Greenhydrogen Systems: Fra børsflop til investeringsmulighed
-
Green Hydrogen ser fremgang i 2023 og spår kapitalrejsning
24/1 06:34
Elektrolysatorproducenten Green Hydrogen Systems så i 2022 underskuddet vokse kraftigt, men udviklingen var imidlertid lidt bedre end ventet.
I 2023 er der udsigt til markant fremgang i omsætningen, men fortsat en forventning om et stort driftsunderskud, ligesom koncernen sigter mod en kapitalforhøjelse i årets første seks måneder.
Det fremgår mandag aften af en meddelelse med foreløbige regnskabstal fra selskabet.
Omsætningen fra kundekontrakter endte i 2022 på 10 mio. kr. mod 5,2 mio. kr. i 2021 og mod af selskabet ventede 1-19 mio. kr., mens bruttounderskuddet skrumpede til 10 mio. kr. fra 17 mio. kr. året før.
- I 2022 nåede vi en omsætning på 10 mio. kr. som følge af to kundeleverancer af A90 elektrolysemodulet. Omsætningen og andre ureviderede nøgletal var i overensstemmelse med vores seneste guidance udsendt i august 2022. Fra tredje kvartal 2022 genstartede vi salget af A90-elektrolyserne, hvilket har ført til en stigende salgspipeline og fire nye kundeordrer i fjerde kvartal 2022 og januar 2023, udtaler administrerende direktør Sebastian Koks Andersen i meddelelsen.
På den baggrund endte driftsresultatet, EBITDA, på minus 249 mio. kr., mens der her året før var et noget mindre underskud på 149 mio. kr. På EBIT-niveau var der et minus på 283 mio. kr. sammenlignet med et tab på denne post på 163 mio. kr.
Til sammenligning havde Green Hydrogen Systems selv spået et EBITDA-minus på 235-255 mio. kr. og et tab, målt på EBIT, på 270-290 mio. kr.
I det nye år er der behov for at polstre balancen og bankkontoen med nye penge. Hvor meget oplyses imidlertid ikke.
- Green Hydrogen Systems sigter mod en kapitaludvidelse i løbet af første halvår af 2023. Vi er i øjeblikket i dialog med flere af vores større aktionærer om en sådan potentiel kapitaludvidelse, skriver selskabet.
Green Hydrogen venter i regnskabsåret 2023 en omsætning på 120-160 mio. kr., og et ordinært driftsunderskud, EBITDA, på 210-240 mio. kr.
-
Omsætningsintervallet er delvist baseret på andelen af den samlede ordrebeholdning med målrettet levering i 2023 samt in-for-out ordrer, der kan underskrives med omsætning indregnet i 2023, hedder det fra koncernen.
-
På grund af omkostninger relateret til forsinkelser i leveringen af 2022 ordrer er omsætningen reduceret med 15 mio. kr. i forhold til den oprindelige ordreværdi.
Investeringerne ses samtidig i 2023 at blive på 270-300 mio. kr. mod 335 mio kr. i 2022.
Tabel over Green Hydrogen Systems foreløbige regnskabstal for 2022:
Mio. kr.
FY 2022
FY 2021
Omsætning
10
5,2
EBITDA
-249
-149
EBITDA-margin f.s.p. (i pct.)
NA
NA
EBIT
-283
-163
Udbytte (kr. per aktie)
0
0Green Hydrogen Systems forventninger til 2023:
Mio. kr.
Ved FY 2022
Omsætning
120-160
EBITDA
-210 til -240
Capex 270-300.\˙ MarketWire
-
Hvis fremgang = underskud på en kvart milliard og kapitalrejsning, så vil jeg nødig se tilbagegang.
-
Green Hydrogen Systems 2021:
"Vi er stolte over, at vores hidtidige ejere Nordic
Alpha Partners og Norlys Holding sammen med
A.P. Møller Holding i forbindelse med børsnoteringen har konverteret det lån, de ydede i
slutningen af 2020, til aktier.Alle tre aktionærer
har desuden givet tilsagn om at tegne yderligere aktier i forbindelse med børsnoteringen.Derudover har ATP, Vækstfonden, BankInvest,
Nordea Asset Management, Spar Nord og MK
Ventures givet tilsagn om som kerneinvestorer at
tegne nye aktier til udbudskursen, og tilsvarende
har visse bestyrelsesmedlemmer afgivet tilsagn
om at tegne aktier til udbudskursen.Det samlede
tilsagn fra kerneinvestorer, nuværende ejere samt
medlemmer af bestyrelsen er ca. DKK 656 mio".https://s27.q4cdn.com/814921560/files/doc_downloads/ipo-doc/Brochure-Green-Hydrogen-Systems.pdf
-
Udenrigsministeriet
"I september underskrev ledende danske og amerikanske energiinteressenter en brintalliance under titlen the U.S.-Denmark Green Hydrogen Alliance.
Alliancen skal skabe rum for vidensdeling mellem danske og amerikanske brintinteressenter og er et skridt på vejen mod at få danske brintløsninger til USA og bidrage til den amerikanske grønne omstilling".
-
DI har planlagt et eksportfremstød i marts i Texas: "Den amerikanske drøm er grøn som aldrig før, og der er Danmark med" fra 11/1
-
17-21 April 2023 Hannover Messe
Green Hydrogen Systems A/S: Exhibitor
-
En del jobannoncer hos GHS https://www.greenhydrogensystems.com/career
-
Green Hydrogen/Carnegie: Anbefaling sænkes til "sælg" fra "hold"
25/1 07:05
Green Hydrogen Systems har fået sænket sin anbefaling til "sælg" fra "hold" hos Carnegie, der dog samtidig løfter kursmålet for aktien.
Det viser data fra Bloomberg.
Det nye kursmål lyder på 26 kr. mod tidligere 17 kr.
Green Hydrogen Systems faldt tirsdag 16,9 pct. til 33 kr. efter at selskabet meddelte, at det sigter mod en kapitaludvidelse, og at ledelsen er i dialog med flere større aktionærer.
Aktien er dog steget 238,5 pct. siden nytår.
.\˙ MarketWire
-
Green Hydrogen Systems har fått en order på elektrolysator från spanska industriföretaget Ercros. Det framgår av ett pressmeddelande.
Inget ordervärde anges. Leverans är planerad till 2024. Den totala kapaciteten är 0,9 MW.
"Vi är glada över att kunna teckna den här nya ordern på vår trycksatta alkaliska elektrolysator. Ordern är ett bevis på att vår produkt är konkurrenskraftig i fråga om pris inom en rad olika industriella tillämpningar. Det fleråriga serviceavtalet gör det möjligt för oss att bygga upp ett starkt kundpartnerskap och få insikter om integrering av elektrolysatorer i kommersiella industriella processer och kemisk produktion", säger Søren Rydbirk, CCO för Green Hydrogen Systems.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind