Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Skako på vej mod opkøb

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Skako på vej til at blive opkøbt: Faaborg, den 27. januar 2023: SKAKO A/S har underskrevet ikke-bindende hensigtserklæring vedr. frasalg af alle driftsaktiviteter. Frasalget forventes at ville inkludere alle SKAKOs direkte og indirekte datterselskaber. Efter gennemførsel af et eventuelt frasalg af disse selskaber og datterselskaber vil SKAKO ikke længere have nogen driftsaktiviteter Zefyr har i hensigtserklæringen indikeret at være parate til at tilbyde en samlet kontant købesum for alle SKAKOs driftsaktiviteter svarende til DKK 271.000.000 i likvide midler. Dette svarer til en værdi på ca. DKK 87,241 pr. aktie i SKAKO, udestående pr. 27. januar 2023 (eksklusive udstedte warrants til tegning af SKAKO aktier, som Zefyr afholder omkostninger til). Det er dog vigtigt at bemærke at SKAKO, inden provenuet kan udbetales, vil skulle afholde ikke uvæsentlige transaktionsomkostninger samt omkostninger til likvidation, bestyrelsesaflønning, afnotering og lignende nedlukningsomkostninger, herunder enkelte tilbageværende forpligtelser i det børsnoterede SKAKO A/S. Denne pris (svarende til DKK 87,24 pr. udestående SKAKO aktie), svarer til en præmie på ca. henholdsvis: +7.7 % sammenlignet med lukkekursen på henholdsvis dagen før offentliggørelse (hvor børsværdien af de samlede antal udestående SKAKO aktier, uden warrants ("Børsværdien"), var ca. DKK 252 mio.) +75.9 % sammenlignet med lukkekursen for 3 måneder siden (hvor Børsværdien var ca. DKK 154 mio.) +61.6 % sammenlignet med lukkekursen for 6 måneder siden (hvor Børsværdien var ca. DKK 168 mio.)
  • #PG2022Q4 #figurer #Procter&Gamble

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Procter & Gamble er kommet med regnskab for deres andet kvartal, der sluttede ved aarsskiftet. Her overskrifterne og et par figurer. En organisk vaekst paa 5% ligger i den lave ende i sektoren; i hvert fald sammenlignet med Q3, guidance, osv. Jeg haaber ikke, at det er indikativt for hele sektoren. P&G Announces Fiscal Year 2023 Second Quarter Results https://www.pginvestor.com/financial-reporting/press-releases/news-details/2023/PG-Announces-Fiscal-Year-2023-Second-Quarter-Results/default.aspx Net Sales -1%; Organic Sales +5%; Diluted EPS and Core EPS $1.59, each -4% RAISES SALES GROWTH OUTLOOK MAINTAINS FISCAL YEAR EPS GROWTH & CASH GUIDANCE RANGES Organisk vaekst: Total +5% Beauty +3% Health Care +8% Fabric & Home Care +8% Baby, Feminine & Family Care +4% The Procter & Gamble Company (PG) Q2 2023 Earnings Call Transcript https://seekingalpha.com/article/4570966-procter-and-gamble-company-pg-q2-2023-earnings-call-transcript P&G raises sales forecast on price hikes, sees volumes fall https://www.reuters.com/business/retail-consumer/procter-gamble-raises-full-year-sales-forecast-price-hikes-2023-01-19/ Procter & Gamble revenue and profit fall as company looks to higher prices to offset declining sales https://www.cnbc.com/2023/01/19/procter-gamble-pg-earnings-q2-2023.html P.S. Der er en fejl i figuren, der viser omsaetning pr produkt-segment. Ignorer de tidligste tal for kategorien health care. Det er en fejl i data, som jeg ikke nemt kan rette. [image: 109773_PG_us_gaap.NetCashProvidedByUsedInOperatingActivities__.png] [image: 109773_PG_PerShare.png] [image: 109773_PG_us_gaap.EarningsPerShareDiluted__.png] [image: 109773_PG_us_gaap.Revenues_us_gaap.StatementBusinessSegments_.png] [image: 109773_PG_us_gaap.NetIncomeLoss__.png] [image: 109773_PG_us_gaap.OperatingIncomeLoss__.png] [image: 109773_PG_IncomeStatement.png] [image: 109773_PG_TTMGreenblattROC___.png] [image: 109773_PG_us_gaap.CostOfGoodsAndServicesSold__.png] [image: 109773_PG_us_gaap.LongTermDebtNoncurrent__.png] [image: 109773_PG_us_gaap.WeightedAverageNumberOfDilutedSharesOutstanding__.png] [image: 109773_PG_us_gaap.SellingGeneralAndAdministrativeExpense__.png]
  • Netcompany i mål for 2022, men 2023 skuffer på marginen

32
    0 Votes
    32 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Netcompany nåede sine forventninger til 2022 og lidt mere til (omsætning) og indfrier på indtjening. Guidance for 2023 er forsigtig og formentlig lidt skuffende Netcompany indfrier egne målsætninger om en vækst på 50-52 % for helåret 2022. Tallet lander på 52,7 % vækst For 4. kvartal isoleret er omsætningen 59 mio. bedre end ventet (1519,3 vs. 1460) I ndtjeningsmarginen (justeret EBITDA) lander på 23 vs. 23,1 % forventet For 2023 guider Netcompany en vækst på 8-12 % og en margin på 15-18 % Invstorerne vil formentlig se det som skuffende (margin) /forsigtigt. Det springende punkt er forskellen mellem om det er skuffende eller et forsigtigt udgangspunkt, som man løbende kan opjustere ud fra? Lavere vækst har givet meget lavere prisfastsættelse Netcompany har de sidste år fået en hård kursmedfart og fald fra tinderne. Det skyldes mere svingende resultater, lavere vækst, udsigt til lavere profitabilitet, generelt faldende aktier og rentestigningernes betydning for vækstaktier. Dagens udmelding vil være lidt skuffende fordi væksten vil være lavere end forventet. På den anden side er der også en "basiseffekt". Lavere vækst på basis af et højere udgangspunkt for afslutning for Q4 (positiv omsætningsafvigelse på 59,3 mio.). I alt lander udsigterne for 2023 indenfor skiven for så vidt angår omsætning, men indtjeningsmarginen "udfordres" af et broget makrobillede. Figur 1: Kursudvikling, Netcompany 3 år Kilde: Nordnet [image: 109797_image002_1_.png]
  • Rtx - teknisk interessant.

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Rtx er nu på såvel dagschart som ugechart ved at være interessant. Uge-Graf: https://invst.ly/zdgqw Dags-Graf: https://invst.ly/zdgrb Rent teknisk ligger de umiddelbare targets i 140-150 området. Tag en kigger. mvh
  • GN/Demant: Er et bud/fusion realistisk?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Bestyrelsesformanden i GN Store Nord meddelte i går, at han stopper. Det fik GN aktien til at stige markant på håb om at der kan komme et bud på GN Store Nord. Men er det overhovedet realistisk? Kursudviklingen i GN Store Nord har været meget skuffende de seneste 3 år, som det fremgår af figur 1 Det skyldes en kombination af generelle kursfald, for svag indtjeningsudvikling og ikke mindst købet af Steelseries for 8 mia. i 2021 Købet blev finansieret kontant med øget gæld, og netop den øgede gæld er en betydelig udfordring I mellemtiden er indtjeningen faldet og under pres i hele GN, og med øget gæld har GN Store Nord på kort sigt pantsat sin finansielle frihed Så langt så skidt Der har over de seneste kvartaler løbende været spekulationer om, at Demant kunne være interessant i en "handel" Den spekulation blev ikke mindre, da William Demant Invest i sommer meddelte, at de havde erhvervet 10%+ ejerandel WDI er ikke Demant, men de ejer majoriteten i Demant Købet kunne opfattes på flere måder For det første: At Demant kunne være interesseret i og på vej til at komme med et bud på GN Mere realistisk er det efter min mening, at købet af aktierne skal give WDI en art "vetoret" Hvis man ejer mere end 10 % af et selskab kan man, i givet fald, blokere for en tvangsindløsning, hvis en køber viser sig. Jeg tror først og fremmest, at WDI med købet har signaleret, at 1)Der er langsigtet værdi i GN Store Nord, 2)Medbestemmmelsesret hvis GN Store Nord bliver så presset, at der bliver brug for en hjælpende hånd og for at undgå, at GN Store Nord evt. bliver udsat for en overtagelse til en for lav pris, som kan ændre vilkårene i sektoren og dermed også have en betydning for Demant Konkurrencemyndighederne vil næppe se med meget milde øjne på en fusion, som vil blive genstand for en granskning Måske kunne en opsplitning af GN Store Nord komme på tale, hvor Demant er interesseret i høreapparatdelen, men også her vil konkurrencemyndighederne stille mange spørgsmål For og imod et bud på sårbare GN Store Nord GN Store Nord er aktuelt i en sårbar forfatning. De har en høj gæld og en presset indtjening. Det kommende år bliver udfordrende, og det kan ikke udelukkes, at spørgsmålet om konsolidering bliver meget aktuelt. Demant kan meget vel få et ord at skulle have sagt, og WDI har positioneret sig og sidder klar ved telefonen, eller måske er det dem selv, der ringer op. I tilfældet med Novozymes/Chr. Hansen kom der en dansk løsning, som formentlig ikke mindst havde Novo Holding som Kirsten Giftekniv. Novozymes' overtagelse af Chr. Hansen har dog også efterladt Novozymes aktien vingeskudt tilbage. Hvis Demant byder GN Store Nord op til dans, kan budpræmien blive en betydelig kortsigtet udfordring for Demants aktionærer. Med mindre synergierne er så tilstrækkelig store, at de kan kompensere for det. Det var/er det nemlig ikke i tilfældet med NZYM/Chr. Hansen [image: 109872_image001_4_.png]
  • Regnskabssæsonen - kontant afregning ved kasse 1

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Regnskabssæsonen er for alvor i gang. Goldman Sachs, Tesla, Topdanmark, Tryg og Netcompany er oppe at vende. Derudover kommer Helge Larsen ind på pharma-, biotek- og laksesektoren. https://www.youtube.com/watch?v=lVeZn-4p2NM
  • Greenhydrogen Systems: Fra børsflop til investeringsmulighed

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Børsåret er kun 3 uger gammelt, men der er allerede nu flere aktier, der positivt skiller sig ud. Greenhydrogen systems er som forvandlet, efter en tredobling. Hvor meget er håb, investeringseufori og hvor meget er lidt mere faktabaseret? Greenhydrogen Systems aktiekurs sluttede fredag i 31,50 og er tredoblet siden årets start 2023 har vist den diametralt modsatte udvikling i forhold til 2021 og især i 2022, som sluttede helt katastrofalt. GHS blev børsnoteret i midten af 2021. Dengang var meget anderledes. Der var højt IPO humør og ekstrem stor risikovillighed, og selv om de grønne aktier var på vej ned, var stemningen hos investorerne stadig til den risikovillige side. Når selskaber bliver børsnoteret, er det meget relevant, at der er en god investeringscase. Det forhold som dog gør den ultimative forskel for mindre/mellemstore selskaber, er dog om investorerne er klar til at tage imod nye selskaber. Det var investorerne i sommeren 2021. Der var mange grunde til at GHS var en interessant investeringscase. Udover den store risikovillighed, var det den grønne omstilling, grøn brint som en blandt flere lovende muligheder, Power-to-X, etc. men GHS havde også "kloge penge" som medinvestor. A. P. Møller Mærsk Holding havde nemlig investeret i ansvarlig kapitel. Første nedjustering efter få måneder Den gode stemning varede ikke længe. Efter blot nogle få børsmåneder nedjusterede GHS den 30/9, blot 3 måneder efter sin børsintroduktion Senere fulgte der endnu en negativ præcisering, som fik investorerne til at tvivle på potentialet Dels om teknologien virkede; om den kunne skaleres, om GHS var en af de aktører med potentiale. Kunne 2025 ambitionernes om en omsætning på 1 mia. overhovedet realiseres, var blandt de spørgsmål, som investorerne med rette stillede sig dengang. Skattesalg kulminationen på nedturen I slutningen af 2022 kulminerede frustrationer hos investorerne med "skattesalg", hvor investorerne solgte ud af de selskaber, som havde skuffet vildt for at få en modregningsadgang skattemæssigt i realiserede gevinster. Det ramte ikke kun GHS, men også mange andre aktier. 2023 - nyt år, med nye muligheder I 2023 er aktien som forvandlet. Der blev rapporteret et par nye ordrer og i fredags meddelte GHS, at de havde fået selskabets største ordrer indtil videre. Investorerne fejrede det ved at sende aktien højere. Nok er aktien 3 doblet siden bunden i 2022, men for de investorer, som skrev sig op til nye aktier i forbindelse med børsnoteringen i 2021 og stadig ejer aktien, har stadig tabt 31 % af deres aktiepenge. Investorerne klar til GHS men ikke omvendt GHS blev børsnoteret på et godt tidspunkt for selskabet i 2021. Investorerne var klar til at tage imod selskabet, men selskabet var ikke tilstrækkelig klar til at byde investorerne velkomne. Forsinkelser, Teknologirisiko, spørgsmål om skalerbarhed etc. gjorde den negative forskel. Fremtiden Den grønne omstilling kørte for fulde omdrejninger, investeringsmæssigt i 2020 og 2021. I 2022 har forsyningssikkerhed efter Ruslands aggression overfor Ukraine taget over. Det er ikke den eneste, men en af årsagerne til at det har været for småt med ordrerne hos GHS. Ordreannoncering er en meget betydelig kurstrigger for selskaber. Dels fordi det validerer teknologi, potentiale, konkurrencedygtighed og kan sætte fut i aktiekursen. Det er usikkert om GHS kan levere på sin oprindelige plan om at nå 1 mia. DKK i omsætning i 2021 eller om forsinkelserne kan have gjort en negativ forskel. Derimod er der næppe tvivl om at Power-To-X, hvor man konverterer grøn overskudsenergi til brint, er en af flere gode bidrag i en fremtid energiportefølje af udbud. Kan GHS skalere, levere og indfri og er tiden med skuffelser og forsinkelser et overstået kapitel er der en god fremtid. Frem og tilbage kan være lige langt og derfor kan man hævde, at kursudsving fra 40-45 ned til 10 og nu op til 32, er indenfor "skiven". Det er dog næppe sådan investorerne ser det Figur 1: Kursudvikling i Greenhydrogen Systems siden børsnotering i 2021 Kilde: Nordnet [image: 109736_image001.png]
  • Bank til tank og tørlast

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Der er blevet barberet voldsomt af prissætningen i rederier med tørlast og tank i den sidste uges tid. Er det bare den sædvanlige volatilitet ?, eller er der noget mere grundlæggende og langsigtet galt ? Jeg halvgarderer og genkøber foreløbig halvdelen af den position, som jeg solgte i DS Norden lige efter nytår. Kommer den under 300 supplerer jeg nok yderligere. Hvad gør/tænker i andre? Jeg kan ikke få øje på, at noget fundamentalt skulle have ændret sig, der berettiger markedsreaktionen. Tørlastraterne er sølle, men det har de jo været længe.
  • Investeringspodcasten afsnit 154: Regnskaberne kommer

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Netcompany, Tryg, Novozymes, Christian Hansen og mange flere regnskaber står for døren. Netcompany startede dagen med en kæmpe kurs-knockout. Hansen & Larsen vender, hvor den kom fra, hvad der er i vente fra de øvrige danske selskaber - særligt Novo Nordisk. Herudover skal det handle om Tesla (selvfølgelig) og de stigende lakseaktier 00:00 - 01:15 - Intro 01:15 - 09:13 - Nu kommer de danske regnskaber 09:13 - 13:50 - Recessionen kommer, eller gør den? 13:50 - 17:41 - Kort om Tesla: Mange biler, kursstigninger og negative indtjeningsrevisioner 17:41 - 22:16 - Lakseaktier stiger 22:16 - 26:20- Nedturen kommer (formentlig) men investorerne holder fanen højt https://www.youtube.com/watch?v=_rSR4P5K9Hs
  • A&O (PE=7-8) - "50 % vækst i omsætningen"

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Sandsynligvis kun for BilligVVS.dk under en kort periode, men det er godt nok for mig. "For BilligVVS gav datafunderet branding og samarbejde med salg de største salgsdage til dato." https://dk.linkedin.com/posts/norgard-mikkelsen_billigvvs-case-activity-6985503363341647873-NKRU "50 % vækst i omsætningen" "Som CDO’en hos BilligVVS siger: Vi er ikke så meget for at skilte med resultater. Men det er ingen hemmelighed, at vi siden kampagnens start har ligget langt over indeks og har haft nogle af de bedste enkeltstående omsætningsdage nogensinde. Kombinationen af databaseret indsigt og pristaktisk agilitet koblet tæt til selve brandopbygningen har været den helt rette cocktail for BilligVVS." https://www.nmic.dk/cases/billigvvs/ #AmazonPåDansk #NordensBilligsteAktie
  • Forsvarsaktier anyone?

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Først en disclaimer. Jeg ejer aktier i Rheinmetall, Kongsberg, SAAB og W5-solutions. Men her er lige en strøtanke. Skulle Tyskland give efter for presset og frigive verdens mest udbredte kampvogn Leopard II til brug i Ukraine, så tror jeg hurtigt at der vil blive skabe en strøm af kampvogne den vej. Aktuelt er der 2000 I Europa Leoparden sælges stadig af Krauss-Maffei Wegmann/Nexter/KNDS (som du ikke kan købe aktier i) med dele fra Siemens, Kongsberg og andre underleverandører. Men Leoparden er en gammel konstruktion, og ved indkøb af nye kampvogne, så vil man sandsynligvis indkøbe kampvogne af nyeste generation. Sandsynligvis Pantheren fra tyske Rheinmetall. State of the art kampvogn. (teoretisk set) klar til salg. Og nok også rasende dyr. Jeg ved godt, at forsvarsaktierne allerede er steget meget, men jeg tror at der er grobund for en langt større stigning end vi har set. De nationale forsvarskompromiser skal først stemmes igennem. Så skal pengene frigives. Så skal ordrene i EU udbud og så skal varen leveres. Derfor tror jeg også, at der er en god mulighed for at komme med før pengene begynder at figurere i selskabernes regnskaber. Det kommer måske til at tage år. Men at der ikke kommer til at fosse penge ind i de selskaber de næste par år, når alle i Europa skal bruge 2% af bnp på forsvar, har jeg svært ved at se. Så hvis man har en lang position, så vil jeg anbefale at man krydrer med lidt fra den sektor. (Jeg vil så bare ikke anbefale de helt store, som BAE, Raytheon, Northrup, Lockheed, etc. De er åbenbart af så systemisk interesse, at deres kurs stort set ikke ændrer sig.)
  • bare nogle tanker i 2023

28
    0 Votes
    28 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Aktiekurserne har bevaeget sig en del i 2022, saa det er et godt tidspunkt for mig at skrive mine tanker ned her i begyndelsen af det nye aar foer Q4-regnskabssaesonen. Jeg kan godt lide at nedfaelde mine tanker paa papir, saa jeg senere kan laese, hvilke tanker jeg gjorde mig paa det tidspunkt. Jeg vil her fokusere paa de US-aktier, som jeg ved mange hos Nordnet ejer, saa det maaske er til gavn for andre end blot mig selv. Jeg har vedhaeftet et par figurer, der viser ikke-organisk vaekst i Q3 og Q2. I indlaeg 109125 noterede jeg organisk vaekst for diverse consumer non-cyclical US-virksomheder: https://www.proinvestor.com/boards/103923/ Overordnet burde S&P500 fortsaette lidt laengere ned i 2023 i mine oejne. Jeg synes i hvert fald ikke, at recession og inflation er noget, der indbyder til at gaa fra fortsat hoeje multipler til endnu hoejere multipler: https://www.multpl.com/shiller-pe Generelt synes jeg man skal holde noget krudt toert, indtil broeken mellem insider koeb og salg bliver hoejere, som vi saa det i 2009 ifm finanskrisen og i 2020 ifm pandemien: https://www.secform4.com/insider-buy-sell-ratios [image: 109166_bubble_xgrowthRevenueQuarterYoY_ygrowthRevenueQ1YoY_sizemarketCap_colorforwardPE_russell3000_byCompany_sectorConsumerDefensive.png] [image: 109166_bubble_xgrowthRevenueQuarterYoY_ygrowthRevenueQ1YoY_sizemarketCap_colorforwardPE_russell3000_byCompany_sectorTechnology.png] [image: 109166_newplot.png] [image: 109166_bubble_xgrowthRevenueQuarterYoY_ygrowthRevenueQ1YoY_sizemarketCap_colorforwardPE_russell3000_byCompany_sectorConsumerCyclical.png] [image: 109166_bubble_xgrowthRevenueQuarterYoY_ygrowthRevenueQ1YoY_sizemarketCap_colorforwardPE_russell3000_byCompany_sectorCommunicationServices.png]
  • Housingstarts

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Det absolut nok allervigtigste nøgletal der findes i et lands økonomi. fordi det er den enkelte post, der fylder allermest i en families budget. Jeg købte lidt KB Homes, som jeg har haft før. - Byggematerialer, træ, tegn, cement, møbler, transport, køkkenudstyr...masser af jobs. https://finance.yahoo.com/news/us-home-construction-surges-fastest-123150119.html
  • Lidt lys for enden af tunnelen, eller?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    USA/Yellen: Ser håbefulde tegn på inflationsfronten 12:23 Den amerikanske finansminister, Janet Yellen, er opmuntret over bedringen på inflationsfronten, hvor energipriserne og forsyningskædeproblemerne er aftagende, mens det amerikanske jobmarked forbliver stærkt. Det skriver Bloomberg News og Reuters. Vi ser disse forsyningskædeproblemer aftage betydeligt, lagre bliver opbygget, og shippingomkostningerne falder tilbage. Så den del af inflationen bidrager ikke længere betydeligt, sagde Janet Yellen under et besøg på et sundhedscenter i Zambias hovedstad Lusaka. En ventet dæmpning i huslejeprisstigninger over de næste seks måneder vil også hjælpe på udviklingen, tilføjede hun. Vi har stadig et arbejdsmarked, der er meget stramt. Vi ser visse tegn på serviceinflation, der kræver fortsat opmærksomhed, men generelt er jeg positiv med hensyn til, at inflationen er på vej ned. Jeg tror, at vi i USA vil se et fortsat stærkt arbejdsmarked og fremskridt i inflationen, så det er meget håbefulde tegn, sagde Yellen endvidere ifølge Reuters. .\˙ MarketWire
  • FOM Technologies med analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    FOM Technologies har i dag offentliggjort en analyse af selskabet. Det er en betalt analyse fra selskabet Enlight Research, for som FOM skriver i meddelelsen, er der ingen større banker eller børsselskaber der (endnu) vil beskæftige sig med deres selskab. Jeg betragter FOM Technologies som et særdeles spændende FN selskab, der sandsynligvis allerede her i 2023 flytter til SmallCap og dermed større investorinteresse. Jeg ejer aktier i selskabet https://www.fomtechnologies.com/investor/da/commissioned-research
  • Lauritz.com er havnet i store problemer

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    U
    "Presset auktionshus i modvind: Sælgerne må vente længe på deres penge. Auktionshuset Lauritz.com er havnet i store problemer og udskyder betalingen til sælgere. Mens de må vente på deres penge, kan det pressede auktionshus i mellemtiden bruge sælgernes penge til at betale deres regninger i en model, der nu møder hård kritik. I et skriftligt svar til Berlingske erkender Preben Lindgaard, finansdirektør hos Lauritz.com, at nogle sælgere hos Lauritz.com skal vente for længe på deres penge. Han beklager og understreger, at alle før eller siden vil få deres penge. Lauritz.com har gennem lang tid været voldsomt presset på økonomien, efter at selskabet for år tilbage optog et stort obligationslån for blandt andet at kunne købe flere store auktionshuse i Sverige. Siden har man kæmpet for at betale det dyre lån tilbage, og for at dække gælden blev auktionshuset i midten af 2021 nødt til at sælge sine datterselskaber i Sverige, Tyskland og Finland. Salget reducerede dengang den samlede obligationsgæld til 103 millioner danske kroner". https://www.berlingske.dk/virksomheder/presset-auktionshus-i-modvind-saelgerne-maa-vente-laenge-paa-deres
  • OMXC25 vs SP500 næste 10 år

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Hvilket af de 2 index tror I der giver det bedste afkast over de næste 10 år? Og hvorfor?
  • Netflix: Vækst giver stor stigning i eftermarkedet

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Netflix leverede et kvartalsregnskab, som på den vigtigste parameter overraskede positivt 2022 var en meget svær periode for Netflix. Aktien styrtdykkede, fordi væksten bremsede helt op Siden nedturen har Netflix lavet en række forandringer Netflix har introduceret et billigere abonnement med reklamer De er gået på "brugerdelingsjagt", for at sikre, at de som ser også betaler, det som de skal jævnfør betingelser. Brugerbasen er ikke kun stabiliseret, men viser gode tegn på vækst, og det er primært den vækst, som giver en kursstigning på 7 % i eftermarkedet På overfladen var det økonomiske tal nemlig ikke bedre end ventet. Omsætningen på 7,85 mia. USD var helt som forventet Indtjeningen per aktie blev med 0,12 væsentlig ringere end de ventede 0,45 Men det vigtigste: Antallet af abonnenter steg med 7,66 mio. mod forventet 4,57 mio. (guidance fra selskabet selv 4,5 mio.) Det er formentlig en række af faktorer, som tilsammen har fået væksten i gang. Netflix er kernestreaming tjenesten, og på trods af økonomisk nedtur, holder brugerne fast i tjenesten. Billigere produkter kan have hjulpet Nye serier, som hitter, kan være en faktor Netflix mener ikke, at de kan se en stor trafik fra dyrere til billigere abonnenter. Det er derfor realistisk, at de som var kunder, stadig overvejende er kunder, men de nye som kommer til i et vist omfang køber billigere. Det vigtigste er, at der ikke er tale om kannibalisering Tilbage til vækst! En ting er vigtigere end alt andet i USA. Vækst! Og noget kunne tyde på, at Netflix er tilbage i bedre væksthumør. Fremtiden byder på lavere vækst end de sidste mange år, men Netflix er stadig den foretrukne streamingtjeneste. Væksten kommer nok ikke mindst fra nye kunder, som i hvert fald i et vist omfang køber billigere abonnenter, og det betyder lavere indtjeningsvækst, alt andet lige. Men kundetilgangen er igen på vej frem og det er det som glæder investorerne
  • Tesla: Investorerne glæder sig over prisnedsættelsen

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tirsdag var første handelsdag, hvor investorerne kunne "bedømme" Teslas prisnedsættelse på aktien. Dommen var stærk, klar og tillidsvækkende Tesla meddelte i sidste uge, at de ville nedsætte deres priser. Ganske markant endda med fald på helt op til 20 % Prisnedsættelsen sker med udgangspunkt i flere forhold For det første vil en lavere pris give Tesla adgang til amerikanske subsidier For det andet kan det være et strategisk træk for at presse konkurrenterne For det tredje kan det være et tegn på "skalafordele". Tesla sælger mange flere biler og det giver lavere produktionsomkostninger For 2022 havde Tesla en vækst på ca. 40 %. For 2023 er det forventningen at væksten kan blive tilsvarende, og Tesla kan komme tæt på 2 mio. leverede biler i 2023. Investorerne var ikke i tvivl: Prisnedsættelsen kan være the short term pain, for the long term gain Mens kinesiske konkurrenter blev sendt ned i kurs (godt hjulpet af, at de kinesiske aktier generelt faldt) steg Tesla med 7,43 % i et generelt "fladt" marked Vigtig guidance i forbindelse med helårsregnskabet Tesla har allerede annonceret hvor mange biler de leverede i 2022. Derimod kender investorerne ikke indtjeningen og nok vigtigst af alt: Hvor mange biler regner Tesla med at skulle levere i 2023. Det store og magiske tal vil være 2 mio. Det sker formentlig ikke, men det kan komme tæt på. I næste uge ved vi lidt mere, når årsregnskabet offentliggøres. Forventningerne på guidance ligger i niveauet 1,8-1,9 mio. biler Kursudvikling, Tesla Kilde: Nordnet [image: 109618_image001_9_.png]
  • Bavarian Nordic

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Enig med Work Trader - det er svært at ønske sig en bedre basis for forretningen de næste 3 år. Mpox sikrer basis og de 2 store projekter kan gøre det helt vildt med fase 3 forsøg der falder lige så godt ud som fase 2 forsøgene. Vi taler om måneder nu - så hold godt fast.