Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

PepsiCo Inc.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er PepsiCo Inc.

    PepsiCo er den største fødevare- og drikkevarevirksomhed i Nordamerika og den næststørste i verden kun efter Nestlé.
    Et af de mest succesfulde fødevare- og drikkevareselskaber i verden
    Fokus på "sundhed", velvære, bæredygtighed, bekvemmelighed, innovation og premium produkter
    Produkterne indtages over 1 mia. gange hver dag på tværs af 200+ lande
    Komplementær portefølje af drikkevarer og bekvemme fødevarer
    Sælger sine produkter gennem et netværk af detailhandlere, restauranter og cafeer.
    500+ brands
    315.000 ansatte

    Nøgletal
    Kurs: 166,70
    Market Cap: 229.189B
    P/E: 27,78
    Forward P/E: 21,71
    P/S: 2,50
    P/B: 12,19
    Enterprise value: 263.969B
    Profit margin: 9,05%
    Operating margin : 17,94%
    ROE: 43,91%
    ROA: 8,59%
    Indtjeningsvækst kvartal: 14,90%
    Omsætningsvækst kvartal: 6,70%
    Udbytte: 2,90%
    *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret

    Hvad taler for ?
    Har fordel af global skala og er mest af alt en forretning der handler om distribution.
    45% af omsætningen kommer fra drikkevare, 55% fra "fødevarer"
    60% af omsætningen kommer fra USA, 40% udenfor
    Stor brandværdi der giver Pricing Power der gør man har kunnet skubbet stigende udgifter ud til forbrugerne
    Lykkedes med at levere produkter der rammer forbrugernes skifte over mod helbred
    PepsiCo Positive pep+ er stategien der skal sørge for det image vedligeholdes
    Stabil udbytte aktie der udbetaler og har øget udbyttebetalingen 50+ år i træk.
    Solid vækst og stabilt potentiale
    Enorme brands som Pepsi, Lay's, Gatorade, Mountain Dew, SodaStream, Quaker Oats
    Fundamentalt så bliver der flere mennesker i verden, og efterspørgsel i denne sektor må derfor også formodes at vokse
    Mål om 100 % vedvarende elektricitet i USA i 2030
    Historisk har man vist defensive kvaliteter i turbulente miljøer
    Der bliver hele tiden færre udestående aktier i takt med tilbagekøbsprogrammer
    Tilføjer lav beta til porteføljen
    Man er gode til at at maksimere antal enheder og transaktioner ved at reducere volumen i de solgte produkter.
    Forventes at kunne levere langsigtet organisk vækst på 4-6 %
    Q3 2023 viste vækst på 6.7% - for år til dato ligger den på 8.9% og organisk 11.8%

    Hvad taler imod ?
    Hårdt ramt af stigende udgifter, især transport og aluminum til dåser
    Handles til højt premium
    Vil forbrugeren shoppe ned af og afvige fra premium produkterne ? Herhjemme ville jeg bliver slagtet hvis der ingen Pepsi Max var 🙂
    Stoppet af salget i Rusland kan mærkes, da det er et af de største markeder uden for USA
    Sødemiddel kan være bombe hvis den linkes med negative helbredsmæssige ting
    Chips segmentet bliver svært at dreje over på den sunde bane
    Økonomisk modvind kan gøre at forbrugerene bruger mindre penge på ikke-essentielle produkter
    Forbrugernes præferencer er ofte trendbaserede og kan skifte hurtigt, så man skal hele tiden understøtte dette i sit sortiment
    Reguleringer vil altid være en konstant trussel
    Konkurrenter som Coca Cola har bedre styr på omkostningerne og margins
    Faldet 14% de seneste 6 måneder.
    Der er frygt for at GLP-1 produkterne kan fjerne store mængder fra folks forbrug. Firmaet har dog ikke rapporteret om at de kan se denne udvikling.
    Det er ingen vækstmaskine.
    Inflationen er i perioder større end væksten, hvilket betyder at realvæksten er ikke eksisterende.

    Holdning
    Jeg er afhængig af Pepsi Max på et niveau der er direkte pinligt.
    Personligt tænker jeg fald baseret på GLP-1 frygten er en overreaktion.
    Jeg ejer selv aktier i dette selskab. De udgør 1.40% af porteføljen.

    1 Reply Last reply
    5
    • OccamO Offline
      OccamO Offline
      Occam
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Junk food! Der er risiko for, at sukker vil blive lagt for had i fremtiden. Jeg tror, at sukkerdrikke og sukkermad vil blive en solnedgangsindustri på linje med tobak og olie. Bemærk, at Novo er blevet Europas dyreste selskab ved at bekæmpe skadevirkningerne af sukker.

      Man kan godt tjene penge på en industris nedtur - hvis man er opmærksom. Men det er nemmere at tjene penge på en optur. Der skal man bare købe og beholde.

      1 Reply Last reply
      4

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger