Investor AB
-
Dagens aktie er Investor AB
Investor AB er et industrielt holdingselskab med en langsigtet, aktiv investeringsporteføljestrategi.
Grundlagt af familien Wallenberg i 1916
Virksomheden fokuserer på at investere i virksomheder, der lægger vægt på innovation og produktudvikling.
Buy-to-build-strategi har fokus på at udvikle de opkøbte selskaber.
Aktiv ejerstrategi.
Er kendt for at ejer af en række store svenske virksomheder, med ejerandele i Atlas Copco, ABB Ltd, AstraZeneca, SEB, Epiroc, Ericsson, Saab osv.
Et af Sveriges mest succesfulde investeringsselskaber
Har 24 selskaber i porteføljen.
Virksomheden måler præstation ved ændringer i indre værdi (NAV).
Organiseret i tre forretningsområder:
Børsnoterede selskaber - 70% (14 selskaber)
Patricia Industries - 20% (10 selskaber)
Investeringer i EQT - 10%
Kommer med årsafslutning 19. Januar 2024Nøgletal
Kurs: 209,80
Market Cap: 642.032B
P/E: 4,65
Forward P/E: 15,05
P/S: 3,25
P/B: 0,95
Enterprise value: 712.441B
Profit margin: 69,96%
Operating margin : 74,61%
ROE: 22,67%
ROA: 12,50%
Indtjeningsvækst kvartal: 0,00%
Omsætningsvækst kvartal: 0,00%
Udbytte: 2,10%
*Nøgletal stammer fra Yahoo Finance og er ikke blevet revideretHvad taler for ?
En gennemprøvet model for værdiskabelse
Stærk balance og cashflow.
Hovedparten af selskaberne opererer med flotte margins som markedsledere.
Indre værdi (NAV) er vokset 14% årligt de seneste 5 år.
Ledelsesteamets kompetencer, valideret gennem mange år.
Mange af deres virksomheder er markedsledere og har god mulighed for fremtidig vækst
Kapitalallokatorer i verdensklasse
Stor mængde investeringer i sundhedssektoren giver defensive kvaliteter.
Har outperformet de fleste index over det seneste årti.
I H1 2023 var salgsvæksten inden for Patricia Industries +22%, heraf +13% organisk
I Q2 2023 leverede man den største stigning i indre værdi nogensinde.
Forsyningskæde begrænsningerne fortsætter med at forbedres.
Den geopolitiske situation gør at der foretages flere investeringer regionalt, hvilket får værdien af ens selskaber til at stige.
Omfavning af ny teknologi er en klar strategisk prioritet.
Er i gang med dybdegående analyse af de mulighed som AI bringer til ens selskaber.
Sveriges mest populære aktie ifølge Avanza
Historik giver troværdihedHvad taler imod ?
Udfordret af udsving i den svenske valuta.
De fleste af virksomhederne, er baseret i Sverige så lille geografisk spredning.
Betydelig gældspost.
Stigende renteniveau.
Stor mængde selskaber, gør man skal have rabat i forhold til en mere målrettet portefølje.
Er steget 31% det seneste år.
Makroudsigterne er fortsat usikre
Europa står over for flere udfordringer og skal blive mere konkurrencedygtige
2022 var et skidt år for selskabet om end man klarede sig bedre end sammenlignelige index.Holdning
Handler under indre værdi. NAV 252.
Minder mest af alt om en lille skandinavisk ETF.
Godt match for en value investor.
Samling af mange spændende selskaber, jeg isoleret set gerne ville have andel i.
Ingen position -
Tak for det gode indlæg. Er der nogen kloge hoveder, som har teknisk analyse på selve aktien? Jeg har i de sidste 10 måneder holdt øje med den, dog været usikker på, hvornår jeg skal slå på købsknappen...
-
Jeg ønsker ikke at høre til segmentet. Men kig eventuelt på dette link, hvor du kan se muligheder for en teknisk analyse på Investor A og B.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5247/investor-b
Aktiesparerne i Sverige har i september til orientering solgt Investor B og købt Investor A - uden det skal være nogen anbefaling herfra:
-
Tak for de nyttige links

