Investor AB
-
Regn med at du Investor AB (B-aktien) skal købe omkring kurs 204
-
Jeg kender ikke svaret, men dit spørgsmål fik mig til at tænke på Modligani & Millers teori om "optimal gældsandel". Det er jo ikke ret mange måneder siden, hvor penge næsten var gratis

https://research-api.cbs.dk/ws/portalfiles/portal/45756281/michael_m_ller_optimal_kapitalstruktur_i_et_nulrentesamfund_publishersversion.pdf -
Investor er dygtigere end markedet. De slår det svenske index. Så det er nok bedre at købe Investor end selv at plukke svenske aktier.
Men spørgsmålet er, om man bør gøre nogen af delene? Svenske aktier har klaret sig væsentligt ringere end verdensindexet de seneste 10 år ( https://www.msci.com/documents/10199/5b5d91b7-505a-4d4d-b060-51a3af6be160 ). Hvorfor skulle det gå anderledes de kommende 10 år?
-
Helt korrekt. Flere svenske aktier nævnes som gode value-aktier, men måske er der en årsag? Jeg kigger tit mod Sverige, da de har andre sektorer. Men måske har det slet ikke været de interessante sektorer i de sidste 10 år og bliver det heller ikke fremover ?
-
Hej Pharmafar

Du kan evt. overveje, at kombinere en Index ETF og så udvalgte value vækst-aktier (ja, man kan godt være begge dele

Jeg har ret mange bud på svenske value-aktier, men du kan jo evt. se på de svenske aktier i Tech industrien i mit Excel-ark (hvis du har modtaget det?).
Problemet i Europa, er jo desværre, at Sverige basalt set er det eneste land, der har kvalitets tech-aktier. Jeg vil anbefale dig at se på følgende svenske Teck selskaber i mit Excel-ark, og så må du sige til, hvis du vil se den tekniske model, for at vurdere om de er købs-modne.
Hexagon (Ticker: HEXA-B)
Fortnox (Ticker: FNOX)
Lagercrantz (Ticker: LAGR-B)
Truecaller (Ticker: TRUE-B)
Vitec Software (Ticker: VIT-B)
Better Collective (Ticker: BETCO) ***
Lime Technologies (Ticker: LIME)
Tobii Dynavox (Ticker: TDVOX)
FormPipe Software (Ticker: FPIP)
Micro Systemation MSAB (Ticker: MSAB-B)
Novotek (Ticker: NTEK-B)***Dansk selskab listet på den svenske børs.
-
Mange tak for dit svar. Det lyder rigtig spændende med svensk tech, jeg har haft Sinch, men det blev lige spændende nok. Jeg har ikke dit Excel ark, og jeg vil meget gerne se tekniske modeller. Jeg er generelt interesseret i kvalitet og value som jeg kan have liggende længe ..
-
Hvad mener du med "interessante sektorer"? Den svenske Nasdaq OMX børs er næsten altid i top 3 over Europas mest handlede.
Hvis man ser CNBC og/eller Bloomberg, åbner de altid med nyheder først fra børserne i Tyskland, Frankrig, UK og Sverige. Og det skyldes en blanding af relevans og størrelsen på de børser.
Derefter kommer de sekundære fra Danmark, Schweiz, Holland, Finland og Italien (FTSE MIB). Og så til sidst nævner de eventuelle udvalgte cases fra de mindre relevante børser i Norge, Spanien, Portugal, Belgien, Grækenland, Rusland, Irland og lignende. Og én børs bliver stort set aldrig nævnt og det er børsen i Østrig og deres AEX20 Index, og det er noget med, at den er svær at handle på, for andet end deres eget folk.
-
Hej Pharmafar

Hvis du vil med på Excel-regnskabs-arket sammen med 93 andre investorer fra dette forum, så kan skrive til mig på [email protected]. Så får man arket hver dag igennem regnskabs-sæsonen, efterhånden som regnskaberne tikker ind. Regnskabs-data går tilbage til og med 2016 for alle selskaber listet på de 4 nordiske hoved-børser. Derudover er der et par special-faner, med sektorer vi ikke har i Norden så som Biler og Luxury Goods.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind