Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Alk: Kan kvartalsregnskabet formilde nervøse investorer

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Alk-Abello har aflagt et regnskab som svarer til de nedjusterede forventninger. Kan de medfølgende kommentarer berolige investorerne? Alk-Abello nedjusterede for 3 uger siden forventningerne til 2023 omsætningsvæksten i tabletsalget Svagheden var/er baseret i det europæiske tabletsalg Det var netop den svaghed som gjorde investorerne nervøse for udviklingen Strategiplanen tilsiger at AB skal levere 25 % EBIT margin i 2025. Det var også den plan, som investorerne var bange for kunne være i fare AB siger at de i 1. kvartal mangler 10.000 tablet kunder og det udgør 35 mio. i omsætning, som årsagen til nedjustering af forventningerne isoleret set til tabletsalget Svagheden var i Europa AB forbliver optimistiske med hensyn til de langsigtede muligheder = Kan regnskabet og de medfølgende CEO kommentarer formilde investorerne og er regnskabet udtryk for "the short term pain for the long term gain"? Figur: Kursudvikling, Alk-Abello 2023 Kilde: Nordnet [image: 112527_image001_28_.png]
  • Amerikanske banker strammer kreditvilkår i adstadigt tempo.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De amerikanske banker er i gang med at stramme kreditvilkårene, og det vil ramme økonomien de kommende måneder. Indtil videre har stramningerne dog været moderate En undersøgelse, som den amerikanske centralbank Federal Reserve har gennemført viser, at de amerikanske banker er i gang med at stramme kreditvikårene Det er og var ventet efter kollapset i SVB, FRC i USA og i Credit Suisse i Europa Stramningerne vil gøre det sværere og dyrere for virksomheder og privatforbrugere at optage lån Sammen med de foretagne renteforhøjelser fra Federal Reserve, hvor renten er blevet hævet fra 0-5 % på 14 måneder, vil det 1)være med til at tæmme inflationen og 2)få den amerikanske vækst så meget ned i gear at en recession er realistisk/mulig Det var forventet, at undersøgelsen (rundspørge) allerede nu ville vise at bankerne har strammet kreditvilkårene. Resultatet bekræfter den forventning, men den kortsigtede konklusion er også at antallet af banker, der har strammet, har været meget moderat De amerikanske renter steg i kølvandet på offentliggørelsen Kreditvilkår strammes i adstadigt tempo Investorerne havde forventet, at langt flere banker allerede nu ville have strammet kreditvilkårene At de stramninger vi har set indtil videre er udtryk for at bankerne er komfortable med kreditvilkår og fortsat ser en økonomi i fremdrift At bankerne er mere bange for den inverse rentestruktur end for risiko for at tabe penge på udlån til kunder. Den inverse rentestruktur gør det sværere at tjene penge (banker funder sig i reglen kortfristet og placerer disse penge langsigtet. Fortsat behov for høje renter Undersøgelsen viser, at bankerne endnu ikke har strammet meget (i stort tal), og at det understøtter at økonomien stadig er i fremdrift. Det betyder ikke nødvendigvis, at FED ikke kan finde på at sænke renterne igen hvis økonomien hurtigt svækkes og inflationen falder, men det betyder i det mindste, at sandsynligheden for at FED sænker renterne igen de kommende måneder, som forwardkurven tilsiger, er meget lille. Derfor var den naturlige konsekvens af offentliggørelsen af undersøgelsen, moderate rentestigninger.
  • ALK-ABELLO - Regnskab for Q1 2023

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    9.5.2023 07.20 • GlobeNewswire • Bemærk venligst, at rapporten udelukkende forefindes på engelsk. Revenue up 7%, full-year outlook maintained (unaudited) ALK's overall results in Q1 2023 were largely as expected, with 7% organic revenue growth in local currencies and increased operating profit with an EBIT margin of 18%. Combined SCIT and SLIT-drops sales exceeded expectations, while tablet sales were around DKK 35 million lower than planned on slower growth in new patient initiations. The full-year revenue and earnings outlook remains unchanged. Q1 2023 financial highlights Comparative figures for Q1 2022 are shown in brackets. Revenue g rowth rates are stated in local currencies, unless otherwise indicated Revenue increased 7% to DKK 1,234 million (1,155) on high, single-digit growth from all sales regions. The one-year, mandatory rebate increase of 5 percentage points in Germany lowered revenue growth by approximately 1 percentage point. Currencies had a minor negative effect on reported growth. Sales in Europe grew by 7%. Sales were up 9% in North America and 8% in International markets. Combined SCIT and SLIT-drops sales increased by 13% to DKK 510 million (449) driven by solid growth in Europe and China. Tablet sales increased overall by 1% to DKK 581 million (583), reflecting 0% growth in Europe, 23% growth in North America and a 4% decline in International markets. Sales in North America and International markets were as expected, the latter reflecting the phasing of tablet shipments to Japan, where ALK's partner continued to record double-digit growth from in-market sales. Sales in Europe were lower than expected, most notably in Germany and the Nordics following the initiation of only approximately 95% of the expected number of new patients. Initiatives have been launched to restore momentum in both markets, while at the same time unlocking further countries as meaningful growth contributors. Sales of Other products were up by 14% to DKK 143 million (123). Operating profit (EBIT) increased on sales growth, margin improvements and efficiencies, partly offset by higher sales and marketing expenses. EBIT was DKK 228 million (215), corresponding to an EBIT margin of 18%. Strategic progress ALK continued to make progress on its strategic priorities in the quarter. Top-line results from the paediatric MT-12 Phase III trial with the house dust mite tablet are now expected in mid-2023, while top-line results from the TT-06 paediatric trial with the tree tablet are still expected in Q4 2023. First readouts from the Phase I trial with the SLIT-tablet treatment for peanut allergy are expected in 2023, as planned. Unchanged 2023 revenue and earnings outlook As announced on 17 April, ALK confirms its full-year revenue and earnings outlook, albeit with changes in the anticipated product mix, where SCIT and SLIT-drops sales are now expected to exceed the original expectations, while tablet sales are now expected to grow by 9-14% (previously: up to 15%). Total revenue is still expected to grow by 7-11% organically in local currencies, corresponding to 8-12% growth, disregarding the one-year temporary mandatory rebate increase for prescription drugs in ALK's largest market, Germany. The operating margin (EBIT) is still expected to increase on sales growth, efficiencies, economies of scale and lower R&D costs, despite tougher market conditions. The EBIT margin is still expected at 13-15%. Hørsholm, 9 May 2023 ALK- Abelló A/S For further information, contact: Investor Relations: Per Plotnikof, tel. +45 4574 7527, mobile +45 2261 2525 Media: Maiken Riise Andersen, tel. +45 5054 1434 Today, ALK is hosting a conference call for analysts and investors at 1.30 p.m. (CEST) at which Management will review the financial results and the outlook. The conference call will be audio cast on https://ir.alk.net where the relevant presentation is available shortly before the call begins. Please call in before 1.25 p.m. (CEST). Danish participants should call in on tel. +4578774197and international participants should call in on tel.+44 0 808 101 1183or +1 7854241102. Please use the Participant Pin Code: 65699# Vedhæftet fil https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/01638093-a9b0-47fa-9a53-7514bfafbc57 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401539746
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    D. 9. maj 2023 FLSmidth & Co. A/S 7,12 05-05-2023 Ambu A/S 7,02 05-05-2023 Novozymes A/S 6,52 05-05-2023 Netcompany Group 6,42 05-05-2023 Bavarian Nordic A/S 5,69 04-05-2023 GN Store Nord A/S 3,32 08-05-2023 Zealand Pharma A/S 3,03 05-05-2023 Pandora A/S 2,62 05-05-2023 ISS A/S 2,47 03-05-2023 NKT A/S 2,42 28-04-2023 Royal Unibrew A/S 2,4 05-05-2023 Chr. Hansen Holding A/S 2,15 27-04-2023 ChemoMetec A/S 1,81 04-05-2023 Noble Corporation Plc 1,81 04-05-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,69 04-05-2023 Torm plc 1,49 05-05-2023 Rockwool A/S 1,47 05-05-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,03 05-05-2023 ALK-Abelló A/S 1,03 03-05-2023 Tryg A/S 0,91 26-04-2023 Demant A/S 0,89 03-05-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 20-04-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,86 25-04-2023 Sydbank A/S 0,8 04-05-2023 Ørsted A/S 0,72 04-05-2023 Jyske Bank A/S 0,68 05-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,59 01-05-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Carlsberg A/S 0,5 04-05-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Genmab A/S 0,38 25-04-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,38 08-05-2023 H+H International A/S 0,37 03-04-2023 Danske Bank A/S 0,3 21-04-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 24-04-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Coloplast A/S 0,29 18-04-2023 Topdanmark A/S 0,29 04-05-2023 Alm. Brand A/S 0,2 26-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 AGF A/S 0,13 31-01-2022 Nilfisk Holding A/S 0,12 20-03-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Kilde: Finanstilsynet: https://oam.finanstilsynet.dk/#!/stats-and-extracts-short-net-positions
  • God rammeaftale

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    God ramme aftale hvilket er yders positivt. På kort sigt lidt usikkerhed, da NKT skriver at senest ultimo Maj, vil der blive udmeldt evt aktieemission.
  • Credit Crunch ?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Endnu et par banker i søgelyset i USA. Stigende snak om credit crunch - altså at bankerne begynder at holde igen på kontanterne og bliver ekstra forsigtige med udlån. Foreløbig US fokuseret, men spreder det sig ? Faktisk har EU større inflations problemer end USA. Hmm .. Er små/mindre virksomheder med finansieringsbehov lidt i problemer ? https://theconversation.com/small-businesses-seek-to-avoid-possible-credit-crunch-as-federal-reserve-prepares-to-raise-rates-once-more-204256 https://www.reuters.com/markets/us/credit-crunch-fed-fears-may-already-be-taking-shape-2023-04-10/ https://www.bloomberg.com/graphics/2023-corporate-credit-crunch-bankruptcy-defaults/?leadSource=uverify wall Nåja .. og forude venter lidt gældshygge i USA. Og hvad dælen SKAL de egentlig gøre når de ikke KAN vokse sig ud af det ? Men FED har altså nu tømt markedet så meget for likviditet at vi næsten ugentlig ser banker i problemer. Jeg har også fornylig set artikler om stigende defaults i boligmarkedet i US. Er sell in may and stay away mere sand end nogensinde ? Jeg synes faktisk ikke sommeren ser særskilt interessant ud i år, hvis nogensinde. Mvh
  • Inflationen og rentestigninger

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Inflationen er ikke meget over 0% måned over måned i USA nu. Hvis det fortsætter uændret vil inflationen om under 1 år være ca. 0%. Hvorfor har centralbankerne fornyligt hævet renten igen? Det virker helt forfejlet.
  • ZP: Jeffries Equity Research topsalgs prognose for BI 456906

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg skrev for at par dage siden om Amy Brown's artikel "Boehringer signals intent in obesity", som blev publiceret d. 29. marts 2023. Samme dag publiceret "EndPoint News", som også et biotech og pharma webmagasin en artikel af senior redaktør Beth Snyder Bulik, som berørt lidt af det sammen emne. Artiklen med titlen "Boehringer reports robust sales led by type 2 diabetes and pulmonary drugs, promises more to come highlighting obesity" berør dog i slutningen et emne som ikke var berørt i Amy Brown's artikel. Her bliver Jeffries Equity Research vurderingen af potentialet for BI 456906 nemlig perspektiveret lidt. Der står i artiklen: "Fase 2 studiet indenfor fedme som blev afsluttet i oktober har patienter i alderen fra 18-75 år med BMI på 27 eller højere og som samtidige ikke har diabetes. Fire gruppe har ugentlig modtaget forskellige doser af lægemiddelsubstansen som undersøges og en femte gruppe har modtaget placebo. Resultaterne fra Fase 2 studiet er endnu ikke offentliggjort, men det på trods har Jeffries Equity Research, kommet med en forudsigelse i forhold til GLP-markedet. I en analyse kommentar for Zealand Pharma vurderes det at det totale GLP-1 marked i 2031 er vurderet til 150 mia $, og i en nye prognose på topsalg for BI 456906 så opjusteret Jefferies fra 3 mia. $ til 4,5 mia. $ (per år). Men, Boehringer vil opleve et GLP-1 anti-fedme marked med trængsel, hvis og når produktet vil blive godkendt. Novo Nordisk's Wegovy (semaglutide) er allerede godkendt, og Eli Lilly forventes i næste måned at afslutte sit andet fase III studie for tirzepatide til behandling af fedme og med en opfølgning regulatorisk indsendelse til US FDA. Pfizer gennemfører for øjeblikket fase 3 studier indenfor fedme på den oral GLP-1, som de samarbejde med Sosei Heptares omkring. Det private ejet Boehringer rapporterede en omsætning på 24,1 mia. Euro i 2022, hvor 4,6 mia. Euro er fra veterinær-medicin og 1 mia. Euro er fra kontraktsproduktion." Personlig syntes jeg det er vanskeligt at vurdere om Jefferies tal ovenfor kun drejer sig om vurdering af fedme-terapi markedet eller om det drejer sig om fedme, diabetes og fedtlever (metabolisk syndrom). Jeg antager Jefferies har taget det hele med betragtning. Men jeg synets det er værd at holde sig for øje at Boehringer er et hestehoved foran de andre big pharm selskaber på NASH indikationen (fedtlever) og her er der ikke noget lægemiddel terapi per i dag. Jeg tænker alene den indikation kan nok holde en del af den økonomiske prognose fra Jefferies. https://endpts.com/boehringer-reports-robust-sales-led-by-type-2-diabetes-and-pulmonary-drugs-promises-more-to-come-highlighting-obesity/
  • Stort fald i The Estee Lauder Companies Inc

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Aktien ser ikke specielt billig ud. Har nogen af jer den eller overvejer I køb? Jeg har den ikke, men holder lidt øje og overvejer måske et køb. Der har været et par nedjusteringer. Et tillægsspørgsmål, hvis nogen har indsigt. Hvilken af Kering og Estee Lauder ligner det bedste køb?
  • Ang Nøgle tal. Hjælp

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hej Jeg er ret ny i dette fag. Jeg sidder og læser om P/B, EBITDA, P/S,PEG, OG K/I OG P/E... Samt jeg læser nyhederne. Mit engelsk er ikke det bedste. Pt vil jeg gerne vide om selve aktie om den er dyr eller billige. Ud fra nøgle tal. Jeg har læst om de forskellige nøgletal. Men jeg kan ikke lave en formel som gør at jeg kan finde kurset... Hvordan gør i. Ud fra de nøgle tal. Jeg håber at der er en som vil hjælpe. På forhånd tak.
  • Beta Bionics' kunstige bugspytkirtel og ZP's glucagon

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Beta Bionics og Zealand Pharma har igennem en del år nu arbejdet sammen om et udviklingsprojekt for en kunstige bugspytkirtel. Zealand Pharma har ovenikøbet investeret kapital i Beta Bionics nogle år tilbake (og det skal bemærkes at Novo Nordisk også har investeret). Det er et projekt med ganske interessant perspektiv i medicinsk forstand. Men lad mig først "kridte banen op" inden vi ser på Zealand Pharma's rolle. En normal menneske-krop styrer blodsukker-niveauet bl.a. via en vigtig reguleringsmekansime med insulin og glukagon, som har har modsat rettet virkning af hinanden. Det har været kendt I mange år. Insulin kan producers og opbevares relativt stabilitet og derfor har insulin været tilgængelig i mange år. Men glucagon er langt vanskelige at holde stabilt og derfor har der manglet et værktøj i kasse for at gøre det nemere at styre blodsukker-niveauet hos diabetes patienter. Ed Damiano er en amerikanske diabetesforsker, som har en søn med diabetes type 1. Ed Damiano besluttet en del år tilbake at han gjerne ville arbejde med at hans søn og hans generation af diabetes patienter skal have en bedre liv baseret på den teknologi som er tilgængelig i dag. Derfor startet han Beta Bionics. Den ultimative ide bagved virksomheden var at skabe en kunstig bugspytkirtel. Beta Bionincs har derfor arbejdet med 4 grundliggende indsatsområder: Fysisk medisinsk udstyr/apparat, som kan fungere som moniterering, styrings- og dosierings meknaisme, som ligner på en bugspytkirtel funktion Software til udstyret, som kan fungere med en beslutningsalgoritme for blodsukkerstyring, som tager højde for al menneskelig aktivitet dag og nat Identificere insulin, som passer bedst muligt til apparatet Identificere glucagon, som passer bedst muligt til apparatet Nu er Beta Bionics kommet med deres 2022 årsrapport og her er der interessant milepæl at berette om i forhold til Zealand Pharma. Jeg vil dog sige at jeg glæder mig endnu mere på vegne af mange diabetes patienter over de forskellige gennembrud som Beta Bionics er på vej med. Men tibage til Beta Bionics's vigtigste milepæle. Ansøgning om godkendelse af medicinsk udstyr - iLet apparatet I 2022 fik Beta Bioniocs indsendt deres 510(k) ansøgning til FDA for deres medicinske udstyr. Apparatet bliver kaldt "iLet". Ansøgningen beskriver den teknisk del af apparatet og i tillæg den kliniske udvikling af "kun insulin" versionen af iLet systemet. Pivotal studie (fase 3) med kun insulin I 2022 fik Beta Bionics også afsluttet sit pivotale kliniske studie for "kun insulin"-versionen. Dette studie skal bruges til at få lægemiddel-godkendelse hos FDA. Dette er et kombinationsprodukt, hvor der skal være en separate godkendelse for medicinske udstyr og seperat godkendelse for lægemiddel-delen benyttet i det medisinske udstyr. Der blev brugt mere end en type insulin i det pivotale studiet, hvor der kun blev brugt insulin og ikke glucagon. 326 unge patienter brugte enten Humalog eller Novolog op imod standard behandling. 114 voksne brugte Fiasp op imod standard behandling. Samlet kom forsøget ud med nogle meget flotte resultater pga. den meget optimeret dosserings-algoritme, som køres af software Beta Bionics også har haft ansvar for. Men som jeg beskrev indledningsvis så er giver begrebet kunstig bugspytkirtel kun mening, hvis der også er glucagon. Det er så her at Zealand Pharma kommer ind i billedet. Dasiglucagon i et bihormonelt kunstigt bugspytkirtel system Zealand Pharma har udviklet en færdigfyldt ampul med stabilt dasiglucagon, som er mulig at benytte i Beta Bionics iLet system. Det unikke ved dasiglukon er at den høje stabilitet, hvilket betyder at den ikke skal blandes før end brug. Her er såvidt jeg ved ikke nogen anden glukagon, som har samme egenskaber endnu. Den bihormonale version af iLet er et to-kammer-system i lommestørrelse for både insulin og glykagon. Systemet rummer også en kontinuerlig glucose målingsenhed og en software-del med algoritmen, som kan styre blodsukkeret for en diabetes patient på same vis som var det en vanlig menneske's med fuld livsrytme (sove, spise, sport, arbejde, fest osv.). Pivotal studie (fase 3) med bihormonelt kunstigt bugspytkirtel system Beta Bionics har allerede i slutningen af 2021 sammen med Jaeb Center for Health Research i Florida, USA, igangsat screening af patienter til fase 3 studiet for den bihormonelle version af iLet systemet. Ifølge studieplanen skulle første patient med iLet begynde duo-hormonel dosering i slutningen af 2022. Fase 3 studiet består af tre delstudier, som samlet antages at være tilstrekkelig til regulatoriske godkendelse for det bihormalel iLet version. I først del af studiet er der en enkelt arm i studiet, hvor patienterne bliver doseret i 3 måneder. Den først del af studiet fokusere på safety (bivirkninger og korrekt funktion af udstyr). Her vil der ca. blive taget 2 patienter ind på hver af de 30 involveret studie-steder. Når man har opnået at mindst 20 unge patienter og 20 voksne patienter har været succesfuldt behandlet i minimum 3 uger så igangsætter man randomisering af pateinter til de næste to dele af studiet. Her vil der være et del-studie som har 350 unge deltager med diabetes type 1 (6-17 år) og et andet del-studie med 350 voksne med diabetes type 1 (over 18 år). De to del studier skal køre i 26 uger og målet er at den bihormonelle iLet skal vise at den er signifikant bedre end kun-insulin version. Jeg har ikke kunne finde det kliniske studie i clinicaltrials.gov databasen men jeg antager at når Beta Bionics oplyser om studiet i årsrapporten 2022 så er det fordi studiet er i fuld gang. Med andre ord - den kliniske afprøvning med dual-hormon iLet-systemet er igang og har været det siden december 2021. I den afprøvning er det kun ZP's glucagon, altså daciglucagon, som bliver testet, hvilket skyldes den høje stabilitet af denne type glucagon. Zealand Pharma har ikke en eksklusiv aftale med Beta Bionics såvidt jeg ved men på grund af daciglukagons overlegne teknisk egenskaber er der ikke så meget andet valg. Det bliver spændende at høre fra enten ZP eller Beta Bionics om den videre udvikling her. Jeg syntes faktisk at dette projekt er mere spændende af hensyn til patienterne end den øknomisk gevindst for ZP, som jeg dog også tror der kan ligge.
  • NOVO NORDISK - Financiel report Q1 2023

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Novo Nordisk's sales increased by 27% in Danish kroner and by 25% at constant exchange rates to DKK 53.4 billion in the first three months of 2023 4.5.2023 07.31 • GlobeNewswire • Financial report for the period 1 January 2023 to 31 March 2023 4 May 2023 Operating profit increased by 31% in Danish kroner and by 28% at constant exchange rates (CER) to DKK 25.0 billion. Sales in North America Operations increased by 47% in Danish kroner (41% at CER). Wholesaler inventory movements in the US positively impacted sales growth. Sales in International Operations increased by 9% in Danish kroner (10% at CER). Sales within Diabetes and Obesity care increased by 33% in Danish kroner to DKK 48.8 billion (31% at CER), mainly driven by GLP-1 diabetes sales growth of 54% in Danish kroner (50% at CER). Rare disease sales decreased by 15% measured in Danish kroner (16% at CER) reflecting a temporary reduction in manufacturing output. Obesity care sales grew by 131% in Danish Kroner to DKK 7.8 billion (124% at CER) mainly driven by the uptake of Wegovy in the US. A second contract manufacturer for Wegovy initiated production in April 2023. Within R&D, Novo Nordisk successfully completed the PIONEER PLUS phase 3 trial with oral semaglutide 25 mg and 50 mg demonstrating superior reductions in HbA1c and body weight versus 14 mg in people with type 2 diabetes. On 13 April 2023, the 2023 outlook was raised with sales and operating profit growth at CER now expected to be 24-30% and 28-34%, respectively. Sales and operating profit growth reported in Danish kroner are now expected to be 6 and 9 percentage points lower than at CER, respectively. The ongoing share repurchase programme is expanded by DKK 2 billion to DKK 30 billion. PROFIT AND LOSS Q1 2023 Q1 2022 Growth as reported Growth at CER* DKK million Net sales 53,367 42,031 27% 25% Operating profit 25,007 19,147 31% 28% Net profit 19,814 14,210 39% N/A Diluted earnings per share (in DKK) 8.78 6.22 41% N/A CER: Constant exchange rates (average 2022). Lars Fruergaard Jørgensen, president and CEO: "We are very pleased with the sales growth in the first three months of 2023. The growth is driven by increasing demand for our GLP-1-based diabetes and obesity treatments, particularly in the US where the prescription trend for Wegovy highlights the high unmet need for people living with obesity. The sales momentum and continued expansion of the supply capacity have enabled us to raise the outlook for the full year." On 4 May 2023 at 13.00 CEST, corresponding to 07.00 am EDT, an earnings call will be held. Investors will be able to listen in via a link on novonordisk.com, which can be found under 'Investors'. About Novo Nordisk Novo Nordisk is a leading global healthcare company, founded in 1923 and headquartered in Denmark. Our purpose is to drive change to defeat diabetes and other serious chronic diseases such as obesity and rare blood and endocrine disorders. We do so by pioneering scientific breakthroughs, expanding access to our medicines and working to prevent and ultimately cure disease. Novo Nordisk employs about 57,100 people in 80 countries and markets its products in around 170 countries. Novo Nordisk's B shares are listed on Nasdaq Copenhagen (Novo-B). Its ADRs are listed on the New York Stock Exchange (NVO). For more information, visit novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn and YouTube. Contacts for further information Media: Ambre James-Brown +45 3079 9289 [email protected] Natalia Salomao Abrahao (US) +1 848 304 1027 [email protected] Investors: Daniel Muusmann Bohsen +45 3075 2175 [email protected] David Heiberg Landsted +45 3077 6915 [email protected] Jacob Martin Wiborg Rode +45 3075 5956 [email protected] Mark Joseph Root (US) +1 848 213 3219 [email protected] Company announcement No 30 / 2023 Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/8b4f588f-8424-4410-b6b2-2735a7be1100 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401537450
  • Mærsk tekniskanalyse

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg vil sige at vi snart er ved støtte punkt når man kikker langt, også når man kikker kort. Hvis den bryder så er næste støttepunkt omkring de 8000 kr på den lange bane... hvad tænker i??
  • Novo Nordisk ' Anavex ' Eli Lilly ' Biogen ' Brain+

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Novo Nordisk ' Anavex ' Eli Lilly ' Biogen ' Brain+ Helge Larsen kigger bl.a. på regnskab fra Novo Nordisk og på Anavex og udviklingen inden for medicin mod alzheimers og demens. Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/. Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=JBxwG5PfTFc&t=20s
  • FED - Nu har vi (formentlig) nået rentetoppen

