Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Ennogie vinder endnu en pris

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
6 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • troldmandenT Offline
    troldmandenT Offline
    troldmanden
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Der er de seneste dage kommet en række Ennogie/branche nyheder.

    1. I dag har Ennogie lige vundet SDG Tech Awards
      https://sdgtechawards.com/

    Ennogie var nomineret som et af 5 selskaber i "Energy Innovation". Det er bla DI (Dansk Industri) der står bag arrangementet.

    Endnu en award til Ennogie for design og udvikling af Ennogietaget.
    Stort tillykke til teamet bag Ennogie.

    1. Tyskland har lige vedtaget der ikke kommer moms på nye private solcelleanlæg. Så de tyske privat forbruger får nu en endnu bedre økonomisk case når de køber et Ennogie anlæg. Det må alt andet lige øge det tyske salg til private en del i løbet af 2023.

    Link Preview Image
    Null Prozent Umsatzsteuer für Photovoltaik-Anlagen ab 2023 - pv magazine Deutschland

    Steuertipps: Der Bundestag hat das Jahressteuergesetz beschlossen. Damit wird eine Anschaffung von Photovoltaik-Anlagen ohne Mehrwertsteuer möglich sein. Betreiber kleiner Anlagen werden zudem von der Einkommensteuer befreit.

    favicon

    pv magazine Deutschland (www.pv-magazine.de)

    1. Generelt har en af de større udfordringer i løbet af 2022 været at få en installatør til at montere Ennogie taget hos kunden. I takt med byggebranchen generelt er bremset hårdt op, så har Ennogie Tyskland den seneste tid fået flere partners bla div tagdækker/designer mm.

    Et par udvalgte nye tyske partners der nu også står for at markedsføre og sælge Ennogie taget
    RoofUz er et selskab i Berlin der har fokus på at bygge grønt og økonomisk attraktivt taglejligheder. Ifølge RoofUz så er der et potentiale på 70.000 nye taglejligheder i Berlin. Og disse bliver Ennogie nu også picthed for.

    https://serieller-dachausbau.com/

    Dach Ertrag er en anden ny partner der kom til i september. Der er ret mange detaljer om Ennogie og casen Ennogie på deres website
    https://www.dach-ertrag.de/

    Man kan bla også se der er ca 4 mdr ventetid fra ordre til leverance. Så Ennogie har altså allerede fået mange nye ordre ind til levering de første mdr af 2023.

    Så nok er renterne steget og det helt sikkert sætter mange projekter i venteposition, så er der pt ikke noget der tyder på Ennogie bliver negativ ramt deraf. Hidtil er det positivt for Ennogie, som netop nævnt ovenfor. Flere partners til at installere og sælge Ennogie taget.

    Jeg tror stadig deres 2023 guidens på 95-115 mio ( 55-65 mio i 2022) bliver hævet senest ved præsentation af 2022 regnskabet. Så den laveste ende af guidens også bliver 3-cifret beløb

    1 Reply Last reply
    7
    • E Offline
      E Offline
      Esset
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Skidt med priser, der skal flere penge i kassen.

      1 Reply Last reply
      1
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Tænker du kapital udvidelse Esset?

        Jeg lægger ikke skjul på jeg gerne så Ennogie lave en rettet emission for så at sætte endnu mere damp på kedlerne. Som tidligere nævnt, så er der en række andre BIPV selskaber der har hentet op til 15 mio euro de sidste 6 mdr, og dermed benyttet den interesse der pt er i markedet for BIPV.

        Men jeg må også bare erkende og respektere, at ledelsen ikke deler min apati på ekstra turbo charge.

        Hvis vi ser bort fra ekstra likviditet i forhold til yderligere acceleration, så er det ikke mig bekendt at de har brug for et større beløb. Her i Q4 må der være et positivt CF med den store mængde ordre der er leveret. Og så er der ca 12 mio fra warrantlrogrammet der vil blive udnyttet næste år. Sammen med det der er hentet i år, så er det ca 40 mio i ekstra arbejdskapital.

        1 Reply Last reply
        6
        • E Offline
          E Offline
          Esset
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Nej det gør jeg egentlig ikke, jeg synes bare at deres indtjening er for lille i forhold til aktiekursen. Indtil videre sidder fuglene på taget.

          1 Reply Last reply
          1
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Ahhh ja den vej rundt.

            2022 er bl.a. ramt af ordre der blev indgået i 2021, og hvor cost så har været en del højere så margin er blevet presset.

            De har tidligere haft et mål om bruttoavance på 35%. Men er faktisk ikke klar over om det stadig er ambitionen.

            2023 skal gerne blive et mere "normalt" driftsår.

            Som tidligere nævnt så tror jeg på den hidtil udmeldte guidens for 2023 bliver overgået. Så vi når over 115 mio. Og så nok en Ebitda op mod 20 mio. (selvom jeg stadig gerne sælger den for dobbelt op på vækst i ét år)

            Men ja BIPV branchen er mere end hot. Hvilket også betyder vi ser højere nøgletal her end i mange andre brancher. 100% vækst flere år i træk er også lidt sjovere 🙂

            Men med høje nøgletal følger også høje forventninger plus en afklapsning hvis man misser

            1 Reply Last reply
            4
            • B Offline
              B Offline
              B35
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              ATP tror også på solceller!!

              Link Preview Image
              Danmarks største pengetank investerer enormt beløb i dansk solcellekomet

              ATP køber sig med et større trecifret millionbeløb ind i det vedvarende energiselskab Better Energy. Pengene skal sætte skub i et ambitiøst væksteventyr i udlandet. Parterne udelukker ikke en børsnotering på længere sigt.

              favicon

              Finans (finans.dk)

              1 Reply Last reply
              3
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Ja så det godt. Så kan de passende begynde at kigge efter deres næste sol Play..... BIPV style 🙂

                De må da gerne lave et indlæg til næste GF 🙂

                Nargh det ligger nok ikke lige for. Så skal mcap noget højere op. Men vil gerne tro der kommer pensionspenge ind i løbet sf de næste 2-3 år.

                1 Reply Last reply
                3

                Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                With your input, this post could be even better 💗

                Tilmeld Log ind

                • Log ind

                • Har du ikke en konto? Tilmeld

                • Login or register to search.
                • First post
                  Last post
                0
                • Debatforum
                • Seneste
                • Populære
                • Bruger