Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Helge Larsen kommenterer opjusteringen fra Bavarian Nordic

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    2023 er kommet ganske fremragende fra start på aktiemarkederne. Det skyldes bl.a. investorernes tro på, at der er ved at komme styr på inflationen. Men med fokus på regnskaberne fra Q1 kan den positive kursudvikling hurtigt bremse og blive negativ. Derudover kommenterer Helge Larsen opjusteringen fra Bavarian Nordic. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling på aktier. https://www.youtube.com/watch?v=T8yGsTGbT5g&t=1s
  • FLS: Derfor sender investorerne nye målsætninger til hjørne

    21
    0 Votes
    21 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet FLS holder "kapitalmarkedskomsammen" = Kapitalmarkedsdag I den forbindelse har de udsendt deres 2026 strategiprognose EBITA marginen i mining skal ligge på 13-15 %, mens cement skal levere 8 % Indtjeningsmålene er væsentlig højere end i dag Og fremtiden skal ikke kun byde på mere indtjening, bedre profitabilitet men også mindre risiko og færre udsving Alligevel sender investorerne aktien ned Det skyldes en kombination af flere faktorer For det første er aktien steget ekstremt meget de seneste 6 måneder, se venligst figur 1. For det andet har FLS tidligere stillet investorerne noget i udsigt, som de ikke kunne indfri For det tredje lurer en økonomisk afmatning, som kan sætte især cementdelen under pres i 2023/2024 Figur 1: Kursudvikling, FLS Kilde: Nordnet [image: 109627_image001_10_.png]
  • A&O (PE=7-8) "is singing in the rain"

    15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Fra idag fra tre forskellige aviser: "110 % flere henvender sig med reparation af tagpap, når de første 10 dage af januar sammenlignes med samme periode sidste år. 41 % flere ønsker at få renoveret taget, mens 133 % flere har efterspurgt at få lagt omfangsdræn rundt om deres bolig. Det er mange, der oplever, at taget er utæt, eller at vand trænger ind via gamle vinduer og i murværket. Men der er også stor efterspørgsel på kloakmestre, der kan hjælpe med etablering af omfangsdræn og reparationer relateret til kloaknettet. Det er en klar indikation på, at boligejerne kæmper med at komme af med regnmængderne på deres grunde, siger Laura Østergaard. Vejrprognoserne melder om mere nedbør i den kommende tid, og da jorden er meget mættet af regnvand, forventer 3byggetilbud.dk, at der fortsat vil være et øget antal henvendelser om vandskader det næste stykke tid." https://bygtek.dk/artikel/kloak-afvanding/himlen-har-bnet-sig-i-januar---og-det-giver-vandskader-hos-boligejerne https://www.expressen.se/nyheter/smhi-varnar-for-oversvamningar-h8dpf/ https://www.di.se/hallbart-naringsliv/fastighetsagare-extra-utsatta-vid-jordskred-och-ras/ A&O Johansen (20-25 % VA) "is singing in the rain" i Danmark, Skåne og Gøteborg med omegn. https://ao.dk/kob-vare/va/draenroer-og-fittings https://ao.dk/kob-vare/va/regn-og-spildevand/faskiner https://ao.dk/kob-vare/vvs/afloeb/pumper/afloebs-kaelderpumper?start=0&stop=20 https://ao.dk/kob-vare/va/regn-og-spildevand/samletanke?start=0&stop=20 https://www.facebook.com/ATCON-AS-100999794583658/videos/1313017462773640/ #NordensBilligsteAktie
  • Kan Alm.Brand opnå samme profitabilitet som Tryg/Topdanmark

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Alm Brand aktien har haft det svært de seneste år, men nogen tror på at det vender nu Der har ikke været særlig meget at glæde sig over for Alm Brand investorer de seneste år Den største udfordring har nok været, at købet af Codan blev finansieret med en meget stor og meget udvandende kapitaludvidelse. På det tidspunkt hvor de nye aktier blev udstedt, var værdien af Alm. Brand i runde tal det halve af Codan købet, selv om Alm. Brand er og var mere profitabel end Codan Det sker desværre ikke sjældent, at ledelser i deres vækstambitioner glemmer ejerne og den udvandingseffekt der kan komme, hvis man finansierer et opkøb ved udstedelse af egne aktier, som er meget lavt prissat. Det var det som skete med Alm Brand aktien Året 2023 er startet godt for Alm Brands aktionærer I går blev der lagt yderligere 4 % til værdien Det som dog tiltrækker sig opmærksomhed er, at der efter lukketid i går blev indberettet en handel på 18,965 mio. aktier Det udgør godt nok kun 1,25 % af aktierne, men er alligevel en meget stor handelspost I 2025 er det målsætningen, at Alm. Brand skal levere et forsikringsteknisk resultat på 2,1 mia. inklusive afløbsgevinster Det skal bl.a. ske ved at få leveret 600 mio. i synergier fra købet af Codan, og bringe Combined Ratio (erstatninger + administrationsomkostninger) i % af præmieindtægterne ned på 84 Forsikring er en meget profitabel forretning i Danmark. Børsnoterede Topdanmark og Tryg har leveret fremragende resultater i mange år og forrentet egenkapitalen med 20-30 % over en længere årrække. Det er der, hvor Alm. Brand også gerne vil op 2022 blev et godt forsikringsår, hvilket de kommende regnskaber formentlig vil vise Et fornuftigt skadesforløb blev krydret med rentestigninger og de er positive for forsikringsselskaber For det første kan de forrente løbende præmieindtægter. For det andet betyder stigende renter noget for diskontering af fremtidige forpligtelser Er der bedre og mere stabile tider på vej for Alm Brand aktien? Nogen synes i hvert fald at tro på det Kursudvikling, Alm. Brand Kilde: Nordnet [image: 109685_image001_11_.png]
  • Net bullish incoming ? Paintrade ?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Nogle artikler med mixed/positivt syn på den nærmeste tid. https://www.investing.com/analysis/the-pain-trade-is-likely-over-for-now-200634425 https://www.investing.com/analysis/dow-poised-to-breakout-as-russell-2000-sp-500-and-nasdaq-gain-ground-200634369 https://www.investing.com/analysis/on-our-radar-screen-for-the-week-ahead-200634353
  • Tysk medvind, regnskab fra Tesla og tal fra Bavarian Nordic

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tyskland vil opføre tre vindmøller pr. dag frem til 2045 - står vi på tærsklen til en investeringsbonanza i vind? Hvad betyder Teslas prisnedsættelse for aktien - og Elon Musk i øvrigt? Bavarian stiger markant - er det fortjent/forventet? 00:00 - 00:45 Intro 00.45 - 09:31 Tyskland har store energiplaner. Bliver de indfriet? 09:32 - 15:38 Tesla sætter gang i salget 15:39 - 19:29 Tal fra Bavarian Nordic 19:30 - 26:51 Amerikanske banker i god from, men investorerne frygter inflation og nedtur https://www.youtube.com/watch?v=afD8FkgN7gY
  • 2cureX announces final results regarding 2022 goals

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    2cureX, a company pioneering the use of 3D tumoroids for drug sensitivity prediction in patients with cancer, announced today the final results regarding their 2022 goals. Throughout the year, the company achieved the goal of adding one more product to its portfolio -IndiTreat Explore, launched in March- and the goal of expanding operations to 20 countries -having added 9 countries in 2022-. A third goal of enrolling 30 hospitals in the early access IGNITE program was revised in November to 20 hospitals. At the end of the year, we surpassed the revised goal by recruiting 24 hospitals. Expansion of treatment options for 3rd line patients 2cureX launched IndiTreat mCRC Explore in March, with the aim of expanding the treatment options for late stage mCRC patients. The test is intended to assess the sensitivity of a patient's tumor to drugs that are approved for indications different than mCRC - so called "off-label" use of the drugs -. In the interventional trial TICC1 (finalized in 2021), IndiTreat identified patients who benefited from treatment with drugs used off-label. Adding to IndiTreat Start and Extend, 2cureX is now offering a comprehensive portfolio of CE-marked IVD products covering all chemotherapy treatment decisions in metastatic colorectal cancer. Commercial presence in 20 countries The company has fulfilled the goal of being present in 20 countries by year-end, which means 9 new countries have been added in 2022 -Poland, Czech Republic, Slovakia, Germany, Israel, Romania, Switzerland, Austria and Iceland. Furthermore, the company changed distribution in Finland to Algol Diagnostics Oy and in Portugal to Werfen. Through this network, IndiTreat has already been presented to more than 140 hospitals across Europe and conversations about its implementation are ongoing. 24 hospitals enrolled in the IGNITE program IGNITE is a program the company launched in 2021 to accelerate the uptake of IndiTreat in hospitals across Europe. Hospitals participating in IGNITE get a limited number of patients tested with IndiTreat at no cost, in exchange for sharing their results at conferences and scientific events. The aim is to facilitate the introduction of the new technology and create a critical mass of users as quickly as possible. While the announced goal for the year was to have 30 hospitals enrolled in the IGNITE program, following a slow Q3, 2cureX revised it to 20 hospitals. The key reason for the delay was the long and slow internal processes in the hospitals for the reviews and approvals of the contracts. Nevertheless, in Q4 the commercial pipeline moved faster and up to 24 hospitals are now enrolled in the IGNITE program. Strong progress in a challenging year "2022 has been a year of very solid progress for 2cureX" says Fernando Andreu, CEO of 2cureX. "In the most challenging environment in decades, when the effects of the covid crisis are still disrupting hospitals and healthcare systems, a war is going on in Europe and an energy crisis has impacted all aspects of our economy, we have achieved most of our goals". And continues: "The broad geographic and hospital coverage we built in a very short period of time is key for pushing the adoption of this new category of precision oncology tools into protocols, guidelines and reimbursement. I am immensely grateful to our team for their commitment and dedication, to our distributors for their continued efforts and to our shareholders for their support even in very tough market conditions". For more information about 2cureX: Fernando Andreu, Chief Executive Officer E-mail: [email protected] Telephone: +45 2279 5399 www.2curex.com About 2cureX 2cureX is a leader in cancer drug sensitivity profiling and has developed the IndiTreat (Individual Treatment) family of tests. Starting from a sample of the patient's tumor, IndiTreat creates thousands of 3D replicas (tumoroids) and predicts the tumor response to the different drugs available, providing the physician with valuable information to make treatment decisions. The first three IndiTreat tests are aimed at optimizing treatment decisions in patients with metastatic colorectal cancer - IndiTreat Start for first line of therapy, IndiTreat Extend and Explore for third line. Additional tests are under development to cover other stages of colorectal cancer as well as other gastrointestinal cancers. According to several reports, the total yearly expenditure in cancer-related In Vitro Diagnostic (IVD) tests exceeds 17.5Bn USD worldwide, from which 2.5 Bn USD are tests directly related to therapy decision making, with a CAGR of 12.7%. Despite this, only one third of all cancer treatments are supported by one of these tests. IndiTreat aims at filling this gap and making Precision Oncology available to all cancer patients. The company is listed on Nasdaq First North Growth Market in Stockholm (symbol: "2CUREX"). For more information about 2cureX visit www.2curex.com Certified Adviser: Redeye AB, +46 8 121 576 90, [email protected] "2cureX har en betalt IR-aftale med Proinvestor.com
  • FLSmidth leverer i toppen af egen prognose

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    FLSmidth leverer i toppen af egen prognose 18.1.2023 07.46 • MarketWire • FLSmidth kom ud af fjerde kvartal med resultater, der bragte årets salg og indtjening op i toppen af den seneste prognose. Det viser foreløbige regnskabstal offentliggjort forud for ingeniørkoncernens kapitalmarkedsdag onsdag. Omsætningen landede i fjerde kvartal på 6,5 mia. kr. Den justerede EBITA-margin blev 3,2 pct., mens EBITA-marginen samlet set endte på 0 pct. Resultaterne bragte årets samlede omsætning op på 21,8 mia. kr. mod estimeret 21-22 mia. kr. i FLSmidths seneste regnskab. Årets justerede EBITA-margin landede på 6,4 pct. mod ventet cirka 6 pct. Endelig blev årets EBITA-margin 4,3 pct. mod tidligere forudset omkring 4 pct. .\˙ MarketWire
  • VOLKSWAGEN

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    KvassK
    VOLKSWAGEN ser den ikke spændende ud overet års tid? Lidt nede pt og store potentiale 30%ish eller hvad synes i ?
  • North Media: analyse og 2022-forventninger.

    111
    0 Votes
    111 Indlæg
    0 Visninger
    P
    North Media: Efter et rigtig godt møde med North Medias ledelse om deres Q3 resultater, har vi opdateret vores værdifastsættelse og analyse af North Media. Hermed link til analyse: https://www.aptocapital.com/wp-content/uploads/2021/11/Analyse-North-Media-November2021.pdf Resume: Der er vild vækst i både Ofir.dk og hos Lead Supply. Vi tror, at Ofir laver et EBIT på 10M (og måske snarere 15M) og Lead Supply laver et EBIT på 12M DKK i 2022 Derudover forventer, vi at Boligportal.dk vender tilbage den sædvanlige flotte 2-cifrede vækst i 2022 - mens en aftale med Deutsche Post betyder, at FK Distribution fortsat leverer enorme cash-flows på basis af en EBIT på 250M DKK i 2022. Summa Summarum: 2022 bliver et vildt år for North Media og der kan forventes et flot afkast i aktien.
  • Norden

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Skal jeg være bekymret for mine Norden-aktier, fordi BDI-indekset bliver ved med at falde. Ratefaldet burde ikke påvirke aktiviteterne med tank og de mange skibe, der indlejes, eller gør det?, men der er en del egne skibe i balancen, hvor aftalerne løbende skal genforhandles på et lavere niveau. Er kursen forventelig på vej ned i 2023, eller hvad tror I?
  • Børsen podcast om bla Ennogie

    14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Den største investor i Ennogie, Kim Mikkelsen, var i dag inviteret ind i Børsens studie, til en snak om smallcap selskaber, og i særdeleshed Ennogie. Det er ikke så ofte man høre de store investors take på specifikke selskaber de er investeret i. Det er typisk CEO/CFO. Så interessant at høre det fra den anden side. Han får også lavet lidt vinkler til bilmarkedet. De gamle fossile brands vs Tesla, og megatrends Så er man nysgerrig, så lyt med via nedenstående link. Ennogie snakken er primært fra minut 2-19. https://open.spotify.com/episode/3EI2vVc6TEn4JksLEAuIwq?si=5BNqhy3IRBOhU9iCJ2sbBw Disclaimer, jeg har en god stake i Ennogie
  • Hansa Biopharma: Er det tid til køb?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Hansa Biopharma har i de seneste år været meget debatteret på Proinvestor. Aktien havde stor opmærksomhed i 2016-2018, hvor kursen steg fra ca. 23.00 til 336.00. I 2022 var kursen nede og vende i underkanten af kurs 50.00. Det ser nu ud til, at Hansa Biopharma har fået en fornyet opmærksomhed i Sverige med en stigning på 32% i den seneste uge, hvor bl.a. Trading Direkt Healthcare havde en gennemgang af aktien, hvor man kunne se eksempler på finanshuse, der anbefalede "køb på aktien" med kursmål på 135-410. Den aktuelle kurs er p.t. ca. 75.00. Se og hør fra kl. 11.28: https://www.youtube.com/watch?v=n3qUdCl1LdE&ab_channel=DirektStudios Jeg er ikke ekspert på aktien, men kunne tænke at høre om der er andre, der måske overvejer et snarligt køb af aktien? Bl.a. har Havneholmen i de seneste år haft mange interessante indlæg om Hansa Biopharma på Proinvestor. 12 finanshuse har "Køb" på aktien: Analysts and consensus: https://www.hansabiopharma.com/investors/analysts/
  • BAVA: Forløber til regnskabet

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg er en af dem, som sidder og længes efter at Bavarian kommer med deres budget for 2023 (hvilket nok ikke kommer før start marts). Men så må vi jo selv forsøge... Dagens tal indikere EBITDA på 329 mio kr. og hvis vi kopiere sidste års tal (hvilket er det bedste jer har), så forventer jeg afskrivninger på ca. 400 mio kr. og finansiering på ca. 100 mio kr. hvilket giver en bundlinie på ca. -170 mio kr. før skat. (i øvrigt stærkt, at de opgav at refinansiere et 600 mio kr. lån, grundet overskud af likviditet!!!) Den seneste Nordea rapport jeg har læst omkring Bavarian anslår en omsætning over 8 mia kr. i 2023 (dog som et peak, og med lavere oms. 2024), dette afhænger selvf. helt af covid og rsv udviklingen. Et Ebitda på over 4 mia, så vi lander hårdt rundt regnet på et overskud på 3,5 mia før skat. Danske bank er mindre happy, og forestiller sig en omsætning på 7,8 mia og med et ebitda på 3 mia kr. Så mon ikke et resultat før skat på mellem 2,5 og 3 mia kr er hvad vi kan forvente os. (det forventes, at Bavarians koppevaccine ca. 3 dobler sin oms i 23, og rabi er i god vækst) Det forventes af begge banker, at vi går ned i resultat i 24, hvilket selvf. forstyrre værdiansættelsen. Men alle de vacciner, som sælges i 2022, bliver enten brugt eller skal genplaceres i 2025, for at opretholde strategiske lagre. Jeg har stor tiltro til Bavarians vaccine forretning, men knapt så stor tiltro til deres cancer del. Ikke at jeg ikke tror, de kan udvikle cancer treatments, men mere at immunterapi behandlinger er for de få (20-30-40%) hvis kroppe tager i mod disse behandlinger. 20-40% som bliver mere eller mindre kureret, er desværre ikke nok til at komme igennem nåleøjet, så længe man ikke kan selectere efter, hvem som kan have glæde af immunterapi. Den dag, man kan gøre det (og det bliver accepteret, at det indgår i faseforsøgene), så bør Bavarian straks optage deres forskning, men indtil da, skal de fokusere på vaccinedelen. Når alt dette er sagt, så sidder jeg lidt med en underlig følelse, af at hele selskabet er 17 mia kr. værd, og vi om 1½ måned sikkert lander en besked om et budgetteret overskud på over 3 mia. Samtidig med readouts på deres covid vaccine, og mulige fase3 data i 3Q23. Hvorfor lider Bavarian i en tid, hvor putin sidder med det største kendte lager af kopper, hvor RSV raser gennem befolkningen. Hvor Covid slå 20-30.000 ihjel hver dag i Kina. Vi har heldigvis lige bruge MA200 i opadgående retning, men blev afvist 2 gange i dag på 248. Fik vi PP nok i dag eller ?(der lå en stort klump i salg i end-auction), så mon ikke vi skal se lidt profit tagning i morgen ? Men kurs 400+ anså jeg for mere rimelig, bare sådan med en helt almindelig foeventet P/E valuation. God vind! Disclaimer: Ja jeg har bava.
  • Børsen

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Er det ikke herligt, Tyskland barsler med nye vindprojekter i de næste mange år, og hvad skete i sidste uge på kursen på Vestas? Jo den fes op, hvem i marked vidste mon det, før alle os andre og befolkningen i Tyskland? Gæt selv. Michelle Nørgaard fra Jyske Bank, som er ny ekspert i Mio klubben, kom også ved sin første optræden til at nævne noget med et "før møde" hos nogle selskaber før regnskabsoffentliggørelse, (DSV)! Hvor kom den lige fra, at nogle er mere priviligeret end andre, og får lunser fra selskaberne. Så kan den lille mand få en henvendelse fra skat omkring mistænkelige transktioner mellem en aktiesparekonto til en alm. konto. Eller mistænkelige transaktioner mellem det nye og gamle år..Link til Michelle N. 10.50 minutter inde. https://www.euroinvestor.dk/podcast/millionaerklubben-velkommen-til-michelle-noergaard
  • Forklar mig lige - udbytte og renters rente

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg læste i dag denne artikel vedr. udbytte og geninvestering: https://www.euroinvestor.dk/nyheder/derfor-skal-du-overveje-at-geninvestere-dit-udbytte Artiklen viser jo fint, at det er en god ide, at geninvestere sit udbytte. Men normalt, så falder kurserne jo i forbindelse med, at der udbetales udbytte. Hvordan kan man så sige, at man opnår en rentes rente effekt?
  • Den amerikanske inflation fortsætter sit fald.

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Den amerikanske inflation fortsætter sit fald. Det slås fast efter friske tal for inflationen i december-måned, der viste en inflation på 6,5 pct. i årets sidste måned. Dermed rammer det præcis, hvad analytikerne havde forventet, ifølge Bloomberg.
  • FOM Technologies

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Er ny herinde, og tak for medlemskab i gruppen. Jeg har FOM Technologies i min portefølje og er rigtig glad for selskabet, de har en dygtig ledelse, og har vundet adskillige priser og vil op på hovedbørsen her i 2023. Mit spørgsmål går således bare på: Hvad tænker i FOM Technologies?
  • P/E ratio i bearmarkeder

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    The average P/E ratio of the S&P 500 Index at the bottom of a bear market is 11.7! Taking only the last six bear markets, the average P/E ratio is 14. This bear market, the P/E ratio bottomed at 17.3 (September) Currently, we are at 19.4. Kilde: jeroen blokland@jsblokland Klik på billedet for at gøre det større. [image: 109540_fullsizeoutput_1df0.jpeg]
  • Prøver Zealand Pharma at fange en hvid hval? - ZP 10000

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    I 2019 opkøbte Zealand Pharma det Toronto-baserede Encycle Therapeutics. Aftalen er lidt sammensat og jeg skal ikke gå ind på de kommercielle vilkår for aftalen. Men jeg syntes der ligger et spændende aspekt i denne avtale. Hvad er det interessant som Zealand Pharma har erhvervet? Det primær mål er jeg helt sikker på var at få fat i peptidet "ET3764", men Zealand Pharma fik også adgang til en molekyle-bank med cirka 5.000 unikke peptidmakrocykler. Den prækliniske lægemiddelkandidat, som tidligere hed ET3764 men som nu hedder ZP 10000, har den samme lægemiddel-virkningsmekanisme som Entyvio (vedolizumab). Dette syntes jeg er interessant fordi det lægemiddel er Takeda's blockbuster produkt indenfor indikationerne "colitis ulcerosa" og "behandling af Crohns sygdom", som begge er former for inflammatory bowel disease (IBD) eller på dansk inflammatorisk tarm-sygdom. Det interessant er ikke alene at produktet er en blockbuster (= mere end 1 mia $ om året i omsætning) men også at det netop er Takeda som sælger dette produkt. Det er nemlig værd at bemerke at Takeda også sælge GATTEX (teduglutide) som jo er 1. generationsproduktet indenfor Short bowel syndrome (SBS) eller Kort Tarm-Syndrom på dansk. Zealand Pharma's Glepaglutide ser ud til i den klinisk udvikling at blive 2. generationsproduktet indenfor Kort Tarm-Syndrom. Det vil være oplagt at lave en aftale med Takeda på Glepaglutide. Men ZP 10000 kunen måske også være interessant for Takeda. Argumentet imod her vil være at hvorfor skulle Takeda have et "me-to" produkt indenfor IBD? Den store fordel ved ZP 10000 skulle være at dette produktet skulle kunne leveres i en oralt formuldeirng i modsætning til Entyvio som er en infusionsformulering. For at sætte det hele lidt i perspektiv. På den seneste kvartalsrapportering fra Takeda (1. halvår 2022 (oct 2022)) oplyst selskapet at for Entyvio (under forudsætning av subkutan godkendelse) så mener Takeda at selskabet kan øge det årlige topsalg for lægemidlet til $7,5-$9 milliarder. Det er et hop fra tidligere fremskrivninger på $5,5-$6,5 milliarder. Takleda oplyste også at selskabet forventede et samlet salg på 5,4 milliarder dollars for regnskabsåret 2022 (sluttede marts 2023) og videre oplyste Takeda, at det er på vej til at ansøge om den subkutane injicerbare version af det i øjeblikket kun IV-præparat inden udgangen af regnskabsåret 2023 (slutter marts 2024). I Herman Melville's roman Moby-Dick er kaptain Ahab fuldstændig besat med at fange den store hvid hval Moby-Dick. Er det samme jagt som Zealand Pharma er igang med nu. Det vil være utroligt flot hvis ZP 10000 kan komme igang med klinisk udvikling og potentielt kunne blive 2. generation indenfor IPD . Der er dog også mange andre selskaber der jagter den hvide hval for øjeblikket så der vil ikke nødvendigvis være de samme pengene i denne indikation når ZP kommer i mål. Men jeg er sikker på at Takeda har fanget op at Zealand Pharma har nogle interessant produkter i pipeline.