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Federal Reserve hævede formentlig sin rente for sidste gang i denne "cyklus". Spørgsmålet er om investorerne reelt er blevet meget klogere på de kommende måneder og om deres forventninger/håb bliver indfriet Federal Reserve hævede sin rente med 0,25 % Det var som forventet Det var også generelt opfattelsen, at den næste (i går) formentlig ville blive den sidste.Det er også konklusionen efter præsentationen og pressekonferencen Federal Reserve vil nu se tiden lidt an og vurdere de samlede effekter af renteforhøjelse fra 0-5 % i kombination med strammere kreditvilkår fra bankerne og konjunkturforløb i øvrigt Spørgsmålet er hvor meget klogere investorerne reelt er blevet? Markedsrenterne faldt i kølvandet på annonceringen 2 årige renter ligger omkring 3,80 %, mens de 10 årige renter dykkede ned til 3,33 % Rentestrukturen forbliver ekstremt invers, som det fremgår af figur 1Investorerne forudser/håber, at FED inden længe vil begynde at sænke renterne igen Det har FED dog ingen planer om Inflationen er stadig ukomfortabel høj Højere renter i længere tid. Bliver investorerne renteskuffede? Økonomien er under afkøling og det vil trække inflationen og inflationsforventningerne med ned. Ting tager dog tid, og der er en reel risiko for at de rentenedsættelser som ligger i kurven kommer på et senere tidspunkt end investorerne håber og forventer. Renterne er høje og også langsigtet for høje, men FED Funds kan forblive høje i en betydelig del af 2023. Det som driver aktieinvestorerne er dog næppe niveauet for FED Funds, men mere rentestrukturen, og den tilsiger fortsat væsentlig lavere renter. Figur 1: USA rentestruktur. (klik på billedet for at gøre det større) https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ [image: 112431_image002_13_.png]
  • 2023 Banker: Rekordregnskaber uden kursglæde

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De danske banker har leveret meget stærkt 1. kvartalsregnskaber og 2023 udsigterne er gode, men det er ikke noget som for alvor er afspejlet i kursudvikling De danske banker har leveret gode 1. kvartalsregnskaber Sydbank ligger i top med 22 % egenkapitalforrentning. Herefter kommer Nordea med 17 Jyske Bank ligger på 13,2 % og også Danske Banks 12,7% er mere end blot bestået Hvis helåret slutter som 2023 er begyndt (4x), ville aktiekurserne næppe være faldet som tilfældet har været Investorer tror at 1)kvartal har været ekstraordinære gode 2)forude venter et negativt konjunkturforløb med stigende tab på kunder 3)Det høje niveau for nettorenteindtægter kan ikke fastholdes 4)Negative strømninger fra USA regionalbanker i problemer trækker aktierne ned Danske Bank opjusteret sine forventninger til helåret til et nettoresultat på 17,5. Det svarer til en EPS på ca. 21,- Primo året havde Danske Bank en bogført egenkapital på 188. Ultimo 2023 forventes den at være vokset til 209. Ved en aktuel kurs på 136 svarer det til en forventet kurs/indre værdi på 0,65 Investorerne er derfor kun villige til at investere efter, at Danske Bank langsigtet vil være i stand til at forrente sin egenkapital med 6,5 % mod 12,7 % i 1. kvartal 2023 bliver rekord For en betydelig del af bankerne vil 2023 byde på rekordindtjening. Investorerne tør dog ikke tilnærmelsesvis købe ind på den præmis af ikke kun men også ovenstående 4 faktorer. Rekord eller ej: Aktiekurserne fortæller om skeptiske investorer. Det giver et godt potentiale men naturligvis ikke uden risiko Figur 1: Kursudvikling i Danske Bank, Nordea, Sydbank, Jyske Bank, 1 uge Kilde: Nordnet Tryk på billedet for at gøre det større [image: 112455_image001_27_.png]
  • Sell in May and go away

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Helge Larsen dykker ned i den gamle handelsstrategi "Sell in May and go away". Den holder ikke, mener han, selvom der tit i maj er en vis nervøsitet på aktiemarkederne. Men for den aktuelle maj peger han mod makroøkonomiske faktorer og især situationen med småbankerne i USA som noget, der giver uro. https://www.youtube.com/watch?v=lS-3FdxKWS0&t=12s
  • Novo Nordisk: Endnu et godt regnskab, men aktien dykker

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Novo Nordisk har leveret endnu et godt regnskab, men alligevel falder aktien. Træffer investorerne en fejl(be)slutning? Novo Nordisk har leveret endnu et godt regnskab Alligevel falder aktien med 5-6 %Det skaber naturligvis masser af omtale og interesse På 3 år er aktien steget med 148 %, som dette fremgår af nedenstående figur 2 Den egentlige årsag til dagens kursfald er efter min mening kombination af 1)høje forventninger 2)store stigninger 3)at aktien over de seneste år er steget mere end indtjeningsforventningerne I figur 1 fremgår udviklingen i PER (PEratio) Når søjlerne bliver større er det et udtryk for at markedskursen (P) stiger hurtigere end kvaliteten udtrykt som (E) indtjeningsforventningerne Når aktien falder i dag har derfor isoleret set mindre at gøre med selve regnskabet, men nok mere og mest med det at gøre som er sket de seneste år, hvor aktiekursen er steget markant og hvor de fleste er helt klar over, at Novo Nordisk har en god fremtid indenfor fedme Figur 1: Udviklingen i PER Kilde: Marketscreener.com [image: 112447_image002_14_.png]
  • NETCOMPANY - Finansiel reprt for Q1 2023

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Netcompany - Interim report for the three months ended 31 March 2023 4.5.2023 07.31 • GlobeNewswire • Netcompany grew revenue by 13.7% and free cash flow by 180% in Q1 2023 Company Announcement No. 8/2023 4 May 2023 Summary In Q1 2023, Netcompany grew revenue to DKK 1,540.2m - equal to 12.3% growth compared to Q1 2022 (constant 13.7%). Adjusted EBITDA was DKK 242.1m compared to DKK 259.6m in Q1 2022. Adjusted EBITDA margin of 15.7% in Q1 2023 compared to 18.9% in Q1 2022. Free cash flow continued to be strong and improved by 180% to DKK 141.6m in Q1 2023. Debt leverage was reduced from 2.8x in Q1 2022 to 1.6x in Q1 2023. Average number of full-time employees grew by 984 from 6,513 in Q1 2022 to 7,497 in Q1 2023. Cash conversion ratio improved by 77.2% percentage points to 109.2% in Q1 2023 compared to Q1 2022. "In Q1, we grew revenue by 13.7% and generated an EBITDA margin of 15.7% driven by strong results in the UK and in Netcompany-Intrasoft. In addition, we increased our free cash flow by more than 180% compared to the same period last year. While general macro and geopolitical uncertainty remained at elevated levels during Q1 2023, we are satisfied with a strong start to the year. It makes me proud that we are able to continue to grow and hire outstanding talents in these times and during Q1 we reached 7,500 full time equivalents - an increase of 15% compared to the same period last year. With our continued intake of talent, our enhanced "Go-To-Market" approach introduced at the beginning of the year and a continued momentum in building our pipeline across our different geographies, I am confident that we will deliver satisfactory financial results throughout 2023 and beyond." André Rogaczewski, Netcompany CEO and Co-founder Financial overview For full details on financial performance, see enclosed Company announcement Q1 2023. Conference details In connection with the publication of the results for Q1 2023, Netcompany will host a conference call on 4 May 2023 at 11.00 CEST. The conference call will be held in English and can be followed live via the company's website; www.netcompany.com Dial-in details for investors and analysts DK: +45 78 76 84 90 UK: +44 203 769 6819 US: +1 646 787 0157 Pin: 598046 Webcast Player URL: https://netcompany-as.eventcdn.net/events/interim-report-Q1-2023 Additional information André Rogaczewski, CEO +45 70 13 14 40 Thomas Johansen, CFO +45 51 19 32 24 Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/07a48eb7-8384-4252-89a5-21ffa0ecb9af https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401537446
  • Hvad gør FED ved renten? Laks, US-tech og Tesla

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Risikoen for recession spøger stadig. Hvad gør centralbankerne i USA og Europa mon nu for at dæmpe den? Det er en af de emner Hansen og Larsen vender i ugens afsnit af Investeringspodcasten. Herudover skal det handle om, hvorfor og hvordan laks har svækket den norske krone, om US-tech og Teslas seneste negative rutsjetur. 00:00 - 00:35 Indledning 00:36 - 11:13 Centralbanker - hvad sker der nu? 11:14 - 16:32 Status på norsk lakseskat: Uafklaret situation, men lakseaktierne stiger 16:33 - 19:48 Kvartalsregnskaber: Amerikanske teknologigiganter har det godt 19:49 - 24:27 Tesla: Short term pain for the long term gain 24:28 - 27:33 JPMorgan overtager FRC: Lægger det låg på nervøsiteten? https://www.youtube.com/watch?v=ghDUvjzdWAw&t=908s