Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Greenhydrogen Systems: Fra børsflop til investeringsmulighed

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
13 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Børsåret er kun 3 uger gammelt, men der er allerede nu flere aktier, der positivt skiller sig ud. Greenhydrogen systems er som forvandlet, efter en tredobling. Hvor meget er håb, investeringseufori og hvor meget er lidt mere faktabaseret?

    Greenhydrogen Systems aktiekurs sluttede fredag i 31,50 og er tredoblet siden årets start

    2023 har vist den diametralt modsatte udvikling i forhold til 2021 og især i 2022, som sluttede helt katastrofalt.

    GHS blev børsnoteret i midten af 2021. Dengang var meget anderledes.

    Der var højt IPO humør og ekstrem stor risikovillighed, og selv om de grønne aktier var på vej ned, var stemningen hos investorerne stadig til den risikovillige side.

    Når selskaber bliver børsnoteret, er det meget relevant, at der er en god investeringscase. Det forhold som dog gør den ultimative forskel for mindre/mellemstore selskaber, er dog om investorerne er klar til at tage imod nye selskaber. Det var investorerne i sommeren 2021.

    Der var mange grunde til at GHS var en interessant investeringscase. Udover den store risikovillighed, var det den grønne omstilling, grøn brint som en blandt flere lovende muligheder, Power-to-X, etc. men GHS havde også "kloge penge" som medinvestor. A. P. Møller Mærsk Holding havde nemlig investeret i ansvarlig kapitel.

    Første nedjustering efter få måneder

    Den gode stemning varede ikke længe. Efter blot nogle få børsmåneder nedjusterede GHS den 30/9, blot 3 måneder efter sin børsintroduktion

    Senere fulgte der endnu en negativ præcisering, som fik investorerne til at tvivle på potentialet Dels om teknologien virkede; om den kunne skaleres, om GHS var en af de aktører med potentiale. Kunne 2025 ambitionernes om en omsætning på 1 mia. overhovedet realiseres, var blandt de spørgsmål, som investorerne med rette stillede sig dengang.

    Skattesalg kulminationen på nedturen

    I slutningen af 2022 kulminerede frustrationer hos investorerne med "skattesalg", hvor investorerne solgte ud af de selskaber, som havde skuffet vildt for at få en modregningsadgang skattemæssigt i realiserede gevinster. Det ramte ikke kun GHS, men også mange andre aktier.

    2023 - nyt år, med nye muligheder

    I 2023 er aktien som forvandlet. Der blev rapporteret et par nye ordrer og i fredags meddelte GHS, at de havde fået selskabets største ordrer indtil videre. Investorerne fejrede det ved at sende aktien højere. Nok er aktien 3 doblet siden bunden i 2022, men for de investorer, som skrev sig op til nye aktier i forbindelse med børsnoteringen i 2021 og stadig ejer aktien, har stadig tabt 31 % af deres aktiepenge.

    Investorerne klar til GHS men ikke omvendt

    GHS blev børsnoteret på et godt tidspunkt for selskabet i 2021. Investorerne var klar til at tage imod selskabet, men selskabet var ikke tilstrækkelig klar til at byde investorerne velkomne. Forsinkelser, Teknologirisiko, spørgsmål om skalerbarhed etc. gjorde den negative forskel.

    Fremtiden

    Den grønne omstilling kørte for fulde omdrejninger, investeringsmæssigt i 2020 og 2021. I 2022 har forsyningssikkerhed efter Ruslands aggression overfor Ukraine taget over. Det er ikke den eneste, men en af årsagerne til at det har været for småt med ordrerne hos GHS. Ordreannoncering er en meget betydelig kurstrigger for selskaber. Dels fordi det validerer teknologi, potentiale, konkurrencedygtighed og kan sætte fut i aktiekursen.

    Det er usikkert om GHS kan levere på sin oprindelige plan om at nå 1 mia. DKK i omsætning i 2021 eller om forsinkelserne kan have gjort en negativ forskel. Derimod er der næppe tvivl om at Power-To-X, hvor man konverterer grøn overskudsenergi til brint, er en af flere gode bidrag i en fremtid energiportefølje af udbud. Kan GHS skalere, levere og indfri og er tiden med skuffelser og forsinkelser et overstået kapitel er der en god fremtid. Frem og tilbage kan være lige langt og derfor kan man hævde, at kursudsving fra 40-45 ned til 10 og nu op til 32, er indenfor "skiven". Det er dog næppe sådan investorerne ser det

    Figur 1: Kursudvikling i Greenhydrogen Systems siden børsnotering i 2021

    Kilde: Nordnet

    109736_image001.png

    1 Reply Last reply
    6
    • U Offline
      U Offline
      Urban
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Af Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen

      "USA har den grønne førertrøje: Investeringer trækker hastigt væk fra Europa:

      »Tendensen er så voldsom, at den reelt risikerer at sætte den grønne omstilling i Europa i stå,« skriver Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen.

      Danmark står med enorme grønne muligheder. Årtiers investeringer i grønne løsninger giver os nu et stærkt afsæt for et nyt grønt industrieventyr. Ikke mindst drevet af de brint og PtX-teknologier, som det meste af verden p.t. har massiv interesse for.

      Men som repræsentant for en af den grønne omstillings absolutte nøglebrancher, er det desværre åbenbart, at Danmark og EU er stærkt udfordret og mangler muskler i den globale konkurrence. Gribes der ikke til akut og resolut handling i både København og Bruxelles ud fra en erkendelse af, at de forgangne års mangel på industripolitik er passé, risikerer vi, at Europas grønne industrielle revolution rykker til USA og Kina, netop som den er ved at komme op i fart".

      Link Preview Image
      USA har den grønne førertrøje: Investeringer trækker hastigt væk fra Europa

      »Tendensen er så voldsom, at den reelt risikerer at sætte den grønne omstilling i Europa i stå,« skriver Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen.

      favicon

      Berlingske (www.berlingske.dk)

      1 Reply Last reply
      5
      • CupcakeC Offline
        CupcakeC Offline
        Cupcake
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        02/2023 Green Hydrogen Systems announces unaudited key figures for 2022 and guidance for 2023 https://investor.greenhydrogen.dk/announcements-and-news/news-details/2023/022023-Green-Hydrogen-Systems-announces-unaudited-key-figures-for-2022-and-guidance-for-2023/default.aspx

        1 Reply Last reply
        3
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Green Hydrogen ser fremgang i 2023 og spår kapitalrejsning

          24/1 06:34

          Elektrolysatorproducenten Green Hydrogen Systems så i 2022 underskuddet vokse kraftigt, men udviklingen var imidlertid lidt bedre end ventet.

          I 2023 er der udsigt til markant fremgang i omsætningen, men fortsat en forventning om et stort driftsunderskud, ligesom koncernen sigter mod en kapitalforhøjelse i årets første seks måneder.

          Det fremgår mandag aften af en meddelelse med foreløbige regnskabstal fra selskabet.

          Omsætningen fra kundekontrakter endte i 2022 på 10 mio. kr. mod 5,2 mio. kr. i 2021 og mod af selskabet ventede 1-19 mio. kr., mens bruttounderskuddet skrumpede til 10 mio. kr. fra 17 mio. kr. året før.

          • I 2022 nåede vi en omsætning på 10 mio. kr. som følge af to kundeleverancer af A90 elektrolysemodulet. Omsætningen og andre ureviderede nøgletal var i overensstemmelse med vores seneste guidance udsendt i august 2022. Fra tredje kvartal 2022 genstartede vi salget af A90-elektrolyserne, hvilket har ført til en stigende salgspipeline og fire nye kundeordrer i fjerde kvartal 2022 og januar 2023, udtaler administrerende direktør Sebastian Koks Andersen i meddelelsen.

          På den baggrund endte driftsresultatet, EBITDA, på minus 249 mio. kr., mens der her året før var et noget mindre underskud på 149 mio. kr. På EBIT-niveau var der et minus på 283 mio. kr. sammenlignet med et tab på denne post på 163 mio. kr.

          Til sammenligning havde Green Hydrogen Systems selv spået et EBITDA-minus på 235-255 mio. kr. og et tab, målt på EBIT, på 270-290 mio. kr.

          I det nye år er der behov for at polstre balancen og bankkontoen med nye penge. Hvor meget oplyses imidlertid ikke.

          • Green Hydrogen Systems sigter mod en kapitaludvidelse i løbet af første halvår af 2023. Vi er i øjeblikket i dialog med flere af vores større aktionærer om en sådan potentiel kapitaludvidelse, skriver selskabet.

          Green Hydrogen venter i regnskabsåret 2023 en omsætning på 120-160 mio. kr., og et ordinært driftsunderskud, EBITDA, på 210-240 mio. kr.

          • Omsætningsintervallet er delvist baseret på andelen af den samlede ordrebeholdning med målrettet levering i 2023 samt in-for-out ordrer, der kan underskrives med omsætning indregnet i 2023, hedder det fra koncernen.

          • På grund af omkostninger relateret til forsinkelser i leveringen af 2022 ordrer er omsætningen reduceret med 15 mio. kr. i forhold til den oprindelige ordreværdi.

          Investeringerne ses samtidig i 2023 at blive på 270-300 mio. kr. mod 335 mio kr. i 2022.

          Tabel over Green Hydrogen Systems foreløbige regnskabstal for 2022:
          Mio. kr.
          FY 2022
          FY 2021
          Omsætning
          10
          5,2
          EBITDA
          -249
          -149
          EBITDA-margin f.s.p. (i pct.)
          NA
          NA
          EBIT
          -283
          -163
          Udbytte (kr. per aktie)
          0
          0

          Green Hydrogen Systems forventninger til 2023:
          Mio. kr.
          Ved FY 2022
          Omsætning
          120-160
          EBITDA
          -210 til -240
          Capex 270-300

          .\˙ MarketWire

          1 Reply Last reply
          4
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Hvis fremgang = underskud på en kvart milliard og kapitalrejsning, så vil jeg nødig se tilbagegang.

            1 Reply Last reply
            10
            • U Offline
              U Offline
              Urban
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Bortset fra usikkerheden om forventningerne til fremtiden etc., så er Green Hydrogen Systems p.t. steget over 200% i den seneste måned;-)

              1 Reply Last reply
              2
              • U Offline
                U Offline
                Urban
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Green Hydrogen Systems 2021:

                "Vi er stolte over, at vores hidtidige ejere Nordic
                Alpha Partners og Norlys Holding sammen med
                A.P. Møller Holding i forbindelse med børsnoteringen har konverteret det lån, de ydede i
                slutningen af 2020, til aktier.

                Alle tre aktionærer
                har desuden givet tilsagn om at tegne yderligere aktier i forbindelse med børsnoteringen.

                Derudover har ATP, Vækstfonden, BankInvest,
                Nordea Asset Management, Spar Nord og MK
                Ventures givet tilsagn om som kerneinvestorer at
                tegne nye aktier til udbudskursen, og tilsvarende
                har visse bestyrelsesmedlemmer afgivet tilsagn
                om at tegne aktier til udbudskursen.

                Det samlede
                tilsagn fra kerneinvestorer, nuværende ejere samt
                medlemmer af bestyrelsen er ca. DKK 656 mio".

                404 Not Found

                favicon

                (s27.q4cdn.com)

                1 Reply Last reply
                1
                • U Offline
                  U Offline
                  Urban
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Udenrigsministeriet

                  "I september underskrev ledende danske og amerikanske energiinteressenter en brintalliance under titlen the U.S.-Denmark Green Hydrogen Alliance.

                  Alliancen skal skabe rum for vidensdeling mellem danske og amerikanske brintinteressenter og er et skridt på vejen mod at få danske brintløsninger til USA og bidrage til den amerikanske grønne omstilling".

                  Link Preview Image
                  Page Not Found

                  favicon

                  (thetradecouncil.dk)

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • CupcakeC Offline
                    CupcakeC Offline
                    Cupcake
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    DI har planlagt et eksportfremstød i marts i Texas: "Den amerikanske drøm er grøn som aldrig før, og der er Danmark med" fra 11/1

                    Link Preview Image
                    Den amerikanske drøm er grøn som aldrig før, og der er Danmark med - DI Energi

                    Ambitionsniveauet for samarbejdsvillighed og gode hensigter mellem USA og Danmark på brint og Power-to-X er tårnhøje.

                    favicon

                    (www.danskindustri.dk)

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • U Offline
                      U Offline
                      Urban
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      17-21 April 2023 Hannover Messe

                      Green Hydrogen Systems A/S: Exhibitor

                      Link Preview Image
                      Search

                      favicon

                      https://www.hannovermesse.de (www.hannovermesse.de)

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • CupcakeC Offline
                        CupcakeC Offline
                        Cupcake
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        En del jobannoncer hos GHS https://www.greenhydrogensystems.com/career

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • CupcakeC Offline
                          CupcakeC Offline
                          Cupcake
                          wrote on sidst redigeret af
                          #12

                          Jobannoncerne er primært fra efteråret... skal nok opdateres...

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • P Offline
                            P Offline
                            ProinvestorNEWS
                            wrote on sidst redigeret af
                            #13

                            Green Hydrogen/Carnegie: Anbefaling sænkes til "sælg" fra "hold"

                            25/1 07:05

                            Green Hydrogen Systems har fået sænket sin anbefaling til "sælg" fra "hold" hos Carnegie, der dog samtidig løfter kursmålet for aktien.

                            Det viser data fra Bloomberg.

                            Det nye kursmål lyder på 26 kr. mod tidligere 17 kr.

                            Green Hydrogen Systems faldt tirsdag 16,9 pct. til 33 kr. efter at selskabet meddelte, at det sigter mod en kapitaludvidelse, og at ledelsen er i dialog med flere større aktionærer.

                            Aktien er dog steget 238,5 pct. siden nytår.

                            .\˙ MarketWire

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • U Offline
                              U Offline
                              Urban
                              wrote on sidst redigeret af
                              #14

                              Green Hydrogen Systems har fått en order på elektrolysator från spanska industriföretaget Ercros. Det framgår av ett pressmeddelande.

                              Inget ordervärde anges. Leverans är planerad till 2024. Den totala kapaciteten är 0,9 MW.

                              "Vi är glada över att kunna teckna den här nya ordern på vår trycksatta alkaliska elektrolysator. Ordern är ett bevis på att vår produkt är konkurrenskraftig i fråga om pris inom en rad olika industriella tillämpningar. Det fleråriga serviceavtalet gör det möjligt för oss att bygga upp ett starkt kundpartnerskap och få insikter om integrering av elektrolysatorer i kommersiella industriella processer och kemisk produktion", säger Søren Rydbirk, CCO för Green Hydrogen Systems.

                              1 Reply Last reply
                              1

                              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                              With your input, this post could be even better 💗

                              Tilmeld Log ind

                              • Log ind

                              • Har du ikke en konto? Tilmeld

                              • Login or register to search.
                              • First post
                                Last post
                              0
                              • Debatforum
                              • Seneste
                              • Populære
                              • Bruger