-
Hvad er forskellen på deres A og B aktier?
-
Stemmeret på AGM
-
Regn med at du Investor AB (B-aktien) skal købe omkring kurs 204
-
Jeg kender ikke svaret, men dit spørgsmål fik mig til at tænke på Modligani & Millers teori om "optimal gældsandel". Det er jo ikke ret mange måneder siden, hvor penge næsten var gratis

https://research-api.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/45756281/michael_m_ller_optimal_kapitalstruktur_i_et_nulrentesamfund_publishersversion.pdf -
Investor er dygtigere end markedet. De slår det svenske index. Så det er nok bedre at købe Investor end selv at plukke svenske aktier.
Men spørgsmålet er, om man bør gøre nogen af delene? Svenske aktier har klaret sig væsentligt ringere end verdensindexet de seneste 10 år ( https://www.msci.com/documents/10199/5b5d91b7-505a-4d4d-b060-51a3af6be160 ). Hvorfor skulle det gå anderledes de kommende 10 år?
-
Helt korrekt. Flere svenske aktier nævnes som gode value-aktier, men måske er der en årsag? Jeg kigger tit mod Sverige, da de har andre sektorer. Men måske har det slet ikke været de interessante sektorer i de sidste 10 år og bliver det heller ikke fremover ?
-
Hej Pharmafar

Du kan evt. overveje, at kombinere en Index ETF og så udvalgte value vækst-aktier (ja, man kan godt være begge dele

Jeg har ret mange bud på svenske value-aktier, men du kan jo evt. se på de svenske aktier i Tech industrien i mit Excel-ark (hvis du har modtaget det?).
Problemet i Europa, er jo desværre, at Sverige basalt set er det eneste land, der har kvalitets tech-aktier. Jeg vil anbefale dig at se på følgende svenske Teck selskaber i mit Excel-ark, og så må du sige til, hvis du vil se den tekniske model, for at vurdere om de er købs-modne.
Hexagon (Ticker: HEXA-B)
Fortnox (Ticker: FNOX)
Lagercrantz (Ticker: LAGR-B)
Truecaller (Ticker: TRUE-B)
Vitec Software (Ticker: VIT-B)
Better Collective (Ticker: BETCO) ***
Lime Technologies (Ticker: LIME)
Tobii Dynavox (Ticker: TDVOX)
FormPipe Software (Ticker: FPIP)
Micro Systemation MSAB (Ticker: MSAB-B)
Novotek (Ticker: NTEK-B)***Dansk selskab listet på den svenske børs.
-
Mange tak for dit svar. Det lyder rigtig spændende med svensk tech, jeg har haft Sinch, men det blev lige spændende nok. Jeg har ikke dit Excel ark, og jeg vil meget gerne se tekniske modeller. Jeg er generelt interesseret i kvalitet og value som jeg kan have liggende længe ..
-
Hvad mener du med "interessante sektorer"? Den svenske Nasdaq OMX børs er næsten altid i top 3 over Europas mest handlede.
Hvis man ser CNBC og/eller Bloomberg, åbner de altid med nyheder først fra børserne i Tyskland, Frankrig, UK og Sverige. Og det skyldes en blanding af relevans og størrelsen på de børser.
Derefter kommer de sekundære fra Danmark, Schweiz, Holland, Finland og Italien (FTSE MIB). Og så til sidst nævner de eventuelle udvalgte cases fra de mindre relevante børser i Norge, Spanien, Portugal, Belgien, Grækenland, Rusland, Irland og lignende. Og én børs bliver stort set aldrig nævnt og det er børsen i Østrig og deres AEX20 Index, og det er noget med, at den er svær at handle på, for andet end deres eget folk.
-
Hej Pharmafar

Hvis du vil med på Excel-regnskabs-arket sammen med 93 andre investorer fra dette forum, så kan skrive til mig på [email protected]. Så får man arket hver dag igennem regnskabs-sæsonen, efterhånden som regnskaberne tikker ind. Regnskabs-data går tilbage til og med 2016 for alle selskaber listet på de 4 nordiske hoved-børser. Derudover er der et par special-faner, med sektorer vi ikke har i Norden så som Biler og Luxury Goods.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind