Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • B&O

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Hej Proinvestors Jeg synes der er langt imellem diskussioner om B&O aktien, og vil gerne høre jeres take på den. Jeg synes kursen er lige rigeligt lav, eller? Ja, de har et mindre tab for FY22, men omvendt en EK på 1,3 milliard, et stærkt brand og nu må de da snart have fået styr på forretningen? Jeg tænker også, at deres kundesegment påvirkes forholdsvis mindre af finansiel uro og evt. let negative konjunkturer. Det sagt, så kan jeg da godt se at virksomheden ikke ligefrem er toptunet og højt indtjenende, men alligevel... kun en ti'er per aktie? Igen, hvad tænker I?
  • Ennogie vinder endnu en pris

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Der er de seneste dage kommet en række Ennogie/branche nyheder. I dag har Ennogie lige vundet SDG Tech Awards https://sdgtechawards.com/ Ennogie var nomineret som et af 5 selskaber i "Energy Innovation". Det er bla DI (Dansk Industri) der står bag arrangementet. Endnu en award til Ennogie for design og udvikling af Ennogietaget. Stort tillykke til teamet bag Ennogie. Tyskland har lige vedtaget der ikke kommer moms på nye private solcelleanlæg. Så de tyske privat forbruger får nu en endnu bedre økonomisk case når de køber et Ennogie anlæg. Det må alt andet lige øge det tyske salg til private en del i løbet af 2023. https://www.pv-magazine.de/2022/12/02/null-prozent-umsatzsteuer-fuer-photovoltaik-anlagen-ab-2023/ Generelt har en af de større udfordringer i løbet af 2022 været at få en installatør til at montere Ennogie taget hos kunden. I takt med byggebranchen generelt er bremset hårdt op, så har Ennogie Tyskland den seneste tid fået flere partners bla div tagdækker/designer mm. Et par udvalgte nye tyske partners der nu også står for at markedsføre og sælge Ennogie taget RoofUz er et selskab i Berlin der har fokus på at bygge grønt og økonomisk attraktivt taglejligheder. Ifølge RoofUz så er der et potentiale på 70.000 nye taglejligheder i Berlin. Og disse bliver Ennogie nu også picthed for. https://serieller-dachausbau.com/ Dach Ertrag er en anden ny partner der kom til i september. Der er ret mange detaljer om Ennogie og casen Ennogie på deres website https://www.dach-ertrag.de/ Man kan bla også se der er ca 4 mdr ventetid fra ordre til leverance. Så Ennogie har altså allerede fået mange nye ordre ind til levering de første mdr af 2023. Så nok er renterne steget og det helt sikkert sætter mange projekter i venteposition, så er der pt ikke noget der tyder på Ennogie bliver negativ ramt deraf. Hidtil er det positivt for Ennogie, som netop nævnt ovenfor. Flere partners til at installere og sælge Ennogie taget. Jeg tror stadig deres 2023 guidens på 95-115 mio ( 55-65 mio i 2022) bliver hævet senest ved præsentation af 2022 regnskabet. Så den laveste ende af guidens også bliver 3-cifret beløb
  • Sydbank/Ringkøbing Landbobank: Banker i topform opjusterer

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Sydbank har opjusteret sine forventninger og i dag følger Ringkøbing Landbobank efter. Fællesnævnerne er få/ingen tab, stigende renter, stigende udlån/forretningsomfang og generelt gang i forretningen For nogle uger siden opjusterede Sydbank igen sine forventninger til årets resultat I dag følger Ringkøbing Landbobank efter med sin opjustering Der er en række fællesnævnere bag ved de opjusteringer som vi allerede har set og formentlig kommer til at se flere af Stigende forretningsomfang, stigende rente- og rentemarginal, høj kreditkvalitet og få tab - 2022 bliver for de fleste banker indtjeningsmæssigt et rekordernes år, eller tæt på halvår 2022: Et bank comeback Ikke alle aktier "tænker" dårligt om stigende renter. Mens det generelle aktiemarked har været underdrejet har bankaktier som bl.a. Sydbank og Jyske Bank givet fremragende afkast, og her og nu og på kort sigt er de i deres egen "Goldilock scenarie": Forretningsomfanget vokser, Rentestigerne trækker rentemarginalen med og på kort sigt er den rekordhøje beskæftigelse, lave ledighed og generelle mangel på arbejdskraft et tegn på at forbrugerne og virksomhederne klarer deres udfordringer. Samtidig er kreditbogen generelt i god form. God udvikling et sektorfænomen - Hvad med Jyske Bank? Sydbank/Ringkøbing Landbobank er blevet de første, men bliver næppe de sidste til at opjustere. Det naturlige spørgsmål som danske investorer stiller sig er: Kommer der også en positiv præcisering fra Jyske Bank ud fra samme fællesnævnere. Når det regner på præsten drypper det også på degnen; Også selv om Jyske Bank har en lidt anden forretning end SYD/RLB
  • Scandinavian Biogas Fuels

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Lyttede nogen til mig? Muligvis. Store aktieposter skifter ejere via Danske Bank igår og idag. https://proinvestor.com/boards/107599/
  • Shape Robotics indgår 3-årig distributionsaftale på 60 mio.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Shape Robotics indgår 3-årig distributionsaftale på 60 mio. kr. med endnu en IT-sværvægter 8.12.2022 07.33 • Cision • Den danske EdTech-virksomhed Shape Robotics vil i partnerskab med en af Rumæniens førende elektronik- og IT-distributører NOD (Network One Distribution) over de næste 3 år sælge Shape Robotics' egen robot "Fable" samt 3D-printere og VR-briller via NOD's vidt favnende distributionsnetværk. Første ordre på ca. 7 mio. leveres allerede i indeværende måned, og begge parter forventer i henhold til kontrakten, at der suppleres med lignende ordrer ca. tre gange om året i de kommende tre år til en samlet forventet faktureringsværdi på 60 mio. kr. I tråd med Shape Robotics partnerskabs-baserede vækststrategi styrker selskabet nu sin allerede stærke markedsposition i hovedmarkedet Rumænien med en ny distributionsaftale med en af regionens førende elektronik- og IT-distributører. Med en forventet samlet ordreværdi på 60 mio. kr. vil Shape Robotics over de næste tre år arbejde side om side med de erfarne teams fra NOD for at møde den store efterspørgsel på uddannelsesteknologi til det store rumænske og østeuropæiske marked. NOD er markedsledende elektronik- og IT-distributør i Rumænien med årlig omsætning på over 3 milliarder DKK og anses som en sværvægter i Øst- og Centraleuropa med mere end 20 års erfaring og flere tusinde partnere. Fra Covid-19-tiden og frem har NOD intensiveret sit fokus på at digitalisere Rumænien og sigter strategisk efter at implementere de mest innovative løsninger og nyeste teknologier for at fremme udviklingen mod at modernisere det rumænske samfund. CEO André Fehrn fortæller, at aftalen gør Shape Robotics i stand til at kunne skalere op hurtigere og levere på en boomende og akut efterspørgsel på Shape Robotics produkter. "Partnerskabet med NOD er et led i vores strategi med at bygge et solidt distributions- og integrationsnetværk i Rumænien, så vi kan skalere op endnu hurtigere. Jo stærkere et netværk, vi har, desto lettere er det for os at komme ud til den lokale skole, virksomhed eller institution og implementere teknologien hurtigt med høj brugervenlighed for lærerne og veldokumenteret effekt på elevernes indlæring. Den tilgang har sikret en stor tillid til vores produkters kvalitet og en række faste aftaler hos de mest indflydelsesrige selskaber i regionen," siger CEO André Fehrn. Med et stærkt præsterende hold i både Danmark og Rumænien og lokal repræsentation i form af stærke partnere gør Shape Robotics sig bemærkede på det internationale EdTech-marked med store ordrer og eksklusivaftaler med anerkendte IT-brands og erfarne distributører, herunder Samsung Electronics, Altex, INACO og nu også NOD. Ordren indeholder både Shape Robotics' egen "Fable" robot samt 3D printere og VR-briller, der alle er delelementer i selskabets stadig mere populære og nøgleklare uddannelses-laboratorier, SteamLabs, der i dag står for størstedelen af selskabets omsætning. Vækststrategi hviler på tre styrkede forretningsben Med et strategisk hovedfokus på Øst- og Centraleuropa, der oplever politisk og finansiel opbakning til uddannelsesteknologi, arbejder Shape Robotics på at etablere et netværk, som muliggør hurtig skalering og effektiv distribuering og integrering af uddannelsesteknologi i både den offentlige og private sektor. "Vi har i indeværende år landet flere tunge partnerskabsaftaler og forventer nu at runde en trecifret millionomsætning til næste år, og vi har opnået en rentabel drift. Nu kan vi understøtte vores vækstambitioner ved at forløse en akut efterspørgsel efter nøgleklare EdTech-løsninger, der understøttes af offentlige og allerede allokerede midler på tværs af Europa. Vi løber rigtig stærkt og har placeret os forrest i feltet og partnerskabet med NOD giver os endnu flere kræfter," siger CEO André Fehrn. Shape Robotics samlede omsætning kommer i dag fra salg af tre kerneprodukter, der sælges både enkeltvis og samlet som nøgleklare løsninger. Selskabets omsætning kommer primært fra Rumænien, USA, Australien, Polen, Benelux og Danmark. Omkring 35 pct. af den samlede omsætningen kommer fra SmartLabs, 45 pct. fra variationer af SteamLabs, der også inkluderer salg af selskabet egenudviklede robot, Fable. I tillæg dertil oplever selskabet en organisk stigning i direkte salg af Fable og komplementære produkter, der i dag står for 20 pct. af den samlede omsætning. Vækststrategien bygger således på både organisk vækst i eksisterende markeder understøttet af stærke strategiske partnerskaber med eksempelvis Samsung Electronics og en tre års eksklusivaftale med KnowK, en af italiens førende leverandører af uddannelsesteknologi. I 2022 udvidede Shape Robotics vækststrategien til også inkludere aktive opkøb af virksomheder i lokale markeder i CEE-området, der dækker 19 Øst- og Centraleuropæiske nationer, og har i løbet af efteråret overtaget den rumænske virksomhed VTS (Video Technic Systems). Yderligere oplysninger og investorrelationer: André Fehrn, CEO Shape Robotics A/S Tlf. (+45) 2444 8556 Email: [email protected] Rugmarken 18, 3520 Farum, Denmark CVR-nr. 38322656 www.shaperobotics.com Kommunikation og PR: Gullev & Co. ApS www.gullev.co Boris Gullev Tel: +45 31 39 79 99 E-mail: [email protected] https://news.cision.com/dk/shape-robotics/r/shape-robotics-indgar-3-arig-distributionsaftale-pa-60-mio--kr--med-endnu-en-it-svaervaegter,c3679103 https://news.cision.com/dk/shape-robotics/i/shaperobotics-2022-105,c3121908 Shape Robotics har en betalt digital IR aftale med Proinvestor.com
  • Vale Nikkel

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Ser ud til at VALE får solgt lidt Nikkel - det er nok kommet på plads på grund af Ruslands problemer på området. Brazil's Vale to supply Northvolt with low-carbon nickel products 22-03-2022 SAO PAULO, March 22 (Reuters) - Brazilian miner Vale SA said on Tuesday it has reached a multiannual deal to supply Sweden's Northvolt with low-carbon nickel products for battery production, as it looks to meet fast-growing demand from the electric vehicle industry. The deal came after more than two years of talks, Vale said in a securities filing, adding that more cooperation between the companies in multiple areas should be expected in the future. It did not provide further details.
  • Investeringspodcasten: Kan FED andet end at skuffe

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Alle investorer venter på FED, men kan FED gøre andet end at skuffe? Modsat står det til hos udvalgte danske banker, hvor 2022 for nogle af dem kan blive rekordernes år. Nedjusteringer og biotek fanger shortsælgernes interesse, men hvordan ser det ud for AMBU og Zealand Pharma, der begge har været i shortsælgernes søgelys? Værterne kommer også ind på oliepriser og Kinas genåbning, og hvad det betyder for markedet. 00:00 - 01:25: Intro 01:25 - 06:53: Kan Federal Reserve andet end at skuffe? 06:53 - 10:40: Danske banker: Bliver 2022 rekordernes år? 10:40 - 17:29: Shortsalgsoversigt: Nedjusteringer og biotek 17:29 - 22:43: Oliepriser tilbage til start 22:43 - 27:37: Kinas genåbning https://www.youtube.com/watch?v=KE97nUQUVjU
  • Ørsted: Ingen medvind i Californien?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Noget kunne tyde på, at Ørsted ikke fik nogen medvind og licens ved havvind udbuddet i Californien. Det er dog endnu ikke bekræftet Der har været amerikanske auktioner over 5 licenser i Californien til havvind CIP har meddelt, at de har betalt for og modtaget en licens til potentielt over 1 GW Andre licensmodtagere synes at være norske Equinor, tyske RWE, franske ENGIE og EDPR fra Portugal Derimod ser det ikke ud til at Ørsted, som også deltog i budrunden, har fået en licens Ørsted har hidtil ikke kommenteret på processen Ørsted har tidligere annonceret, at de ville bruge "Åben dør" og sammen med CIP bl.a. opføre 3 GW i Østersøen i 2027. Åben dør er uden støtte Ørsted kan bruge energien i bl.a. Østersøen Noget tyder på, at Ørsted ikke har fået en amerikansk licens til havvind ud for Californien. Konkurrencen har formentlig været hård og betingelserne kan være presset i en grad, så Ørsted hellere vil bruge deres (vind)energi og ressourcer andre steder. 3 GW i Østersøen er et ganske stort projekt, også selv om det sker sammen med CIP. Sikrer Vestas medejerskab ordrer? Vestas annoncerede i slutningen af 2020, at de for 500 mio. EUR havde købte 25 % af CIP. Betalingen skulle falder i rater. Noget ved indgåelsen og noget som "earn-out". Via det ejerskab er Vestas enten 1)prækvalificeret til CIP ordrer på markedsvilkår, 2) og/eller får de en dyb indsigt i mange forskellige projekter via det medejerskab og den naturlige vidensdeling der følger med.
  • Momentum algo - opdatering november

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Opdatering fra Markettimer.dk https://www.youtube.com/watch?v=_5n7J0lRkiU
  • Shortsalg: Stor 2022 nedtur, men vender det næste år?

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Nedjustering og biotek er stadig shortsælgernes yndlingsofre. Her er lidt perspektiv om hvorfor det er vigtigt at kende investeringsspillereglerne". Læs mere i Per Hansens blogindlæg: https://www.nordnet.dk/blog/shortsalg-stor-2022-nedtur-men-vender-det-naeste-aar/
  • Skattespørgsmål - Euronext Growth

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Hej, et spørgsmål op til årsskiftet.. Det er min forståelse at euronext growth aktier er kapitalindkomst, og ikke aktieindkomst. I så fald: Sker indberetning i f.m. salg automatisk til skat (har depot i Danske Bank), eller skal man selv føre det på selvangivelsen? Hvad sker der hvis en aktie går fra euronext growth til en større børs - sker der så en beskatning af gevinst/tab på det tidspunkt som kapitalindkomst, eller overføres det til en senere aktieindkomst?
  • Algoritmehandel.

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Vi ved det hele. Det er svindel og bedrag og ikke til at stole på. Og de kloge narre de mindre kloge. Og det er der kommet en fin rapport ud af, sikkert betalt finansfyrster og Donald Trump. Men alligevel - hyg jer med den. Der er "kun" 23 sider om banditterne i habitter: https://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/2016/Pressemedddelelse-algoritmehandel-paa-danske-handelspladser-080216
  • Olie: Nyt forsøg på et genvisit med årets laveste pris

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringøkonom, Nordnet Oliepriserne faldt i går med tæt på 5 %. Faldet kommer ovenpå større udsving de seneste uger Olieprisen er faldet fra toppen på grund af 1)Pristoppen i februar var en voldsom reaktion 2)risiko for recession og lavere efterspørgsel 3)lavere vækst i Kina OPEC+ besluttede i weekenden at fastholde sin produktion G7 landene har indført prisloft mod russisk olie, som hedder "URAL" Prisloftet er på 60 USD Som det fremgår af figur2 ligger russisk olie (URAL) aktuelt under prisloftet Olieprisen begynder at afspejle en større risiko for 2023 afmatning Perioder med større daglige udsving på en del procent er blevet hverdag Det bekræfter, at en meget betydelig del af råvarepriser er spekulative investeringsstørrelser og reagerer kortsigtet mest på udviklingen i risikopræmien snarere end på økonomiske nøgletal Fornyet håb om lavere standerpriser Som det fremgår af figur 1, er Brent crude - den referencepris som bruges som input for danske bilister, igen tilbage til årets start, +/-. Det giver håb om et forbrugergensyn med årets startpriser på lidt over 13,- per liter. Når vi formentlig ikke kommer helt derned skyldes det, at USD/DKK stadig ligger noget over årets start. Det kræver lidt over 5 % yderligere fald i råolieprisen for at vi kommer helt derned, men det nærmer sig Figur 1: Udviklingen i olieprisen, Brent Kilde: Nordnet [image: 108472_image001_29_.png]
  • NTG Q3

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Nogen der har set nærmere på NTG Q3. Er væksten ikke gået lidt af ballonen? Er gælden for høj i disse højrentetider? Nu må vi se hvordan de formår at håndtere nedgangstider, men med det setup burde det være nem.
  • NOVO/video - The Story of GLP-1

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "In an office in Bagsværd near Copenhagen, young biotechnologist Lotte Bjerre Knudsen has been made project manager for a promising, but uncertain project of converting the hormone GLP-1 into a drug that can prove effective in combating the rapidly growing wave of diseases such as type 2 diabetes in the 1990s. If she fails, the project will fold. Follow Episode 2 "If you don't fix this" of this advent calender from the Novo Nordisk Foundation "The Story of GLP-1" https://vimeo.com/777814795?twclid=23q1uxbby7w567s96t099gxz03
  • Torm stiger over 6% idag

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Skyldes det prisloftet på russisk olie? Er der nogen der kan gennemskue hvad prisloftet betyder for tank raterne? Hvilke typer skibe får størst effekt?
  • Er rentebevægelsen en gentagelse af opturen fra juni/august

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Fredagens amerikanske jobrapport var noget stærkere end ventet og væsentligere bedre end Federal Reserves renteduer kan bruge til at moderere pengepolitikken snart. Alligevel falder renter og USD og forhindrer aktiefald. Er det en "fortolkningsfejl", en gentagelse af sommerens optur eller er det investorernes overoptimistiske langtidsplanlægning? (For) stærk jobrapport Fredagens amerikanske jobrapport var stærk i mere end én forstand. Antallet af nye jobs lå med 263.000 noget over de ventede 200.000, og stadig væsentlig over det "normale" niveau før Covid på 150.000-200.000/måned. År til dato er gennemsnittet af nye jobs nu 392.000 mod 562.000 sidste år. Tallet falder, men ligger stadig markant over det langsigtede gennemsnit. Oktober blev oprevideret med 23.000, men for september var der en nedrevidering med 46.000. I alt var der altså tale om en nedrevidering på 23.000 for de to måneder. Stærk lønvækst Lønningerne stiger hurtigere end forventet med 5,1 % på årsbasis mod forventet 4,6 %. Alt i alt var der tale om en stærk jobrapport, som nok viser at antallet af nye job er let faldende; det sker dog fra et højt niveau, og jobskabelsen er stadig stærkere end Federal Reserve vil være komfortable med. Renter op, USD ned og så dog ikke Umiddelbar efter tallene steg renter og trak USD med op. Da dagens handelsfacit skulle gøres op, var den udvikling dog mere end kørt tilbage fra dagens start og de 10-årige amerikanske renter sluttede i 3,49 og USD/DKK i 7,05. Investorerne tog altså ikke bestik af tallene eller den positive afvigelse fra forventningerne. Her er lidt pro et contra på den udvikling: Det taler for rente- og USD fald Arbejdsmarkedet er under afkøling fra årets højdepunkt Arbejdsmarkedet er notorisk en del måneder bagefter økonomien og formentlig ved sensommeren, mens investorerne notorisk er nogle måneder/kvartaler foran. Samlet er den tidsmæssige forskel 6-9 måneder, og det er i investeringsmæssig henseende, meget. Arbejdsmarkedet er ikke en 1:1 med hensyn til forbrugerpriserne, som er det vigtige pejlemærke for Federal Reserve. November måneds tal kommer 13/12. Inputpriserne fortsætter med at give sig, og vi har endnu ikke set effekten i økonomien år/år. Markedsbevægelse siden kapitulationen i september ligner til forveksling den optur, som fulgte efter de større fald i maj/juni. Investorerne har i en periode været kortsigtet positioneret med "under gennemsnitlig" risiko. Det giver en form for bolværk og beskyttelse mod kursfald (de som har lyst til at sælge, har allerede solgt). Vi er på den tid af året, hvor risikofyldte finansielle størrelser plejer at vise sig fra sin gavmilde side: Kalendereffekten. De positive aktiebevægelser de seneste uger har ikke mindst været i aktier med en højere kursfølsomhed. Det kunne tyde på, at det mere er ændring i risikopræmien end i økonomien, som har bestemt kursudviklingen. Investorerne har i sensommeren solgt ud af deres væksteksponering og købt mere ind på value. Opturen har været stærkest i vækst, og kommer derfor lidt overraskende og bag på investorerne. USD har været ekstremt højt vurderet og alles "flugtvaluta". USD er på vej mod mindre unormale tider. Det taler imod rentefald Jobrapporten var meget stærk og samtidig accelerer lønvæksten Hvis der ikke kommer tilpas gode inflationsdata i december, bliver det svært for Federal Reserve at levere det som investorerne forventer. Det burde have været den mest naturlige konklusion på jobrapporten. Sandsynligheden for at FED vil hæve til 5 % +/- og holde renterne høje i en betydelig del af 2023 er steget. Det mest sandsynlige skifter hele tiden og nærmest på månedsbasis. Derfor skal man nok ikke nødvendigvis lægge alt for meget i de enkelte tal. De seneste ugers USD svækkelse kan give lidt ekstra amerikanske inflationsudfordringer i starten af det nye år. Uforberedte investorer, sommer de ja vu og måske førtidig glæde Investorerne undrer sig og jeg synes også markedsudviklingen er bemærkelsesværdig. På den ene side skal man være varsom med arbejdsmarkedet, som notorisk er noget bagefter økonomien og langt bagefter aktieinvestorerne. Defensiv positionering (valueaktier og for lille aktierisiko) kan også have spillet ind, og måske ser vi en gentagelse af sommerrallyet, som blev "kaldt tilbage" i september og måske endte med en kapitulation. Jeg tror alt i alt at det overvejende er investorpositionering som er den forklarende variabel, som gjorde udslaget. Investorerne var forberedte på dårlige tal; ikke mindst på grund af sensommerens nedtur. Det kan drive finansielle størrelser et langt stykke af vejen, men på et tidspunkt bliver det virkelighed igen. Forude venter en risiko for at indtjeningsforventningerne ikke har givet sig nok og/eller at inflation og renter vil forblive en udfordring de kommende kvartaler. Stigninger nu bliver til mindre stigninger eller fald senere hen med mindre vi undgår en recession og/eller den bliver meget mild og er hurtigt overstået.
  • Oil prices skyrocket

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Er ikke helt enig i mediernes omtale af skyrocket oil prices. Jovist er de steget en smule men for eksempel blyfri benzin kostede også 14kr i 2012. Mon ikke de finder ud af at åbne hanerne. Med olie pris over 80usd. Mener USA har breakeven ved ca. 50usd / barrel og oliereserverne har aldrig været større end de er nu. Derudover er de grønne løsninger med til at reducere behov for fossile brændstoffer. Hvis folk havde råd til benzin til 14kr i 2012 burde økonomien også kunne holde til 14kr per ltr i 2021. Lønninger m.m er jo steget pænt de sidste 8-9 år - vel tæt på 40%. [image: 97971_Skaermbillede_2021_10_21_135700_2021.jpg] [image: 97971_Skaermbillede_2021_10_21_135607_2012.jpg] [image: 97971_Skaermbillede_2021_10_21_134732_oil_price.jpg]
  • Weee. Et halvt år er gået.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvis du stadig er aktiv på dette forum, så husker du måske vor aftale omkring at give en status 6 måneder senere. Dengang var jeg ja-hatten og du måske/nej-hatten. Skulle vi bebeholde eksisterende niveau, bliver det for mig et år klart over forventning. Håber det samme for dig. God jul til alle.
  • Algoritmehandler sløres fra 1/12 ?

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Jeg kan her til morgen konstatere, at - ihvertfald på mine oversigter - alle købere og sælgere i såvel MidCap som SmallCap og FirstNorth listerne ikke længere er tilgængelige. Det må være Nasdaq Cph. der har vedtaget det uden at melde ud. Hvis ikke det er en fejl, hvad jeg ikke tror det er. Det betyder, at vi almindelige investorer ikke længere kan følge med i algoritmehandelen og hvem der står bag handlerne. For mig at se er det ikke til fordel for gennemsigtigheden på børsmarkedet og rigtig træls. Nu kan GSAG, MSE, XTXE, CITI og alle de andre handle, uden at vi ser deres ageren og evt. hensigter i en aktie. Apropos denne ændring så bringer Euroinvestor også en tankevækkende artikel om algoritmehandel, og konstaterer i øvrigt - hvad vi også godt vidste - at størstedelen af aktiehandlerne på Nasdaq Cph. er algoritmehandler. Du kan læse artiklen her: https://www.euroinvestor.dk/nyheder/det-kan-forklare-danske-aktiers-pludselige-krak