Novo Nordisk: Endnu et godt regnskab, men aktien dykker
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Novo Nordisk har leveret endnu et godt regnskab, men alligevel falder aktien. Træffer investorerne en fejl(be)slutning?
Novo Nordisk har leveret endnu et godt regnskab
Alligevel falder aktien med 5-6 %Det skaber naturligvis masser af omtale og interesse
På 3 år er aktien steget med 148 %, som dette fremgår af nedenstående figur 2
Den egentlige årsag til dagens kursfald er efter min mening kombination af 1)høje forventninger 2)store stigninger 3)at aktien over de seneste år er steget mere end indtjeningsforventningerneI figur 1 fremgår udviklingen i PER (PEratio)
Når søjlerne bliver større er det et udtryk for at markedskursen (P) stiger hurtigere end kvaliteten udtrykt som (E) indtjeningsforventningerne
Når aktien falder i dag har derfor isoleret set mindre at gøre med selve regnskabet, men nok mere og mest med det at gøre som er sket de seneste år, hvor aktiekursen er steget markant og hvor de fleste er helt klar over, at Novo Nordisk har en god fremtid indenfor fedme
Figur 1: Udviklingen i PER
Kilde: Marketscreener.com

-
Figur 2: Kursudvikling, Novo Nordisk
Kilde: Nordnet

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind