Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Kloakker - en glemt del af den grønne omstilling

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Forbedring af kloakker er en glemt del af den grønne omstilling. Alt drejer sig ikke kun om elektrificering og biogas. Hvis kloakvand fortsat ikke skal ende i f eks Øresund kræves at Danmark går fra fælleskloakering (idag 30-40 % i Danmark, ca 10 % i Sverige) til separatkloakering. Disse aktier er nogle "kloakaktier": A&O Johansen (Danmark) Norva24 (Sverige) Orbia (Mexico, ejer Wavin) Uponor (Finland) Wienerberger (Østrig, ejer Pipelife) Selv ejer jeg A&O Johansen, som til 20-25 % er VA (vand og afløb) i Danmark og Sverige (Skåne og Gøteborg med omegn). Desuden er A&O Johansen en førende elgrossist og elektrificering er også en del af den grønne omstilling. PE(2022) er kun 7,5 og PE(2023) sandsynligvis 6-7. Vedrørende Danmarks største VA-lager, som siden juli er endnu større: "Et område på størrelse med 25 fodboldbaner er siden januar blevet forvandlet fra bar mark til asfalteret oplagsområde for vores kunde AO i Horsens." https://www.facebook.com/ATCON-AS-100999794583658/videos/1313017462773640/ Vedrørende VA-grossisten AO Sverige AB (side 38) fra den 8. december 2022: "Vi noterar att efterfrågan på våra produkter fortsätter öka. Vår ambition är att fortsätta växa." https://issuu.com/hexanova/docs/2022_slt-1_low_3f3d68348fb3e6?fr=sM2Y1ZTMwMTUzMg Kloakker 'is da shit'.
  • Nordnets månedsopsparing fordeling/valg?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    100% aktier. Hvilke(n) ville du vælge for bedste afkast og hvorfor? - horisont 10-30 år. Kan være 1 eller 5 forskellige etc. ÅOP max 0,50%. Evt vægtning ved valg af flere. Kunne være Sparindex: Index globale aktier Index USA growth Index DJSI World Danske invest: Global Danmark
  • Tesla: Lavere end forventet salg

    13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Teslas 4. kvartals leveringer af biler skuffede. Spørgsmålet er om ikke dårlige tal kan have været en stor del af nedturen i slutningen af året? Teslas aktiekurs faldt med 65 % i 2022 og blev skåret i 1/3 dele I slutningen af året accelererede nedturen og kom oven i udfordringerne med hensyn til Twitter, funding, Elon Musk salg af aktier, etc Frygten for at 4. kvartals leverancerne ville "undergå" forventningerne var med til at øge nedturen Indikatorerne var: 1)Store amerikanske rabatter på op til 7500 USD indikerede et svigtende salg. 2)Frygt for at den kinesiske nedlukning og tidlig "juleferie" til Shanghai fabrikken var tegn på svigtende kinesisk salg Tallene var ringere end forventet. Analytikerne havde forventet 420-425.000 leverede og solgte biler. Tallet blev 405.278 D et var ikke kun salget som svigtede. Der blev også produceret nogen flere biler end leveret. Helt nøjagtig: 439.701 Spørgsmålet er om de ca. 34.000, som blev produceret men ikke leveret bliver en større udfordring for Teslas cash flow, når 4. kvartalstallene bliver offentliggjort den 25. januar og om det kommer til at have en betydning for guidance for samme i 1. kvartal med hensyn til pengebinding; samt om det lavere end forventede salg også får en betydning for 1. kvartal og er et tegn på at salget går noget langsommere, og at Tesla også er blevet ramt af økonomisk afmatning, som præger det øvrige bilsalg? Var dårlige tal indregnet i kurserne? Tesla aktien kørte i bakgear i 2022. Forventningerne til 4. kvartal har været nedjusteret og spørgsmålet er nu i hvor stort omfang kursnedturen har drejet sig om frygten for et kortsigtet svigtende salg? Det amerikanske aktiemarked holdt lukket i går, og der har ikke været nogen formarkedsreaktion på tallene endnu Figur 1: Kursudvikling, Tesla 2022 Kilde: Nordnet [image: 109193_image002_1_.png]
  • Pharma og biotek - opdatering fra debat og chat uge 1

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Novo Nordisk ' Zealand Pharma ' Genmab ' Bavarian Nordic ' Expres2ion ' Anavex Helge Larsen gennemgår det sidste nye om selskaberne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ Disclaimer: Helge Larsen har aktier i Anavex, Genmab, Bavarian Nordic, Zealand Pharma og Novo Nordisk. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling. https://www.youtube.com/watch?v=Aq_mdWQcqPg
  • Gamestore

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg har fuldt lidt med i Gamestore og den er faldet rigtigt meget. Bunden var 20. Skal man snart overveje at købe lidt af den eller skal den længer ned. Jeg vil sige at den er oversolgt. Jeg kan ikke finde så meget nyhed om den så jeg håber at der sidder nogle som har noget nyhed udover det man kan læse på finas yahoo
  • Tid til status for aktieåret 2022

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Hvad er dit afkast eller tab (%) på aktiemarkedet i 2022? Kom frisk!
  • Amyloid beta hypotesen

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Spændende/sørgelig update artikel, der giver associationer til Milena Penkova' forsøgsresultater https://videnskab.dk/krop-sundhed/beroemt-alzheimer-forskning-anklaget-for-manipulation-skal-vi-omskrive-laereboegerne-om
  • Stenocare har startet salg af nyt CBD olie produkt i Danmark

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO Investor Update: Today, the new STENOCARE CBD medical cannabis oil product is available in Denmark. The first shipment has arrived, and sales of the product can begin. STENOCARE A/S ("Stenocare") announced October 14, 2022, that it had received approval to supply a new CBD 20 mg/mL medical cannabis oil product to the Danish Pilot Programme. With this new product, Stenocare is the only supplier of CBD oil products under the Pilot Programme and the new products are officially ready for sales across the entire country as of today. Sales can begin: STENOCARE has completed the import of the new medical cannabis oil product into Denmark. The new product is a CBD oil containing 20 mg/mL with dosing delivered via an oral syringe. The new product is available via pharmacies and requires a prescription from a doctor. Stenocare is the first and so far, only supplier of oil based medical cannabis products for the Danish Pilot Programme with a portfolio of two medical cannabis oil products (ie. THC30 oil and CBD20 oil) from the GMP certified Canadian supplier, AgMEDICA Bioscience. Stenocare CEO Thomas Skovlund Schnegelsberg comments: "We are starting the new year with an important milestone. We have delivered the first CBD oil product batch to the Danish market, and our sales can begin. It has been a year of hard work for our regulatory team to reach this important milestone and therefore our team can be extra proud with our delivery today." For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] Stenocare har en betalt digtial IR-aftale med ProInvestor.com
  • Janssen Submits to the EMA for Talquetamab

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Janssen Submits Marketing Authorisation Application to the European Medicines Agency Seeking Approval of Talquetamab for the Treatment of Patients with Relapsed or Refractory Multiple Myeloma January 03, 2023 04:25 ET ' Source: Janssen Pharmaceutica NV https://www.globenewswire.com/news-release/2023/01/03/2581869/0/en/Janssen-Submits-Marketing-Authorisation-Application-to-the-European-Medicines-Agency-Seeking-Approval-of-Talquetamab-for-the-Treatment-of-Patients-with-Relapsed-or-Refractory-Multi.html
  • Aktier: 5 ting jeg bed mærke i, i slutningen af 2022

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Godt nytår! Her er 5 ting som jeg har bemærket i slutningen af 2022 Nasdaq med store fald sluttede i lavpunkt Det amerikanske Nasdaq Composite havde flere lokale lavpunkter i 2022. Indekset sluttede på det laveste niveau med et fald på 33 %. 2022 blev det værste aktieår meget længe. Var december præget af porteføljerengøring, og kan investorerne se frem til en frisk start? Figur 1: Kursudvikling, Nasdaq Composite, 2022 Kilde.: Nordnet [image: 109143_image001_1_.png]
  • Comeback til udbombede aktier giver dansk nytårsbrag

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danske aktier stiger markant fra årets start. Flere faktorer i spil. Bliver 2023 et yoyo år Danske aktier stiger med 2 % på C-25 niveauMest stigende er AMBU/GN Store Nord Stigningerne er bl.a. drevet af at netop de to aktier blev kursmæssigt udbombet i 2022 Andre markant stigende aktier er APM, Bavarian Nordic, Netcompany Handelsdagen er formentlig præget af lav likviditet - USA holder nytårslukket og det sammgælder i Asien 2023 - yoyo marked Året starter med brask og bram. Der er stærkt kurscomeback til udbombede aktier, som formentlig var påvirket af at året sluttede med skattesalg af aktier, som havde udviklet sig meget negativt. 2023 bliver formentlig et yoyo år, hvor håb om lavere inflation og renter og positivt overraskende vækst veksler med frygt for at inflationen viser sig mere vedvarende og standhaftig, samtidig med at økonomierne underafkøler uden at centralbankerne kan være den beroligende sidste skanse
  • Tesla: Er et skuffende salg indregnet i faldende aktiekurser

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla aktien og aktionærerne fik sig torsdag et hårdt tiltrængt pusterum, da aktien steg med 8,08 % og byggede videre på den positive udvikling fra dagen før. Er risikoen for en 1. nytårsdag skuffelse med hensyn til antal solgte/leverede biler måske indeholdt i den stejle aktienedtur allerede? Få aktier har skabt så mange overskrifter, som Tesla de seneste måneder Det har ikke mindst være uro om Elon Musk og hans Twitter engagement, som har fået investorerne til at sælge aktien baglæns De seneste uger har kursfaldet bl.a. været drevet af en frygt for at Tesla i 4. kvartal kommer til at levere færre biler end investorerne forventer. Færre biler kan betyde, at Tesla ikke indfrier analytikernes forventninger ikke kun til antal solgte biler, men også til indtjeningen. Tesla plejer at offentliggøre kvartalets leveringstal umiddelbart efter kvartalets afslutning. Det vil i praksis sige, at investorerne har tallene til årets tømmermænd og sammenfaldende med den traditionelle skihop konkurrence fra Garmisch Partenkirchen på søndag. På mandag har vi formentlig både tal og investorernes markedsreaktion. Investorerne må med rette spørge sig om de seneste ugers skarpe kursnedtur, allerede har indregnet skuffende tal med udgangspunkt i nedlukning i Shanghai og i de rabatter, som der har været berettet om i USA på 7500 USD per bil, hvis salget skete i 4. kvartal. Spørgsmålet er ikke kun om evt. skuffende tal for 4. kvartal allerede er indeholdt i den aktiekurs, som har skåret mere end 2/3 af årets startværdi? Svaret til det spørgsmål kunne kortsigtet meget vel være, at den effekt allerede er indeholdt og forventet, og den primære årsag til den seneste nedtur. Måske er det som reelt gør forskellen, forventningerne til salget i 1. kvartal med fortsat kinesisk usikkerhed, risikoen for de afsætningsmæssige konsekvenser af en eventuel recession i både USA/Europa og de konsekvenser det har for afsætningen af ikke kun Tesla biler men for hele bilmarkedet. Er negativ afvigelse kortsigtet indregnet i aktiekursen? Alles øjne vil kortsigtet være rettet mod Q4 tallene. Det er i det mindste ikke usandsynligt, at et negativt overraskende tal, som ligger under de gennemsnitlige forventninger, som jeg har set opgjort til ca. 425000, allerede er indregnet i forventningerne. Hvis Elon Musk og Tesla siger noget om 1. kvartal og helåret 2023, vil det formentlig være det som vil tiltrække sig investorernes opmærksomhed. På søndag ved vi, formentlig lidt mere.
  • 2022s bedste og værste: MRK og INTC

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Et kig på min portefølje i anledning af nytåret. Hvilke aktier har klaret sig bedst hhv. værst? (Medregnet valutakurs og udbytte) Det er interessant nok ikke dem, jeg umiddelbart ville have troet: Novo hhv. Fortum. Sidstnævnte blev ganske vist savet midt over af sanktioner, men reddede sig lidt på vand- og urandrevne kraftværker, da el-priserne steg. Den bedste var Merck (US - ikke DE) +58%, den værste var Intel -42%. Karakteristisk for året: Pharma vinder, Tech taber. Lidt mere om Merck: En rimelig bred portefølje af produkter. Selv om de to største står for halvdelen af omsætningen: Keytruda er et middel, der hjælper immunforsvaret med at bekæmpe kræft (Jeg kan ikke forstå, hvad det er. Men det må være godt, for de tjener styrtende på det). Gardasil er en vaccine mod HPV. (Der er fremtid i vacciner.) Guidance for 2022 er EPS ca. 5,7. Ved kurs 111 er PE 19,5. Lidt mere om Intel: Den store gamle inden for chips. Allerede for et år siden var den talt godt ned. Det kom den også. Q3 omsætningen var 20% nede YoY. Overskuddet nærmer sig 0. PE bliver derefter. Der tales ihærdigt om cost reductions i kvartalsmeddelelsen. Og der bør være en del at hente ved nedskæringer i en gammel organisation. Kunne jeg have forudset dette? Næh. Jeg havde i hvert ikke fald tænkt, at det ville gå så godt for Merck. Strategien bygger på, at nogle i Pharma vil klare sig godt på langt sigt. Og at hverken jeg eller Mr. Market kan forudse hvilke. Intel, tjah. For knap tre år siden solgte jeg nogle Intel til kurs 58, nu er den 26. Det var ikke den heldigste satsning at beholde resten. Først blev den talt ned. Og så blev regnskabstallene dårlige. To gode grunde til, at kursen skulle ned. Skal der ændres? Ikke lige nu. Merck skal mulighed for at løbe videre. Intel skal have mulighed for en turnaround.
  • Vestas: God årsafslutning kan give godt aktieafsæt i 2023

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Vestas har over de seneste uger støt leveret en del ordrer, som gør det realistisk, at årets samlede annoncerede ordreindtag kan ende tæt på 11 GW. Giver en evt. god årsafslutning mht. ordrer et godt aktieafsæt til 2023? Indtil videre har Vestas annonceret 2844 MW i 4. kvartal Det bringer årets samlede annoncerede ordrer til 9840 MW Hertil kommer ordrer som ikke er blevet offentliggjort. Den samlede ordreindgang vil ikke gå over i historien som fremragende for Vestas, men det bliver bedre end hvad det tegnede til for blot nogle få måneder siden. Ikke mindst på "værdi", hvor stigende priser må formodes at have haft en effekt på kundernes ordrevillighed, men samtidig også på den indtjeningsmæssige værdi af ordrerne Vestas har i 2022 leveret 3 nedjusteringer, men alligevel kommer aktien fornuftigt ud af året med et afkast, som er langt bedre end det danske markedsafkast, som det fremgår af figur 1 Det skyldes en kombination af flere faktorer. De seneste kvartaler har Vestas løbende annonceret, at ordreindgangen er sket til stigende priser. Noget som har kunne ses i ordreværdien, men som Vestas også har italesat Vestas har endnu ikke sat sin 15 MW i serieproduktion, men Vestas er blevet den foretrukne leverandør til bl.a. et stort projekt i Sydkorea på 1,3 GW baseret på flydende fundamenter og med udgangspunkt i 15 MW møllen. Hvis projektet bliver til en virkelig ordre, vil det formentlig blive i 2024. Vestas er godt på vej på havvind. Flere ordrer til højere priser og forventninger om i 1. halvdel af 2022 var lavpunktet. Dels med lav ordreindgang, dels med lave profitabilitet og dels fordi det formentlig markerer afslutningen på ordrer uden et positivt EBIT bidrag. Omkostningsmæssigt er der grund til at glæde sig over faldende råvarepriser og billigere logistikomkostninger. Ordreslutspurt kan give godt aktieafsæt i 2023 2022 bliver et dårligt år økonomisk for Vestas. Flere nedjusteringer pynter ikke, og der er langt fra den seneste forventning om en EBIT margin på minus 5 % til 2025 planen om +10 % EBIT. Alligevel har Vestas takket være en fremragende aktieslutspurt udsigt til ikke kun at udvikle sig langt bedre end det danske OMX C25 indeks, men også at slutte året med en aktiestigning absolut set. Hvis der på årets sidste dage vil komme ordrer på tæt på 1 GW, vil den samlede annoncerede ordreindgang slutte tæt på 11 GW. Det kan være et godt udgangspunkt for aktien i 2023; også selv om den seneste aktieoptur er sket på "indtjeningsmæssig efterbevilling". Figur 1: Kursudvikling, Vestas vs OMX C25, 2022 Kilde: Nordnet [image: 109072_image001.png]
  • Retail i USA

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    For et par uger siden kommenterede Helge og/eller Per paa retail i USA. Jeg kommenterede ikke selv paa indlaegget, fordi jeg ikke havde tallene paa det tidspunkt. Her sammenligneligt salg i seneste kvartal: $WMT +3,0% Feb-Apr https://corporate.walmart.com/newsroom/2022/05/17/walmart-releases-q1-fy23-earnings $COST +10,8% ~Feb-Apr (eksklusiv benzin-salg) https://investor.costco.com/news-releases/news-release-details/costco-wholesale-corporation-reports-third-quarter-and-year-22 $TGT +3,3% Feb-Apr https://investors.target.com/news-releases/news-release-details/target-corporation-reports-first-quarter-earnings-1 $DG -0,1% Feb-Apr https://newscenter.dollargeneral.com/news/investor-relations/dollar-general-corporation-reports-first-quarter-2022-results.htm $DLTR +4,4% Feb-Apr https://www.dollartreeinfo.com/news-releases/news-release-details/dollar-tree-inc-reports-results-first-quarter-fiscal-2022 $TJX +0,0% Feb-Apr (USA) https://investor.tjx.com/news-releases/news-release-details/tjx-companies-inc-reports-q1-fy23-results-marmaxx-comp-store $ROST -7,0% Feb-Apr https://investors.rossstores.com/news-releases/news-release-details/ross-stores-reports-first-quarter-earnings-0 $HIBB -18,9% Feb-Apr https://investors.hibbett.com/websites/hibbett/English/2120/news-detail.html?airportNewsID=14e2b69b-877f-45df-bac9-d1b998ed81b3 $HD +2,2% Feb-Apr https://corporate.homedepot.com/newsroom/news-release-home-depot-announces-first-quarter-2022-results $LOW -4,0% Feb-Apr https://corporate.lowes.com/newsroom/press-releases/lowes-reports-first-quarter-2022-sales-and-earnings-results-05-18-22 $ULTA +18,0% Feb-Apr https://www.ulta.com/investor/news-events/press-releases/detail/151/ulta-beauty-announces-record-first-quarter-fiscal-2022 $AAP +0,6% ~Feb-Apr https://ir.advanceautoparts.com/investors/news-and-events/press-releases/press-release-details/2022/Advance-Auto-Parts-Reports-First-Quarter-2022-Results/default.aspx $ORLY +4,8% Jan-Mar https://www.globenewswire.com/en/news-release/2022/04/27/2430740/10672/en/O-Reilly-Automotive-Inc-Reports-First-Quarter-2022-Results.html $WBA +14,7% Dec-Feb (USA) https://www.walgreensbootsalliance.com/news-media/press-releases/2022/walgreens-boots-alliance-reports-fiscal-2022-second-quarter-results $ETSY +5,2% Jan-Mar https://investors.etsy.com/press-releases/press-release-details/2022/Etsy-Inc.-Reports-First-Quarter-2022-Results/default.aspx $EBAY -5% Jan-Mar https://www.ebayinc.com/stories/news/ebay-inc-reports-better-than-expected-first-quarter-2022-results/ $SPG https://investors.simon.com/news-releases/news-release-details/simon-property-group-reports-first-quarter-2022-results-and Jeg ejer selv en del af ovenstaaende navne; bl.a. Costco og Ulta Beauty, der er mine to favoritter. Amazon snakkede vi om her: https://proinvestor.com/boards/103199/ Flere tal til noerderne her: https://www.midgardfinance.com/10q10k/sp500.htm Bemaerk, at figuren for Ross Stores ikke er opdateret endnu. En af de naermeste dage burde der vaere opdaterede figurer her: https://www.midgardfinance.com/10q10k/R/ROST/ [image: 103923_WBA_IncomeStatement.png] [image: 103923_SPG_IncomeStatement.png] [image: 103923_HD_IncomeStatement.png] [image: 103923_LOW_IncomeStatement.png] [image: 103923_DG_IncomeStatement.png] [image: 103923_ROST_IncomeStatement.png] [image: 103923_TJX_IncomeStatement.png] [image: 103923_DLTR_IncomeStatement.png] [image: 103923_COST_IncomeStatement.png] [image: 103923_WMT_IncomeStatement.png] [image: 103923_AAP_IncomeStatement.png] [image: 103923_ETSY_IncomeStatement.png] [image: 103923_TGT_IncomeStatement.png] [image: 103923_HIBB_IncomeStatement.png] [image: 103923_ULTA_IncomeStatement.png] [image: 103923_EBAY_IncomeStatement.png] [image: 103923_ORLY_IncomeStatement.png]
  • Matas

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Godt nytår til alle. Inden det hele bliver alt for pessemistisk, se engang på Matas. Ved godt de ikke vækster så meget som under corona, men mon ikke de klarer den. Lav p/e lav kurs og momentum bygges op. Det er ingen købsanbefaling, men mit depot er næsten fyldt igen. Synes også det ligner comeback til fls. Dem har jeg også masser af, både dyre og billige. Det hele skal lagres nogle år, så får de fylde.
  • Tesla: Ny nedtur, nye grunde og nye bekymringer

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nyt stort kursfald i Tesla. Nu kan der være økonomiske usikkerheder oveni "alt det andet" Tesla faldt med 8,88 % i går Det bragte årets samlede kursnedgang til 64,42 % En overgang var gårsdagens kursfald på mere end 10 %, som det fremgår af nedenstående figur 1 Hver dage synes at bringe nye bekymringer Blandt gårsdagens var økonomisk, at analytikere nu begynder at blive lidt nervøse for den kortsigtede økonomiske udvikling og nøgletal Nedlukningerne i Kina kan have betydet færre leverancer i Q4 Samtidig er nyheden om at der bliver givet større rabatter (7500 USD) for leverancer i Q4 i USA måske et udtryk for at der er solgt færre biler end forventet Vi nærmer os ultimo måned, kvartalet og året og der kan være tale om "porteføljerengøring" og salg af aktier, som er faldet meget. Derudover er Tesla ikke den eneste elbilsaktie, som falder. Handelsvolumen var lidt over 2 gange det gennemsnitlige. Der er altså ikke tale om aktien bevæger sig meget under lille omsætning. Tværtimod. Salgsinteressen er bredt funderet Tesla offentliggør umiddelbart efter kvartalsafslutning antal leverede biler. Investorerne får altså formentlig allerede nytårsdag den 1/1 tal for hvorvidt Tesla er kommet i mål med sine forventninger Investorerne forsøger samtidig at afkode om kursudviklingen giver anledning til at frygte yderligere kortsigtede kursfald Udfordring: For mange udfordringer Tesla investorernes udfordring er aktuelt er der ganske enkelt er for mange grunde til at sælge aktien. Nu handler det ikke kun om Elon Musk, Twitter og andre forhold. Nu kan svagere afsætningstal måske forlænge nedturen. Ingen kender dagens før Elon Musk har sendt dagens sidste tweet. Om lidt mere end 1 uges ved vi om der var grund til bekymring over leverancerne i Kina og de større rabatter i USA. Figur 1: Kursudvikling, Tesla 22/12 2022 Kilde: Nordnet [image: 108905_image001_38_.png]
  • 2023 kurstrigger i Zealand Pharma

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg er lang i Zealand Pharma for øjeblikket. Der er særligt to pipeline-projekter, som gør at jeg har den aktie for øjeblikket men de øvrige projekter er absolut også med til at sikre at dette er en biotech investering, hvor jeg mener at en del riskiko, som er taget ud. Her lidt om de to projekter, som jeg mener er meget vigtige for 2023 Short Bowel Syndrom (korttarmssyndrom) - Glepaglutide Først et lille citat fra AKTIEINFO.net seneste analyse af Zealand Pharma (18-11-2022): "Glepaglutide er en langtidsvirkende GLP-2 analog i flydende form klar-til-brug til behandling af korttarmssyndrom, der er en permanent og livstruende sygdom, hvor de berørte personer har vanskeligt ved at optage næringsstoffer og væske i tarmene. Op mod 40.000 personer i USA og Europa skønnes ramt af sygdommen. De hårdest berørte personer kræver omfattende daglig og livslang medicinsk behandling." Der er kommet data far det første kliniske forsøg, EASE-SBS 1 og det var meget positive. Det gav også aktien et løft tidligere i år. Nu venter jeg så på data fra EASE-SBS 2 indenfor nærmeste fremtid og interim data EAS-SBS 3 i Q1 2023. Disse data-sæt skal gerne danne grundlag for indgåelse af partneraftale for glepaglutid i løbet af 2023. Bemærk at EASE-SBS 2 resultaterne egentlig er forventet inden nytår her i 2022. Det kan bliver en krustrigger i de kommende dage. Omvendt så mener jeg også at lock-up perioden på de nye aktier udløber i starten af Januar 2023 og dette kan give anldening til at nogle større investorer sælger for at få den gevindst som ligger ovenpå det sidste kvartals stigning. Her er derfor noget at følge nøje i de kommende par uger. Boehringer Ingelheim - (BI 456906) Boehringer Ingelheim har et klinisk udviklingsprogram for GLP1/GLU dual agonisten med det specifikke udviklingsnavn "BI 456906", som er på license fra Zealand Pharma. Programmet ser på GLP1/GLU dual agonisten med én gang ugentlig dosering i tre sideløbende forsøg med hver sin indikation. Boehringer Ingelheim ser på følgende indikationer: type 2 diabetes, fedme og fedtlever (NASH). Fase 2 forsøg mod type 2 diabetes blev afsluttet i Q4 sidste år, og foreløbige data kom i september. Hovedresultaterne er positive og blev opsumeret i Zealand Pharma's meddelse fra 21. september 2022: • BI 456906 sænkede effektivt HbA1c op til -1,88 % i uge 16 hos patienter med type 2-diabetes i det kliniske fase 2-studie. • Præklinisk farmakologi af BI 456906 understøtter igangværende fase 2 studier i fedme eller ikke-alkoholisk steatohepatitis. For det kliniske forsøg i fedme forventes fase 2 data i løbet af 2023. For det kliniske forsøg med fedtlever (NASH) forventes fase 2 data i løbet af Ultimo 2023/primo 2024. Forsøget er angivet til at være afsluttet d. 7. december 2023 men herefter skal der laves studierapport og der skal eventuelt diskuteres videre udvikling med FDA. Projektet med fedtlever (NASH-projektet) har nemlig opnået "Fast Track Designation" hos FDA i USA. I princippet kan forsøg på de tre indikationer gennenmføres i et seperat forløb men der kan også være en pointe i at se på type 2 diabetes og fedme i et og samme forsøg men fordelt på flere arme i forsøget. Men i det øjeblik at Boehringer Ingelheim annoncere at de går i fase tre er jeg meget sikker på at det udløser en større milepælsindtægt til Zealand Pharma baseret på den samarbejdesafatle som ligger med Boehringer Ingelheim. Jeg har dog også det klare indtryk at uanset at der er tre indikationer i spil så bliver der kun tale om en betaling for start af fase 3 forsøg. Til gengæld er den potentiale øknomiske gevindst ved royalty betaling fra 2-3 produkter med hver sin indikation i dette markedssegment meget positiv for fremtiden. Jeg er sikker på, at hvis fase 3 bliver igangssat bliver dette vurderet positivt hos en række aktie-analytiker. Der er dog også andre kurstrigger i 2023 end de to store ovenfor nævnte. Der er eventuel indsendelse af lægemiddel-ansøgning til FDA for dasiglucagon mod CHI i første halvdel af 2023. Endeligt er det også muligt at der kan komme andre partneraftaler for projekter i pipelinen. I tilleg regner jeg også med at de kommer med yderligere information om amylin-analogen "ZP8396" (Se tidligere indlæg). Jeg mener samlet at Zealand Pharma har et utroligt interessant potentiale for 2023 og ultimativt skal man ikke udelukket at Zealand Pharma kan ende med at blive opkøbt i 2023 eller at en af de større modne pipeline projekter bliver solgt fra. Med emission tidligere i år er- der også sikret funding til at kunne klare sig et godt stykke ud i fremtiden, hvis der blot i tillæg kan komme lidt milepælsbetalinger. Men jeg høre gjerne bud på fra andre som er mere pesimitiske end jeg. Jeg har tjent gode penge på Zealand Pharma frem til nu men jeg har haft andre aktier, hvor jeg tabte på grund fart-blindhed. Jeg høre derfor gjerne både positive og negative betragtninger fra andre.
  • Ascelia Pharma - SPAKRLE studie færdigrekutteret om 50 dage?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Tilgangen af 7 nye patienter siden 6 dec. i Ascelia Pharmas SPARKLE studie gør at studiet ser ud til at være færdigrekutteret om ca. 50 dage eller i feb/marts som guidet. https://www.borskollen.se/pressmeddelanden/65-patienter-har-slutfort-sparkle-studien?fbclid=IwAR2tB-JSLhm8k7deU4vM5ykyJ-68kjycU8kB0M0fTR1FwMVQ2ztHsDkhxmI
  • Bitcoin nedtur:fra 47111 USD januar til 16884 USD December

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    W
    En lang nedtur for Bitcoin i 2022, med en masse skandaler bla. Sam bankman-Frieds tvivlsomme drift af FTX https://bitcoinsaints.blogspot.com/2022/04/history-of-bitcoin-2022.html