Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Er Coloplast snart købsmoden?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvad tænker I andre? Coloplast har ligget underdrejet kursmæssigt et godt stykke tid. Opkøbet fornyligt og aktieemissionen - større gæld - presser vel noget på kort sigt med nuværende renteniveau. Kunne godt overveje at købe 33-50% snart af en post i Coloplast. Har ingen i dag.
  • Hvad skal Hartmann koste? Er 360 kr. en fair pris?

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har fået flere spørgsmål om, hvad jeg tænker Brdr. Hartmann er værd. Er 360 kr., som Stadils bud lyder på nu, alt for lidt? Eller er det en fair pris? Nu er værdisætning af selskaber ikke normalt min ekspertise, og derfor går jeg ikke i dybden med eventuelle skjulte værdier i selskabet. Jeg kigger udelukkende på, hvad man forventer af vækst i omsætning og EPS og vurderer, hvad prisen så burde være nu. Jeg kan godt røbe, at hvis jeg personligt skulle overtage Hartmann, så ville jeg nok ikke gå over de 360 kr. Men igen, så kan der sagtens skjule sig værdier i selskabet i form af patenter osv., som kan tilskrives en vis intrinsic value. Kig med her og lad mig høre, hvad I tænker om det. https://www.youtube.com/watch?v=SQcvgCKobwE
  • Aktier: Spiser Novo Nordisk af Genmabs investorappetit?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Mens Novo Nordisk er steget er det gået den modsatte vej for Genmab. Aktien er faldet en del uden væsentlige selskabsspecifikke nyheder. Kan noget af den forskel skyldes, at Novo Nordisk suger investorer ud af andre aktier; herunder bl.a. også Genmab? Fredag faldt Genmab yderligere 2,83 % Genmab er faldet tæt ved 20 % i år Modsat er Novo Nordisk steget med 52,77 % Genmabs udvikling er ikke enestående, når det drejer sig om en skuffende udvikling for danske aktier Mange andre aktier er også sendt til bunds Men det er alligevel lidt bemærkelsesværdigt, at Genmab er faldet med 20 %Ingenting kommer som bekendt af ingenting undtagen lommeuld ..og bag ved "ingenting" gemmer der sig formentlig en "Novo Nordisk" faktor Den store succes og bevågenhed, som Novo Nordisk har og har haft, kan meget vel have en "pengekoncentrationseffekt" Mange penge søger der hen, hvor der bliver tjent gode penge, og hvor der er et betydeligt kursmomentum. Det må man i sandhed sige der er hos Novo Nordisk Det var en af de faktorer, som jeg brugte som årsag til at Genmab har udviklet sig skuffende i år i min oversigt over hvad investorerne vil fokusere på i de kommende danske kvartalsregnskaber. Du kan se eller gense oversigten her: https://www.nordnet.dk/blog/de-stoerste-danske-3-kvartalsregnskaber-det-skal-du-holde-oeje-med/ Figur: Kursudvikling, 3 måneder, Genmab vs Novo Nordisk Kilde: Nordnet [image: 116158_image001_33_.png]
  • Brdr. Hartmann - investoraktivisme virker

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Thornico hæver sit bud til 360. Det viser at investoraktivisme virker Thornico hæver sit bud på de aktier som de ikke ejer i Brdr Hartmann fra 300 til 360. Samtidig har de indgået aktionæraftaler med udvalgte investorer og øget sin ejerandel til ca. 80 % 360 er bedre end 300, men det er ikke givet, at det ender med at være "den endelige" pris 80 % er "noget tættere på", men kan være "et godt stykke fra" de krævede 90%+ før man har tilstrækkelig stor ejerandel til at man kan tvangsindløse Udviklingen viser, at aktivisme virker Udviklingen viser også, at Brdr. Hartmann ikke er en enkeltstående hændelse. I en lang række selskaber mangler den positive opmærksomhed for ejerne = aktionærerne Hold øje med den ekstraordinære generalforsamling Der er stadig mulighed for at der bliver god spørgelyst og interesse på den ekstraordinære generalforsamling på mandag. 360 er bedre end 300, men det er ikke sikkert, at det bliver det sidste ord i denne sag
  • Sammenligningsgrundlag for udvikling i porteføljen

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Når man hører eller læser i medierne om, hvor godt (eller knap så godt) det går med de danske aktier, er det altid C25 indekset, der bruges som reference. Her ligger vi år til dato på et rundt nul, +/- < 1 ‰ Det er fint med mig, når jeg skal fortælle vennerne, hvordan min portefølje klarer sig i forhold til markedet generelt, men er det et reelt billede? Jeg har overvejet - til internt brug - at skifte til OMX CGI indekset (https://www.nasdaqomxnordic.com/index/index_info?Instrument=DK0060488112&rpar;, og her ser billedet noget anderledes ud: År til dato 18,5%, og det kan jeg desværre ikke slå Hvis nogen har et bedre alternativ, hører jeg gerne om det. /* Indlæg placeret i debatten, da det ikke handler om specifikke aktier, sig til, hvis det er forkert. FA-langsigtet */
  • Q3 2023 regnskabs status - Nordiske Index

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Hermed en status på det danske C25 index. Ingen selskaber har endnu rapporteret Q3 regnskaber, så i denne oversigt, er det pt. kun en status på de tekniske signaler. Det ser ud til at forventninger til Q3 regnskaberne er overvejende positive, for det er ved at være et stykke tid siden, vi har set så mange købs-signaler. Men aktierne har nok også fået de prygl de skulle have i denne omgang, og derfor bør vi imo overveje at tanke op i vores porteføljer. Efterfølgende kommer samme oversigt, for ... DK Large Caps (uden for C25) DK Mid Caps DK Small Caps (kun udvalgte selskaber, dvs. ingen fodbold klubber og lign.) ... og så samme øvelse for Sverige, Finland og Norge. [image: 116075__Danmark_C25_Index_TA_11okt2023.jpg]
  • NOVO: Er +300 mia.markedsværdi kortsigtet til den gode side

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nye forskningsdata har øget markedsværdien med tæt på 300 mia. DKK i denne uge for Novo Nordisk. Er det kortsigtet lidt for meget af det gode? Det er uomtvisteligt: Der er ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk i Danmark og Skandinavien og aktuelt også i Europa Markedsværdien steg i går til over 3000 mia. Den seneste uge er aktien steget med 11,70 % Det svarer til mere end 300 mia. i ekstra markedsværdi I nedenstående figur 2 fremgår udviklingen i indtjeningsforventninger for Novo Nordisk Forventningerne går op, men de er formentlig steget mindre end aktien Aktuelt handles Novo Nordisk på tæt på 40x 2023 forventningerne Der forventes indtjeningsvækst på ca. 40 % over de kommende 2 år samlet set Selv hvis det sker, er prisfastsættelsen ret høj, og der er ikke plads til at der kommer andre og nye konkurrenter ind på Novo Nordisk "domæne" - Fedme, hvor de aktuelt har nærmest et duopol sammen med Eli Lilly De amerikanske investorer har også travlt med at købe ind på Novo Nordisk successen I går var der en omsætning på næsten 10 mio. stk. Det svarer til ca. 2x det langsigtede (3 måneders) gennemsnit - se venligst figur 3 Har de gode nye og stigningerne mættet efterspørgslen, kortsigtet? Der er meget godt at sige om Novo Nordisk og deres udvikling. Aktien er i en klasse for sig selv, og "ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk" begynder at ligne en underdrivelse snarere end det modsatte. De seneste forskningsdata, har markedsværdimæssigt været 300 mia.+ værd. Spørgsmålet er om der trods alt, også og selv for Novo Nordisk, er en overgrænse for vækst og børsnoteret succes; kortsigtet vel at mærke?
  • Procter & Gamble Co.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Procter & Gamble Co. Procter & Gamble er en af verdens største producenter af mærkevare forbrugerprodukter. Det er specialiseret i en bred vifte produkter til personlig pleje og hygiejne. Fokuseret portefølje i 10 kategorier, der er organiseret i 5 driftssektorer. De 5 segmenter er Fabric & Home Care 35%, Baby, Feminine & Family Care 25% Beauty 18% Health Care 14% Grooming 8% Brands som Fairy, Ariel, Gilette, Head & Shoulders, Oral-B, Pampers, Pantene, Tampax Salget er fordelt på Nordamerika 50 % Europa 21% Kina 9% Asien 8% Latinamerika 7% IMEA 5% Strategi der handler om klasse produkter+emballage+kommunikation+detailhandel eksekvering 107.000 ansatte Kommer med Q1 2024 resultater 18. oktober 2023 Nøgletal Kurs: 144,69 Market Cap: 341.018B P/E: 24,52 Forward P/E: 21,03 P/S: 4,16 P/B: 7,44 Enterprise value: 369.364B Profit margin: 17,87% Operating margin : 23,46% ROE: 31,38% ROA: 10,01% Indtjeningsvækst kvartal: 12,90% Omsætningsvækst kvartal: 5,30% Udbytte: 2,63% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Gentænkt organisationen således man arbejder mere agilt. Premium produkter. Har indtil videre vist at have Pricing Power til at have priserne overfor forbrugerne og dermed holde solide margins. Generelt meget aktionærvenlige Hævet udbyttet 67 år i træk og har betalt udbytte i 133 år i træk. Kun tre U.S. virksomheder har hævet deres udbytte flere år i træk. 66% Instituelt ejerskab Fokuseret portefølje, hvor man er gået fra 170 mærker til 65 mærker. SKU rationaliseringen er for at drive både top- og bundlinjevækst. Defensive kvaliteter i presset marked De solide margins gør man kan forsætte investering i R&D så man positionerer sig til næste cykliske optur Mønster eksempel på, hvordan man styrer cash flowet FY 2023 viste organisk salgsvækst på 7%. Det er andet år i træk og 5. år i træk med +5% Robust toplinjevækst på tværs af de 10 globale kategorier og stærk indtjening på trods af modvind fra stigende omkostninger. E-handelssalg steg +7%, hvilket nu repræsenterer 17% af virksomhedens samlede salg Har fuldført to USD 10 mia. spareprogrammer i løbet af det sidste årti, der gør at produktiviteten nu er fuldt indlejret i deres driftsmodel Analytics og kunstig intelligens er med til at deres markedsføringsinvesteringer er blevet endnu mere effektive Proprietære algoritmer til digitalt at designe molekyler der har gjort det muligt at reducere produktudviklingstid fra år til måneder, Hvad taler imod ? Ramt af stigende inputomkostninger over en bred kam Mange af produkterne er typiske produkter hvor kunderne vil shoppe nedad når deres rådighedsbeløb skrumper, modvirkes ved at nedsætte pakningstørrelser På kort sigt presset valuering, men man har stor erfaring i at hæve priser over tid, og når inputomkostningerne falder, så gør udsalgspriserne det sjældent. Salgstal har været boosted af mange har rendt rundt med forkølelsessymptomer og derfor har købt mange håndkøbsprodukter til afhjælpning Virker ikke til at have tænkt meget i grøn profil tidligere og er først lige gået i gang Prissætning over P/E 20 syntes jeg ikke er attraktivt, det vil kræve en reel vækst Forpligtet til at fortsætte med at investere for at styrke mærkerne så man kan fastholde premium. FY 23 viste -3% volumenvækst FY 24 guidance er markant ringere end de forgående år, hvor man nu "kun" forventer vækst på +4-5% Holdning Selvom man har mange defensive kvaliteter, så syntes jeg at prisen er højere end jeg er parat til at betale. "Den bedste måde at håndtere disruption på er at lede den på en måde, der skaber værdi". Syntes denne tilgang er en rigtig fornuftig strategi og er meget tydelig i den måde man har taget nye metoder i brug. Ingen position
  • Helge Larsen: Foredrag om den sundhedsmæssige megatrend

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Helge Larsen fortæller om tålmodig investering i selskaber i langtidsholdbare globale trends. Benyt lejligheden til at høre Helge Larsen live og stil spørgsmål . d. 9 november 2023, 19.00 - 21.00 i den gl. byrådssal, Byens Hus, Stændertorvet 1 i Roskilde Helge Larsen taler bla. om tendenserne i den sundhedsmæssige megatrend. Det er f.eks. forskning og udvikling af lægemidler indenfor diabetes, fedme, hjerte- karsygdomme, cancer, alzheimer og inflammation. I den sammenhæng giver han eksempler på selskaber i pharma- og bioteksektoren som kan være værd at følge eller investere i. Bla. NOVO NORDISK, ELI LILLY og ZEALAND PHARMA. Der vil efterfølgende være mulighed for at købe signerede udgaver af Helge Larsens bestseller Den Tålmodige Investor. Spørgsmål og handicapadgang: send mail til [email protected] Bestilling af billet på link: https://www.shareholders.dk/lokalforeningsarrangement/daf-roskilde-helge-larsen-fortaeller-om-taalmodig-investering-i-selskaber?fbclid=IwAR3H8lCLdU1h61xIV8hohNNKQhguxKlMDlYZqVklZi1YhIXxa07Hut2TZXs [image: 116134_fullsizeoutput_1ed8.jpeg]
  • Elopak ASA

