Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Pharma og biotek - opdatering fra debat og chat uge 2

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Ambu ' Bavarian Nordic ' Hansa Biopharma ' Genmab ' Novo Nordisk ' Zealand Pharma ' Anavex Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ Disclaimer: Helge Larsen har aktier i Anavex, Genmab, Bavarian Nordic, Zealand Pharma og Novo Nordisk. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling. https://www.youtube.com/watch?v=ruevmH2mUFo&t=1s
  • Ugekommentar #75 Helge Larsen ser frem til regnskabets time

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Der har det sidste års tid været meget støj på aktiemarkederne med gisninger om, hvordan centralbankerne vil agere osv. Det har medvirket til et volatilt marked. Forude venter masser af regnskaber fra Q4 - og dét, sammen med guidings, er noget, Helge Larsen og andre langsigtede investorer for alvor kan bruge til noget, når han ser fremad. https://www.youtube.com/watch?v=VxjUOnB8SDs&t=1s
  • Tesla i nyt kursfald: Nyt år med de velkendte udfordringer

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla faldt med 12,24 % efter skuffende salgstal for 4. kvartal. Bliver indtjeningsjusteringerne og 2023 guidance næste udfordringer? Tesla skuffede med sine 4. kvartalsleverancer, som med 405.000 lå ca. 15-20.000 under det forventede Det var ikke kun den negative afvigelse, som præger investorerne. Forventningerne til salget i 4. kvartal er blevet nedjusteret flere gange forud for aflæggelse af tallene Tesla aktiekurs er nu faldet med 72 % det seneste år Analytikerne vil frem mod offentliggørelsen af 4. kvartalsresultatet den 25/1 begynde at justere først og fremmest indtjeningsforventningerne til 4. kvartal Det som reelt kan drive aktien i resten af 2023 bliver bl.a. hvilke forventninger, som Tesla har til 2023. Altså deres guidance Teslas guidance vil oveni få et "analytikertvist", som handler om følsomhed overfor en svækket global økonomi og kortsigtet den effekt som en lageropbygning (produktion 439.000 mod salg på 405.000) har på cash flow Som det fremgår af figur 1, har indtjeningsforventningerne endnu ikke givet sig i særlig stor udstrækning. Der er reelt tale om småjusteringer. Prisfastsættelsen af Tesla er, på trods af den store nedtur, stadig markant højere end for andre bilaktier. Det er dog fuldt forsvarligt og helt naturligt i forhold til vækst og profitabilitet. Spørgsmål er hvornår prisfastsættelsen rammer "niveauet" Det afhænger af mange ting, men først og fremmest af hvor markante nedjusteringerne i givet fald bliver fra analytikerne efter regnskabet. Elon Musk åbnede i efteråret 2022 muligheden for at Tesla i 2023 kunne annoncere aktietilbagekøb. Er det stadig en mulighed. I så fald, vil det være stabiliserende. Prisfastsættelse meget tættere på "fair" Det har været en meget hård nedtur for Teslas investorer. Prisfastsættelsen er gået fra helt ekstrem til tæt på moderat for en vækstaktie. Gårsdagens større kursfald, som bygger videre i 2023, hvor 2022 slap, var på den ene side forståelig efter svage 4. kvartals salgstal. På den anden side kan den virke markant i forhold til at indtjeningsforventningerne formentlig kun bliver tilpasset marginalt frem mod årsregnskabet og guidance. Reelt er kursudviklingen formentlig udtryk for at investorerne frygter 2023 guidance. Det som vi kan se er aktiekursen (P). Det som bliver estimeret er indtjeningen i P/E, som er det mest brugte nøgletal uanset de svagheder der følger med Figur 1: Udviklingen i indtjeningsforventninger, Tesla 2022-2024 Kilde: Market screener [image: 109220_image004_1_.png]
  • USD svækkelse er et godt tegn, men rammer dansk life science

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet USD himmelflugten fra starten af 2022 og til sent efterår er blevet afløst af meget stejl nedtur. Det er et godt tegn risikomæssigt, men skidt for virksomheder og investorer USD steg markant overfor stort set alle valutaer i 2022. Stigningen fortsatte indtil det sene efterår, hvor USD/DKK toppede lidt omkring 7,80 Siden har USD været på brat nedtur og er faldet mere end 13 % Her til morgen koster en USD/DKK lidt mere end 6,8625 Udviklingen og den aktuelle kurs fremgår af figur 1 Der var flere faktorer, som fik USD til at stige dramatisk. 1)Risikoaversion 2)Forskel i renter 3)Forventninger om at Federal Reserve ville være den mest pengepolitisk aktivistiske centralbank Faldet er som udgangspunkt et godt tegn på, at investorerne er mindre stressede end i 2022. Det betyder dog ikke, at udfordringerne for den globale økonomi er ovre. Det betyder formentlig, at den svaghed som ser ud til at ramme globale vækstrater nu og de kommende måneder, kvartaler, er på vej til at blive indpriset hos investorerne Vi mangler "blot" en ting: Indtjeningsforventningerne skal tilpasses den lavere forventede vækst. USD svækkelse rammer investorerne og Novo Nordisk og co. Mens lavere USD er viser mindre stressede investorer er det ikke godt nyt for de danske selskaber, herunder life science selskaberne, som har USA som deres vigtigste eksportmarked Det kommer dog ikke til at mærke svækkelsen i 2023 på grund af afdækning, men estimaterne for 2024 vil begynde at indstille sig på effekterne af en svagere USD For danske investorer med globale investeringer; herunder amerikanske aktiver, er svækkelsen også negativ og spiser af afkastet Figur 1: Udvikling i USD/DKK, 1 år Kilde: Nordnet [image: 109492_image001_7_.png]
  • Glas industrien

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Er der nogen som har forstand på glasindustrien. Der er vel rigelig med sand i Sahara eller hvordan? Hvordan tror I den branche udvikler sig?
  • AKTIER - Torsdagens inflationstal giver januar retning

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet I morgen kommer det amerikanske inflationstal for januar. Tallet kan blive definerende for resten af januar måned sammen med regnskaberne De fleste er formentlig enige om at inflationen toppede i sensommeren i USA og i efteråret i Europa/Danmark Derimod er der uenighed om hvor hurtigt inflationen kommer ned Investorerne er meget optimistiske og lader deres forventninger afspejle i den amerikanske rentestruktur Når rentestrukturen er invers (renten på korte penge højere end lange) er det et varsel om at investorerne forventer det kun er et spørgsmål om kortere tid før Federal Reserve vil give efter; stoppe renteforhøjelserne og igen begynde at sænke renterne Federal Reserve derimod synes meget stålsatte på at hæve yderligere, og lade de høje renter gælde ind i 2024 uden nedsættelser Forskellen i opfattelser kan kort opsummeres i 2 dele. 1)FED tog gruelig fejl i 2021 og vil ikke fanges på det forkerte ben igen. 2)FED vil sikre sig, at arbejdet ikke blot gøres halvfærdigt og at inflationen ikke varigt bliver forankret nær de 2 %. Hvis man sænker for hurtigt, vil investorerne samtidig måske fornemme, at "the FED put" = Centralbanken skal nok komme og hjælpe investorerne i knibe er genetableret, og det opfordrer til spekulation, som FED vil undgå I morgen kommer inflationstallet for december Analytikerne forventer 6,5 % inflation på årsbasis Et tal herover vil selvsagt være skuffende og et vidnesbyrd om at det går for langsomt med at få prisstigningerne ned Et tal under 6,5 vil være det modsatte. Det er små marginaler og afvigelsen der tæller. 6,6 være være et dårligt tal også selv om afvigelsen fra det forventede vil være den mindst mulige. Tilsvarende vil 6,4 % omvendt kunne gøre den gode forskel. Det er afvigelsen der tæller i en verden, som tænker meget kortsigtet
  • "Byggebranchen har arbejde til det næste halve år"

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Fra idag: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=40008 Især VVS ser godt ud. Hvis der findes en VVS-grossist på børsen, så må I gerne fortælle mig
  • Chr. Hansen Holding A/S Interim Report Q1 2022/23

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Chr. Hansen Holding A/S Interim Report Q1 2022/23 12.1.2023 08.02 • GlobeNewswire • January 12, 2023 - Company announcement no. 1 Solid Q1 supports the outlook for 2022/23 Statement by CEO Mauricio Graber: "The solid results for Q1 show the strength of our business model. Organic growth reached 10%, driven by both volume and pricing initiatives and EBIT b.s.i. increased by 17% supported by the organic growth and exchange rates, leading to an EBIT margin b.s.i. of 24.7%. In light of the Q1 performance we maintain our underlying target for the year but update the outlook to reflect current exchange rate levels. We will maintain a clear and strong focus on executing on our targets for the financial year 2022/23 while preparing for the proposed merger with Novozymes, which offers an exciting opportunity to create a leading global biosolutions partner based on strong complementary technology platforms, highly dedicated employees and a customer-centric approach." Q1 2022/23 highlights Revenue amounted to EUR 310 million, up 15% from EUR 268 million in Q1 2021/22. Organic growth was 10% in Q1 2022/23 driven by a mix of volume and price growth. Food Cultures & Enzymes organic growth was 8% mainly driven by price initiatives, but with good volume growth above underlying markets. Health & Nutrition organic growth was 12% driven by volume. The Lighthouses (Bioprotection, Fermented Plant Bases, Plant Health and HMO) was impacted by timing of orders and delivered 4% organic growth combined in Q1, while the core businesses delivered 10% organic growth. EBIT b.s.i. amounted to EUR 77 million, up 17% from EUR 65 million in Q1 2021/22. The increase was driven by a positive contribution from exchange rates and pricing initiatives, which was partly offset by a negative impact from higher input costs. The EBIT margin b.s.i. was 24.7%, up from 24.4% in Q1 2021/22. The improved margin was due to a positive contribution from exchange rates, which was partly offset by continuing inflationary pressures, despite ongoing price initatives. Free cash flow b.a.s.i. amounted to EUR 17 million, down from EUR 55 million last year, as the cash flow from operating activities b.a.s.i. was negatively impacted by a change in working capital and higher taxes paid. On December 12, 2022 Chr. Hansen and Novozymes announced that the two companies had entered into an agreement to create a leading global biosolutions partner through a statutory merger. Work has been initiated to seek customary merger control and other regulatory approvals from relevant authorities, while the extraordinary general meeting for shareholder approval is currently expected to be held in the first half of the calendar year 2023. Outlook The current exchange rate level for the EUR/USD stands at 1.07 versus 0.97 at the time of the initial 2022/23 outlook provided on October 12, 2022. To reflect the 10% depreciation of the USD we update the outlook for the year regarding the impact from exchange rates on revenue, EBIT margin b.s.i. and cashflow b.a.s.i. The expectations to the underlying business incl. organic growth, EBIT margin b.s.i. and cash flow b.a.s.i. net of exchange rates remain unchanged. Organic revenue growth is expected in the range of 7-10% (unchanged) Impact from exchange rates on revenue will be neutral (previously positive 5%) EBIT b.s.i. is expected to grow in line with revenue (previously faster than revenue) EBIT margin b.s.i. is expected to be 26-27% (previously 27-28%) Free cash flow b.a.s.i. is expected to be around EURm 170-210 (previously EURm 190-230) The outlook for 2022/23 is based on actual exchange rates until January 11, 2023, and for the remainder of the year assuming constant exchange rates at the current level of EUR/USD rate of 1.07. For further details on the outlook for 2022/23, please refer to page 10. See attachment for full Q1 2022/23 interim report. Contact details Anders Mohr Christensen, VP Group Strategy & Investor Relations, +45 25 15 23 64 Cristina Rønde Hefting, Senior Investor Relations Manager, +45 40 72 12 24 About Chr. Hansen Chr. Hansen is a global, differentiated bioscience company that develops natural ingredient solutions for the food, nutritional, pharmaceutical and agricultural industries. At Chr. Hansen, we are strongly positioned to drive positive change through microbial solutions. We have worked for over 145 years to enable sustainable agriculture, better food and healthier living for more people around the world. Our microbial and fermentation technology platforms, including our broad and relevant collection of around 40,000 microbial strains, have game-changing potential. Matching customer needs and global trends, we continue to unlock the power of good bacteria to respond to global challenges such as food waste, global health and the overuse of antibiotics and pesticides. As the world's most sustainable food ingredients company, we touch the lives of more than 1 billion people every day. Driven by our legacy of innovation and curiosity to pioneer science, our purpose - To grow a better world. Naturally. - is at the heart of everything we do. Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/94c53cfb-6fc5-48b8-a216-6ff04450e2ab https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401457290 [image: 109456_avedoere_outside1500x1000.jpg]
  • Russisk eksponering - FLS, Vestas, Rockwool, og Carlsberg

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det er ved at være 1 år siden Ruslands overgreb på Ukraine. For de danske børsnoterede selskaber med en vis Rusland eksponering, er det FLS som kursmæssigt har klaret sig bedst. Der er andre mulige forklaringer på udviklingen, men "Rusland" kan være en af dem, som skiller vandene. Den 24/2 angreb Rusland, Ukraine Siden er der sket meget med økonomien, aktiemarkedet, inflation, renter og i det hele taget i hele verden For 4 danske børsnoterede selskaber har udviklingen været særlig bemærkelsesværdig Det er FLS, Vestas, Carlsberg og Rockwool De har alle haft "betydelige" aktiviteter i Rusland Mest eksponeret har Carlsberg været med sine bryggerier i Rusland og Ukraine, og de er det stadigvæk. De har annonceret, at de gerne vil sælge, men endnu ikke gennemført salget For Rockwool er der også tale om en stor eksponering. I modsætning til næsten alle andre selskaber, holder Rockwool fast i at ville blive i Rusland og ikke sælge/overgive sine fabrikker til Rusland. Vestas har taget en stor nedskrivning på sine Ruslandsaktiviteter. FLSmidth er den af selskaberne, som har haft de mindste aktiviteter relativt i Rusland. Samtidig besluttede selskabet at de penge, som ville blive tjent netto i Rusland/Hviderusland ville blive doneret til huminitære formål. Af de 4 selskaber med russisk eksponering, er FLS kommet klart bedst ud af udfordringerne. Det skyldes dog ikke alene den mindre eksponering, men formentlig, at investorerne bl.a. også køber ind på restruktureringspotentialet i forbindelse med købet af Thyssen Krupp og den grønne omstilling, som forventes at kaste mineordrer af sig for FLS. I den modsatte ende har Rockwool været mest udfordret. Rusland kan have spillet en større rolle, men også stigende energipriser og ditto renter der presser ejendomspriser og dæmper nybygningssalget, kan have fået aktien til at underperforme. I sensommeren og det tidlige efterår, var nedturen tydeligst og langt værre end aktuelt. Vestas har stort set ikke været negativ påvirket når man ser på aktiekursen for helåret. 2022 har godt nok været et udfordrende år med 3 nedjusteringer, men aktieåret blevet reddet af at investorerne håber på at lavere inputomkostninger, stigende salgspriser og flere ordrer vil reetablere profitabiliteten. Det sendte aktien massivt op i årets sidste kvartal. Figur: Kursudvikling, 1 år for FLS, Rockwool, Vestas, Carlsberg samt OMX C20 Kilde: Nordnet [image: 109345_image001_4_.png]
  • Stor januar stigning: Green Hydrogen Systems A/S

    13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Green Hydrogen Systems er steget ca. 68% i den seneste uge (ca. 12% stigning p.t. i dag). "Det er målet, at elektrolysevirksomheden Green Hydrogen Systems i 2025 vil omsætte for en milliard. Ifølge administrerende direktør, Sebastian Koks Andreassen er det endnu ikke er fastlagt, hvornår de præcis går på jagt efter ny kapital, ligesom det heller ikke er bestemt, om det skal ske ved optagelse af gæld, en kapitaludvidelse på børsen eller ad andre veje, men det kommer til at ske". Købte aktien ultimo december og er overrasket over den store stigning på så kort tid. Kommentarer til Green Hydrogen Systems aktuelle stigning og vækstmuligheder? https://www.electronic-supply.dk/article/view/890203/green_hydrogen_systems_skal_rejse_ny_kapital_det_er_kun_et_sporgsmal_om_tid
  • Sælger udmattelse ....

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Sælger udmattelse ser ud til at præge verdens børser. Fredagen i USA vendte totalbilledet på hovedet. Degressive renter og degressiv/faldende inflation. Det antyder at vi er igang med en mere horisontal konsolidering, hvor NOGLE brancher rent kursmæssigt kan begynde at vende næsen op. Fokus kan derfor BEGYNDE .. at være på brancher som har fået ekstra ordinære tæsk under rente-stigningerne. F.eks Tech .. Medical .. Medical hardware .. Enkelte er naturligvis præget af dårlig styring. Det kan ydre forhold naturligvis ikke ændre på. Men for visse dele af markedet er på tide at lukke ørerne for "trash-talk" og begynde at finde perler. TA - mæssigt kan du se det ved at ugecharts nu begynder at blive trukket op af dagscharts. Og desværre går opture næsten altid langsommere end nedture så tag det roligt. Men tag det ... Imho. God jagt ! Mvh TheNote
  • "Popping the Crypto Bubble" af Stephen Diehl

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Er der nogen som har læst den og evt kan anbefale den? Ud fra indholdsfortegnelsen kommer han vidt omkring og går til den både med kryptovaluta, smart halløj, blockchain og NFT. Indtil videre har min anke kun været krypto som valuta. Eller er det en som bare skal tjene på nedturen? Link her: https://www.amazon.com/dp/B0B4B9J4RK/ref=cm_sw_r_tw_dp_RAAA1FT05EF309EGQARJ
  • Sammenlign udbytteaktier imod et index

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Er der en let måde at sammenligne kursudviklingen af en udbyttebetalende aktie/ETF med et index (fx S&P 500)? Hvor man vel at mærke tager højde for udbyttet ved fx at antage at udbyttet bliver geninvesteret i aktien. Kursudviklingen ser ofte uattraktiv ud som følge af udbyttebetalingerne. Så hvordan ser man let om den manglende kursstigning modsvares af udbytte i et sådan omfang at aktiens performance over en længere periode kan sammenlignes med fx verdensindexet?
  • AlK. Skal den aldrig op?

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    KvassK
    AlK. Skal den aldrig op eller fik jeg den for dyrt for et par mdr siden. Eller skal man finde tålmodigheden frem. Hvorfor fald den 20%ish for kort tid siden?
  • C25 favoriter...

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    KvassK
    Novozymes er en af mine nye c25 favorite i år 2023. Køb sidste uge, mener det er 18%-20% i den. Alk som nr 2.. Hvad er jers c25 favorite her i 2023?
  • Status på aktiemarket ...

    83
    0 Votes
    83 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    God lørdag aften ? Jeg har prøvet at lave en oversigt på én side, som skal vise status på hver aktie i de mest vigtige indeks i verden. Jeg er startet med en status på aktierne i det danske C25 indeks. A.) Jeg bruger 2 input i oversigten: Status på regnskaberne ... som er bagudrettet information. Status på de 2 tekniske indikatorer RSI og MACD som er fremadrettede. NB: RSI = Relative Strengt index = En stigende RSI viser at der er positivt momentum i aktie-kursen. Og modsat viser en faldende RSI, at der er faldende momentum i aktie-kursen. B.) Herunder i oversigten er så de 7 søjler i oversigts-siden. Selskab Sektor som selskab er listet under RSI tal ... som er styrkeindikatoren RSI retning: Når RSI begynder at falde skal man SÆLGE aktien. MACD er primært ens KØBS-indikator. Når BLÅ linje i opadgående retning krydser RØD linje, skal man KØBE aktien. Year-On-Year Omsætnings-vækst Year-On-Year Indtjenings-vækst. (Indtjeningen er hvad et selskab har tjent hvert kvartal EFTER skat. Tager man dette tal, og deler det med antal udstedte aktier i et selskab, får man Earnings-per-Share som er det tal CNBC og Bloomberg altid nævner blandt de vigtigste nøgletal i et regnskab.) Jeg vil gerne høre fra jer, om I forstår oversigten når i ser den? ... og om i kan bruge den? Hvis ja, vil jeg gerne have at vi opdaterer den 2 til 3 gange om ugen, men vil gerne have hjælp til det fra et par af jer, hvis I har tiden til det. Idéen er, at vi som investorer skal kombinere regnskaberne fra det Excel-ark jeg har sendt til jer, med hvad den tekniske model fortæller os. Det skulle gerne hjælpe med at optimere afkastet i ens portefølje, om hvornår man som investor bør købe eller sælge en aktie. Konklusionen lige nu er desværre, at Genmab er den eneste aktie man bør købe. Det i sig selv, er jo ret bekymrende, og fortæller os at der desværre er en overvejende risiko for flere kurstæsk forude ===== Men lad mig lige høre om i forstår oversigten? [image: 107957_Teknisk_status_Danske_aktier_19nov22.jpg]
  • Anavex

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Tak for din mail. Du har helt ret i at det er vigtigt at tage en samlet vurdering, hvor også bivirkningerne tages med. Derfor har jeg understreget - og er også flere steder citeret for at sige - at vi i Alzheimerforeningen håber, at de europæiske lægemyndigheder finder det lige så virkningsfuldt og sikkert, når de modtager ansøgningen om det nye præparat. Deri ligger jo, at myndighederne skal kigge grundigt på de bivirkninger, der fremgår af de forskningsresultater, som blev fremlagt i december 2022. Det var jo også det, der rent faktisk skete sidste år, da EMA ikke ville godkende aducanumab med henvisning til dels den manglende videnskabelige dokumentation for virkningen, dels de bivirkninger, der var rapporteret om. Når det handler om lecanemab, som den nye medicin hedder, er der dog tale både om dokumenteret virkning og om langt færre bivirkninger end tilfældet var for aducanumab. Men som sagt vi stoler trygt på at de europæiske og danske sundhedsmyndigheder kun vil godkende ny medicin hvis den er virksom og sikker for patienterne. Med venlig hilsen Nis Peter Nissen Direktør Alzheimerforeningen Løngangstræde 25, 4. DK - 1468 København K Tlf.: 3940 0488 Direkte tlf.: 3341 0411 Mobil:2120 1224 [email protected] www.alzheimer.dk
  • Anavex - Alzheimer...

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Har fået dette svar fra Direktør Nis Peter Nissen for Alzheimerforeningen. Har opfordret ham til at følge JP Morgan Healthcare-konference torsdag den 12. januar 2023. Tak for din mail. Du har helt ret i at det er vigtigt at tage en samlet vurdering, hvor også bivirkningerne tages med. Derfor har jeg understreget - og er også flere steder citeret for at sige - at vi i Alzheimerforeningen håber, at de europæiske lægemyndigheder finder det lige så virkningsfuldt og sikkert, når de modtager ansøgningen om det nye præparat. Deri ligger jo, at myndighederne skal kigge grundigt på de bivirkninger, der fremgår af de forskningsresultater, som blev fremlagt i december 2022. Det var jo også det, der rent faktisk skete sidste år, da EMA ikke ville godkende aducanumab med henvisning til dels den manglende videnskabelige dokumentation for virkningen, dels de bivirkninger, der var rapporteret om. Når det handler om lecanemab, som den nye medicin hedder, er der dog tale både om dokumenteret virkning og om langt færre bivirkninger end tilfældet var for aducanumab. Men som sagt vi stoler trygt på at de europæiske og danske sundhedsmyndigheder kun vil godkende ny medicin hvis den er virksom og sikker for patienterne. Med venlig hilsen Nis Peter Nissen Direktør
  • STENOCARE - On the track for 2023 in the range of 15-20 mDKK

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO STENOCARE A/S ("Stenocare") delivered products to its 5 markets during Q4 2022 corresponding to net sales of 2.8 mDKK and is on track for its sales expectations for 2023 in the range of 15-20 mDKK. Stenocare entered three new countries during 2022, and thereby expanded their market presence to five countries with prescription-based medical cannabis oil products approved for sale. With this, Stenocare is in a unique positive position to grow its revenue. In the guidance from March 10, 2022, it was expected that majority of sales would materialize during the last part of the year - as more markets were added. The guidance was to reach a sales run rate for 2022, that could support a 2023 annual sale of 15-20 mDKK. Based on the Q4 2022 performance, Stenocare is on track to deliver on this guidance for 2023. Stenocare CEO Thomas Skovlund Schnegelsberg comments: "We have been working and waiting for this moment for almost 3 years. Getting back in business and now not just in our Danish home market, but in 5 active markets with a total of 11 approved products give us a major boost of confidence and confirms that our strategy is working. Now, our platform is in place to accelerate our growth and sharing of best practice across our markets". An important priority for 2022 was to expand number of markets and have more products approved for sales. This priority is based on Stenocare's historic experience for the medical cannabis industry, that it takes long time and is challenging to enter new markets with approved products. Three new countries and nine new products were approved for sales during 2022 which adds up to eleven approved products in total for sales in 5 countries: Denmark, Sweden, Norway, UK and Australia. This is a good platform for future sales and growth of the business. For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected]
  • Apple, Microsoft, Amazon eller Alphabet? Bedste fremtid?

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvilke af de 4 aktier tror I mest på langsigtet og hvorfor? Hvis køb af alle 4 aktier - med hvilken vægtning skulle fordelingen lyde? Er der en eller flere af de nævnte I ville holde jer helt fra - hvis ja - hvorfor?