Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • A&O Johansen (PE=7-8) på Twitter?

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Sandsynligvis drejer det sig om A&O Johansen og BEWI. "Vi kommer också få hänga med till Danmark och Norge och bekanta oss mer med bygg, VVS och frigolit." https://twitter.com/kalqyl/status/1620410522826084358 https://kalqyl.se/ Kloakker er, som bekendt, "da shit" (pun intended). "Cirka 60 procent af det danske spildevandssystem er i dag separatkloakeret. De resterende cirka 40 procent er fælleskloakerede. Det er primært i de ældre byer. Baseret på tal fra COWI vil det koste op mod 100 mia. kr., hvis alle kloaksystemer i Danmark skal separatkloakeres." https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/mof/bilag/114/2074975.pdf Det blir mange brønde og mange km rør. Et eksempel: https://bygtek.dk/licitation/12416 Løsningen: https://www.facebook.com/ATCON-AS-100999794583658/videos/1313017462773640/
  • Tesla: Dramatisk udvikling i risikopræmien styrer aktien

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Tesla Teslas kursudvikling er næsten ikke til at genkende. 2022 nedturen var næsten udelukkende drevet af ændret risikoopfattelse med og til Elon Musk. I 2023 stiger aktien dramatisk. Det handler om alt andet end indtjeningsudviklingen. Elon Musk er igen blevet den positive differentiator I 2022 faldt Tesla aktien mere end 70 % fra top til bund. Se venligst figur 1. Udviklingen var ikke drevet af ændringer i indtjeningsforventningerne, men først og fremmest af 1)Generelle aktiefald. 2)Største fald koncentreret i vækstaktier. 3)Udviklingen i risikopræmien relateret til Elon Musk. I 2023 går det den modsatte vej. På kort sigt er der negative indtjeningsrevisioner, som nettoeffekten af 1)Prisnedsættelser påvirker kortsigtet profitabiliten 2)Over tid vil lavere priser være en ekstremt vækstbooster Elon effekten er positivt tilbage Elon Musk har fået rettens ord for at han ikke i 2018 manipulerede med planer om at Tesla skulle "privatiseres". Det vil næppe alene få aktien til at stige markant. Modsat ville det kunne have været en udfordring, hvis Elon Musk var blevet kendt skyldig. Stigende risikoappetit giver kurseksplosion Tesla aktien har været på himmelfart. Det skyldes IKKE ændringer i indtjeningsforventningerne, men næsten udelukkende, at risikoappetitten er tilbage. Investorerne er villige til at betale mere for en given indtjening og indtjeningsforventning. Figur 1: Kursudvikling, Tesla 1 år Kilde: Nordnet [image: 110124_image001_16_.png]
  • Har Teslas prisnedsættelse sat "tyskerne" skakmat?

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet For nogle uger siden overrraskede Tesla de fleste med markante prisnedsættelser, som allerede har haft en betydelig aktiekurseffekt; direkte såvel som indirekte. Her og nu virker det som om, set igennem et aktievindue, at Elon Musk har hægtet "tyskerne" af elbilsudviklingen Tesla annoncerede for 2 uger siden, at de ville sænke priserne Investorerne var kortsigtet i tvivl: Var det et offensivt eller defensivt sats? 2 uger senere og bevidste om 2022 regnskabet og 2023 forventningerne ved vi nu, at det var et offensivt træk for at ryste konkurrenterne og et spil med skalamuskerne. Som det fremgår af figur 2, har Tesla omtrent 2x operativ driftsmargin vs konkurrenter Det er denne fordel, som Tesla vil udnytte. På kort sigt vil lavere priser spise af driftsmarginen. På længere sigt vil skalafordele udligne forskellen, når man samtidig tager med i sine overvejelser, at lavere priser fremrykker købernes beslutning om at overgå til elbiler. Teslas prisnedsættelse er ikke kun godt for salget af Tesla'er, men også for hele sektoren. Konkurrenterne er pressede. De som producerer mange benzin- og diesel biler har "værdikædeforpligtelser". Vedligehold/service er en betydelig og integreret del af deres forretninger, og det vil det vedblive med at være de kommende 3-4 år; mindst. Det er væsentlig billigere at producere og vedligeholde en elbil vs. en traditionel bil. Det er Teslas fordel og konkurrenternes ditto ulempe. I figur 1 fremgår kursudviklingen for Tesla og kinesiske Xpeng samt BMW og VW i 2023. Tidspunktet er valgt for at illustrere kurseffekten af Teslas regnskab samt prisnedsættelsen ud fra et investor synspunkt. Tesla er kørt fra alle andre og investorerne er tilbage som "Tesla Bulls" I figur 2 er udviklingen vist for det seneste år Her er billedet noget anderledes. Udviklingen illustrerer store kursfald i Tesla, Xpeng men også i VW. BMW har klaret sig godt; VW hænger i bremsen og i det perspektiv er januar måneds stigning i Tesla stadig stor, men trods alt mindre. En ny begyndelse med Tesla i pole position Man skal være varsom med konklusionerne på et smalt datagrundlagt. 2023 er endnu mindre end 1/12 gammel. Alligevel er der noget som indikerer, at Tesla har taget styringen tilbage og lagt sig i pole position. Prisnedsættelserne presser konkurrenterne. Både de som producerer lidt af hvert og også kineserne. Figur 1: Kursudvikling for Tesla, Xpeng, BMW og VW i 2023 Kilde: Nordnet [image: 109908_image001_5_.png]
  • Ett år med många triggers väntar - Hansa Biopharma

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Penser Access: Ett år med många triggers väntar - Hansa Biopharma 3.2.2023 11.00 • MFN • Q4 rapport Hansas rapport för det fjärde kvartalet var i stora drag i linje med våra förväntningar. Försäljningen i kvartalet kom in på 31 mkr - i linje med våra estimat. EBIT kom in på -145 mkr, vilket är ett mindre negativt rörelseresultat än både konsensus och våra förväntningar. Kassapositionen var stark och uppgick till knappt 1500 mkr i slutet av december. Bolaget upprepar de tidslinjer som tidigare kommunicerats (bortsett från en liten justering i rekryteringsmålet för studien i USA, nu H1 2023). Andra viktiga händelser i bolagets pipeline i närtid är slutförd rekrytering av fas II-studien i GBS, samt första patient rekryterad till bolagets fas III-studie i anti-GBM. Negativ aktiereaktion Trots att siffrorna var relativt i linje med våra och andra estimat i marknaden så reagerade aktien rejält negativt på rapporten. Vår tolkning är att det kan ha funnits viss besvikelse över att vi såg en negativ Q/Q försäljningstillväxt för Idefirix i Europa. Medan vi kan förstå att lanseringen framstår som trög så inser vi också att patientvolymen initialt är begränsad till ett visst antal kliniker och att en lansering på bredare front förväntas under 2023-2024. Vi bedömer vidare att försäljningen kommer att vara fortsatt slagig mellan kvartalen på grund av högt pris/låg volym-dynamiken. Värdering Efter rapporten gör vi mindre justeringar i våra prognoser. Vårt nya motiverade värde är 210-220 kronor per aktie (240-250). Vi ser en fortsatt mycket stor uppsida i Hansa-aktien på sikt, men en tillväxt i produktförsäljning av Idefirix kommer att bli av yttersta vikt för att aktien ska prestera framöver. Läs den fullständiga analysen, publicerad 03-02-2023 kl. 08:48: https://docs.penser.se/a/3457/HNSA20230203_SK.pdf Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/ https://mfn.se/a/penser-access/ett-ar-med-manga-triggers-vantar-hansa-biopharma
  • FED hæver med 0,25 onsdag

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Federal Reserve holder deres næste ordinære møde tirsdag/onsdag kulminerende med annonceringen i morgen ca. 19.30 dansk tid. Her er de centrale spørgsmål, som investorerne gerne vil have et svar på: Det er formentlig kun et spørgsmål om hvor meget renten bliver sat op og ikke om det sker. Federal Reserves rentestigninger er sket i ekstremt høj fart med 425 basispoint på blot 9 måneder. Normalt sker rentefald, som med et frit fald spring, fordi økonomien har brug for det. Denne gang er det stigningen, som har været helt usædvanlig. Det mest sandsynlige er at renten bliver hævet med 0,25 %. Tiden med "meget store stigninger" er definitivt forbi og selv en "stor" stigning på 0,50 % er formentlig urealistisk. Hvor tæt er centralbanken på sin rentetop? Min antagelse er at der kommer flere rentestigninger, men også at der ikke kommunikeres særlig meget på og om denne top. Det skyldes, at centralbanken er på vej ind i en "vent og se hvad nøgletallene tilsiger" modus. Hvis nøgletal hurtigt bliver meget svagere, vil dette potentielt kunne blive den sidste. Hvis ikke, kommer der flere. Vi og FED ved det først i løbet af de kommende måneder. Derfor vil der højest sandsynligt være mindre fokus på rentetoppen Federal Reserve er formentlig ikke imponeret over rentestrukturen, hvor der er en "konfrontation" mellem "higher for longer" og investorerne, som indstiller sig på, at "longer" er en meget relativ betragtning. Vil FED endnu engang betone, at "renten kan komme højere for så at blive der i hele 2023 og et stykke ind i 2024?", er endnu et godt spørgsmål, som investorerne stiller sig. Investorerne klar til flere mindre stigninger Investorerne har indstillet sig på, at FED hæver med 0,25 % og formentlig vil gøre det yderligere 1-2 gange af samme størrelsesorden inden sommer. Det er det mest sandsynlige, og vil/bør ikke give større markedsdønninger. Afvigelser fra +0,25% og sandsynligvis 1-2 yderligere mindre rentestigninger kan give større markedsbevægelser. Ellers sker der formentlig ikke noget dramatiske kursmæssigt udover den normale +/- 1 % markedsstøj på dagen Figur 1: USA rentestruktur, statsrenter per 30/1 2023. Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ [image: 109935_image001_6_.png]
  • Meta: Aktiecomeback giver kurs(for)dobling

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Meta har gjort et ekstremt aktiecomeback efter nedturen i 2022. I forhold til aktiebunden på kurs 90 er aktien fordoblet inklusive eftermarkedsreaktionen på næsten 20 % stigning 2022 var en katastrofe for Meta Væksten var en udfordring Mange synes platformen var blevet mindre relevant Mark Zuckerberg ville investere sig ud af udfordringerne med sin massive satsning i Metaverse Meta oplevede en kursudvikling, som til forveksling i % -vis nedtur lignede Netflix Den nedtur kulminerede i efteråret 2022 I 2023 er det meste forvandlet - for Meta Aktien er blevet fordoblet siden bunden inklusive 20 % stigning i eftermarkedet Det er ikke fordi resultaterne er ekstremt gode. 4. kvartal 2022 havde en indtjening, som omtrent halverede i forhold til samme kvartal året før At aktien er braget op handler formentlig overvejende om 3 ting 1)Aktierne er generelt steget og der har været et solidt comeback til Teknologiaktier 2)Tallene var en anelse bedre. Ikke meget men bedre, og for næste kvartal guider Meta en omsætning som er lidt over konsensus 3)Meta har lyttet til bekymringerne, og spenderer ikke blot løs på omkostningsfronten men holder igen. Netop omkostningsudviklingen var en kilde til bekymring tidligere Investorerne ser fremad og kursdobling Aktiemarkedet er altid fremadskuende, og ser sig sjældent tilbage. Det er altid næste problem eller næste mulighed, som er i fokus. Det værste er ovre for Meta, og den bevægelse har presset aktien op til det dobbelte på blot på måneder siden bunden i efteråret 2022. Figur 1: Kursudvikling Meta, 2023 Kilde: Nordnet [image: 109997_image001_12_.png]
  • Aktier: Har centralbankerne mistet deres naturlige autoritet

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet At dømme efter de seneste dages hæsblæsende kursudvikling i udvalgte vækstaktier, er det legitimt at spørge, om centralbankerne er som læreren, der har mistet sin naturlige autoritet? Federal Reserve hævede renten og sagde, at der kunne komme flere forhøjelser FED sagde også, at de ikke så en rentenedsættelse i 2023 ECB hævede med 0,5 og sagde en lignende stigning var på tegnebrættet ved den næste annoncering i marts Alligevel falder markedsrenterne, og den rentestruktur, som allerede var invers, er blevet yderligere inverteret Lavere markedsrenter har sendt USD ned, og aktierne markant op I kke alle aktier er steget. Det er især konjunkturfølsomme og USA teknologiselskaber, som er steget meget og mest Investorernes dom er klar: Det er et spørgsmål om tid, før centralbankerne igen sænker renterne, og det er markedsrenterne og udviklingen heri, som styrer udviklingen Det gamle mundheld om at man ikke skal forsøge at gå op imod centralbankerne (Do not fight the FED) er udfordret. Det er lige netop det som bliver gjort, eller også forsøger investorerne at udfordre om FED og andre centralbanker reelt spiller hårdere end de inderst inde er Aktier er altid foran. ALTID Investorerne er altid foran udviklingen og kurven. De har ikke altid ret, men udviklingen og forventningerne er altid en vejviser. Den tilsiger klart, at inflationen er toppet; at de korte renter vil blive sat ned i anden halvdel af 2023 og signalerer formentlig også et håb om, at den globale økonomi nok bliver afkølet, men nok ikke rammer frysepunktet. [image: 110054_1_7_.jpg]
  • Google: Ikke meget beat fra Alphabet!

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Google leverede et skuffende kvartalsregnskab hvor "store tals lov", konkurrence og makroøkonomi giver modvind Googles kvartalsregnskab bekræfter at væksten er gået i stå Indtjeningen på 1,05 USD var noget under de ventede 1,18 USD Omsætningen på 76 mia. USD viser hvor stor Google er blevet Omsætningen var kun lidt under det forventede Googles skuffende tal kommer fra 3 faktorer: 1)Store tals lov; 2)Konkurrence (You-tube, Tik-Tok) og 3)lavere vækst og vækstforventninger 1)Google er blevet så stor, at det gør det svært at vokse betydeligt. Både på grund af sin absolutte størrelse, men også fordi konkurrencemyndighederne holder et vågent øje med hvor stor Google bliver 2)Google mærker konkurrence fra bl.a. Tik-Tok om reklamemarkedet 3)Lavere vækst- og vækstforventninger i makroøkonomien har en indflydelse Naturlig udfordret mastodont Udviklingen i Google er på kort sigt sat lidt på hold. Væksten er udfordret og konkurrencen til at få øje på. Samtidig har Google opnået en størrelse, som gør det svært at "bevæge" sig uden at det giver anledning til at konkurrencemyndigheder følger godt med. Efter regnskabet lagde Google lidt vægt på de aktiviteter, som de arbejder med indenfor AI. Det er blevet et buzzword for alle, og Google har formentlig gode muligheder for at spille en afgørende rolle her. Det kan dog ikke fjerne indtrykket af en mastodont, som naturligt er lidt udfordret. Eftermarkedsreaktionen med kursfald på 5 % var regulært moderat
  • Coloplast OVERBLIK Q1: Pæn vækst men Kina er en udfordring

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Coloplast OVERBLIK Q1: Pæn vækst men Kina er fortsat en udfordring 3/2 09:38 Coloplast har fredag morgen aflagt regnskab for første kvartal af det skæve regnskabsår 2022/23. Her her hovedpunkterne: Første kvartal var i hovedtræk bedre end ventet, men finansposter var med til at trække bundlinjen ned. Medicoselskabet omsatte for 6105 mio. kr. i kvartalet, mens analytikerne havde ventet et salg på 6089 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af selskabet. Den organiske vækst endte på 7 pct. mod ventet 6,2 pct. På driften blev det til et overskud før særlige poster på 1774 mio. kr. Her havde analytikerne ventet 1746 mio. kr. Overskuddet efter skat var dog værre end estimaterne og landede på 1127 mio. kr. mod ventet 1269 mio. kr. Bundlinjen var i høj grad negativt påvirket af stigende finansielle omkostninger i kvartalet. I alt blev de opgjort til 365 mio. kr. Coloplasts største forretningsområde, Stomi, omsatte for 2274 mio. kr. efter en organisk vækst på 8 pct. Året forinden omsatte Coloplasts stomiforretning til sammenligning for 2098 mio. kr. og kunne notere en organisk vækst på 6 pct. Der var dog fortsat modvind på det kinesiske marked, og selv om covid-19 restriktionerne i vid omfang er blevet ophævet, er hospitalsadgangen fortsat begrænset, skriver selskabet. De øvrige divisioner - Kontinens, Urologi, Hud- og sårpleje samt S&R pleje - voksede alle målt på omsætningen sammenlignet med samme kvartal året forinden. Coloplast har nedjusteret forventningerne til salgsvæksten i kr. i 2022/23. Der ventes nu en vækst på 9-10 pct. mod tidligere 11-12 pct. Det skyldes blandt andet en valutaeffekt på 1 pct.point - primært drevet af en svag dollar. Forventningen til den organiske omsætningsvækst fastholdes på 7-8 pct. i faste valutakurser, mens overskudsgraden, EBIT-marginen, før særlige poster fortsat ventes at lande i niveauet 28-30 pct. *Coloplast meddeler derudover, at selskabet lancerer et nyt intermitterende kateter til mænd, Luja. Lanceringen af det nye kateter begynder i februar i Danmark og Finland, og produktet ventes at være tilgængeligt på tværs af medicoselskabets nøglemarkeder over de kommende 12 måneder. Tabel over Coloplasts regnskab for første kvartal af 2022/23: mio. kr. Q1 22/23 Q1 22/23 (e) Q1 2021/22 FY 22/23 (e) FY 2021/22 Omsætning 6105 6089 5169 22.043 22.579 Stomi 2274 2098 8620 Kontinens 1987 1844 7643 Urologi 686 579 2424 Hud- og sårpleje 678 648 2689 S&R pleje 480 1203 Organisk vækst % 7 6,2 6 7,5 6 EBIT f.s.p. 1774 1746 1649 7314 6910 EBIT-margin f.s.p. i % 29 28,7 32 29,2 31 Resultat før skat 1427 1557 - 6127 Nettoresultat 1127 1269 1207 5389 4706 (e) = konsensusestimater indsamlet af Coloplast selv blandt 19 analytikere frem til 17. januar (median). Coloplasts forventninger til 2022/23: i % Ved Q1 22/23 Ved Q4 21/22 Organisk vækst 7-8 7-8 Salgsvækst i kr. 9-10 11-12 EBIT-margin i kr. f.s.p 28-30 28-30 .\˙ MarketWire
  • Hove begynder test på en stor mellemøstlig containerterminal

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hove påbegynder Hove Smart Lube test på en stor containerterminal beliggende i Mellemøsten, drevet af en stor global terminaloperatør. 2.2.2023 11:17:45 CET ' Hove A/S ' Investor Nyheder Hove leverer udstyr og teknisk assistance. Testsættet inkluderer hardware og software samt uddannelse af personale. "Havneterminalindustrien er et centralt strategisk markedssegment for os", siger Thomas Cramer, CCO i Hove. "Der ligger mange måneders forberedelse i at etablere et forsøg som dette, og vi er meget glade for at arbejde med visionære operatører, der ønsker at teste vores produkter i så stor skala. Prøveperioden vil løbe i tre måneder, hvorefter vi indleder nye forhandlinger med henblik på at de skal fortsætte med vores produkter." Generelt om investornyheder: Medmindre andet specificeres, er alle nye kundeaftaler og ordrer i henhold til Hoves strategiplan og ændrer dermed ikke på den udmeldte guidance. Yderligere Information Maja Vonsild Jørgensen CEO Hove A/S Tlf. (+45) 31359410 Email: [email protected] Certified adviser Norden CEF A/S John Norden Tlf: +45 2072 0200 E-mail: [email protected] www.nordencef.dk Hove A/S har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • Danske Bank: Regnskab indenfor skiven,

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danske Bank præsterer et fornuftigt regnskab i et meget udfordrende år. Danske Banks regnskab kommer ind nogenlunde som forventet. Før skat er ca. 400 mio under det forventede. Nettoresultatet er som forventet Nettorenteindtægter kommer godt ud, gebyrerne skuffer og omkostningerne ligger væsentlig over det forventede Der foreslås ikke noget udbytte for 2022 I 2022 har Danske Bank hensat 1,6 mia. til tab på kunder For 2023 guides omkostninger på 25-25,5 mia. Det er lidt over konsensus Nettoresultatet skønnes at blive mellem 15-17 mia. Aktuelt er forventningerne på 15,3 mia. Danske Bank - Langsomt på vej i den rigtige retning Danske Bank har leveret et fornuftigt, men ikke prangende regnskab. Udviklingen går i den rigtige retning. Målsætningen for 2023 bliver bekræftet. Omkostningerne er stadig for høje og Danske Bank har flere tabsreservationer end andre. Danske Bank er på vej i den rigtige retning, men det går langsomt. Aktien er tordnet op, hvilket ikke mindst skyldes at den amerikanske sanktion nu økonomisk er fortid Figur 1: Aktiekursudvikling, Danske Bank 1 år Kilde: Nordnet [image: 110005_image002_4_.png]
  • Nordea: Bedst i Skandinavien regnskab blandt storbankerne

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nordea leverer et meget stærkt resultat for 4. kvartal og slår svenske konkurrenter på egenkapitalforrentning Egenkapitalen bliver forrentet med 15,9 %. Det er den bedste profitabilitet meget meget længe Den positive resultatafgivelser er ikke mindst drevet af nettorenteindtægterne på 1641 mia mod forventet 1255 Omkostningerne ligger med 1230 lidt mere end 10 % over forventningerne på 1101 For 2023 forventer Nordea en ROE over 13 %, hvilket er et meget konservativt tal i forhold til Q4 2022 Nordea er i topform. Leverer et meget stærkt regnskab. De er stærkt kapitaliseret og placerer sig nu i den absolutte skandinaviske top af de banker, som de gerne vil sammenligne sig med og måles op imod Omkostningsprocent for Nordea, SEB, Swedbank Kilde: Regnskaber [image: 110001_image001_13_.png]
  • DSV, 1012 - 2022 ANNUAL REPORT

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Company Announcement No. 10 12 "DSV delivered a strong set of results for 2022. We achieved EBIT growth of 48% and a strong cash flow, driven by good performances across all divisions. 2022 was an eventful year , and I know that our teams across the organisation have worked hard to support our... Læs hele rapporten: https://investor.dsv.com/news-releases/news-release-details/dsv-1012-2022-annual-report
  • Pharma og biotek - opdatering fra debat og chat uge 5

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Novo Nordisk ' Bavarian Nordic ' Zealand Pharma Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ Disclaimer: Helge Larsen har aktier i Bavarian Nordic, Zealand Pharma og Novo Nordisk. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling. https://www.youtube.com/watch?v=4lOmV8njq0Q
  • TG Therapeutics Inc.

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg ser intenst på denne amerikanske aktie i disse dage. Aktien fik FDA godkendelse den 28.12.22 for BRIUMVI mod multiple sclerosis (RMS), og steg over 40% på den konto til godt 11 usd. Selskabet forventer markedindtag i Q1 2023 i USA. Jeg finder aktien for "billig" på dette grundlag, og lige nu falder den 2.2%. Jeg tøver med at gå ind i den, og leder med lys og lygte efter skjulte årsager, eller er det et naturligt leje i den fase selskabet er i lige nu?
  • Regnskab fra Novo og Vestas i Rasmus Modsat-reaktion

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvad er en Rasmus Modsat-investering, hvad betyder skuffende tysk vækst, bliver Bavarian Nordics covid-19 muligheder ringere? Det bliver vendt af Hansen & Larsen i ugens podcast, som selvfølgelig også kommer ind på nyt regnskab fra Novo Nordisk, som der stadig ikke er nogen over eller ved siden af. Indhold: 00:00 - 01:09 Indledning 01:10 - 06:36 Er Vestas en Rasmus Modsat-investering? 06:37 - 11:26 Bavarian Nordic: Falder markedsmulighederne for coved-19 vaccine? 11:27 - 14:08 Hvad betyder skuffende tysk vækst? 14:09 - 18:37 Novo Nordisk - kommentarer til det nye regnskab 18:38 - 22:35 GN Store Nord - budanalyse 22:36 - 25:10 Federal Reserve - 0,25% i rentestigning, og hvad så? https://www.youtube.com/watch?v=0xY8KavYe9A
  • Lærernes Pension ejer forsat en god sjat North Media

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Lærernes Pension ejer forsat en god sjat aktier i North Media. Se vedlagte screen fra deres oversigt over aktie porteføljen. ABG har beregnet at den nuværende pris indikerer at FK lukker ned i 2023. Vi ser derfor frem til guidance for 2023 fra North Media. Mon ikke det pejler i retning af et stort EBIT overskud igen i år? [image: 109980_Laerernes_pension.JPG]
  • Dansk Industri m.fl. :"Grønt fremstød" i udvalgte lande..!

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Grønne danske energi virksomheder, bør kigge på det aktuelle spændende fremstød, hvor 30 danske rumvirksomheder, forskere og eksperter besøger en række vigtige potentielle kunder og samarbejdspartnere i USA (bl.a. GomSpace etc.): "Søndag den 29. januar rejste 30 danske rumvirksomheder, forskere og eksperter til Houston, Texas for at mødes med den blomstrende amerikanske rumindustri sammen med den danske ESA astronaut Andreas Mogensen. Fremstødet er det største danske rumfremstød nogensinde og skal være med til at promovere dansk rumteknologi og innovation i USA samt øge det dansk-amerikanske samarbejde og handel inden for området. Det globale marked for rumteknologi er i 2022 estimeret til 469 mia. USD. Markedet vokser i øjeblikket med 9 procent om året og er projekteret til at runde 1 billion USD i 2040. Delegationen skal blandt andet besøge Johnson Space Center, hvor den danske astronaut Andreas Mogensen arbejder for European Space Agency, som et bindeled til NASA. Derudover skal de besøge Boeing Aviation og Elon Musk's SpaceX nær den Mexicanske grænse på deres Boca Chica raketaffyringssite. Gruppen skal i løbet af ugen også mødes med amerikanske start-ups, virksomheder og forskningsinstitutioner, som udvikler og leverer løsninger til både NASA's rumprogram og fremtidens kommercielle rumstationer". https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2023/1/storste-danske-rumfremstod-nogensinde-er-kommet-til-usa/
  • Genmab warrents og medarbejderaktier

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg har været med i aktien i mange år, og kender værdien af de store stigninger gennem mange år, men også at den er faldet 18% siden 02.12.22. Genmab har netop igen udsendt oversigt over nye warrents og medarbejderaktier, samt en oversigt over samme helt tilbage til år 2003. Det ser i mine øjne vildt voldsomt ud. Jeg ved lønningerne derudover er meget høje - for at få de bedste medarbejdere siger man. Hvordan ser andre på dette forhold, er det ud i hampen eller rimeligt? Jeg indrømmer, at jeg selv tænker på at reducere min aktiebeholdning af samme årsag.
  • Tesla: 2 mio. biler er muligt i 2023. Aktien stiger

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla indfriede forventningerne på omsætning og indtjening. Marginerne er lidt under pres, men prisnedsættelser trumfer makroklima. Aktien stiger 5 % EPS blev med 1,19 en anelse bedre end forventet (1,12-1,14) Omsætningen blev med 24,32 mia. USD også tæt på forventet (24,07) Tesla fastholder deres ambition om at vokse med gennemsnitligt 50 % over en årrække Tesla udtaler sig aldrig helt eksakt om forventningerne til bilsalget i det kommende år, men investorerne fik alligevel et "hint" Teslas officielle udmelding om forventninger til antal solgte biler i 2023 lyder på 1, 8 mio. Investorerne vil formentlig tolke det som "den nedre ende af en "guidance" selv om det ikke var sådan. Tesla/Elon Musk nævnte også at 2 mio. tallet ikke er helt urealitisk Han nævnte, at prisnedsættelsen har haft en så stor effekt, at ordrer nu kommer ind på det stærkeste niveau nogensinde Ordreindgangen svarer til 2x produktionskapaciteten Prisnedsættelserne er først sket i starten af det nye år Prisnedsættelserne vil på helt kort sigt vil betyde en lavere pris og profitabilitet (prisnedsættelse ikke kortsigtet modsvaret af lavere omkostninger) 2022 nedtur drevet af andet end profitabilitet Regnskabet fra Tesla kom ind som forventet. Analytikerne vil formentlig lægge sig i leveringsintervallet 1,8 mio. og op til 2 mio. leverede biler i 2023. 1,8 mio. vil svare til en vækst på 37 %; 1,9 % er en vækst på 44,7 %, mens 2 mio. vil være en vækst på 52 %. Kursnedturen i 2022 havde mange årsager: Generelle aktiekursfald, fald i vækstaktier og lavere indtjeningsforventninger generelt og ikke mindst: Teslas aktie blev ramt af meget af det som har tråde til Tesla, men som først og fremmest handler om det som sker i tilknytning til Tesla, men reelt udenfor: Elon Musks aktiviteter ved siden af Tesla. De som var langsigtede meget positive på Tesla og fokuserer på vækstcasen, er formentlig blevet bekræftet i deres scenario. Aktien steg med 5 % i eftermarkedet, og samlet markerer det en 50 % stigning i forhold til de laveste niveauer, som blev nået i starten af året. Figur 1: Tesla har en driftsmargin, som er ca. 2x af bilindustrien og på linje med S&P 500 selskaberne Kilde: Tesla.com [image: 109832_image001_3_.png]