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Elopak ASA Elopak er et firma der hjælp af pap fabrikerer, former, printer, og distribuerer bæredygtige emballageløsninger til kunder i hele verden. Der bruges forskellige trykmetoder og papmateriale til fremstilling af drikkevarekartoner. Mest kendt for deres Pure-Pak kartoner. Sælger 14 mia. kartoner hvert år i 70+ lande 11 fabrikker. Produktportefølje med 400+ SKU'er Bæredygtighedsdrevet vækststrategi Passer ind i en cirkulær økonomi A+ score for fremragende ESG-rapportering Kunderne er private virksomheder inden for fødevarer og detailhandel. Omsætningen er fordelt på EMEA 75% og Americas 25% Det norske holdingselskab Ferd AS der investerer i virksomheder i industri-, finans- og ejendomssektoren sidder på 60% af aktierne. 2600 ansatte Nøgletal Kurs: 21,85 Market Cap: 5.877B P/E: 8,57 Forward P/E: 99,32 P/S: 5,34 P/B: 21,48 Enterprise value: 6.263B Profit margin: 4,39% Operating margin : 8,32% ROE: 22,46% ROA: 6,08% Indtjeningsvækst kvartal: 33,50% Omsætningsvækst kvartal: 7,60% Udbytte: 3,94% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Udbytte aktie med 50-60% payout Rammer ind i bæredygtig trend - ESG venlig Erstatning for plastikflasker I november 2022 tog man sit fuldautomatiske lager i brug i Terneuzen, Holland - der kan opbevare 495 mio kartoner og spare 40+ lastbil transporter dagligt Det plantebaserede fødevaremarked er et af de hurtigst voksende i verden. Et af de mest populære produkter i den plantebaserede sektor er havredrik og man ser en tydelig fokus at tænkte bæredygtig emballage ind i historiefortællingen. Salg går hovedsageligt til friske mejeriprodukter, mælke- og juicekunder, som har vist sig at være robuste markedssegmenter Forventningerne er at brugen af plastikemballage til mad og drikke vil falde markant, og man er godt positioneret til at udnytte denne plast-til-karton-konverteringstendens Stærk cash flow-generering Q2 2023 viste omsætningsvækst på 8%+ (6% organisk) Vil bygge en ny fabrik i USA for yderligere at udnytte den høje kundeefterspørgsel i regionen Opblødning af nogle råvarepriser. Indien - øget kapacitet og bevæger sig ind i nye kategorier og udvider salgsstyrken Hvad taler imod ? Lav margin forretning Ramt at stigende inputomkostninger der giver betydeligt inflationspres. Markedet for likvidt papir er fortsat stramt Svært at finde informationskilder og forskellige nøgletal på portaler Det store spørgsmål er om kan blive ved at ligge de stigende omkostningerne over på kunderne, og øge margins til et fornuftigt område Jeg har fundamentalt svært ved at forstå den store forskel fra plastflasker til pap med et plastiklag indeni og plastiklåg. Bør have defensive kvaliteter når der kommer margin forbedring. Holdning Går hele tiden og venter på at se margin forbedringen. Hvis ikke forretningen kan vise bedre margins er den ikke relevant for mig. Ingen position
  • Aktiereprisning ved højere renteniveau

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvor mange procent skal aktier som Coca-cola og Pepsi handles lavere nu i forhold til da renteniveau var på sit laveste for relativ kort tid siden. Hvis vi antager at renteniveau er det eneste der har ændret sig. Hvordan beregner man det? Kan nogen lave et eksempel.
  • Ubiquiti Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Ubiquiti Inc. Ubiquiti Inc. producerer og sælger netværks udstyr til virksomheder og private primært rettet mod det trådløse segment. Teknologiplatform til distribueret internetadgang. Leverer avancerede datadrevne softwareprodukter baseret på proprietære kunstig intelligens (AI), maskinlæring (ML) og sprogbehandling (NLP) Produktlinje indeholder UniFi, AmpliFi, EdgeMax, UISP, AirMax, AirFiber, GigaBeam, UFiber og UniFi Protect Kunder omfatter små, mellemstore og store virksomheder. Produkter er baseret på en cloud-baseret platform, der giver brugerne mulighed for at administrere deres netværk fra en central placering. Denne platform gør det nemt at konfigurere og overvåge netværket, og den giver brugerne mulighed for at opdatere deres firmware og software automatisk. Hovedparten af salget af gennem distributører. Virksomheden drives, som om den drevet af en ingeniør/teknikker og mange ser op til grundlæggeren Robert Pera som en guru. Høj andel af insider-ejerskab 93+% der gør at man kan fokusere langsigtet. Har taget forretningsbeslutning om at øge lagerbeholdning for at sikre, at de ikke igen kommer i en situation hvor de ikke kan imødekomme efterspørgslen. 1.535 ansatte. Nøgletal Kurs: 117,48 Market Cap: 7.101B P/E: 17,43 Forward P/E: 10,99 P/S: 3,66 P/B: 0,00 Enterprise value: 8.245B Profit margin: 21,01% Operating margin : 28,06% ROE: 0,00% ROA: 30,24% Indtjeningsvækst kvartal: 12,50% Omsætningsvækst kvartal: 10,80% Udbytte: 2,01% *Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideret Hvad taler for ? Gigantisk marked Alle produkter integrerer perfekt med hinanden Man ligger i et godt segment mellem premium og entry level Flotte margins Fordel ved at man har mange enheder ude hos kunderne, der gør det lettere at sælge software services ovenpå Professionelle netværksprodukter er drevet af UISP- og UniFi-softwareplatforme FY 2023 viste vækst i omsætningen på +14.7% y/y og det at man er vendt tilbage til vækst, gør aktien interessant igen. Enterprise Technology-platformen er den der driver væksten lige nu. Begynder endeligt at se lavere forsendelse og komponentomkostninger. Har valgt at prioritere udvikling over markedsføring. Omkostningsmodellen er markant anderledes end konkurrenterne, hvor store dele af forretningen er skåret til for at fokusere på produktudvikling. Hvad taler imod ? Jeg har tidlige været meget negativ på prissætningen, men denne er ved at nå et fair niveau efter et fald på 57% i år. Importerer sine produkter fra Kina Har tidligere haft udfordringer med at orientere investorerne rettidigt Har leveret flere skuffende kvartalsrapporter end positive i nyere tid. Enhederne er så gode, så er i tvivl om de udskiftet nok hos slutbrugerne. Mange alternativer. Oplever højere medarbejderrelaterede omkostninger og prototyperelaterede omkostninger samt højere gebyrer forbundet med webshop-kreditkortbehandling. Har været generøs med aktietilbagekøb og udbytter, men det har ikke været finansielt holdbart i forhold til cashflow. Lageropbygning, hvilket jeg ikke er helt vild med i en sektor, hvor teknologien skifter ret hurtigt. Margins kunne være større hvis man ikke var så afhængig af distributørledet. Virksomheden er kendt for ekstremt vækstrater, men jeg har svært ved at se vækst i den grad komme igen og derfor er prissætningen også en anden i dag. Har døjet med at man har været for afhængige af en enkelt eller begrænset antal leverandører for flere komponenter. Holdning Virkelig fede produkter til prispunktet. Syntes nuværende prissætning er fair, men det er ikke sådan at jeg tænker, kæmpe bargin.
  • Hvordan forholder man sig som aktionær i en krigstid?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvordan forholder man sig som investor, når der er krig? Det er desværre et spørgsmål, der igen er aktuelt at forholde sig til oven på de frygtelige angreb i Israel. Derudover følger Helge Larsen op på shippingsektoren og ser frem mod Q3-regnskaberne, hvor det bliver interessant at se, om virksomhederne igen vil blive straffet af aktionærerne, hvis de ikke kan vise tilstrækkelig vækst. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=TYAZqNONKoo&t=4s
  • Regnskab fra Dominos Pizza. Det ser ikke helt tosset ud!

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Så er der lige lidt "Pizza til aftenkaffen" til jer her. Regnskabssæsonen i USA er skudt i gang, og vi har netop fået regnskabet for Q3 for Dominos Pizza, og det ser faktisk slet ikke så tosset ud. Jeg kigger her på aktien både med TA og med lidt fundamentaler fra MyStockScanner. Derudover overvejer jeg, om Novos nye fedmemiddel kan få en indvirkning på aktier som denne, idet vi allerede har set, at Coca Cola og Pepsi er begyndt at frygte for effekten af Novos medicin. Lad mig høre, hvad I tænker om den. HH https://www.youtube.com/watch?v=i7RQesg2L_4
  • Bavarian 2024

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Har kigget lidt på tallene for 2024, hvad USA har sat af til Bavarian's produkter. Både Ebola, MPOX, Rabies og Smallpox, bliver fremhævet. Lige hvor mange penge der bliver brugt på hver vaccine i 2024, bliver der ikke skrevet, men at de vil opbygge et stort lager for at beskytte USA's befolkning. Det er ret store beløb vi taler om, så mon ikke der er nogle kontrakter på vej til Bavarian? BUILDING A HEALTHY AMERICA FY 2024 President's Budget for HHS Pandemic Preparedness The FY 2024 budget includes $20 billion in mandatory funding across HHS to support President's plan to transform U.S. capabilities to prepare for and respond rapidly and effectively to future pandemics and other high consequence biological threats. Of this total, $6.1 billion will be allocated to CDC to modernize and build laboratory capacity, strengthen public health data systems; enhance domestic and global disease surveillance, biosafety, and biosecurity efforts; and support capabilities for monitoring and evaluating vaccine and medical countermeasure safety and effectiveness. PREPARING FOR FUTURE PUBLIC HEALTH THREATS The federal response to recent public health threats, including the COVID-19 pandemic, has highlighted the importance of preparedness for future public health threats. The budget includes $20 billion in mandatory funding, available over 5 years, across the Administration for Strategic Preparedness and Response (ASPR), Centers for Disease Control and Prevention (CDC), NIH, and the Food and Drug Administration (FDA) to support the President's plan to transform the nation's capabilities to prepare for and respond rapidly and effectively to future pandemics and other biological threats. Emerging Infectious Diseases With an additional $40 million above FY 2023 enacted, the budget will expand CDC's core emerging infectious disease work. This includes improving laboratory capabilities at the federal, state, and local levels that are necessary for response to outbreaks for a range of critical and emerging pathogens, including mpox, Ebola, anthrax, and rabies. Project BioShield Under the Project BioShield program, BARDA supports late-stage development and procures medical countermeasures that can be used during a public health emergency and that are ready to be delivered to the Strategic National Stockpile. These medical countermeasures include vaccines, therapeutics, and other countermeasures that treat anthrax, botulism, smallpox, radiation, thermal burns, and other threats. The budget provides $830 million for Project BioShield in FY 2024, which is $10 million above the FY 2023 President's Budget. With this funding, Project BioShield will develop and procure: • Up to three new antibiotics to bolster preparedness against drug-resistant pathogens; • Products that treat burns, blasts, and exposure to nerve agents; • A therapeutic that could potentially treat Ebola Sudan or other ebolaviruses; and • Smallpox antivirals and a smallpox vaccine that can be administered to populations for which a live smallpox vaccine is not recommended. Strategic National Stockpile The Strategic National Stockpile stores, maintains, and rapidly deploys lifesaving medical supplies, medicines, and devices to states, tribal populations, territories, and metropolitan areas during public health emergencies. ASPR's robust medical logistics capability can move medical personnel, equipment, and supplies across the nation within hours; this supports timely delivery of medical countermeasures during an emergency response. The FY 2024 budget funds the Stockpile at $995 million, an increase of $30 million above FY 2023 enacted. These funds will ensure the Stockpile's assets are available and ready to protect America from 21st century health threats in FY 2024. The increased funding will be used to sustain current product lines and to procure targeted countermeasures previously supported by BARDA that lack a significant commercial market.
  • A&O Johansen &lpar;PE=8,4&rpar; - ny "kunde" med 180.000 ansatte

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Disse 180.000 (ca 6 % af alle ansatte i DK) udgør sandsynligvis 10+ % af A&O:s potentielle marked indenfor B2B. https://landbrugsavisen.dk/spar-stort-landmænd-får-adgang-til-håndværkerpriser-og-ekspertrådgivning https://lf.dk/om-os/om-landbrug-og-foedevarer https://lf.dk/medlemskab/kontante-medlemsfordele https://ao.dk/agrobyg Fra kun: VVS VA el er A&O Johansen nu diversificeret til: private (B2C-webshops) tømrere (via EA, lige begyndt) have og landskab landmænd et c #NordensBilligsteAktie
  • Opdatering: Novo ' Genmab ' Bavarian ' Hansa Biopharma

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Novo Nordisk har været oppe og ramme kurs 700. Genmab har længe har været kursmæssigt svag og falder yderligere i dag pga. hold-anbefaling fra Nordea. Bavarian Nordic er igen i ilden, efter selskabets CEO meldte ud i et interview på Finans.dk, at selskabet nu ændrer de strategi. Og så er kursen på Hansa Biopharma faldet voldsomt efter en melding om meget skuffende salgstal. Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=2lcgIPXHBco
  • Brdr. Hartmann

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    H
    We got Fu....ed! 360 way to little! Thornico acquires approx. 10% of the shares of Hartmann and intends to increase its offer to the other shareholders to DKK 360 per share 12.10.2023 10:17:54 CEST ' Brødrene Hartmann A/S ' Inside information With reference to company announcement no. 16/2023 containing the notice convening an extraordinary general meeting of Brødrene Hartmann A/S ("Hartmann") on 16 October, 2023 upon request from the majority shareholder, Thornico Food & Food Technology Group A/S (ultimately controlled by Thornico Holding A/S) ("Thornico"), proposing a delisting of the company's shares from trading and official listing on Nasdaq Copenhagen, Hartmann's board of directors has today received the following information from Thornico: Thornico has today entered into an agreement with Handelsbanken, VN Capital, Aktia and Abaco Capital to purchase a holding of shares and voting rights in Hartmann corresponding to approx. 10% of all shares and voting rights. The shares have been acquired at a price of DKK 360 per share. Upon completion of the purchase, Thornico will hold approx. 80% of all shares and voting rights in Hartmann. As part of the agreement, the selling shareholders have agreed to vote in favour of the proposal to delist the company's shares prior to the sale of the shares to Thornico. The extraordinary general meeting will still be held on Monday 16 October, 2023 at 3 pm CEST. Subject to approval at the extraordinary general meeting and Nasdaq Copenhagen's approval of delisting the shares, Thornico has stated its intention to offer purchasing all shares from the other shareholders at a price of DKK 360 per share with a nominal value of DKK 20. Shareholders who have submitted a proxy may change it through their bank. Shareholders who have already submitted an advance vote cannot revoke or change their vote. The parties involved in the transaction have requested Hartmann to attach the press release to this company announcement. Please refer to the company announcement no. 16/2023 for further information regarding the extraordinary general meeting.
  • Birkenstock: Notering presset op af risikolystne investorer

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Birkenstock aktien havde ikke nogen god børsdebut Birkenstock aktien havde første børsnoteringsdag, onsdag Aktien blev udbudt til 46 USD Som det fremgår af nedenstående kursudvikling, var aktien ikke i nærheden af udbudskursen den første handelsdag Højeste handelspris var 42,51. Lavest på 40,05 Aktien sluttede i 40,20 Det svarer til et kursfald på 12,6 % i forhold til udbudsprisen på 46 Børsnotering sker på investorernes risikovillighed Når et selskab bliver børsnoteret sker det når investorerne er klar og villige til at betale en given pris. Et selskab bliver ikke i hovedreglen børsnoteret, når det set i forhold til timing, økonomi og mange andre selskabsspecifikke forhold er det det mest optimale. Investorerne har gode grunde til at være skuffede, men ikke særlig overraskede, desværre.
  • Hvilke aktier rammes hårdt pga Novo's gode nyreskade-nyhed?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Håber at nogen her har indsigt. Davita faldt mest (DVA). Medtronic (MDT) og abbott labs (ABT) faldt også noget. Novo stopper forsøg omkring nyreskade-patienter før tid pga gode resultater. Hvilke aktier får det sandsynligvis hårdt i forhold til Novo Nordisk's øjensynlige succes?