Q2 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet
-
Hej alle

Det er tid til at oprette en ny tråd, da den anden tråd var blevet for lang, og for langsom når man scrollede op og ned.
Jeg har herunder opdateret det svenske LARGE CAP marked, som fylder 3 sider. Jeg lægger en side op ad gangen for overskuelighedens skyld.
Her på side 1 kan man se ...
- at der har været en meget imponerende indtjenings-vækst year-on-year i rigtigt mange selskaber.
- at der er ret mange attraktive cases, hvor der både er ...
Stigende omsætning year-on-year
Stigende indtjening year-on-year
En stigende RSI i den tekniske model
Et købs-signal i MACD======================================================
VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT DEN SVENSKE KRONER ER HISTORISK LAV.
1,00 SEK = 0,63 DKK
======================================================
De mest attraktive og rene Tekniske modeller lige nu er ...
- Bravida
- Electrolux Professional
- Epiroc A
- Instalco
- Lifco
- Loomis
- Systemair
Jeg vil gerne lige høre jer, hvor mange af jer, der overhovedet har et udenlandsk aktie-depot, og som er interesseret i at se på aktier udenfor Danmark. Det er bare så jeg ikke spilder jeres og/eller min egen tid, hvis det ikke har jeres interesse?

-
Hej NordicStock, Tusinde tak for fantastisk input. Jeg har især interesse for norske aktier, men overvejer kraftigt få købt nogle svenske i industrisektoren udover dem jeg allerede har indenfor pharma og biotek.
Mvh
Helge -
Hej Helge, jeg må se at få opdateret den norske oversigt, især deres store Mid Cap Index, som fylder 3½ side

Hvis du har tid, så prøv at læse op på historien om Investor AB og Wallenberg familien som stiftede selskabet.
Man kan blive overasket over the ellers meget politisk korrekte Sverige, og deres manglende kritik af Investor AB's historie.
-
Her er Svenske Large Caps - side 2
De mest attraktive og rene Tekniske modeller lige nu er ...
- Elekta
- SOBI *
- Lagercrantz
- AAK **
- Boozt ***
- Embracer (Tidligere THQ Nordic) ****
- Jeg mener at Lars Pärsson fra MillionærKlubben lige har købt sig ind i SOBI.
** Jeg mener at Lau Svendsen fra MillionærKlubben lige har talt om at købe aktier i AAK, men jeg ved ikke om han har gjort det.
*** Boozt ser klar ud, men det er et selskab, der har nogle voldsomme udsving i deres indtjening, så det er ikke en aktie, jeg personligt tør holde over et regnskab. Tjek evt. i Excel-arket, deres regnskabs udvikling.
**** Bare til orientering, så har Embracer nogle ret vilde udsving i deres indtjening.

-
Tak, men som tidligere mangeårig rejseleder i Sverige har jeg nu pænt meget viden om Wallenberg familien, svensk industris historie og i det hele taget svensk historie, politik m.m. Hvis man skal være politisk korrekt på bagkant, er der bestemt også store danske virksomheder, man skal holde sig fra (ikke mindst APM).
Jeg foretrækker at prøve at påvirke nutiden, og derfor solgte jeg fx mine ellers langsigtede Rockwool og Brdr. Hartmann sidste forår, da det stod klart, at de ville blive ved med at støtte Ruslands krigsmaskine. Har du nogen viden om Investor-firmaer, der bidrager til, at Rusland kan føre krig i Ukraine, så sig endelig til. Så sælger jeg fluks.
-
God pointe Nirak58, og tak for svar

-
Her er Svenske Large Caps - side 3
De mest attraktive og rene Tekniske modeller lige nu er ...
-
New Wave
-
Alleima (stainless steels and special alloys as well as solutions for industrial heating)
-
Avanza Bank *
-
Industrivärden *
-
Ratos *
- De 3 sidste selskaber på listen er Investerings-selskaber. Det er her man kan få eksponering til unoterede selskaber, hvis man går ind og ser på hvilke selskaber de har i deres portefølje.
Derudover er altid, de seneste regnskabs-tal for hvert enkelt selskab, de administrerer i deres portefølje.
====================================
Jeg tager lige en pause nu, inden jeg laver oversigten for de svenske Mid Caps, for den oversigt er på 4 sider.
Og måske jeg burde opdatere oversigten for Norges OBX 25 index først, da det er ved at være længe siden.
Og derefter det Norske Mid Cap, der er på 4 sider. Der ligger alle de norske Shipping aktier, og i MillionærKlubben er der jo en del fokus på Shipping aktier via Lau Svendsen lige nu, så måske er den mere relevant? (Tank, Tørlast, LPG & LNG)

-
-
Jeg har (som mit alias viser) også fokus på nordiske aktier (danske, svenske, finske, norske og med få afstikkere til tyske aktier). Mit sigte er at kigge mere fundamentalt på en aktie, og på den baggrund beregne den indre værdi for selskabet.
Jeg håber, at du kan acceptere, at mit alias helt utilsigtet ligger tæt på dit. Det afspejler mit fokus og det er det samme alias jeg bruger på shareville.Mvh
-
Det kan jeg sagtens acceptere. Jeg er sikker på at folk herinde kan se forskellen

-
NordicStockValue og NordicStock, Fint at I to kan blive enige om det.
Mvh
Helge -
Hej igen NordicStock
Da jeg er ret ny her i forummet har jeg læst op på din metode i tidligere tråde. Her har Yvonnes (alias Cupcake) anbefaling af dit oprindelige debatindlæg givet mig et overblik. Tak for det

Din metode ser rigtigt spændende ud, særligt fordi den kombinerer fundamentale økonomi med simpel teknisk analyse, og jeg vil allokere en del af min portefølje til dine anbefalede aktier. Mange mange tak for dine indlæg
Og ja, jeg er for én meget interesseret i dine analyser af shipping aktierne. Har du også analyser af danske shippingfirmaer ud over de kommende norske?
Ser meget frem til dine kommende indlæg
-
Godmorgen 6. juli 2023

Hermed en opdatering på det Norske OBX 25 index.
Vi har jo ikke fået nogle Q2 2023 regnskaber endnu, men der er alligevel 4 cases, som er købs-klare, hvis man ser på den tekniske analyse. Så dem kan overveje, da Q1 2023 regnskaberne var gode. Det er ...
- Frontline
- Orkla
- SalMar
- Yara
De 4 ovenstående selskaber har købs-signal i MACD, og de har lav men stigende RSI, hvilket indikerer at der mulighed for en pæn upside.

-
God eftermiddag 6. juli 2023 :−)
Hermed en opdatering på den lidt specielle oversigt, som jeg laver over nogle udvalgte mindre sektorer. Det er ...
- CARS
- AIRPLANES
- LUXURY GOODS
Der er faktisk kun 2 selskaber, man kan overveje at købe. Det er ...
- VW Volkswagen
- Airbus
Men der er jo ikke kommet Q2 2023 og/eller H1 2023 regnskaber endnu, og de kommer over de næste 4 uger.
Men som i kan se i mit Excel-ark i f.eks fanen "Air Planes" så outperformer Airbus på indtjeningen i forhold til Boeing i 1. kvartal 2023. Faktisk er Boeing bekymrende dårlige til at tjene penge, sammenlignet med Airbus.
Så summasumarum er denne graf nok mere en "Nice to know" end det er en "Need to know".


-
God tidlig lørdag morgen 8. juli 2023 :−)
Hermed en opdatering på det Norske Mid Cap index + de 6 Large Caps der er i Norge udenfor OBX 25 index'et
De kommer én side af gangen, og her er side 1 af 4.
Der er faktisk kun 2 selskaber på side 1, der ser rigtigt gode ud på både Q1 regnskaberne og i de tekniske modeller. Det er ...
- Cadeler (som er et dansk selskab listet på Oslo Børs)
- Multiconsult
=============================================
Cadeler har stigende RSI på 54 og købs-signal i MACD. Ligeledes leverede de et virkeligt flot H2 2022 regnskab, med ...
+121,3% - Omsætning H2 2022 Year-on-Year
+920,3% - Indtjening efter skat H2 2022 Year-on-YearPS: Cadeler rapporterer kun halv-årligt.
Deres H1 2023 rapport kommer 29.aug 2023
=============================================
Multiconsult har stigende RSI på 56 og købs-signal i MACD. Ligeledes leverede de et virkeligt flot Q1 2023 regnskab, med ...
+15,1% - Omsætning Q1 2023 Year-on-Year
+30,0% - Indtjening efter skat Q1 2023 Year-on-YearDeres Q2 2023 rapport kommer 23.aug 2023
=============================================

-
Hej NordicStock - også en stor tak fra mig for deling af din dybe viden. Jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om fremtiden for den svenske krone - hvis altså du også beskæftiger dig med det. Fx. hvorfor falder den så meget og hvor ser du den på kort og mellemlangt sigt?
På forhånd tak! -
Hej ungeee

På denne svenske side herunder, kan du følge Riksbankens* prognose for styrings-renten. Og de forventer, at renten topper i 2.kvartal 2025.
Så jeg tror man skal forvente, at den svenske krone vil være lav 2 år frem.
- Sveriges Centralbank
https://www.lanupplysningen.se/ranteprognos/
Så hvis du vil udnytte det bedst muligt, bør du købe defensive svenske solide udbytte aktier, til din opsparing og/eller pension, således at du vil få et positivt valuta afkast senere hen, sammen med udbytterne.
Tjek evt. den fane der hedder "Nordic Investment companies" i mit Excel-ark, og kig efter de selskaber, der betaler stigende udbytter over tid - og som samtidig har en stigende indtjening over tid.
Men måske der er nogle andre herinde, der har et andet eller bedre bud på, hvordan man skal optimere i forhold til den lave svenske krone? Måske bør man i virkeligheden bare tanke op KONTANT med svenske kroner?

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind