Operating Yield primo sep. for de største Nordiske selskaber
-
God dag til alle

Jeg vedligeholder en database bestående af de mest handlede nordiske selskaber, hvor jeg beregner selskabernes Operating Yield (OY). Lidt simpelt forklaret viser OY, hvor godt selskaberne har gjort det de seneste 12 måneder målt ift. værdien af selskabet.
Jeg sorterer alle selskaberne fra største OY til laveste OY indenfor de forskellige sektorer, og bruger listen til at holde øje med selskaber, der har gjort det særligt godt. Listen på i alt 14 sider er vedlagt i pdf-format, og alle selskaberne har opdaterede værdier jf. seneste regnskabssæson på nær nedenstående 8 selskaber, hvor jeg ikke har kunnet få opdaterede tal fra:
Puuilo Oyj
AcadeMedia
Systemair
ChemoMetec
Frøy
Cadeler
SECTRA B
NNITListen på cirka 280 Nordiske Selskaber kan bruges til at sammenligne selskaberne indbyrdes. Dog kan listen ikke medtage finanssektoren, fordi indtjeningen er sammensat anderledes for banker, forsikringsselskaber mv. Helt præcis definerer jeg Operating Yield (OY) således:
OY = Operating Income TTM / Investors Enterprise Value (IEV), hvor
IEV = Enterprise Value + Dividends TTM + Minority Interest.Jeg håber, at listen kan bruges til inspiration for andre her på Proinvestor.
-
Jeg har givet nøgletallet et dansk navn, som jeg vil bruge fremadrettet:
Driftsresultat Værdi (D/V)
I den engelske litteratur er nøgletallet navngivet "Earnings Yield" af Joel Greenblatt i "The little book that still beats the market", og "The Acquirers Multiple" af Tobias Carlisle i bogen af samme navn.
Min beregning af nøgletallet medtager også udbytte udbetalt løbende 12 måneder i opgørelsen, fordi markedsværdien alt andet lige vil nedsættes svarende til det udbetalte udbytte efter ex udbyttedatoen. Dermed sættes driftsresultatet løbende 12 måneder ift. en forøget markedsværdi givet det udbetalte udbytte.
De nordiske selskabers Driftsresultat Værdier (D/V) ses i vedlagte oversigt.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind