Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Status på aktiemarket ...

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
83 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • StockBullS Offline
    StockBullS Offline
    StockBull
    wrote on sidst redigeret af
    #4

    Ja markedet har det vel med, at se 6-9 mdr frem og til den tid er inflationen vel under 4% og renter på vej ned igen. For hver måned der går kommer vi vel lidt tættere på 2% inflation og 2% rente.

    1 Reply Last reply
    8
    • StockBullS Offline
      StockBullS Offline
      StockBull
      wrote on sidst redigeret af
      #5

      og kommer der en recession går det vel endnu hurtigere ned mod 2% inflation og endnu lavere rente

      1 Reply Last reply
      7
      • U Offline
        U Offline
        Urban
        wrote on sidst redigeret af
        #6

        "Der er lagt låg på vores optimisme af en fortsat høj risiko for recession, og risikoen for at forbrugerpriserne fra oktober ikke kan reducere centralbankernes iver efter at skubbe politikken ind på mere restriktiv territorium", lyder det fra Marko Kolanovic, der er kvantstrateg i investeringsbanken JPMorgan Chase.

        Business Insider 16. nov. 2022

        1 Reply Last reply
        5
        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktør
          wrote on sidst redigeret af
          #7

          Det er en meget brugbar oversigt. Tusinde tak for den.

          1 Reply Last reply
          6
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #8

            God søndag eftermiddag 🙂

            Hermed status oversigten for det Svenske S30 Index.

            Der er lidt flere gode købs-cases sammenlignet med det danske C25 index.

            107967_Teknisk_status_Svenske_aktier_20nov22.jpg

            1 Reply Last reply
            9
            • NordicStockN Offline
              NordicStockN Offline
              NordicStock
              wrote on sidst redigeret af
              #9

              Hej StockBull,

              Jeg vil vove den påstand at vi faktisk er recession. Jeg kigger lige nu på bl.a. liggetider på boliger.

              Jeg bor på Frederiksberg, og for et år siden, skulle man skrive sig op hos diverse ejendomsmæglere for at kunne se på en bolig, da der var meget få til salg. Liggetiden var i snit på 6-7 dage.

              Nu er liggetiden i snit på 80 dage på Frederiksberg. Inflation og stigende renter gør en verden til forskel. Og jeg tipper, at vi ser en ret kraftig stigning i arbejdsløsheden i USA og store dele af Europa i de kommende 12 måneder. Og det er ingen hemmelighed, at jeg er stærkt bekymret for PIIGS-landede i Sydeuropa. De har fået en med hammeren under Corona nedlukningen og den har gjort nas på turist industrien, som fylder markant i deres økonomi, med en øgning af deres i forvejen store gæld som følge af det.

              Nu satser de på at turismen kommer tilbage, og selvom folk har både lyst til at rejse igen, og en del har noget opsparet kapital, så tror jeg ikke at turismen kommer til at 'boome' som de så desperat håber på i Sydeuropa.

              Tjek liggetider nu på denne liste for alle landets kommuner... det er en øjenåbner.

              Just a moment...

              favicon

              (www.boliga.dk)

              I landkommunerne, er der ingen der køber bolig nu ...

              1 Reply Last reply
              10
              • G Offline
                G Offline
                GeorgeBest
                wrote on sidst redigeret af
                #10

                Recession betyder lavere renter end hidtil forecastet samt afvikling af QT. Ikke dårligt for aktier med stabil indtjening (som f.eks. Genmab). Hedgefund og asset managers i det hele taget har reduceret aktieallokering til historisk lave niveauer. Call/put ratio på ekstremt højt niveau. Igen bullish for aktier i almindelighed.

                1 Reply Last reply
                6
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #11

                  Inflationen i USA er allerede på vej ned og vil nok fortsætte nedad et stykke tid endnu omend den ikke kommer under 3%. Derefter vil den stige let, fordi der kommer en ny impuls fra højere lønninger, og så falder den langsomt tilbage mod 1-2% i løbet af 2024-2025.

                  Renterne? Hvilke renter?
                  De lange er på vej ned, og kommer næppe til at stige væsentligt igen. De har toppet. De korte er styre af FED, og vil nok stige lidt endnu. Regn med at FED sætter renten op 0,75% i december og 0,5% i januar for derefter at stoppe.
                  Men det betyder ikke at der kommer rentenedsættelser før tidligst i efteråret 2023. FED er blevet (alt for) nervøse og vil være sikre på at inflationen er helt nede før de sænker renten igen.

                  1 Reply Last reply
                  7
                  • StockBullS Offline
                    StockBullS Offline
                    StockBull
                    wrote on sidst redigeret af
                    #12

                    Ja så sent som i sidste uge var FED ude, at gentage de vil holde renten på 5-5.25% i en periode. Så en sænkning til 4.75% sker vel tidligst i Q4-2023. Markedet faldt også på den gentagelse. Så hvis de hæver med 0.5% i Dec. og gentager de 5-5.25 bliver det nok svært, at drive SP500 over 4000 i Q1 hvor de fleste nok vil afvente årsregnskaber. Hæver de med 0.75 skal vi nok ned mod de 3600 igen. Når det er sagt kan 2023 sikkert blive nogenlunde måske efter q1 når FED stopper rentehævningerne. Krigen i Ukraine er vel stadig noget som kan medføre høje oliepriser og fødevarestigningerne i 2022 falder vel ikke så alt andet lige er det vel de færreste i EU som har flere penge til overs i 2023 i.f.t tidligere år. Alt andet lige er vi nok over det værste og at vi ender 2023 omkring SP500 4200-4500 er vel ikke utænkeligt. Selvfølgelig forudsat, at Putin ikke begynder, at kaste beskidte bomber. Der skulle også gerne være styr på kornaftalen i 2023. Håber selvfølgelig krigen snart er slut.

                    1 Reply Last reply
                    6
                    • StockBullS Offline
                      StockBullS Offline
                      StockBull
                      wrote on sidst redigeret af
                      #13

                      Hej, ja det ikke utænkeligt vi allerede er i recession. FED er dog stadig ret hawkish. Tror rentemødet 15 Dec er en vigtig brik og hælder mest til de hæver med 0.5% og gentager det de sagde i sidste uge med, at holde renten omkring 5.0-5.25% et stykke tid. Så kommer der jo regnskaber sidst i Januar til Februar + 2023 guiding som nok sætter retningen. Men tror da på, at SP500 kan stige ca. 10% i 2023 og 2024, 2025 mere 🙂

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #14

                        Jeg tror nu FED vælger at gå med både livrem og seler, og at de således hæver med 0,75 i december. Og fint nok, for det vil være en katastrofe hvis de slapper af for tidligt. Og de regnskaber vi har udsigt til i næste ombæring, de vil nok være mere inflations- og recessionsramte end de har været hidtil, så jeg ved nu ikke hvor meget optur der er i dem.

                        Jeg hælder således mest til at markedet skal ned. Det sagt, så kunne vi jo se på stigningen fornylig, at der ikke skal meget positivt nyt til for at markedet reagerer, så who knows.

                        1 Reply Last reply
                        6
                        • U Offline
                          U Offline
                          Urban
                          wrote on sidst redigeret af
                          #15

                          Det kunne være interessant med en "norway 30", hvis du får tid Nordic Stock;-)

                          F.eks. konkrete tank-, våben- og olie-aktier, ser ud til at være positive defensive aktier nu og i de kommende måneder! Jeg er dog mere usikker på konkrete lakse-aktier og "grønne aktier" etc.! Men, men..?

                          Har du p.t. selv investeret i nordiske aktier (evt. bortset fra Genmab)?

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • NordicStockN Offline
                            NordicStockN Offline
                            NordicStock
                            wrote on sidst redigeret af
                            #16

                            Hej Urban 🙂

                            Den Norske OBX 25 er på vej. Jeg er næsten færdig med den.

                            Derefter kommer oversigtsider med LARGE CAPS udenfor Index for Danmark, Sverige, Finland og Norge.

                            Derefter kommer oversigtsider med MID CAPS for Danmark, Sverige, Finland og Norge.

                            Sidst men ikke mindst kommer der en oversigt med udvalgte small caps. Der er nogle fantastisk small Caps især i Sverige

                            Jeg ejer ikke selv en eneste aktie, men min kone har en fin portefølje ... med et kvindeligt touch. Du må gerne høre hvad der ligger i den, hvis det har din interesse.

                            Når i får den seneste update på Excel arket om en dag eller to, kan i jo fortælle om der er nogle udvalgte aktier i Tyskland, Frankrig, Holland, Belgien og Schweiz som i ønsker der skal lægges ind.

                            Når jeg har lavet 4. kvartal vil jeg gerne høre om et par stykker af jer sammen ikke gider at overtage det hele, da min Mylomatose cancer desværre gør at jeg sover utroligt meget og ikke har den energi jeg tidligere har haft.

                            1 Reply Last reply
                            11
                            • NordicStockN Offline
                              NordicStockN Offline
                              NordicStock
                              wrote on sidst redigeret af
                              #17

                              God mandag aften 🙂

                              Hermed status oversigten for det Norske OBX 25 Index.

                              Ligesom med Danmark og Sverige, ser det lidt småt ud med købs-klare aktier. Der er dog et par få der ser gode ud på kombination af regnskaber og den tekniske analyse.

                              Det er ...

                              MPC Container Ships
                              Orkla (Nordens svar på Unilever .. altså basale varer som vi forbruger hver dag)

                              108011_Teknisk_status_Norske_aktier_21nov22.jpg

                              1 Reply Last reply
                              10
                              • U Offline
                                U Offline
                                Urban
                                wrote on sidst redigeret af
                                #18

                                NordicStock: Et stort tak for dit flotte analysearbejde.

