Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Q2 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
55 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktør
    wrote on sidst redigeret af
    #2

    Hej NordicStock, Tusinde tak for fantastisk input. Jeg har især interesse for norske aktier, men overvejer kraftigt få købt nogle svenske i industrisektoren udover dem jeg allerede har indenfor pharma og biotek.

    Mvh
    Helge

    1 Reply Last reply
    6
    • N Offline
      N Offline
      Nirak58
      wrote on sidst redigeret af
      #3

      For at få en bred eksponering til store svenske selskaber uden (også) at skulle følge så meget med der, har jeg valgt at have en del Investor A og B (i to porteføljer). Trygt som bund og ok udbytte.

      1 Reply Last reply
      8
      • NordicStockN Offline
        NordicStockN Offline
        NordicStock
        wrote on sidst redigeret af
        #4

        Hej Helge, jeg må se at få opdateret den norske oversigt, især deres store Mid Cap Index, som fylder 3½ side 🙂

        @Nirak58

        Hvis du har tid, så prøv at læse op på historien om Investor AB og Wallenberg familien som stiftede selskabet.

        Man kan blive overasket over the ellers meget politisk korrekte Sverige, og deres manglende kritik af Investor AB's historie.

        Link Preview Image
        Wallenberg family - Wikipedia

        favicon

        (en.wikipedia.org)

        1 Reply Last reply
        6
        • NordicStockN Offline
          NordicStockN Offline
          NordicStock
          wrote on sidst redigeret af
          #5

          Her er Svenske Large Caps - side 2

          De mest attraktive og rene Tekniske modeller lige nu er ...

          • Elekta
          • SOBI *
          • Lagercrantz
          • AAK **
          • Boozt ***
          • Embracer (Tidligere THQ Nordic) ****
          • Jeg mener at Lars Pärsson fra MillionærKlubben lige har købt sig ind i SOBI.

          ** Jeg mener at Lau Svendsen fra MillionærKlubben lige har talt om at købe aktier i AAK, men jeg ved ikke om han har gjort det.

          *** Boozt ser klar ud, men det er et selskab, der har nogle voldsomme udsving i deres indtjening, så det er ikke en aktie, jeg personligt tør holde over et regnskab. Tjek evt. i Excel-arket, deres regnskabs udvikling.

          **** Bare til orientering, så har Embracer nogle ret vilde udsving i deres indtjening.

          113663_TekniskStatusSverigeLargeCap_2_01Jul23.jpg

          1 Reply Last reply
          7
          • N Offline
            N Offline
            Nirak58
            wrote on sidst redigeret af
            #6

            Tak, men som tidligere mangeårig rejseleder i Sverige har jeg nu pænt meget viden om Wallenberg familien, svensk industris historie og i det hele taget svensk historie, politik m.m. Hvis man skal være politisk korrekt på bagkant, er der bestemt også store danske virksomheder, man skal holde sig fra (ikke mindst APM).

            Jeg foretrækker at prøve at påvirke nutiden, og derfor solgte jeg fx mine ellers langsigtede Rockwool og Brdr. Hartmann sidste forår, da det stod klart, at de ville blive ved med at støtte Ruslands krigsmaskine. Har du nogen viden om Investor-firmaer, der bidrager til, at Rusland kan føre krig i Ukraine, så sig endelig til. Så sælger jeg fluks.

            1 Reply Last reply
            9
            • NordicStockN Offline
              NordicStockN Offline
              NordicStock
              wrote on sidst redigeret af
              #7

              God pointe Nirak58, og tak for svar 🙂

              1 Reply Last reply
              6
              • NordicStockN Offline
                NordicStockN Offline
                NordicStock
                wrote on sidst redigeret af
                #8

                Her er Svenske Large Caps - side 3

                De mest attraktive og rene Tekniske modeller lige nu er ...

                • New Wave

                • Alleima (stainless steels and special alloys as well as solutions for industrial heating)

                • Avanza Bank *

                • Industrivärden *

                • Ratos *

                • De 3 sidste selskaber på listen er Investerings-selskaber. Det er her man kan få eksponering til unoterede selskaber, hvis man går ind og ser på hvilke selskaber de har i deres portefølje.

                Derudover er altid, de seneste regnskabs-tal for hvert enkelt selskab, de administrerer i deres portefølje.

                ====================================

                Jeg tager lige en pause nu, inden jeg laver oversigten for de svenske Mid Caps, for den oversigt er på 4 sider.

                Og måske jeg burde opdatere oversigten for Norges OBX 25 index først, da det er ved at være længe siden.

                Og derefter det Norske Mid Cap, der er på 4 sider. Der ligger alle de norske Shipping aktier, og i MillionærKlubben er der jo en del fokus på Shipping aktier via Lau Svendsen lige nu, så måske er den mere relevant? (Tank, Tørlast, LPG & LNG)

                113689_TekniskStatusSverigeLargeCap_3_03Jul23.jpg

                1 Reply Last reply
                9
                • NordicStockValueN Offline
                  NordicStockValueN Offline
                  NordicStockValue
                  wrote on sidst redigeret af
                  #9

                  Jeg har (som mit alias viser) også fokus på nordiske aktier (danske, svenske, finske, norske og med få afstikkere til tyske aktier). Mit sigte er at kigge mere fundamentalt på en aktie, og på den baggrund beregne den indre værdi for selskabet.
                  Jeg håber, at du kan acceptere, at mit alias helt utilsigtet ligger tæt på dit. Det afspejler mit fokus og det er det samme alias jeg bruger på shareville.

                  Mvh

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • NordicStockN Offline
                    NordicStockN Offline
                    NordicStock
                    wrote on sidst redigeret af
                    #10

                    🙂 @NordicStockValue

                    Det kan jeg sagtens acceptere. Jeg er sikker på at folk herinde kan se forskellen 🙂

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                      Helge_LarsenPI-redaktør
                      wrote on sidst redigeret af
                      #11

                      NordicStockValue og NordicStock, Fint at I to kan blive enige om det.

                      Mvh
                      Helge

                      1 Reply Last reply
                      6
                      • B Offline
                        B Offline
                        Bankens
                        wrote on sidst redigeret af
                        #12

                        @ Nirak58

                        hvorfor APM? de er da ude af Rusland!

                        1 Reply Last reply
                        4
                        • N Offline
                          N Offline
                          Nirak58
                          wrote on sidst redigeret af
                          #13

                          Jeg skriver jo "politisk korrekt på bagkant". Fx var Riffelsyndikatet ikke kønt.

                          1 Reply Last reply
                          6
                          • B Offline
                            B Offline
                            Bankens
                            wrote on sidst redigeret af
                            #14

                            OK tak for det

                            1 Reply Last reply
                            4
                            • NordicStockValueN Offline
                              NordicStockValueN Offline
                              NordicStockValue
                              wrote on sidst redigeret af
                              #15

                              Hej igen NordicStock

                              Da jeg er ret ny her i forummet har jeg læst op på din metode i tidligere tråde. Her har Yvonnes (alias Cupcake) anbefaling af dit oprindelige debatindlæg givet mig et overblik. Tak for det 🙂
                              Din metode ser rigtigt spændende ud, særligt fordi den kombinerer fundamentale økonomi med simpel teknisk analyse, og jeg vil allokere en del af min portefølje til dine anbefalede aktier. Mange mange tak for dine indlæg 🙂

                              Og ja, jeg er for én meget interesseret i dine analyser af shipping aktierne. Har du også analyser af danske shippingfirmaer ud over de kommende norske?
                              Ser meget frem til dine kommende indlæg 🙂

                              1 Reply Last reply
                              7
                              • NordicStockN Offline
                                NordicStockN Offline
                                NordicStock
                                wrote on sidst redigeret af
                                #16

                                Godmorgen 6. juli 2023 🙂

                                Hermed en opdatering på det Norske OBX 25 index.

                                Vi har jo ikke fået nogle Q2 2023 regnskaber endnu, men der er alligevel 4 cases, som er købs-klare, hvis man ser på den tekniske analyse. Så dem kan overveje, da Q1 2023 regnskaberne var gode. Det er ...

                                • Frontline
                                • Orkla
                                • SalMar
                                • Yara

                                De 4 ovenstående selskaber har købs-signal i MACD, og de har lav men stigende RSI, hvilket indikerer at der mulighed for en pæn upside.

                                113750_Teknisk_status_Norway_OBX25_06jul23.jpg

                                1 Reply Last reply
                                8
                                • NordicStockN Offline
                                  NordicStockN Offline
                                  NordicStock
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #17

                                  God eftermiddag 6. juli 2023 :−)

                                  Hermed en opdatering på den lidt specielle oversigt, som jeg laver over nogle udvalgte mindre sektorer. Det er ...

                                  • CARS
                                  • AIRPLANES
                                  • LUXURY GOODS

                                  Der er faktisk kun 2 selskaber, man kan overveje at købe. Det er ...

                                  • VW Volkswagen
                                  • Airbus

                                  Men der er jo ikke kommet Q2 2023 og/eller H1 2023 regnskaber endnu, og de kommer over de næste 4 uger.

                                  Men som i kan se i mit Excel-ark i f.eks fanen "Air Planes" så outperformer Airbus på indtjeningen i forhold til Boeing i 1. kvartal 2023. Faktisk er Boeing bekymrende dårlige til at tjene penge, sammenlignet med Airbus.

                                  Så summasumarum er denne graf nok mere en "Nice to know" end det er en "Need to know". 😕

                                  113764_TekniskStatusLUXURY_06Jul23.jpg

                                  1 Reply Last reply
                                  7
                                  • NordicStockN Offline
                                    NordicStockN Offline
                                    NordicStock
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #18

                                    God tidlig lørdag morgen 8. juli 2023 :−)

                                    Hermed en opdatering på det Norske Mid Cap index + de 6 Large Caps der er i Norge udenfor OBX 25 index'et

                                    De kommer én side af gangen, og her er side 1 af 4.

                                    Der er faktisk kun 2 selskaber på side 1, der ser rigtigt gode ud på både Q1 regnskaberne og i de tekniske modeller. Det er ...

                                    • Cadeler (som er et dansk selskab listet på Oslo Børs)
                                    • Multiconsult

                                    =============================================

                                    Cadeler har stigende RSI på 54 og købs-signal i MACD. Ligeledes leverede de et virkeligt flot H2 2022 regnskab, med ...

                                    +121,3% - Omsætning H2 2022 Year-on-Year
                                    +920,3% - Indtjening efter skat H2 2022 Year-on-Year

                                    PS: Cadeler rapporterer kun halv-årligt.

                                    Deres H1 2023 rapport kommer 29.aug 2023

                                    =============================================

                                    Multiconsult har stigende RSI på 56 og købs-signal i MACD. Ligeledes leverede de et virkeligt flot Q1 2023 regnskab, med ...

                                    +15,1% - Omsætning Q1 2023 Year-on-Year
                                    +30,0% - Indtjening efter skat Q1 2023 Year-on-Year

                                    Deres Q2 2023 rapport kommer 23.aug 2023

                                    =============================================

                                    113802_TekniskStatusNorgeLargeMidCap_1_08jul.jpg

                                    1 Reply Last reply
                                    7
                                    • U Offline
                                      U Offline
                                      ungeee
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #19

                                      Hej NordicStock - også en stor tak fra mig for deling af din dybe viden. Jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om fremtiden for den svenske krone - hvis altså du også beskæftiger dig med det. Fx. hvorfor falder den så meget og hvor ser du den på kort og mellemlangt sigt?
                                      På forhånd tak!

                                      1 Reply Last reply
                                      6
                                      • NordicStockN Offline
                                        NordicStockN Offline
                                        NordicStock
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #20

                                        Hej ungeee 🙂

                                        På denne svenske side herunder, kan du følge Riksbankens* prognose for styrings-renten. Og de forventer, at renten topper i 2.kvartal 2025.

                                        Så jeg tror man skal forvente, at den svenske krone vil være lav 2 år frem.

                                        • Sveriges Centralbank

                                        Link Preview Image
                                        Ränteprognos 2026 » Läs prognoser från banker och Riksbanken

                                        Ränteprognoser från både Riksbanken och Sveriges storbanker. Du kan även se marknadens förväntningar på styrräntan. Läs mer om räntesänkningar för 2026.

                                        favicon

                                        Lanupplysningen (www.lanupplysningen.se)

                                        Så hvis du vil udnytte det bedst muligt, bør du købe defensive svenske solide udbytte aktier, til din opsparing og/eller pension, således at du vil få et positivt valuta afkast senere hen, sammen med udbytterne.

                                        Tjek evt. den fane der hedder "Nordic Investment companies" i mit Excel-ark, og kig efter de selskaber, der betaler stigende udbytter over tid - og som samtidig har en stigende indtjening over tid.

                                        Men måske der er nogle andre herinde, der har et andet eller bedre bud på, hvordan man skal optimere i forhold til den lave svenske krone? Måske bør man i virkeligheden bare tanke op KONTANT med svenske kroner?

                                        113816_SRigsbankRentePrognose.jpg

                                        1 Reply Last reply
                                        9
                                        • U Offline
                                          U Offline
                                          ungeee
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #21

                                          Mange tak...der må være lidt at hente på den konto tænker jeg. Tak for link. Mvh

                                          1 Reply Last reply
                                          6

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger