Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Anavex CTAD den 1. dec. 2022 TLD Alzheimer fase 2/3!!!

    230
    0 Votes
    230 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dec 1 at 4:30pm: LB8 - Top Line Data of ANAVEX2-73 (blarcamesine) Randomized, Double-blind, Multicenter, Placebo-controlled Phase 2b/3 in Patients with Early Alzheimer's Disease (AD) Stephen Macfarlane 1, Timo Grimmer 2, Terence O'brien 3, Edward Hammond 4, Walter Kaufmann 4, Emmanuel Fadiran 4, Christopher Missling 4 1Hammoncare - Melbourne (Australia), 2THU Munich - Munich (Germany), 3Monash University, Alfred Health - Melbourne (Australia), 4Anavex Life https://www.ctad-alzheimer.com/final-program NY TRÅD oktober 2022!! Nedtællingen er startet!
  • Ugekommentar #69 Julehumør på aktiemarkedet

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    En tale onsdag aften fra FED's chef Jerome Powell har afspejlet sig positivt på aktiemarkederne. Genmab, Novo Nordisk, Zealand Pharma, Hansa Biopharma og Anavex er bl.a. de selskaber, som Helge Larsen tager et kig på i denne ugekommentar. Som altid er ingen af de nævnte selskaber købsanbefalinger. https://www.youtube.com/watch?v=nmiRg1qXkbQ
  • CNS

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Anavex HISTORISKE OG BANEBRYDENDE RESULTATER I ALZHEIMER!!! Møder både primære og sekundære endpoints med stor signifikant!! https://www.anavex.com/post/anavex-2-73-blarcamesine-phase-2b-3-study-met-primary-and-key-secondary-endpoints Disse resultater er endda bedre end man turde håbe på. Prof. Steve Macfarlane: "People living with Alzheimer's disease desperately need new therapies and I am truly impressed with the outcome of this study, which demonstrated reversal of cognitive decline," said A/Professor Stephen Macfarlane, FRANZCP, Head of Clinical Services at the Dementia Centre, HammondCare and Principal Investigator. "These results complement and are consistent with findings from the previously completed Alzheimer's disease Phase 2a ANAVEX2-73 trial, which also demonstrated therapeutic effect on cognition and function. ANAVEX2-73 might be a very much needed solution for many patients with Alzheimer's disease." Tak for kampen herinde - vi vandt alligevel i sidste ende!
  • Er vi the rational man eller lemminger

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Al moderne forskning peger på at vi er mere lemminger end "the rational man". Samtidig peger nyere forskning på, at vi åndståber ikke er andet end en algoritme. Vi tror og tror og tror - men vi ved ikke en skid. Alligevel sidder daytradere i deres uendelige uvidenhed og tror dag efter dag at de kan slå markedet. Viden er magt stod der på porten til indgangen på mit gymnasie. Mange ting har forandret sig siden jeg entrede den port ydmygt første gang. Men en ting står stadigt uforandret - viden er stadig magt. Det er vilkårene for en småinvestor - før og eftermarkedet sætter retningen - måske!! Men jeg ved så meget som at der sidder store kapitalinteresser som ved meget mere end jeg gør - og ike mindst førend jeg gør. Disse forhold synes man åbenbart fra højeste sted i dette land er fair konkurrence. Vi råber op om menneskerettigheder og lige vilkår for alle i disse fordboldtider - men ingen -ingen hører jeg tale om lige rettigheder for private investorer og institutionelle. SElvfølgelig lukker de institutionelle investorer munden - de er jo som andre diktatorer interesseret i at bevare deres privilligier. Hvilken idiot siger nej til en forhåndsviden og ageren før markedet åbner. Åh nej siger de store når lokummet brænder - det er jo alle de dumme private investorer(=sådan nogle som mig). De opfører sig totalt uansvarligt siger de vise kommentatorer. Det kunne være fint nok hvis de der klogesen havde noget at ha deres påstand i!! Jo siger de - småinvestorerne er hysteriske og lader sig passionere = idioter. De selvsamme "analytikere" kan på uforståelig have sat kursmål på en aktie som er dobbelt op af dagskurs. Hvis folk ikke synes det er mystisk - bør de ha deres skolepenge tilbage. Aktiemarkedet er wild west - og så kan man demonstrere for byggeriarbejdere i Qatar - når vores egen regeringsmagt tillader at ta røven på en stadigt voksende del af privatinvestorer. Fy for pokker hvor det føles klamt. Det rager mig en høstblomst hvis folk går all in og investerer i en dødssejler. Fordi vi trods alt har så meget information tilgængelig - ikke mindst fra nærværende website. Men også her får ulvene frit spil. Mit største problem er ikke at ulvene får frit spil. Mit største problem er at alle mulige agerer på disse sites - og nogle af dem betalte for deres ageren. Og du kan ikke umiddelbart identificere dem og skelne dem fra åndsforladte daytradere. Det er ok hvis folk er dumme - men det er ikke ok hvis nogle sniger sig ind i trojanske heste og forpester debatten. Fordi de er vinderne - de får penge for deres ageren. Jamen dem kan vi ikke hamle op imod siger nogen. Hallo - hvor dum har man lov til at være. Gå ind på Bavarian Nordic og læs kommentarer - hvis du har bare lidt mellem ørerne - så åbenbares en verden af svindel og humbug for dig. Ja mennesket vil bedrages - og det blir vi i den grad. Men stor tak til Helge Larsen og Stroka for deres udsagn på dette site som jeg har den sidste tillid til. .
  • Markante danske aktiestigninger i vente

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De amerikanske aktier tordnede i vejret efter tale. Risikolysten gemmer sig lige under overfladen De amerikanske aktieindeks tordnede i vejret i går Nasdaq steg mest med over 4 % Stigningerne kom i kølvandet på en tale, som FED chef Jerome Powell holdt I den tale indikerede han er tiden er kommet til at reducere stigningerne i renteforhøjelserne for at se hvad de samlede renteforhøjelser har gjort ved økonomien Investorerne tolker det som at december stigningen bliver på 0,50 % og at FED derefter måske/formentlig tager en "rentepause". På den ene side skal der strammes nok for at tæmme inflationen På den anden side skal der ikke strammes så meget, at det gør skade på økonomien Powell har ikke officielt lovet noget, men investorerne tolker det på den måde USD og renter faldt. Her til morgen koster 1 USD/DKK 7,12 og den 10 årige rente ligger på 3,61 % Reelt var der ikke så meget overraskende i talen, men investorerne reagerede markant alligevel Markante danske aktiestigninger fra handelsstart De danske aktier steg med 0,87 % i går. Da de amerikanske først for alvor steg i forbindelse med Powell talen efter dansk lukketid, har de danske aktier "noget til gode". Vi kommer ikke op på amerikanske stigningstakter, men op til 1,5 % fra handelsstart højere aktiekurser er ikke urealistisk. Når det trods alt ikke bliver mere, skyldes det at vi har mange life science selskaber i Danmark, som ikke bliver så påvirket af den amerikanske udvikling. Dels fordi USD falder og dels fordi gårsdagens amerikanske markedsbevægelse først og fremmest handler om risikopræmien og mindre om økonomien.
  • Trophy Games - CEO Letter #1

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Dear Trophy Games Investors, Our new investor relations initiative from Trophy Games includes a bi-monthly letter from me, CEO Søren Gleie. It will outline and explain part(s) of our strategy and/or business, to allow a better understanding of our company and where it is going. In this letter, the first of its kind, I will highlight our biggest event this year at Trophy Games - the signing of our first publishing deal. Firstly, the letter will start with a description of what publishing a computer game consists of. After, an explanation of why we signed with The Ranchers and the positives of this decision. Lastly, I will outline some of the opportunities and possibilities it will bring in the future. Read more: https://trophygames.newsroom.cision.com/releasedetail.html?-1-letter-to-investors-from-the-ceo&releaseIdentifier=93A40694BD02CFA1 Trophy Games har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com [image: 108215_CEO_letter_soe_fb__1_.png]
  • Investeringspodcasten afsnit 146: Højtid for aktieoptimisme

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Julen er ikke den eneste højtid, investorerne går i møde. Det er nemlig også højtid for optimisme på aktiemarkedet, og det er måske med god grund. Novo Nordisk og Genmab har nemlig nået en all time high! Og Vestas har et 1,3 gigawatt-projekt i horisonten - dog med begrænset kurseffekt indtil videre. Lyt til det hele - og mere til - i afsnit 146 af Investeringspodcasten. https://www.youtube.com/watch?v=jM51sTXv5Tc
  • ANAVEX NY TRÅD!! FEBRUAR 2022 POSITIV AVATAR FASE 3!

    455
    0 Votes
    455 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Toplinie Avatar - RETT fase 3. https://finance.yahoo.com/news/anavex-life-sciences-says-rett-143855843.html Q1 2022: https://investorshub.advfn.com/boards/read_msg.aspx?message_id=167831217 Kommentar Solsen og Tasso1: Anavex ... CC noter Missling gennemgik ændringerne i endpoints og var overbevisende i spørgsmålet om, at de har fat i den lange ende. De har bevist meaningfull effect for patienterne ud fra hvad fda anviser som det der skal til at føre beviset. De skal nu færdiggøre et forsøgsmateriale og sende til fda og herefter bede om møde med fda. Herefter tror jeg det er meget sandsynligt at de søger approval. Anavex vil give "expanded axcess" til blarcamesine til alle. Det er er super tegn men jeg mener at det er gratis for pts. I US er der 11.000 rett pts, hvoraf 50% er adult/voksne. Mulig pris for årlig behandling 200-500.000 USD. Så betydelig indtjeningsmulighed så snart approval gives. Europa og asien har 20.000 rett piger. Excellence forsøget kommer med data H222. Men sikkert noget forsinket, idet alle deltagere fra nu skal være færdigvaccineret for covid-19. Dvs der går måneder før der rekrutteres igen. Fragile-x har 6-7 gange flere pts end rett og er også ophan drug med stort prispotentiale. Forsøg startes efter Rett arbejdet er sluttet hos Anavex. PDD er ikke glemt. Eksperter kigge på en protokol og herefter vil man foreligge fda denne. PD og PDD er altså in process og vi vil høre nærmere. AD data i H222. Sidste patient slutter forsøget medio 22. Herefter skal alle data renses ved 2-3 kontroller for hver patient på alle data (mange) Den proces tager måneder og herefter låses data og resultaterne kommer indenfor et par uger - så næppe før Q422 er min vurdering. Potentiale i AD 10-30 bn USD i MC Vi skal væbne os med tålmodighed.... Men det ser godt ud synes jeg Anavex Rigtig fint referat Solsen. En meget positiv CC! Missling var betydelig mere skarp, end ved sidste CC. Han beskrev meget omhyggeligt, hvorfor RBSQ (spørgeskemaet) ikke kunne stå alene, hvis man skulle vurdere om patienter fik en reel positiv respons på behandlingen - og at tilpasningen var sket i samarbejde med FDA, som havde samme opfattelse. Ændringen/tilpasningen var iflg. Missling et sværere opnåelig endpoint. Man så f.eks. patienter, der kunne begynde at bevæge deres ben igen og andre synlige og reele fysiske forbedringer! (Fin tilbage visning af grundløse AF kritik) Selv ellers lidt skeptiske Charles Duncan virkede tilfreds med forklaringen! Det kom ikke helt frem om den "expanded axcess" for voksne RETT piger, skulle være helt gratis. Det kunne både betyde, at man også udvidede SASen i Australien til piger, der ikke har deltaget i selve forsøget - men det kunne vel også være en Provisional Aproval? Synes helt klart, at det fremgik, at Anavex vil gå efter godkendelse i voksne RETT piger først. Protokollen i Fagile X fase 2/3 bliver en slags "basket" forsøg, hvor patienter deles op i grupper med ensartede lidelser - der kan være stor variation på, hvordan de enkelt patienter rammes af Fragile X og det kan derfor være svært at bestemme effekten på tværs af disse forskellige grupper - lyder som en meget fornuftigt tilgang! Der blev også gået mere i detaljer vedr. "basket" fase 2 forsøget med 3-71 i FTD, skizofreni og Alzheimer, som reelt ikke bliver et basket forsøg, men med 3 parallelle og separate forsøg med forskellig varighed - skizofreni måske kun 6 uger. Efterfølgende ville den enkelt indikation antagelig kunne gå direkte over pivotal (fase 3) forsøg. - ( et resultat af det grundige fase 1 forsøg, hvor man havde en super god bivirkningsprofil.) Så alt i alt mange positive ting - uden at Missling kommer med noget, som han ikke må sige uden en offentlig PR. Kan også nu se, at Vanguard også lige som Black Rock har øget der aktieandel og nu også er over 5 % andel af Anavex! Så skal man tro på Missling og de store investorer - eller på meget tvivlsomme indlæg på social medier? - det må være op til den enkelt at vurderer! Forklaring på tilpassede og forbedring af endpoints: https://seekingalpha.com/article/4483941-anavex-an-important-step-forward Næste konference den 16. februar 2022. https://ih.advfn.com/stock-market/NASDAQ/anavex-life-sciences-AVXL/stock-news/87242817/anavex-life-sciences-to-present-at-the-11th-annual Webcast kl. 21.00 DK-tid https://wsw.com/webcast/svbleerink67/avxl/2679350
  • SMS - Historisk stærkt regnskab

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Scandinavian Medical Solutions A/S: Offentliggørelse af historisk stærkt regnskab og et veloverstået første år som børsnoteret selskab 21.11.2022 08:00:00 CET ' Scandinavian Medical Solutions A/S ' Offentliggørelse af årsrapport SELSKABSMEDDELELSE NR. 16- 2022 ' 21-11-2022 I dag offentliggør Aalborg-virksomheden Scandinavian Medical Solutions ('Selskabet' eller 'SMS') årsrapport for regnskabsåret 2021/22. Selskabet øger omsætning betragteligt med 54,3 pct. og lander et overskud (EBITDA) på DKK 15,4 mio. - en stigning på 40,9 pct. i forhold til sidste årsregnskab. SMS har i regnskabsåret rundet en stor milepæl, hvor Selskabet passerede en omsætning over DKK 100 mio. Scandinavian Medical Solutions har i regnskabsåret 2021/22 overgået Selskabets vækstmål. I august 2022 opjusterede selskabet den samlede guidance for omsætningen, og blot en måned senere annoncerede SMS endnu en opjustering - både for omsætning og EBITDA. "2021/22 var et fantastisk år for Scandinavian Medical Solutions. Til vores store tilfredshed overgik vi vores oprindelige ambitiøse forventninger betydeligt - vi har leveret høj organisk vækst i kerneforretningen. Vi har opnået den bedste indtjening nogensinde. Takket være en flot indsats fra alle vores medarbejdere og vores kunders engagement, er vores sundhedsfremmende løsninger kommet ud til endnu flere verdensdele.", siger Jens Krohn, administrerende direktør. Hoved - og nøgletal: tDKK 2021/22 2020/21 2019/20 2018/19 Nettoomsætning 110.530 71.638 41.949 31.195 Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) 15.350 10.898 5.989 3.922 Driftsresultat (EBIT) 14.741 10.873 5.965 3.898 Resultat før skat (EBT) 14.712 10.540 5.818 3.903 Årets resultat 11.373 8.157 4.511 3.039 Balancesum 106.125 44.644 17.061 9.370 Investering i materielle anlægsaktiver 13.757 72 Likvide beholdninger 27.763 25.401 10.662 4.057 Egenkapital 62.186 24.110 4.880 3.139 Gennemsnitlig antal udestående aktier (i 1.000 stk.) 26.708 3.307 100 100 Ultimo antal udestående aktier (i 1.000 stk.) 27.250 21.250 100 100 Afkast pr. aktie (DKK) 0,43 2,47 45,11 30,39 Overskudsgrad (%) 13,34% 15,18% 14,22% 12,49% Soliditetsgrad (%) 58,60% 54,00% 28,60% 33,50% Hoved- og nøgletal er defineret og beregnet i overensstemmelse med Finansforeningens gældende version af "Anbefalinger & Nøgletal". Udbredelsen af bedre tilgængelighed at billeddiagnostisk udstyr er en væsentlig drivkraft SMS har i regnskabsåret 2021/22 sat omsætningsrekord, hvilket i stor grad skyldes en kerneforretning i fortsat stor vækst. Eksisterende kundegrupper er gennem året blevet udvidet betragteligt både i Nordamerika og Europa, mens Selskabet også på nyere markeder, b.la. i Mellemøsten og Afrika, oplever en stigende interesse for produkter og services. Til trods for den europæiske energikrise, Ruslands invasion af Ukraine og den stigende globale inflation, så har Scandinavian Medical Solutions bevist, at en fleksibel handelsstrategi, produktudvikling og godt købmandskab bærer frugt. I en udfordret verdensøkonomi vil mange offentlige budgetter komme under pres, og det får ofte hospitaler og klinikker til at se ad alternative veje, der er billigere og stadig lige så effektive. SMS' ledelse forventer derfor, at denne udvikling vil påvirke både kerneforretning og udlejningsløsninger positivt. Hen over det næste år vil SMS arbejde for at udvide produktporteføljen yderligere, så SMS fortsat kan imødekomme den stigende efterspørgsel og de specifikke forespørgsler på en bred vifte af udstyr af høj kvalitet. Ledelsen i SMS forventer ydermere, at hospitaler i ind og udland i større grad end tidligere vil gøre brug af udlejningsløsninger som naturlig del af deres kapacitet, da de med udlejningsløsninger har en unik mulighed for at forfølge en asset-light strategi. SMS vil derfor i det kommende år have fokus på at udvide sin flåde yderligere, så den fremadrettet vil indeholde både MRI- og CT-løsninger. Jens Krohn fortæller: "Vi oplever stor tiltro til vores tilgængelige udlejningsløsninger og services. Samtidig er vi i tæt dialog med kunder, og vi er konstant opdateret på, hvorvidt deres behov ændrer sig undervejs. Hospitaler ønsker i større grad at kunne tilpasse sig de udfordringer, de møder undervejs, hvilket vores løsninger til fulde imødekommer." Krohn fortsætter: "Vi har skabt god fremdrift på vores fokusområder - både systemsalg, Rental Solutions samt After Sales Services & Parts - og vi er overbeviste om, at SMS' vækst - og indtjeningspotentiale inden for dette unikke marked fortsat er meget stort, og vi har en klar forventning om at vækste yderligere i det kommende år. Vi vil derfor fortsat have et stort fokus på en lønsom vækst med stigende EBITDA, men vi vil fremadrettet i endnu større grad måle vores succes på at forrente vores investerede kapital og på kapitalallokering" Forventninger til 2022/23 I regnskabsåret 2021/22 er det første afgørende skridt taget for at vækste Scandinavian Medical Solutions' relevans i en sundhedsindustri, der i stigende grad efterspørger pålidelig diagnosticering af patienter. I 2022/23 forventer Selskabet en fortsat vækst i omsætningen - både i kerneforretningen samt nye initiativer. Ledelsen i SMS forventer at kunne udbygge omsætningen til DKK 125 - 140 mio. og EBITDA til DKK 15 - 17 mio. for 2022/2023, som blev meddelt ved selskabsmeddelelse nr. 15 den 31. oktober 2022. Hen over det næste år ønsker SMS at arbejde for yderligere udvidelser af produktporteføljen, så Selskabet fortsat kan imødekomme den stigende efterspørgsel og de specifikke forespørgsler på en bred vifte af udstyr af høj kvalitet. Hospitaler og klinikker skal i hele verden tænke ud af boksen for at få kassen til at stemme og samtidig tilbyde bedre sundhedsresultater for deres patienter. Både SMS' kerneforretning og udlejningskoncept har fokus på kvalitet og effektivitet til konkurrencedygtige priser, som dermed giver flere hospitaler muligheden for at tilbyde patienter en bedre behandling.   Scandinavian Medical Solutions A/S (Nasdaq First North Growth Market Denmark: Ticker SMSMED) er forpligtet til at offentliggøre den ovenstående information i henhold til EU-Markedsmisbrugsforordningens punkt 17. Supplerende Information For spørgsmål vedrørende denne selskabsmeddelelse kan Selskabets CEO, Jens Krohn, kontaktes på [email protected]. Tlf.: 60 55 60 90. Selskabets Certified Adviser er Norden CEF A/S. John Norden. Scandinavian Medical Solutions A/S Gasværksvej 46,1., DK - 9000 Aalborg CVR-nummer: 39901749 Hjemmeside: www.scandinavian-medical.com Selskabsmeddelelser, investornyheder, finansielle rapporter mv. kan findes på https://www.scandinavian-medical.com/pages/investors Scandinavien Medical Solution har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • Vi kigger på Genmab, Novo Nordisk og Zealand Pharma

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Her kigger jeg på aktierne Genmab Novo Nordisk Zealand Pharma med TA (Tradingview) og FA (via min egen platform). Du kan altid teste os risikofrit på linket her: https://markettimer.dk/bliv-medlem/ https://www.youtube.com/watch?v=Z_8cvU7j5xY&ab_channel=MarkettimerDK
  • Vestas: Lunken markedsreaktion på potentiel storordre

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Vestas har annonceret at de er blevet foretrukket til en større flydende havvindpark i Sydkorea. Lunken markedsreaktion viser investorforbehold Vestas har annonceret, at de er blevet udpeget som foretrukken leverandør til havvindprojekt i Sydkorea Der er ikke tale om at de har fået en ordre Når/hvis det sker vil Vestas informere om det Det er sandsynligt, at det sker Markedsreaktionen er meget pauver. Aktien stiger 0,5 %. På trods af at den indeholder mange spændende momenter Havvind - Her forventes væksten at komme og her har Vestas historisk været lidt bagefter Flydende platform - Ny og lovende fundament Udstyr - 15 MW - Vestas havvind flagskib Forsigtig markedsreaktion viser investorforbehold efter skuffende 2022 2022 har været et skuffende år for Vestas med for mange nedjusteringer. Den udvikling har naturligt sat sig og gjort indtryk på investorerne. 2023 kan ikke blive værre og bliver formentlig bedre, fordi inputomkostningerne falder (stål, transport, etc). Investorerne har indtaget en vent- og se holdning. De vil vente med at tro på den gode vending indtil ordrer bliver ubetingede og der kommer mange flere af dem som har manglet meget de seneste 12 måneder
  • Bavarian Nordic

    39
    0 Votes
    39 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Ved nærmest en tilfældighed opdagede jeg Proinvestors debatforum ang. Bavarian Nordic aktien. Og blev straks betaget af den saglige tiltale der foregår i nærværende forum. Det er jo ikke tilfældet på alle fora - hvilket jeg finder meget beklageligt!! Det inspirerede mig til dette indlæg. Lige som alle andre føler jeg mig veludrustet med analytiske værktøjer og har lært om grundige analyser inden man investerer i en aktie. Hvilket jeg stadig finder helt fundamentalt. Følger man aktiemarkedet hver dag igennem en længere periode opdager man jo at der eksisterer mønstre - ja man er nærmest en klovn hvis disse mønstre ikke træder en i øjnene - disse mønstre optræder uagtet virksomhedernes udmeldinger. F.eks. kan Bavarian den ene dag indgå en milliard kontrakt og to dage efter falde i kurs Derfor er der selvfølgelig nogle aktører som skrotter den gammeldags analytiske tilgang aktiemarkedet = shorterne. Man hører ofte den påstand at shorterne har kløgtige algoritmer så de kan styre markedet. Den påstand vil jeg hermed benægte. Shorterne kan man groft opdele i to grupper. Gamplerne og vinderne. Lad mig starte med vinderne. De ved at kun en brøkdel af medicinal- og biotekvirksomheders pipelineprodukter blir en succes. Så hvis du kan samle disse i en aktiepulje og shorte dem alle så er odds i dit favør = simpel matematik. Og hvis du samtidig ved at markedet reagerer positivt på produktudvikling = så er du en sikker vinder. Dette er logik for burhøns - også for mig som kun er investeret i Bavarian. Og jeg ved at hvis mine analyser af Bavarian holder stik og jeg holder fingeren fra salgsknappen så vinder både shorterne og jeg. De er da ligeglade med om de taber på en virksomhed hvis de vinder på 2. Det er dem jeg kalder professionelle shortere. Det er de gode shortere fordi de holder kurserne i ave!!! Tilbage er gamblerne - pokerspillerne der skal lave big money. Dem der lever på kanten drevet af kokain og eventyr. Det er dem der er drivkræften bag pludselige kæmpe kursstigninger når de er ved at miste alt og køber tilbage i panik. Derfor er jeg helt rolig med shorting. Bl.a. også fordi vores pensionsfonde som vi alle ejer jo kan tjene penge på at låne deres aktier ud til shortere - det er med til at bevare lidt af værdien af vores pensioner. Shorterne skal trods alt betale for at låne aktierne. Derfor ser jeg ikke shorting som noget der skader aktiemarkedet. Men som rimelig ny aktieinvestor ser jeg langt større skævvridninger end shorterner formår. Disse aktørers skadelige virkninger på aktiekurserne hører man aldrig omtalt. Og vi praler alle af hvor kloge vi er - ups. Fred shorterne og stil skarpt på dem der præger aktiemarkedet. Dem der sætter kursmål og kommer med ekspertudtalelser og selv må handle med aktier. DE skaber volatiliteten. Ikke den lille aktieinvestor, som handler i panik. Og de skummer fløden. Hvorfor er der ikke nogen som sætter ind overfor dem???
  • Hansa Biopharma announces positive topline data (AMR)

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Hansa Biopharma announces positive topline data from the imlifidase phase 2 study in antibody mediated rejection (AMR) episodes post kidney transplantation 28 Nov 2022, 18:00 Regulatory information "Hansa Biopharma announces positive topline data from the imlifidase phase 2 study in antibody mediated rejection (AMR) episodes post kidney transplantation" https://www.hansabiopharma.com/media/press-releases/2022/hansa-biopharma-announces-positive-topline-data-from-the-imlifidase-phase-2-study-in-antibody-mediated-rejection-amr-episodes-post-kidney-transplantation/
  • Hansa Biopharma mulig partner til uniCure?

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Interesant med denne godkendelse for CSL Behring og uniQure da der kan være problemer med NABS i op til 45% i denne indikation. Her kan Hansa Biopharma muligvis hjælpe med at muliggøre behandlinger for de patienter som ikke kan få behandlingen grundet NABS. De tidlige data vi har set er lovende som foreløbigt er mundet ud i et samarbejde med AskBio samt Sarepta-aftalen hvor Hansa kan modtage ca. 3 mia dk i milepæle samt andel i Sareptas indtægt hvor imlifidase skal bruges + salg af imlifidase. Mon ikke der har være kontakt med en eller flere af aktørerne herunder uniQure i denne hæmofili-indikation. [image: 108081_3271A7F3_9A97_4464_BD23_8569D2E0AAA6.jpeg]
  • Shortede danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Shortpositioner pr. 28. november 2022 Ambu A/S 9,39 24-11-2022 GN Store Nord A/S 8,86 25-11-2022 FLSmidth & Co. A/S 6,73 26-11-2022 Netcompany Group 5,73 24-11-2022 Bavarian Nordic A/S 4,23 25-11-2022 Zealand Pharma A/S 4,17 22-11-2022 Rockwool A/S 3,08 25-11-2022 Vestas Wind Systems A/S 2,24 23-11-2022 Royal Unibrew A/S 2,21 22-11-2022 SimCorp A/S 2,07 16-11-2022 Chr. Hansen Holding A/S 1,96 24-11-2022 ISS A/S 1,83 23-11-2022 Novozymes A/S 1,64 25-11-2022 Pandora A/S 1,71 24-11-2022 Jyske Bank A/S 1,22 24-11-2022 Scandinavian Tobacco Group 1,18 25-11-2022 NKT A/S 1,13 22-11-2022 H. Lundbeck A/S 1,07 24-11-2022 Chemometec 1,06 25-11-2022 NTG Nordic Transport Group A/S 0,89 25-11-2022 Demant 0,79 25-11-2022 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,78 24-11-2022 Bang & Olufsen A/S 0,75 22-11-2022 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,72 21-11-2022 Ørsted A/S 0,64 20-10-2022 DSV A/S 0,62 04-11-2022 H+H International A/S 0,62 14-11-2022 Schouw & Co. A/S 0,58 24-11-2022 Carlsberg A/S 0,52 23-11-2022 ALK-Abelló A/S 0,50 25-11-2022 Coloplast 0,50 18-11-2022 Trifork Holding AG 0,43 14-11-2022 Genmab A/S 0,4 17-11-2022 Danske Bank A/S 0,4 18-11-2022 CBrain A/S 0,4 17-11-2022 Tryg A/S 0,4 23-11-2022 RTX A/S 0,38 17-05-2022 Torm plc 0,34 23-11-2022 Topdanmark A/S 0,3 26-10-2022 Green Hydrogen Systems A/S 0,3 21-09-2022 Matas A/S 0,24 15-11-2022 Alm. Brand A/S 0,23 04-11-2022 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,2 08-11-2022 Össur hf. 0,2 18-02-2020 Sydbank A/S 0,2 07-11-2022 Bioporto A/S 0,19 08-04-2022 NNIT A/S 0,19 28-10-2022 AGF A/S 0,13 31-01-2022 DFDS A/S 0,11 23-06-2022 Noble Corporation Plc 0,1 18-11-2022 Kilde: Finanstilsynet: https://oam.finanstilsynet.dk/#!/stats-and-extracts-short-net-positions
  • Højtid for aktieoptimisme

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Der er sæsoneffekter for det meste. Kalendereffekt, advents- og julegaver betyder også højtid for investorerne. Tingene gentager sig ikke 1:1, men "de rimer" som det hedder. Netop derfor skal man måske ikke frygte den aktuelle overoptimisme, medmindre... Hvis du har været investeret hele året har du mærket den usikkerhed og de dårlige afkast, som 2022 vil blive husket for. Ikke kun fordi aktierne er faldet, men fordi kombinationen af aktiefald og rentestigninger gør 2022 til en meget dårlig oplevelse for den typiske investor, som blander investeringsprodukter for eksempel i forholdet 60/40. Glæde har afløst frustration i 2022. Det er faktisk normen, at investorerne hen over året skifter humør flere gange. Humøret er bedst til julehøjtiden og efter kvartalsregnskaberne. Oktober til december og oktober-januar er i gennemsnit de bedste sammenhængende henholdsvis 3-4 måneder på aktieåret. Normen er også, at aktierne ofte stiger i forbindelse med kvartalsregnskaberne. Regnskaberne er som oftest som forventet eller lidt bedre end forventet. Dels absolut og dels fordi virksomhederne kender spillet: Det handler om at indfri og overgå forventningerne, og om nødvendigt - usikre tider, at få forventningerne skruet lidt ned. I nedenstående figur 1 er vist 2022 udviklingen i "humørbarometeret" FEAR/GREED for 2022. Udviklingen illustrerer "årets gang" på aktiemarkedet. I januar stiger aktierne normalt. Nyt år, nye penge, nye forhåbninger. Efter bedre end ventede årsregnskaber kom investorerne i år til at fokusere meget mere på inflation, stigende renter og pres på prisfastsættelsesmultiple. I april gentog det sig. Juni bød på en større nedtur, et lokalt minimum i aktier, som var en købsmulighed. De følgende 6 uger var der god stemning. Så vendte rente- og recessionsrisikoen for alvor tilbage; investorerne panikkede i september og det gav mulighed for den optur, som vi er i nu. Stemningsbarometre, som eksempelvis FEAR and GREED er ikke perfekte, men de afspejler den sindsstemning, som investorerne er i, og som næsten altid har haft en meget stor kurseffekt. Når humøret er dårligt er det næsten altid fordi aktierne ER faldet meget og humøret er på lavpunktet. Stemningsindikatorer virker bedst contra og "ned". Det skyldes, at aktierne tager "trappen op og elevatoren ned". Hældningskoefficienten på stigninger er mindre end på fald. Det er normen, at vi er i den "grådige" periode, som illustreret i figur 1/2. Aktierne har friske stigninger i porteføljerne. Forude venter en forhåbentlig god afslutning på året og investorerne håber på, at vi inden længe kommer til at se, at Federal Reserve er ved renteloftet; at der under alle omstændigheder kommer færre/mængder rentestigninger og at der sågar, forhåbentlig i 2. Halvdel af 2023 kan blive tale om at sænke centralbankrenterne igen. Skuffer FED på Santa Lucia? Om lidt mere end 2 uger ved vi om den gode udvikling fortsætter; om amerikanske forbrugerpriser den 13/12 er tilstrækkelig gode og lave til at FED kan 1)Hæve med 0,5 % og 2)Måske meddeler, at de tager en rentepause for at se hvad den samlede effekt af de hidtidige rentestigninger formentlig vil have på den amerikanske økonomi. Høje renter (for) længe kan udfordre investorerne Aktieinvestorernes humør har sine ups and downs. Det har de også i år. Spørgsmålet er om Federal Reserve sender en pengepolitisk besked, som ødelægger den gode stemning? Risikoen er ikke i så stor udstrækning, at renterne kan stige en anelse yderligere. Yderligere stigninger i FED Funds vil formentlig blive modsvaret af en endnu mere inverteret rentekurve fra 2-10 år, og det er den som styrer investorerne og som investorerne styrer efter. Risikoen består formentlig mere i, at renterne vil blive holdt på et for højt niveau for længe efter aktieinvestorernes smag Figur 1: Udviklingen i Fear and Greed 2022, Barometer Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed Figur 2: Udviklingen i Fear and Greed 2022 Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed (Klik på billederne for at gøre dem større) [image: 108125_image002_6_.png] [image: 108125_image001_28_.png]
  • Olie: Uro i Kina sender oliepris tilbage til start