                                Jeg er bl.a. overrasket over Kahoot, NEL, Golden Ocean, Equinor og Kongsberg Gruppen. Sidstnævnte har netop leveret solide og flotte Q-resultater på f.eks. salg af våben til bl.a. USA. Din oversigt giver eftertanke og anledning til overvejelser om ændringer i min norske portefølje.

                                Det bliver også interessant at se din kommende oversigt over udvalgte nordiske MID- og SMALL Caps.

                                1000 tak;-)

                                1 Reply Last reply
                                10
                                • NordicStockN Offline
                                  NordicStockN Offline
                                  NordicStock
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #19

                                  God tirsdag aften 🙂

                                  Hermed status oversigten for det Finske OMX H25 Index.

                                  Ligesom med Danmark, Sverige og Norge, så ser det lidt småt ud med købs-klare aktier. Man har rigtigt mange råvare-selskaber listet i Finland og et par af den ser gode ud på den korte bane. Ligeledes er Telecom selskabet Elisa et attraktivt defensivt bud, med en attraktiv udbytte politik.

                                  SSAB (det er også listet på den svenske børs)
                                  Stora Enso
                                  Elisa

                                  108023_Teknisk_status_Finske_aktier_22nov22.jpg

                                  1 Reply Last reply
                                  7
                                  • CupcakeC Offline
                                    CupcakeC Offline
                                    Cupcake
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #20

                                    Meget givtig og stort arbejde - tak.
                                    Og vil meget gerne høre mere til din hustrus portefølje.

                                    Er enig i din vurdering, at vi allerede er i en recession og at aktiemarkedet skal længere ned - måske helt op til 20-30%.

                                    Lige nu er kursen på en del danske aktier tilbage på niveau med før Corona. Vigtigste tegn er som du skriver øgede liggetider / prisnedslag - flere til salg-skilte, Bolig-markedet i Sverige siges allerede at være faldet væsentligt.

                                    Og så er der bl.a. også

                                    • færre stillingsannoncer
                                    • flere dato-nedsatte varer i supermarkedet og færre + billigere varer i indkøbskurven
                                    • bilsalget har slået bremserne i - cykler er in
                                    • flere mails med tilbudsrejser
                                    • færre kunder i restauranter.

                                    Og så er jeg spændt på, om der bliver et spill-over fra krypto...

                                    Håber der er andre, der har mulighed for at bidrage med at holde dit store arbejde ajour.

                                    Igen tak - og pas godt på dig selv og dine.

                                    1 Reply Last reply
                                    11
                                    • H Offline
                                      H Offline
                                      Hyst
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #21

                                      Ja godt arbejde, dog er jeg ikke teknisk, men tal siger vel ikke alt.

                                      F.eks. Sampo afhændede deres ejerskab af Nordea, dermed kraftig fald.

                                      Udbyttet falder selvfølgelig fremover i forhold til i år.

                                      1 Reply Last reply
                                      4
                                      • NordicStockN Offline
                                        NordicStockN Offline
                                        NordicStock
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #22

                                        Hej Cupcake 🙂

                                        I min hustru's portefølje ligger ..

                                        Sabra Healthcare (Plejehjems-REIT)
                                        Omega Healthcare (Plejehjems-REIT)
                                        MFA Financial (Small business mezanin-REIT)
                                        TCP Capital (Investerings selskab)
                                        Unilever (Everyday consumer products)
                                        LVMH (Luxury)
                                        Richemont (Luxury)
                                        H&M (recession proven affordable clothes)
                                        Kinder Morgan (Oil & Gas)

                                        PS: Kinder Morgan er kun en midlertidig position.

                                        Så det er en lille portefølje, hvor der er meget fokus på en solid udbytte-politik med store kvartals-udbetalinger og/eller halvårs-udbetalinger, samt et ret stort defensivt tilt.

                                        Men min kone er faktisk 100% udgifts-fri, da udbytterne dækker alle udgifter til hendes lejlighed i Zürich, samt hendes hus i Malaga (som vi lejer ud, hvis det har interesse 🙂 Det er kun 10 min fra lufthavnen med bil .. det er et piv-fedt hus, med kæmpe pool. Huset er delt i 3 boliger, hvor 2 af dem er listet på AirBnB. Jeg sender gerne fotos hvis det har interesse).

                                        Pas også godt på dig og dine, og hvor er det rart, med venlige og dygtige investorer i dette forum 🙂

                                        Du må sige til hvis du vil se regnskabs-oversigter og/eller teknisk analyse for ovennævnte selskaber, men så skal det måske være i en separat tråd?

                                        1 Reply Last reply
                                        9
                                        • TeamGarlicT Offline
                                          TeamGarlicT Offline
                                          TeamGarlic
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #23

                                          Hvor er dine bidrag dog givende, NordicStock, og særdeles interessante! Jeg trak meget på smilet over kommentaren om, at en lille portefølje gør din kone udgiftsfri....den lader vi stå et øjeblik.
                                          Tak for en særdeles god tråd og rigtig god bedring med din sygdom. Du ønskes det allerbedste !

                                          1 Reply Last reply
                                          11

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger