Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Trifork tæt på IPO kurs

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Interessen i Trifork er faldet noget og kursen er tilbage omkring start. Er det ufortjent? Eller bruges der for tid på sejllads? Umiddelbar ser økonomien ok ud, men interessen er lig nul. Måske vælger jeg bare de forkerte aktier - som ingen anden har interesse i, eller også er jeg genial og ser ting ingen anden ser. Nogen betydning at de er kommet ind i OMX Copenhagen Benchmark?
  • Hvilke aktier kigger jeg selv på i bear-markedet?

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Videoen er den anden fra mig i en serie af løbende indslag omkring det, at være investor i et bear-marked. I denne video giver jeg indblik i, hvilke aktier, jeg selv synes er interessante i øjeblikket. Disclaimer: Helge Larsen har aktier følgende selskaber, som omtales i videoen: Bakkafrost, Zealand Pharma, Frontline, Okeanis og Hafnia. https://www.youtube.com/watch?v=nKfyjXmdF7I&t=3s
  • UIE annullering af aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Er det noget jeg har misforstået, eller har UIE ligge annulleret næsten 4% af deres aktier, samtidig med at den adm.dir. har fået medarbejderaktier. Det er vel ikke hver dag en noteret aktie får næsten 4% af deres aktier annulleret?
  • Fra Nordea: Zealand Pharma (køb, target 245)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Zealand Pharma (køb, target 245) - Fedme er by far det mest interessante terapeutiske område indenfor healthcare de næste mange år? Vi taler en potentiel patientpopulation på ~750 mio. mennesker (BMI over 30, globalt set), og en GLP-1 penetration på ~0,1%. Zealand har en spændende (top 3) fedme pipeline (amylin-analog i fase I, GLP-1/GLP-2 i fase IIa, den langtidsvirkende GIP analog (præklinisk), og BI456906 (GLP-1/glucagon), hvor man fornylig har vist et vægttab på hele 9% (i diabetikere) efter bare 16 uger. Marketcap på Zealand er sølle 9 mia. kr. Peanuts for en Amgen, en Novartis, en Pfizer eller for den sags skyld Boehringer Ingelheim, Sanofi eller Astra. Zealand Pharma som overtagelseskandidat er en potent historie i min optik.
  • Byggefakta idag: Kraftig opjustering af prognosen for 2022

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Kraftig opjustering af prognosen for 2022 siden prognosen i juli. https://www.byggefakta.dk/download/trends-for-byggebranchen 1 km fra døgnetrundtåbne AO i Kalundborg (ca 17 milliarder DKK): https://www.novonordisk.com/careers/career-areas/manufacturing/novo-nordisk-kalundborg.html 1 km fra døgnetrundtåbne AO i Hillerød (ca 11 milliarder DKK): https://www.dagensbyggeri.dk/artikel/119000-fujifilm-bygger-ny-kaempefabrik-for-11-mia.-kr 300 (!) meter fra AO:s enorme VA-lager i Horsens (ca 2 milliarder DKK): https://www.dsv.com/da-dk/om-dsv/presse/news/dk/2020/07/dsv-opfoerer-europas-stoerste-logistikcenter-ved-horsens "Vores VA-lager er nemlig det største i landet..." https://ao.dk/om-ao/produkter/produktomrader/vand-og-aflob https://www.facebook.com/100999794583658/videos/1313017462773640/ Er PE (2022)=7,6 for dyrt? Om kun fem uger er det 2023!
  • Mit take på hvad der rører sig i verden lige nu

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Der sker meget i verden lige nu, og jeg prøver selv at finde ud af hvad der er hoved og hale i det. Denne søndag, her jeg diskuteret med mig selv hvad der sker lige nu, hvorfor og hvordan jeg bedst positionerer mig. Det fylder lidt for meget til at lægge teksten ind her, så jeg har vedhæftet en fil, hvis nogen læser det, så giv endelig jeres mening, jeg er på ingen måde sikker på at jeg har ret. 106998_Notat.pdf
  • Stenocare - nye markeder og ny finansiering

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Helge Larsen taler med Stenocares CEO, Thomas Skovlund Schnegelsberg, oven på q3-regskabet og vender det begivenhedsrige år for selskabet. Stenocare har udvidet deres markeder fra at være i to lande til nu at være i fem. De har fået to nye medicinske cannabis-produkter godkendt i Danmark, tre godkendt i England, tre i Norge og et i Australien. De har hentet ny finansiering. Stenocare dyrker, importerer og sælger receptpligtig medicinsk cannabis-olie. Disclaimer: Stenocare har betalt IR-samarbejde med ProInvestor.com. https://www.youtube.com/watch?v=tQlK9DFpkpc
  • Tysk rentekurve sender recessionssignal

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Den tyske rentekurve har fået det amerikanske "udseende" og advarer om europæisk recession Der er sket "ting og sager" med den tyske rentekurve de seneste 6 måneder For 6 måneder siden var ECB ikke begyndt at hæve renterne og deres retorik var også, at "kommer tid kommer råd". Det haster ikke så meget med at få hævet renterne. Siden er der sket meget. ECB har drejet et par omgange og retorikken er gået fra "forsigtig/afventende" til "handlekraftig" Det har haft en indflydelse på den tyske rentekurve, som fremgår af nedenstående figur 1 Dels er renteniveauet blevet markant parallelforskudt opad Og dels er kurven gået fra at være "normalthældende" = prisen på korte penge er højere end på de længere..Til at være inverteret. I hvert fald fra 2 år til 10 år Hvis/når 10 minus2 er negativ, som den er nu, er det normalt et forvarsel om at økonomien er på vej i recession eller i hvert fald at investorerne forventer det Recessionssignal behøver ikke være nogen aktiekatastrofe Aktieinvestorerne er løbet i forvejen og har over de seneste måneder forberedt sig på den økonomiske nedtur/afkøling, når nu også er meget tydelig i rentekurven. På den ene side vil en lavere vækst betyde negative indtjeningsrevisioner for virksomhederne. På den anden side har inverteringen af rentekurven allerede haft en betydelig effekt og er en af de 2 primære årsager til aktienedturen. Det bliver koldere, men investorerne har i en vis udstrækning fundet det varme(re) tøj frem og taget det på Figur 1: USA statsrentekurve Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ Figur 2: Tysk statsrentekurve Kilde: http://www.worldgovernmentbonds.com/country/germany/ Klik på billederne for at gøre dem større [image: 108061_image004_5_.png] [image: 108061_image001_25_.png]
  • FED snakker USA op, men er det holdbart?

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    A
    De amerikanske aktier stiger tirsdag pænt og er dermed på vej til mere end at annullere mandagens tilbagegang. Frygten for flere coronanedlukninger i Kina og strejke i jernbanefragten i USA er gledet i baggrunden til fordel for en fokus på flere Fed-chefer, der mandag talte for en mindre renteforhøjelse i december på 50 basispoint end de seneste fire møders 0,75 procentpoint. Desuden viser en undersøgelse fra Federal Reserve Bank of Richmond, at fremstillingssektoren i regionen nu betaler lavere priser og lønninger, hvilket kan være en bekræftelse af, at inflationen har toppet.
  • Investeringspodcasten afsnit 145: Er FED på en umulig opgave

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Værterne har forskellige bud på, hvor meget FED hæver renten til deres næste møde. Er Twitter blevet et problematisk vedhæng til Tesla? Hvad kan vi lære om det kommende år ud fra USA's rentekurve? Og er oliepriserne på vej ned? Lyt med, og få svar på dette og meget mere. 00:00 - 01:09: Intro 01:09 - 07:10: Alle øjne på næste FED-møde 07:10 - 13:29: Er Twitter blevet det problematiske vedhæng til Tesla? 13:29 - 21:09: Hvad fortæller USA's rentekurve om det kommende år? 21:09 - 29:00: Er oliepriserne på vej ned? https://www.youtube.com/watch?v=BXlcpWSd5zE
  • Transcript - Q&A med CEO Adam Steensberg fra Zealand Pharma

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Q&A med CEO Adam Steensberg fra Zealand Pharma afholdt tirsdag d. 22. november 2022 https://nbg1.your-objectstorage.com/proinvestor-dev/forum/ir/cms/QA-Zealand Pharma 2022-11-22.pdf
  • Er FED Minutes "forældede nyheder"?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Senere i dag offentliggøres referatet fra det seneste centralbankmøde. Spørgsmålet er om nyhedsværdien reelt er meget lille? Ved det seneste amerikanske centralbankmøde hævede Federal Reserve renten med 0,75 % helt som forventet Herudover fik investorerne på det efterfølgende pressekonference og med udtalelser fra FED medlemmer før og efter indtrykket af at 0,75 % stigning i december er så godt som en "done deal" Ydermere var indtrykket, at rentetoppen (der hvor FED Funds topper) ligger over 5 % Noget af den information kan være "gårsdagens nyheder" I mellemtiden har verden bevæget sig Den 10/11 kom amerikanske inflationsdata (forbrugerpriser), som overraskede positivt Ugen efter - 15/11 - viste producentpriser den samme gode og nedadgående udvikling De to nøgletal har bevæget investorernes holdning og også fået centralbankmedlemmer til at anlægge en mere forsigtig tone Det er nu ikke længere en given ting at 1)renten bliver hævet med 0,75 % i december og 2)at renteloftet ligger over 5 % Centralbankmedlemmer hælder stadig til flere stigninger, men det er på vej til at blive konsensus, at 1)stigninger skal være mindre 2)at vi skal tage en rente-time-out for over de kommende måneder at se hvad den kumulerede effekt af hidtidige rentestigninger bliver for økonomien = Når FED minutes bliver offentliggjort i dag, kan nyhedsværdien allerede være faldet betragteligt og være lidt som avisen dagen efter udgivelsesdagen
  • Teva ny - ny CEO

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    H
    TEVA har fundet Kåres afløser: https://ir.tevapharm.com/news-and-events/press-releases/press-release-details/2022/Teva-Announces-Appointment-of-Richard-Francis-as-President-and-CEO/default.aspx Umiddelbar ser det ud til at bliver en overgangsfase hvor Kåre stadig er til rådighed.
  • Ennogie!

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    BYGGEBRANCHENS OSCARS: ENNOGIE TILDELTE TO PRISER Den store scene var sat: Vinderne modtog deres gyldne trofæer i en festlig atmosfære. Den 9. november 2022 fandt ARCHITECTS' DARLING Awards ceremoni sted i Celle. Næppe nogen anden pris er så eftertragtet i byggebranchen som den anerkendte Heinze GmbH-pris. 1.874 arkitekter og planlæggere havde tidligere deltaget i Tysklands mest omfattende brancheundersøgelse. Et hold af høj kaliber af velkendte repræsentanter fra internationale arkitektkontorer udpegede derefter vinderne af de 13 jurypriser. Ennogie var i stand til at sikre sig to præmier ved første forsøg og måtte kun erkende nederlag til absolutte industrigiganter som Buderus og Bosch. https://ennogie.com/de/oscars-baubranche-ennogie-preis/
  • Siemens Gamesa - købstilbud

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Har modtaget et købstilbud fra Siemens Energy på mine Siemens Gamesa aktier til en historisk lav kurs. Jeg har købt dem dyrt, hvorefter de faldet, men jeg har længe håbet at den grønne omstilling ville rette op på kursen. Tilbuddet oplyser intet om hvorledes jeg er stillet hvis jeg beholder aktierne og jeg har en kort tidsfrist til at acceptere købstilbuddet. Er det et offer-I-can't-refuse? Eller kan jeg håbe på, at mange andre heller ikke vil sælge og Siemens Energy senere kommer med et bedre tilbud. Hvad risikerer jeg ved ikke at sælge? T.o. har banken i vis deport mine aktier ligger, har været til absolut begrænset hjælp, så jeg håber I kan kaste lidt lys og risici-vurderinger over dette.
  • Shape Robotics lander storinvestor

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Shape Robotics lander storinvestor og forventer trecifret millionomsætning i 2023 22.11.2022 07.45 Voksende international efterspørgsel på dansk uddannelsesteknologi får nu Shape Robotics til at offentliggøre omsætningsforventningerne til min. DKK 130 mio. i 2023, hvor der også forventes positivt driftsresultat. Med en investering på over 26 mio. kr. dags dato fra Investeringsforeningen Fundamental Invest og Fundamental Fondsmæglerselskabs kunder, går Shape Robotics ind i det nye år med en ambition om notering på Nasdaq Main Market Copenhagen. Danske Shape Robotics har som en af de få vækstselskaber på Nasdaq First North Growth Market leveret på IPO-målsætninger godt et år før tid og oplever i dag en kraftigt stigende international efterspørgsel på EdTech-løsninger. Den ekspansive vækststrategi har givet afkast både i form af øget omsætning og en serie opjusteringer og bygger på partnerskaber med blandt andet Samsung Electronics, INACO og Altex. Nu hæver Shape Robotics ambitionerne yderligere og forbereder en notering på Nasdaq Main Market Copenhagen i 2023. I dag kan selskabet tilmed meddele, at den erfarne kapitalforvalter Michael Voss med en kapitalindsprøjtning på over 26 mio. kr. sikrer likviditet til at følge den langsigtede vækstplan. Investeringsrådgiver for Fundamental Invest, Michael Voss, forvalter i dag DKK 2,5 mia. og har 30 års erfaring med fokus på investering i danske aktier. "Vi har fulgt Shape Robotics tæt i seks måneder og vælger nu at investere mere end 26 mio. kr. for at understøtte den videre vækstrejse. Ledelsen har en stærk faglig ballast og har vist et skarpt blik for at gribe de muligheder, som markedet for digital uddannelse byder på. Shape Robotics er med deres nøgleklare patenterede produkter og services utrolig godt placeret i en branche, der understøttes af en global digitaliseringstrend og som finansieres af enorme og allerede allokerede midler til digitalisering af undervisning," siger Michael Voss. Øget kapital og stor omsætning understøtter rejse mod hovedmarkedet Den 9. september 2022 opjusterede Shape Robotics omsætningsforventningerne til 2022 med omkring 10 pct. Fra DKK 75-85 mio. Til DKK 81-93 mio. Selskabet forventer nu at omsætte for minimum DKK 130 mio. I 2023 og lande et positivt driftsresultat. Ifølge CEO i Shape Robotics, André Fehrn, er den danske EdTech virksomhed nu moden til at forberede en notering på Nasdaq Main Market, der vil gøre Shape Robotics mere tilgængelig for internationale og institutionelle investorer. Med en stærk ledelse, stærke partnerskaber og forventet sorte tal på bundlinjen vil Shape Robotics sideløbende med forberedelserne til en opnotering, fortsætte med at omfavne markedet for uddannelses-teknologi, som oplever kraftig vækst. "En notering på hovedbørsen er et naturligt næste skridt for os, som vil vække interessen hos andre store institutionelle investorer, som ikke kan investere i First North-selskaber. Jo bredere finansieret Shape Robotics kan blive internationalt og jo flere store og små investorer, der kommer med på vores vækstrejse, desto bedre er den ballast, som vi går fremtiden i møde med. Som vækstcase på Nasdaq First North har vi bevist "proof of business", og vi ser frem til at levere en række resultater, der gør os yderligere klar til at åbne det næste kapitel i vores historie med en eventuel op-notering i 2023," siger CEO André Fehrn. Hos Fundamental anerkender Michael Voss ledelsen for at drive Shape Robotics frem med strategisk overblik og evne til at effektuere på salgs- og distributionssiden med konstant fokus på en ansvarlig omkostningsstyring. "Shape Robotics har skabt et rigtigt godt og skalerbart produkt og har etableret stærke partnerskaber, der gør dem i stand til at favne et stort og uudnyttet marked. Kombinationen af partnerskabet med Samsung Electronics og et antal mindre, lokale partnere, der smidigt håndterer lokale forhold af kulturel og markedsmæssig karakter, giver en omkostningseffektiv og agil adgang til markederne," udtaler Michael Voss. Yderligere oplysninger og investorrelationer André Fehrn, CEO Shape Robotics A/S Tlf. (+45) 2444 8556 Email: [email protected] Rugmarken 18, 3520 Farum, Denmark CVR-nr. 38322656 www.shaperobotics.com Kommunikation og PR: Gullev & Co. ApS www.gullev.co Boris Gullev Tel: +45 31 39 79 99 E-mail: [email protected] Shape Robotics har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com https://news.cision.com/dk/shape-robotics/r/shape-robotics-lander-storinvestor-og-forventer-trecifret-millionomsaetning-i-2023,c3670189 https://news.cision.com/dk/shape-robotics/i/shape-final-selection-03-22-103,c3116080 https://news.cision.com/dk/shape-robotics/i/shaperobotics-2022-108,c3116081
  • Tesla: Investorer frygter mere Twitter finansering

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla fortsætter med at køre i bakgear. Investorer frygter bl.a. at mere Twitter finansiering kan fortsætte med at lægge pres på aktien Tesla fortsatte den seneste tids kursnedtur og faldt med næsten 7 % yderligere i går Kursfaldet er nu på lidt mere end en halvering i forhold til årets start og på over 52 % år Årsagerne til faldet er efterhånden (for) mange Tilbagekaldelsen af Teslabiler til check kan have spillet en rolle i går *Risikoen for at en recession reducerer bilsalget + effekten af kinesiske nedlukninger kan spille en rolle. Investorerne frygter samtidig fortsat at Twitter stjæler Elon Musks opmærksomhed Seneste nye er at i alt 5000 ansatte har forladt Twitter eller er blevet fyret. Det svarer til 2/3 af den arbejdsstyrke som før Elon Musk bestod af mere end 7000 ansatte I den økonomiske form som Elon Musk købte Twitter i, er Twitter ikke nogen god investering. Prisen var høj og der skal betales renter på lånet. Der skal ske ændringer og der vil ske ændringer. Spørgsmålet er om Elon Musk på samme tid kan reducere omkostninger, ændre indtjeningsmixet fra færre reklamer til overvejende abonnementsbaserede certificeringsflueben til 8 USD per måned? Alt imens han også skal sikre, at de medarbejdere som han gerne vil beholde har interesse i at arbejde for selskabet? For Teslainvestorer er "Twitter investeringscasen" formentlig den, at jo flere og større ændringer der skal laves, jo mere stiller det kortsigtet krav om øget egenfinansiering og den skal i givet fald formentlig først og fremmest komme fra Elon Musk via salg af aktier i Tesla, og det presser aktiekursen Figur 1: Kursudvikling, Tesla, 2022 Kilde: Nordnet [image: 108013_image001_24_.png]
  • HOVE A/S opjusterer for regnskabsåret 2022

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Opjustering af guidance for regnskabsåret 2022 og ændring af EBITDA-guidance for 2023, samt annullering af flerårig guidance 21.11.2022 18:40:35 CET ' Hove A/S ' Selskabsmeddelelse SELSKABSMEDDELELSE NR. 13 - 2022 ' 21-11-2022 Hove opjusterer guidance for omsætningen og EBITDA i 2022. Guidance på omsætning ændres til DKK 150-160 mio. (tidligere DKK 125-145 mio.) og på EBITDA til DKK 11-13 mio. (tidligere DKK 6-9 mio.). Opjustering af guidance på omsætningen og EBITDA for 2022 skyldes prisstigninger, øget efterspørgsel fra kunder samt positiv udvikling i dollarkursen. Ledelsen skønner, at den øgede efterspørgsel blandt andet skyldes lageropbygning hos kunder, som konsekvens af større usikkerhed i markedet som følge af ændrede omkostningsstrukturer, inflation, og øget pres på værdikæder. Bestyrelsen og ledelsen i Hove har i dag godkendt budgettet for 2023 og beslutter samtidig at annullere flerårig guidance, som følge af eksisterende og nye usikkerheder på markederne. Guidance fastsættes fremover ved godkendelse af budget for næste regnskabsår. Hove ændrer ikke guidance for omsætning for 2023, som er DKK 145-160 mio., men nedjusterer EBITDA til DKK 9-12 mio. (tidligere DKK 17-20 mio.). Annullering af flerårig guidance og nedjustering af EBITDA for 2023 sker på baggrund usikkerhed i markedet, jf. ovenfor. På baggrund af budgetplanlægning for 2023 forventer Hove en betydelig nedgang på EBITDA i forhold til en større OEM samt forventet lavere dollarkurs og forsinkelser inden for nye industrier (særligt havneterminaler) og Hoves IoT-løsning Hove Smart Lube. Ny justeret guidance - november 2022 DKK mio. 2022 2023e Omsætning 150 - 160 145 - 160 EBITDA 11 - 13 9 - 12 Guidance for IPO - 2021 DKK mio. 2022 2023e Omsætning 125 - 135 145 - 160 EBITDA 9 - 10 17 - 20 Seneste justering af guidance 30. august 2022 DKK mio. 2022 2023e Omsætning 125 - 145 145 - 160 EBITDA 6 - 9 17 - 20 Hove A/S (Nasdaq First North Growth Market Denmark: Ticker HOVE) er forpligtet til at offentliggøre den ovenstående information i henhold til EU-Markedsmisbrugsforordningens punkt 17.  Yderligere oplysninger: Hove A/S: Herstedøstervej 7 DK - 2600 Glostrup CVR-nummer: 25804821 Hjemmeside www.hove-as.com Selskabsmeddelelser, finansielle rapporter mv.: https://hove-as.com/investor/ CEO / adm. direktør Maja Vonsild Jørgensen E-mail: [email protected] Tlf.: (+45) 31 35 94 10 Hove har en betalt digital IR-aftale med ProInvestor.com
  • Chaos theory: How tankers thrive mid energy crisis and war

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Shipowners rake in profits as countries scramble for diesel and natural gas. Global crises and geopolitical chaos are bad for most businesses. Not so in industries like defense and energy shipping. Go to a commodity shipping conference in troubled times and you'll hear a lot about how bullish all that trouble is for freight rates. The focus at Marine Money's New York Ship Finance Forum on Thursday was on the worsening global energy crunch, the war in Ukraine, looming sanctions on Russia, the evolving situation in China - and how phenomenal the rate outlook is for tankers carrying crude, refined petroleum products and liquefied natural gas". Læs hele artiklen fra Freightwaves.com https://www.freightwaves.com/news/chaos-theory-how-tankers-thrive-amid-energy-crisis-and-war
  • Genmab ATH

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    DarvinD
    Syntes lige jeg vil dele et heldigt screenshot Stregerne skal i ikke tage jer af. De er ikke opdaterede. 107990_Genmab_3.187.pdf