Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Epiroc AB

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Epiroc AB Epiroc AB er et svensk selskab der er global leverandør af udstyr og tjenester til stenbrud, minedrift og infrastruktur. Udstyr som borerigge, klippegrave- og entreprenørudstyr og værktøjer til overflade- og underjordiske applikationer. Derudover tilbyder man services og anden eftermarkedssupport. Aktive inden for løsninger til automatisering, digitalisering og elektrificering. Opererer i de 5 divisioner Surface / Underground / Parts & Services / Digital Solutions / Tools & Attachments Kunderne er typisk Stenbrudsvirksomheder / Mineselskaber / Anlægsvirksomheder Grundlagt som spin-off fra Atlas Copco Epiroc-minen er en aktiv testmine der ligger en hurtig elevatortur ned fra hovedkvarteret, hvor der er tunneller på 20, 40 og 48 meters dybde. Har salg i 150 lande og kundecentre i 60+ lande I Q3 vandt man største ordre nogensinde på SEK 700 mio på at forsyne Kamoa Copper i Den Demokratiske Republik Congo med underjordisk udstyr. Man er kendt for at have sikkerhed øverst på dagsordenen. Stærkt brand med en god omdømme. 18.146 ansatte Nøgletal Kurs: 191,55 Market Cap: 220.857B P/E: 24,22 Forward P/E: 22,09 P/S: 3,76 P/B: 6,31 Enterprise value: 237.678B Profit margin: 16,28% Operating margin : 21,74% ROE: 27,82% ROA: 12,17% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 17,10% Udbytte: 1,77% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Efterspørgslen og aktivitetsniveauet var fortsat højt i mineindustrien. Efterspørgslen er særlig stor efter automatiserings- og tilslutningsløsninger. Har reelle løsninger til den minedrift den grønne omstilling kræver. Surfacedivisionen er verdensførende inden for overfladeautomatisering Tilbyder meget af sin produktportefølje som batteri-elektriske versioner Tilbyder løsninger, der driver den digitale transformation af mine- og byggeindustrien Konsolidere sin europæiske fremstilling af hydraulisk tilbehør for at forbedre konkurrencekraften Q3 viste stærk ordreindtag understøttet af stærk organisk vækst og opkøb. Attraktive margins. Stigende frit cashflow. Samarbejdet mellem Epiroc og Kamoa Copper er blevet til et ægte partnerskab for produktivitet og bæredygtighed. Kamoa-Kakula kobberminekomplekset forventes at blive en af de kobberminer i verden med de laveste drivhusgasemissioner pr. produceret metalenhed. Telematiksystem der muliggør intelligent overvågning af maskinens ydeevne og produktivitet i realtid. Med mere teknologi - automatisering, digitalisering og elektrificering - jo mere sandsynligt er det, at Epiroc også vil servicere udstyret. Stigende antal serviceteknikere på kundernes sites. Omfattende serviceportefølje, der omfatter reparation, vedligeholdelse og opgradering af produkter. Selskabet har et globalt netværk af servicecentre, der kan levere hurtig og effektiv service. Hele 69% af omsætningen omhandler aftermarked hvor 48% er service. Samarbejde om fuldt autonom minedrift - Boliden, Algoryx og Örebro Universitet Arbejder med digitale tvilling af en mine. Stærk finansiel status med lille andel af gæld. Hvad taler imod ? Største konkurrenter er Sandvik, Caterpillar og Komatsu med lokale konkurrenter verden over. Skal fortsat investere i innovation for at forblive førende i sin branche da der er mange spillere og nye løsninger. Nye teknologier, såsom kunstig intelligens og autonom drift kan rykke rundt i konkurrence landskabet. Kinesiske virksomheder er blevet mere aktive i branchen og tilbyder ydelser til et lavere prispunkt. Omstruktureringsomkostningerne for fremstilling af hydraulisk tilbehør er anslået til cirka SEK 155 mio. Efterspørgslen fra byggekunderne forventes at være svag. Prissætningen er i overkanten i forhold til min interesse. Har behov for at reducere lagerbeholdningen. Man er stolte af sit fokus på sikkerhed, hvilket tog et slag da man mistede en medarbejder i en dødsulykke I Q3 2023. Cyklisk eksponeret. Holdning Jeg er vild med deres store andel af serviceomsætning der oven i købet er stigende. Det er lige sådan et selskab jeg syntes der er attraktivt. Selskabet er 2 delt, hvor der er stor efterspørgsel i minesektoren, men svage udsigter i bygge sektoren. Bonus info. Sjørring maskinfabrik nær Thisted leverer udstyr til dem Ingen position
  • Zealand @ Troldmanden

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Hej @Troldmanden Kan ikke skrive i chatten. Jeg synes du kommer med nogle meget relevante oplysninger i chatten. Kan du ikke lave et indlæg her i debatten hvor flere læser med. Jeg mener at det er vigtigt at alle forstår hvad du skriver i chatten om fremlæggelse af data. Og så kan vi bagefter tage en debat om det og måske også få et par meget relevante spørgsmål til Zealands Q&A Weee
  • Dollar General Corp.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Dollar General Corp. Dollar General Corporation tilbyder discount varer inden for outdoor living, rengøring, dyr, personlig pleje, skønhed, mad og drikkevarer, husholdning, kontor, elektronik, legetøj, festtilbehør. Den største dollar butikskæde med 19.000+ lokationer fordelt på 47 stater. 31 distributionscentre. 75% af den amerikanske befolkning har en butik inden for 5 miles For os i Norden kan det bedst kendetegnes som "Tiger"+Normal på stoffer, da der har mange flere varegrupper. Det er startet med ting der kostede 1 dollar, men har siden udvidet konceptet på samme måde. 185.000+ ansatte Nøgletal Kurs: 121,11 Market Cap: 26.581B P/E: 12,41 Forward P/E: 15,81 P/S: 0,68 P/B: 4,22 Enterprise value: 44.264B Profit margin: 5,59% Operating margin : 7,07% ROE: 34,74% ROA: 6,62% Indtjeningsvækst kvartal: -28,50% Omsætningsvækst kvartal: 3,90% Udbytte: 1,95% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Modsat andre detailkæder har man efter sektoren kørt med godkendte margins Man kan argumentere for at produkterne passer godt til tiden, hvor der vil komme mere fokus på discount Har generelt vist god forståelse for forretningens udvikling Man er lykkedes med de såkaldte Popshelf udsalgssteder hvor segmentet er yngre, har flere penge, og mere forstand - hvor der bliver solgte ting med højere margins Og ja deres fokus er forstadskvinder Gennemsnits handlen er højere end i lignende koncepter Tilbyder DG Autodeliver hvor man som privat kan få det hele leveret til døren, og gratis hvis man handler for +25$ som tapper ind i bekvemmelighedstrenden. De faste ting i husholdningen tror jeg mange vil få leveret fast fremover i intervaller. Toiletpapir, dyrefoder, vaskemiddel. Jeg forventer dette vil være en stor salgsdriver fremadrettet. Sælger også fra store producenter som Clorox, Energizer, Procter & Gamble, Hanes, Coca-Cola, Mars, Unilever, Nestle, Kimberly-Clark, Kellogg's, General Mills og PepsiCo Ligesom McDonalds er man også en spiller inden for fast ejendom, hvor man konsekvent har tilføjet lokationer. Man er overbeviste om at presset på marginerne er kortsigtet, og man har generelt godt styr på omkostningerne. Man skal nok ikke underkende segmentets styrke, og innovationen er til stede. Indtil videre har man klaret sig bedre end jeg havde forventet Partneraftale med DoorDash udvider rækkeviden til forbrugerne Det store fald har resulteret i at prissætningen er anderledes fair end tidligere. Høj andel af essentielle produkter, giver mere defensive kvaliteter end man ellers ville forvente. Hvad taler imod ? Faldet 54% det seneste år Døjer stadig med problemer og manglende effektivitet i de interne forsyningskæder Lageropbygning Faldende margins. Syntes stadig at prisen er for høj i forhold til det segment af kunder de opererer i. Negativ udvikling i forretningen, hvor man har nedjusteret EPS 2 gange, men hvor man har holdt volumen. Inflation har lagt enormt pres på forbrugerne i den laveste ende af indkomstspektret Holdning Sektoren er helt forkert lige nu efter min mening, og uden udsigt til kortsigtede forbedringer. Man kan dog argumentere for at med den høje andel af essentielle produkter at downside må være begrænset. Ingen position
  • TRANSCRIPT - Q&A ZEALAND PHARMA

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Transcript: Q&A med Zealand Pharmas CEO Adam Steensberg fredag d. 17. november 2023. Moderator: Helge Larsen 116814_QA_Zealand_Pharma_2023_11_17.pdf
  • Opdatering på pharma-biotekselskaber uge 46

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Regnskab fra Bavarian Nordic. Opjustering i Genmab. Gevinsthjemtagning i Novo Nordisk. Volatil kurs på Zealand Pharma-aktien. Pila Pharma skal rejse penge til at gå videre med deres forsøg inden for fedme og diabetes. https://www.youtube.com/watch?v=mOUwTFP4-OM
  • KONE Oyj

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er KONE Oyj KONE er en international ingeniør- og servicevirksomhed, mest kendt for at være globalt førende inden for elevatorer og rulletrapper Opererer i 60+ lande 10 fabrikker, 7 R&D centre og 63.000 ansatte Man har fokus på flowet i byerne, så man leverer også automatiske døre og porte såvel som forskellige service- og moderniseringsløsninger. 550.000+ kunder. 5000+ patenter 1.5 mio. installationer danner basis for service forretningen. Salget er fordelt på 50% nysalg / 35% vedligeholdelse / 16% modernisering Salget er fordelt på 40% Asien / 39% EMEA / 21% Amerika Philippe Delorme udnævnt til præsident og CEO for KONE Selskab pr. 1. januar 2024 Nøgletal Kurs: 41,32 Market Cap: 21.372B P/E: 23,21 Forward P/E: 20,35 P/S: 1,93 P/B: 8,51 Enterprise value: 20.504B Profit margin: 8,37% Operating margin : 11,51% ROE: 34,93% ROA: 8,54% Indtjeningsvækst kvartal: 2,20% Omsætningsvækst kvartal: -8,30% Udbytte: 4,23% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Urbanisering betyder man bygger opad hvilket øger efterspørgsel efter elevatorer - en trend der vil fortsætte på lang sigt - 18% flere bor i byer i 2050 Omkring 200.000 mennesker flytter ind i byer over hele kloden hver eneste dag Lykkedes med at bygge serviceben hvor man står for vedligeholdelse og modernisering af eksisterende installationer Udbetaler et fornuftigt udbytte og har en stabil historik Fokus på at booste vigende margins Toshiba har trukket sig ud af markedet grundet manglede synergier, hvilket efterlader et naturligt hul til Kone at hapse Forretningen kræver ikke så meget kapital som man skulle tro, grundet aftaler med komponentleverandører gør at man har relativt få aktiver. Det globale marked stiger ca. 7% årligt Meget informativ IR Man har været for dårlig til kontrakter således der ikke har været indregnet inflation, det har man fået styr på nu. Serviceforretningen viser stadig positive tegn Fik i oktober frasolgt sine operationer i Rusland, så man forhåbentlig slipper for yderligere shitstorm. Tidligere har man handlet til meget højere multipler end Otis, hvor man nu efter fald handler til cirka samme prissætning. Q3 var generelt solidt med forbedringer i rentabiliteten hvor man også melder om at margins på modtagne ordrer forbliver på et godt niveau Moderniserings- og servicedelen blomster og øger de defensive kvaliteter, mens nysalget halter. Digitale løsninger gør det muligt for elevatoren, at samarbejde med andet elektronisk udstyr som mobiltelefoner og robotter Hvad taler imod ? Afhængighed af Kina hvor salget normalt er nysalg af højmargin produkter, så rammer ikke kun volumen, men også produktmixet. Ramt af stingende inputomkostninger. Er faldet 42% over de seneste 3 år. Man har defensive kvaliteter, men virkeligheden har vist at man er meget afhængig af Kina. Man kommer ikke uden det cykliske element, der gør at der er nødt til at komme gang i nysalget før virksomheden for alvor vil blomstre, men det kræver vækst i samfundet. Q3 vist også fald i ordbogen på -10.6% y/y Holdning Livscyklus forretningsmodel med høj andel af stabil service omsætning. For mig der stiger/falder casen med økonomien i Kina, hvilket gør casen i øjeblikket ikke er relevant på trods af prissætningen er blevet anderledes relevant. Ingen position
  • Pila Pharma vil lave en tablet mod fedme og diabetes

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Med Novo Nordisk og Eli Lily i front er markedet for fedmebehandling boomet. Det danske selskab Pila Pharma har siden 2014 arbejdet på en ny måde at behandle fedme og diabetes på, nemlig med en tablet. Helge Larsen har besøg af stifter og adm. dir. Dorte X. Gram, som startede sin forskning inden for diabetes allerede i 1999 hos Novo Nordisk. Det var også her, grundlaget til Pila Pharmas tablet blev lagt. Pila Pharma skal ud og hente ny kapital, så hvis du overvejer at komme med på rejsen og vil vide mere, finder du information på deres hjemmeside https://pilapharma.com/ Pila Pharma er noteret på First North i Stockholm. Disclaimer: Pila Pharma har betalt IR-samarbejde med ProInvestor.com. https://www.youtube.com/watch?v=GQkyxlTkx4s
  • Brdr. Hartmann

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Q3 ganske glimrende og Brdr. Hartmann er på vej til fordoms tid. Hvad det bringer for mindretalsaktionærerne er mere usikker. Afnoteringen lader ventet på sig. Tvangsindløsning bliver vil ikke opnået.
  • Prioritering af aktiesparekonto

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hejsa Jeg har brugt tid på at overveje, om det ville være fordelagtigt for mig at justere min investeringsfordeling baseret på depottype for at optimere både skattemæssige forhold og omkostninger. Jeg har inkluderet beløbsstørrelser, hvis det skulle spille en rolle: Pt. har jeg cirka 70.000 kr. investeret i et konventionelt aktiedepot, hvor jeg har fem distribuerende fonde primært fra Sparindex. Samlet set har jeg oplevet et ikke realiseret tab på omkring 4000. Til sammenligning har jeg kun 50.000 på min aktiesparekonto, hvor jeg planlægger at nå indskudsgrænsen for at drage fordel af den lave lagerbeskatning på 17%. Jeg foretrækker akkumulerende fonde for at undgå skattebetalinger af dividende, da jeg alligevel har til hensigt at geninvestere udbyttet. På aktiesparekontoen har jeg i øjeblikket ikke realiserede kursgevinster for omkring 6000. Jeg er bevidst om, at jeg ikke kan modregne mit tab på depotet på aktiesparekontoen, der har sit eget skattesystem. Mit spørgsmål er så: Er der et økonomisk rationale for at sælge størstedelen af mine fonde i det almindelige aktiedepot for så at flytte pengene over til aktiesparekontoen i stedet. Ergo vil den generelt lavere beskatning på aktiesparekontoen opveje de omkostninger, der er forbundet ved at sælge det nuværende antal fonde og dernæst købe en passende ETF, således jeg når indskudsgrænsen? Og er der i så fald et tidspunkt, hvor dette er smartest at eksekvere? Jens.
  • Siemens AG

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Siemens AG Siemens er en teknologikoncern, der er aktiv i næsten alle lande i verden, med fokus på områderne automatisering og digitalisering i proces- og fremstillingsindustrien, intelligent infrastruktur til bygninger og distribuerede energisystemer, smarte mobilitetsløsninger til jernbanetransport og medicinsk teknologi og digitale sundhedsydelser. Digital Industries, Smart Infrastructure, Mobility og Siemens Healthineers, som tilsammen udgør "Industrial Business" samt Siemens Financial Services (SFS), som understøtter aktiviteterne af deres industrivirksomheder men også driver egen forretning med eksterne kunder. Digital Industries er løsninger inden for procesautomatisering. Smart Infrastructure opererer på tværs af hele den elektriske transmissionskæde Healthineers' produktsortiment omfatter billedteknologier såsom CET-, MRT- og røntgenmaskiner samt udstyr til klinisk diagnostik Mobility producerer og sælger primært rullende materiel, herunder de tyske ICE højhastighedstog og jernbaneinfrastruktur Har igennem de seneste år været igennem en større omstrukturering af virksomheden hvor man har udskilt Siemens Energy og Siemens Gamesa samt frasolgt 25% i Siemens Healthineers. Ny identitet i 2021 som en integreret teknologivirksomhed. 311.000 ansatte Kom med fremragende Q4 rapport i går 16. November 2023 Nøgletal Kurs: 146,82 Market Cap: 116.304B P/E: 13,25 Forward P/E: 17,29 P/S: 1,51 P/B: 2,56 Enterprise value: 160.495B Profit margin: 11,61% Operating margin : 12,13% ROE: 18,73% ROA: 3,63% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 5,70% Udbytte: 3,06% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Eksponeret mod mange trends - klimaændringer, glokalisering, urbanisering, demografiske ændringer og digitalisering.Kombinerer den virkelige og den digitale verden Sigter mod at opnå en omsætningsvækst på 5 % til 7 % om året over en cyklus på 3-5 år. En af de mest innovative teknologivirksomheder i verden Fornuftige margins Ambitiøs bæredygtighedsstrategi både i forhold til en selv, men også hvad man hjælper kunderne med. Selskabets produkter og løsninger er afgørende for at drive vækst og innovation i en række forskellige sektorer. Industri 4.0 spiller. Stigende skift til SaaS-indtægter i dets brancheførende automatiseringssegment giver defensive kvaliteter. Handler med rabat i forhold til ABB og Schneider Electric Proprietære softwareløsninger inden for områderne Product Lifecycle Management ("PLM") og Electronic Design Automation ("EDA") Verdens førende inden for signalsystemer Stor del af omsætningen ligger i den offentlige sektor. Er lykkedes med at hæve margins hvilket indikerer pricing power. Digital Industries er interessant med høj vækst og høj profitabilitet Statslige og samfundsmæssige skift i retning af energiomstilling Fuldt integrerede hardware-softwareløsninger med 45 mio. installerede automationssystemer Sund ordrebeholdning Hjemtagning af industrier forudsætter man kan effektivere via automatisering. Xcelerator digital forretningsplatform med ekspanderende partnerøkosystem Frit cashflow steg 23% fra FY22 til FY23 og omsætningen steg +11% Leverer digitale tvillinger til blandt andet sygehuse. Har partnerskab med Microsoft om at drive AI-adoption på tværs af industrier Hvad taler imod ? Konglomerat kræver ramt i prissætningen. Meget stor virksomhed med forskellige områder der gør den kompleks og vanskelig at styre, samtidig med det er svært at opnå transparens over for aktionærerne. Kommer fra en række af skuffende kvartalsrapporter. Mange stærke konkurrenter som jeg tidligere også har været igennem som ABB, Schneider Electric og Rockwell Automation Mange selskaber i sektoren kører med svingende og skuffende kvartalsrapporter. Står også over for konkurrence fra nye teknologivirksomheder, der udvikler innovative løsninger inden for områder som kunstig intelligens, big data og cloud computing. Stor mængde gæld og betydeligt større end peers. Melder om faldende salgsvækst for de kommende 12 måneder i lejet +4-8% Når man er eksponeret mod industrien så er man også cyklisk, så man kan gå ind i en svær periode, hvor heller ikke Kina trækker det de skal. Holdning Var mere interesseret hvis Siemens Healthineers ikke var en del af selskabet. Syntes rabatten i forhold til peers gør selskabet interessant som investeringscase. Stærkt underliggende vækstmomentum, samtidig med at SaaS-transformationen opretholdes i højt tempo i DI syntes jeg er attraktivt. Fortsætter med at accelerere deres kunders digitale og bæredygtighedstransformationer, så strategien virker rigtig.
  • Biotech: Forsøgsdesign og succes

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Fiercebiotech har i dag en ret interessant artikel, der reflekterer over hvor følsom studieresultater er over for, hvordan et studie er designet. Casene der behandles er, 3 i princippet ens Amyloid plaque reducerende, præparaters FDA godkendelses success https://www.fiercebiotech.com/biotech/year-after-roches-alzheimers-fail-scientists-reflect-what-could-have-been
  • Bavarian - Interim Results for the First Nine Months 2023

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Bavarian Nordic Announces Interim Results for the First Nine Months of 2023 16.11.2023 07.37 • GlobeNewswire • COPENHAGEN, Denmark, November 16, 2023 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) announced today its interim financial results for the first nine months of 2023 and business progress for the third quarter of 2023. Revenue for the first nine months increased by 148% to DKK 4,615 million compared to the same period last year, while the operating profit (EBITDA) increased to DKK 1,552 million. The increased revenue was driven by growth across both business areas: travel health and public preparedness. Revenue from travel health grew by 56% to DKK 1,608 million, as a result of the continued rebound in global travel, strong brand performance and the recent expansion of the travel health portfolio. Revenue from public preparedness grew by 316% to DKK 2,890 million, largely driven by contracts with governments related to the 2022/2023 mpox outbreak. Other revenue was DKK 117 million. Financial guidance for the full year is maintained at a revenue of approximately DKK 6,900 million and an EBITDA of approximately DKK 2,300 million. This assumes that a smaller part of the previously announced smallpox/mpox orders will likely be delivered in first half of January 2024 rather than second half of December due to expected delivery schedules. The effect of this is compensated by a continued strong travel health business. DKK million Q3 2023 Q3 2022 9m 2023 9m 2022 FY 2023 Guidance * Revenue 1,376 1,004 4,615 1,860 6,900 EBITDA 380 226 1,552 14 2,300 Numbers are approximate Paul Chaplin, President & Chief Executive Officer of Bavarian Nordic said: "Our travel health business has continued to demonstrate very strong performance and with the recent expansion of our portfolio, along with the prospects of launching our chikungunya vaccine, we have established a strong foundation for growth and positioned Bavarian Nordic as a global leader in travel vaccines. Strong sales related to the 2022/23 mpox outbreak also contributed to a nearly 150% increase in revenues for the first nine months and we remain firmly on track to deliver on the guidance and report a new record-breaking financial year for the company. While the global demand for mpox vaccines has largely been driven by the public health emergency response, the recent national recommendations in the U.S and Germany for mpox vaccinations highlight an emerging private market where Bavarian Nordic can improve vaccine access to risk populations, while creating a steady commercial business segment complementing the existing smallpox stockpiling business with governments around the world." Highlights from the third quarter The chikungunya vaccine candidate, CHIKV VLP is progressing towards regulatory submissions in the U.S. and Europe in 2024 after reporting positive topline results from two Phase 3 clinical trials in both adults and adolescents aged 12 to 64 years of age and adults aged 65 and above. A Phase 3 rollover study was initiated to evaluate the long-term safety and immunogenicity of the vaccine candidate as well as responses to a booster vaccination up to five years after the initial vaccination. A new contract valued at USD 120 million was received from the U.S. government, primarily supporting manufacturing of new bulk vaccine in 2023 to partly replenish the inventory used for the mpox outbreak. A second contract was entered to supply smallpox vaccines to rescEU, a strategic reserve within the EU. The order valued at more than EUR 11 million brings the expected total rescEU smallpox revenues for 2024 to EUR 21 million. Events after the reporting date In October, the U.S. CDC Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP) voted to recommend the routine use of JYNNEOS in adults at risk of mpox infection, thus broadening its previous recommendation, which only covered outbreak situations. Pending approval of the updated recommendations, Bavarian Nordic is targeting a commercial launch of JYNNEOS in the U.S. in the first half of 2024. The Board of Directors has appointed Ms. Montse Montaner Picart as observer to the board with the intent to nominate her for election at the annual general meeting in April 2024. Ms. Picart is former and the first Chief Sustainability Officer of Novartis where she has held various leading positions. She has more than 30 years of industry and executive experience and has received several recognitions for her leadership in driving sustainable organizations. Conference call and webcast The management of Bavarian Nordic will host an investor/analyst call today at 2 pm CET (8 am EST) to present the interim results followed by a Q&A session. A listen-only version of the call and presentation slides can be accessed via https://bit.ly/3tonMNp. To join the Q&A session, please register in advance via https://bit.ly/48Cp0F2. Contacts Europe: Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tel: +45 61 77 47 43 US: Graham Morrell, Paddock Circle Advisors, [email protected], Tel: +1 781 686 9600 Company Announcement no. 36 / 2023 About Bavarian Nordic Bavarian Nordic is a fully integrated vaccine company with a mission to protect and save lives through innovative vaccines. We are a global leader in smallpox and mpox vaccines, supplied to governments to enhance public health preparedness and have a strong portfolio of vaccines for travelers and endemic diseases. For more information visit www.bavarian-nordic.com. Forward-looking statements This announcement includes forward-looking statements that involve risks, uncertainties and other factors, many of which are outside of our control, that could cause actual results to differ materially from the results discussed in the forward-looking statements. Forward-looking statements include statements concerning our plans, objectives, goals, future events, performance and/or other information that is not historical information. All such forward-looking statements are expressly qualified by these cautionary statements and any other cautionary statements which may accompany the forward-looking statements. We undertake no obligation to publicly update or revise forward-looking statements to reflect subsequent events or circumstances after the date made, except as required by law. Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/cc2b2df9-953c-4593-83d3-94b79b8e3bb0 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401688585 [image: 116763_369601778_804943484964213_2996887137247885321_n.jpg]
  • Bava 3.kvartal- tanker

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Et regnskab som ikke -ved første øjekast- er prangende. MEN på den anden side, så heller ikke så elendigt som nogle antyder. Omsætningen er et hak under forventede, men det er at henføre under "ordre forskydninger". Dernæst har man valgt at nedskrive 580 mio på det kulsejlede Covid-booster - hvem havde regnet med andet ? Så i store træk seljer båden som forventet - og man fastholder da også guidence for året. Så jeg tænker jeg benytter lejligheden til at supplere når/hvis vi ser fald i tossetimen. Lad os nu høre press-comference! Go dag til alle.. Dr.J
  • Julerallye

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg har satset julerallye, og det ser da allerede helt fantastisk ud, ved godt at det. Måske er farligt når alle "de kloge" siger vi skal i hullet. Når Matas 135 inden jul? Jeg tror det.
  • Bavarian Nordic: Covid var en dyr flirt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Bavarian Nordic leverer som forventet efter at de tager afsked med Covid-investeringen, men det er småt med identificerbare kurstriggere Bavarian Nordic fastholder forventninger til 2023 om en omsætning på 6,9 mia. og et EBITDA på 2,3 mia. På trods af at der er omsætning som formentlig bliver skuffet fra ultimo 2023 og ind til starten af 2024 Bavarian Nordic tager den naturlige konsekvens af Covid og nedskriver på det projekt Det får omkostningerne til "at stige markant", og bundlinjeresultatet til at være væsentlig ringere end forventet Mindre binært, mere forudsigelig. Kurstriggere efterlyses Den gode nyhed er, at korrigeret for ekstraordinære faktorer er tallene som forventet. Både her og nu og for helåret. Samtidig er investorerne dog også nødsaget til at se i øjnene, at det er lidt svært at se kurstriggere her og nu. Covid og RSV er ude af bøgerne. Bavarian Nordic bliver mere stabil og mindre binært, men det betyder også noget for de nøgletal, som aktien kan handles på. Både godt og skidt
  • Edwards Lifesciences Corp.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Edwards Lifesciences Corp. Edwards Lifesciences Corporation er en global leder der leverer produkter og teknologier til strukturel hjertesygdom og kritisk pleje og kirurgisk overvågning i USA, Europa, Japan og internationalt. Det tilbyder transkateter-hjerteklaperstatningsprodukter til minimalt invasiv udskiftning af hjerteklapper. En af verdens førende inden for hæmodynamisk overvågningssystemer, der bruges til at måle en patients hjertefunktion og væskestatus. Omsætningen er fordelt på TAVR 65% / Surgical 17% / Critical Care 15% / TMTT 3% Salget er geografisk fordelt på USA 59% / Europa 22% / Japan 7% / Resten af verden 12% 65% af omsætningen inden for udskiftningen af aorta hjerteklappen Distribuerer sine produkter gennem en direkte salgsstyrke og uafhængige distributører 95% af salget er produkter, hvor man er #1 Salg i 100 lande. Omfattende produktionsaktiviteter i Nordamerika, Europa, Singapore og Caribien. 18.000+ ansatte Investor konference d. 7 december 2023, hvor der kommer en masse godt indhold. Nøgletal Kurs: 67,01 Market Cap: 40.642B P/E: 28,64 Forward P/E: 23,85 P/S: 6,98 P/B: 6,10 Enterprise value: 38.798B Profit margin: 24,59% Operating margin : 28,40% ROE: 22,06% ROA: 10,92% Indtjeningsvækst kvartal: 14,50% Omsætningsvækst kvartal: 12,30% Udbytte: 2,23% *Nøgletal stammer fra YH financeapi og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Eksperter i nichemarkedet. Hurtigt voksende aldrende befolkning øger behovet. Man har kun et hjerte og det gør at der er stor villighed til at betale Premium for de bedste løsninger. Høj kvalitet Innovations evne Høj rentabilitet Gældsfri Attraktive margins. Kliniske forsøg viser fremragende overlevelsesrater for patienter, der modtager SAPIEN 3-ventilen Tilbyder behandlinger der er mindre invasive end tidligere, der øger mængden af folk der kan behandles. Få konkurrenter i markedet. Mulighed for at fordoble det globalt adresserbar marked. Man forventer at allerede i 2028 er markedet gået fra USD 10 mia. til 20 mia. Næste generation af SAPIEN X4-system er under udvikling 41% af omsætningen er uden for USA. Guider for 2 cifret vækst. Q3 viste +10.9 % organisk omsætningsvækst Nichefokuseringen giver defensive kvaliteter. Hvad taler imod ? Der er frygt for at GLP-1 produkterne kan gøre at dele af markedet ikke opstår. Det er dog ikke noget der rykker noget i det store billede. Hospitalerne kører stadig ikke på fuld kraft, hvilket gør at operationer udskydes. En stor del af omsætningen er inden for et smalt område. Forretning der kræver man konstant investerer i innovation. Medtronic er den største konkurrent Konkurrencen på hjerte-kar-markedet er hård, og alle virksomhederne arbejder på at udvikle nye og innovative, så det kan ikke udelukkes at nogle af de andre store begynder at gå ind på ens område. Det er lang tid siden at investorerne var interesseret i MedTech, underligt nok. Udenlandsk valuta forventes at påvirke både topline- og EPS-vækst negativt for FY24 Holdning Investering ind i at der bliver flere mennesker og folk bliver ældre. Er lidt udfordret af den manglende lyst blandt investorerne til sektoren. Ingen position
  • Inflationstal fra USA får humøret op

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Endelig lidt medgang, det trængte vi til ovenpå sept-okt mnd USA: KPI 0,0% OKTOBER JMF SEPTEMBER, KÄRN-KPI +0,2% (NY) 14.11.2023 14.34 • Nyhetsbyrån Direkt • STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konsumentpriserna i USA var oförändrade i oktober, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad föregående år steg KPI med 3,2 procent. Det visar siffror från den amerikanska statistikmyndigheten. Analytiker hade räknat med att KPI skulle ha stigit 0,1 procent jämfört med månaden före och ha stigit med 3,3 procent jämfört med samma månad i fjol, enligt Trading Economics konsensusprognos bland analytiker. Kärn-KPI, exklusive livsmedel och energi, steg 0,2 procent i oktober, och ökade 4,0 procent jämfört med samma månad föregående år. Här väntade sig analytiker +0,3 procent jämfört med månaden före och +4,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Energipriserna sjönk 2,5 procent i oktober jämfört med i september, medan livsmedelspriserna steg 0,3 procent. Begagnade bilar sjönk 0,8 procent, medan kläder steg 0,1 procent. Tjänstepriserna exklusive energi steg 0,3 procent. Boendekostnader ökade 0,3 procent, transport ökade 0,8 procent, medan hälsovårdstjänster ökade 0,3 procent. I september var inflationstakten 3,7 procent för KPI och 4,1 procent för kärn-KPI. Bild: KPI USA, årstakt Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion Nyhetsbyrån Direkt
  • HOVE A/S - Opjustering af guidance for regnskabsåret 2023

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Opjustering af guidance for regnskabsåret 2023 15.11.2023 15:22:20 CET ' Hove A/S ' Selskabsmeddelelse SELSKABSMEDDELELSE NR. 31 - 2023 ' 15-11-2023 Indeholder intern viden. Hove opjusterer guidance for omsætningen i 2023. Guidance for omsætning ændres til DKK 195-200 mio. (tidligere DKK 175-190 mio.). EBITDA forventes til at være mellem DKK 27-29 mio. (tidligere DKK 25-30 mio.). Opjustering af guidance for omsætningen for 2023 skyldes øget efterspørgsel fra eksisterende såvel som nye kunder. Guidance - November 2023 DKK mio. 2023 nov 2023 juni 2023e Omsætning 195 - 200 175 - 190 145 - 160 EBITDA 27 - 29 25 - 30 9 - 12 Hove A/S (Nasdaq First North Growth Market Denmark: Ticker HOVE) er forpligtet til at offentliggøre den ovenstående information i henhold til EU-Markedsmisbrugsforordningens punkt 17.  Yderligere oplysninger: Hove A/S: Herstedøstervej 7 DK - 2600 Glostrup CVR-nummer: 25804821 Hjemmeside www.hove-as.com Selskabsmeddelelser, finansielle rapporter mv.: https://hove-as.com/investor/ CEO / adm. direktør Hans Christian Hansen E-mail: [email protected] Tlf.: (+45) 24 81 94 92 Certified Adviser: Norden CEF A/S Kongevejen 365 2840 Holte CVR-nummer: 31933048 Hjemmeside: www.nordencef.dk John Norden E-mail: [email protected] Tlf.: (+45) 20 72 02 00 Hove A/S har en digital IR-Aftale med Proinvestor.com
  • Trophy Games - Q3 Financial Update - - Record Quarter

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Company Announcement No. 10-2023 Copenhagen, 15 November 2023 Highlights Q3 Revenue was DKK 15.9m, a 31% YoY increase. EBITDA was DKK 2.9m, a 49% YoY increase. EBT was DKK 0.4m, a 126% YoY increase. Unique paying users were 62,672, a 44% YoY increase. Total user payments were 164,340, a 14% YoY increase. Total installs were 2.4m, a 34% YoY increase. YTD Revenue was DKK 41.0m, an 8% YoY increase. EBITDA was DKK 7.0m, a 39% YoY increase. EBT was DKK 1.4m, a 134% YoY increase. Unique paying users were 139,143, a 16% YoY increase. Total user payments were 434,519, a -7% YoY decrease. Total installs were 7.1m, a 41% YoY increase. Cash and cash equivalents: DKK 24.8m & no debt at the end of September 2023. Guidance On 17 October 2023, Trophy Games Development A/S raised 2023 guidance for revenue, EBITDA and EBT. Previous financial guidance 2023: Revenue: DKK 46.0M <-> 55.0M EBITDA: DKK 4.5M <-> 10.0M EBT: DKK -0.5M <-> 4.5M New financial guidance 2023: Revenue: DKK 51.0M <-> 56.0M EBITDA: DKK 8.0M <-> 12.0M EBT: DKK +0.5M <-> 5.0M CEO Comment We are pleased to come out of Q3 with our best quarter in history while some of the game industry is struggling. Recent monetary tightening has leveled the playing field for game developers, and many unprofitable companies have scaled down on marketing or even closed, leaving more room for us. Going forward, we will double down on the manager game series currently with the Transport Manager games (Airline, Shipping, Train, and soon Truck and Energy). Additional types of manager games are already being investigated in order for us to utilize our central coding framework, giving us a cost and scale advantage over competitors that make games in many different segments. For the new game Train Manager, we have in Q3 seen some decent user KPIs, and we aim to have it polished for Q1 2024, where we will start making more significant user acquisition efforts. The performance indicators for Train Manager are looking promising, especially the organic installs that have started almost twice as high as Shipping Manager. The KPIs make us confident about the potential of the upcoming titles Truck Manager and Energy Manager. For Q4, we usually operate with a lower marketing spend, as the ROI is less valuable. This has a negative effect on revenue but a positive effect on EBITDA. Thank you for your continued support. Sincerely, Søren Gleie CEO, Trophy Games Contact Information TROPHY GAMES Development A/S Søren Gleie, CEO Office (+45) 7172 7573 Email: [email protected] Mikkel Bryggers Gade 4, 2. sal, 1460 Copenhagen K, Denmark Certified Adviser Norden CEF John Norden Email: [email protected] A/S Kongevejen 365, 2840 Holte, Denmark Trophy Games har en betalt IR-aftale med Proinvestor.com
  • Karakterbogen, Halvering af FED Funds i 2024?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Karakterbogen for Q3 er landet. Og der er mange middelmådige præstationer med stof til eftertanke til den tunge ende. Værterne kommer også omkring halvering af FED Funds i 2024. Du kan finde Pers karakterbog for Q3 her: https://www.nordnet.dk/blog/karakterb... 00:00 - 00:57 Intro 00:57 - 02:28 Genmab 02:28 - 03:57 Karakterbogen 03:57 - 05:04 Novozymes//Chr. Hansen 05:04 - 06:43 GN Store Nord 06:43 - 07:19 Demant 07:19 - 08:54 Coloplast 08:54 - 11:05 Royal Unibrew 11:05 - 12:52 Netcompany 12:52 - 21:43 Ørsted 21:43 - 27:53 Rentehalvering af FED Funds i 2024? https://www.youtube.com/watch?v=WVBs70ukHjU