Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Ang Nøgle tal. Hjælp

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
10 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    christian1909
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Hej Jeg er ret ny i dette fag.
    Jeg sidder og læser om P/B, EBITDA, P/S,PEG, OG K/I OG P/E... Samt jeg læser nyhederne.
    Mit engelsk er ikke det bedste.
    Pt vil jeg gerne vide om selve aktie om den er dyr eller billige. Ud fra nøgle tal. Jeg har læst om de forskellige nøgletal. Men jeg kan ikke lave en formel som gør at jeg kan finde kurset... Hvordan gør i. Ud fra de nøgle tal. Jeg håber at der er en som vil hjælpe. På forhånd tak.

    1 Reply Last reply
    5
    • P Offline
      P Offline
      Pansen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Måske er her lidt inspiration: https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-25-af-investeringspodcasten-om-noegletal/ Hilsen Per (og Helge):-)

      1 Reply Last reply
      5
      • tommycarstensenT Offline
        tommycarstensenT Offline
        tommycarstensen
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        christian1909 Hvis du er helt ny på markedet, så vil jeg gerne anbefale bogen "The Little Book that Beats the Market" af Joel Greenblatt. Her introducerer han metoden "Magic Formula Investing". Kort fortalt kigger han på to parametre; den ene relateret til egenkapitalforrentning og den anden til P/E. Han giver dem rangorden for hver af de to parametre og investerer i de 30 selskaber med laveste sammenlagte rangorden og skifter ud i porteføljen årligt af skattehensyn.

        Lidt forsimplet bruger jeg selv samme metode, omend jeg også kigger på forventet vækst, gæld og andre ting. Han reducerer størrelsen på sit univers ift markedsværdi, men man kan tilpasse sit univers, som man selv synes. For eksempel investerer jeg sjældent i råvarer såsom olie.

        Jeg nævner bogen, fordi en aktie med en lav P/E eller lav P/B sagtens kan være en dårlig investering og vice versa.

        Jeg har listet nogle andre gode bøger her:
        https://midgardfinance.com/bookshelf.htm

        Jeg vil anbefale dig at undgå Security Analysis og The Intelligent Investor af Ben Graham som dine første bøger. Hvis du alligevel læser The Intelligent Investor, så vil jeg anbefale dig at starte med kapitel 8 og 20.

        Jeg vil måske anbefale dig eksempelvis at lytte til podcast med Hansen & Larsen i 3-6 måneder, før du investerer hele din opsparing. Warren Buffetts råd til investering for private er at købe en lavpris-indeksfond. Det kan du eksempelvis gøre via Nordnet.

        Held og lykke i de kommende årtier!

        1 Reply Last reply
        4
        • tommycarstensenT Offline
          tommycarstensenT Offline
          tommycarstensen
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Hos eksempelvis Yahoo Finance kan du i øvrigt nemt hente nogle af de typiske nøgletal. Her RILBA.CO:
          https://finance.yahoo.com/quote/RILBA.CO/key-statistics?p=RILBA.CO

          1 Reply Last reply
          5
          • F Offline
            F Offline
            FA-langsigtet
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Det er svært at føje noget til et så bragende godt indlæg fra Per og Helge, men jeg prøver i al ydmyghed at supplere med et par vinkler. At nøgletal ikke kan stå alene, og at der ikke findes en enkel formel, som kan gøre dig velhavende på rekordtid, er vist slået fast med 7" søm, men hvad så?
            1) Psykologi, 2) Megatrends, 3) Nicher.
            Ad 3: Har selskabet fat i et marked, hvor der ikke er så mange andre aktører? Brødrene Æg og Chemometec som eksempler. Orphazyme... Som aldrig lagde skjul på, at de havde 4 lægemiddelkandidater, men hvor der ikke rigtig var andre bud på en behandling. R.I.P.
            Ad 2: Det mest oplagte er selvfølgelig den grønne omstilling. Caveat emptor, men jeg mener at huske et blop fra Per Hansen med overskrifren "Fra børsflop til investeringscase". En anden megating kan være online vs. fysiske butikker eller genopbygning i Østeuropa.
            Ad 1: En aktie har den pris, en aktie skal have, ifølge markedet - og markedet har altid ret - eller ikke! Nogle gange går der selvsving eller decideret lemmingeeffekt i handelen, og så kan det være et rigtig godt tidspunkt at købe op på, forudsat at fundamentalerne i øvrigt ser fornuftige ud.
            Du beskriver dig selv som ny i faget. Velkommen til et game, hvor du sidder til bords med de bedste i Verden. Du kommer til at lave masser at fejl fremover, men husk: Du taber aldrig. Enten vinder du eller også lærer du noget 🙂
            /* Disc.: Jeg har haft aktier i Hart, Chemm, og har stadig Greenh, */

            1 Reply Last reply
            3
            • C Offline
              C Offline
              christian1909
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              tak for det jeg vil kikke på det.... Hvad bruger du . Hvordan finder du ud om aktie er billige..

              1 Reply Last reply
              2
              • C Offline
                C Offline
                christian1909
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Hej tak for din besked... ang bøger så er jeg ikke så god til engelsk som sagt.. Der er vel ingen danske ...

                jeg skal ikke købe nogle fond.... jeg har handlet i snart i et år.. jeg har tjent ok.. Men jeg vil gerne lære mere om de nøgle tal.. Jeg bruger meget teknisk analyse samt nyheder...Til at invester ud fra.

                1 Reply Last reply
                2
                • tommycarstensenT Offline
                  tommycarstensenT Offline
                  tommycarstensen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Jeg har endnu ikke selv læst den, men Helge har skrevet en bog, der hedder "Den Tålmodige Investor". Derudover har Dansk Aktionærforening også en masse godt materiale på deres hjemmeside vedrørende de forskellige nøgletal.

                  Jeg er også enig i det FA-langsigtet har skrevet i denne tråd.

                  P.S. Beklager jeg ikke så det med dit engelsk. Jeg befandt mig i metroen, da jeg svarede dig, og det gik lidt stærkt.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • C Offline
                    C Offline
                    christian1909
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    hvor kan man høre det henne og se høre alle de afsnit de har lavet.. på forhånd tak

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                      Helge_LarsenPI-redaktør
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Hej Christan, Velkommen til.

                      Du finder alle afsnit af Investeringspodcasten med Per Hansen og jeg her:

                      https://www.nordnet.dk/blog/podcast/

                      (Podcasten ligger også på alle de store platforme for den slags).

                      Videoudgaverne ligger bla. her:

                      Link Preview Image
                      Velkommen | Proinvestor Play

                      Vores mission med Proinvestor Play er at være en platform, hvor du som privatinvestor og aktieinteresseret har mulighed for at se relevante videoer med markedskommentarer og analyser og komme tæt på virksomhederne i forbindelse f.eks. børsnoteringer, regnskabsaflæggelse og nyheder.

                      favicon

                      Proinvestor Play (www.proinvestorplay.dk)

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • C Offline
                        C Offline
                        christian1909
                        wrote on sidst redigeret af
                        #11

                        Hej .. tak for svaret....

                        1 Reply Last reply
                        0

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger