Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Hvad er der lige pludselig galt med de danske aktier?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
7 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Mandag fik de danske aktier en ny nedtur med kursfald på 2,04 %. Hvad er lige pludselig årsagen til, at danske aktier er sendt på en stor deroute? Her er mulige forklaringer

    De danske aktier har langsigtet været højt prissat. I "aktiekrisetider" med fokus på prisfastsættelse, gør det selskabernes aktiekurser sårbare

    Stigende renter øger prisfokus

    En række selskaber har leveret for ujævnt de seneste år. Nogle med med faldende vækst, andre med faldende vækst og ditto indtjening. Rentestigninger er en negativt bidragende faktor, men der er mange andre faktorer med i spil, og når der ikke bliver leveret og indfriet, er kursfald den naturlige konsekvens af skuffelser. Det gælder både for inden- og udenlandske investorer.

    Udenlandske investorer er nådesløse. Både når de køber ind og sælger ud. De køber/sælger med en højere frekvens end danske investorer.

    Fra januar 2023 og til og med august (de nyeste tal, som er offentliggjort) har udlandet solgte danske aktier for næsten 17 mia. Jeg er ret overbevist om, at når vi får september tallene vil den ensidige salgstrafik være fortsat. Data kan genfindes her: https://nationalbanken.statistikbank.dk/statbank5a/selectvarval/saveselections.asp

    Det er realistisk at antage, at udlandet var aktivt sælgende på første oktober handelsdag i går

    Danmark er meget andet end Novo Nordisk, men hvis man ser bort fra Novo Nordisk, Demant og Pandora, som alle har gjort det fremragende, er der mange aktier, som har fået meget store kursklø. Værst er det gået for Ørsted med kursfald på 43 % og Vestas, som er faldet med 27,22 %
    Et eksempel på at gode nyheder ikke nødvendigvis får den positive opmærksomhed, som den fortjener, er mandagens nyhed om at Netcompany er kommet med i en britisk "rammeaftale" på 1 mia. Pund over 4 år. Det er potentielt en meget positiv nyhed, men i et marked præget af stiv kuling og stærk modvind, sluttede Netcompany blot 2 % højere ud fra et i øvrigt moderat/lavt udgangspunkt efter store kursfald de seneste år.

    Stigende renter har skabt en kæmpe "reprising"

    Det er mange flere faktorer end blot stigende renter, som er i spil og har sendt de danske aktier baglæns. MEN: Stigende renter er en kæmpe faktor bag ved den modvind, som totalt har vendt udviklingen efter finanskrisen og frem til starten af 2021 på hovedet. Højere renter giver både lavere multiple og samtidig skaber det alternativer til aktier, som under en meget lang periode ikke var der. TINA (There is no alternative) er helt væk. Nu er der masser af alternativer til aktier.

    Langsigtet stamina - kortsigtet turbulent modvind fra flere sider

    De danske selskaber har historisk vist sig over tid at levere gode resultater. De gode resultater har gjort aktierne eftertragtede og betydet, at udenlandske investorer har haft en stor positiv præference for dem. Det gælder stadig i et vist omfang for selskaber, som leverer ekstremt gode resultater, som det har været tilfældet for Novo Nordisk, Demant og Pandora (se venligst karakterbogen for 2. kvartal til inspiration). For resten er det mere så som så. Selskaber har leveret skuffende, får med grovfilen, og er halveret fra toppen eller endnu mere.

    Succes vs fiasko er en hårfin balance

    Afstanden mellem succes og fiasko er kort og hårfin. Selskaberne skal lægge sig i selen og få reetableret deres vækst og indtjeningsevne. Så skal investorerne nok finde og vende tilbage. Indtil det sker, kan aktier blive i et limbo med fokus på nærlyset og udsigterne de kommende måneder.

    1 Reply Last reply
    12
    • OccamO Offline
      OccamO Offline
      Occam
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Og hvorfor er vi ikke mere bekymrede?

      Fordi Novo fylder så meget i danske porteføljer! Og fordi Novo klarer sig så forrygende i år.

      Vi er vænnet til at forstå det danske aktiemarked gennem OMXC25, og det index er lige gået i negativ YTD. Men netop det index udsætter Novo for en bonsai beskæring, der ikke afspejler noget som helst i virkelighedens porteføljer.

      Prøv at se, hvordan udlandet anskuer danske aktier. Betragt MSCI Denmark Index ( https://www.msci.com/documents/10199/5db4fa3f-1775-4d39-8838-e260a97d2b94 ). Constituents står på side 2. Her står Novo for mere end 60% af vægten.

      Novo 61,44 %
      DSV 7,09 %
      Genmab 5,08 %
      Vestas 4,68%
      Da Bank 3,11%
      ...

      Da Novo i skrivende stund er steget 37% YTD, så går det - i dette perspektiv - fint for danske aktier. 🙂 What, me worry?

      1 Reply Last reply
      9
      • NordicStockN Offline
        NordicStockN Offline
        NordicStock
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        C25 Cap ? - Spørgsmål til Helge Larsen og Co. herinde 🙂

        Med de enorme kursfald vi har oplevet for rigtigt mange selskaber i C25, så er Novo Nordisk igen begyndt at vægte MEGET tungt i index'et, så spørgsmålet er ...

        Tror i (og Helge Larsen + Per Hansen) at vi kommer til at se Nasdaq OMX igen lægge et kunstigt Cap på Novo Nordisks vægt i C25? ... og derved få et nyt C25 Cap index, som ledende index i Danmark?

        1 Reply Last reply
        6
        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktør
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          NordicStock...Godt spørgsmål. Det tager jeg med til vores podcast som vi producerer i morgen formiddag.

          1 Reply Last reply
          7
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Super, tak for det Helge 🙂

            1 Reply Last reply
            4
            • S Offline
              S Offline
              Sirius
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Vi har allerede et capped C25 indeks:

              "The OMX Copenhagen 25 Index is a market value weighted, free float adjusted and capped index."

              https://indexes.nasdaq.com/Index/Overview/OMXC25GI

              1 Reply Last reply
              4
              • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                Helge_LarsenPI-redaktør
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Lige præcis. Det uddyber Per og jeg her:

                https://www.proinvestor.com/boards/115918/

                1 Reply Last reply
                5
                • NordicStockN Offline
                  NordicStockN Offline
                  NordicStock
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Mange tak Helge - Så blev jeg det klogere 🙂

                  1 Reply Last reply
                  4

                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                  With your input, this post could be even better 💗

                  Tilmeld Log ind

                  • Log ind

                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                  • Login or register to search.
                  • First post
                    Last post
                  0
                  • Debatforum
                  • Seneste
                  • Populære
                  • Bruger