Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Zaptec ASA

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Zaptec ASA Zaptec er en ung norsk teknologivirksomhed der laver nogle af de bedste smarte opladningsløsninger til elbiler. Man er markedsførende i Norge indenfor ladebokse til boligforeninger og virksomheder, og i 2021 introducerede man en ladeboks til privat brug. Casen er bygget op på om man kan øge eksporten samtidig med man holder en acceptabel margin og på et tidspunkt har skala til abonnementsforretning. 177 ansatte. Kommer med Q3 rapport på onsdag 15. november 2023 og jeg tror der vil komme et stort udsving, i takt med at man enten bekræfter bekymringerne i markedet, eller afviser dem. Nøgletal Kurs: 18,45 Market Cap: 1.611B P/E: 0,00 Forward P/E: 6,83 P/S: 1,46 P/B: 2,28 Enterprise value: 1.379B Profit margin: -1,48% Operating margin : 4,56% ROE: -3,12% ROA: -1,01% Indtjeningsvækst kvartal: 6.812,60% Omsætningsvækst kvartal: 134,50% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Zaptec Go der er privatladeren er i test kåret som den bedste lader op til 22 kW. Der er gjort meget ud af design, sikkerhed og features i forhold smart ladning Firstmovers har muligheden for at blive standard Eksplosiv vækst i det underliggende elbils marked Eksporten stiger hvor de største markeder er Sverige, Danmark, Schweiz, Tyskland Energiselskabet E.ON har indgået en rammeaftale for salg af selskabets produkter i 18 europæiske lande Zaptec Pro har fase balancering - patent pending i EU og USA og i Kina og Japan. I gang med massiv skalering flere steder i Europa som på kort sigt naturligvis vil skade margins, men på længere sigt skabe en større indtjening For at mindre risiko ved produktionsopskallering, har man indgået aftale med Sanmina der er en international aktør med fabrikker i hele verden. Har investeret i softwareselskabet Switch som udvikler Plug&Charge-teknologien og V2G Laver hele tiden nye partneraftaler, og har stort fokus inden for sammenkobling af ladestandere med automatisk betaling. Løsningen hedder Zaptec Park. Zaptec Pro og Zaptec Go er nu godkendt med UK regler, hvilket udgør endnu et adresserbart marked Jeg tror på harmonisering af ladestik Q2 2023 viste omsætningsvækst på +134%, ordreindtage på +104% og en ordrebacklog på +356% y/y Problemer med ladere fra konkurrenten Easee har udgjort en mulighed, da det vil tage tid for dem at opbygge markedstillid igen. Man forventer selv bedring i margins i de kommende kvartaler. Flere lande overvejer at subsidiere elbilopladere for at få flere offentlige ladestandere Få el lavere elregning ved at oplade, når elektriciteten er billig med Økotilstand (Zaptec Go+- abonnement). Hvad taler imod ? Set udefra så virker det som en relativ simpel device, hvor der kan komme mange konkurrenter, men tror at lovgivning gør at der er mere til det end som så Man er tidligt i eksportfasen på andre markeder end de primære, og har ikke en organisation der er gearet til massiv udrulning, det er man ved at ændre nu EV sektoren er drevet af politik Afhængig af komponenter man henter i Kina På vej ind i en recession må man forvente at det får en indflydelse på hvor hurtigt vognparken skifter Trådløs opladning via induktion kan få stor indflydelse på det private marked Stor konkurrence og der kommer hele tiden alternative udbydere til Udfordrende at opskalere voldsomt på vej ind i recession, men hvis man ikke opnår skala er casen ikke interessant Flere analytikere rejser flag om at markedet har indregnet for stor vækst i sektoren. Zaptec PRO segment virker svagere end forventet. Faldende margins. Cyklisk. Er faldet 53% de seneste 6 måneder. Holdning Jeg syntes det er en spændende case, hvor man har markedets nok bedste produkt, men det er stadig ikke lykkedes mig at få den gode mavefornemmelse. På en eller anden måde virker det man tilbyder for simpelt, til at der kan ligge de gode margins. Ingen position
  • Danske og norske novo salgsopdateringer + Q3 kommentar

