Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Solartag

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    8
    Kan se i JP erhverv i dag, at Solartag har oplevet en 10-dobling i salget og nu også stiler efter Skandinavien og Europa. Der bliver skudt 12 mill i firmaet for en andel på 10 pct. Jf direktøren nærmer omsætningen sig "et 3 cifret million beløb". Jf. Artiklen leverer de en løsning identisk med "vores"/Ennogies.
  • Norge - Eksperternes tips

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Eksperternes tip i Finansavisen af aktier, som er værd at se nærmere på nu: Sebastian Baartvedt, aktiemægler, Pareto Securities: Hafnia, Mowi, Transocean og Chesapeake Energy. Janne Kvernland, forvalter Alfred Berg: Europris, Wallenius Wilhelmsen og Protector. Philippe Sissener, forvalter Sissener AS: Essity, Europris og Storebrand. Mads Johannesen, investeringsøkonom Nordnet: Equinor, Frontline og Sparebanken Midt Norge. Privatinvestor Haakon Sæter: Cyviz, Next og Gentian. Aktietrader og medlem af panelet i AksjeSladder Svend Egil Larsen: Salmones Camanchaca, Q-Free og NRC Group.
  • Hvilke aktier er i liga med Novo Nordisk?

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Tænker mht kvalitet og forrentning/afkast. Måske DSV, Coloplast, Microsoft, Apple og Alphabet. Hvilke mener I der kan måle sig med Novo?
  • Zealand Pharma går stille med døren igen - Status ZP8396

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    I AKTIEINFO.net seneste analyse af Zealand Pharma (18-11-2022) omtales det at Zealand Pharma højest sandsynlig vil igangsætte fase 1b forsøg med amylin-analogen "ZP8396" mod fedme inden udgang af 2022. Zealand Pharma oplyser følgende om ZP8396 på selskabets website: "ZP8396 is undergoing clinical testing for the treatment of obesity. For more information, see clinicaltrials.gov (identifier: NCT05096598)" Jeg kan dog i clinicaltrial.gov identificere to aktive studier. Det som Zealand Pharma har oplyst om er følgende: ClinicalTrials.gov Identifier: NCT05096598 " A First-in-human Study Looking at the Safety of ZP8396 and How it Works in the Body of Healthy Trial Participants", hvilket er angivet med studiestart October 19, 2021 og med afslutning af studie January 2023. I tillæg kan jeg dog også finde følgende studie: ClinicalTrials.gov Identifier: NCT05613387 " A Research Study Looking at the Safety of Multiple Doses of ZP8396 and How it Works in the Body of Healthy Participants" ", hvilket er angivet med studiestart 7 November, 2022 og med afslutning af studie juli 2023. Jeg har ikke noteret mig at Zealand Pharma har oplyst om start af NCT05613387 tidligere. De har i seneste virksomhedspræsentation omtalt "Phase 1a SAD trial" som må være NCT05613387 men de oplyser videre "Phase 1b MAD trial: Initiation expected in 2022". Jeg antager at 1b MAD trial er NCT05613387. Det her teraputiske område har store interesse i lægemiddelindutrien for øjeblikket og jeg mener derfor at det yderste interesant, hvis ZP kan lykkedes med at få denne amylin analog igjennem først nåleøje. Dette kan der komme en interssant partneraftale ud af.
  • Langsigtet investering i aktier er stærkt faldende

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Gennemsnitstiden som en US aktie er holdt siden 1940érne: Kilde: @Qcompounding Tryk på billedet for at gør det større. [image: 108961_fullsizeoutput_1dd1.jpeg]
  • Kæmperegning til skolelærer for kryptohandel

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    U
    "Skat står klar med kæmperegning til lærer, der har tabt alt på krypto. Kurserne på kryptovaluta suser op og ned, og det giver kryptospekulanter muligheder for at tjene hurtige formuer. Og for at tabe formuen lige så hurtigt. Begge dele har skolelærer Rune Christiansen prøvet, og oveni har han fået en gigantisk skatteregning for sine kryptohandler, skriver Børsen. Rune Christiansen begyndte at handle med kryptovaluta for fem år siden, og det gik godt. Rigtig godt, for på kort tid firdoblede han opsparingen til over to millioner kroner. Kort efter var det meste væk efter store kursfald, men kravet fra Skat forsvinder ikke med tabet. Handel med kryptovaluta er asymmetrisk beskattet, så beskatning af gevinst er højere end fradrag for tab. Indtægten beskattes som personlig indkomst, hvor satsen kan nå op på 53 procent, mens tab udløser et fradrag på 26 procent. Den forskel er for Rune Christiansen summet op i en skattegæld på 2,8 millioner kroner, som han ikke kan betale, og nu løber der oveni renter på en kvart million kroner årligt". https://www.berlingske.dk/business/business-overblik-skat-klar-med-kaemperegning-til-laerer-der-tabte-alt
  • Julestemning i porteføljen

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Der skal lyde en julehilsen til alle trofaste debatører i dette dejlige forum. Det har været et spændende og til tider nervepirrende år på aktiemarkedet, selv for de mere erfarne investorer. Obligationerne, som vi næsten havde glemt, er blevet støvet af og udgør igen et stabiliserende element i mange porteføljer. Min egen portefølje har haft glæde af den fastlagte strategi med overvægt af value-aktier og fravalg af aktier højt prissat på fremtidig indtjening. Samlet afkast på 18 procent luner gevaldigt under juletræet, men arbejdsindsatsen har også været noget større end sædvanligt. Noget så kedeligt som tankaktier og bankaktier har givet pæne positive afkast. Vestas er jo ikke ligefrem value, men som sving-aktie har den jo været lækker at arbejde med. Skuffelser har der naturligvis også været, men dem kan man jo bruge til at minde sig selv om, at man stadig ikke er færdigudlært som investor. Det som har skuffet i år, som eksempelvis danske Demant bliver en af dem, som jeg tror på i det kommende år, og den er jo på ingen måde højt prissat længere. Så her er tanket op til øverste læstemærke. Jeg håber, at du får et godt investeringsår i 2023.
  • Bør man altid udnytte 27% skatten

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    K
    har ikke solgt noget endnu. Egentlig fordi jeg ikke har noget jeg vil af med. Men bør man ikke hvert år udnytte at man kan tjene nogle kr. til kun 27% beskatning x 2 når man nu er gift? Man kan vel bare købe aktien igen?
  • NOVO - Slankemiddel stormer frem i Danmark

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Medicin, der oprindeligt var tiltænkt diabetespatienter, er på kort tid blevet et populært slankemiddel. Ekspert kalder det et paradigmeskift. En lille indsprøjtning i maveskindet hver femte dag har haft en kæmpe betydning for 27-årige Marie Kaus. De jævnlige stik har nemlig betydet, at hun på to år har tabt 40 kilo og er gået fra at veje 111 kilo til at veje 71 kilo". https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-12-26-slankemiddel-stormer-frem-i-danmark-27-aarig-tabte-40-kilo-paa-under-to-aar?cid=_soco%3Atw%3A4%3Anews%3A%3A%3A
  • Ascelia Pharma

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    https://ugebrev.dk/life-science/retfaerdigt-kursfald-paa-mere-end-40-til-ascelia-pharma/
  • Investeringsbankernes spådomme for 2022 og 2023

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Sakset fra Xtrainvestor: "Mens S&P500-indeksen i går sluttet på 3878 så kan det være interessant å minne om investeringsbankenes tips ved inngangen til 2022 om nivå ved utgangen: Oppenheimer 5330, BMO 5300, DB 5250, CS 5200, GS 5100, JPM 5050, RBC 5050, Citi 4900, UBS 4850, Cantor 4800, Barclays 4800, Wells 4715, Bofa 4600, MS 4400. Den klart mest pessimistiske lå altså 13,5% høyere enn hvor indeksen er med få børsdager igjen av året. Tilsvarende spådommer for 2023: Deutsche Bank 4500, Oppenheimer 4400, BMO 4300, JPMorgan 4200, Jefferies 4200, Wells 4200, Evercore 4150, RBC 4100, Credit Suisse 4050, Goldman Sachs 4000, HSBC 4000, Citi 4000, BofA 4000, UBS 3900, Morgan Stanley 3900, Barclays 3725, SocGen 3650 og BNP Paribas lavest på 3400. Den høyeste tror altså på 16% oppgang fra dagens nivå mens den mest skeptiske tror på et fall på 12% i 2023".
  • Investeringsforeninger 2023

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Er der nogen, der har kendskab til nogle danske investeringsforeninger eller investeringsselskaber, der har positivt afkast i år?
  • Agat ejendomme sælger Ringsted Outlet.

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    tumultT
    Salgsprisen er 390 mill. kr. og Agats andel er 195 mill. kr. hvilket er bogført værdi. Det er ret voldsom når man tænker på at hel børsværdien af Agat med dagens kurs er 197 mill. kr. https://www.globenewswire.com/news-release/2022/12/20/2577460/0/da/Agat-Ejendomme-sælger-Ringsted-Outlet.html Hvis man forestillede sig at Agat kunne sælge alle sine ejendomme til bogført værdi skulle kursen op i knap 4 kr. mod 1,7 lige nu. Mon ikke kursen skal godt opad i morgen.
  • chemm.co

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Nu sker der nok ikke mere inden jul, selvom den rør sig lidt opad....
  • BAVA: Indgår aftale med det amerikanske forsvar

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Bavarian Nordic indgår aftale på op til USD 83 mio. med det amerikanske forsvar om videreudvikling af vaccine mod hesteencephalitvirus Aftalen har en samlet værdi af op til USD 83 mio., hvoraf størstedelen er sikret til fase 2-udviklingen af den multivalente MVA-BN WEV vaccinekandidat. Aftalen rummer desuden optioner på forberedelser til fase 3 forsøg KØBENHAVN, Danmark, 23. december 2022 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at selskabet har indgået en ny aftale med det amerikanske forsvar, United States Department of Defense (DoD), omkring videreudviklingen af vaccinekandidaten MVA-BN WEV til forebyggelse af vestlig, østlig og venezuelansk hesteencephalitvirus, som smitter via myggestik og som kan forårsage en sjælden, dødelig sygdom hos mennesker1. Der findes endnu ingen godkendte vacciner til mennesker mod virussen. Den nye aftale har en samlet værdi af op til USD 83 mio., hvoraf basisaftalen på USD 55 mio. er sikret og dækker omkostningerne til et fase 2 klinisk forsøg med MVA-BN WEV, yderligere ikke-kliniske forsøg, procesudvikling samt produktion af vacciner til klinisk forsøg. Desuden rummer aftalen til en værdi af USD 28 mio. til at understøtte forberedelser til fase 3-forsøg. Basisaftalen løber fra 2023 til og med 2026, og hovedparten af omsætningen fra aftalen vil falde i dette tidsrum. På baggrund af de nuværende forventninger vil fase 2-forsøget kunne starte i 2024. Baseret på MVA-BN-vaccineplatformens egenskaber til at beskytte mod flere trusler, rummer denne aftale mulighed for udvidelse til andre sygdomsområder af interesse. MVA-BN WEV blev oprindeligt udviklet under en aftale med DoD i 2018, som omfattede påvisning af beskyttende effektivitet i dyr samt et fase 1-forsøg i mennesker. Resultater fra dette forsøg, der blev rapporteret i juni 2020, viste, at vaccinen var veltolereret og fremkaldte immunresponser i alle dosisgrupper. Neutraliserende antistoffer mod venezuelansk hesteencephalitvirus blev observeret i alle dosisgrupper, og de højeste niveauer sås efter revaccination. Nylige data bekræfter desuden tilstedeværelsen af neutraliserende antistoffer mod vestlig og østlig hesteencephalitvirus, som sås at være vedvarende gennem hele opfølgningsperioden på seks måneder. "Vi er stolte af at fortsætte vores partnerskab med den amerikanske regering om udviklingen af en vaccine til bekæmpelse af hesteencephalitvirus, som ofte fører til alvorlige komplikationer og endda død. Ved at bruge den samme platformsteknologi, som vores mpox-vaccine også er udviklet på, udnytter vi vores kerneerfaring inden for forskning og udvikling samt vaccinefremstilling til at hjælpe med at opbygge et stærkere beredskab for USA og dets borgere, og vi ser frem til at fortsætte vores arbejde med DoD om dette vigtige program," udtaler Paul Chaplin, administrerende direktør i Bavarian Nordic. Indholdet af denne meddelelse har ingen indflydelse på selskabets regnskabsmæssige forventninger for 2022. Om MVA-BN WEV MVA-BN WEV er en multivalent vaccinekandidat, der indeholder antigener fra alle tre typer af hesteencephalitvirus: østlig, vestlig og venezuelansk. Den er baseret på Bavarian Nordics MVA-BN platformsteknologi, som også anvendes i selskabets godkendte vacciner mod kopper, mpox og ebola. Platformen anvendes desuden til udviklingen af en RSV-vaccine, der i øjeblikket undersøges i et fase 3-forsøg i ældre personer. Om hesteencephalit virus Østlig, venezuelansk og vestlig hesteencephalit virus tilhører familien alphavirus og kan overføres via myg og fugle samt enkelte pattedyr. Infektionsraterne og sygdommenes alvor varierer for de tre virusser, men fælles for dem alle er forekomsten af influenzaagtige symptomer samt risiko for hjernebetændelse og død. Alle tre virusser betragtes desuden som potentielle biologiske trusler og har tidligere været udforsket som mulige biologiske våben. De er på den amerikanske regerings liste over prioriterede sygdomsfremkaldende stoffer blandt fx kopper, miltbrand og andre dødelige sygdomme, der er omfattet af USA's gældende politik for vaccination af amerikanske tropper, der udstationeres i andre dele af verden. Der findes dog ingen godkendte vacciner til beskyttelse mod nogen varianter af hesteencephalit virus. I de senere år har USA oplevet et stigende antal tilfælde af østlig hesteencephalitvirus blandt mennesker, særligt i de sydlige og nordøstlige dele af landet, hvilket er korrelerer med et stigende antal observationer af myg, der bærer virussen i disse områder. Ifølge de amerikanske myndigheder, the U.S Centers for Disease Control and Prevention (CDC), blev der rapporteret 38 tilfælde af sygdommen i 2019 til sammenligning med et årlig gennemsnit på 7 tilfælde i de seneste 10 år. Mere end 4 ud af 10 personer dør efter at være blevet smittet. Anerkendelse af støtte (fra offentlige institutioner) Den indledende udvikling af MVA-BN WEV blev finansieret helt eller delvist af føderale midler i henhold til en Other Transaction Authority aftale med U.S. Army Contracting Command-New Jersey via the Medical CBRN Defense Consortium, nummer MCDC-17-04-001/2018-315. Aftalen om videreudvikling af MVA-BN WEV finansieres helt eller delvist i henhold til aftalenummer W911SR-23-9-0008. Om Bavarian Nordic Bavarian Nordic er et fuldt integreret vaccineselskab, der er fokuseret på udvikling, produktion og kommercialisering af livsvigtige vacciner. Vi er globalt førende inden for koppevacciner, og er mangeårig leverandør til den amerikanske regering af en ikke-replikerende koppevaccine, som er godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder, også til beskyttelse mod mpox. Vaccinen er desuden godkendt i Canada og Europa. Vores kommercielle produktportefølje består endvidere af markedsledende vacciner mod rabies og flåtbåren hjernebetændelse. Med udgangspunkt i vores virale vaccineplatform, MVA-BN, har vi udviklet en bred portefølje af produktkandidater, der sigter mod at forbedre og beskytte liv ved at frigøre immunsystemets egne kræfter. Blandt andet har vi udviklet en ebolavaccine, der er licenseret til Janssen Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson. Vi er desuden engageret i udviklingen af en næstegenerations COVID-19 vaccine. For yderligere information besøg www.bavarian-nordic.com. Udsagn om fremtiden Denne meddelelse indeholder fremadrettede udsagn, som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn omfatter udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Alle fremadrettede udsagn skal udtrykkeligt vurderes i sammenhæng med de forbehold, der er taget eller henvist til i denne erklæring. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov. Kontakt Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tlf. +45 61 77 47 43 Selskabsmeddelelse nr. 45 / 2022
  • Juleafslutning: Tip en investerings13'er for 2023

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tipskupon fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet 1 Falder USD/DKK under 6,75? - 1) Investorerne sejlede først massivt ind i den sikre USD havn, og der blev de indtil toppen blev nået i slutningen af september. Siden er USD faldet med 10 %. Normalt ville en svækket USD være lig stigende aktiekurser og faldende risikopræmie. Den nuværende svækkelse skyldes dog næppe og ikke alene det. 2 Sænker Federal Reserve renten 1 eller flere gange i 2023? 1) - Investorerne håber, at inflationen falder så hurtigt, at det giver plads til at den amerikanske centralbank Federal Reserve vil sænke sine renter igen i løbet af 2023. At dømme efter udviklingen og retorikken, er der ikke meget som tyder på det. Ting kan dog ændre sig hurtigt, og hvis afmatningen bliver markant og recessionen hård kan det hurtigt ændre sig. Stemninger/stramninger kommer og går, som vi har set det i 2023. 3 ECB renten ultimo 2023 er over 3 %? 2) - ECB er ikke færdig med at hæve renten endnu. Yderligere rentestigninger venter, men spørgsmålet er hvor restriktiv renten skal være og hvad konsekvensen bliver af, at ECB strammer pengepolitikken ind i en økonomisk afmatning? Den danske Nationalbank følger ECB, så for danske investorer og boligejere er det værd at følge godt med i udviklingen. 4 Kommer den danske inflation under 3 % i ultimo 2023 opgjort år/år? 1). De laveste frugter sidder i plukkehøjde. En halvering af prisstigningstakten fra toppen er realistisk over de kommende kvartaler. Det bliver straks en lidt større udfordring at få inflationen helt ned til 2 % niveauet. Undervejs skal "3 %" mærket passeres. Hvornår sker det? 5 1 større dansk børsnotering over 10 mia. i 2023 2). Det har været småt med større børsnoteringer de seneste år. Håber er lysegrønt, men har investorerne noget af have det grønne håb i? 6 Stiger C25 mere end 5 %? 1) De fleste er enige om at aktieudsigterne for det kommende år er dårlige. Bortset fra under de meget store kriser (finanskrise 2008/dotcom 2000) kan jeg ikke huske en tilsvarende dårlig stemning forud for det næste år. Overrasker afkastet positivt? 7 Nedjusterer AMBU igen? 2) Der er ikke plads til flere negative præciseringer. Det ved eller burde AMBU vide. Kommer der alligevel endnu en af de alt for mange nedjusteringer? 8 Kommer der et bud på GN Store Nord? 2). Nedturen i GN Store Nord har været ekstrem. Den minder lidt om nedturen under tidligere store kriser. William Demant Invest har med 10 % ejerandel købt sig til en indflydelse, som kan blokere for en eventuel overtagelse, som ikke (formentlig må man antage) tjener Demants investorernes interesser. 9 Drewrys containerindeks ultimo 2023 ligger under 1800 ? 1) Containerraterne sejler stadig baglæns om end i slutningen af året på nedsat hastighed. Kommer raterne til at falde mere end 15 % yderligere, før de når bunden? https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry 10 Får Bavarian Nordic myndighedsgodkendelse med sin Covid booster vaccine? 1) Markedspotentialet for Bavarian Nordics Covid-vaccine vil være drevet af, at den skal være bredspektret og holde længere. Her og nu salgspotentialet er mindre, men det langsigtede potentiale kan være fornuftigt. 11 Kinesiske aktier (CSI 300) stiger mere end OMX-C25, Nasdaq Composite, Sverige OMX-S30? 1/2 (helgardering - er i tvivl). Kinesiske aktier er sendt i den geopolitiske skammekrog. Forventningerne er lave, og de fleste optimister har kapituleret. Måske er de lave forventninger en god cocktail? 12 Får kryptovalutaer et stort comeback 1/2. Kryptoinvestorerne har haft et udfordrende år med skandaler og kursfald, men kryptoinvestorer tænker anderledes end traditionelle investorer i aktier og obligationer. Er der plads til et comeback? 13 Brent Crude olie ligger over 75 USD ultimo året - 1). Selv om oliepriserne er faldet markant, er de stadig, set i langsigtet perspektiv, ret højt. Ruslands salgssteder hedder nu væsentligst Kina/Indien. Udbud/efterspørgsel kommer til at være stramt, og det er svært at se hvor en forøget produktion skal komme fra. Hvis priserne skal være væsentlig lavere, skal det formentlig komme fra en svigtende efterspørgsel drevet af en kraftigere økonomisk nedgang. Mine svar: 1)Mere sandsynligt 2)mindre sandsynligt. 1/2 = helgardering
  • Har investorerne mistet lyste til at eje Tesla

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla faldt yderligere med hele 8 % i går. Det handler bl.a. om (mis)tro Årets kursnedgang har rundet 60 % Listen af årsager er lang, og der har været skrevet meget om Kina nedlukning af fabrikker, øget konkurrence fra andre elbiler, Twitterkøb og så videre Til syvende og sidst kan det koges ned og sammen til, at fascinationen af Elon Musk er aftagende, og at tro er blevet til mistro Indtjeningsudviklingen for Tesla har endnu ikke givet sig, eller i hvert fald ikke gjort det i væsentlig omfang. Næsten hele nedturen kan derfor "forklares" med stigende risikopræmie eller faldende tillid. Det næste der kan komme, bliver nu hvorvidt vi i 2023 ser at indtjeningsforventningerne falder? Det som bar aktien frem var Elon Musk som elbilspioner, hans evne til at starte selskaber og tiltrække investorer og kapital Tiltrækning af investorer, som troede på hans vækstcase var helt essentiel i vækstperioden I Iden tid skulle Elon Musk løbende hente ny kapital til Tesla Mens Tesla voksede og producerede større underskud var hans evne til at få finansieret disse underskud frem til overskudlinjen helt fundamental for Tesla I den henseende er det en god nyhed, at Tesla er blevet selvfinansierende. Den dårlige nyhed er, at investorerne nu er villige til at betale en mindre pris for en given overskudsforventning Aktien på autopilot, baglæns Aktiemarkedet handler ikke mindst om troen og tilliden til fremtiden. At en vækstaktie enten 1)vokser så meget, at den på et tidspunkt bliver profitabel, eller 2)at andre ønsker at overtage ejerskabet af væksten. Det er det som har drevet Tesla, bl.a. Nu vender investorerne Elon Musk ryggen. Det handler ikke kun om den enkelte sag, men om at cocktaileffekten af sager er blevet lidt for meget. Selv for de mest trofaste investorer. I hvert fald på kort sigt. [image: 108849_image001_37_.png]
  • Investeringsåret 2023 - bedre end ringe; ringere end godt?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det bedste man kan sige om 2022 for aktie, obligations- og porteføljeinvestorerne er formentlig, at det er godt året er gået og overstået. Hvad byder 2023 på, og hvilke temaer vil mest sandsynligt optage investorerne og være meddefinerende for om 2023 bliver den gode afkastmodsætning til det dårlige 2022? Her er nogle af de spørgsmål som investorerne og jeg gerne vil have besvaret i løbet af det næste år Flere obligationer og aktier og færre kontanter? Hvis investorerne forbliver kontant, vil det med sikkerhed betyde købekraftsudhuling. Det kan være den rigtige investeringsstrategi, hvis både aktier og obligationer falder. Spørgsmålet er dog hvor sandsynligt det er, at vi kommer til at se både yderligere aktiefald og rentestigninger og så på samme tid? Der bør være gode muligheder for en afkastrevanche for porteføljeinvestoren, som bl.a. gennemsnitligt blander 60 % aktier med 40 % obligationer. Er obligationer bedre end aktier? Ved uændret rente kan 5-10 årige obligationer for første gang i meget langt tid give et anstændigt afkast, selv om det her og nu ikke kan bevare investorens købekraft. Hvis vi de kommende 6 måneder kommer ind i en amerikansk recession, er indtjeningsforventningerne næppe fuldt ud forberedte på det. Det vil på den ene side kunne invertere (korte renter højere end lange renter) rentekurven endnu mere til gavn for obligationsafkastet. Samtidig vil lavere renter på kort sigt ikke helt kunne afbøde effekterne af lavere indtjeningsforventninger med udsigt til negative revisioner og lavere prisfastsættelse. Det taler for at obligationer i 2023 kan være et godt og måske bedre investeringsalternativ end aktier risikojusteret. USD crash? Investorerne sejlede i 2022 ind i den sikre USD havn, som outperformede det meste. Både hvad angår andre valutaer og andre aktivtyper generelt. Den styrkede USD handlede ikke kun om 1)risiko og 2)når alt kommer til alt er USD et sikkert sted at være, men også om udsigterne til at være investeret, hvor den mest aktivistiske centralbank styrer pengepolitikken. Selv om rentetoppen måske ikke er nået med hensyn til FED Funds, er markedsrenterne (10 årige USA statsrenter) faldet markant, og rentekurven stærkt inverteret. Det har trukket USD ned den seneste måned. Hvis vi kommer ind i en recession, kan markedsrenterne falde yderligere og rentekurven blive endnu mere og nærmest absurd inverteret i 2 vs 10 årige statsobligationer. På kort sigt kan USD holde værdien på grund af usikkerhed, men hen over året vil investorerne sikkert indstille sig på tiden efter inflationsbekæmpelsen. Det får næppe USD til at crashe, men det er værd at bemærke, at USD er svækket "i det stille" med 10 % siden toppen. Ting kan gå hurtigt. Comeback til udbombede aktier? Listen af selskaber, som er vågnet op til en ny investeringsvirkelighed er lang. Høj prisfastsættelse, privatforbrugsaktier ikke mindst inden for cyklisk forbrug, vækst- og IT selskaber, rentefølsomme selskaber med høj gæld og sædvanen tro biotekselskaber, som rammes af en stigende risikopræmie under nedture, har mærket et helt forandret investeringsklima i 2022. Hvis der skal være et godt comeback til dem, kræver det formentlig 1)Selskabsspecifikt positive nyheder, 2)at vi får et meget brat fald i inflationen og 3)får en god fornemmelse for om økonomierne bliver underafkølet, og hvor markant den bliver. Ting tager tid og måske bliver det mest et tema med comeback til kursmæssigt udbombede selskaber i løbet af året, snarere end i starten af 2023. Kort sagt kræver det en noget lavere risikopræmie. Hvor står danske aktier? De danske aktier har fået et vist comeback efter september måneds hårde nedtur, men for de fleste investorer, som ikke ejer bl.a. Novo Nordisk, Genmab og udvalgte bankaktier, vil det comeback næsten ikke kunne mærkes. Udsigterne for danske aktier i 2023 er fornuftige på 2 måder. For det første er prisfastsættelsen blevet mere attraktiv for en lang række selskaber efter meget store kursfald. For det andet har vi en række life science selskaber, som burde have en vis kursrobusthed, hvis/når økonomierne vækstmæssigt løber baglæns med den konsekvens, det har for indtjeningsudviklingen/prisfastsættelsen. Her burde life science selskaber have en mindre/moderat indtjeningsrisiko. Overrasker kinesiske aktier positivt? Globale investorer har vendt de kinesiske aktier ryggen. Geopolitiske højspændinger om Hong Kong/Taiwan og Kinas nøl med klart at fordømme Rusland er investeringsproblematisk. Samtidig har den lokale vækst været faldende, og der har alt i alt været for mange interne og eksterne forhindringer og for få gode argumenter til at købe made in China. Året slutter ikke på årets laveste niveauer, men har igen været skuffende. Er forventningerne presset tilpas langt ned, at den sidste udenlandske Kina investeringsoptimist har fravalgt aktierne, kan det måske være her; stik imod de fleste odds, at der kan komme en positiv overraskelse? Er det nye normale tilbage til det "gamle" - value over vækst? Det har været god latin de sidste mange år, at vækstaktier afkastmæssigt har udmanøvreret valueaktierne, hvor stabil indtjening, moderat prisfastsættelse og årlige udbyttebetalinger er blandt attraktionerne. Det blev anderledes i 2022. Vækstaktierne blev udfordret af value. Kommer der mere af det i 2023? Det kan meget vel ske. I hvert fald i første del af 2023. Et år i flere tempi ? Prognosemæssigt er der gode argumenter for at 2023 kan blive et år i flere tempi, og afkastet kan blive lidt "back-end loaded". Det er et fagudtryk som internationalt bliver brugt om selskabers udvikling, hvor det at indfri nogle forventninger kræver, at tingene går godt og rigtigt i en kort periode; ofte i slutningen af et år. Det giver en presset situation, fordi man skal nå meget og indhente meget på kort tid, og det ofte sker i en periode og i et år, hvor tingene ikke har artet sig, som man kunne ønske. Det øger risikoen. Starten af 2023 kunne let være problematisk for så at blive investeringsbedre over tid. Udfordringen er at hvis man får startet dårligt, kan det være svært at indhente, fordi meget skal nås på kort tid. I den modsatte retning trækker, at ting går meget hurtigt på de finansielle markeder. Langt hurtigere end i den virkelige verden fordi økonomien bliver tilsat risikokrydderiet "0/1" Hvor(når) er FED tilfredse med inflationen? Alle - inklusive centralbankerne ønsker sig at 1)inflationen kommer ned, 2)gerne hurtigt og så 3)bliver der på det nye og lavere niveau. Det er hele 3 ting på en gang og er et juleønske, som er svært at opfylde. En halvering af prisstigningstakten fra toppen lyder af meget, men er reelt den lavest hængende inflationsfrugt, og det er meget sandsynligt, at vi kan nå det i løbet af de kommende måneder, med det som vi ved nu. Det bliver meget og mere udfordrende, at nå ned til et niveau, som centralbankerne er komfortable med - 2 % mærket. Opgaven er ikke kun at nå derned, men også at få forankret det langsigtet. Det kræver en vækstmæssig restriktiv pengepolitik i en vis periode og "kapitulation" i udvalgte sektorer. Ting tager tid. Centralbankerne opdagede inflationen alt for sent, og det er meget problematisk; Centralbankerne har med rette fået på puklen for det. Inflationsbekæmpelsen kan vare længere end investorerne er komfortable med og har tålmodighed til. På den anden side er 3 ud af 4 af de primære inflationsfaktorer (for lempelig pengepolitik, for lempelig finanspolitik, meget høje energipriser og ditto høj kapacitetsudnyttelse og fuld beskæftigelse med pres på inputfaktorer), på vej til "normalisering" eller mindre unormale tider. Renten topper, men bliver den deroppe? Rentekurven er inverteret og de højeste renter er i den korte ende af rentestrukturen. Den negative vinkel af den udvikling er, at det er et tegn på stor risiko for en økonomisk underafkøling. Den positive vinkel er, at den inverterede rentekurve formentlgi har forhindret et endnu større aktiefald. For investorerne er den helt korte rente lidt mindre afgørende end den/de længere markedsrenter, som siger noget om forventningerne. Om den amerikanske rentetop er lidt over eller lige under 5 % betyder lidt mindre. Afgørende er om de længerevarende renter indpriser tiden efter inflationssejren og ikke mindst hvor længe de korte bliver "oppe". Det kan tage længere tid end investorerne er komfortable med. Grønt comeback eller resignation? De grønne aktier har haft det svært efter deres fantomagtige opstigning i 2020 under Covid-19, men der har dog været tale om et vist comeback for en række selskaber. Mindre selskaber som steg for meget i 2020 er blevet kursmæssigt "kaldt tilbage", og har hentet frisk kapital på meget lavere kurser, og udvandet investorerne. Den brede "IShares Clean Energy" er nok faldet fra årets toppunkt, men har alligevel givet et positivt afkast i 2022. 2023 burde være starten på en massiv investeringsrunde i grøn omstilling. Måske kan det give plads til et grønt aktie comeback? Rusland/Ukraine - Ruslands aggression mod Ukraine har været et trist gensyn med fortiden, og her ultimo året er situationen fortsat helt uafklaret uden udsigt til nogen god og fredelig løsning. En krig kan ikke vare for evigt, og en fred kan ikke planlægges "til at komme om 14 dage". Den kommer, når parterne eller en af dem er klar til det. En fred kan blive en game changer for risikopræmien; i hvert fald kortsigtet. Rusland er dog nok uanset sortstemplet af det vestlige samfund mange år fremad uanset. år af amerikansk præsidentperiode giver normalt gode afkast. Når verdens økonomisk mest magtfulde person, den amerikanske præsident, går ind i det 3. år af en præsidentperiode, starter forberedelsen til at blive genvalgt. Det er i 2023. Det er normalt forbundet med at være det bedste af de 4 år for investorerne. Præsidenten skal gøre så meget som muligt for at vælgerne kan se, at vedkommende har gjort en så god forskel, at genvalg til ham/hende eller deres parti er mest sandsynligt. Det argument trækker afkastforventningerne for aktier op. Er indtjeningsforventningerne for høje? Vi er på vej i en økonomisk afmatning. Vi ved ikke om USA, som er verdens vigtigste økonomi, kommer i recession og hvor meget/hvor lidt? Uanset er det meget sandsynligt, at indtjeningsforventningerne er for høje. Det giver pres på estimater og multiple og tilsammen kan det give en negativ cocktail. Risikoen for at forventninger er for høje er helt reel. Inflation, renter, recession afgør 2023 Hvis aktierne skal have et godt comeback i 2023, vil det næppe ske uden at en eller flere af disse faktorer falder på plads: Inflation kommer hurtigt ned og under kontrol En økonomisk underafkøling med recession i USA/Europa bliver moderat og varer kort Centralbanker vil begynde at sænke renterne i 2. halvdel af 2023. Det virker her og nu mindre realistisk, men det er vigtigt at huske på, at ting hurtigt kan udvikle sig.
  • Investeringspodcasten: Porteføljerengøring

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    2022 har været et hårdt år for de fleste investorer, så nu er det måske tid til en porteføljerengøring. Det har blandt andet været et hårdt år for Tesla, Amazon, Meta og Netflix - er der fuld storm på tech-havet? Og hvad med 2023? Hvad taler for og imod 2023 som et år, der kan give revanche? Lyt til det hele - og mere til - i afsnit 149 af Investeringspodcasten. 00:00 - 00:57: Intro 00:57 - 07:45: Porteføljerengøring 07:45 - 08:53: Tesla, Amazon, Meta, Netflix - er der fuld storm på tech-havet? 08:53 - 17:54: Hvad taler imod 2023 som revanche? 17:54 - 22:23: Hvad taler for 2023 som revanche? 22:23 -29:00: 5 hurtige til 2023 https://www.youtube.com/watch?v=_OmYHuS74iU
  • Twitters "turnaround" får stadig Teslaen til at køre baglæns

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Investorerne frygter, at Elon Musk's køb af Twitter bliver ved med at forfølge Tesla aktiekurs yderligere nedad. Frygten er desværre kortsigtet velbegrundet af begivenheder, men der er også mulighed for at faldhøjden kan være begrænset. Teslas aktiekurs faldt fredag med yderligere 4 % Det bragte det samlede kursfald i år til 57 % Aktien er faldet meget, men kursværdien er med 474 mia. USD stadig høj og væsentlig over eksempelvis det danske årlige bruttonationalprodukt For de investorer, som har ejet aktien i 3 år der stadig tæt på en 5 dobling at glæde sig over; trods alt, som det fremgår af figur 2. 3 primære årsager til at Tesla aktien kører baglæns 1)Den udefrakommende: 2022 bliver et dårligt aktieår og aktierne er generelt faldet. Samtidig er vækstaktier og dem med den højeste prisfastsættelse nogle af dem som er faldet mest på grund af ikke mindst stigende renter. 2)Prisfastsættelsen af Tesla har været meget høj og for mange investorer er Elon Musk så stort et forbillede, at de fokuserer mindre på nøgletal, og mere på hvad Elon Musk kan udrette. Det fik aktierne til at gå kursamok til og med slutningen af 2021. 3)Købet af Twitter har på det seneste været en store hurdle og primære årsag til at aktien er faldet. Elon Musk har ad flere omgange solgt ud af sine Tesla aktier for at have tilstrækkelig med kapital til 1)at understøtte Twitters turnaround, som kommer til at blive meget bekostelig. 2)Elon Musk er formentlig klar over, at den del af finansieringen, som var gældsfinansieret, bliver meget dyr og der kan være medfølgende betingelser, som enten giver højere rente, hvis økonomien udvikler sig dårligt og eller fastsætter betingelser for, at der kan blive behov for at skyde yderligere egenkapital ind i virksomheden. Det er ikke mindst Elon Musk's salg af aktier og frygten for yderligere behov for kapitalfremskaffelse til Twitter, som har fået aktien til at falde. På de seneste kortvarige opture, har Tesla startet godt ud, men når handelsdagen har været slut, har stigningsbrændstoffet været brugt op. For bare 3 måneder siden, blev Tesla handlet som en "markedsaktie", som kortsigtede investorer købte/solgte i hvis det generelle markedet så ud til at skulle stige/falde. Det er mindre udbredt nu. Er der investorinteresse for at blive Twitterejer på "gamle" priser? Af dette link fremgår, at Elon Musk formentlig er på vej til at lave en ny kapitalrejsningsrunde til Twitter i form af ny egenkapital. Det er en bekræftelse på den udvikling, som er set de seneste uger, og som har drevet aktiekursen ned. Spørgsmålet er om det vil lykkes Elon Musk at finde kapitalen og på hvilke vilkår? Prisen på Twitter var tårnhøj. Med udgangspunkt i indtjeningsforventningerne for 2022-2024 før overtagelsen, var det klart for alle inklusive Elon Musk selv at 54,20 USD var en meget høj pris, som kræver at man langsigtet kan lave dramatiske indtjeningsforbedringer. Værdien af Twitter var høj, og der er intet der tyder på at den værdi er steget de seneste måneder efter overtagelsen. På kort sigt bør værdien være noget lavere, hvis man skal have tilført ny kapital. Af ovenstående link/artikel fremgår, at der nu er mulighed for at blive medejer af Twitter på samme vilkår, som Elon Musk. Det er en god historie, som er lidt bedre end den lyder. Det ville være realistisk med en kapitaltilførsel, som værdisætter Twitter på et noget lavere niveau nu. Alternativt kan Elon Musk blive nødsaget til at tilbyde nye investorer en investeringsmæssig bagdør (tilbyde at købe investorernes aktier tilbage til en fastsat kurs på et senere bestemt tidspunkt). 'Hvis investorerne ikke er villige til at skyde nye egenkapitalpenge til Elon Musk's købspris, men lavere, vil det have den konsekvens at værdien er lavere. Det betyder ikke kun noget for Elon Musk, men også at gælden stiger i forhold til egenkapitalen. Det kan i sig selv kræve mere egenkapital. 'Elon Musk tog en stor chance med at købe Twitter. Det kommer til at kræve masser af energi at få økonomien på ret køl sammen med yderligere egenkapital. Det kan presse aktiekursen i Tesla yderligere på kort sigt frygter investorerne, hvis fornemmelsen fortsat er, at Elon Musk eventuelt vil sælge flere aktier. Spørgsmålet er hvor meget og hvor længe? Prisfastsættelsen er faldet markant det seneste år. Som det fremgår af indtjeningsforventningerne i figur 1, har det ikke været forventninger om lavere indtjening som i al væsentlig har drevet aktiekursen ned. Det har snarere været en kombination af 1)generelle aktiefald, 2)højt at flyve dybt at falde for aktiekursen og 3)En markant stigning i risikopræmien Ingen kender fremtiden, og det er svært med sikkerhed at vide hvad næste bevægelse er for investorerne og for Elon Musk. På et tidspunkt kan aktien blive "moderat prissat" og det vil formentlig være på et niveau, hvor aktien prissættes til 15-20x næste års indtjening. Det vil ikke være meget unaturligt hvis investorerne "springer" 2023 over og fokuserer på 2024. Altså ikke næste år, men året efter. Dels er vi tæt på årsskiftet, og dels er der stadig en meget stor forventet indtjeningsvækst de kommende år. Meget kan ske og ingen kender morgendagen. Det er meget længe siden Tesla har været prissat på normale "nøgletalsvilkår". Vi er tættere på end længe, men spørgsmålet er om investorerne ser det på samme måde? 4 centrale spørgsmål Stiger risikopræmien yderligere? Lykkedes det Elon Musk at finde flere egenkapitalinvestorer og på hvilke vilkår? Vil Elon Musk sælge flere Tesla aktier? I hvilken retning bevæger indtjeningsforventningerne for Tesla? Figur 1: Udviklingen i indtjeningsforventninger for Tesla, 2022-2024 Kilde: https://www.marketscreener.com/quote/stock/TESLA-INC-6344549/ [image: 108814_image001_36_.png]