Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

USD svækkelse er et godt tegn, men rammer dansk life science

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    USD himmelflugten fra starten af 2022 og til sent efterår er blevet afløst af meget stejl nedtur. Det er et godt tegn risikomæssigt, men skidt for virksomheder og investorer

    USD steg markant overfor stort set alle valutaer i 2022.

    Stigningen fortsatte indtil det sene efterår, hvor USD/DKK toppede lidt omkring 7,80

    Siden har USD været på brat nedtur og er faldet mere end 13 %

    Her til morgen koster en USD/DKK lidt mere end 6,8625

    Udviklingen og den aktuelle kurs fremgår af figur 1

    Der var flere faktorer, som fik USD til at stige dramatisk. 1)Risikoaversion 2)Forskel i renter 3)Forventninger om at Federal Reserve ville være den mest pengepolitisk aktivistiske centralbank

    Faldet er som udgangspunkt et godt tegn på, at investorerne er mindre stressede end i 2022.

    Det betyder dog ikke, at udfordringerne for den globale økonomi er ovre.

    Det betyder formentlig, at den svaghed som ser ud til at ramme globale vækstrater nu og de kommende måneder, kvartaler, er på vej til at blive indpriset hos investorerne

    Vi mangler "blot" en ting: Indtjeningsforventningerne skal tilpasses den lavere forventede vækst.

    USD svækkelse rammer investorerne og Novo Nordisk og co.

    Mens lavere USD er viser mindre stressede investorer er det ikke godt nyt for de danske selskaber, herunder life science selskaberne, som har USA som deres vigtigste eksportmarked

    Det kommer dog ikke til at mærke svækkelsen i 2023 på grund af afdækning, men estimaterne for 2024 vil begynde at indstille sig på effekterne af en svagere USD

    For danske investorer med globale investeringer; herunder amerikanske aktiver, er svækkelsen også negativ og spiser af afkastet

    Figur 1: Udvikling i USD/DKK, 1 år

    Kilde: Nordnet

    109492_image001_7_.png

    1 Reply Last reply
    5

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger