Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
6 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • B Offline
    B Offline
    B35
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Utroligt nok er denne meddelelse totalt overset af markedet og aktie eksperter!!

    Tyskland vil give garantier til vindindustrien før ventet boom i markedet

    Den tyske regering er i forhandlinger med vindindustrien om statsgarantier til mølleproducenter for at beholde - og endda udvide - produktionskapaciteten i landet for at opfylde landets ambitiøse 2030-mål for vedvarende energi.
    Det sagde økonomi- og klimaminister Robert Habeck ifølge branchemediet Recharge News i en tale i forbindelse med åbningen af en vindenergikonference i Husum i Tyskland.

    • Producenterne ved, at der vil være et stort vindkraftmarked i Tyskland i fremtiden, både onshore og offshore. Ordrerne kommer ikke rigtigt endnu, men jeg vil stadig gerne have, at producenterne af vindmøller fastholder kapaciteten nu og om nødvendigt udvider den, sagde Robert Habeck på konferencen ifølge Recharge.

    Sidste år blev der installeret 2,4 gigawatt ny vindenergikapacitet i Tyskland, men den tyske regering vil udvide markedet til 10 gigawatt årligt i 2026, hvilket er nødvendigt for at nå målet om 80 pct. vedvarende energi i elforsyningen i 2030 mod lidt over 50 pct. i dag.

    Inden markedet når op i det omfang vil der dog være færre ordrer, men samtidig vil der være brug for at fastholde og udbygge kapacitet hos vindmølleproducenterne, hvis de skal kunne levere de 10 gigawatt årligt i fremtiden.

    I den mellemliggende periode, hvor ordrerne ikke har et tilstrækkeligt omfang til måske at retfærdiggøre en fastholdelse eller udvidelse af produktionskapaciteten, vil Tyskland stille garantier til rådighed, hvilket blev tilladt under en nyligt oprettet EU-regel, den "midlertidige krise- og overgangsramme", forklarede Robert Habeck.

    Hvis vindmølleindustrien opbygger kapacitet nu, tildeler ordrer til komponentleverandører, lejer kraner eller udvider havne, "så garanterer vi, at ordrerne vil komme", sagde Habeck ifølge Recharge News.

    • Det vil ikke føre til, at vi permanent subsidierer markedet, men snarere til, at vi bygger bro over denne fase på måske to til fire år, indtil markedet faktisk lader ordrerne komme i sig selv, tilføjer han.
    1 Reply Last reply
    6
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Alle har nu nok set den. Det er da positivt, men nok ikke noget der betyder det store her og nu, måske også derfor aktien ikke rigtigt reagerer noget videre. Jeg synes iøvrigt der en lidt "underlig" garanti. Istedet for en garanti, hvorfor gør man så ikke noget konkret for at få fjernet forhindringerne???

      1 Reply Last reply
      5
      • B Offline
        B Offline
        B35
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Politiker sprog i en ikke afklaret aftale med vindindustrien!
        Signal værdien vil sende dønninger til andre europæiske lande, som sidder på hænderne, og venter at andre tager adfære !
        Der bliver run på og sjovt nok er Vestas nye 7.2 mw lige sat i testkørsel!

        https://www.doi.dk/vindkraft/artikel/vestas-har-opstillet-nye-landkaempe-til-test-i-oesterild

        1 Reply Last reply
        5
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Ikke så længe siden jeg var i Tyskland. Og i aviserne kunne jeg se at tyske politikere var klar over at der var et problem. På den måde var jeg ret sikker på at der på et tidspunkt nok skulle komme et i intiativ, både der og andre steder. Men stadig mærkeligt de vælger at komme med en garanti istedet for at fjerne de forhindringer, som de ved og erkender er der. Som en håndværker der siger en husejer, vi lover at komme med en paraply hvis det begynder at regne, istedet for at lappe hullet i taget.

          1 Reply Last reply
          6
          • B Offline
            B Offline
            B35
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Vestas Wind Systems A/S: Vestas secures 243 MW order for V163-4.5 MW wind turbines in the USA
            13.9.2023 14.33 • Cision •
            Kopier link til udklipsholderen
            News release from Vestas-American Wind Technology
            Portland, 13 September 2023

            Vestas has received a 243 MW order to power an undisclosed wind project owned by RWE Clean Energy, LLC, in the USA. The order consists of 54 V163-4.5 MW wind turbines.

            1 Reply Last reply
            4
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Vestas stiger sammen med andre vindmølleproducenter på europæiske tiltag

              13/9 10:42

              Vindmølleproducenten Vestas topper i det danske eliteindeks, C25, onsdag formiddag med et plus på godt 3 pct., og der kan også noteres pæne plusser til rivalerne Nordex og Siemens Energy på børsen i Frankfurt.

              Det sker, efter at EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, i en tale i Europa-Parlamentet har luftet tiltag, der skal øge hastigheden på udbygningen af vedvarende energi i Europa.

              Initiativerne omfatter blandt andet tiltag, der skal øge hastigheden på at opnå tilladelser til at opføre projekter.

              Der er også fremme, at Tyskland har planer om statsgarantier til mølleproducenter for at bevare - og udbygge - produktionskapaciteten i landet for at opfylde landets ambitiøse 2030-mål for vedvarende energi.

              Planerne blev luftet af den tyske økonomi- og klimaminister, Robert Habeck, i en tale i forbindelse med åbningen af en vindenergikonference i Husum i Tyskland.

              Det øgede fokus på at beskytte egne interesser er en tendens, som breder sig i øjeblikket, siger senioraktierådgiver Lars Skovgaard Andersen fra Danske Bank i en kommentar til de tyske planer.

              • Vi ser en tendens rundt om i verden til, at man begynder at være lidt mere fokuserede på at beskytte egne interesser og der, hvor man har noget særligt. Det ser vi også inden for bilindustrien, hvor EU netop har meddelt, at der igangsættes en undersøgelse af kinesiske subsidier på elbiler, siger Lars Skovgaard Andersen til MarketWire.

              Vestas-aktien ligger onsdag ved 10.30-tiden 3,1 pct. højere, efter at aktien er faldet uafbrudt de foregående syv handelsdage og samlet med 13,6 pct. I Frankfurt stiger Nordex 1,9 pct. og Siemens Energy med 0,6 pct. i et ellers generelt faldende marked.
              .\˙ MarketWire

              1 Reply Last reply
              1
              • P Offline
                P Offline
                ProinvestorNEWS
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Vestas får købsanbefaling af Deutsche Bank
                13.9.2023 17.47 • MarketWire •
                Vestas har fået løftet sin anbefaling til "køb" fra "hold" af Deutsche Bank.

                Det viser data fra Bloomberg.

                Kursmålet er uændret 200 kr.

                Vestas-aktien steg onsdag 5,3 pct. til 150,82 kr. og endte i toppen af C25-indekset.

                .\˙ MarketWire

                1 Reply Last reply
                1

                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                With your input, this post could be even better 💗

                Tilmeld Log ind

                • Log ind

                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                • Login or register to search.
                • First post
                  Last post
                0
                • Debatforum
                • Seneste
                • Populære
                • Bruger