Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Jeg savner dagens aktie

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Kære "dagensaktie". Jeg savner dit daglige input, som meget grundigt har gjort mig opmærksom på aktier, som jeg ikke selv har haft på radaren. Lad dig ikke gå på af en enkelt debattør, som forleden fremførte kritik i en meget grov tone, som vi heldigvis normalt er fri for her på ProInvestor. Jeg håber at jeg snart igen kan få min daglige dosis grundige aktieinformation.
  • Er Norge blevet en bananrepublik?

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    E
    «Verdens Rikeste Land» er der et norsk radioprogram som hedder. Men lige for øjeblikket tror jeg at der er mange nordmænd som ikke føler at sig som verdens rigeste. Den norske krone (NOK) er faldet igennem lang tid og en nordmand i Legoland i Billund må i dag betale 158,37 NOK for en æske med lego, som for en dansker koster 100 DKK. Den lave kurs gøre at det faktisk er værd at overveje at se på norske aktier med et mellem-langt potentiale fordi valuta kursen kan komme til at give lidt medvind, hvis man har en horisont på 1-2 år vurderer jeg. Det er i hvert tilfælde vanskligt at forstille sig at valutaen kom voldsomt lavere ned. Jeg har benyttet NOK baseret konti til at invester i DK de sidste par år og det betyder at jeg har haft en valuta-gevindt i tillæg til kurs-gevindster. Men jeg tror at dette kommer til at vende indenfor overskuelig fremtid om end ikke lige i morgen. Der er for en måned siden kommet frem at NOK's sensationelt svage kurs i 2023 formendtlig skyldes, at Norges Bank (Nationalbanken i Norge) kan have solgt langt flere norske kroner end nødvendigt. Tor Vollaløkken som er spesialrådgiver hos Exante Data (Financielt analyse-hus i Barcelona) har i den støre norske finansavis "Dagens Næringsliv" skrevet et indlæg, hvor han både gennemgår situationen men også argumentere for at Norges Bank må sikre bedre rutiner for at forstå og handle i markedet efter den forståelse. Her er lidt af hans argumentasion: "Gjennom de første fem månedene i år (2023) er det min oppfatning at Norges Bank har solgt 70 milliarder kroner mer enn Norges Bank burde ha gjort, dersom andre og bedre prosedyrer for håndteringen av oljeskatten, statens underskudd og innskuddene i Oljefondet hadde vært på plass. Tallet er stort nok til å hevde at Norges Banks kronesalg sannsynligvis er den viktigste grunnen til kronens oppsiktsvekkende svake kursutvikling i år. Kritikken blir ikke mindre når Norges Bank uttrykker forundring over hvor svak kursutviklingen har vært, ei heller er åpen for at forklaringen kanskje ligger i samarbeidet mellom Finansdepartementet og Norges Bank, eller kanskje er et internt problem i Bankplassen 2» (Redaktionel kommentar: Nationalbankens adresse). Tor Vollaløkken skriver videre: "Mange hypoteser er fremsatt de siste ukene når det gjelder mulige årsaker til kronens svake utvikling de siste 12 månedene. Rentedifferanser, utlendingers manglende tillit, risikosentiment, liten valuta, offentlig og private sektorers økte kjøp av valuta, finansiell sektors investeringer i valuta. Alle forklarer i sum noe, men langt fra alt. Jeg har i lengre tid hevdet at den viktigste årsaken finnes i tidsmessige avvik mellom hvor mye oljeselskapene kjøper av norske kroner, og hvor mye Norges Bank selger. Det er et problem knyttet opp mot rutiner, data og kommunikasjon. Det var et problem som vi i Exante Data påpekte og tallfestet i fjor, og det har påvirket kronekursen i stor grad i inneværende år.» Jeg syntes Vollaløkkens indlæg er en af de bedste jeg har læst om emnet. Der har været mange debatører i Norge på dette emne og en artikel i en større avis havde sågår overskriften " Er Norge blitt en bananrepublikk?" Men fra maj 2023 har Norges Bank så begyndt at reducere kronesalget. NOK salget per dag er ændre fra 1,4 milliarder til 1,3 milliarder, hvilket ikke er meget men alt debatten har gjort at jeg tror valutaen stille og roligt vil rette sig tilbake, hvilket Norges Bank i nogen grad kan styre ved at spille kortene anderledes. Hvad er så relevant aktier i Norge. Jeg har i min portefølje 12 norsk selskaber, hvor nogle af de størreste selskaber (men ikke mine størest investeringer) er Norsk Skog (Papir og emballage) og Norsk Hydro (Aluminiumsproducent). Norsk Skog har større risiko en Norsk Hydro men jeg tror begge selskaber er interessant i den kommende tid. Flyselskabet Norwegian har også haft en flot tur op efter de kom ud af COVID-krisen. Deres CEO, Geir Magne Karlsen, er I mine øjne en af de dygtiste finans-jonglører i Norge og jeg har vanlig ikke meget tror på flyselskaber men hans tilstdeværelse gøre at selskabet er værd at se på selvom der trods alt har været en pæn stigning seneste. Men hvad aktier der er bedst i Norge syntes jeg skal være op til hver enkelt investor at se på, Men valuta-kursen gør at det værd at se på en ekstra gang. Så jeg tror ikke Norge er en bananrepublik men det passer nok bedre med radiopgrammet titel med at det er «Verdens Rikeste Land». Men lad mig høre om der er andre gode forslag til interessant aktier i Norge? [image: 113084_1_Year_NOK_vs_DKK.png]
  • Bedste danske aktier i 2023

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Nogle der har et link eller kender en avis. Der viser de danske aktier der pt har klaret sig bedst i 2023. I gamle dage vidste berlinske en liste, med de mest stigende/faldende for året.....
  • DECIDEACT moderniserer strategisk lederskab

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    3 ud af 4 virksomheder kommer ikke i mål med deres strategi - det vil DecideAct gøre noget ved Over hele verden laver ledelser og bestyrelser mål og strategier - men kun hver fjerde kommer rent faktisk over målstregen. DecideAct vil revolutionere virksomhedsledelse globalt gennem deres software-løsning, som bl.a. bruger teknologier som kunstig intelligens (AI). Hør mere i denne video, hvor Helge Larsen interviewer CEO og Co-founder Flemming Videriksen. DecideAct skal ud og hente penge for at: styrke salget, opnå break-even i 2024 og skabe grundlaget for fortsat vækst. Selskabet har allerede sikret 77,5% af den igangværende fortegningsemission på 12 mio. kr. Tegningsperioden begynder 22. august 2023 kl. 9 og slutter 4. september 2023 kl. 17. Læs meget mere på https://www.decideact.net/investors Disclaimer: Decide Act har betalt ir-samarbejde med proinvestor.com. Videoen er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=loPHY-csvZU&t=1s
  • Invisio

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej, er der nogen som kender til denne aktie og evt har den / analyse...voldsom høj P/E ?
  • Aktier: Udfordringer efter Nvidia stadig de samme

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Investorerne har haft tid til at sunde sige efter sidste uges "meget afgørende Nvidia regnskab". Regnskabet var fænomenalt, men aktieinteressen er stadig koncentreret om få aktier og selv her kan der maget vel komme til at mangle kortsigtede positive kurstriggere: Investorerne havde i sidste uge god grund til at glæde sig Jeg tænker her først og fremmest på det mest omtalte regnskab fra Nvidia. Udfaldet var med en assymmetrisk risiko/afkastprofil. Et godt regnskab var i en vis udstrækning indregnet. En skuffelse ville omvendt være blevet straffet ret hårdt på grund af de udfordringer, som er ret tydelige. Regnskabet var ekstremt og gav kortvarigt fra onsdag til indledningsvis torsdag den gode stemning og energi, som har manglet de seneste uger. Det var dog en kort fornøjelse i mere end én forstand. Nvidia var ikke den katalysator for det brede aktiemarked, som investorerne havde håbet på. Den gav/giver heller ikke noget ekstra kortsigtet til AI-opturen, og selv for Nvdia er det usikkert, om der kortsigtet kommer nye penge ind i aktien til at drive opturen videre her og nu. September udfordringer truer stadig Udfordringer er de samme og intakte For investorerne er udfordringerne stadig omtrent de samme som de var før regnskabet: Aktiemarkedet kører på få cylindre (AI + Novo Nordisk/Eli Lilly). Den FOMO mht AI aktierne, som bestemte udviklingen i maj-juli er formentlig ovre. Pengene er investeret og at dømme efter markedsreaktionen, vil investorerne indtage en vent-og se holdning. Økonomisk er det stadig et godt spørgsmål hvor markant den europæiske vækstafmatning vil udvikle sig og hvorvidt den amerikanske økonomi er på vej til at lande blødt. Detailhandelsregnskaberne i USA viser et lidt blandet billede, hvor en aftagende forbrugsinteresse drevet af høje renter også kan anes. Den private amerikanske opsparing som fik et boost i 2020 på grund af "bliv hjemme og inde" og stimulanschecks bliver udfordret af høje renter. Kina er stadig en af de store ubekendte. Vækst/stimulanser, svækkelse af valuta er blandt de spørgsmål, som investorerne gerne vil have svar på. På Jackson Hole topmødet fik investorerne ikke noget svar på hvad den umiddelbare pengepolitiske fremtid byder på. Amerikanske FED medlemmer har de seneste uger gentaget, at renten kan stige yderligere. Uanset om der kommer en rentestigning mere, er det sandsynligt, at renterne forbliver højere i en længere periode. September er gennemsnitligt en svær aktiemåned. 11/9 2001, 15/9 kollapset i 2008 af Lehman Brothers og 2022 med de stigende renter er 3 af de events, som de seneste 25 år har medvirket til, at der hviler sorte skyer over aktierne her. Renterne er høje og tilbyder et investeringsattraktivt alternativ på kort sigt, som konkurrerer med aktierne om investorernes penge. Det brede aktiemarked er stadig moderat prissat. Anderledes forholder det sig i de aktier, som investorerne klumper sig sammen i. Bliver september en god "indkøbs"måned? Der er desværre fortsat for mange gode grunde til at september bliver en af de gennemsnitlig svære måned at være aktieinvestor i. Katalysatoren for noget bedre kunne være en amerikansk centralbank, som skifter hest midt i vadestedet, fordi inflationen med sikkerhed er på vej ned mod 2 %. Det er dog ikke sandsynligt, at det går den vej. September bliver formentlig en af de måneder, hvor det kan være givtigt at foretage aktieindkøb. Desværre formentlig skabt af faldende kurser.
  • Photocat releases Half Year Report for 2023

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Photocat releases Half Year Report for 2023 - 23th August 2023 Highlights during the first half year of 2023 • Revenue growth of 37,8 % compared to H1 2022 • Photocat turns EBITDA positive H1 2023 • Significant growth in Photocat Garden with 170,2% though partnership with Nanostone • Double digits growth despite challenges with building material across almost all our markets • The company maintains its guidance for 2023 with a turnover of 17-18,5 mDKK, and a positive EBITDA of 0-1 mDKK. Highlights after 30 June 2023 • Together with our partner Laborat and the Generalitat de Catalunya, we have just finished applying the first 105,000 SQM of NOxOFF on a highway near Barcelona in Spain. Amounts in DKK '000s 1 Jan - 30 Jun 2023 1 Jan - 30 Jun 2022 Full Year 2022 Revenue 8,668 6,291 14,840 Gross Profit 3,728 1,677 4,458 EBITDA 808 -724 -911 P/L before Tax -548 -1,982 -3,424 Net Profit -349 -1,800 -2,986 Assets 25,101 24,049 22,613 Equity 13,817 15,351 14,165 Debt 11,284 8,698 8,447 Cash at Hand 443 712 90 The financial report can be downloaded through the companys website Announcements ' PHOTOCAT A/S https://www.photocat.net/investor/announcements/ For more information, contact: Michael Humle, CEO, Photocat A/S Phone: +45 2210 2523 e-mail: [email protected] Photocat A/S is obliged to publicize this information in accordance with EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out above, at CET 10:00 on August 23th 2023. About Photocat Photocat manufactures patented coating materials for both outdoor and indoor applications with the effect to degrade NOx and VOC´s when exposed to light. Both NOx and VOC's are severely damaging to human health. Photocat's patented technology is a very efficient and an economically viable alternative to many of the traditional technologies targeting NOx (e.g. bus catalysts, flue gas cleaning etc.). Photocat's shares are listed on Nasdaq Stockholm, First North with the ticker symbol PCAT. Photocat Certified Advisor: Mangold Fondkommission AB, 08-50301550 - [email protected]. Phone: +46 8 5277 5045 Address: Box 55691, 102 15 Stockholm Org.nr: 556585-1267 Web: www.mangold.se Photocat A/S (publ) l Langebjerg 4 DK-4000 Roskilde l Tel: +45 7022 5055 l www.photocat.net https://www.photocat.net/wp-content/uploads/2023/08/2023-08-23-Press_Release_regarding_H1-2023_Nasdaq.pdf
  • NTG Nordic Transport Group

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er NTG Nordic Transport Group NTG Group er en "verdensomspændende" europæisk fokuseret transport- og logistikvirksomhed der faciliterer transport af varer med lastbil, skib og fly Selskabet arbejder indenfor 2 divisioner: Road & Logistics og Air & Ocean Opkøbte i 2022 Aries Global Logistics det største opkøb siden 2011 og udvidede dermed sine US operationer og fordoblede næsten omsætningen og volumen i Air & Ocean-division 2 nye partnerdrevne datterselskaber i 2022 - NTG Care, et Road & Logistics datterselskab i Danmark, og NTG Air & Ocean i Tjekkiet. Netværk af 66 datterselskaber fordelt på 22 lande. 33 med 100% ejerskab, 18 med 75-99% ejerskab og 14 med 51-75% ejerskab 200 partnere med ejerskab i lokale datterselskaber eller aktier i NTG Integrerer små og mellemstørrelse virksomheder Strategien indbefatter asset-light forretningsmodel, fokus på vej-, luft- og søfragt samt evnen til at tilbyde end-to-end løsninger. Derudover med fokus på at skabe en decentraliseret organisation der skal sikre motivationen og incitamentet til at levere de bedste løsninger Global rækkevidde baseret på en decentraliseret organisationsstruktur og lokalt forankret ekspertise indenfor flere lande. Omsætningen er fordelt på 66% Road & Logistics og 34% Air & Ocean Ses af mange som en DSV lillebror. 2009 ansatte Nøgletal Kurs: 362,50 Market Cap: 7.76B P/E: 19,88 Forward P/E: 16,38 P/S: 0,80 P/B: 8,60 Enterprise value: 9.09B Profit margin: 4,27% Operating margin : 7,03% ROE: 48,13% ROA: 9,69% Indtjeningsvækst kvartal: -46,80% Omsætningsvækst kvartal: -22,30% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Opkøber men lader nuværende ejere beholde ejerandel. Organisk vækst kombineret med strategiske opkøb Den nye frække dreng i klassen Organisk vækst primært drevet af prisstigninger Unikt fokus på start-ups, hvor man indgår partnerskaber og stiller ressourcer til rådighed for iværksættere, således de har mulighed for at bygge og skalere deres virksomheder hurtigt Asset-light og fleksible omkostningsstruktur fremmer hurtig reaktion i tilfælde af skifte i makromiljøet. Stigende ehandel = stigende efterspørgsel Vækstorienteret virksomhed Ingen indikationer om kapitaltilførsler, omend man vil fortsætte med at vurdere kapitalforhøjelser som en kilde til finansiering til større opkøb. Aktietilbagekøbsprogram på 75 mio. kr. der afsluttes 27. oktober 2023. Hvad taler imod ? Q2 2023 viste fald i omsætningen på -22,3% primært pga. lavere fragtrater Øgede brændstofpriser man forsøger at sende videre til kunden via Olietillæg der reguleres 2 gange i måneden Øgede renter betyder mindre forbrug og mindre transportefterspørgsel Vigende margins og tror desværre de skal endnu længere ned. Mangler at finde en måde at vokse forretningen organisk. Kræver en stor mængde kapital at forsætte med at opkøbe og udvide i den hastighed det har foregået med tidligere, i en tid med vigende marked og mindre adgang til kapital Fortsat modvind fra udfordrende marked. Organisk vækst under tryk fra lavere mængder og nedsatte rater Kortsigtet ligger der ingen upside. Cyklisk - det unaturlige sweetspot er væk. 2023 bliver bedre end ventet, men herefter ventes markedet normaliseret. Jeg har svært ved at se, hvor væksten kan komme fra de kommende år. Insidersalg i kurs 374 Er steget 52% i år Holdning Elsker den unikke partnerskabsmodel hvor man lader nuværende ejere beholde ejerandel. Generelt svært ved at se man behøves være i sektoren nu. Firmaet er rigtig godt, men miljøet de skal operere indenfor er presset. Ingen position
  • ALK-Abelló - halvårsrapport

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    P
    ALK delivers 11% revenue growth with operating profit up 120% in Q2 (unaudited) ALK's revenue grew by 11% in Q2 2023, driven by 17% growth in tablet sales and double-digit growth in combined SCIT/SLIT-drops sales. Operating profit (EBIT) increased by 120% in local currencies on sales growth and gross margin improvements. Q2 2023 financial highlights Comparative figures for Q2 2022 are shown in brackets. Revenue growth rates are stated in local currencies, unless otherwise indicated Revenue increased by 11% to DKK 1,135 million (1,045), equalling 12% growth when disregarding the one-year mandatory rebate increase in Germany. Currencies lowered reported growth by 2 percentage points. Revenue increased by 64% in International markets, by 10% in North America, and by 2% in Europe. Tablet sales increased by 17% to DKK 547 million (480), with an increase of 97% in International markets (mainly driven by product shipments to Japan), and 20% in North America. As expected, growth in tablet sales in Europe was flat. Global SCIT and SLIT-drops sales increased by 13% to DKK 423 million (380) driven by Europe and China, while sales of Other products and services decreased by 8% to DKK 165 million (185) on declining Jext sales. Q2 operating profit (EBIT) increased by 120% in local currencies, which equates to 98% in reported currency, on sales growth and gross margin improvements, which were partly offset by a minor increase in capacity costs. EBIT was DKK 97 million (49) with an EBIT-margin of 9% (5), resulting in a 14% (12) EBIT-margin for the first half year. Financial performance for the first six months (H1) 2023 In DKKm H1 2023 H1 2022 Growth (local currencies) Growth (reported) Revenue 2,369 2,200 9% 8% EBIT 325 264 33% 23% EBIT margin - % 14% 12% Progress on strategic priorities Based on the strong results from the paediatric MT-12 Phase 3 trial, ALK has started preparing a registration application for authorities in Europe and North America to expand the indications for the house dust mite (HDM) tablet to include children aged five to 11. The MT-12 trial met its primary endpoint and all key secondary endpoints. Top-line results from the TT-06 paediatric Phase 3 trial with the tree tablet are still expected in Q4 2023. First readouts from the Phase 1 trial of tablet treatment for peanut allergy are still expected end-2023. The regulatory review of the Biologics Licence Application for ALK's HDM tablet in China is ongoing and is still expected to complete in 2024. The government in Japan, one of the world's largest allergy immunotherapy tablet markets, has launched a comprehensive action plan to further combat respiratory allergy. ALK and its partner Torii are currently assessing how to best support the government's plan. 2023 revenue outlook is narrowed; earnings outlook remains unchanged The full-year revenue outlook has been narrowed to mainly reflect the year-to-date progress and intermittent supply shortages affecting Jext. The full-year earnings outlook is unchanged: Revenue is now expected to grow by 8-10% organically in local currencies (previously: 7-11%), which is equivalent to 9-11% growth, disregarding the one-year temporary mandatory rebate increase for prescription drugs in Germany. Tablets sales and SCIT/SLIT-drops sales are still expected to grow by double digits respectively in the second half of the year. Full-year tablet growth is still expected within the previously communicated range. Earnings margin (EBIT margin) is still expected to increase from 10% in 2022 to 13-15% on sales growth, efficiencies, economies of scale and lower R&D costs. Hørsholm, 24 August 2023 ALK-Abelló A/S For further information, contact: Investor Relations: Per Plotnikof, tel. +45 4574 7527, mobile +45 2261 2525 Media: Maiken Riise Andersen, tel. +45 5054 1434
  • Genovis AB: Half-Yearly Report January-June 2023

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Genovis AB: Half-Yearly Report January-June 2023 https://mb.cision.com/Main/1712/3820614/2247306.pdf https://news.cision.com/genovis-ab/r/half-yearly-report-january-june-2023,c3820614 Continued strong growth in both enzyme and antibody business January - June 2023 Net sales totaled SEK 100,739 (53,667) thousand, with a growth rate of 88%. Growth is 76%, adjusted for currency effects. Organic growth adjusted for license revenues in the first quarter from Selecta Biosciences is 41%, and 30% when also adjusted for currency effects ..... Rigtigt godt regnskab fra Genovis. Luk i kurs 49,15 & +13,12%
  • Kesko køber Davidsen. A&O Johansen (PE=8,3) på tur?

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    A
    "An important part of Kesko's strategy is to grow our building and technical trade business in Northern Europe, especially in B2B trade. We have executed this strategy consistently and acquired many companies in Scandinavia. Acquiring Davidsen and entering the Danish market is perfectly aligned with our growth strategy. Our target is to consolidate the building and technical trade market further in Northern Europe and to be among the leading players in B2B trade in each operating country." https://www.kesko.fi/en/media/news-and-releases/investor-news/2023/kesko-acquires-the-danish-builders-merchant-davidsen-and-enters-denmark/ Onninen (ejet af Kesko) og A&O Johansen er et perfekt geografisk match. Solar A/S er udelukket af konkurrenceårsager. https://www.onninen.com/
  • Transcript: Q&A med Zealand Pharmas CEO Adam Steensberg

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Q&A med Zealand Pharmas CEO Adam Steensberg fredag d. 25. august 2023. Moderator: Helge Larsen Transcript: https://nbg1.your-objectstorage.com/proinvestor-dev/forum/ir/cms/QA-Zealand Pharma 2023-08-25.pdf [image: 114950_371020528_805848904873671_5994668868816184724_n.jpg] [image: 114950_347554579_261257856274574_3852450505738512490_n.jpg]
  • Opdatering: Novo - Zealand Pharma - Bavarian - ALK - Genmab

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I den forgangne uge er der sket mange positive ting hos de selskaber, vi følger på Proinvestor.com. Novo Nordisk er for alvor kommet på folks læber, efter fedmemedicinen har ramt på markedet. Aktiekursen hos Zealand Pharma er steget pænt oven på regnskabet i sidste uge, især pga. meddelelsen om, at man går i fase 3 med et stof mod fedme. Bavarian Nordic har præsenteret rekordregnskab - men hvilken fremtid kigger selskabet ind i? Hvor stort skal de satse på forskning? Det og meget mere i denne uges opdatering på biotek og pharma. https://www.youtube.com/watch?v=TDuwljcaqak
  • NVIDIA - Top top regnskab med yderligere stigning

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nvidia leverede et fantomregnskab, og investorerne er behørigt begejstrede På forhånd var Nvidias regnskab ventet med spænding Nvidia er indbegrebet af AI. Der hvor AI "starter" i værdikæden om man så må sige Der var en berettiget frygt for, at hvis NVDA ikke kunne indfri de ekstreme forventninger, kunne det blive aktiemarkedets "udsalgssignal" Det skete ikke Nvda leverede et blow out resultat med en omsætning på 13,51 mia. mod forventet 11,2 mia. og en indtjening på 2,70 USD per aktie mod forventet 2,10 For indeværende kvartal guider Nvda en omsætning på 16 mia. mod forventet 12,5 mia. af analytikerne før regnskabet. Afvigelsen består både af en basiseffekt (Q2 var langt større end forventet) samt af en væksteffekt (væksten større end forventet) Tidligere har Nvidia været kendt for sinr grafikkort. Nu er det salg til datacentre og AI, som det handler mest om Nvda annoncerede ligeledes et 25 mia. USD aktietilbagekøb Ingen over og ingen ved siden af Nvidia Der er ingen over og ingen ved siden af Nvda indenfor avancerede mikrochips. Det blev klart ved regnskabet. Det var en reel frygt, at forventningerne ville være løbet så meget i forvejen, at Nvdia enten ikke kunne indfri eller at en større positiv afvigelse ikke blev belønnet. Det skete ikke. Nvda leverede et top-top regnskab. Man kunne have frygtet, at efterspørgslen var så stor, at Nvda ikke kunne levere det ønskede. Det skete heller ikke. Nvda blev heldigvis ikke dominobrikken der faldt. Aktien steg 3 % i den ordinære handel og 6 % i eftermarkedet. Imponerende! Figur 1: Kursudvikling, Nvidia 1 år Kilde: Nordnet
  • Shake Shack Inc.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Shake Shack Inc. Shake Shack Inc. ejer, driver og licenserer Shake Shack-restauranter (Shacks) i USA og internationalt. Dens Shacks tilbyder hamburgere, hotdogs, kylling, pommes frites, shakes, frossen vanillecreme, øl, vin, kaffe og andre produkter. Virksomheden blev grundlagt i 2004 af restauratør Danny Meyer som et madbod i Madison Square Park i New York City Serverer moderne og ophøjede versioner af amerikanske klassikere med de bedste ingredienser. Stærkt brand hvor man er lykkedes med at virke mere "gourmet" end lignende kæder Bruger "penge på mad fremfor markedsføring" har fortællingen været og fremstår anderledes end konkurrenterne på trods af meget lidt er anderledes Virksomheden er blevet rost for sin indflydelse på fastfoodindustrien Social ansvarlighed gennem støtte til en række velgørenhedsorganisationer. Åbnende 69 nye Shacks i 2022. De har en stærk tilstedeværelse i byområder og turistdestinationer og har opnået kultstatus blandt visse burgerentusiaster. 2023 Strategiske prioriter Rekrutér, belønne og fastholde et vindende team - Man har nødt til at gøre noget ved fastholdelsesraten. Fokuser på gæsteoplevelsen - Digital oplevelse Målrettet udviklingsstrategi - Planer om 70-75 nye lokationer i 2023 Forbedre Shack Margins - Udviklingen i rentabiliteten har været utilfredstillende Invester med disciplin for stærke afkast - Omkostningerne vil forblive højere i år i forbindelse med ekspansion, man er forpligtet til at øge afkast Pr. 29. december 2022 drev man 436 lokationer, herunder 182 internationale licenserede lokationer. 11.700 ansatte. Nøgletal Kurs: 69,97 Market Cap: 2.96B P/E: 0,00 Forward P/E: 174,93 P/S: 2,99 P/B: 6,79 Enterprise value: 3.251B Profit margin: -0,74% Operating margin : -0,67% ROE: -1,81% ROA: -0,28% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 17,80% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? På trods af makroudfordringer fortsætter man med hele tiden at åbne nye lokationer Har godt fat i byområder og har vækstet på at folk er kommet tilbage til de traditionelle kontorer Shake Shack har investeret i digital transformation og digitalt salg har været lyspunkt I gang med udrulning af nyt drive-thru format Digitale gæster bruger i gennemsnit 25 % mere pr. besøg end ikke-digitale gæster. Det er voldsomt og viser potentialet i den måde at handle på. FY 2022 viste +21.7% omsætningsvækst Q2 2023 bød på stærke tal. +17,8% og licensindtægter steg +29,8% Åbnede 10 nye indenlandske firmadrevne lokationer, inklusive 4 drive-thrus. Åbnede 13 nye licenserede lokationer, inkl. steder i Thailand og Kina. På trods af vedvarende makro- og inflationspres forbedrede man rentabiliteten som er et vigtigt fokuspunkt for 2023. Flere lokationer leverer væsentligt over budgettet Man har den rigtige strategi til at sænke byggeomkostninger i de kommende år, efterhånden som nye prototyper kommer i drift. Hvad taler imod ? Trendbaseret Lønpres og problemer med at skaffe ansatte Al indtægt har været kanaliseres i vækst hvorfor man forbliver uprofitable i en årrække Højere fødevare og emballagepriser presser marginer Stigende inflationer og renter betyder færre penge at spise ude for Der er en ny trends på arbejdsmarkedet, hvor folk måske ikke vender tilbage til kontorerne i samme stil som man er afhængige af Forsinkelser fra tilladelser og tilgængelighed af udstyr pressede udviklingsplanerne i 2022 Digitaliseringen findes ikke på alle lokationerne, og man forventer først at have alle fuldt implementeret ultimo 2023 Der er en række andre madskæder der tilbyder lignende produkter og også er begyndt med fokus på råvarerne og fortællingerne om disse. Er steget 69% i år. Ekspansion i det nuværende rentemiljø er ikke lige så attraktivt som tidligere. Holdning Er vild med brandingen der gør man skiller sig ud, på trods af der er minimale forskelle til konkurrenterne. Værdisætningen er til den pebrede siden, uden at være urimelig. Lige nu vil jeg hellere købe en menu end aktien. Ingen position
  • Shortpositioner på danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Fredag d. 25. august 2023 Bavarian Nordic A/S 9,05 24-08-2023 Novozymes A/S 8,86 24-08-2023 Netcompany Group A/S 8,62 23-08-2023 Ambu A/S 5,9 24-08-2023 GN Store Nord A/S 4,57 24-08-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,53 24-08-2023 Zealand Pharma A/S 3,86 24-08-2023 ChemoMetec A/S 3,82 21-08-2023 ISS A/S 3,7 24-08-2023 Royal Unibrew A/S 2,91 23-08-2023 Pandora A/S 2,38 23-08-2023 Noble Corporation Plc 1,97 24-08-2023 ALK-Abelló A/S 1,8 22-08-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,42 17-08-2023 Torm plc 1,38 24-08-2023 Tryg A/S 1,31 21-08-2023 H+H International A/S 1,21 24-08-2023 NKT A/S 1,16 24-08-2023 Rockwool A/S 1,12 23-08-2023 H. Lundbeck A/S 1,08 21-08-2023 Demant A/S 0,99 22-08-2023 Carlsberg A/S 0,91 17-08-2023 Topdanmark A/S 0,81 21-08-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,8 24-08-2023 Jyske Bank A/S 0,79 24-08-2023 Sydbank A/S 0,78 26-07-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,78 14-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,73 14-08-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,68 22-08-2023 Genmab A/S 0,63 24-08-2023 Ørsted A/S 0,63 23-08-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 Coloplast A/S 0,52 24-08-2023 CBrain A/S 0,49 23-08-2023 DSV A/S 0,41 10-08-2023 Bang & Olufsen A/S 0,4 15-08-2023 Alm. Brand A/S 0,39 11-08-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,31 07-08-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,19 27-07-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Schouw & Co. A/S 0,1 11-08-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Danske Bank A/S 0,1 21-08-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Qualys, Inc.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Qualys, Inc. Qualys, Inc. leverer cloud-baseret sikkerhed- og complianceløsninger i USA og internationalt. Den integrerede suite leveres på Qualys Cloud Platform sætter kunderne i stand til at identificere og administrere it-aktiver, indsamle og analysere it-sikkerhedsdata, opdage og prioritere sårbarheder, anbefale og implementere afhjælpningshandlinger og verificere implementeringen af disse. Virksomheden tilbyder sine løsninger gennem sine salgsteams såvel som gennem sit netværk af partnere, såsom sikkerhedsrådgivningsorganisationer, administrerede tjenesteudbydere, forhandlere og konsulentfirmaer. Man har 10.300+ kunder i mere end 130+ lande, herunder et flertal af Forbes Global 100. Virksomheden har strategiske partnerskaber med store udbydere af administrerede tjenester og konsulentorganisationer, herunder BT, Dell SecureWorks, Fujitsu, IBM, NTT, Symantec, Verizon og Wipro. Blue chip global kundebase. Virksomheden er også et stiftende medlem af Cloud Security Alliance 2.071 ansatte. Nøgletal Kurs: 145,72 Market Cap: 5.35B P/E: 45,54 Forward P/E: 29,38 P/S: 10,20 P/B: 19,33 Enterprise value: 4.998B Profit margin: 22,98% Operating margin : 27,09% ROE: 35,76% ROA: 11,85% Indtjeningsvækst kvartal: 41,80% Omsætningsvækst kvartal: 14,40% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Én visning på tværs af hele det globale hybride it-miljø, hvilket giver kunderne mulighed for konsolidere deres stak for bedre IT, sikkerhed og compliance. Leverer altid markant bedre end markedet forventer Stabilt voksende frit cashflow Har opkøbt Blue Hexagon's Artificial Intelligence, Machine Learning Platform Excellerer hos kunder der kører mange virtuelle maskiner, der har brug for cybersikkerhedsværktøjer til at måle risikoen for et cybersikkerhedsangreb Deres systemer håndterer hele 2 billioner sikkerhedsevents hvert år 13+ billioner datapunkter indekseret Elasticsearch Clusters, Mange muligheder for at øge recurring omsætning Skalerbar forretningsmodel og brancheførende lønsomhed Mulighed for at være en vigtig spiller i virksomhedernes opgraderede tech stack og migrering til Cloud Man vurdere at TAM vil stige fra USD 45B i 2023 til USD 64B i 2026 70% af Forbes Global 50, 53% af Global 500 og 31% af Global 2000 anvender produkter fra Qualys så man er allerede etableret Attraktivt for partnere der ønsker at skabe recurring omsætning med høj margin Cloud Platform sikrer skalerbar drift model Er i top i forhold til de højeste margins i branchen Q2 FY23 viste omsætningsstigning på +14% Net retention rate på 109% viser man lykkedes med at sælger yderligere produkter til kunderne. Attraktiv finansiel position med stærk likviditet, ingen gæld og stort frit cash flow. Hvad taler imod ? Handles til en meget høj værdisætning og det har været nok til at holde mig væk. Øgning af indtjeningsestimater med base i en forbedring af virksomhedens underliggende forretning har presset aktien op Svært at skelne deres services fra deres konkurrenter Steget 30% i år. Brandingmæssigt står man ikke så stærkt som mange af konkurrenterne, hvilket gør man blive overrasket over hvor store man faktisk er. Vækstraterene er ikke så store som hos andre spillere i markedet Oplever langsommere salgscyklusser Enten er ledelsen konservativ, ellers skal vi til at vende os til lavere vækstrater. Holdning Det er vildt så godt man eksekverer med organisk vækst og høje marginer og det ligner en klar vinder i et voksende marked. Der er bare så mange andre der tilbyder tilsvarende og også har succes, de har bare ikke de samme margins. Vækst + rentabilitet gør man altid vil være relevant at se på. Hvad er folks holdning til om software selskaberne har fokus på en attraktiv partnerkanal til at pushe produkterne ?
  • Thermo Fisher Scientific Inc

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Thermo Fisher Scientific Inc Thermo Fisher Scientific Inc. er en globalt førende virksomhed inden for Life Science og analytisk teknologi der leverer udstyr, reagenser og services til videnskabelige laboratorier og forskningsinstitutioner. Brancheførende mærker som Thermo Scientific, Applied Biosystems, Invitrogen, Fisher Scientific, Unity Lab Services, Patheon og PPD Minder mest af alt om et Life Sciences-konglomerat. One-stop-shop-leverandørrolle. Fusion mellem Thermo Electron og Fisher Scientific Har PPI (Practical Process Improvement) Business System som indgroet filosofi til at aktivere organisationen og gøre sig bedre dag og dag, samt gøre integration af opkøb succesfulde. Omsætningen på produktgrupper 57% Pharma & Biotech 16% Dianostics & Healtcare 14% Academic og Government 13% Industrial & Applied Omsætningen på lokation 55% Nordamerika 24% Europa 18% Asien og Stillehave 3% Resten Stabilt ejerskab med 90% institutionelt ejerskab hvor de 25 største aktionærer sidder på 48% Fordeling af overskud mellem M&A 60-75% og 25-40% returnering af kapital til aktionærerne. Stærk brandværdi. Når jeg snakker med folk i sektoren bruger de alle sammen deres services og forbinder dem med noget positivt. 125.000+ ansatte. Nøgletal Kurs: 545,24 Market Cap: 210.435B P/E: 37,24 Forward P/E: 22,10 P/S: 4,83 P/B: 4,81 Enterprise value: 236.479B Profit margin: 13,14% Operating margin : 16,62% ROE: 13,26% ROA: 4,90% Indtjeningsvækst kvartal: -16,80% Omsætningsvækst kvartal: -2,60% Udbytte: 0,26% Hvad taler for ? Opkøbet af PPD i 2021 tilføjede en førende global udbyder af kliniske forskningstjenester. Opkøbet af CorEvitas i 2023 komplementer deres førende kliniske forskningsforretning. Man har en stor voldgrav Novo Nordisk har ansat Thermo Fisher som sin anden kontraktproducent for Wegovy Virksomheden er en vigtig spiller i udviklingen af nye behandlinger og teknologier Bredt udvalg af produkter og løsninger der gør dem til den primære leverandør for mange laboratorier og forskningsinstitutioner. Ekstrem attraktiv omsætning der er fordelt på hele 82% på tjenester og forbrugsvarer og 18% på udstyr. Life science-industrien er både robust og har fremragende langsigtet vækstudsigter Anerkendt produktivitetspartner Gennemprøvet M&A tilgang hvor man lykkedes med at skabe synergier. Fremragende omkostnings- og indtægtssynergirealisering. Attraktivt frit cashflow. Omsætningen de seneste 10 år er vokset +14% CAGR samtidig med EPS er vokset +17% CAGR Udvikling af stadig mere komplekse behandlinger gør at førende kunder søger dyb ekspertise hos partnere som Thermo Fisher. Meget aktive inden for DNA området. Man forventer 7-9% langsigtet organisk vækst. Fragmenteret industri og gennemprøvet M&A playbook skaber solide muligheder Tilhængere af jævnlige aktie tilbagekøbsprogrammer. Skrappe reguleringer gør at firmaer vælger det bedste i klassen, og det har man. Man bør have skala nok efterhånden til at øge forretningen af den investerede kapital. Hvad taler imod ? Konkurrencepræget industri med mange globale og lokale konkurrenter der alle har haft udfordringer med den ekstrem indtjening under Covid-19 er forsvundet. Manglende Covid-19 omsætning. Hvor er væksten ? Q2 2023 viste -3% omsætning y/y Har øget gældende de senere år gennem opkøb. Størrelsen vurderer jeg ikke til at være et stort problem, men en af den strategi man har brugt med de mange opkøb. 4%-6% langsigtet markedsvækst er måske lige i underkanten. Prissætningen har ikke for alvor været attraktivt mens jeg har fulgt aktien, og udbyttet er meget lille. Man er højere prissat end peers. Resultaterne svinger meget i kraft af man er aktive indenfor M&A En stor del af deres portefølje er for mig ukendte maskiner, hvor jeg ikke kender priser, eller hvor de står henne. Holdning Jeg vurderer at man har en voldgrav indbygget i forretningen. Elsker forretningsmodeller der er bundet op omkring systemer/forbrugsvarer. Super track record for økonomiske resultater og en fremragende langsigtet udsigt Pick and shovel investering i Life Science Ingen position
  • ALK- et kvartalsregnskaber uden allergiske reaktioner

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Alk-Abello har i 2023 slidt hårdt på investorerne. Halvårsregnskabet er på overfladen heldigvis fri for allergiske reaktioner Alk-Abello fastholder forventningerne For 2. kvartal var omsætningen med 1,135 mia. lidt bedre end de ventede 1108 mio. De præciserer salgs forventningerne fra 7-11 % vækst til 8-10 % vækst. Midtpunktet er stadig 9 % EBITDA på 157 mio. er ca. 10 % bedre end forventet EBIT på 97 er ca 21 mio. bedre end forventet Alk-Abello ser stadig en margin på 13-15 % for året T Tabletsalg overrasker positivt udenfor Europa; lidt under i Europa Slut med allergiske kursraktioner? Det har været en tvivlsom affære at være investor i Alk-Abello de seneste 12 måneder, som det fremgår af nedenstående graf. Dagens regnskabstal er fornuftige og lidt bedre end det forventede. Man skal aldrig sig aldrijavascript:postreply(0,0);g, men tallene bør alt andet lige berolige investorerne snarere end at give dem anledning til endnu en allergisk kursreaktion Figur: Kursudvikling, Alk-Abello, 1 år Kilde: Nordnet [image: 114901_image002_9_.png]
  • Bavarian Nordic offentliggør regnskab for H1

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    KØBENHAVN, Danmark, 23. august 2023 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) offentliggjorde i dag regnskab samt rapporterede på begivenheder for første halvår 2023. Desuden offentliggør selskabet finanskalender for 2024. Omsætningen steg med 278% til DKK 3.239 mio. i første halvår og driftsoverskuddet (EBITDA) steg til DKK 1.171 mio. I første halvår bestod omsætningen af DKK 2.182 mio. fra salg af JYNNEOS/IMVANEX/IMVAMUNE mpox-/koppevaccine, DKK 555 mio. fra salg af Rabipur/RabAvert, DKK 299 mio. fra salg af Encepur, DKK 35 mio. fra salg af Vivotif og Vaxchora, DKK 81 mio. fra salg af tredjepartsprodukter og DKK 87 mio. i øvrige indtægter. Omsætningen i andet kvartal udgjorde DKK 1.987 mio. bestående af DKK 1.334 mio. fra salg af JYNNEOS/IMVANEX/IMVAMUNE mpox-/koppevaccine, DKK 313 mio. fra salg af Rabipur/RabAvert, DKK 211 mio. fra salg af Encepur, DKK 35 mio. fra salg af Vivotif og Vaxchora, DKK 38 mio. fra salg af tredjepartsprodukter og DKK 56 mio. i øvrige indtægter. Likvider udgjorde DKK 1.385 mio. ved udgangen af halvåret. De finansielle forventninger til helåret fastholdes med en omsætning på ca. DKK 6.900 mio. og et driftsresultat før afskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) på ca. DKK 2.300 mio. DKK mio. Q2 2023 Q2 2022 H1 2023 H1 2022 2023 forventet * Omsætning 1.987 537 3.239 857 6.900 EBITDA 690 (118) 1.171 (212) 2.300 Cirkatal Administrerende direktør i Bavarian Nordic, Paul Chaplin udtaler: "De stærke resultater er udtryk for vores succesfulde kommercielle strategi, og er vores bedste halvårsresultat nogensinde. Som ventet fortsætter vores mpox-vaccine med at generere en væsentlig indtægtsstrøm i 2023, men nok så vigtigt præsterer vores rejsevacciner bedre og bedre for hvert kvartal som følge af markedsvækst og stærk brand performance. Vi er i gang med at udvide denne forretning yderligere gennem vores seneste opkøb, der har tilføjet to markedsførte vacciner samt en lovende vaccinekandidat mod chikungunya til porteføljen, hvilket gør os til det største rejsevaccineselskab i verden. Med to afsluttede, succesfulde fase 3-forsøg arbejder vi nu frem mod godkendelse af chikugunya-vaccinen, der vil udgøre et væsentligt bidrag til beskyttelse mod en alvorlig og invaliderende sygdom ved lancering i 2025. RSV-programmet er nedlagt efter de skuffende fase 3-resultater, men med vores øvrige forretning har vi etableret et robust fundament for videre vækst og vi er fokuserede på en fortsat stærk eksekvering af vores kommercielle strategi." Begivenheder i perioden I maj afsluttede Bavarian Nordic købet af rejsevaccineporteføljen fra Emergent BioSolutions og overtog dermed ejerskabet af to markedsførte vacciner, Vivotif mod tyfus og Vaxchora mod kolera, samt fase 3-vaccinekandidaten CHIKV VLP mod chikungunya. Købet omfattede desuden en produktionsfacilitet i Schweiz samt forsknings- og udviklingsfaciliteter inklusive medarbejdere i USA. Ved transaktionens afslutning betalte Bavarian Nordic USD 274 mio. kontant til Emergent BioSolutions, inklusive estimerede justeringer for arbejdskapital, gæld og andre sædvanlige justeringer ved afslutning. I juni rapporterede Bavarian Nordic toplinjeresultater fra fase 3-forsøget med COVID-19 boostervaccinekandidaten ABNCoV2. Om end forsøget nåede sit primære endemål, hvilket var at vise non-inferioritet i forhold til en godkendt mRNA-vaccine med hensyn til at fremkalde neutraliserede antistoffer mod den originale SARS-CoV-2 virus (Wuhan wild type), kan dette være utilstrækkeligt til at understøtte en produktgodkendelse, da vaccinens effektivitet mod fjernere, cirkulerende varianter vil være væsentlige i myndighedernes evaluering af den overordnede effektivitet af ABNCoV2. Desuden blev opfølgningsresultater fra fase 2-forsøget med ABNCoV2 rapporteret, som viste vedvarende antistofniveauer, der var associeret med et højt beskyttelsesniveau mod den originale SARS-CoV-2 virus (Wuhan) i 12 måneder efter boostervaccination. Mod en cirkulerende omikron-variant (XBB.1.1) sås dog lavere antistofniveauer, der var associeret med en lavere grad af beskyttelse. I juni rapporterede Bavarian Nordic indledende resultater fra det første fase 3-forsøg med CHIKV VLP, der viste at vaccinen var immunogen i raske voksne i alderen 65 år og opefter, hvilket sås ved en fremkaldelse af neutraliserende antistoffer i 87% af personerne, der blev vaccineret med CHIKV VLP 22 dage efter vaccination, hvormed forsøget nåede sit primære endemål. I juni indgik Bavarian Nordic en kontrakt til en værdi af EUR 10 mio. om levering af koppevacciner til rescEU, et strategisk beredskab hørende under den Europæiske Union (EU), med henblik på at styrke EU's evne til at beskytte sig mod biologiske trusler i fremtiden. Begivenheder efter rapporteringsperioden I juli meddelte Bavarian Nordic at fase 3-forsøget med MVA-BN RSV, selskabets vaccinekandidat mod RS-virus (RSV) for personer i alderen 60 år og opefter, ikke nåede alle de primære mål om at forebygge RSV-relateret sygdom i de nedre luftveje. På baggrund af disse resultater er udviklingen af RSV-programmet ophørt, herunder også partnerskabet med Nuance Pharma omkring udviklingen og lanceringen af vaccinen i udvalgte asiatiske markeder. I august rapporterede Bavarian Nordic positive toplinjeresultater fra et randomiseret, dobbeltblindet, placebokontrolleret fase 3 klinisk forsøg med CHIKV VLP i unge og voksne i alderen 12 til 64 år. Forsøget nåede sit primære endemål, idet vaccinen fremkaldte neutraliserende antistoffer mod chikungunya i 98% af personerne i den aktive gruppe 22 dage efter vaccination. Desuden blev neutraliserende antistoffer observeret i 97% af forsøgspersonerne 2 uger efter vaccinationen, hvilket bekræfter en hurtig indtræden af beskyttende niveauer af immunitet. Resultaterne fra dette forsøg samt fase 3-frosøget i ældre, der blev rapporteret i juni, vil danne baggrund for indsendelse af registreringsansøgninger til de amerikanske og europæiske lægemiddelmyndigheder i 2024. I august modtog Bavarian Nordic en ny kontrakt til en værdi af USD 120 mio. fra den amerikanske regering. Kontrakten vil understøtte produktion af ny råvaccine til delvis genopfyldning af lageret, der blev anvendt i forbindelse med mpox-udbruddet i 2022 med henblik på at kunne opfylde selskabets langsigtede forpligtelser om levering af en frysetørret udgave af vaccinen til USA's koppevaccineberedskab. Finanskalender 2024 Årsrapport 2023 6. marts 2024 Regnskab for første kvartal (Q1) 8. maj 2024 Halvårsregnskab (Q2) 22. august 2024 Regnskab for tredje kvartal (Q3) 15. november 2024 Webcast og telefonkonference Selskabets ledelse afholder en telefonkonference for investorer og analytikere i dag kl. 14.00 dansk tid for at præsentere halvårsregnskabet og besvare eventuelle spørgsmål. Det er muligt at høre en live eller arkiveret webcast af telefonkonferencen via https://bit.ly/3KdbHjU. For at stille spørgsmål, skal der foretages registrering forud for eventet via https://bit.ly/44ULhLC. Kontakt Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tlf. +45 61 77 47 43 Selskabsmeddelelse nr. 31 / 2023