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Uro i Kina sender danske bilister tilbage til årets prisstart og det er isoleret en god nyhed De seneste uger er oliepriserne faldet markant tilbage Nedturen fortsætter i dag, hvor oliepriserne falder med 2-3 % (Brent(WTI) For WTI (USA olie) er priserne nu lavere end ved årets start Prisfaldene skyldes væsentligst uroen i Kina Sammen med frygten for recessionspåvirkning på efterspørgslen og G7 landenes prisloft på russisk olie ..Presser det priser ned Lavere energipriser er gode nyheder på flere måder F For det første presser det inflationen ned. Netop energipriserne har været en væsentlig prisudfordring i 2022 Og lavere oliepriser er en tidlig julegave til bilisterne Når de seneste dages faldende oliepriser i slutningen af ugen er slået igennem på de vejledende standerpriser, vil vi formentlig være tæt på årets startpriser for forbrugerne. Udviklingen i forbrugerpriserne fremgår af figur 3. Lavere energipriser er gode nyheder på flere måder Lavere energipriser er gode nyheder på flere måder. Dels får det inflationen til at skrumpe og dels giver det direkte forbrugerne lavere standerpriser på benzin/diesel. Figur 1: Udviklingen i WTI, 2022 Kilde: Nordnet Figur 2: Udviklingen i benzinpriser, 2022 Kilde: https://www.q8.dk/priser/ (Klik på billederne for at gøre dem større) [image: 108123_image005_2_.png] [image: 108123_image004_6_.png]
  • Tjek lige kursudviklingen på stjernene på First North!

    11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Menes stort set al aktiediskussion handler om C25 aktierne på Nasdaq Cph, er en række selskaber på First North ved at skille sig ud som "stjerneskud" på en ellers trist FN himmel! Først var det Shape Robotics, der fik en ny storaktionær ind i kredsen af investorer, samt en flot tillidserklæring om potentialet i aktien. Så var det Scandinavian Medical Solutions, der ligeledes fik en ny storaktionær med store forventninger ind i aktionærkredsen, samt med stor sandsynlighed ind i bestyrelsen på den kommende generalforsamling. SMS har præsteret flotte resultater i deres netop afsluttede årsregnskab, som du kan læse om andetsteds i her på Debatten. Tak for det, ProInvestor! For der er øjensynligt ikke andre, der interesserer sig for casen. Men de der gør - og jeg har aktier i SMS - kan notere en imponerende serie kursgevinster i denne uge. Så er der FOM, Flydende Organiske Materialer - Technologies. Den ene flotte udmelding efter den anden i forhold til store, internationale virksomheder og forskningsinstitutter, der investerer i FOM's maskiner til coating. Senest i dag kan FOM meddele, at de skal deltage "i udviklingen af en europæisk pilotlinie for innovativ solcelleteknologi baseret på tandem solceller" og den banebrydende forskning i materialet Perovskite til nye effektive solceller til væsentlig lavere og hurtigere produktionsmåder end traditionelle siliciumsolceller. Jo, det er her det sker lige i øjblikket. Og egentlig kunne der være behov for et for et chatgruppeforum mere - First North debat - i vores ellers fine chatfora.
  • Fingerprint Cards - Gal eller Genial?

    14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Jeg har 40.000 aktier i FPC., er det galt eller genialt på tre års sigt? Mit Gak er 14 sek.
  • Ugekommentar #68: Udskillelsesløb på First North-børsen

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    First North har fået en hård medfart, men der er flere selskaber, som gør det godt. Nogle af dem kommer Helge Larsen ind på i denne uges kommentar. Som altid er ingen af de nævnte selskaber købsanbefalinger. https://www.youtube.com/watch?v=w7_mS8RhjY8