Status på aktiemarket ...
-
God lørdag aften ?
Jeg har prøvet at lave en oversigt på én side, som skal vise status på hver aktie i de mest vigtige indeks i verden. Jeg er startet med en status på aktierne i det danske C25 indeks.
A.) Jeg bruger 2 input i oversigten:
- Status på regnskaberne ... som er bagudrettet information.
- Status på de 2 tekniske indikatorer RSI og MACD som er fremadrettede.
NB: RSI = Relative Strengt index = En stigende RSI viser at der er positivt momentum i aktie-kursen. Og modsat viser en faldende RSI, at der er faldende momentum i aktie-kursen.
B.) Herunder i oversigten er så de 7 søjler i oversigts-siden.
-
Selskab
-
Sektor som selskab er listet under
-
RSI tal ... som er styrkeindikatoren
-
RSI retning: Når RSI begynder at falde skal man SÆLGE aktien.
-
MACD er primært ens KØBS-indikator. Når BLÅ linje i opadgående retning krydser RØD linje, skal man KØBE aktien.
-
Year-On-Year Omsætnings-vækst
-
Year-On-Year Indtjenings-vækst.
(Indtjeningen er hvad et selskab har tjent hvert kvartal EFTER skat. Tager man dette tal, og deler det med antal udstedte aktier i et selskab, får man Earnings-per-Share som er det tal CNBC og Bloomberg altid nævner blandt de vigtigste nøgletal i et regnskab.)
Jeg vil gerne høre fra jer, om I forstår oversigten når i ser den? ... og om i kan bruge den?
Hvis ja, vil jeg gerne have at vi opdaterer den 2 til 3 gange om ugen, men vil gerne have hjælp til det fra et par af jer, hvis I har tiden til det.Idéen er, at vi som investorer skal kombinere regnskaberne fra det Excel-ark jeg har sendt til jer, med hvad den tekniske model fortæller os. Det skulle gerne hjælpe med at optimere afkastet i ens portefølje, om hvornår man som investor bør købe eller sælge en aktie.
Konklusionen lige nu er desværre, at Genmab er den eneste aktie man bør købe. Det i sig selv, er jo ret bekymrende, og fortæller os at der desværre er en overvejende risiko for flere kurstæsk forude
=====
Men lad mig lige høre om i forstår oversigten?

-
Jeg holder øje med store tunge dyr der kan lide honning

-
Haha ... det lader til at den springer sin vinter hi over i år.
#BearMarket
-
"Der er lagt låg på vores optimisme af en fortsat høj risiko for recession, og risikoen for at forbrugerpriserne fra oktober ikke kan reducere centralbankernes iver efter at skubbe politikken ind på mere restriktiv territorium", lyder det fra Marko Kolanovic, der er kvantstrateg i investeringsbanken JPMorgan Chase.
Business Insider 16. nov. 2022
-
Det er en meget brugbar oversigt. Tusinde tak for den.
-
God søndag eftermiddag

Hermed status oversigten for det Svenske S30 Index.
Der er lidt flere gode købs-cases sammenlignet med det danske C25 index.

-
Hej StockBull,
Jeg vil vove den påstand at vi faktisk er recession. Jeg kigger lige nu på bl.a. liggetider på boliger.
Jeg bor på Frederiksberg, og for et år siden, skulle man skrive sig op hos diverse ejendomsmæglere for at kunne se på en bolig, da der var meget få til salg. Liggetiden var i snit på 6-7 dage.
Nu er liggetiden i snit på 80 dage på Frederiksberg. Inflation og stigende renter gør en verden til forskel. Og jeg tipper, at vi ser en ret kraftig stigning i arbejdsløsheden i USA og store dele af Europa i de kommende 12 måneder. Og det er ingen hemmelighed, at jeg er stærkt bekymret for PIIGS-landede i Sydeuropa. De har fået en med hammeren under Corona nedlukningen og den har gjort nas på turist industrien, som fylder markant i deres økonomi, med en øgning af deres i forvejen store gæld som følge af det.
Nu satser de på at turismen kommer tilbage, og selvom folk har både lyst til at rejse igen, og en del har noget opsparet kapital, så tror jeg ikke at turismen kommer til at 'boome' som de så desperat håber på i Sydeuropa.
Tjek liggetider nu på denne liste for alle landets kommuner... det er en øjenåbner.
https://www.boliga.dk/statistikker/liggetid-kommuner
I landkommunerne, er der ingen der køber bolig nu ...
-
Recession betyder lavere renter end hidtil forecastet samt afvikling af QT. Ikke dårligt for aktier med stabil indtjening (som f.eks. Genmab). Hedgefund og asset managers i det hele taget har reduceret aktieallokering til historisk lave niveauer. Call/put ratio på ekstremt højt niveau. Igen bullish for aktier i almindelighed.
-
Inflationen i USA er allerede på vej ned og vil nok fortsætte nedad et stykke tid endnu omend den ikke kommer under 3%. Derefter vil den stige let, fordi der kommer en ny impuls fra højere lønninger, og så falder den langsomt tilbage mod 1-2% i løbet af 2024-2025.
Renterne? Hvilke renter?
De lange er på vej ned, og kommer næppe til at stige væsentligt igen. De har toppet. De korte er styre af FED, og vil nok stige lidt endnu. Regn med at FED sætter renten op 0,75% i december og 0,5% i januar for derefter at stoppe.
Men det betyder ikke at der kommer rentenedsættelser før tidligst i efteråret 2023. FED er blevet (alt for) nervøse og vil være sikre på at inflationen er helt nede før de sænker renten igen. -
Ja så sent som i sidste uge var FED ude, at gentage de vil holde renten på 5-5.25% i en periode. Så en sænkning til 4.75% sker vel tidligst i Q4-2023. Markedet faldt også på den gentagelse. Så hvis de hæver med 0.5% i Dec. og gentager de 5-5.25 bliver det nok svært, at drive SP500 over 4000 i Q1 hvor de fleste nok vil afvente årsregnskaber. Hæver de med 0.75 skal vi nok ned mod de 3600 igen. Når det er sagt kan 2023 sikkert blive nogenlunde måske efter q1 når FED stopper rentehævningerne. Krigen i Ukraine er vel stadig noget som kan medføre høje oliepriser og fødevarestigningerne i 2022 falder vel ikke så alt andet lige er det vel de færreste i EU som har flere penge til overs i 2023 i.f.t tidligere år. Alt andet lige er vi nok over det værste og at vi ender 2023 omkring SP500 4200-4500 er vel ikke utænkeligt. Selvfølgelig forudsat, at Putin ikke begynder, at kaste beskidte bomber. Der skulle også gerne være styr på kornaftalen i 2023. Håber selvfølgelig krigen snart er slut.
-
Hej, ja det ikke utænkeligt vi allerede er i recession. FED er dog stadig ret hawkish. Tror rentemødet 15 Dec er en vigtig brik og hælder mest til de hæver med 0.5% og gentager det de sagde i sidste uge med, at holde renten omkring 5.0-5.25% et stykke tid. Så kommer der jo regnskaber sidst i Januar til Februar + 2023 guiding som nok sætter retningen. Men tror da på, at SP500 kan stige ca. 10% i 2023 og 2024, 2025 mere

-
Jeg tror nu FED vælger at gå med både livrem og seler, og at de således hæver med 0,75 i december. Og fint nok, for det vil være en katastrofe hvis de slapper af for tidligt. Og de regnskaber vi har udsigt til i næste ombæring, de vil nok være mere inflations- og recessionsramte end de har været hidtil, så jeg ved nu ikke hvor meget optur der er i dem.
Jeg hælder således mest til at markedet skal ned. Det sagt, så kunne vi jo se på stigningen fornylig, at der ikke skal meget positivt nyt til for at markedet reagerer, så who knows.
-
Det kunne være interessant med en "norway 30", hvis du får tid Nordic Stock;-)
F.eks. konkrete tank-, våben- og olie-aktier, ser ud til at være positive defensive aktier nu og i de kommende måneder! Jeg er dog mere usikker på konkrete lakse-aktier og "grønne aktier" etc.! Men, men..?
Har du p.t. selv investeret i nordiske aktier (evt. bortset fra Genmab)?
-
Hej Urban

Den Norske OBX 25 er på vej. Jeg er næsten færdig med den.
Derefter kommer oversigtsider med LARGE CAPS udenfor Index for Danmark, Sverige, Finland og Norge.
Derefter kommer oversigtsider med MID CAPS for Danmark, Sverige, Finland og Norge.
Sidst men ikke mindst kommer der en oversigt med udvalgte small caps. Der er nogle fantastisk small Caps især i Sverige
Jeg ejer ikke selv en eneste aktie, men min kone har en fin portefølje ... med et kvindeligt touch. Du må gerne høre hvad der ligger i den, hvis det har din interesse.
Når i får den seneste update på Excel arket om en dag eller to, kan i jo fortælle om der er nogle udvalgte aktier i Tyskland, Frankrig, Holland, Belgien og Schweiz som i ønsker der skal lægges ind.
Når jeg har lavet 4. kvartal vil jeg gerne høre om et par stykker af jer sammen ikke gider at overtage det hele, da min Mylomatose cancer desværre gør at jeg sover utroligt meget og ikke har den energi jeg tidligere har haft.
-
God mandag aften

Hermed status oversigten for det Norske OBX 25 Index.
Ligesom med Danmark og Sverige, ser det lidt småt ud med købs-klare aktier. Der er dog et par få der ser gode ud på kombination af regnskaber og den tekniske analyse.
Det er ...
MPC Container Ships
Orkla (Nordens svar på Unilever .. altså basale varer som vi forbruger hver dag)
-
NordicStock: Et stort tak for dit flotte analysearbejde.
Jeg er bl.a. overrasket over Kahoot, NEL, Golden Ocean, Equinor og Kongsberg Gruppen. Sidstnævnte har netop leveret solide og flotte Q-resultater på f.eks. salg af våben til bl.a. USA. Din oversigt giver eftertanke og anledning til overvejelser om ændringer i min norske portefølje.
Det bliver også interessant at se din kommende oversigt over udvalgte nordiske MID- og SMALL Caps.
1000 tak;-)
-
God tirsdag aften

Hermed status oversigten for det Finske OMX H25 Index.
Ligesom med Danmark, Sverige og Norge, så ser det lidt småt ud med købs-klare aktier. Man har rigtigt mange råvare-selskaber listet i Finland og et par af den ser gode ud på den korte bane. Ligeledes er Telecom selskabet Elisa et attraktivt defensivt bud, med en attraktiv udbytte politik.
SSAB (det er også listet på den svenske børs)
Stora Enso
Elisa
-
Meget givtig og stort arbejde - tak.
Og vil meget gerne høre mere til din hustrus portefølje.Er enig i din vurdering, at vi allerede er i en recession og at aktiemarkedet skal længere ned - måske helt op til 20-30%.
Lige nu er kursen på en del danske aktier tilbage på niveau med før Corona. Vigtigste tegn er som du skriver øgede liggetider / prisnedslag - flere til salg-skilte, Bolig-markedet i Sverige siges allerede at være faldet væsentligt.
Og så er der bl.a. også
- færre stillingsannoncer
- flere dato-nedsatte varer i supermarkedet og færre + billigere varer i indkøbskurven
- bilsalget har slået bremserne i - cykler er in
- flere mails med tilbudsrejser
- færre kunder i restauranter.
Og så er jeg spændt på, om der bliver et spill-over fra krypto...
Håber der er andre, der har mulighed for at bidrage med at holde dit store arbejde ajour.
Igen tak - og pas godt på dig selv og dine.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind