Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Ørsted - Hvordan kunne det gå så galt, så hurtigt?

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommetar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet 2023 vil blive husket for Novo Nordisks fede år, men det vil også husket for den meget hurtige Ørsted nedtur. Her er 4 nedslag 2023 bliver et skræmmende og måske definerende år for Ørsted På den gode måde, hvis der kommer en total genstart og mulighed for "helt forfra". Det kræver dog meget store ændringer, og ikke mindst en organisation som skal omkostningsmæssigt på "tilpasning" 2023 - Året der gik - dårligt I januar besluttede Ørsted at købe sin minoritetspartner i Ocean Wind 1 ud: https://www.offshorewind.biz/2023/01/18/orsted-to-take-full-ownership-of-ocean-wind-1-offshore-wind-project/ I juni holdt Ørsted kapitalmarkedsdag med 3 store budskaber: 475 mia. investeringer fra 2023-2030 til 50 GW havvind og en profitabilitet på +150-300 over WACC: https://orsted.com/en/media/newsroom/news/2023/06/20230607684111 I underkanten af 3 måneder senere den 29/8 advarede Ørsted om potentielle nedskrivninger på 5+5+6 = i alt 16 mia. på grund af forsinkelser + skat + renter: https://orsted.com/en/company-announcement-list/2023/08/oersted-announces-anticipated-impairments-on-its-u-71411 Målsætning om en 14 % afkast på ROCE frem til 2030 blev fastholdt Den 1. november nedskriver Ørsted 28,4 mia. på amerikanske projekter og advarer om yderligere 8-11 mia. reservationer i 4. kvartal. Samlet set op imod 40 mia. i Reservationer. Fra 0-40 mia. på 10,5 måneder. Året startede med at de købte den amerikanske partner ud i et projekt, som i dag er skrinlagt. Renterne er steget i et omfang, som ikke gør det legitimt at gennemføre en række projekter. 475 mia. ambitionen må være kraftigt under revurdering. Investorerne er skuffede, irriterede, resignerende og spørger sig selv: Hvordan kunne det gå så galt? Hvordan kunne det gå så hurtigt? Ha(r)vde Ørsted ingen backup plan og allerede sikret inputomkostningerne? Hvad med fremtidens renteudfordringer? Hvad med 475 mia./50 GW og 150-300 spread over WACC? Figur: Kursudvikling 2023, Ørsted Kilde: Nordnet [image: 116498_image002_26_.png]
  • Stenocare - Update: Rekordsalg i 2023 og break-even i 2024

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO This information is information that STENOCARE A/S is obliged to publish in accordance with the EU Market Abuse Regulation. The information was provided by the contact person below for publication on Nov 6, 2023. For 4 years, STENOCARE has been working hard to reach and exceed the sales volumes of 2018 and 2019, its first two years of successful operation. This announcement is made ahead of the Q3-22 report in order to share with the market the recent positive development in sales and the related updated guidance for 2023 and 2024. For more details, see graph in attachment to this press release. Læs resten af meddelelsen i vedhæftning. Stenocare har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com 116569_2023_11_06_STENOCARE_Updated_guidance_for_2023_and_2024.pdf [image: 116569_Graph___Sales_overview_2018_to_2024.jpg]
  • ØRSTED'S GRAND FIASCO - Dagens højde punkter (fra PI, NN...)

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Nedskrevet værdier for 28,4 mia Ørsted har nu en markedsværdi på 142 mia. kr. efter onsdagens kursfald på 25,7 pct. - og årets nedtur er på 60 pct. >>Ørsted har ikke aktuelt planer om at skulle sælge nye aktier trods onsdagens melding om nedskrivninger for 28,4 mia. kr. og potentielle hensættelser for 8-11 mia. kr. USA siger "pass" (see Phil Murphy link nedenfor), EU politikerne har kun "talegave", desværre ingen "hard cash". Per Hansen: Men det er ingen løsning at få mere kapital ind, hvis man ikke kan forrente denne kapital tilfredsstillende >>Ørsted-aktien har accelereret sit fald i løbet af den netop overståede telekonference med aktieanalytikerne og ligger onsdag eftermiddag knap 10 pct. lavere, end da telekonferencen startede kl. 14. Tilliden er væk, telekonference røgede under Q&A (omkring 14:40? Ulykken ramt også deres IT system) >> Vi har ingen planer om at ændre eller afvige fra vores udbyttestrategi, siger han. Hvad hjælper det når aktien er styrtdykket 60pct siden årets start. Han må hellere bruge tid på at styre underleverandører. https://www.euroinvestor.dk/nyheder/strateg-har-gransket-oersteds-regnskab-ser-kompleks-og-ubehagelig (kun 6,2 mia kroner skyldes renteændringer, resten skyldes primært underleverandørerne) >>- Vi startede reelt udviklingen og dermed også det at forpligte vores investering meget tidligt i processen. Det tager vi ved lære af og vil selvsagt aldrig gøre igen, hvis der er sådan en risiko, siger Mads Nipper til MarketWire. >>At Ørsted nu endeligt trækker stikket er dels drevet af forsyningskæderne, hvor Ørsted har set yderligere forsinkelser. >>- Det gør, at projektet i princippet ville blive så forsinket, at vi skulle ud og genforhandle kontrakter. Det ville forværre projektet markant, siger Ørsted-chefen. https://www.nordnet.dk/markedet/nyheder/1008437717 Det tager næsten 3 år for ham selve at indse problemet, han uddelegerer måske for meget. >>En anden væsentlig faktor er projekternes alder. Ocean Wind 1 nærmer sig sin femårs fødselsdag, og dengang projektet blev besluttet, så verden anderledes ud, som Mads Nipper formulerer det. Regningen kan måske delvis sende til Henrik Poulsen >>Ørsted får det svært i USA fra idag Demokraterne vil sagsøge Ørested. Republikanerne er super glad idag, "Guvernør Phil Murphy og hans demokratiske lovgiver benægtede på det kraftigste enhver sammenhæng mellem deres stræben efter at industrialisere vores kyst og døde havdyr, mens de skovlede skatteyderstøttede incitamenter til et udenlandsk selskab" https://newjerseyglobe.com/climate/statements-on-orsteds-cancellation-of-offshore-wind/ >> Goldman Sachs rendevouz? Black Friday er start hos Ørsted >> Ørsted nævnes som muligt opkøbsmål for norske Equinor efter gigantisk nedtur https://nyheder.tv2.dk/business/2017-10-12-amerikanere-tjente-12-milliarder-paa-dong-men-staten-har-tjent-55-milliarder https://proinvestor.com/boards/116443 [image: 116462_total_impairment_28_4_mia.jpg]
  • Shortpositioner på danske aktier

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mandag d. 6. november 2023 Novozymes A/S 13,03 03-11-2023 Netcompany Group A/S 10,26 03-11-2023 Bavarian Nordic A/S 8,82 03-11-2023 ChemoMetec A/S 8,11 03-11-2023 GN Store Nord A/S 6,03 03-11-2023 Ambu A/S 5,92 02-11-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,32 03-11-2023 Zealand Pharma A/S 4,09 03-11-2023 Royal Unibrew A/S 3,56 03-11-2023 ISS A/S 3,25 03-11-2023 NKT A/S 1,86 02-11-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,83 30-10-2023 Demant A/S 1,82 02-11-2023 Torm plc 1,81 03-11-2023 H+H International A/S 1,61 02-11-2023 Noble Corporation Plc 1,57 02-11-2023 Pandora A/S 1,54 03-11-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,52 02-11-2023 ALK-Abelló A/S 1,45 03-11-2023 Rockwool A/S 1,44 02-11-2023 Tryg A/S 1,31 19-10-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 1,07 23-10-2023 H. Lundbeck A/S 0,94 26-10-2023 Ørsted A/S 0,9 03-11-2023 Topdanmark A/S 0,67 25-10-2023 Sydbank A/S 0,6 02-11-2023 Alm. Brand A/S 0,59 27-10-2023 Carlsberg A/S 0,55 02-11-2023 DSV A/S 0,52 03-11-2023 Coloplast A/S 0,5 20-10-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,4 02-11-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,39 12-10-2023 Genmab A/S 0,39 02-11-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,38 03-11-2023 Jyske Bank A/S 0,38 02-11-2023 SP Group A/S 0,3 19-10-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,3 31-10-2023 CBrain A/S 0,29 10-10-2023 Danske Bank A/S 0,2 18-10-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Novo Nordisk A/S 0,1 30-10-2023 Trifork Holding AG 0,1 27-10-2023 Brdr. A. & O. Johansen A/S 0,1 01-11-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Vestas: Fornuftigt prissat hvis ambitionerne kan indfries

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Vestas aflægger sit kvartalsregnskab på onsdag den 8/11. Her er nedslagspunkter og et PERspektiv på prisfastsættelsen Det har udviklet sig som vinden blæser økonomisk for Vestas og investorerne de seneste år, som det fremgår af nedenstående kursgraf over de seneste 3 år Samlet set er der tale om et kursfald på 25 %. Det er skidt, men er dog meget bedre end eksempelvis for Ørsted, som har oplevet et kurskollaps Når det kommer til indtjeningsudsigterne, er det stadig et "vent og se" og som en dåse, som løbende er blevet sparket længere ned ad vejen 2025 forventningerne og ambitionerne om en EBIT margin på 10 % fra Vestas' side er der dog ikke blevet ændret ved; endnu da og det sker formentlig ikke de kommende 1-2 kvartaler, hvis overhovedet De seneste priser på annoncerede møller peger i retning af at Vestas har formået at få gennemført prisstigninger og samtidig er der udvalgte inputfaktorer, som har givet sig en del; herunder bl.a. transport. Den kombination er en god cocktail En ting er her og nu. Noget andet er hvad konkurrenterne gør; hvordan det går hos dem og hvad kunderne tænker om det som sker? Nordex tal for Q3 med hensyn til pris/MW på 0.79 for nye ordrer er alt for lavt Siemens Energy er et helt kapitel for sig med deres udfordringer. Det er en mere eller mindre offentlig hemmelighed, at de har kvalitets- og økonomiproblemer. Det er en meget skidt cocktail, som gør, at der ikke er noget kvik-fix for deres udfordringer, og at det er mindre sandsynligt, at der kan komme en finansiel og økonomisk ridder, som kan redde dem. Tænk blot på, at vindenergi er en kapitaltung industri med 20-30 års investeringshorisont. GE Wind er mest Nordamerika, og det er måske bl.a. her udfordringer med profitabiliteten er mest tydelige jævnfør Ørsted og mange andre ting de seneste uger Kinesiske vindmøller er en helt anden diskussion om geopolitik og statsstøtte Kommer ketchuppen ud af flasken i 2025? Hvis Vestas kan levere på sine 2025 målsætninger, er der upside til konsensusestimater på aktuelt 8,44 % EBIT margin (Vestas: 10 %). Spørgsmålet er om Vestas kan det ud fra det nuværende niveau omkring +/- 0-punktet? For taler at konkurrenterne er meget mere udfordrede end Vestas, som heller ikke selv kan siges at have det specielt let, dog. Imod taler, at det kniber for vindkunderne at få gennemført projekter og få økonomi i dem: Lex Ørsted. Hvis ketchupeffekten kommer, kan der være en fornuftig fremtid for aktien. Hvis ikke, er den dårlige konstatering, at aktien ikke prismæssigt er nogen gavebod omkring P/E 19x for 2025. Figur 1: Kursudvikling, 3 år, Vestas Kilde: Nordnet [image: 116545_image003_13_.png]
  • Crayon Group Holding ASA

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Crayon Group Holding ASA Crayon fungerer sammen med dets datterselskaber som en kundecentreret it-rådgivningsvirksomhed. Software & Cloud Direct - Licenstilbud fra softwareleverandører som Microsoft. Software & Cloud Channel - Tilbud til hostere, systemintegratorer og uafhængige softwareleverandører (ISV) Software & Cloud Economics - Værktøjer til Asset Management-kapaciteter (SAM) og optimering af licensudgifter. Consulting - Services relateret til infrastruktur rådgivning, cloud-migrering og udrulning Admin & Shared services - administrationsomkostninger for virksomheden Kerneværdier som integritet, tempo, kvalitet og smidighed. Selskabet har en stærk markedsposition i Norge og resten af Norden Certificeret UN Global Compact-virksomhed Hurtigt voksende global leder der betjener 46 lande Fokuserede oprindeligt kun på Microsoft-licenser der er en jungle i forhold til prisstrukturer, men tillader nu også administration af cloud-ressourcer og SaaS-licenser fra forskellige leverandører. En af de udvalgte partnere, der kan tilbyde Microsoft 365 Copilot. 3.878 ansatte Kommer med Q3 resultater på onsdag d.8 november 2023 Nøgletal Kurs: 66,85 Market Cap: 5.987B P/E: 0,00 Forward P/E: 9,44 P/S: 1,02 P/B: 2,10 Enterprise value: 7.631B Profit margin: -1,14% Operating margin : 14,40% ROE: -2,99% ROA: 1,94% Indtjeningsvækst kvartal: 1.050,00% Omsætningsvækst kvartal: 21,10% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Mindre selskaber har behov for ekspertisen der ligger i de avancerede software kampagner og sammensætninger. Fundamental stigende efterspørgsel efter IT-tjenester Stærk spiller i forbindelse med at virksomhederne får migreret deres onprem systemer til clouden. Forretningsmodel har været en succes, og selskabet har vokset hurtigt de seneste år. Har forskellige teams af erfarne eksperter, der kan tilbyde rådgivning og tjenester af høj kvalitet Licensforretning giver defensive kvaliteter. Virksomhedens digitale transformationer fortsætter og gør at man anvender mange software produkter der kræver værktøjer til administrationen af disse. Fortsat stærk vækst på tværs af alle markedsklynger og segmenter. Software Asset Management (SAM) markedet forventes at vokse 18% CAGR frem mod 2028 Stærkt vækstmomentum fortsætter og bruttoavancen er stigende. Man er tæt koblet til en så succesfuld platform som Microsoft leverer, hvorfor man kan hægte sig på denne licens efterspørgsel. Efterspørgslen i Norden er fortsat høj, og regionen leverer fortsat stærk vækst på tværs af forretninger Alle forretningsområder udviklede sig positivt i Q2 2023 Hvad taler imod ? Licensvidereformidling er en lavmargin forretning. Kræver at man er så stor, at man har skala fordele. Kommer fra en række negative kvartalsrapporter der har gjort selskabet er faldet 33% i år. Det virker som en aktie, hvor shortsælgerne sidder med ekstra informationer der gør de får shortet korrekt op mod regnskaberne. Negativt momentum. Konsulentmargin er faldende på grund af fortsatte investeringer for at understøtte vækst og gennemløbstid i prisstigninger for at udligne inflation. Er overrasket over de store udsving i forretningen fra kvartal til kvartal, jeg her svært ved at gennemskue. Stigende renteudgifter som resultat af stigende rentebærende gæld og nye lejekontrakter. Med et betydeligt antal transaktioner og afviklinger i fremmed valuta er man følsom for valutaændringer. Man er ekstremt afhængige af de store leverandører som Microsoft efterlader margins til partnerkanalen for at have en forretning. Det er der i dag, men svært at spå om fremtiden. Man tilbyder ikke noget unikt som andre ikke også gør, hvilket gør man kan risikere at det på sigt bliver en stor krig på margins. Holdning Er i mit daglige arbejde kunde hos selskabet, hvor nogle af licenserne købes igennem til vores kunder. Man kan diskutere om de er gået for meget i vækst mode for tidligt, men det er vigtigt at forstå at alt handler om skala i det marked. Syntes man er gået fra overvurderet til fair vurderet og jeg overvejer en position. Virksomhederne er i dag fokuseret på effektivitet gennem digital transformation, og softwareudgifter er en del af dette.
  • Er det nu vi skal købe kvalitetsaktier i MidCap og SmallCap?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    På Yahoo Finance er der lige nu en interessant (og åben) artikel om mulighederne på de lidt - måske - overset kvalitetsaktier. Det gælder ikke nødvendigvis danske aktier, men måske kunne det være godt at få fokus lidt væk fra NOVO-land. https://finance.yahoo.com/news/markets-forgotten-stocks-could-lead-201501219.html
  • AQ Group

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er AQ Group AQ Group er en global producent af komponenter og systemer til industrielle kunder med høje krav. Forretningen er organiseret i to segmenter: System og Komponent. System omfatter forretningsområder Elskabe og Systemprodukter. Komponent omfatter Sprøjtestøbning, Induktive komponenter, Ledningssystemer og Pladebearbejdning. AQ har fabrikker i Sverige, Bulgarien, Serbien, Ungarn, Estland, Polen, Litauen, Mexico, Italien, Indien, Kina, Finland, USA, Canada, Brasilien, Tyskland og har historisk opkøbt eller startet nyt selskab hver år siden 2008. Kan i øjeblikket tilbyde design og produktion af induktive komponenter i Europa, Kina, Indien og USA. Har inden for nogle nicher induktive komponenter opnået en position som en af fem førende virksomheder globalt. Mange af deres kunder arbejder med elektrificering og energieffektivitet 7200 ansatte Nøgletal Kurs: 465,00 Market Cap: 8.507B P/E: 13,49 Forward P/E: 0,00 P/S: 0,98 P/B: 2,29 Enterprise value: 8.936B Profit margin: 7,25% Operating margin : 9,31% ROE: 18,89% ROA: 7,17% Indtjeningsvækst kvartal: 72,30% Omsætningsvækst kvartal: 25,60% Udbytte: 0,72% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Dygtig ledelse der er mestre i opkøb. Leverandør til industrien hvor det er nemmere at hæve margins end forbrugerne Har stort fokus på kvaliteten af det leverede Nye fokusområder inden for EV, vedvarende energi, medicin, toge, energilagring Målsætning om at vokse 15% om året med 8% margin. Lav nettogæld, hvilket muliggør fortsatte investeringer i udvidet produktionskapacitet og opkøb. Involveret i rigtige mange fornuftige fokusområder, og besidder produktionskapacitet mange steder. Oplever stærk efterspørgsel efter elektrificering. Fokus på organisk vækst, mens man afventer lavere priser på opkøbsmål. Integrationen af Schaffner-opkøb er afsluttet. Stærk vækst og fortjeneste normaliseret til at være på niveau med resten af gruppen Vinder nye projekter og produkter til nye og eksisterende industrikunder Decentrale model med eget kundeansvar fungerer Produktivitetsforbedringer i virksomhederne i Mexico, Estland, Polen, USA og Canada gør resultatet er tilfredstillende. Der er brug for induktive komponenter overalt, hvor der er strøm, på alt fra printplader til tog, både og til at drive/oplade/konvertering af el Ved udgangen af Q3 var lageromsætning forbedret, så man nu er oppe på 3 gange/år Markant bedre cash flow fra driftsaktiviteter Vurderer selv at man på trods af økonomisk usikre tider har gode forudsætninger for at fortsætte deres vækstrejse. Hvad taler imod ? Lavmargin forretning hvor man ligger i spændet 6-8% med et mål på 8% Som industri er man hårdt ramt af stigende inputomkostninger Behov for yderligere prisstigninger for at kunne levere forventet marginer Lager opbygningen har været meget voldsom Målet for lageromsætning er 3.5 gange/år, som man længe har lagt langt fra, dog i bedring nu. Har døjet med skalleringsproblemer i forhold til nye produkter og behov, hvilket betyder at man har kunder, der i øjeblikket ikke er tilfredse med kvalitet og leveringspræcision. Holdning Det er et problem at sektoren kører med lave marginer generelt. Jeg syntes at de forretningsområder ens virksomheder arbejder inden for virker attraktive. Ingen position
  • Maersk - Delårsrapport 3. kvartal 2023

    17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Delårsrapport 3. kvartal 2023 (kun på engelsk) 3.11.2023 08.00 • GlobeNewswire • Vedhæftet delårsrapport for 3. kvartal 2023 for A.P. Møller - Mærsk A/S (kun på engelsk). Administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk A/S, Vincent Clerc, udtaler: "Vores industri befinder sig i en ny virkelighed med afdæmpet efterspørgsel, priser tilbage på historiske niveauer og inflationspres. Siden sommeren har der været overkapacitet i de fleste regioner og ingen mærkbar stigning i ophugning eller oplægning af skibe, hvilket presser priserne. På baggrund af de nuværende og kommende udfordringer, har vi løbende optimeret forretningen, tilpasset organisationen, og styret omkostningerne stramt. Vi fastholder vores strategiske fokus på at opfylde vores kunders behov for fleksible og robuste forsyningskæder og derigennem forfølge vækstmulighederne inden for vores havne- og logistikforretning." Kontaktpersoner: Head of Investor Relations, Stefan Gruber, tlf. +45 5357 1650 Head of Media Relations, Jesper Løv, tlf. +45 6114 1521 Vedhæftede filer https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/4a28dc7e-4ae7-4eaf-a913-2fe0ad7867e9 https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/67674dd5-4c50-4465-be07-127add81bee3 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401672136
  • Sampo Oyj

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Sampo Oyj Sampo Group er en stor forsikringskoncern der består af moderselskabet Sampo plc, If Skadeforsikring, Topdanmark A/S, Hastings Group. Moderselskabet Sampo plc administrerer datterselskaberne. If Skadeforsikring opererer i Norden og de baltiske lande, gennem datterselskaber i Sverige og Estland Topdanmark opererer i Danmark og her har man et 48,3% ejerskab af Hastingsgroup opererer i Storbritannien og Gibraltal. Mandatum blev udskilt af selskabet oktober 2023. Adskillelsen vil føre til en reduktion af eksponeringen for markedsrisiko gennem et fald i koncernens eksponering for risikoaktiver. I alt har man omkring 4 millioner kunder i Norden med fokus på privatpersoner og SMV'er. Markedsandel på cirka 20 % i Norden. Målsætningen er en combined ratio under 86% for gruppen. 1/3 af nye kunder kommer gennem digitale kanaler. 13.643 ansatte Kommer med Q3 regnskab på onsdag 8. November 2023 Nøgletal Kurs: 37,83 Market Cap: 18.983B P/E: 26,64 Forward P/E: 15,25 P/S: 2,41 P/B: 2,30 Enterprise value: 6.026B Profit margin: 4,36% Operating margin : 21,43% ROE: 8,96% ROA: 1,56% Indtjeningsvækst kvartal: -64,10% Omsætningsvækst kvartal: -13,30% Udbytte: 4,76% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Forsikringsbranchen er under opbrud, og det er en af de sektorer der kommer til at profitere mest af AI og digitaliserede automatiske processer Udbetaler et stort udbytte. I Norden er kundefastholdelsesniveauerne høje. Fantastisk ledelse der altid har sat aktionærerne først Mål om udbytteprocent på mindst 70 procent af nettoresultatet eksklusive ekstraordinære poster Med skiftet af CEO i 2020 er man blevet endnu mere fokuseret omkring forsikring. Man har droppet ejerskab i Nordea, og er nu rendyrket forsikringsaktør H1 2023 viste combined ratio på 83.8 % hvilket er under de 86%, hvilket er godkendt. Den seneste ekspansion i Storbritannien tilbyder en attraktiv mulighed for at øge indtjeningsevnen på mellemlang sigt, om end konkurrencen er større end i norden Imponerende IR funktion der stiller rigtig meget data til rådighed Nyder godt af højere renter i tak med renteporteføljer gradvis geninvesteres til højere kurser Høj kundetilfredshed og fastholdelse er en vigtig drivkraft bag øget vækstrate. Man ligger på 88% kundefastholdelsesprocent. Pricing power. En stærk position på digitale kanaler. Digitaliseringen accelererer i de kommercielle segmenter. Førende blandt kommerciel og industriel forretning i Norden, hvor man sidder på cirka 40% af det samlede marked. Solid lønsomhed på tværs af forretningsområder. Sundhedsforsikring er en vigtig driver i det kommercielle segment, hvor mange virksomheder i dag ser det som naturligt at tilbyde. Hvad taler imod ? Jungle af datterselskaber, så det er svært for mening man at forstå i hvilke afdelingerne de forskellige risici og muligheder ligger. En stor del af en forsikringsbranche handler om forskydningen mellem hvornår man modtager pengene, og hvornår de skal udbetales, og hvordan man forrenter dem i perioden. Recession vil påvirke dette negativt. Stabilt i Norden, udfordrende i Storbritannien Der sker en utroligt stor innovation inden for forsikringer og automatiseringer, og mulighed for andre spillere er reelle, fordi nye forbrugere har helt andre mønstre og måder hvorpå man tegner forsikring og hvordan man forventer skader håndteres. Reelt ved jeg ikke hvilke spillere der har de bedste digitale løsninger. En faktor som kommer til at definere hvem der bliver de mest succesfulde. Stor andel af kunder i landbrugssektoren som er presset. Holdning Jeg ser forsikringer som en vigtig brik af porteføljen i svære tider. Er vild med den store eksponering mod det nordiske erhvervsmarked. Fast del af min portefølje, hvor den lige nu fylder 1.84%
  • Awilco LNG.

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Ohøj Hvad tænker folk om Awilco LNG?
  • Lessons to be learnt! - Sam Bankman-Fried dømt for svindel

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg tror alle der invester fra tid til anden opleverer at en investering går helt galt. Det giver altid anledning til selvransagelse. Jeg har selv været der to gange, hvor jeg tabte store penge, og hvor jeg i efterkant måtte overveje nøje, hvorfor netop dette skete. Men en ting er at være lille privat investor med sine begrænset ressourcer til undersøge, evaluerer og bruge sofisikeret trading systemer til at optimere sin investering og en anden ting er at være stor hedge fund med alle de ressourecer og prestige, som følger med dette. Her er nemlig nogle fund managers, som bliver betalt store penge for at ivaretage investeringerne. I det indsatte YouTube klip er en video som alle, der er habil på engelsk og som har interesse i investering skal høre. Det er om retsagen som køre imod FTX's CEO og grundligger Sam Bankman-Fried. Retsagen har vist at han et langt stykke af vejen simpelhen bare drev på med simple svindel og at han evnede at tryllebinde selv de størrste hedge funds i USA. Men se videoen og det er her jeg bliver efterladt med, undskyld mig, "åben mund"! Der er noget helt galt når eliten tager så let på at investere penge som den retsag har vist. https://youtu.be/1_KN44Ra6I8?si=dWLmr_JX1VfzJgpx Den ene gang jeg tabt penge i en grad som jeg ikke plejer var i et amerikansk selskab og jeg må indrømme at siden har jeg holdt mig væk fra amerikanske aktier såvidt muligt. Dette klip syntes jeg desværre bare understreger, hvorfor det fortsat er en god ide at være forsigt med aktier og investeringer i USA.
  • MPox Bavarian

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Mpox muterer tilsyneladende; https://www.dailymail.co.uk/health/article-12702635/Monkeypox-virus-EVOLVING-better-infecting-people.html
  • Mads Nipper skal lige prøve en ny Iphone i Jan 2023...

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    10 måneder efter: det gid jeg ikke.. Fejlkøb Ørsted to Take Full Ownership of Ocean Wind 1 Offshore Wind Project https://www.offshorewind.biz/2023/01/18/orsted-to-take-full-ownership-of-ocean-wind-1-offshore-wind-project/ https://orsted.dk/presse/nyheder/2023/01/20230118619012
  • Vestas wins 42 MW project in Germany

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Vestas wins 42 MW project in Germany - global announced order intake surpasses 10 GW for 2023 News release from Vestas Northern and Central Europe Hamburg, 3 November 2023 Vestas has received a firm order from Strom 2020 GmbH & Co. KG for the Bosau wind project in Germany. The order consists of seven V150-6.0 MW wind turbines and includes supply, delivery, and commissioning of the turbines. Upon completion, Vestas will service the turbines under a 20-years Active Output Management 5000 (AOM 5000) service agreement designed to ensure optimised performance of the assets. "We are pleased to work together for the first time with Strom 2020 and would like to express our thanks to Strom 2020 for their trust in us," says Jens Kück, Senior Vice President Sales Onshore for Northern and Central Europe at Vestas. "The V150-6.0 MW is the ideal choice for a site with stronger wind speeds and can thus make an important contribution to the energy transition in Schleswig-Holstein." "After many years of planning and some ups and downs along the way, we are pleased to have won Vestas as a contractual partner for our wind farm in the municipality of Bosau. We are excited about the coming years, the construction and operation of the wind turbines, and we are optimistic about the future and look forward to a good cooperation.", says Malte Carstens, Managing Director of Strom 2020. With the order, Vestas' announced order intake for 2023 passes 10 GW. This is the eighth consecutive year that Vestas passes the 10 GW mark since pioneering the global wind industry more than 40 years ago. The project site is located in Schleswig-Holstein between Lübeck and Kiel. Turbine delivery is expected to begin in the first quarter of 2025 with commissioning scheduled for completion in the third quarter of 2025. For more information, please contact: Yannick Kramm External Communications Specialist, Vestas Northern & Central Europe Mail: [email protected] Tel: +44 (0)77 9528 4694 [image: 116502_382980192_830976472360914_1683657190687103781_n.jpg]
  • Tesla: Meldinger fra "underleverandører" giver bange anelser

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla fortsatte den seneste tids nedtur med 5 % fald og aktien krydsede 200 USD grænsen. Er der ganske enkelt for mange risikomomenter i spil? Tesla faldt med 4,79 % i går i et amerikansk marked, som generelt var stigende Tesla aktien krydsede 200 USD grænsen nedad Der var 2 primære årsager til kursfaldet For det første advarede Panasonic om lavere efterspørgsel efter batterier, som vil blive fulgt op af lavere produktion. Panasonic arbejder sammen med Tesla om batterier For det andet var der en negativ nyhed om efterspørgslen fra ON Semiconductor, som leverer chips til elbiler I forbindelse med 3 kvartalsrapporten advarede Elon Musk om kortsigtede svære udsigter for afsætningen, som bl.a. er drevet af stigende renter Cybertrucken er stadig et "godt stykke" væk før den bidrager til profitabiliteten. Måske kan Tesla tilmed også se konkurrenterne være lidt tættere på På kort sigt kan det betyde lidt færre solgte biler en forventet, som yderligere vil presse den indtjeningsmarginal, som i 3. kvartal var markant under pres vis Tesla skal nå årsmålsætningen om at levere 1,8 mio. biler i 2023, kræver det en leverance på ca. 476000 biler i 4. kvartal. Det er ikke umuligt, men formentlig meget ambitiøst Risiko for lavere indtjeningsforventninger uanset hvad Tesla er kortsigtet lidt i et catch 22 dilemma. Hvis efterspørgslen er lidt svagere end forventet, kan de forsøge at sænke priserne. Det vil gå ud over indtjeningsmarginen. Uanset hvad Tesla gør i den nuværende situation, kan/vil det formentlig føre til negative indtjeningsrevisioner, som for de fleste aktier er ensbetydende med kursfald. Tesla aktien har i periode kørt sine egne veje, men her og nu virker det som om aktien følger den generelt dårlige aktiestemning. Figur: Kursudvikling, 3 måneder, Tesla Kilde: Nordnet (Tryk på billedet for at gøre det større) [image: 116415_image001_42_.png]
  • Er Apple et køb nu? Ikke hvis du spørger mig.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så blev videoen klar. Som sagt har Apple regnskabsaflæggelse i aften efter markeds-luk, og det bliver spændende at se. Spørgsmålet er nu, om aktien er et køb pt. Og næsten uanset, hvad resultatet bliver af regnskabet i aften, så vil min holdning være "nej". Jeg er pt. ikke køber af Apple. Se videoen her for at se, hvad mine argumenter er. HH https://www.youtube.com/watch?v=xBGDb27rSNM
  • Investeringspodcasten Special: Jens Lund fra DSV

