Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Ugekommentar #109 Speedsnak om rentespøgelset

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Det store rentespøgelse fylder på aktiemarkederne. Helge Larsen taler om, hvorfor det ikke har materialiseret sig noget før, hvad psykologierne er på markedet, hvordan det har ændret sig gennem tiden, og hvor det bærer henad. https://www.youtube.com/watch?v=M5SaQsl0Rbg
  • Bavarian Nordic - Udsigt til mere Mpox salg

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Bavarian Nordic har gode salgsudsigter for Mpox i USA, men det er næppe investeringsmæssigt en game changer Bavarian Nordics aktiekurs har, som en næsten alle andre biotekaktier med undtagelse af danske Zealand Pharma, været ekstremt under pres de seneste måneder, som det fremgår af figur 1 Nedturen skyldes sektorsvaghed, shortsalg, RSV fiasko, Covid skuffelse samt generelt at investorerne har "mistet modet" I går kom Bavarian Nordic med en meddelelse om at amerikanske myndigheder anbefaler, at flere bliver anbefalet en vaccine med JYNNEOS, Mpox Konkret drejer det sig om at 2 mio. kan være i den relevante gruppe, hvoraf aktuelt kun 23 % er blevet vaccineret Som udgangspunkt giver det mulighed for mersalg de kommende år, hvilket er positivt Desværre er det en af de meddelelser, som ikke kursmæssigt får investorerne helt op at ringe Dertil er det forøgede forretningsomfang trods alt formentlig for lille og investorerne mangler den afgørende trigger, som kan få bragt aktien og selskabet ud af den nuværende ørkenvandring. Figur 1: Kursudvikling, Bavarian Nordic 2023 Kilde: Nordnet [image: 116353_image001_38_.png]
  • Hvad kan du gøre, når aktiemarkedet er i panikmodus

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Der er for mig tydelige tegn på, at investorerne i udvalgte aktier panikker. Her er nogle observationer og hvad der normalt har en fornuftig mulighed for at redde investorerne igennem en stormfuld og stressende periode: Tegn på stor investornervøsitet: Kursfald er langvarige og sker ikke blot som enkelt-dags korrektioner Kursfald er bredt funderet. Mange aktier falder og i hovedsagen uden selskabsspecifikke nyheder. Kursfald er karakteriseret af en overvægt af salgsinteresse, som "maser" aktierne ned. Kursfald virker "unuancerede". Investorerne sælger, midt i orkanens øje, ukritisk selv efter en længere periode med kursfald. At berolige investorer kan være som at forsøge at stoppe en vildtløbende hesteflok, der som bekendt kun løber efter førerhesten og ikke ænser noget andet. Tiden er en formildende omstændighed, men det er en stakket trøst, mens panikken råder. Hvis nedturen kortsigtet skal stoppes, kræver det en ekstraordinær hændelse, som for eksempel centralbanker, som vælger at sænke renterne. Det er aktuelt helt udelukket. Verdens to mægtigste finansielle institutioner har travlt med at efterslukke inflationsbranden det sidste stykke ned mod 2 %. Argumentet om at aktier er "faldet for meget" og udvalgte aktier er blevet "alt for billige" preller totalt af på sælgerne, som er i højeste alarmberedskab og agerer som heste der løber. Investorerne sælger fordi forventningen, naturligt nok er, at efter kursfald kommer flere kursfald. Bortset fra udvalgte aktier, som mange investorer har koncentreret deres aktieinteresser i, og hvor en betydelig del er højt/meget højt prissat, er prisfastsættelsen i den øvrige del af aktieverden i hovedsagen moderat/lav/meget lav. Det har historisk virket Træk luft ind og dan dig et overblik. Fjern skærmfokus og undgå at blive yderligere stresset. Når du ser på skærmen og opdager nye "årslaveste" kurser, gør det kun ondt værre Brug tiden til at tilpasse din aktieliste. Hvilke selskaber har du i længere tid haft på din indkøbsliste, hvis den blev billigere/billig nok. Der kan også være selskaber i din portefølje, som du på trods af store kursfald ikke længere skal have. Måske er det tid til en beholdningsrengøring? Fokuser på kvalitetsaktier, der falder. Disse aktier vil langsigtet have de bedste muligheder for at have stamina, og samtidig vil det være dem andre også fokuserer på. Det betyder, at det formentlig kan være her du finder de første aktier, som stiger igen. Mens markedet og andre investorer panikker, betaler det sig at gå på tilbud og bevare ro/overblik Aktiemarkedet er 0/1. Det som tager 3-6 måneder at blive tilpasset i økonomien, er aktiemarkedet kun få uger om at indstille sig på. Erfaringerne herfor er ret gode og en god vejviser. Har du brug for inspiration, kan du tænke på Covid nedlukningen i 2020, hvor aktierne var 3 uger om det som tog 2 år i økonomien. Det kan være svært at rumme, hvor meget risikopræmien kan give sig. Verden går ikke under, selv om det kunne se sådan ud. Hver stor nedtur har langsigtet vist sig at være en god købsmulighed. Sandsynligheden for at du om 3 år vil se tilbage på den nuværende nedtur udenfor de mest hypede aktier og spørge dig selv, hvorfor du ikke fokuserer på prisfastsættelsen og langsigtede muligheder, er større end du tror Vi kommer ikke tilbage til tiden med ekstremt lave renter i den umiddelbare fremtid på 1-2 år. Der er dog en større mulighed, end hvad der aktuelt er konsensus for, at amerikanske og europæiske centralbankrenter ligger 100 basispoints (eller endda mere) lavere allerede fra og med 2025. Hvis og i så fald, vil fokus være på netop det rentefald, og de muligheder som det giver - den tid den mulighed, tænker investorerne aktuelt og fortsætter aktieudsalget... Lysten til at beskytte sine penge og portefølje er formentlig ligefrem proportionale med den seneste nedtur. Akkumuleret i 2022-2023 er udvalgte aktier blevet halveret eller sågar mere. Det er ikke kun meget, men rigtig meget. Husk at sprede din risiko. Det er tid til fordybelse og afstresning. Tid til finansielt mindfulness.
  • Annavex CTAD key note

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Selv om AVXL åbenbart ikke præsenterer data, så må det vel være muligt at skabe en vis opmærksomhed om det mulige potentiale i en behandling af Alzheimer's med Blarcamesine i den key note speak som Cummings holder på CTAD. Desværre synes en sådan opmærksomhed at være totalt fraværende i de kredse, der definerer main stream behandlingsstrategien. https://www.biospace.com/article/releases/momentum-in-alzheimer-s-research-guided-by-the-biology-of-aging-to-be-highlighted-in-session-moderated-by-alzheimer-s-drug-discovery-foundation-at-2023-clinical-trials-on-alzheimer-s-disease-conference/?s=94
  • Investeringspodcasten 193: Finansiel mindfulness

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Der er tydelige tegn på, at investorerne i udvalgte aktier panikker. Derfor kommer værterne i dette afsnit med deres observationer, og hvad der historisk har virket for at sikre investorerne igennem en stormfuld og stressende periode. 00:00 - 01:26 Intro 01:26 - 10:40 Hvad kan du gøre, når aktiemarkedet er i panikmodus? 10:40 - 11:42 Hvad har historisk virket? 11:42 - 19:49 DSV: Fornuftigt eller skuffende regnskab? 19:49 - 27:51 Står på en rentetop? https://www.youtube.com/watch?v=UXH5vWtLbLU
  • Protector Forsikring Asa

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Protector Forsikring Asa Protector Forsikring er et skandinavisk selskab forsikringsselskab der tilbyder skadesforsikring til store og mellemstore virksomheder ud over den offentlige sektor i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Storbritannien. Produkterne distribueres gennem udvalgte forsikringsmæglere, og forretningsmodellen er den samme i alle lande. Er med tiden vokset og blevet et førende forsikringsselskab i både Skandinavien og UK. Blev etableret i Norge i 2004, herefter Sverige i 2011 og derefter i Danmark i 2012. i 2016 begyndte man også med salg af forsikringer i Finland og UK. En stor del af den fremtidige vækst vil komme fra markeder uden for Norge. Tilbyder produkterne Property (bygning/løsøre/driftstab/maskinkasko/entreprise/m.v.) Erhvervs- og produktansvar Auto inkl. fragtføreransvar Transport Arbejdsskade Ulykke. Cyber-, Bestyrelsesansvars-, og Netbanksforsikring. Trak sig ud af markedet for boligsælgerforsikringer i 2018. 436 ansatte. Nøgletal Kurs: 165,60 Market Cap: 13.652B P/E: 10,97 Forward P/E: 10,18 P/S: 1,80 P/B: 3,31 Enterprise value: 14.794B Profit margin: 16,87% Operating margin : 14,63% ROE: 37,86% ROA: 4,56% Indtjeningsvækst kvartal: 12,50% Omsætningsvækst kvartal: 41,30% Udbytte: 4,78% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Virkelig stærke inden for det offentlige marked, hvilket sikrer stabil indtjening og udgør en voldgrav da det ofte er forbundet med specialviden at tilbyde dækninger. B2B sektoren er mere lukrativ end de private. Attraktiv forretningsmodel. Stærk finansiel position Mæglermodellen er stærk, fordi den er attraktiv for mæglerne. Det er virkelig en guldgruppe. Det nordiske markedet er i gang med en større transformation og åbner op for yderligere muligheder. Stort udbytte For de første 9 måneder af 2023 lå Combined ratio på 89.3% På trods af store stigninger syntes jeg stadig at man er fair prissat. Man har en anden tilgang end de gængse forsikringsselskaber der er rettet mod de private. Vokser konstant præmievolumen. Hvad taler imod ? Har tidligere tabt mange penge ved at at gå ind på nye markeder ved at dumpe priser Meget dårlige anmeldelser på den danske trustpilot. Signal værdien af dette er dårlig, omvendt så er deres segment nok ikke dem der skriver på trustpilot. Kæmper stadig på det danske marked af en eller anden årsag. Er allerede steget 250+% de seneste 3 år. Kommer fra 2 skuffende kvartalsrapporter der primært er drevet af dårlige investeringer. Når jeg læser om forsikringsselskaber så vil jeg høre om automatisering og ai, det hører jeg intet om. Odin Forvaltning solgte 20 oktober 2023 1 mio. aktier Lavt instituelt ejerskab (36%) øger volatilitet Som finansmarkederne ser ud, så er det ikke let at forrente pengene tilfredstillende. Jeg er ikke kæmpe fan af man i sidste kvartal valgte ikke at betale udbytte fordi man så store muligheder i de finansielle markeder. Holdning Stærk markedsposition, god forretningsmodel og en sund økonomi. Undrer mig lidt over man ikke er lykkedes på det danske marked endnu, men mon ikke det kommer. Ingen position
  • NKT eller Solar A/S? Nyt kabellager (kabeltårne) i NL.

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    NKT eller Solar A/S? Er PE (2023) stadigvæk ca 7,9 for Solar A/S? To uger tilbage og til dato ikke nogen 'profit warning' fra Solar A/S. Google Translate: "Leverer mere end 15 millioner meter kabel om året. »Solar Netherlands er en af ​​de største aktører inden for levering af kabler og er i top 3 i Holland. Vi leverer de fleste meter kabel til installationsvirksomheder, men vi vokser også til industrien. Vi har mere end 16.000 forskellige typer kabler i vores sortiment, og vi leverer mere end 15 millioner meter om året.' Sådan lyder ordene fra Stefan van de Meulen, der har været ansvarlig for at sammensætte udvalget af kabler i et år. Han fik sin erfaring som produktchef for forskellige detailorganisationer. "Udvidelsen af ​​DC er en stor udfordring. Først og fremmest at føre ordentligt tilsyn med flytningen af ​​kabelprodukterne fra Duiven. Nogle hjul og relaterede forsyninger er meget store, og det betyder, at der kræves særlig transport for at få hjulene til Alkmaar. Vi bygger også 2 automatiske 'kabeltårne', der bidrager til vores interne effektivitet. Vi øger vores leveringshastighed og kan udnytte pladsen på lageret bedre. Vi udmærker os ikke kun ved det høje antal meter vi leverer, men også ved vores evne til at skære tykke kabeltyper - op til 5x300mm. Vi udfører 16.255 kabelskær hvert år, hvilket er 67 pr. dag. Vi bemærker, at energiomstillingen også påvirker kabler. Efterspørgslen efter specifikke kabler vil stige, og vi vil skræddersy vores sortiment derefter. 'Som Solar kan vi tilbyde en samlet pakke. Så hvis du bestiller solpaneler eller ladestandere, kan vi også rådgive, hvilke kabler der er brug for og levere dem. Det er vigtigt for os at levere denne merværdi. Vi vil gøre det nemmere og mere effektivt for vores kunder." https://nl.linkedin.com/company/solar-nederland Bonus (nogle måneder gammel/ny video): https://www.linkedin.com/posts/solar-as_solar-is-your-trusted-cable-partner-at-activity-7106879183481360385-CS1e?utm_source=li_share&utm_content=feedcontent&utm_medium=g_dt_web&utm_campaign=copy
  • USA rentefald svækker USD

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De amerikanske rente faldt mandag og trak USD med ned. Spørgsmålet er om de seneste uger rentestigning er drevet af mere end blot og først og fremmest inflation? Mandag faldt de amerikanske statsrenter En overgang var faldet i markedsrenterne (10 årige) på næsten 20 basispoints Det er ikke kun meget, men rigtig meget De seneste uger har renterne været på himmelfart En kort overgang var 10 årige renter over 5 % Investorerne fokuserer ekstremt meget på inflationen og risikoen for at Federal Reserve hæver renterne yderligere Det er formentlig kun en mindre og reelt lille del af forklaringen på de stigende renter, som formentlig har mange fædre De seneste ugers yderligere aktieudsalg har gjort investorerne nervøse for alle risikofyldte aktiver; ikke kun aktier, men også obligationer Der kan have været en form for mini-kapitulation i obligation efter fortsatte kursfald og deraf følgende stigende renter. Investorerne har forsøgt sig endnu en gang med markedsrisiko, men brændt fingrene Mon ikke kinesernes fortsatte udsalg af USA statsobligationer har været en medvirkende årsag til fortsatte rentestigninger? Fornemmelsen for at Federal Reserve vil 1)hæve 1 gang mere; 2)holde renterne højere i en længere periode, kan have haft en yderligere effekt på i forvejen meget nervøse investorer Global usikkerhed tilsiger rentetop Om markedsrenterne definitivt har ramt toppen er svært at sige. Derimod er det efter min mening, og formentlig lidt imod den generelle opfattelse, klart, at der er mange flere årsager bag ved de seneste uge rentestigning end blot inflationen. Global nervøsitet og stigende renter ud fra et i forvejen højt niveau, er et umage par. Stigende oliepriser er i den henseende ikke en meget forklarende faktor, men mindre investorerne forventer et dramatisk olieprishop, som i dag, alt i alt er mindre realistisk Figur: USA rentekurve Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ [image: 116313_image001_36_.png]
  • ISS A/S

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er ISS A/S ISS A/S beskæftiger sig med ejendomsvedligeholdelse, håndtering af arbejdspladser og levering af facility services. De primære services er inden for rengøring, sikkerhed samt catering. Kunder findes i de fleste brancher og på globalt plan, med de største aktiviteter på det nordiske marked. Rengøring er den største del af omsætningen med 48% Klar til næste fase af OneISS-strategien 40.500+ kunder i 30+ lande 360.000 medarbejdere globalt og 7.500 i Danmark Kasper Fangel er forfremmet fra finansdirektør til er ny adm. direktør for ISS Nøgletal Kurs: 99,62 Market Cap: 18.463B P/E: 34,35 Forward P/E: 6,99 P/S: 0,23 P/B: 2,07 Enterprise value: 32.077B Profit margin: 0,75% Operating margin : 3,05% ROE: 6,42% ROA: 3,86% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 7,40% Udbytte: 2,10% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Firmaet blev stabiliseret under Jacob Aarup-Andersen Omsætningen har defensive kvaliteter Ekstra fokus på rengøring efter Covid Forventninger om udbytte til aktionærer med en årlig udbytteprocent på 20-40 % af resultatet Forventningerne ligger på 4-6% organisk vækst i de kommende år, for 2023 dog 7-8% Styrket processerne omkring tilbud på nye kontrakter Ekstra opmærksomhed på profitabiliteten af kontrakterne En fordobling af resultat ligger lige for, hvilket vil ændre prissætningen Forlængelse og udvidelse af flere nøglekunders kontrakter viser en rekordhøj fastholdelsesrate Q2 2023 viste organisk vækst på 10.4% Skal man have folk tilbage på kontorene i højere grad, så kræver det arbejdsmiljøer, der lever op til højere standarder også hvad angår hygiejne og desinfektion. Forventningerne til frit cash flow på DKK 2 mia. i 2023 Hvad taler imod ? Nedlukningerne var en dyr affære da folk ikke var på kontorene Trenden med færre kontorpladser og flere hjemmearbejdspladser/dage er kommet for at blive. Arbejder selv et sted, hvor der er 100% op til den enkelte, hvor man arbejder fra. Forsvaret har opsagt kontrakt på tre milliarder kroner omfattede blandt andet rengøring og kantinedrift på landets kaserner. Lav margin forretning Betydelig mængde gæld Stramt arbejdsmarked udgør stadig en risiko da man er løntung 67% Afgang af CEO Jacob Aarup-Andersen gør flere investorer igen har tabt interessen. et frasalg af den franske forretning der kostede en nedskrivning på 1.257 mio. kr og sætter tvivl om hvilken værdi de øvrige aktiver egentlig har. Kæmper stadig med skuffende marginer. Holdning Flot som er lykkedes med turnaround og jeg tror godt man kan se en markant forbedret forretningen inden for få år. Jeg er ikke lige så vild med forretningen som de fleste andre, primært fordi det er lav margin forretning og man er meget personaletung. Ingen position
  • DSV: Præciserer til konsensus

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet DSV præciserer deres forventninger til konsensus. Omsætningen er prispresset og DSV forbliver prisdisciplineret DSV leverer et fornuftigt kvartalsregnskab De præciserer deres årsforventninger til indtjeningen til omtrent konsensus: 17,5-18,5 mia. (konsensus 18,041) (EBIT) Omsætningen ligger klart under forventningerne i alle divisionerne; mest i Road Resultat før skat er ca. 10 % under forventningerne både med hensyn til resultat før og efter skat DSV kører indtjeningen sikkert hjem. De forbliver prisdisciplinerede og holder sig i indtjeningssporet. Konjunkturerne presser formentlig forretningsomfanget Det er formentlig noget vi kommer til at se fra andre selskaber også (bl.a. Maersk og nok især NTG) DSV laver selskab med Saudisk Partner til 10 mia. USD. DSV ejer 49; NEOM ejer 51 % Konjunkturer viser sig Fornuftigt regnskab, som viser at konjunkturerne bider - selv på DSV. Andre har det formentlig vanskeligere og hårdere og har ikke nødvendigvis den luksus det er at sige nej til forretninger med lavere indtjening, som DSV gør [image: 116315_376883650_827686776023217_6937603734193383364_n_2_.jpg]
  • Oversvømmelse er ingen katastrofe for forsikringsselskaberne

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Oversvømmelserne gør ondt, men det er ikke en forsikringskatastrofe for selskaberne Sidste uges kombination af vindretning og -hastigheder har medført store skader For de enkelte husejere og andre, kan skaderne være betydelige og bekostelige Forsikringsselskaberne mærker en betydelig travlhed i anmeldelse af skaderne De samlede udgifter kan løbe op i mia. størrelse i worst case For forsikringsselskaberne er skaderne dog reelt moderate Langt hovedparten af skaderne vil skulle dækkes som stormflod og skal anmeldes til Naturskaderådet Erstatninger hertil dækkes fra det bidrag, som forsikringstagerne betaler via brandforsikring. Samlet er det DKK 40 per police: https://www.naturskaderaadet.dk/forsikringsselskaber/naturskadeafgift/ For de resterende skader, som skyldes blæsevejr, kommer forsikringsselskaberne til at dække skaderne Disse skader er formentlig en mindre/moderat/lille del af de samlede skader Samtidig gik skaderne - hvor voldsomme de end er, udenom de allerstørste danske byer Endelig har selskaberne en genforsikring, som varierer lidt, men som i hovedsagen limiterer den samlede regning til lidt over 100 mio. per hændelse for de største selskaber. Det samlede men individuelle loft over hvor meget en enkelt skade kan komme til at koste, blev den indførte praksis efter december stormen 1999 (Adam). Denne storm havde et historisk ødelæggelsesomfang på mange mia
  • Modregning fra First North Sverige

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej, jeg hørte med et halvt øre i millionærklubben, at man ikke kan trække et tab fra aktier handlet på First north Sverige. Jeg har eks gomspace, som jeg gerne vil sælge for at modregne i en anden gevinst? Kan nogle hjælpe med afklaring.
  • Aktier: Det er renten, som er problemet!

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Der er ikke en, men en række forskellige årsager til, at aktierne er under massivt kurspres. En faktor betyder mere end de andre: Renterne! For nogle aktier er stigende renter en udfordring. For andre er det frygten for rentefald, som presser. I 2023 har de større danske/skandinaviske banker leveret i nærheden de bedste regnskaber og den højeste egenkapitalforrentning nogensinde. Hvis man spørger analytikerne er det ikke kun et forbigående 2023 event, men et 2023-2025 udsigt. Indtjeningen for de 3 år konvergerer. Alligevel køber investorerne ikke ind på, at de gode tider for bankerne varer ved. De gode regnskaber er først og fremmest skabt af de stigende renters indflydelse på rentemarginalen, som er bankernes "bread and butter". Investorerne tror dog de gode regnskaber er forbigående. Enten fordi tab og hensættelser vil være markant stigende de kommende kvartaler og/eller fordi de højere renter er et forbigående fænomen. For udvalgte større banker (eksempelvis men ikke begrænset til Sydbank, Jyske Bank Danske Bank og Nordea) vil 40-45 % af aktiekursen blive tjent hjem fra 2023-2025, baseret på analytikernes estimater. Det er et tegn på høj indtjening og/eller en moderat aktiekurs, eller en kombination af de to forhold. Når renterne igen "normaliseres" vil det have en indflydelse på rentemarginalen, og det vil påvirke indtjeningen. Udenfor bankerne er aktieinvestorerne ekstremt nervøse af af 2 andre årsager. På den ene side betyder stigende renter, at typiske "udbytteaktier" har fået konkurrence fra obligations- og kontantafkastet. Hvis en 10 årig rente er 5 % eller "kontantafkastet baseret på amerikanske FED funds, som aktuelt er 5,25 % uden risiko, er det en større konkurrent til et selskab, som giver 3-5 % i direkte afkast som udbytte. Samtidig presser stigende renter nutidsværdien af den fremtidige indtjeningsstrøm for selskaber udenfor den finansielle sektor. Jo mere renterne stiger og jo højere de er, jo lavere er aktiekursen alt andet lige Stigende renter viser investorvildrede i flere retninger Stigende renter har vendt investeringsverden helt på hovedet. Mange nyere investorer har aldrig oplevet effekten og konsekvenserne af stigende renter, og formentlig ikke kombinationen af høj inflation, stigende renter og aktiepres. Investorerne er vant til, at centralbankerne understøtter en svækket økonomi. Denne gang er situationen den modsatte.
  • Nye Wegovy salgs data fra Danmark og Norge

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Så er de danske data blevet opdateret. Der var rekord mange danskere der i August var på Wegovy. Nemlig g 61.425 personer, der i alt har indløst 68.632 recepter. Vi ser dermed tilbagevenden til et stigende antal dansker der mdr til mdr starter op på Wegovy. I juni var det 58.853 Juli 56.461 Aug 61.425 Så august markerede det endelige brud over 1% af hele den danske befolkning, der nu aktivt er på wegovy. I August oplevede Wegovy en fremgang på 4,3% over juni som var den mdr hvor der hidtil var flest danskere på Wegovy. Hvis vi tager de 2 første mdr af Q2 vs de første 2 mdr af Q3, så er antallet danskere på wegovy steget med24,7%!! Så væksten fortsætter i dén grad selvom enkelte analytikere er begyndt at gardere sig mod et skuffende Q3. Blot en kort gentagelse fra sidste danske update. Hvis vi tager udgangspunkt i den danske udrulning på 1% af den danske befolkning, og på tilsvarende vis regner på blot én procent af den amerikanske befolkning. Så svare det til en oms på godt 200 mia dkk for 12 mdr behandling til den gældende US wegovy pris inkl rabat. Så det ER ekstremt store tal og impact den nye gruppe af anti fedme medicin Norge Tilsvarende er der også kommet september data fra Norge. Nedenstående tal er i rækkefølge Ozempic, Wegovy, Saxenda, total ozempic/Wegovy/Saxenda, og total novo oms i Norge. 67 mio, 81 mio, 27 mio, 175 mio, 227 mio Sep data fra Norge er den første nedgang vi har set i laaaaang tid. "synderen er faldet i ozempic fra 99 mio til 67 mio i sep. Modsat var det ny rekord fra Wegovy, som i aug solgte for 70 mio, vs 81 mio i sep. Hvis vi ser på Q2 vs Q3 salg i Norge Q2 620 mio Q3 754 mio. Ergo en vækst på 21,6%. Nu kan vi ikke bare kopiere novo salg i Norge, og fortage simpel skalering op. MEN 21,6% vækst fra Q2 til Q3 er signifikant over hvad analytikerne regner med. Selv hvis vi "bare" sagde 1. halvår +21,6% så er vi over 235 mia. Og er der nogen der tror på de ikke øger salget endnu mere i Q4? Total novo salg jan-sep er 1,875 mia nrk. En stigning på 67,9% over samme periode i 2022. I øvrigt har sundhedsmyndighederne i både Canada og Ireland, for nyligt været ude at sige der kommer øget leverance af Ozempic fra medio okt. Så noget kunne tyde på det er bekræftelsen på ny produktions kapacitet er oppe at køre og det får effekt i markederne her medio okt. Alt i alt er det hvis ikke så tosset endda. Jeg har samlet flere novo op da jeg tror på en ny stigning igennem kurs 700, når Novo her til nov, præsentere rde fulde SELECT data. Altså data fra det store SELECT fase 3 Studie, med 17.000 personer der har fået ozempic i op til 5 år. De analytikerkald Novo har haft siden offentliggørelse af topline data, har de lydt som en 6 årig der hopper og jubler og er ved at gå ud af sit gode skin i bare begejstring over hvad de snart må fortælle resten af oververden. Vi ved allerede der er 20% reduceret risiko for alvorlige hjertekar anfald når patienten er på ozempic vs placebo. Men hvad mere. Udover de kraftigt har indikeret der ikke er noget at komme efter hvad angår den undersøgelse EMA er i gang med om forøget risk om selvmordsforsøg
  • XBRANE - Partneraftale for Ximluci

    13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Ser ud til at Xbrane går efter partneraftale for Ximluci inden USA lancering (nævnt som første punkt) så mulighed for at info omkring en sådan aftale kan komme anyday [image: 116197_IMG_2774.jpeg]
  • Lidt tanker om inflation og skat

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg vil gerne dele mine tanker om dette emne i håb om at kunne få noget af det gode modspil, som man ofte ser i debatten her. Når vi ser inflation tænker mange på at tingene bliver dyrere. Men man kan efter min mening sagtens vende det om, og i stedet sige at det er pengenes værdi der falder, da man kan købe færre varer for de samme penge. Nogle betegner inflation som en skjult skat, og det er efter min mening ikke helt forkert, selvom det ikke er en "skat" der går i de offentlige kasser. Vi opgør vores formuer i penge, og når pengene bliver mindre værd, bliver fores formuer også mindre værd. Så uanset om man vil kalde det en skjult skat medfører inflationen at man kan købe mindre den dag man skal bruge formuen. Men vores skatteregler betyder også mere direkte, at der kommer flere penge i de offentlige kasser fra os i form af skatter, når vi f.eks. ejer og handler aktier. Hvis vi investerer i frie midler, gælder realisationsbeskatning - og den gøres op i kroner og øre uanset pengenes værdi. Så lad os antage man køber en aktie og sælger den et år senere med en profit på 5 procent, mens inflationen i perioden har været 10 procent. Da pengene er blevet 10 procent mindre værd i perioden har man reelt lidt et tab regnet i købekraft, men man bliver alligevel beskattet af en profit på 5 procent. Hvis man i stedet ser på et pensionsdepot, gælder lagerprincippet. Man bliver beskattet af årets stigning i kroner og øre, uanset om pengene er blevet mindre værd. Så lad os f.eks. sige man slet ikke har handlet i pensionsdepotet, har fået 5 procent i udbytter, og inflationen i året har været 10 procent. Så har man igen lidt et tab på omkring 5 procent i købekraft. Men man bliver beskattet af en profit på 5 procent. Min tese er at det offentlige tjener godt i skatter ved en høj inflation. Og især Nationalbanken "tjener" godt på inflationen, da de penge de har udstedt regnskabsmæssigt er et passiv for dem. Om ikke andet tjener de naturligvis på at hæve deres renter. Men hvad synes du?
  • Hvilke store aktier er attraktive nu?

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvilke store aktier synes I der er attraktive/billigt prissat nu? Gerne nogen der "plejer" at komme igen. Gerne amerikanske, men ikke et krav. Hvorfor mener du netop den eller de aktier er interessante?
  • Tesla leverede en indtjeningsskuffelse

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla skuffede investorerne. Alligevel ser det ud til at reaktionen bliver afmålt fra de investorer, som tror casen langsigtet er intakt Tesla leverede en indtjeningsskuffelse EPS på 0,66 var ca 10 % under 0,73 forventet Omsætningen på 23,35 var ca. 1 mia USD under 24,3 forventet Margien dykkede markant og noget under det forventede. Marginen fremgår af figur, som er fra Teslas regnskab i går Elon Musk var pessimist på conf call. Primært på grund af krige i verden og høje renter Der går en rum tid - måske længere end nogen tålmodighed rækker til, før Truck divisionen for alvor begynder at bidrage til indtjeningen Tesla gentog 1,8 mio. årsleverance målsætningen. Det svarer til ca. 476000 biler i Q4 og lidt over 17 % vækst i forhold til samme periode sidste uge Større skuffelser - moderat kursreaktion Tesla skuffede og reaktionen udebliver formentlig ikke. Eftermarkedet tilsiger en 4 % nedtur. Hvis det bliver ved det, når handlen starter er det reelt billigt sluppet, kortsigtet (Klik på billedet for at gøre det større) [image: 116227_image001_35_.png]
  • Udlændinge må vente 2-3 år på aktieudbytter

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    A
    SKAT byder os udenlandske investorer en årelang ventetid på tilbageholdte aktieudbytter på 2 - 3 år. De siger det skyldes svindelen tilbage fra 2012 på 12 mia dkr. Jeg kan forstå, at aktier handlet i udenlandske banker, skal ses grundigt efter. For mit vedkommende drejer det sig om udbytter på dkr 45.000, fra danske selskaber, handlet i stor dansk bank. Mit tilgodehavende kører nu på 2.år, og jeg rykkede for nyligt for beløbet, og fik det svar, at det ikke var muligt at fremskynde udbetalingerne pga svindelsagerne. Jeg kunne dog forvente at få renter af beløbet efter 6 måneder. Men der kunne gå op til 18 måneder endnu, hvilket vil bringe ventetiden op på 3 år. Dette er vanvid, da bilagene er fra dansk bank, og altså 100% identiske med de bilag danskboende investorer modtager, bortset fra adressen. For mig er konsekvensen, at jeg fravælger udbyttebetalende selskaber, også fordi jeg skal afregne den del af udbyttet, til det land jeg bor i, længe før de 3 år er gået, da landet har aftale om dobbeltbeskatning med Danmark. Jeg går ud fra masser af udenlandske investorer også fravælger investeringer i udbyttebetalende danske aktier, og det vil i givet fald flytte mange investeringer bort fra Danmark. Udbytteskatten er trods alt på 28%.
  • Warren Buffet og Teknisk analyse

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lige lavet en lille dansk video, hvor jeg beskriver min tilgang til TA ved at kigge på et citat af Warren Buffett. Mange vil påstå, at Buffet og teknisk analyse ikke har noget med hinanden at gøre. Og det for så vidt rigtigt. Men i videoen her kigger jeg på ét af Buffetts citater, der meget præcist beskriver, hvordan jeg ser Teknisk analyse, og hvordan det styrer min tilgang til investering med TA. https://www.youtube.com/watch?v=R7_C06ZORVA