Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

GN/Demant: Er et bud/fusion realistisk?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Bestyrelsesformanden i GN Store Nord meddelte i går, at han stopper. Det fik GN aktien til at stige markant på håb om at der kan komme et bud på GN Store Nord. Men er det overhovedet realistisk?

    Kursudviklingen i GN Store Nord har været meget skuffende de seneste 3 år, som det fremgår af figur 1

    Det skyldes en kombination af generelle kursfald, for svag indtjeningsudvikling og ikke mindst købet af Steelseries for 8 mia. i 2021

    Købet blev finansieret kontant med øget gæld, og netop den øgede gæld er en betydelig udfordring

    I mellemtiden er indtjeningen faldet og under pres i hele GN, og med øget gæld har GN Store Nord på kort sigt pantsat sin finansielle frihed

    Så langt så skidt

    Der har over de seneste kvartaler løbende været spekulationer om, at Demant kunne være interessant i en "handel"

    Den spekulation blev ikke mindre, da William Demant Invest i sommer meddelte, at de havde erhvervet 10%+ ejerandel

    WDI er ikke Demant, men de ejer majoriteten i Demant

    Købet kunne opfattes på flere måder

    For det første: At Demant kunne være interesseret i og på vej til at komme med et bud på GN

    Mere realistisk er det efter min mening, at købet af aktierne skal give WDI en art "vetoret"

    Hvis man ejer mere end 10 % af et selskab kan man, i givet fald, blokere for en tvangsindløsning, hvis en køber viser sig.

    Jeg tror først og fremmest, at WDI med købet har signaleret, at 1)Der er langsigtet værdi i GN Store Nord, 2)Medbestemmmelsesret hvis GN Store Nord bliver så presset, at der bliver brug for en hjælpende hånd og for at undgå, at GN Store Nord evt. bliver udsat for en overtagelse til en for lav pris, som kan ændre vilkårene i sektoren og dermed også have en betydning for Demant
    Konkurrencemyndighederne vil næppe se med meget milde øjne på en fusion, som vil blive genstand for en granskning
    Måske kunne en opsplitning af GN Store Nord komme på tale, hvor Demant er interesseret i høreapparatdelen, men også her vil konkurrencemyndighederne stille mange spørgsmål

    For og imod et bud på sårbare GN Store Nord

    GN Store Nord er aktuelt i en sårbar forfatning. De har en høj gæld og en presset indtjening. Det kommende år bliver udfordrende, og det kan ikke udelukkes, at spørgsmålet om konsolidering bliver meget aktuelt. Demant kan meget vel få et ord at skulle have sagt, og WDI har positioneret sig og sidder klar ved telefonen, eller måske er det dem selv, der ringer op. I tilfældet med Novozymes/Chr. Hansen kom der en dansk løsning, som formentlig ikke mindst havde Novo Holding som Kirsten Giftekniv. Novozymes' overtagelse af Chr. Hansen har dog også efterladt Novozymes aktien vingeskudt tilbage. Hvis Demant byder GN Store Nord op til dans, kan budpræmien blive en betydelig kortsigtet udfordring for Demants aktionærer. Med mindre synergierne er så tilstrækkelig store, at de kan kompensere for det. Det var/er det nemlig ikke i tilfældet med NZYM/Chr. Hansen

    109872_image001_4_.png

    1 Reply Last reply
    7
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Ser man på den offentlige amerikanske salgskanal VA for november, så havde GN markedsandel på 10;9%.
      Demant = 14,7%
      Sivantos = 7,0%
      Sonova = 53,1%
      Og hertil Starkey med14-15%.

      Nu kan det jo se meget anderledes ud andre steder, og opgjort på forskellige måder, men er ovenstående bare nogenlunde repræsentativt, hvorfor skulle en egentlig fusion så være så umulig, som nogen gerne vil gøre den til??

      1 Reply Last reply
      3

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger