Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: Har centralbankerne mistet deres naturlige autoritet

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
7 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    At dømme efter de seneste dages hæsblæsende kursudvikling i udvalgte vækstaktier, er det legitimt at spørge, om centralbankerne er som læreren, der har mistet sin naturlige autoritet?

    Federal Reserve hævede renten og sagde, at der kunne komme flere forhøjelser

    FED sagde også, at de ikke så en rentenedsættelse i 2023

    ECB hævede med 0,5 og sagde en lignende stigning var på tegnebrættet ved den næste annoncering i marts

    Alligevel falder markedsrenterne, og den rentestruktur, som allerede var invers, er blevet yderligere inverteret

    Lavere markedsrenter har sendt USD ned, og aktierne markant op
    I
    kke alle aktier er steget. Det er især konjunkturfølsomme og USA teknologiselskaber, som er steget meget og mest

    Investorernes dom er klar: Det er et spørgsmål om tid, før centralbankerne igen sænker renterne, og det er markedsrenterne og udviklingen heri, som styrer udviklingen

    Det gamle mundheld om at man ikke skal forsøge at gå op imod centralbankerne (Do not fight the FED) er udfordret. Det er lige netop det som bliver gjort, eller også forsøger investorerne at udfordre om FED og andre centralbanker reelt spiller hårdere end de inderst inde er

    Aktier er altid foran. ALTID

    Investorerne er altid foran udviklingen og kurven. De har ikke altid ret, men udviklingen og forventningerne er altid en vejviser. Den tilsiger klart, at inflationen er toppet; at de korte renter vil blive sat ned i anden halvdel af 2023 og signalerer formentlig også et håb om, at den globale økonomi nok bliver afkølet, men nok ikke rammer frysepunktet.

    110054_1_7_.jpg

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 1: Den amerikanske rentestruktur

      Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

      110055_image002_5_.png

      1 Reply Last reply
      4
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Man kan også vende spørgsmålene om: Er investorerne blevet for forvente og selvsikre??? Den forkælede elev der ikke gider lytte til læreren??? Mange investorer, inkl. endda professionelle har jo aldrig oplevet andet end et aktiemarked der gav og gav og bare steg og steg.

        1 Reply Last reply
        7
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          COLUMN-Jumping the central bank gun :Mike Dolan

          For all intents and purposes, financial markets think the brutal central bank tightening cycle is done. That may seem like a leap of faith after 36 hours in which three major central banks lifted their main policy interest rates yet again - and warned of more to come....

          https://www.proinvestor.com/investornyt/935823/column-jumping-the-central-bank-gun-mike-dolan

          1 Reply Last reply
          3
          • P Offline
            P Offline
            ProinvestorNEWS
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Aktier falder, renter stiger og dollar styrkes efter jobtal

            3/2 14:44

            Det amerikanske beskæftigelsesrapport for januar viser en markant stærkere udvikling på arbejdsmarkedet end ventet.

            På finansmarkedet er reaktionen faldende aktiekurser, stigende renter og en styrkelse af dollar.

            Den stærkere jobrapport end ventet understreger risikoen for, at det bliver nødvendigt for den amerikanske centralbank at hæve renterne mere, end økonomerne på forhånd havde ventet.

            Et for glohedt jobmarked risikerer nemlig at puste yderligere til inflationen, og den kæmper centralbanken ihærdigt på at få bragt ned igen - igennem stramninger af pengepolitikken.

            Umiddelbart efter offentliggørelsen falder futuren på det amerikanske S&P 500-indeks med 1,1 pct., og Nasdaq 100-futuren dykker 1,6 pct.

            Herhjemme er en stigning i det toneangivende C25-indeks på 0,4 pct. før nøgletallet blevet visket ud efter annonceringen.

            På obligationsmarkedet i USA er renterne på de to- og tiårige amerikanske statsobligationer steget 10 basispoint til henholdsvis 4,20 pct. og 3,48 pct.

            Imens er dollar styrket til 1,0872 per euro mod 1,0923 dollar før offentliggørelsen.

            .\˙ MarketWire

            1 Reply Last reply
            3
            • B Offline
              B Offline
              B.Andersen
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Op den ene dag og ned den næste dag. Aktiemarkedet er noget af en rollercoaster at være i, når nøgletallene stritter imod investorernes ønskedrømme.

              1 Reply Last reply
              5
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Hvis ikke kurserne bevægede sig ville vi jo ikke kunne købe billigt og sælge dyrt. .....hehe.

                1 Reply Last reply
                4
                • D Offline
                  D Offline
                  DjengisCash
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Jeg tænker, at mange alligevel fik en lektie i 2022, især på rentefølsomme papirer.

                  1 Reply Last reply
                  3

                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                  With your input, this post could be even better 💗

                  Tilmeld Log ind

                  • Log ind

                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                  • Login or register to search.
                  • First post
                    Last post
                  0
                  • Debatforum
                  • Seneste
                  • Populære
                  • Bruger