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Så er de danske wegovy data blevet opdateret. Der var rekord mange danskere der i september var på Wegovy. Nemlig 64.691 personer, der i alt har indløst 70.701 recepter. Salget af Wegovy fortsætter dermed at stige. Denne gang med en stigning på 5,5% fra august salget. Stigningen fra juli til august var 4,3%. Så stigningstakten er faktisk øget en anelse I juni var det 58.853 Juli 56.461 Aug 61.425 Sep 64.691 I september var der 1,1% af den danske befolkning der SELV betalete for wegovy. Det er på alle tænkelige måder en succes. Også selvom der er en lægeforening der skaber lidt polemik Blot en kort gentagelse fra sidste danske update. Hvis vi tager udgangspunkt i den danske udrulning på 1,1 % af den danske befolkning, og på tilsvarende vis regner på 1,1% procent af den amerikanske befolkning. Så svare det til en oms på knap 250 mia dkk for 12 mdr behandling til den gældende US wegovy pris inkl rabat. Så det ER ekstremt store tal og impact den nye gruppe af anti fedme medicin Salget i Norge er endnu mere interessant, idet det er fra oktober, og dermed første kig på Q4 salg. Nedenstående tal er salg i mio norske kr, i rækkefølge Ozempic, Wegovy, Saxenda, total ozempic/Wegovy/Saxenda, og total novosalg. 95 mio, 90 mio, 19 mio, 198 mio, 254 mio Ozempic salget på 95 mio er det næst højeste i Norge. Aug var på 99 mio. Til gengæld var salget på 90 mio wegovy en klar rekord. Den forrige var 81 mio fra september. Modsat ser vi Saxenda fortsætte faldet, hvilket Novo græder krokodilletåre over. Det er klart en fordel for dem at få folk flyttet over på Wegovy. Total novo salg jan-okt er 2.129 mia nrk. En stigning på 70% i samme periode sidste år. Oktober salget på 254 mio var en stigning på 84% vs okt 2022 Jan-okt er novo oms i Norge steget 70%.... til 2,129 mia nrk. Så salget i Norge stiger dobbelt så meget som Novos globale salg. Norge er så også et af få lande hvor Wegovy er lanceret. Ozempic salget i Norge er steget med 99% jan-okt, til 787 mio. Wegovy har i samme periode solgt for 478 mio. Det første salg var dog i april 2023. Så på alle parameter fortsætter stigningen i Norge. Både totalt og på hele glp1 porteføljen. Enkelte nedslag fra Novo Q3 regnskab Q3 oms 58,7 mia. De guider for vækst på 32-38% i CER, 4% lavere i rapporterede tal. Midt point i rapporterede tal er dermed 31% vækst = 231,9 mia og dermed 65,9 mia i Q4. Hvis novo skal ramme det høje estimat så er det 237,2 mia, og dermed 71 mia i Q4. Jeg synes ikke analytikerne reelt fik spurgt ind til hvorledes der kan ske SÅ stort spring fra Q3 til Q4. I ligeledes hvorfor der 2 mdr før udgangen af året, er så stort et spænd på 66 mia til 71 mia i Q4. Særligt når novo selv fremhævede at salget i Q4 mere eller mindre består af det medicin de har produceret for flere mdr siden. En af analytikerne nævnede dog en interessant mulig strategi for Novo. At Novo bevidst har opbygget et større lager af Wegovy, som Novo så kunne frigøre når Mounjaro bliver godkendt i fedme. Simpelthen for at "drukne" LLY/Mounjaro i kæmpe bølge af Wegovy. Det er faktisk ret interessant. Flere analytikere spurgte ind til lidt hints af novo salg i 2024. Lidt hjælpe med analytikernes modeller. Novo CFO Karsten Munk Knudsen ønskede naturligvis ikke at svare direkte og præcist derpå. Men han fremhævede at der i 2024 vil ske en "signifikant" stor stigning i salget af Wegovy vs 2023. Lige som swegovy salget i 2023 er steget signifikant fra 2022. Wegovy solgte i 2022 for 6,2 mia, og lander vel på omkring 35-36 mia i 2023. Karsten Munk Knudsen nævnte også man jo kunne regne ud hvad deres forventninger til Q4 er, og så benyttet det som et pejlemærke til 2024. Q4 som fra mid/high er 66-71 mia. Han kommenterede også at hvis man brugte de tal, så var det tæt på det analytikerne pt estimerer 2024 oms til. Hvilket så igen er en vink med en vognstank om mange analytikere skal ud at opjustere. Fordi volumen/salget stiger Q til Q da de kan sælge ALT de kan producere af glp1 stofferne. Vi har her på PI i noget tid talt om 2024 oms bliver tæt på 300 mia. Vs 177 mia i 2022..... Vi har nu set den første analytiker hæve forventningerne til netop 300 mia i 2024. Nemlig analytikeren Mark Purcell fra Morgan Stanley. Så han venter en stigning på 29% i salget, men hele 39% i Ebit. 39% stigning i ebit, så runder vi 140 mia ppå årsbasis. Og brager igennem 100 mia på bundlinjen. Faktisk omkring 110 mia. Det betyder også nogle voldsomme stigninger i udbytte betalinger. For 2022 regnskabet blev der udbetalt 6,21 kr. 2023 regnskab 8,45 kr (midpoint af guidens) 2024 regnskab 11.75 kr I den heeeelt anden ende af 2024 forventninger finder vi analytikeren fra UBS. UBS regner kun med 240 mia i oms i 2024. Altså markant under 4x Q4 omsætning på 66-71 mia. Hvorfor kaster man sig bevidst ud af en flyver uden faldskærm på? Selv en 10 årig kan regne ud novo kommer ud med signifikant højere oms end 240 mia i 2024. En sidste lille ting. En anekdote fra en Reddit gruppe, hvor de har debateret meget om den svære adgang til de små start doser. De doser som Novo de sidste 5-6 mdr helt bevist har holdt lav, for at sikre nye bruger kan trappe op i doser (der er faktor 11x fra start dose til højeste dose) En af brugerne i gruppen har via hendes læge valgt at fokusere på at få Mounjaro frem for Wegovy. Netop fordi det er så svært at få fat på de små start doser. Men i går blev hun så kontakte, at der nu er sket en faktor 3x øgning i antallet af start doser, hvorfor hun går Wegovy vejen En énkelt anonym bruger på Reddit er næppe det man skal tillægge nogen værdi. MEN det passer ind i fortællingen om der her i Q4 skal ske en kæmpe stigning over Q3. Så bliver lidt spændende at se om de kommende uge data fra IQVIA viser en stigning fra de ca 100.000 ugentlige reccepter på Wegovy i US. Husk det er pp lørdag de fulde data fra SELECT studiet bliver præsenteret. Altså det 17.000 det store 5 års, 17.000 personers fase 3 med 2,4mg Wegovy. Det studie vi fik topline fra tilbage i august. Så tror ikke man skyder helt siden af, hvis man siger medier/analytiker/sundhedsbranchen kommer til at tale meeeeeget om Wegovy/Ozempic fra lørdag og en uges tid frem.
  • Lundin Mining Corporation

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Lundin Mining Corporation Lundin Mining er et diversificeret canadisk minedriftsselskab for metaller med aktiviteter og projekter i Argentina, Brasilien, Chile, Portugal, Sverige og USA Producerer primært kobber, zink, guld og nikkel. Fordelingen af metaller er 67% kobber, 9% zink, 8% nikkel, 7% guld, 6% andet Købte i juli 2023 51 % af SCM Minera Lumina Copper Chile og har mulighed for at købe yderligere 19 % der kan øge ejerskabet til 70% . 4.979 ansatte Nøgletal Kurs: 66,10 Market Cap: 53.191B P/E: 13,43 Forward P/E: 8,54 P/S: 16,92 P/B: 10,38 Enterprise value: 53.757B Profit margin: 11,08% Operating margin : 16,01% ROE: 6,76% ROA: 3,28% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 53,00% Udbytte: 4,44% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Højkvalitets konkurrencedygtige miner der bør have stærke marginer Købte Josemaria Resources Ltd. til dets store kobber-guld-projekt i Argentina - gamechanger der vil fordoble produktionen af kobber Kobber dominerende Lavprisdrift Lang levetid på miner Minelokationer med lav/middel risiko. Lav gearing set i forhold til resten af sektoren. Udviklingen er dog i negativ retning. Alt over 3$ på kobber tjener man penge, men skal helst ligge over 3.5$, hvor kursen i dag ligger i 3.63 Jeg tror at efterspørgsel efter kobber i forbindelse med elektrificering af samfundet vil gøre at priserne vil gå op. Indtil videre har dette dog ikke været korrekt. Udbuddet relativt uelastisk. At udvikle en kobbermine er utroligt komplekst arbejde med tidslinjer i flere årtier. I dag forlænger strengere miljøregler og politiske spændinger sådanne tidslinjer yderligere. Synergier mellem Caserones og Candelaria på $20M til $30M om året Kobber har et betydeligt vækstpotentiale som et nøglemetal til elektrificeringen. Hvad taler imod ? Cyklisk Justeringer af priser grundet man skal registrere omsætningen når koncentratet forlader minen, men hvor afregningsdatoen ofte er når købere modtager forsendelsen. Det kan give forskydningerne hvis det går hen over kvartaler Kobberpriserne har ikke udviklet sig som jeg havde forventet, hvilket er et af de centrale punkter i forhold til investering. Chancen er ligesom med olie og fragtrater præget af spekulanter, så man er virkelig bagud på point fra start som rookie Josemaria kommer til at koste mange ressource at udvikle og vil påvirke resultatet negativt i en længere periode Hvis recessionen bliver dyb så kan det udskyde prisstigninger i kobber og gøre det uprofitabelt Inflationen har gjort at udgifterne er steget markant, hvilket vi ser kvartal til kvartal. Man er med blevet mere afhængig af Chile, hvilket har øget de geopolitiske risici. Man begynder at se problemer fra flere miner i forhold til lavere kvaliteter og gennemløb. Man kan være verdens bedste mineoperatør, men prisudviklingen ikke er rigtigt, så vil rentabiliteten heller ikke være det. De nuværende miljø med højere låneomkostninger tvinger selskabet til at geare ned på investeringer. Cashflowet er ramt i forhold til tidligere. Markedet mangler efterspørgsel fra Kinas der er verdens største kobberforbruger. Holdning I forhold til min investeringstese, så har den manglende stigning i kobberpriserne gjort at investeringen ikke har været så lukrativ som forventet. Man er ekstremt korreleret til kobberpriserne. For nu der afventer jeg udviklingen. Risikoen er øget nu vi kommer tættere på opbremsningen i samfundet og det er en reel tanke eventuelt at reducere/sælge positionen. Syntes stadig at Lundin Mining er en af de mest spændende kobberspillere. Jeg ejer selv aktier i dette selskab der udgør 2.09% af porteføljen.
  • GN Store Nord har leveret et fornuftigt kvartalsregnskab

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet GN Store Nord har leveret et fornuftigt kvartalsregnskab midt i en meget udfordrende periode. Her er nedslag og investorfokus, som kursmæssigt kan gøre forskellen for investorerne i dag og fremadrettet Hearing leverer fortsat stærkt og konsistent og hæver forventninger til den organiske vækst fra 9-13 (11) til 11-13 (12) Hearing tager markedsandele Audio indsnævrer godt nok vækstforventningerne nedad fra negativ vækst på 7 % til negativ vækst på 8 %, men det er her "investeringssvagheden er". Pointen er, at tallene ikke var væsentlig svagere end ventet Audio har været og er fortsat achilleshælen. Det ændrer tallene ikke ved, men bunden kan være nået GN Store Nord har identificeret 600 mio. i synergier fra 2026. De tager en hensættelse på 300 mio. i år, men det er formentlig også det. Ingen hensættelse forventes i 2024 GN Store Nord har en (for) høj gæld, men der er formentlig ro om den udvikling efter salg af aktier, selskab i Portugal og med yderligere salg af bygninger forventet det kommende år GN Store Nord er en økonomisk medvindsaktie. Er bunden passeret? GN Store Nord er en aktie, som økonomisk og kursmæssigt har det når den store økonomi er i fremgang. Under denne nedtur er faldet blevet forstærket af det mistimede køb af Steelseries uden rettidig finansiering. Hearing udvikler sig stærkt og bunden kan formentlig/forhåbentlig anes samlet og i Audio specifikt. Investorerne er blevet sat på store prøver og har måttet lægge porteføljer til ekstremt kursfald. Regnskabet er ikke "fremragende", men det giver håb om at GN nu er 1)på plads med finansiering 2)fortsætter fokus på cash flow 3)over det værste med hensyn til Audio og kan 4)se frem mod 2026, hvor den samlede effekt af de tiltag, som er gjort skal vise sig på bundlinjen.
  • SP500 retning?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Tror I vi får en lavere lav målt i forhold til index sidst i okt 2023? De lange renter er faldet noget tilbage i USA, hvilket nok giver aktierne medvind. Tidligere troede jeg på vi skal længere ned på index, men det er jeg ikke længere så sikker på. Hvad er jeres fornemmelse?
  • Stenocare Q3-regnskab - vækst i salg til patienter

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kvartal efter kvartal har Stenocare, som sælger medicinsk cannabis, oplevet en vækst i salg til patienter. Q3 er ingen undtagelse. Og så er Stenocare netop indtrådt på det tyske marked. Hør mere i dette interview, hvor Helge Larsen har besøg af CEO Thomas Skovlund Schnegelsberg. Disclaimer: Stenocare har betalt IR-samarbejde med ProInvestor.com. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=r4xJ4HyXb2Y&t=7s
  • Skattespørgsmål - Drilling - Noble

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Under fusionen har jeg udfyldt det nævnte elektroniske dokument, der skulle bevirke at der først afregnes skat når Noble aktierne sælges. "Danish taxation of the Exchange Offer Shareholders of Maersk Drilling, who are subject to Danish tax liability, can elect to apply for a tax-exempt share-for-share exchange in connection with their acceptance of the Exchange Offer by submitting an electronic form that is made available by Noble on its website at www.noblecorp.com . As a result of such election, such Maersk Drilling shareholder will not be deemed to have made a taxable disposal of the Maersk Drilling shares in connection with the Exchange Offer." Alligevel anser Skat nu at jeg har solgt mine Drilling Aktier og opkræver skat af dette salg, selv om jeg stadig holder mine Noble aktier. Nogen der kan hjælpe? What to do? Jeg er så gået ind i fusionen med falske forudsætninger. Er Noble erstatningsansvarlig? (nok ikke håndterbar):
  • ZEAL - Financial Results for the First Nine Mont of 2023

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Zealand Pharma Announces Financial Results for the First Nine Months of 2023 9.11.2023 07.00 • GlobeNewswire • Company announcement - No. 38 / 2023 Zealand Pharma Announces Financial Results for the First Nine Months of 2023 Strong progress across obesity pipeline, first PDUFA date for dasiglucagon in CHI in 2023 and solid financial position Boehringer Ingelheim advances GCGR/GLP-1R dual agonist survodutide (BI456906) into Phase 3 trials in obesity Zealand presents amylin analog ZP8396 6-week trial results at ObesityWeek and initiates GLP-1R/GLP-2R dual agonist dapiglutide 13-week dose titration trial Zealand to host Obesity R&D Event in London on December 5th Dasiglucagon for congenital hyperinsulinism granted Priority Review with December 30, 2023 PDUFA date for up to three weeks of dosing; plans to make product available in the US as soon as possible following potential approval Revenue recognized for expected milestone payments from existing partnerships of EUR 30 million and USD 10 million respectively, contributing to the solid financial position Copenhagen, Denmark, November 9, 2023 - Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) (CVR-no. 20045078), a biotechnology company focused on the discovery and development of innovative peptide-based medicines, today announced the interim report for the nine months ended September 30, 2023, and provided a corporate update. Building momentum into 2024 Adam Steensberg, President and Chief Executive Officer at Zealand Pharma said: "Survodutide advancing into global Phase 3 trials in obesity by Boehringer Ingelheim is a significant step for Zealand. At the same time, I am truly excited about the acceleration we are seeing with our pipeline of wholly owned and differentiated obesity candidates. We look forward to sharing more of the scientific and clinical rationale behind these assets at our Obesity R&D Event on December 5. Finally, we will end this transformative year with a planned NDA submission for glepaglutide in short bowel syndrome and the first PDUFA date for dasiglucagon in congenital hyperinsulinism." Key financial results for Q3 2023 year-to-date DKK million Q3-23 YTD Q3-22 YTD* Revenue 319,553 80,061 Net operating expenses1 -633,150 -676,245 Net operating result -313,597 -596,184 Net financial items -124,785 -53,421 Cash position2 1,582,189 729,886 Funding available incl. undrawn committed RCF3 1,932,189 729,886 *Comparative numbers are adjusted for discontinued operations. Notes: 1. Net operating expenses consist of R&D, S&M, G&A and other operating items. 2. Cash position includes cash, cash equivalents and marketable securities. 3. RCF = Revolving Credit Facility provided by Danske Bank. Recent highlights Rare diseases Dasiglucagon (CHI): FDA granted a priority review for the prevention and treatment of hypoglycemia in pediatric patients 7 days of age and older with congenital hyperinsulinism (CHI) for up to three weeks of dosing with a Prescription Drug User Fee Act (PDUFA) date on December 30, 2023. * The regulatory review will be conducted in two parts under the same NDA. Part 1 relates to dosing of up to three weeks. Part 2 relates to use beyond three weeks, in support of which the FDA has requested additional analyses from existing continuous glucose monitoring (CGM) datasets, included as a secondary outcome measure in the Phase 3 program. Obesity Survodutide (BI 456906), a glucagon/GLP-1 receptor dual agonist: Boehringer Ingelheim announced Phase 3 program in people living with overweight or obesity. * SYNCHRONIZE-1 and SYNCHRONIZE-2 are designed to evaluate survodutide in people living with overweight or obesity without and with type 2 diabetes, respectively. SYNCHRONIZE-CVOT is a long-term cardiovascular safety trial of survodutide in people living with overweight or obesity with cardiovascular disease, chronic kidney disease or with risk factors for cardiovascular disease. The Phase 3 trials include a longer treatment period (76 weeks) and a higher maximum maintenance dose (6.0 mg) compared with Phase 2. ZP8396, a long-acting amylin analog: Presented results at Obesity Week from 6-week MAD trial. * In Part 1 of the Phase 1b trial, low doses of up to 1.2 mg ZP8396 administered once weekly for only six weeks led to reductions in body weight of up to 5.3% in healthy lean and overweight participants (mean body weight of 82 kg and BMI of 25.4) and were well tolerated with a mostly mild adverse event profile. Dapiglutide, a first-in-class GLP-1/GLP-2 receptor dual agonist: Initiated 13-week dose titration trial. * The trial is evaluating dapiglutide in healthy overweight or obese participants (eligible BMI 27.0-39.9) and aims to include higher maximum maintenance doses than were used in the prior 4-week MAD trial and the ongoing investigator-led DREAM trial. Financial Solid financial position. * Milestone payments from existing partnerships were recognized in the third quarter of 2023, with cash inflow expected in the fourth quarter of 2023, contributing to the company's solid financial position. These potential milestones include EUR 30 million from Boehringer Ingelheim associated with survodutide and USD 10 million from Sanofi associated with lixisenatide. Obesity R&D Event for investors and analysts Zealand management together with key external experts in the obesity field, Professor Daniel Drucker, Professor Louis Aronne, and Professor Carel Le Roux, will be hosting an Obesity R&D event in London on December 5th to discuss the scientific rationale and clinical potential of the company's differentiated product candidates. Please visit https://www.zealandpharma.com/event/zealand-pharmas-obesity-rd-event/* to register for this event. Upcoming events next 12 months Rare diseases Dasiglucagon in CHI. * The FDA has granted a December 30, 2023, PDUFA date for dasiglucagon for the prevention and treatment of hypoglycemia in pediatric patients 7 days of age and older with congenital hyperinsulinism (CHI) for up to three weeks of dosing. If approved, Zealand plans to make dasiglucagon available to healthcare professionals and patients in the US as soon as possible. In addition, the company expects to submit Part 2 of the NDA that includes analyses of CGM data to support the use of dasiglucagon in CHI beyond three weeks in the first half of 2024. Zealand continues to engage in partnership discussions for commercialization of the product. Glepaglutide in SBS.* In the fourth quarter of 2023, Zealand expects to submit an NDA to the FDA for glepaglutide administered via autoinjector for the treatment of short bowel syndrome with intestinal failure and subsequently engage in more detailed partnership discussions. Obesity Survodutide in NASH.* Boehringer Ingelheim and Zealand Pharma expect to report topline results from the Phase 2 trial with survodutide in NASH in the first half of 2024. Dapiglutide.* In the first half of 2024, Zealand anticipates topline results from the ongoing investigator-led DREAM trial that aims to evaluate the potential for weight loss following 12 weeks of treatment and gain key mechanistic insights into the effects of dapiglutide on inflammatory markers. In the second half of 2024, Zealand expects topline results from the 13-week dose titration trial. ZP8396, amylin analog.* In the first half of 2024, Zealand expects to report topline results from Part 2 of the MAD trial that is evaluating ZP8396 in participants with overweight or obesity (eligible BMI 27.0-39.9), including higher doses compared with Part 1 and over a longer 16-week treatment period. ZP6590, GIP analog.* Zealand has completed pre-clinical activities to support potential first-in-human clinical trials in 2024. Chronic inflammation ZP10068, Complement Inhibitor.* Zealand has completed pre-clinical and CMC activities for the investigational long-acting complement inhibitor. Subsequent regulatory, clinical and development efforts will be led and conducted by Alexion. ZP9830, Kv1.3 Ion Channel Blocker.* Zealand has completed pre-clinical activities for the Kv1.3 ion channel blocker to support potential first-in-human clinical trials in 2024. Financial guidance for 2023 Guidance unchanged from March 2, 2023 DKK million 2023 Guidance 2022 Actual Revenue anticipated from existing and new license and partnership agreements No guidance due to uncertain size and timing 104 Net operating expenses4 800-900 941 Notes: 4. Financial guidance based on foreign exchange rates as of November 9, 2023. Conference call today at 2 PM CET / 8 AM ET Zealand's management will host a conference call today at 2:00 PM CET / 8:00 AM ET to present results through the first nine months of 2023 followed by a Q&A session. Participating in the call will be Chief Executive Officer, Adam Steensberg; Chief Financial Officer, Henriette Wennicke; and Chief Medical Officer, David Kendall. The conference call will be conducted in English. To receive telephone dial-in information and a unique personal access PIN, please register at https://register.vevent.com/register/BId73e050fc44d47be81015697a873e070. The live listen-only audio webcast of the call and accompanying slide presentation will be accessible at https://edge.media-server.com/mmc/p/b9gpnynv. Participants are advised to register for the call or webcast approximately 10 minutes before the start. A recording of the event will be available following the call on the Investor section of Zealand's website at https://www.zealandpharma.com/events/. Financial Calendar for 2024 FY/Q4 2023 Q1 2024 Q2 2024 Q3 2024 February 27, 2024 May 16, 2024 August 15, 2024 November 7, 2024 About Zealand Pharma A/S Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) ("Zealand") is a biotechnology company focused on the discovery and development of peptide-based medicines. More than 10 drug candidates invented by Zealand have advanced into clinical development, of which two have reached the market and three candidates are in late-stage development. The company has development partnerships with a number of pharma companies as well as commercial partnerships for its marketed products. Zealand was founded in 1998 and is headquartered in Copenhagen, Denmark, with a presence in the U.S. For more information about Zealand's business and activities, please visit www.zealandpharma.com. Forward-Looking Statements This company announcement and interim report contains "forward-looking statements", as that term is defined in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 in the United States, as amended, even though no longer listed in the United States this is used as a definition to provide Zealand Pharma's expectations or forecasts of future events regarding the research, development and commercialization of pharmaceutical products, the timing of the company's pre-clinical and clinical trials and the reporting of data therefrom and the company's Upcoming Events and Financial Guidance for 2023. These forward-looking statements may be identified by words such as "aim," "anticipate," "believe," "could," "estimate," "expect," "forecast," "goal," "intend," "may," "plan," "possible," "potential," "will," "would" and other words and terms of similar meaning. You should not place undue reliance on these statements, or the scientific data presented. The reader is cautioned not to rely on these forward-looking statements. Such forward-looking statements are subject to risks, uncertainties and inaccurate assumptions, which may cause actual results to differ materially from expectations set forth herein and may cause any or all of such forward-looking statements to be incorrect, and which include, but are not limited to, unexpected costs or delays in clinical trials and other development activities due to adverse safety events or otherwise; unexpected concerns that may arise from additional data, analysis or results obtained during clinical trials; our ability to successfully market both new and existing products; changes in reimbursement rules and governmental laws and related interpretation thereof; government-mandated or market-driven price decreases for our products; introduction of competing products; production problems; unexpected growth in costs and expenses; our ability to effect the strategic reorganization of our businesses in the manner planned; failure to protect and enforce our data, intellectual property and other proprietary rights and uncertainties relating to intellectual property claims and challenges; regulatory authorities may require additional information or further studies, or may reject, fail to approve or may delay approval of our drug candidates or expansion of product labeling; failure to obtain regulatory approvals in other jurisdictions; exposure to product liability and other claims; interest rate and currency exchange rate fluctuations; unexpected contract breaches or terminations; inflationary pressures on the global economy; and political uncertainty, including due to the ongoing military conflict in Ukraine. If any or all of such forward-looking statements prove to be incorrect, our actual results could differ materially and adversely from those anticipated or implied by such statements. The foregoing sets forth many, but not all, of the factors that could cause actual results to differ from our expectations in any forward-looking statement. All such forward-looking statements speak only as of the date of this press release/company announcement and are based on information available to Zealand Pharma as of the date of this release/announcement. We do not undertake to update any of these forward-looking statements to reflect events or circumstances that occur after the date hereof. Information concerning pharmaceuticals (including compounds under development) contained within this material is not intended as advertising or medical advice. Zealand Pharma is a registered trademark of Zealand Pharma A/S. Contacts: Adam Lange Investor Relations Officer Zealand Pharma Email: [email protected] Anna Krassowska, PhD Vice President, Investor Relations & Corporate Communications Zealand Pharma Email: [email protected] Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/fe1d7624-d8d3-48d2-b499-430f27535d81 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401684783
  • Lær min investeringsproces - SOBI

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har netop lavet en lille video, hvor jeg gennemgår mine beslutningsprocesser bag købet af aktien Swedish Orphan Biovitrum (SOBI). Her kigger jeg både på Teknisk- og fundamental analyse og jeg viser de forskellige redskaber, jeg bruger i processen. https://www.youtube.com/watch?v=Oy4WFrbi_mY
  • Upstart Holdings Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Upstart Holdings Inc. Upstart Holdings, Inc. driver en cloud-baseret (AI) låneplatform i USA, der forbinder forbrugernes efterspørgsel efter lån omed sit netværk bankpartnere. Model som indeholder op til 1600 målepunkter, hvor en traditionel vurdering anvender 12-20 målepunkter Asset light hvor det er bankerne der løber risikoen, og hvor man udelukkende faciliterer lånene er historien. Tjener et gebyr hver gang et lån kreditgodkendes og udbetales af långiveren Platformens begrænsning i dag for vækst er på låntagersiden og deres manglende evne til at godkende. 1875 medarbejdere. Nøgletal Kurs: 21,38 Market Cap: 1.794B P/E: 0,00 Forward P/E: 35,63 P/S: 3,19 P/B: 2,81 Enterprise value: 3.05B Profit margin: -47,86% Operating margin : -20,75% ROE: -38,55% ROA: -8,40% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: -39,20% Udbytte: 0,00% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Har oplevet ekstrem vækst, ikke bare 2 cifret, men 3 cifret på mange områder. Det hører dog fortiden til nu. Laver konstant nye partneraftaler og har rent faktisk kunne finde fundingpartnere i 2023 på trods af det nuværende miljø. Har været profitable i perioder. Har bevæget sig inden for bilfinansering hvilket jeg ved fra tidligere erhverv er en lukrativ branche. Ofte så handler det ikke så meget som selve bilerne, men om at facilitere lånene for forhandlerne Man øger mængden af lånemuligheder for mindre banker, uden at øge risikoen for manglende tilbagebetalinger, ved hjælp af alternative data Født i en digital verden med et andet fokus der ikke er hægtet op på Credit Score alle andre "kun" 75% af lån kører automatisk, så der er plads til effektivisering Simpelt API der gør det let at integrere med for partnere 4/5 amerikanere har aldrig fejlet i tilbagebetaling af lån Høj rating på trustpilot 4.9/5.0 80+ Net promoter score Hvad taler imod ? Der ligger en "hemmelig formel" ud fra alternative data bagved, og når man hører nogle give eksempler på data bliver jeg bange, da det eks handler om kunden formår at holde sin telefon opladet. Hvor filan skulle man lige kunne hente de data, og andre eksempler er noget der handler om sammenføring af registre som politikkerne har fokus på Jeg kan ikke se at større banker og finansielle institutioner ikke kan gøre det samme, jeg har svært ved at se det værende unikt Så snakkes der om immigranter der ikke kan låne penge pga. manglende kredithistorik. Hvilke alternative data vil man finde der vil give logik i forhold til at vurdere lånekvaliteten ? Personlige lån med APR of 24.83% syntes jeg er forkasteligt og burde være ulovligt Det nye rentemiljø vil have indflydelse på både mængden af lånetilbud, samt mængden af acceptere Man var asset light indtil den dag man ikke var det mere, og tog lån på balancen. Forklaringen var manuel arbejdsbyrde der forsinkede lån, hvor man så tænker lidt om de ikke netop burde være en digital virksomhed med automatiserede processer? Umulig at prissætte, så handler om man tror på forretningsmodel som noget unikt og blivende, eller om tror det er kortvarigt momentum og så ignorere børsnedturen Volumen fortsætter med at falde, da renten bliver ved med at stige, og omsætningen bliver negativt påvirket. Forretning er meget cyklisk, og det betyder, at den vil fortsætte med at lide i 2023 og nok også 2024. Aktien har været ekstremt fanbaseret der har været skidt for værdisætningen, men det gode er at der er ved at være luset ud i denne gruppe, hvilke formodentlig vil bidrage med stabilisering Det har ikke svært at lokke interesserede i at udbyde lån når renten var 0% og man lånte ud til 25%, denne del er nu ændret. Andelen af dårlige betalere må formodes at stige og ifølge en reuters artikel forventes det højeste niveau siden 2010 Udfordret finansieringsmodel, hvor institutionelle investorer trak deres finansiering massivt som reaktion på Feds hurtige renteforhøjelser. Man er selv ude med at man er nødt til at gøre et bedre stykke arbejde med at sikre forsyningen af finansiering på platformen. Med faldende bilsalg bliver Autodelen ikke lige så lukrativ som forventet Rentemiljø der nok bliver "higher for longer" Holdning Det er ingen hemmelighed at jeg har været stor modstander grundet mystikken omkring modellen. Jeg advarede første gang om casen da den var i 125. Q3 rapport var en katastrofe, der igen dokumenterede ens problemer og førte til fald på 27%. Tror vi skal hen til et andet rentemiljø før den igen kan blive interessant. Det er et rødt flag for mig at man ikke kan lykkedes med at skabe ligevægt mellem låntagere og långivere. Det ligner at forretningsmodellen ikke egner sig på tværs af en hel konjunkturcyklus Hvis man er positiv på forretningsmodellen så syntes jeg prissætningen er attraktiv. Ingen position
  • Dampskibsselskabet Norden

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Er der nogen der har en fornuftig forklaring på hvorfor Norden falder så forholdsvis kraftigt ovenpå et rigtigt godt kvartalsregnskab?dnord.dk
  • Lundbeck Q3

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hvad siger folket til Lundbecks Q3 regnskab? https://www.lundbeck.com/content/dam/lundbeck-com/masters/global-site/global-site/investors/financial-events/q32023/9M 2023 Investor presentation_FINAL.pdf Jeg syntes selv det ser rigtig fornuftigt ud. 9M EPS på 2.17 og 2.9 hvis vi regner om til 12M. Adj EPS på 3.65 for første 9M (4.87 omregnet til 12M), hvis man ellers tror på 'adjusted' EPS. Deres 9M EPS er vækstet med 34% ifht samme periode sidste år. En EPS på 2.9 giver en PE på 11 for HLUN-A. På overfladen syntes jeg en PE på 11 for en pharma aktie her vækstet EPS med 34% og salg med 10% lyder billigt. Det er dog ikke så fedt at fonden sidder tungt på stemme majoriteten. Skal man fylde mere på?
  • A.P. Møller Mærsk: Det er nu aktietilbagekøb giver mening

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De kommende 6 måneder vil Maersk efter planen købe efter aktier tilbage for 11 mia. Det er nu og ikke i som under Corona, at det giver mening og kan have en værdiskabende langtidseffekt Maersk leverede for 3. kvartal som forventet Til gengæld skuffede de med hensyn til 4. kvartalsudsigterne For 2024 fik en del investorer sig et "wake-up-call", da Maersk fortalte om virkeligheden som den ser ud Containerindustrien er på vej ind i en længere meget svær periode De store overskud fra 2022-2022 har polstret Maersk, men det samme er sket for deres konkurrenter. Det er kortsigtet godt og skidtGodt fordi selskaberne har tåle at have en dårlig driftsøkonomi i en periode Skidt, fordi det forlænger nedgangstiderne. Skibe bliver ikke hugget op; nye skibe bliver leveret direkte ind i en nedtursfase, som meget vel kan vare 2-3 år Maersk fortsætter sit aktietilbagekøbsprogram med 11 mia. de kommende kvartalDet er nu tilbagekøbet giver mening med en prisfastsættelse på ca. 0,42 x bogført egenkapital Det er omkring de her niveau, hvor aktien har for vane at være så lavt prissat, at der er stærk support Det er nu, at aktietilbagekøbsprogrammer langsigtet kan skabe værd Derimod var det som forventet værdidestruerende at foretage større tilbagekøb mens aktiekursen toppede Aktietilbagekøb skal foretages på bunden Et af de spørgsmål som jeg ofte får, er hvornår aktietilbagekøb vs udbytte er mest relevant. Svaret er at det afhænger af flere ting. Vigtigst for mig er dog at skelne mellem om selskabet er en "compounder" som Novo Nordisk eller ekstrem konjunkturfølsom som Maersk. Mht. Novo Nordisk kan de gøre hvad de vil. De kan købe tilbage, udbetale udbytte og investere. Kursen går opad. Maersk derimod er konjunkturfølsom og her giver det kun mening at købe aktier tilbage når indtjeningen er lav. Det skyldes ganske enkelt, at lav indtjening prompter en lav aktiekurs som nu. Presset for at Maersk i 2021/2022 skulle købe mange aktier tilbage fra stort. Det er helt "naturligt" men forkert. Opture bliver ALTID afløst af nedture. Pengetanken bugnede. Det er og var dog maksimalt den næstbedste løsning. Det er nu og de kommende kvartaler det langsigtet kan skabe værdi. Det har jeg tidligere skrevet om: https://finans.dk/debat/ECE14443573/er-boersnoterede-selskaber-gode-aktiekoebmaend/? [image: 116583_398304463_853029230155638_8737246011527087783_n.jpg]
  • Shortpositioner på danske aktier

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tirsdag d. 7. november 2023 Novozymes A/S 13,12 06-11-2023 Netcompany Group A/S 10,17 06-11-2023 Bavarian Nordic A/S 8,82 03-11-2023 ChemoMetec A/S 8,03 06-11-2023 GN Store Nord A/S 6,03 03-11-2023 Ambu A/S 5,92 06-11-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,45 06-11-2023 Zealand Pharma A/S 4,09 03-11-2023 Royal Unibrew A/S 3,43 06-11-2023 ISS A/S 3,4 07-11-2023 Torm plc 1,91 07-11-2023 NKT A/S 1,86 02-11-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,83 30-10-2023 Demant A/S 1,8 06-11-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,63 06-11-2023 H+H International A/S 1,61 02-11-2023 Pandora A/S 1,56 06-11-2023 ALK-Abelló A/S 1,45 03-11-2023 Rockwool A/S 1,44 02-11-2023 Noble Corporation Plc 1,38 07-11-2023 Tryg A/S 1,2 06-11-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 1,07 23-10-2023 Ørsted A/S 0,9 03-11-2023 H. Lundbeck A/S 0,83 06-11-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,69 06-11-2023 Topdanmark A/S 0,67 25-10-2023 Carlsberg A/S 0,63 06-11-2023 Sydbank A/S 0,6 02-11-2023 Alm. Brand A/S 0,59 27-10-2023 DSV A/S 0,52 03-11-2023 Coloplast A/S 0,5 20-10-2023 Genmab A/S 0,44 06-11-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,4 02-11-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,39 12-10-2023 Jyske Bank A/S 0,38 02-11-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,3 31-10-2023 CBrain A/S 0,29 10-10-2023 SP Group A/S 0,2 06-11-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Solar A/S 0,11 06-11-2023 Trifork Holding AG 0,1 27-10-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Brdr. A. & O. Johansen A/S 0,1 01-11-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Novo Nordisk A/S 0,1 30-10-2023 Danske Bank A/S 0,1 06-11-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Mærsk-dilemma, Ørsted-drama, og regnskabskommentar til Vesta

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mærsk har trukket overskrifter efter sit seneste regnskab og investorflugt. Derfor spørger Hansen og Larsen "hvor er aktiekøbmanden? Og hvad gør han nu?". Lyt også med, når de taler om, hvorfor de store nedskrivninger rammer Ørsted hårdere end andre og vender aktuelle regnskaber fra Vestas, Pandora, Genmab og Lundbeck samt guidance for Ambu. 00:00 - 06:13 Mærsk-dilemma 06:14 - 11:28 Ørsted-drama 11:29 - 13:56 Regnskabskommentar til Vestas 13:57 - 16:16 Genmab 16:17 - 17: 35 Pandora 17:36 - 20:16 Lundbeck og Ambu 20:17 - 27:00 Oliepriser i ro https://www.youtube.com/watch?v=5zzqqpQn28E
  • Swingtrading i Matas og Novo Nordisk

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I videoen her tager Hans-Henrik Nielsen et hurtigt kig på et par danske swingkandidater, der er kommet ud af screeneren i MyStockScanner. I dag er det Matas og Novo Nordisk, der er i søgelyset. Link til MyStockScanner: https://app.mystockscanner.com/Register Link til Markettimer Special: https://markettimer.dk/bliv-medlem/ https://www.youtube.com/watch?v=_2qIXM9A-W8&t=34s
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Onsdag d. 8. november 2023 Novozymes A/S 13,24 07-11-2023 Netcompany Group A/S 10 07-11-2023 Bavarian Nordic A/S 8,8 07-11-2023 ChemoMetec A/S 8,03 06-11-2023 GN Store Nord A/S 5,93 07-11-2023 Ambu A/S 5,83 07-11-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,7 07-11-2023 Zealand Pharma A/S 4,03 07-11-2023 ISS A/S 3,4 07-11-2023 Royal Unibrew A/S 3,34 07-11-2023 NKT A/S 1,99 07-11-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,84 07-11-2023 Torm plc 1,82 07-11-2023 Demant A/S 1,8 06-11-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,72 08-11-2023 H+H International A/S 1,61 02-11-2023 Rockwool A/S 1,54 07-11-2023 ALK-Abelló A/S 1,45 03-11-2023 Noble Corporation Plc 1,38 07-11-2023 Pandora A/S 1,36 07-11-2023 Tryg A/S 1,2 06-11-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 1,07 23-10-2023 H. Lundbeck A/S 0,83 06-11-2023 Ørsted A/S 0,8 07-11-2023 Sydbank A/S 0,72 07-11-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,69 06-11-2023 Topdanmark A/S 0,67 25-10-2023 Carlsberg A/S 0,61 07-11-2023 DSV A/S 0,52 03-11-2023 Coloplast A/S 0,5 20-10-2023 Alm. Brand A/S 0,49 07-11-2023 Genmab A/S 0,44 06-11-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,4 02-11-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,39 12-10-2023 Jyske Bank A/S 0,38 02-11-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,3 31-10-2023 CBrain A/S 0,29 10-10-2023 SP Group A/S 0,2 06-11-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Solar A/S 0,11 06-11-2023 Trifork Holding AG 0,1 27-10-2023 Brdr. A. & O. Johansen A/S 0,1 01-11-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Novo Nordisk A/S 0,1 30-10-2023 Danske Bank A/S 0,1 06-11-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • PepsiCo Inc.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er PepsiCo Inc. PepsiCo er den største fødevare- og drikkevarevirksomhed i Nordamerika og den næststørste i verden kun efter Nestlé. Et af de mest succesfulde fødevare- og drikkevareselskaber i verden Fokus på "sundhed", velvære, bæredygtighed, bekvemmelighed, innovation og premium produkter Produkterne indtages over 1 mia. gange hver dag på tværs af 200+ lande Komplementær portefølje af drikkevarer og bekvemme fødevarer Sælger sine produkter gennem et netværk af detailhandlere, restauranter og cafeer. 500+ brands 315.000 ansatte Nøgletal Kurs: 166,70 Market Cap: 229.189B P/E: 27,78 Forward P/E: 21,71 P/S: 2,50 P/B: 12,19 Enterprise value: 263.969B Profit margin: 9,05% Operating margin : 17,94% ROE: 43,91% ROA: 8,59% Indtjeningsvækst kvartal: 14,90% Omsætningsvækst kvartal: 6,70% Udbytte: 2,90% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Har fordel af global skala og er mest af alt en forretning der handler om distribution. 45% af omsætningen kommer fra drikkevare, 55% fra "fødevarer" 60% af omsætningen kommer fra USA, 40% udenfor Stor brandværdi der giver Pricing Power der gør man har kunnet skubbet stigende udgifter ud til forbrugerne Lykkedes med at levere produkter der rammer forbrugernes skifte over mod helbred PepsiCo Positive pep+ er stategien der skal sørge for det image vedligeholdes Stabil udbytte aktie der udbetaler og har øget udbyttebetalingen 50+ år i træk. Solid vækst og stabilt potentiale Enorme brands som Pepsi, Lay's, Gatorade, Mountain Dew, SodaStream, Quaker Oats Fundamentalt så bliver der flere mennesker i verden, og efterspørgsel i denne sektor må derfor også formodes at vokse Mål om 100 % vedvarende elektricitet i USA i 2030 Historisk har man vist defensive kvaliteter i turbulente miljøer Der bliver hele tiden færre udestående aktier i takt med tilbagekøbsprogrammer Tilføjer lav beta til porteføljen Man er gode til at at maksimere antal enheder og transaktioner ved at reducere volumen i de solgte produkter. Forventes at kunne levere langsigtet organisk vækst på 4-6 % Q3 2023 viste vækst på 6.7% - for år til dato ligger den på 8.9% og organisk 11.8% Hvad taler imod ? Hårdt ramt af stigende udgifter, især transport og aluminum til dåser Handles til højt premium Vil forbrugeren shoppe ned af og afvige fra premium produkterne ? Herhjemme ville jeg bliver slagtet hvis der ingen Pepsi Max var Stoppet af salget i Rusland kan mærkes, da det er et af de største markeder uden for USA Sødemiddel kan være bombe hvis den linkes med negative helbredsmæssige ting Chips segmentet bliver svært at dreje over på den sunde bane Økonomisk modvind kan gøre at forbrugerene bruger mindre penge på ikke-essentielle produkter Forbrugernes præferencer er ofte trendbaserede og kan skifte hurtigt, så man skal hele tiden understøtte dette i sit sortiment Reguleringer vil altid være en konstant trussel Konkurrenter som Coca Cola har bedre styr på omkostningerne og margins Faldet 14% de seneste 6 måneder. Der er frygt for at GLP-1 produkterne kan fjerne store mængder fra folks forbrug. Firmaet har dog ikke rapporteret om at de kan se denne udvikling. Det er ingen vækstmaskine. Inflationen er i perioder større end væksten, hvilket betyder at realvæksten er ikke eksisterende. Holdning Jeg er afhængig af Pepsi Max på et niveau der er direkte pinligt. Personligt tænker jeg fald baseret på GLP-1 frygten er en overreaktion. Jeg ejer selv aktier i dette selskab. De udgør 1.40% af porteføljen.
  • Ugekommentar - Shipping - Helge Larsens favoritter lige nu

    29
    0 Votes
    29 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Sidste år lavede Helge Larsen en Ugekommentar om shippingbranchen - hvilke selskaber han følger, og hvordan trenden er. Det følger han op på i denne Ugekommentar, hvor han har skarpt fokus på LPG-sektoren. Selskaberne, som omtales, er bl.a. Avance Gas Holding og BW LPG. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=ZP7uXITzuhk&t=2s
  • Maersk - Historisk billig, men hvad med fremtidigt afkast

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Fredagens regnskab fra A. P. Møller Mærsk gjorde investorerne nervøse, og sendte aktien i dybet samtidig med at investorerne sprang over bord. Udsigt til flere år med overkapacitet og lave rater, giver kortsigtet læk i aktieskroget Regnskab som forventet A.P. Møller Mærsk aflagde fredag sit 3. kvartalsregnskab. På overfladen flugtede selve tallene med forventninger. Alene vurderet som en status, kunne det få investorerne til at tænke: Så langt som godt". Guidance under konsensus Udfordringerne kom(mer) når/da investorerne åbnede Pandora fremtidsæske. Både for så vidt angår 4. kvartal, men ikke mindst både implicit og eksplicit med hensyn til de forventede fragtrater, som jo er det som er helt afgørende for indtjeningen og dermed aktiekursen og investorernes villighed til at investere. For 4. kvartal guider Maersk kun for en beskeden indtjening på EBITDA niveau og inklusive de forventede afskrivninger, er det mere eller mindre break-even, som møder investorerne på bundlinjen. Fra 200 mia. til +/- 0 på få år Investorerne gnider sig naturligt en ekstra gang i øjnene. Det er kun 12 måneder siden selskabet præsterede det bedste overskud nogensinde med et overskud på mere end 200 mia. DKK. Den gode forskel dengang var de høje rater, som Maersk ikke havde nogen indflydelse på i et marked karakteriseret af fuldkommen konkurrence. Rater tilbage til før Covid-19 uden Nu er de selvsamme rater faldet tilbage til om ikke "normalen", så dog tiden før verden gik ratemæssigt transportamok. Samtidig har der de seneste år været en underliggende og betydelig omkostningsinflation, som gør, at de reelle containerrater, korrigeret for prisstigningerne, er lavere. Lavere vækst og flere skibe er dårlig cocktail A.P. Møller Mærsk forsøger ikke at "putte" med den økonomiske virkelighed. På vej ind i 2024 er cocktailen af en økonomisk afmatning, som giver mindre at sejle med og flere af de skibe, som blev bestilt for år tilbage og bliver leveret nu på det forkerte ratetidspunkt, en presset indtjening. Maersk noterede, at de ikke regner med at antallet af skibe som bliver ophugget på grund af alder, kommer til at stige markant og kunne udbuds/efterspørgselsmæssigt "balancere" raterne op. Venter flere år med lavere rater 2024 bliver svært, og det er det som investorerne tager udgangspunkt i og bestik af. Det er her indtjeningen betyder mest. For investorerne er det både indtjeningsudsigterne og villigheden til at købe ind på fremtidige bedre tider, som kan gøre en forskel. I den henseende, er det kortsigtet ikke opløftende. Risikoen er at investorerne står tilbage med aktier, som set i forhold til historikken er lavt prissat, men som kan forblive lavt prissat. Shipping er en boom bust industri Rater veksler mellem "tårnhøje" efter tider, hvor der har været tjent for lidt, for længe. Det er der hvor der er bestilt få skibe til senere levering. Flåden er aldrende og der er eller der er udsigt til en ubalance med mere efterspørgsel end udbud. De kommende år ser det anderledes ud. A.P. Møller Mærsk har masser af tid og kapital til at vente på bedre tider. Ekstrem Covid optur kan forlænge nedturen Udfordringerne kan mærkes og konkurrenter i en dårligere økonomisk forfatning end Maersk ivl mærke det hårdere. Samtidig er der en risiko for at årene med lave rater kan komme til at trække ud. Alle rederier har tjent gulddukater i 2020-2022 og de fleste har mange penge til at stå imod. Normalt vil en nedtur vare et par år. Denne gang er der en risiko for at den økonomiske polstring hos de fleste kan forlænge nedturen med 1 år eller så. 2024 indtjening "reddes" af 2023 reservation A.P. Møller Mærsk vil over de kommende kvartaler reducere medarbejderstyrken med ca. 10 %. Udgiften til fratrædelser kan komme til at belaste og blive udgiftsført i år, mens effekten af de lavere udgifter kommer til positivt at påvirke 2024. Det kan hjælpe APM til at undgå røde indtjeningstal næste år. Lav prisfastsættelse giver "trading aktie" men risiko for arbejdsløse penge Det er naturligt, hvis investorerne tænker, at store kursfald og en lav prisfastsættelse er en for stor fristelse til at ignorere. Imod at "udnytte" en sådan "uligevægt" taler, at investorerne på kort sigt har en tendens til at ignorere "billige" aktier, hvis den tilstand forventes at vare i en længere periode. Det vil være mest naturligt, hvis de penge, som investorerne har mulighed for at tjene på investeringen kortsigtet, kommer fra "køb og efterfølgende hurtigt salg" snarere end "køb og behold og vent på værdistigninger". Prisfastsættelsen er tæt på historiske "rock bottom" niveauer på omkring 0,42x bogført egenkapital. P/E er et problematisk investeringsanker i en boom/bust industri Hvis du mangler en oversigt over prisfastsættelsen udtrykt som P/E, er der en god grund til det. Den er nemlig for en række selskaber, hvis indtjening svinger ekstremt op og ned, ikke særlig anvendelig. "P" svinger selvsagt en del, men "E" og forventninger til indtjeningen svinger måske endnu mere og er ikke et godt investeringsanker i shippingindustrien. Markedsmekanismer og investorernes mindset Indtjeningen er faldet og usikkerheden steget på kort sigt. Om du skal købe eller sælge, ved jeg i sagens natur ikke, men jeg håber jeg har illustreret, hvordan mekanismerne virker og hvordan investorerne tænker. Figur 1: Kursudvikling i A.P. Møller Mærsk, 3 år Kilde: Nordnet [image: 116543_image001_44_.png]