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I denne special med Jens Lund fra DSV kan du blandt andet: Møde den kommende CEO, Jens Lund. Få kommentarer til det netop aflagte kvartalsregnskab. Høre mere om projektet NEOM, som har vakt en del opmærksomhed. Om projektet i Saudi Arabien ændrer ved DSV som investorerne kender det. Og meget mer https://www.youtube.com/watch?v=dCWUl2uS9jQ
  • Ugekommentar #110 - Regnskaber fra Ørsted og Novo Nordisk

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Nøgletal er kongen, ifølge Helge Larsen. Og han har over en længere periode syntes, at Ørsted-aktien var blevet for dyr set på nøgletallene. Anderledes positivt ser det ud for Novo Nordisk, som allerede har nået deres forventninger til 2025. Helge Larsen dykker ned i begge selskaber ovenpå deres seneste regnskaber. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=CosACc60C_Q&t=30s
  • Ørsted Q3: En økonomisk gyser. Selskabet er i stiv modvind

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det er ikke kun gigantiske nedskrivninger og hensættelser, som skæmmer 3. kvartalsregnskabet. Det er selv fundamentet for Ørsted som er meget usikker Ørsted har i 3. kvartal taget konsekvensen af de svære vilkår og truffet de svære valg De stopper udviklingen af Ocean 1 og Ocean 2De nedskriver 28,4 mia i 3. kvartal. Hovedparten af denne kommer fra Ocean 1 Ørsted har tidligere annonceret, at de i 3. kvartal kunne komme med en nedskrivning på 16 mia. til forsinkelser, skat og renter Analytikere har haft estimater på 16-20 og enkelte endda højere end det Nedskrivningen ender på 28,4 ! Men det er ikke slut med det. I 4. kvartal vil Ørsted formentlig hensætte 8-11 mia. kr yderligere Det bringer de samlede hensættelser/nedskrivninger på ca. 40 mia! Fremtiden? Ørsted er meget udfordret. Konkurrenterne maser på og især de store olieselskaber er begunstiget af at have store positive cashflow fra en meget høj oliepris. Samtidig truer de stigende renter den fremtidige profitabilitet. Ørsted annoncerede for blot 4 måneder siden, på sin kapitalmarkedsdag, at de frem mod 2030 ville investere 475 mia. Disse planer må formodes at blive markant revideret. Ørsted nævner at de undersøger kapitalstruktur, m.v. Men det er ingen løsning at få mere kapital ind, hvis man ikke kan forrente denne kapital tilfredsstillende. På samme måde som en tømrermester ikke kan finansiere en ny maskine til 10 %, hvis den interne rente kun tilsiger et afkast på 8 %. Der er intet i meddelelsen om fremtiden for ledelsen og hvad bestyrelsen agter at gøre. Aktiekursen er blevet sendt i dybet, og vi ved nu, at det var der en god grund til. Kommer der et kursmæssigt lettelsens suk? Ikke fordi nedskrivninger på i alt 40 mia. ikke er ekstreme, men fordi vished om noget skidt kan trods alt kan være en faktor? Tjah; det er det gode spørgsmål. Oveni alle udfordringer kommer så, at Ørsted historisk har bestilt sine møller overvejende hos Siemens Energy, som har kapital OG kvalitetsudfordringer. Set i den henseende er noget af det mest bemærkelsesværdige, at jeg i meddelelsen mangler en "sense of urgency", som tallene og udviklingen tilsiger Figur 1: Kursudvikling, 3 år, Ørsted Kilde: Nordnet [image: 116443_image002_25_.png]