aktiekurs blev sendt baglæns, er det tegn på at nedturen nu bider meget hårdt. Investorerne forsøger at beskytte og frigøre kapital, men samtidig har de ganske enkelt mistet lysten til kortvarigt at være med i markedet. Det kan kortsigtet være en udfordring, men det kan også være fornemmelsen for at vi er tæt på en kapitulation. Nøglen til bedre tider ligger først og fremmest, hvor mærkeligt den end måtte lyde, i amerikanske nøgletal, som investorerne gerne ser afspejle en svagere økonomi og markant aftagende inflation; og det meget gerne, meget snart
  • Storm på aktiemarkederne, Genmab og bankregnskaber

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Det stormer for tiden på aktiemarkederne, som er røde og volatile. Det går især hårdt ud over de små biotekselskaber, men også større selskaber som Genmab får kursklø. Det uddyber Helge Larsen i denne video, hvor bl.a. renter og geopolitik spiller en stor rolle. Så er der bankregnskaber fra USA og herhjemme, og slutteligt kommer han ind på to gode nyheder fra Trophy Games. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. ProInvestor.com har betalt IR-samarbejde med Trophy Games. https://www.youtube.com/watch?v=zBRESwK4z8s
  • Helge Larsens sikre havne

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I en tid med stor volatilitet og hvor selv gode selskaber får kursklø, hvad gør Helge Larsen så, for at afbalancere sin aktieportefølje? Det får du en lynhurtig gennemgang af her, hvor han kommer ind på olie- og LPG-sektoren. Debattråd: https://www.proinvestor.com/boards/115431 Shipping chat historik: https://www.proinvestor.com/chathistory/-113/shipping https://www.youtube.com/watch?v=DK0MqMuCODw Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier.
  • Nordea - Regnskab som forventet

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nordea har aflagt et regnskab, som flugter med forventninger. Nedskrivningerne forbliver ekstremt små, mens de stigende renter har en ekstrem effekt på indtægterne Nordea har aflagt et regnskab som forventet på de væsentligste poster Nettorenteindtægterne er lidt bedre; gebyrindtægterne lidt ringere end forventet. Samlet giver det indtægter på 2,952 mia. EUR eller på niveau med forventningerne (2956) Nedskrivningerne på 33 mio. EUR eller 0,04 % er fortsat meget lavt Nordea har fortsat en ledelseshensættelse på 572 mio. EUR til tabsreservationer at tære på Egenkapitalen forrentes med 17,9 % EPS på 0,38 vs 0,36 EUR forventetet. Afvigelsen drevet af lavere hensættelser end forventet. Nordea fastholder forventningerne om en egenkapitalforrentning "komfortabelt over 15 %". Reelt havner det tal for helåret formentlig i niveauet 17,5-18 % med mindre der sker "ting og sager" i Q4 "Så godt som det kan blive"? Nordea har leveret endnu et godt resultat med en egenkapitalforrentning på 17,9 %. Investorerne kan godt begynde at se frem til et meget stort udbytte. Politikken er fortsat 60-70 % af årets nettoresultat som skal udloddes. For investorerne er det ikke kun selve resultatet som tæller, men også væksten. Her er det formentlig en hæmsko, at vi er tæt på "så godt som det kan blive" i denne konjunkturcyklus. De kommende 1-2 år bliver formentlig også fremragende set i et langsigtet perspektiv [image: 116230_347237390_756648146460414_2028434373939326320_n_1_.jpg]
  • Investor AB

    17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Investor AB Investor AB er et industrielt holdingselskab med en langsigtet, aktiv investeringsporteføljestrategi. Grundlagt af familien Wallenberg i 1916 Virksomheden fokuserer på at investere i virksomheder, der lægger vægt på innovation og produktudvikling. Buy-to-build-strategi har fokus på at udvikle de opkøbte selskaber. Aktiv ejerstrategi. Er kendt for at ejer af en række store svenske virksomheder, med ejerandele i Atlas Copco, ABB Ltd, AstraZeneca, SEB, Epiroc, Ericsson, Saab osv. Et af Sveriges mest succesfulde investeringsselskaber Har 24 selskaber i porteføljen. Virksomheden måler præstation ved ændringer i indre værdi (NAV). Organiseret i tre forretningsområder: Børsnoterede selskaber - 70% (14 selskaber) Patricia Industries - 20% (10 selskaber) Investeringer i EQT - 10% Kommer med årsafslutning 19. Januar 2024 Nøgletal Kurs: 209,80 Market Cap: 642.032B P/E: 4,65 Forward P/E: 15,05 P/S: 3,25 P/B: 0,95 Enterprise value: 712.441B Profit margin: 69,96% Operating margin : 74,61% ROE: 22,67% ROA: 12,50% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 0,00% Udbytte: 2,10% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? En gennemprøvet model for værdiskabelse Stærk balance og cashflow. Hovedparten af selskaberne opererer med flotte margins som markedsledere. Indre værdi (NAV) er vokset 14% årligt de seneste 5 år. Ledelsesteamets kompetencer, valideret gennem mange år. Mange af deres virksomheder er markedsledere og har god mulighed for fremtidig vækst Kapitalallokatorer i verdensklasse Stor mængde investeringer i sundhedssektoren giver defensive kvaliteter. Har outperformet de fleste index over det seneste årti. I H1 2023 var salgsvæksten inden for Patricia Industries +22%, heraf +13% organisk I Q2 2023 leverede man den største stigning i indre værdi nogensinde. Forsyningskæde begrænsningerne fortsætter med at forbedres. Den geopolitiske situation gør at der foretages flere investeringer regionalt, hvilket får værdien af ens selskaber til at stige. Omfavning af ny teknologi er en klar strategisk prioritet. Er i gang med dybdegående analyse af de mulighed som AI bringer til ens selskaber. Sveriges mest populære aktie ifølge Avanza Historik giver troværdihed Hvad taler imod ? Udfordret af udsving i den svenske valuta. De fleste af virksomhederne, er baseret i Sverige så lille geografisk spredning. Betydelig gældspost. Stigende renteniveau. Stor mængde selskaber, gør man skal have rabat i forhold til en mere målrettet portefølje. Er steget 31% det seneste år. Makroudsigterne er fortsat usikre Europa står over for flere udfordringer og skal blive mere konkurrencedygtige 2022 var et skidt år for selskabet om end man klarede sig bedre end sammenlignelige index. Holdning Handler under indre værdi. NAV 252. Minder mest af alt om en lille skandinavisk ETF. Godt match for en value investor. Samling af mange spændende selskaber, jeg isoleret set gerne ville have andel i. Ingen position
  • Tesla: Her er nøgletal i 3. kvartalsregnskabet

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla aflægger deres 3. kvartalsregnskab i dag efter lukketid. Her er noget af det som der bliver holdt mest øje med, jævnfør forventninger: Omsætning: 24,3 mia. USD Indtjening: 0,73 USD/aktie Indtjeningsmargin: Konsensus 18,1 %, men der er stor spredning. Usikkerheden går primært på hvor meget rabatter "koster" i forhold til lidt lavere forventede inputpriser. Jeg har set marginestimater ned til 15 %, som virker urealistisk lavt, og som også vil have en negativ indtjeningseffekt, og i givet fald kunne presse aktien bagefter, med mindre der er en "god forklaring" og det bliver præciseret, at det er forbigående Opdatering på årsmålet om 1,8 mio. biler. Tesla har allerede annonceret, at de for 3. kvartal har leveret 435,059 biler. For de første 3 kvartaler er tallet: 422,875+466,140+435,059 = 1,324,074. For at nå i mål med 1,8 mio. kræves altså 475,926 leverance i Q4. Til sammenligning var tallet 405,278 for Q4 2022. For at nå målet om 1,8 mio. biler, kræves en vækst på mindst 17,4 % opgjort år/år Opdatering på andre aktiviteter - Truck, fabriksplaner i Mexico, etc Tesla aflægger regnskab efter markedslukning i dag [image: 116214_374478365_830985535693341_5341395902284112952_n.jpg]
  • ASML - super spændende semiconduktor aktie

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har netop været ved at analysere lidt på forskellige semiconductor-virksomheder, og skønt ASML i dag skuffede en smule på omsætningen, så er det faktisk en af de virksomheder, jeg har størst forventninger til i de kommende år. Men kig med her, og se hvad I tænker om den. https://www.youtube.com/watch?v=6HVr-kddmXs
  • Ørsted, risiko for eskalering i Mellemøsten, Q3-regnskaberne

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvilke konsekvenser har "ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk"? Lyt med i afsnit 192 af Investeringspodcasten, hvor værterne også kommer ind på Genmab, Ørsted, DSV, situationen i Mellemøsten samt de kommende regnskaber. OBS vedr Genmab: Optagelsen er sket før medieomtalen af JNJ studiet med Genmabs Rybrevant og virkningsmidlet Lazertinib 00:00 - 01:27 Intro 01:27 - 05:31 Den enes død, den andens brød 05:31 - 08:07 Genmab er blevet solgt 08:07 - 09:24 20%-reglen og Novo Nordisk 09:24 - 13:09 Ørsted efter halvering 13:09 - 16:16 DSV - ny topchef 16:16 - 18:57 Risiko for, at krisen i Mellemøsten eskalerer? 18:57 - 24:57 Regnskaberne kommer https://www.youtube.com/watch?v=_h7t3X1puCE
  • Hvorfor påvirker renterne aktiemarkedet?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej igen, Så er videoen om renterne klar til jer. Jeg håber, at jeg formår at forklare sammenhængene ordenligt, men ellers må I endelig spørge. Den helt store ting i videoen, som jeg aldrig har hørt omtalt andre steder er, hvorfor renterne påvirker PE, og hvor meget PE faktisk påvirker aktiekurserne. Effekten er ret dramatisk. Men lad mig høre, hvad I tænker om den. HH https://www.youtube.com/watch?v=EGZK1ILmTbs
  • Trophy Games raises 2023 guidance

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Trophy Games Development A/S raises 2023 guidance for revenue, EBITDA and EBT Publish date: 17 Oct 2023 18:28Regulatory Company Announcement No. 8-2023 Copenhagen, 17 October 2023 Contains Inside Information Strong performance from the transport series has led to Trophy Games narrowing the range and raising guidance for both the top and bottom line. CEO comment CEO, Søren Gleie, comments on the announcement: "Improved organic traffic during the year, especially on the games in the transport series, has given a boost to revenue and a significant boost to EBITDA, as the improved revenue is driven by organic growth. I'm happy that our efforts initiated last year to improve focus on the bottom line continue to pay off. In Q4 marketing expenses will be lower, meaning the last quarter of the year will generate slightly less revenue, but a stronger bottom line." Current financial guidance 2023: Revenue: DKK 46.0M <-> 55.0M EBITDA: DKK 4.5M <-> 10.0M EBT: DKK -0.5M <-> 4.5M New financial guidance 2023: Revenue: DKK 51.0M <-> 56.0M EBITDA: DKK 8.0M <-> 12.0M EBT: DKK +0.5M <-> 5.0M Trophy Games Development A/S (publ) (Nasdaq First North Growth Market Denmark: Ticker TGAMES) is obligated to publish the above information in compliance with the EU Market Abuse Regulation act. 17. Contact Information TROPHY GAMES Development A/S Søren Gleie, CEO Office (+45) 7172 7573 Email: [email protected] Mikkel Bryggers Gade 4, 2. sal, 1460 Copenhagen K, Denmark Trophy Games har en digital IR-aftale med Proinvesor.com [image: 116204_280784679_10229372204915470_5047994648489157024_n.jpg]
  • Attraktive Bank- og Investerings-Bank aktier ...

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Første case er norske Morrow Bank (Ticker: MOBA) Selskabet havde et rædselsfuldt 2022, men i Q1 og Q2 2023, har de fået vendt skuden. I både Q1 og Q2 2023 har man leveret en fin Year-on-year omsætnings-vækst. Man har ligeledes fået indtjenings-væksten tilbage, DOG med en lidt lavere hastighed end omsætnings-væksten. I den tekniske model er der stigende RSI og et dug-frisk købs-signal i MACD Så den synes jeg man bør overveje ... PS: Selskabet hed tidligere Komplett Bank Deres Q3 2023 regnskab kommer 25 okt. [image: 116188_FA_NO_MorrowBank.jpg] [image: 116188_TA_NO_MorrowBank.jpg]
  • Ørsted: Kursfald er næppe et spørgsmål om ny aktiekapital

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Ørsted aktien falder yderligere, og der er mange faktorer i spil, men risikoen for en kapitaludvidelse er næppe det som investorerne skal frygte mest Kursudviklingen i Ørsted taler for sig selv Investorerne frygter at den grønne omstilling er gået helt i stå Og samtidig er de (investorerne) nervøse for at det store investeringsprogram på 475 mia. (jf. kapitalmarkedsdag) sker uden "renteafsikring" Det kan bringe profitabilitetsmålsætningen fra kapitalmarkedsdagen i fare. Se venligst: https://orsted.com/en/media/newsroom/news/2023/06/20230607684111 Samtidig sælger investorerne ud af danske aktier i stor stil Hvis man ikke har investeret i udvalgte aktier som eksempelvis Novo Nordisk, bankerne og Zealand Pharma har man mærket den investeringstrafik Kapitaludvidelse er næppe den største bekymring Når aktier falder meget skyldes det ikke så sjældent, at investorer frygter for en kapitaludvidelse. Det vil dog være lidt underligt i tilfældet med Ørsted. Hvis profitabiliteten er udfordret, fordi renterne er steget og det ikke er muligt at gennemføre prisforhøjelser på strøm, vil løsningen på den udfordring ikke være at få tilført mere kapital til at foretage de investeringer, som så i givet fald ikke vil være profitable. Det vil destruere men ikke skabe værdi. Der er mange faktorer og risici i spil, men en kapitaludvidelse bør næppe være en af dem Figur: Kursudvikling, Ørsted, 3 måneder Kilde: Nordnet [image: 116168_image002_22_.png]
  • Zealand presents data for amylinanalog ZP8396 at ObesityWeek

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Zealand Pharma presents data for amylin analog ZP8396 at ObesityWeek 17.10.2023 08.00 • GlobeNewswire • Press release - No. 13 / 2023 Zealand Pharma presents data for amylin analog ZP8396 at ObesityWeek Copenhagen, Denmark, October 17, 2023 - Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) ("Zealand") (CVR-no. 20045078) a biotechnology company focused on the discovery and development of innovative peptide-based medicines, today announced presentations of clinical and non-clinical results for Zealand's amylin analog ZP8396 at the Obesity Society Annual Meeting (ObesityWeek) being held in Dallas, Texas from October 14-17, 2023. Topline results from the 6-week multiple ascending dose (MAD) clinical trial were previously reported in Company Announcement No. 27 / 2023. "The clinical results for amylin analog ZP8396 presented at ObesityWeek support its potential as a next generation treatment for overweight and obesity that could provide weight loss comparable with GLP-1 based therapies with improved tolerability," said David Kendall, MD, Chief Medical Officer of Zealand Pharma. "We are looking forward to sharing results from the ongoing clinical trial of ZP8396 that is evaluating higher doses and a longer 16-week treatment period." Presentations Poster-080: Safety, Tolerability, and Clinical Effects of ZP8396, an Amylin Analog: Multiple Ascending Dose Trial Highlights: In this clinical trial, low doses of ZP8396 induced reductions in body weight of up to 5.3% in healthy lean and overweight participants (mean body weight of 82 kg and BMI of 25.4) over only 6 weeks of treatment. The magnitude of weight loss was comparable to that observed with other peptide based therapies recently approved or in development. ZP8396 was also observed to be safe and well tolerated in this trial. A second part of this trial with a longer treatment duration and using dose up-titration is currently exploring higher doses of ZP8396 to further assess its clinical potential for the management of overweight and obesity. Poster-503: Potent Weight Loss Effects of Amylin Analog ZP8396 in Combination with Tirzepatide in DIO Rats Highlights: Combining ZP8396 and GLP-1/GIP dual agonist tirzepatide in a preclinical model of obesity resulted in significantly greater body weight loss compared to either treatment alone. These results support the potential of combined treatment for even greater weight reduction in people living with overweight and obesity. About the MAD trial The MAD trial is a single-center, randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial in normal weight and overweight but otherwise healthy participants, investigating safety, tolerability, pharmacokinetics, and pharmacodynamics of multiple doses of ZP8396 (NCT05613387). The MAD trial consists of Part 1 and Part 2. Part 1 includes 20 participants (eligible BMI 21.0-29.9) receiving 6 once-weekly doses of ZP8396 or placebo as subcutaneous injections. Part 2 of the trial includes 48 participants (eligible BMI 27.0-39.9) receiving 16 once-weekly doses of ZP8396 or placebo using a dose up-titration scheme. AboutZP8396 ZP8396 is an investigational, potent long-acting amylin analog designed to improve solubility, minimize fibrillation, and to allow for co-formulation with other peptides, including GLP-1 agonists. Amylin analogs hold potential as both single agents as well as combination therapies for the treatment of obesity. ZP8936 has demonstrated the potential to reduce body weight and improve glycemia in preclinical models of obesity and diabetes. Results from a single ascending dose (SAD) clinical trial showed dose-dependent, consistent and well-sustained body weight reductions of up to a mean of 4.2% from baseline (4.8% placebo-corrected) after one 2.4 mg dose. ZP8396 was well tolerated in the trial, with no serious or severe adverse events (AEs) and no withdrawals. The plasma half-life was approximately 10 days, suitable for once-weekly administration. These results were presented at the American Diabetes Association's Scientific Sessions in June 2023. About Zealand Pharma A/S Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) ("Zealand") is a biotechnology company focused on the discovery and development of peptide-based medicines. More than 10 drug candidates invented by Zealand have advanced into clinical development, of which two have reached the market and three candidates are in late-stage development. The company has development and partnerships with a number of blue-chip pharma companies as well as commercial partnerships for its marketed products. Founded in 1998 and headquartered in Copenhagen, Denmark, Zealand has a team in the U.S. For more information about Zealand's business and activities, please visit http://www.zealandpharma.com. Forward-Looking Statements This press release contains forward-looking statements that provide Zealand Pharma's expectations or forecasts of future events regarding the research, development and commercialization of pharmaceutical products. These forward-looking statements may be identified by words such as "aim," "anticipate," "believe," "could," "estimate," "expect," "forecast," "goal," "intend," "may," "plan," "possible," "potential," "will," "would" and other words and terms of similar meaning. You should not place undue reliance on these statements, or the scientific data presented. The reader is cautioned not to rely on these forward-looking statements. Such forward-looking statements are subject to risks, uncertainties and inaccurate assumptions, which may cause actual results to differ materially from expectations set forth herein and may cause any or all of such forward-looking statements to be incorrect, and which include, but are not limited to, the occurrence of adverse safety events; risks of unexpected costs or delays; unexpected concerns that may arise from additional data, analysis or results obtained during clinical trials; failure to protect and enforce our data, intellectual property and other proprietary rights and uncertainties relating to intellectual property claims and challenges; regulatory authorities may require additional information or further studies, or may fail to approve or may delay approval of our drug candidates or expansion of product labelling; failure to obtain regulatory approvals in other jurisdictions; and product liability claims. If any or all of such forward-looking statements prove to be incorrect, our actual results could differ materially and adversely from those anticipated or implied by such statements. The foregoing sets forth many, but not all, of the factors that could cause actual results to differ from our expectations in any forward-looking statement. All such forward-looking statements speak only as of the date of this company announcement and are based on information available to Zealand Pharma as of the date of this announcement. We do not undertake to update any of these forward-looking statements to reflect events or circumstances that occur after the date hereof. Information concerning pharmaceuticals (including compounds under development) contained within this material is not intended as advertising or medical advice. Contacts: Adam Lange (Investors) Investor Relations Officer Zealand Pharma [email protected] Anna Krassowska, PhD (Investors and Media) Vice President, Investor Relations & Corporate Communications Zealand Pharma [email protected] https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401633247
  • Ørsted: Langt mere end blot 16 mia. i nedskrivning på spil

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Der er langt mere på spil for Ørsted end "blot" +/- 16 mia. i hensættelser om 2 uger Ørsted aktien er sendt i skammekrogen Markedsværdien er faldet med 50 % i 2023 eller tæt på de 136 mia., som der er tilbage. På toppen var værdien lidt mere end 4x eller tæt på 550 mia. Det gav staten en finansiel stødpude med vores allesammens ejerandel på lidt over 50 % på ca. 275 mia. Det er siden skrumpet til ½ x 136 = 68 mia. Stadig meget og mere end på IPO tidspunktet, hvor Ørsted blev børsintroduceret til kurs 235 Det som investorerne husker bedst er dog toppen og bevægelsen op imod toppen Ørsted informerede den 29/8, at det kunne blive nødvendigt, at tage en hensættelse på i alt 5 + 5 + 6 = 16 mia. https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b7f556f5d344f57e3ec5090471f483788&lang=en&src=micro Disse hensættelser skulle dække forsinkelser, skat og ikke mindst og vigtigst stigende renter Jeg har set tallet 20 mia. nævnt som en mulig risiko for en samlet reservation Det er store tals lov Men selv meget store tal, kan ikke fuldt ud forklare den negative kursudvikling for Ørsted Jævnfør nedenstående figur 2, er det "kun" noget som analytikerne har regnet med er et 2023 fænomen Især de stigende renter er dog et langsigtet fænomen, og en stor udfordring i forhold til 2023-2030 ambitionerne om samlet 475 mia. DKK investeringer. https://orsted.com/en/media/newsroom/news/2023/06/20230607684111 Enten bliver konsekvenserne af de stigende renter, hvis de ikke kan sende regningen videre, 1)lavere investeringer 2)og/eller lavere profitabilitet end 150-300 + WACC, som Ørsted selv nævnte i opdateringen den 29/8: Fremtiden efter 2023? Om 2 uger ved vi lidt mere. Her aflægger Ørsted deres 3. kvartalsregnskab efter planen den 1/11. For investorerne handler det både om en eventuel reservation på 16 mia. eller mere, men det handler også og ikke mindst om hvad der sker efter 2023 Figur: Kursudvikling, 2023, Ørsted Kilde: Nordnet (tryk på billedet for at gøre det større) [image: 116192_image001_34_.png]
  • Brdr Hartmann: Har budforhøjelse overtalt investorerne?

    14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Kl. 15 er der ekstraordinær generalforsamling hos Brdr. Hartmann. Spørgsmålet er om der er opbakning til kurs 360 som det endelige bud? Thornico meddelte i sidste uge, at de havde erhvervet yderligere 10 % af aktiekapitalen i Brdr. Hartmann til kurs 360 Aktierne er erhvervet fra en række større investorer Den naturlige konsekvens er at buddet til de ca. 20 % af aktionærerne, er et forhøjet bud på 360. Kl. 15.00 i dag er der indkaldt til ekstraordinær generalforsamling hos Brdr. Hartmann Her vil selskabet forsøge at få så stor tilslutning til sit forslag, at selskabet kan komme op over 90 % ejerandel, som gør dem i stand til at tvangsindløse hele aktiekapitalen På den ene side er 80 % tæt på 90 % og 360 væsentlig bedre og mere end 300. På den anden side er de resterende aktier formentlig så tilpas fordelt og spredte, at det kan komme til at tage noget tid at komme endeligt op over 90 %, og det er stadig ikke en done deal Kan afnotering blive en effektiv trussel? En ting er om kursen på 360 er tilstrækkelig høj til at investorerne vil lade sig overtale til at indløse deres aktier. Noget andet er om "truslen" om en afnotering kan gøre en forskel for de 20 %, som stadig ejer aktier udenfor Thornico. Det kræver 90 % tilslutning på en ekstraordinær generalforsamling for at afnotere en aktie. Hvis en aktie ikke længere kan handles og omsættes, kan det have en betydelig negativ værdi for investorerne, og det kan i sidste ende være med til at gøre en forskel. https://www.plesner.com/da-dk/insights/artikler/2020/01/nasdaq-copenhagen-offentliggoer-nye-regler-for-afnotering-af-aktier. Det er ikke det som er på agendaen i dag, men hvis sagen spidser til, kan det være noget som evt. kan bringes i spil på et senere tidspunkt. Home run til kurs 360? I eftermiddag kl. 15.00 er investorerne måske lidt klogere. Budforhøjelsen har givet formildet investorerne, men det er ikke givet, at budforhøjselsen har sikret sig et home run. For at man kan tvangsindløse aktiekapitalen kræves fortsat 90%+ tilslutning, ultimativt og det svarer i den nuværende situation konkret til, at Thornico skal overbevise lidt over halvdelen af de nuværende ikke-Thornico investorer om det retfærdige i aktiekursen på 360.
  • Shortpostioner på danske aktier

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mandag d. 16 oktober 2023 Novozymes A/S 11,22 12-10-2023 Netcompany Group A/S 9,6 12-10-2023 Bavarian Nordic A/S 9,47 13-10-2023 ChemoMetec A/S 6,64 11-10-2023 Ambu A/S 6,19 12-10-2023 GN Store Nord A/S 5,99 13-10-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,69 13-10-2023 ISS A/S 3,9 13-10-2023 Zealand Pharma A/S 3,88 13-10-2023 Royal Unibrew A/S 3,72 12-10-2023 Noble Corporation Plc 2,06 05-10-2023 Torm plc 1,82 13-10-2023 NKT A/S 1,73 12-10-2023 Pandora A/S 1,72 13-10-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,58 12-10-2023 ALK-Abelló A/S 1,55 11-10-2023 Rockwool A/S 1,51 13-10-2023 Demant A/S 1,36 13-10-2023 Tryg A/S 1,21 28-09-2023 H+H International A/S 1,21 13-10-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,21 13-10-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 1,06 04-10-2023 H. Lundbeck A/S 0,95 18-09-2023 Topdanmark A/S 0,87 13-10-2023 Genmab A/S 0,86 13-10-2023 Ørsted A/S 0,83 10-10-2023 DSV A/S 0,62 13-10-2023 Sydbank A/S 0,57 12-10-2023 Coloplast A/S 0,5 02-10-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,49 13-10-2023 Jyske Bank A/S 0,49 11-10-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,48 11-09-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,39 12-10-2023 Alm. Brand A/S 0,39 30-08-2023 Carlsberg A/S 0,3 12-10-2023 CBrain A/S 0,29 10-10-2023 SP Group A/S 0,2 13-10-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,1 12-10-2023 Danske Bank A/S 0,1 06-10-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 06-10-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Olie: "Krigen i Mellemøsten" kan snart mærkes

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det er 1 uge siden, at Hamas angreb Israel, og det kan nu mærkes hos bilisterne Oliepriserne har zig-zagget den seneste måned Først var det bevægelsen op imod 100 USD per tønde Siden fulgte et fald på tæt på 15 % Den seneste uge er det igen gået op med råoliepriserne Det skyldes angrebet på Israel Investorerne frygter en mellemøstlig spredningseffekt USA har forsøgt at berolige parterne USA er den store og stærke part, som står lidt på sidelinjen, men også har erklæret sin opbakning til Israel og bl.a. advaret Iran om at holde sig udenfor Op til 50 øre ekstra for en liter brændstof De danske bilister har endnu ikke mærket stigningerne ved standerne, men hvis priserne holder det nuværende niveau, kommer det til at ske inden længe. Kombinationen af stigende oliepriser og en stigende USD, vil i løbet af den kommende uge have en priseffekt på 30-50 øre per liter, hvis de nuværende råoliepriser forbliver uændrede. Figur: Prisudvikling, olie, Brent 1 uge Kilde: Nordnet [image: 116153_image001_32_.png]
  • Kan Tesla koste $2000 om 3-4 år? Ikke sandsynligt!

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lige dykket lidt ned i det seneste udspil Cathie Wood hos Ark-invest, der mener, at Tesla skal koste $2000 i 2027. Argumentet for dette? Tja, hun regner med at selvkørende biler og ikke mindst selvkørende taxier bliver så stort i løbet af få år, og at Tesla vil komme til at sidde på hovedparten af dette marked, at det retfærdiggør dette target. Er dette muligt? Tja, måske. Men i denne video kigger jeg på følgende faktorer: Vil teknologien overhovedet tillade 100% selvkørende bilder i 2027-2030? Vil kunderne turde sætte sig ind i sådanne biler/taxier? Hvis teknologien kommer, vil Tesla så være den førende? Jeg kan godt røbe, at min konklusion til alle tre ovenstående spørgsmål er: Formentlig nej. Hvis jeg har ret i min konklusion (hvilket slet ikke er sikkert), så vil prisen på de $2000 for Tesla om ca. 4 år være skudt langt langt over målet. Men nu må vi. Se videoen og bedøm selv. ps. Hvis nogen af jer skulle have glemt det, så lovede Musk 1 mio. selvkørende taxis allerede i 2019. Læs mere her: https://www.businessinsider.com/tesla-robo-taxis-elon-musk-pt-barnum-circus-2019-4?r=US&IR=T https://www.youtube.com/watch?v=Wum_iSgX5lw
  • Endnu en Novo opjustering. Der er endnu mere krudt i bøssen

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Novo opjusterede i fredags, og gav os i den forbindelse Q3 og 9mdrs data for salg og EBIT i procenttal Profit (CER) Third quarter 2023 First nine months 2023 Sales growth 38% 33% Operating profit growth (EBIT) 47% 37% De opjusterede også for hele året med nedenstående procentsatser Outlook 2023 (CER) Expectations 13 October Sales growth 32-38% Operating profit growth (EBIT) 40-46% 2023 halvårs regnskab Salg 107,7 EBIT 49 mia Vi kan dermed udregne henholdsvis Q3, 9mdr og hele 2023 ved at hold dem op med tilsvarende data fra 2022 og Q2 2023 2023 Q3 - 9mdr data Salg 9 mdr vækst 33% af 128,8 = 171,3 mio Q3 - 38% vækst af 45,5 = 62,8 = 170,5 Ebit 9 mdr 37% af 57,7 =79 mia Q3 - 47% af 20,2 =29,7 =78,6 (Q3 margin 47%) 2022 resultat Salg 177 mia Ebit 74,8 Ny guidens for hele 2023 Salgs Vækst 32-38% af 177= 233- 244 mia Q4 - 62-73 mia EBIT 40-46% af 74,8= 104,72-109,2 Q4 - 25,7- 30 Det er ret vilde tal novo leverer og forventer 2023 forventninger oms 233-244 mia EBIT 104-109 mia Zommer vi ind kan vi se Q3 oms på 62,8 mia. Der er betragteligt højer end de 54,3 mia i Q2! Ligeledes kan vi se de guider for 62-73 mia i oms for Q4!! HVIS de når øvre range på 73 mia i oms for Q4, så sejler de ret let forbi 300 mia i oms for 2024.....Så snakker vi igen +25% vækst i 2024.... Men det ER vildt hvis de reelt kan øge fra 54 mia io Q2 til ca 73 mia i Q4 EBIT margin for Q4 kan vi se bliver lavere end for Q3. Gætter på det særligt er R&D udgifterne der begynder at gøre sin fremmarch. Novo har været ude at fortælle, at R&D udgifter som procent af den totale omsætning ,vil stige de kommende år. De 2 sidste år har den været 12,5-13,5%. Modsat så guider LLY for R&D spending på 26,6% for 2023...... Der er dog særligt én ubekendt joker, der kan mudre de ovenstående beregninger. I forbindelse med opjusteringen siger de, det særligt skyldes højere ozempic salg i US, og brutto til netto salgs justeringer af ozempic og wegovy i US. Brutto til netto salg. Hvad er det for en størrelse? Det er bla justeringer fortaget ud fra rabatter novo giver på Ozempic og Wegovy. Men hvad vi ikke kan se, er om rabatterne er blevet større eller mindre end oprindelig antaget. Det vil være naturligt at sige rabatterne er blevet mindre, i alt den stund Novo slet ikke kan følge med efterspørgsel. Men så er det næste spørgsmål, hvor meget den justering kan påvirke både topline salg og bruttomargin? Og det spørgsmål er nærmest umuligt at få et relativt præcist svar. Det vil være oplagt at tænke, at det store spænd helt op til 73 mia kr i salg i Q4, netop kan være en del af tilbagejusteret rabat/salg. MEN i så fald burde det slå direkte igennem på højere margin. Og den synes jo at blive lavere i Q4 end i Q3. En række amerikanske analytiker er blevet taget på sengen. De var nemlig ude at advare om et forstående skuffende Q3. Begrundelsen var at wegovy salget ikke var steget ret meget i US. Modsat har vi her på PI talt om meget stor fremgang i både DK og Norge. Herunder ikke mindst ozempic i Norge som ved Q1-Q3 er steget hele 98% vs samme periode sidste år! Så vi har godt vidst det er forkert hvis det primært er Wegovy salget man vurdere trenden på. Novo har tydeligvis valgt at skrue MEGET mere op for ozempic produktion på bekostning af Wegovy. Ganske givet fordi der i mange lande pludselig er opstået restordre på ozempic, som gør at diabetikere der længe har taget ozempic, pludselig har svært ved at få ny recept udleveret. Og det er ikke en god historie for novo. Så novo har fokuseret endnu mere på at øge leverancerne af Ozempic. I 2022 blev der solgt for 59,7 mia ozempic. Ved halvår 2023 var der solgt 41,7 mia. HVIS vi når tæt på de 73 mia totalt novo salg i Q4, så ender ozempic salget tæt på 100 mia kr i 2023.... Og et totalt glp 1 salg tæt på 160 mia kr vs 100 mia i 2022 De næste nyheder vi vener på er Q3 regnskab den 2/11 og præsentation af de fulde SELECT data den 11-13/11. Specielt de fulde select data er meeeeeget spændende at se. Select data stiller novo i en endnu bedre position til at sikre tilskud til Ozempic/wegovy.
  • VAT Group

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er VAT Group VAT Group er den førende udvikler og producent af højtydende vakuum ventiler til blandet Semiconductor-, LED- og solcelle industrien. Løser udfordringen for dem der skal producere noget der skal være klinisk sterilt. Innovation og ingeniørmæssig ekspertise er drivkraften bag de teknologiske løsninger og tjenester. Arbejder i 3 segmenter Valves/Display & Solar/Advanced Industrials Salg/Service i 29 lande. R&D i Schweiz,USA og Malaysia. Produktion i Schweiz, Malaysia, Rumænien og Taiwan. 500 patenter. 2700 ansatte. Nøgletal Kurs: 339,40 Market Cap: 10.176B P/E: 41,85 Forward P/E: 43,35 P/S: 9,69 P/B: 15,32 Enterprise value: 10.368B Profit margin: 23,18% Operating margin : 28,25% ROE: 37,77% ROA: 15,68% Indtjeningsvækst kvartal: -42,90% Omsætningsvækst kvartal: -17,30% Udbytte: 1,84% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Høje margins Solid underliggende vækst ved at levere til vækstindustrier/megatrends Monopollignende tilstande Udbetaler et lille udbytte Dyb ekspertise inden for semiconductor industrien Bred porteføljen inden for ventiler Salget består af 79% ventiler og 21% service - 80% relateret til Semiconductor industrien Sikrede sig 22. december 2022 en ny 5 årig kreditaftale der erstatter den der stod til udløb i 2023. Væsentlig voksende frit cashflow trods af højere arbejdskapital og investeringer på den lange bane. Selvom der er opbremsning i salget i semiconductor industrien, så er der stadig væsentlige kapacitetsforøgelser i gang som man som leverandør er en del af. Efterspørgslen efter service fortsætter med med at vokse i takt med at vedvarende høje udnyttelsesgrader i Semiconductor fabrikkerne kræver høje vedligeholdelsesniveauer 60% markedsandel der er stigende år for år og man er teknologileder. Man forventer at investeringer i semiconductor industrien bunder ud i 2023 for at 2024 så igen vil blive et vækstår. Hvad taler imod ? Prissætning var blevet halveret i september 2022, men er på det seneste år steget meget og handler stadig stadig meget på fremtidig vækst Stadig usikkert hvordan begrænsning af salget af chips og chipsfremstillingsudstyr til Kina får af konsekvenser. Har været ramt af forsyningskædeproblemer hvilket har medført større kapitalbinding Cyklisk Kundekoncentrationsrisiko De suspenderede investeringer i Semicondutor industrien viser store effekter på ordrer, salg og rentabilitet. Salget faldt i de første 9 måneder af 2023 med -220% og samtidig er ordreindgangen faldet med -53% Cashflowet er halveret i forhold til forrige år. Efterspørgsel efter hukommelseschips er især den store synder i forhold til opbremsningen i salg af udstyr til denne sektor. Holdning Fantastisk firma der passer perfekt i "picks and shovels" tilgang til semiconductor industrien og man demonstrerer år efter år markedsdominans og de medfølgende meget attraktive margins. Fik aldrig købt, og prissætningen er nu igen tilbage på et niveau jeg har svært ved at betale, især med det store fald i ordreindtaget.