Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Hvorfor påvirker renterne aktiemarkedet?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M Offline
    M Offline
    Markettimer
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Hej igen,
    Så er videoen om renterne klar til jer.

    Jeg håber, at jeg formår at forklare sammenhængene ordenligt, men ellers må I endelig spørge.
    Den helt store ting i videoen, som jeg aldrig har hørt omtalt andre steder er, hvorfor renterne påvirker PE, og hvor meget PE faktisk påvirker aktiekurserne. Effekten er ret dramatisk.

    Men lad mig høre, hvad I tænker om den.

    HH

    1 Reply Last reply
    4
    • P Offline
      P Offline
      PMPirate2
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Det er en udmærket video, hvor du især på en god måde forklarer hvordan højere renter kan presse P/E ned.

      Selv plejer jeg dog at forklare det lidt anderledes:

      Helt basalt set kan man sige, at højere renter gør det dyrere at skaffe kapital, og det gælder naturligvis også virksomheder.

      En virksomhed kan skaffe kapital på tre måder:

      1) Ved at udstede nye kapitalandele (f.eks. aktier), som virksomheden sælger. Det hører man ofte omtalt som en aktieemmission.

      2) Ved at optage lån.

      3) Ved at lave profit der ikke udbetales som udbytte.

      Der findes også forskellige andre former for kapitalrejsning, som f.eks. konvertible lån, der kan betegnes som en mellemting mellem 1) og 2) ovenfor. Men lad os se på hvordan renten påvirker de tre former for kapitalrejsning:

      Ad 1)

      Her er det værd at bemærke, at den rejste kapital ikke er rentebærende. Når først kapitalen er rejst betyder det fremtidige renteniveau ikke noget for virksomheden, hvad angår den på denne måde allerede rejste kapital. Der er naturligvis aktionærer der gerne vil have udbytte, men det har ikke noget med renten at gøre.

      Men som du så godt forklarer er investorerne mindre tilbøjelige til at købe ved en nyemmission, når renten er højere. Prisen skal være lavere, og det giver naturligvis en større udvanding af de eksisterende aktionærer.

      Ad 2)

      Her er det indlysende, at højere renter gør det dyrere for virksomheden at låne penge.

      Mange virksomheder låner til variabel rente, så de mærker med det samme når renten stiger. Andre virksomheder har valgt at tage lidt længere lån, så de har mere tid til at tilpasse sig en pludselig rentestigning.

      Ad 3)

      En højere rente presser på især to måder virksomhedens resultat: De højere udgifter til servicering af virksomhedens gæld, og at forbrugerne er mindre villige til at bruge penge p.g.a. den højere rente.

      Det sidste giver også et prispres fordi efterspørgslen falder mens udbuddet er stort set uændret. Virksomheden kan ikke så let sætte priserne op, og den kan måske blive tvunget til at sænke priserne. Det er derfor centralbankerne hæver renten når de mener inflationen er for høj.

      Så en højere rente giver normalt også en lavere indtjening. Det er så en påvirkning af P/E der går i den modsatte retning af, hvad du beskriver i videoen. Effekten her er dog mindre, så du har helt ret i, at en højere rente generelt giver en mindre P/E.

      1 Reply Last reply
      2

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger