Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Horizon3: FAANG regnskaber, Fintech og nye kursmål

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Regnskabskommentarer fra Horizon3: Regnskabssæsonen blev for alvor skudt i gang i denne uge med regnskaber for mastodonter som Microsoft og Amazon. Derudover offentliggjorde Cloudflare, som har ambitioner om at blive den fjerde store hyperscaler, også regnskab for deres første kvartal. Læs mere om regnskaberne længere nede, hvor vi også har spændende nyt fra SoFi, Nu Holdings, Tesla og Kahoot. Microsoft leverer stærkt kvartalsregnskab Microsoft (NASDAQ:MSFT) offentliggjorde tirsdag et rigtig stærkt regnskab for deres tredje kvartal. Regnskabet viste en vækst i omsætningen på 7% til i alt $52,9 mia., hvilket var noget højere end konsensusforventningen på $51 mia. Overskuddet endte på $2,45 per aktie - og dermed mere end 10% højere end forventet. Forud for regnskabet var der skabt en del tvivl om, hvorvidt Microsoft kunne fastholde de høje vækstrater i cloudforretningen i en periode, hvor mange virksomheder har holdt igen med investeringerne. Den tvivl blev bragt til skamme med en vækst på 27% for deres Azure cloud services. For hele Intelligent Cloud forretningen var væksten 16% til i alt $22,1 mia. Forretningsområdet Productivity and Business Processen voksede 11% til en omsætning på $17,5 mia., mens Microsoft helt som ventet måtte konstatere et fald i omsætningen for Personal Computing. Her endte omsætningen på $13,3 mia. og 9% mindre end samme kvartal sidste år. Driftsresultatet for tredje kvartal var $22,4 mia. svarende til 42% af omsætningen - $17,8 mia. endte som frit cash flow. I Horizon3 ser vi i høj grad investeringscasen i Microsoft, som du kan læse via linket herunder, som værende intakt. Investorerne i Microsoft har taget godt i mod regnskabet, hvor aktiekursen siden offentliggørelsen af regnskabet er steget med 12%. Microsoft er den den største position i fonden Horizon3 Innovation. Amazon regnskab med forbedret indtjening I går aftes var turen kommet til Amazon (NASDAQ:AMZN), som også leverede et regnskab, som slog konsensusforventningerne til både omsætning og indtjening. På forhånd var der forventet en omsætning for første kvartal på $124,7 mia. og et nettooverskud på $0,20 per aktie. Omsætningen var $127,36 og dermed et par procent højere end forventet og 9% højere end i samme kvartal sidste år. Amazon Web Services, som er den mest profitable del af virksomheden, voksede 16% til en omsætning på $21,35 mia. Kigger vi på driftsoverskuddet i Amazon, så var det $4,77 mia., hvilket er en stigning på 30% i forhold til for tolv måneder siden. Det nøgletal er efter vores opfattelse en mere retvisende målestok for indtjeningen end nettooverskud per aktie. Den primære årsag til det er, at Amazon har en stor aktiebeholdning i Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN), hvis værdiansættelse er særdeles volatil. Det har derfor også en tendens til at påvirke nettoverskuddet hvert kvartal, uden det siger noget om, hvordan Amazon som forretning har klaret sig. Driftsresultatet er derimod en god indikator for, hvor profitabel Amazon er som virksomhed. Kigger vi på det frie cash flow, så har det også forbedret sig markant i løbet af de sidste tolv måneder, hvor det viste et underskud på $18,63 mia. Det viser stadig et underskud, som dog er skrumpet med 82%, til et minus på $3,32 mia. Det negative frie cash flow skal ses i sammenhæng med de enorme CAPEX investeringer, Amazon foretager i udviklingen af både Amazon Web Services og e-commerce forretningen. Trækker man disse investeringer ud af regnskabet og kigger på driftens cash flow, så viser det et overskud på $54,33 mia. og en stigning på 38% i forhold til for tolv måneder siden. Vores hypoteste er, at de enorme CAPEX investeringer med tiden vil flade ud og blive konverteret til indtjening og frit cash flow - og som langsigtede investorer har vi tålmodigheden til at vente så længe, at virksomheder udvikler sig godt. Vi vil i den kommende uge opdatere vores investeringscase for Amazon og dele den på vores hjemmeside. Cloudflare sænker vækstforventningerne Torsdag aften kom også Cloudflare (NYSE:NET) med regnskab for deres første kvartal. Regnskabet - og specielt guidance for den nærmeste fremtid - levede ikke helt op til investorernes forventninger, hvorfor aktien faldt næsten 25% i eftermarkedet. Starter vi med omsætningen, så var den for første kvartal $290,2 mio. og en anelse under konsensusforventningen på $290,8 mio. Det er samtidig 37% mere end for tolv måneder siden. For andet kvartal forventer de at sælge for $306 mio., hvilket er 4% mindre i forhold til analytikernes konsensusforventning på $319 mio. For hele 2023 forventer Cloudflare at omsætte for $1,28 mia., og ikke $1,34 mia, som ellers var konsensusforventningen. Selv forklarede CEO Matthew Prince på aftenens telekonference, at det primært skyldes de nuværende makroøkonomiske forhold, som har udskudt og forlænget mange virksomheders købsprocesser. Han fortalte i aftes, at det er noget de arbejder hårdt på at løse, og at han ikke ser nogen fundamentale ændringer i virksomhedens langsigtede potentiale. I regnskabet kan man da også se, at antallet af store kunder, som bruger mere end $100.000 årlig hos Cloudflare, er steget med 40% til 2.156 kunder. Omvendt kan vi også se, at net retention rate på tolv måneder er faldet fra 127% til 117%. Det tal viser, at de kunder der sidste år brugte $100 hos Cloudflare i år bruger $117 og ikke $127, som de ville have gjort sidste år. Kigger vi på indtjeningen, så lavede Cloudflare et overskud på $0,08 per aktie, hvilket var en del mere end forventningen på $0,03. For hele året hævede de indtjeningsforventningerne fra $0,16 til $0,35 per aktie. For fondens vedkommende handler investeringscasen i Cloudflare først og fremmest om den langsigtede væksthistorie og mindre om, hvad der tjenes på bundlinjen her og nu. Vi anerkender, at mange kunder på kort sigt kan være tilbageholdende med deres investeringer, hvilket på telekonferencen også nævnes som den primære årsag til de dæmpede vækstforventninger til resten af året. Vi vil i løbet af næste uge opdatere vores investeringscase for Cloudflare, som er en mindre tier 3 position i fondens aktieportefølje. SoFi hæver indlånsrenten til 4,20% SoFi (NASDAQ:SOFI) offentliggjorde i løbet af ugen, at de hæver indlånsrenten på opsparinger til 4,20%. Dermed overgår de Apple (NASDAQ:AAPL), som i sidste uge lancerede et opsparingsprodukt til 4,15% i indlånsrente. I fonden ejer vi aktier i både SoFi og Apple, og vi ser dem ikke som direkte konkurrenter. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. Det er vores holdning, at SoFi's mission om at hjælpe deres kunder to get their money right er både langt bredere og dybere end det, som Apple kan tilbyde deres brugere. SoFi tilbyder nemlig deres mere end 5 mio. en value proposition, som handler om mere end bare betalinger og indlånsrenter. Apple's mission er at skabe unikke brugeroplevelser via hardware, software og services, hvor innovation er i højsædet. Det er efter vores opfattelse en mission, som giver Apple et stor, strategisk mulighedsrum, som på sigt og i princippet godt kunne indeholde en "iBank", som kan blive en alvorlig trussel for SoFi - men der er et stykke vej dertil. I den forbindelse ser vi frem til næste uges telekonference, hvor SoFi præsenterer deres regnskab for årets første kvartal. Nubank har rundet 80 mio. kunder Tirsdag meldte Nu Holdings (NYSE:NU) ud, at de ved udgangen af første kvartal havde 79,1 kunder, og at de i løbet af april måned har rundet 80 mio. kunder, som var en stor milepæl. Fra første kvartal 2022 til første kvartal i år svarer det til en kundevækst på 33%, hvoraf specielt de nye markeder i Mexico og Columbia, har haft vind i sejlene i relation til at tiltrække nye kunder. Udover en årlig kundevækst på 66% i Mexico og Columbia ser Nubank også en tendens i, at kunder tager flere services til sig. På den måde ser Nubank ud til at følge samme playbook, som på ti år har vokset det brasilianske marked fra ingenting til mere end 75 mio. kunder. I pressemeddelelsen, som blev sendt ud tirsdag aften dansk tid fortæller CEO David Vélez, at de også oplever en vækst i den gennemsnitlige omsætning per kunde, da flere og flere services tages i brug på tværs af deres store kundeportefølje. Her er antallet at investeringskunder eksempelvis steget med 130% til i alt 9,2 mio. kunder i forhold til for tolv måneder siden. Volumen i Nubanks investeringsforretning er på tolv måneder vokset 36% til i alt $9,6 mia. Den 15. maj frigiver Nubank regnskab for første kvartal, og vi glæder os til at høre mere om, hvor meget den gennemsnitlige omsætning per kunde er steget. For første kvartal i år er konsensusforventningen en omsætning på $1,54 mia. og et overskud på $0,02 per aktie. Tesla øger forventningerne til årets investeringer Mandag aften blev der meldt ud, at Tesla (NASDAQ:TSLA) forventer at årets CAPEX investeringer ender i intervallet mellem $7 og $9 mia. Det er $1 til 3 mia. mere end tidligere udmeldte forventninger. Stigningen i de forventede investeringer skyldes, at Tesla ønsker at udnytte den stigende efterspørgsel efter eldrevne biler. Dermed fremrykker de nogle af de investeringer, som ellers ville være kommet senere end i 2023. Tesla offentliggjorde i sidste uge et regnskab for første kvartal der viste, at overskudgraden på et år er faldet fra 19,2% til 11,4%. Det store fald i indtjeningen skyldes udelukkende, at Tesla den seneste tid har sat priserne på deres biler kraftigt ned. Tesla er dog stadig blandt de mest profitable bilproducenter i verden. Derudover har de mere end $22 mia. i kontanter og ingen gæld. I Horizon3 mener vi, at store investeringer signalerer optimisme og tro på fremtiden, hvilket også var det vi hørte i sidste uge under telekonferencen, da man offentliggjorde kvartalsregnskab. De større end forventede investeringer er derfor heller ikke noget, der bekymrer os som langsigtede investorer. DNB Markets øger kursmålet for Kahoot Norske DNB Markets fordoblede i løbet af af ugen deres kursmål for Kahoot (OSLO:KAHOT.OL) fra 15 til 30 norske kroner. Det har givet et løft i virksomhedens aktiekurs, som i indeværende uge er steget cirka 14%. Den primære årsag til det nye kursmål er, at DNB Markedets vurderer, at Kahoot har fået rigtig godt fat i de professionelle brugere, som viser stor betalingsvillighed. For første kvartal forventer DNB Markets en omsætning mellem $39 og $40 mio. , hvilket er en vækst på 15% i forhold til samme kvartal sidste år. På indtjeningssiden forventer de et EBITDA overskud på $10 mio. og dermed noget over analytikernes konsensusforventninger, som ligger omkring $3,5 mio. Kahoot, som er fondens mindste position, kommer med regnskab 4. maj. Tilmeld dig vores nyhedsbrev Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke. Regnskabssæsonen blev for alvor skudt i gang i denne uge med regnskaber for mastodonter som Microsoft og Amazon. Derudover offentliggjorde Cloudflare, som har ambitioner om at blive den fjerde store hyperscaler, også regnskab for deres første kvartal. Læs mere om regnskaberne længere nede, hvor vi også har spændende nyt fra SoFi, Nu Holdings, Tesla og Kahoot. Microsoft leverer stærkt kvartalsregnskab Microsoft (NASDAQ:MSFT) offentliggjorde tirsdag et rigtig stærkt regnskab for deres tredje kvartal. Regnskabet viste en vækst i omsætningen på 7% til i alt $52,9 mia., hvilket var noget højere end konsensusforventningen på $51 mia. Overskuddet endte på $2,45 per aktie - og dermed mere end 10% højere end forventet. Forud for regnskabet var der skabt en del tvivl om, hvorvidt Microsoft kunne fastholde de høje vækstrater i cloudforretningen i en periode, hvor mange virksomheder har holdt igen med investeringerne. Den tvivl blev bragt til skamme med en vækst på 27% for deres Azure cloud services. For hele Intelligent Cloud forretningen var væksten 16% til i alt $22,1 mia. Forretningsområdet Productivity and Business Processen voksede 11% til en omsætning på $17,5 mia., mens Microsoft helt som ventet måtte konstatere et fald i omsætningen for Personal Computing. Her endte omsætningen på $13,3 mia. og 9% mindre end samme kvartal sidste år. Driftsresultatet for tredje kvartal var $22,4 mia. svarende til 42% af omsætningen - $17,8 mia. endte som frit cash flow. I Horizon3 ser vi i høj grad investeringscasen i Microsoft, som du kan læse via linket herunder, som værende intakt. Læs vores investeringscase for Microsoft Investorerne i Microsoft har taget godt i mod regnskabet, hvor aktiekursen siden offentliggørelsen af regnskabet er steget med 12%. Microsoft er den den største position i fonden Horizon3 Innovation. Amazon regnskab med forbedret indtjening I går aftes var turen kommet til Amazon (NASDAQ:AMZN), som også leverede et regnskab, som slog konsensusforventningerne til både omsætning og indtjening. På forhånd var der forventet en omsætning for første kvartal på $124,7 mia. og et nettooverskud på $0,20 per aktie. Omsætningen var $127,36 og dermed et par procent højere end forventet og 9% højere end i samme kvartal sidste år. Amazon Web Services, som er den mest profitable del af virksomheden, voksede 16% til en omsætning på $21,35 mia. Kigger vi på driftsoverskuddet i Amazon, så var det $4,77 mia., hvilket er en stigning på 30% i forhold til for tolv måneder siden. Det nøgletal er efter vores opfattelse en mere retvisende målestok for indtjeningen end nettooverskud per aktie. Den primære årsag til det er, at Amazon har en stor aktiebeholdning i Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN), hvis værdiansættelse er særdeles volatil. Det har derfor også en tendens til at påvirke nettoverskuddet hvert kvartal, uden det siger noget om, hvordan Amazon som forretning har klaret sig. Driftsresultatet er derimod en god indikator for, hvor profitabel Amazon er som virksomhed. Kigger vi på det frie cash flow, så har det også forbedret sig markant i løbet af de sidste tolv måneder, hvor det viste et underskud på $18,63 mia. Det viser stadig et underskud, som dog er skrumpet med 82%, til et minus på $3,32 mia. Det negative frie cash flow skal ses i sammenhæng med de enorme CAPEX investeringer, Amazon foretager i udviklingen af både Amazon Web Services og e-commerce forretningen. Trækker man disse investeringer ud af regnskabet og kigger på driftens cash flow, så viser det et overskud på $54,33 mia. og en stigning på 38% i forhold til for tolv måneder siden. Vores hypoteste er, at de enorme CAPEX investeringer med tiden vil flade ud og blive konverteret til indtjening og frit cash flow - og som langsigtede investorer har vi tålmodigheden til at vente så længe, at virksomheder udvikler sig godt. Vi vil i den kommende uge opdatere vores investeringscase for Amazon og dele den på vores hjemmeside. Cloudflare sænker vækstforventningerne Torsdag aften kom også Cloudflare (NYSE:NET) med regnskab for deres første kvartal. Regnskabet - og specielt guidance for den nærmeste fremtid - levede ikke helt op til investorernes forventninger, hvorfor aktien faldt næsten 25% i eftermarkedet. Starter vi med omsætningen, så var den for første kvartal $290,2 mio. og en anelse under konsensusforventningen på $290,8 mio. Det er samtidig 37% mere end for tolv måneder siden. For andet kvartal forventer de at sælge for $306 mio., hvilket er 4% mindre i forhold til analytikernes konsensusforventning på $319 mio. For hele 2023 forventer Cloudflare at omsætte for $1,28 mia., og ikke $1,34 mia, som ellers var konsensusforventningen. Selv forklarede CEO Matthew Prince på aftenens telekonference, at det primært skyldes de nuværende makroøkonomiske forhold, som har udskudt og forlænget mange virksomheders købsprocesser. Han fortalte i aftes, at det er noget de arbejder hårdt på at løse, og at han ikke ser nogen fundamentale ændringer i virksomhedens langsigtede potentiale. I regnskabet kan man da også se, at antallet af store kunder, som bruger mere end $100.000 årlig hos Cloudflare, er steget med 40% til 2.156 kunder. Omvendt kan vi også se, at net retention rate på tolv måneder er faldet fra 127% til 117%. Det tal viser, at de kunder der sidste år brugte $100 hos Cloudflare i år bruger $117 og ikke $127, som de ville have gjort sidste år. Kigger vi på indtjeningen, så lavede Cloudflare et overskud på $0,08 per aktie, hvilket var en del mere end forventningen på $0,03. For hele året hævede de indtjeningsforventningerne fra $0,16 til $0,35 per aktie. For fondens vedkommende handler investeringscasen i Cloudflare først og fremmest om den langsigtede væksthistorie og mindre om, hvad der tjenes på bundlinjen her og nu. Vi anerkender, at mange kunder på kort sigt kan være tilbageholdende med deres investeringer, hvilket på telekonferencen også nævnes som den primære årsag til de dæmpede vækstforventninger til resten af året. Vi vil i løbet af næste uge opdatere vores investeringscase for Cloudflare, som er en mindre tier 3 position i fondens aktieportefølje. SoFi hæver indlånsrenten til 4,20% SoFi (NASDAQ:SOFI) offentliggjorde i løbet af ugen, at de hæver indlånsrenten på opsparinger til 4,20%. Dermed overgår de Apple (NASDAQ:AAPL), som i sidste uge lancerede et opsparingsprodukt til 4,15% i indlånsrente. I fonden ejer vi aktier i både SoFi og Apple, og vi ser dem ikke som direkte konkurrenter. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. Det er vores holdning, at SoFi's mission om at hjælpe deres kunder to get their money right er både langt bredere og dybere end det, som Apple kan tilbyde deres brugere. SoFi tilbyder nemlig deres mere end 5 mio. en value proposition, som handler om mere end bare betalinger og indlånsrenter. Apple's mission er at skabe unikke brugeroplevelser via hardware, software og services, hvor innovation er i højsædet. Det er efter vores opfattelse en mission, som giver Apple et stor, strategisk mulighedsrum, som på sigt og i princippet godt kunne indeholde en "iBank", som kan blive en alvorlig trussel for SoFi - men der er et stykke vej dertil. I den forbindelse ser vi frem til næste uges telekonference, hvor SoFi præsenterer deres regnskab for årets første kvartal. Nubank har rundet 80 mio. kunder Tirsdag meldte Nu Holdings (NYSE:NU) ud, at de ved udgangen af første kvartal havde 79,1 kunder, og at de i løbet af april måned har rundet 80 mio. kunder, som var en stor milepæl. Fra første kvartal 2022 til første kvartal i år svarer det til en kundevækst på 33%, hvoraf specielt de nye markeder i Mexico og Columbia, har haft vind i sejlene i relation til at tiltrække nye kunder. Udover en årlig kundevækst på 66% i Mexico og Columbia ser Nubank også en tendens i, at kunder tager flere services til sig. På den måde ser Nubank ud til at følge samme playbook, som på ti år har vokset det brasilianske marked fra ingenting til mere end 75 mio. kunder. I pressemeddelelsen, som blev sendt ud tirsdag aften dansk tid fortæller CEO David Vélez, at de også oplever en vækst i den gennemsnitlige omsætning per kunde, da flere og flere services tages i brug på tværs af deres store kundeportefølje. Her er antallet at investeringskunder eksempelvis steget med 130% til i alt 9,2 mio. kunder i forhold til for tolv måneder siden. Volumen i Nubanks investeringsforretning er på tolv måneder vokset 36% til i alt $9,6 mia. Den 15. maj frigiver Nubank regnskab for første kvartal, og vi glæder os til at høre mere om, hvor meget den gennemsnitlige omsætning per kunde er steget. For første kvartal i år er konsensusforventningen en omsætning på $1,54 mia. og et overskud på $0,02 per aktie. Tesla øger forventningerne til årets investeringer Mandag aften blev der meldt ud, at Tesla (NASDAQ:TSLA) forventer at årets CAPEX investeringer ender i intervallet mellem $7 og $9 mia. Det er $1 til 3 mia. mere end tidligere udmeldte forventninger. Stigningen i de forventede investeringer skyldes, at Tesla ønsker at udnytte den stigende efterspørgsel efter eldrevne biler. Dermed fremrykker de nogle af de investeringer, som ellers ville være kommet senere end i 2023. Tesla offentliggjorde i sidste uge et regnskab for første kvartal der viste, at overskudgraden på et år er faldet fra 19,2% til 11,4%. Det store fald i indtjeningen skyldes udelukkende, at Tesla den seneste tid har sat priserne på deres biler kraftigt ned. Tesla er dog stadig blandt de mest profitable bilproducenter i verden. Derudover har de mere end $22 mia. i kontanter og ingen gæld. Læs vores gennemgang af Tesla regnskabet I Horizon3 mener vi, at store investeringer signalerer optimisme og tro på fremtiden, hvilket også var det vi hørte i sidste uge under telekonferencen, da man offentliggjorde kvartalsregnskab. De større end forventede investeringer er derfor heller ikke noget, der bekymrer os som langsigtede investorer. DNB Markets øger kursmålet for Kahoot Norske DNB Markets fordoblede i løbet af af ugen deres kursmål for Kahoot (OSLO:KAHOT.OL) fra 15 til 30 norske kroner. Det har givet et løft i virksomhedens aktiekurs, som i indeværende uge er steget cirka 14%. Den primære årsag til det nye kursmål er, at DNB Markedets vurderer, at Kahoot har fået rigtig godt fat i de professionelle brugere, som viser stor betalingsvillighed. For første kvartal forventer DNB Markets en omsætning mellem $39 og $40 mio. , hvilket er en vækst på 15% i forhold til samme kvartal sidste år. På indtjeningssiden forventer de et EBITDA overskud på $10 mio. og dermed noget over analytikernes konsensusforventninger, som ligger omkring $3,5 mio. Kahoot, som er fondens mindste position, kommer med regnskab 4. maj. Tilmeld dig vores nyhedsbrev Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke: https://horizon3.dk/nyhedsbrev/ Horizon3 har en betalt IR-aftale med Proinvestor.com [image: 112349_fullsizeoutput_1f1c.jpeg]
  • Danske Bank tager et Et "profitabilitetstigerspring

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Spændingen var taget ud af Danske Bank regnskabet. I stedet vil investorerne begynde at vurdere på, hvor langt Danske Bank over de kommende år kan komme i forhold til skandinaviske konkurrenter. Udgangspunkt er "godt": Der er meget at indhente på centrale parametre Danske Bank opjusterede den 13. april forventningerne til helåret 2023 fra et nettoresultat på 15-17 mia. til 16.5-18,5 mia., svarende til en opjustering på 1,5 mia. i midtpunktet eller ca. 10 % Danske Bank løftede også dengang sløret for, hvordan 1. kvartalsregnskabet ville være på vitale områder Derfor er det helt naturligt, at konsensusforventningerne har bevæget sig netop derhen, hvor Danske Bank har sagt tallene omtrentligt ville ende Nettorenteindtægter på 8 mia; et nettoresultat på 5,1 mia. gebyrindtægter på 2,9 mia.; hensættelser på 200 mio. og omkostninger på 6,3 mia. Nettoresultat kommer ud på 5,2 mia. som den væsentligste men lille afvigelse fra guidance De tal som investorerne "mangler" at se ved selvsyn på skrift er de tal, som bankerne normalt bliver vurderet på og sammenlignet med: Egenkapitalens forrentning (ROE) samt omkostningsprocenten (C/I) I nedenstående figur 1 og 2 fremgår de to tal fra de banker, som Danske Bank naturligt kan sammenlignes med: Andre Skandinaviske storbanker som Nordea, Swedbank, Handelsbanken og SE Banken, som alle har rapporteret tal forud forud for i dag Af tallene fremgår at konkurrenterne har leveret mellem 15 (Handelsbanken) og 17,9 % (SEB) i egenkapitalforrentning i 1. kvartal. Omkostningsprocenten svinger mellem 34,5 (SEB) og 40 ( Nordea) Til sammenligning kom Danske Bank ud med henholdsvis 12,7 % (ROE) og 46,8 % (C/I). Det er en meget stor fremgang fra det seneste kvartaler og hvis det billede holder langsigtet, er der en reel mulighed for at Danske Bank ikke kun kan se, men måske over de næste år også gøre sig håb om at komme meget tæt på dem som de gerne vil sammenlignes med og måle sig op imod Kan Danske Bank indhente konkurrenterne? Danske Bank kom i kvartalet et ROE tigerspring op til 12,7 %, og det markerer en rigtig god "mellemtid" for banken. Om de kan indhente de øvrige banker afhænger i høj grad af om de kan få nedbragt deres omkostninger og om hvorvidt de seneste mere end 5 års slidsomme kamp mod problematiske sager; herunder ikke kun men først og fremmest Estland har fået risikolysten på udlånssiden og i deres markedsoperationer til at falde varigt? Hvis det er sket, vil det ikke kun blive svært, men reelt umuligt for Danske Bank at nå sine konkurrenters meget høje egenkapitalforrentning. I den henseende er det værd at bemærke, at Danske Banks helårsforventninger ikke lyder på 4xQ1, som ville svare til 20,4 mia., men på 17,5 mia. Det skyldes væsentligst, at Q1 har været stærkere end de øvrige kvartaler forventes at være og samtidig også, at Danske Bank formentlig vil modellere hensættelser til tab på 2,5 mia. for helåret 2023. Fro Q1 er der alene tale om en tabsreservation på 200 mio. Godt begyndt er halvt fuldendt. Det kan meget vel være overskriften på det bedste kvartalsregnskab i mange år for Danske Bank Figur 1: Omkostningsprocent for skandinaviske storbanker Kilde: Bankernes Q1 2023 regnskaber (Tryk på billedet for at gøre det større) [image: 112338_image002_11_.png]
  • God dag at være Simcorp aktionær, købstilbud på 735

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Simcorp modtager købstilbud på 735 kr. - præmie på 38,9 pct. - NY 27.4.2023 08.21 • MarketWire • Softwareselskabet Simcorp har modtaget et købstilbud fra Deutsche Börse på 735 kr. per aktie. Bestyrelsen i det danske selskab anbefaler enstemmigt aktionærerne at takke ja til tilbuddet. Prisen på 735 kr. per aktie kontant svarer til en præmie på 38,9 pct. fra lukkekursen onsdag, hvor aktien steg med 1,2 pct. til 529 kr. Prisen værdisætter hele aktiekapitalen i Simcorp til cirka 29 mia. kr.
  • Alligator bioscience

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Hej, nogle der har en mening om alligator bioscience? Jeg skal have fundet ud af om jeg vil benytte mine tegnings rettigheder, men jeg kan ikke vurdere om deres data er "gode nok" i deres nyligt afsluttede forsøg
  • GN Store Nord: Positiv opjustering

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Året er startet bedre end ventet, men det ændrer ikke for alvor ved investeringscasen for GN Store Nord. Frasalg er nu en finansieringsmulighed og et bud på hele GN Store Nord blevet mere realistisk. GN Store Nord er og har været presset I 2022 faldt aktien massivt og i 2023 har der heller ikke været meget kursmæssigt at glæde sig over GN Store Nord opjusterede onsdag aften sine forventninger til året. Der er/var dog kun tale om en mindre opjustering, som ikke ændrer ved det som har drevet aktiekursen ned og risikopræmien op: En stor gæld, som forfalder i løbet af de kommende 1-2 år. Den rentebærende gæld stiger til lidt over 15 mia. og forbliver uanset opjusteringen det som GN Store Nord skal have fokus på at få fixet GN Store Nord har tidligere afvist, at et frasalg kan komme på tale. Det gør GN ikke længere. Af regnskabsmeddelelsen fremgår at frasalg af udvalgte aktiver kan komme på tale Spørgsmålet er så hvad det eventuelt vil/kan betyde? GN i strategisk kovending presset af omstændighederne GN Store Nord har ændret strategi og udelukker nu ikke længere et frasalg. Her er et par scenarier: Et salg af Hearing vil naturligt have Demants interesse, men det kan også tænkes at tiltrække andre høreapparatselskabers opmærksomhed. Endelig kan kapitalfonde også i givet fald komme i spil. Et salg af headset divisionen inklusive Steenseries kan være en mulighed Et samlet bud på GN Store Nord fra ikke mindst Demant vil være naturlig. Synergierne kan være nærmest ekstreme på hele paletten. Både i hearing, men også i headset. Demant er selv alt for små her. I forbindelse med de seneste opjusterede forventninger fremgår, at Demant har en 95/5 fordeling mellem hearing/Communications. Et samlet bud vil formentlig have de bedste muligheder for at være mest fordelagtig for GN Store Nords ejere. Uanset hvad udfaldet af scenarierne bliver, spiller WDI en betydende og måske blokerende rolle med sin 10%+ ejerandel. Ser WDI/Demant det som en bryllupsinvitation? GN Store Nord har tidligere afvist, at de har fået en henvendelse fra deres 10%+ ejer WDI, som samtidig er majoritetsaktionær i Demant. Demant har styrken til at gennemføre et opkøb. Investorerne vil de kommende måneder spekulere i hvordan de forskellige konstellationer kan se ud. Ved at forlade en strategi om at afvise frasalg, har GN Store Nord reelt åbnet op for dele eller sælge hele selskabet og samtidig også erkendt for første gang i lang tid, at de er i en presset situation, som de ikke nødvendigvis selv kan styre. De kan også se om de kan klare sig ved egen indtjeningskraft og satse på at lave en mindre kapitaludvidelse i størrelsesorden 2-3 mia., som investorerne formentlig vil give deres tilslutning til. GN Store Nord har med deres udmelding vist, at de er langt mere imødekommende end det som den tidligere bestyrelse stod for, og hvor investorerne tilkendegav at være uenige. Det er en fornuftig udvikling at erkende alvoren. For 2024 fastholder GN Store Nord, at Hearing vil levere mere end 20 % indtjeningsmargin (EBITA), og det er det pejlemærke, som selskabet gerne vil have eventuelt interesserede, analytikere og investorer holder øje med, når de skal vurdere den rigtige pris for GN Store Nord, uanset hvad udkommet bliver af de kommende kvartaler
  • Pharma og biotek-opdatering UGE 17

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Demant ' GN Store Nord ' Novo Nordisk ' Genmab ' Zealand Pharma ' Hansa Biopharma Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på Proinvestor. https://www.youtube.com/watch?v=CjSLNdG5qiQ
  • Ugekommentar #90 Navigation i et hav af regnskaber

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Det vælter ind med kvartalsregnskaber. Helge Larsen fortæller i denne ugekommentar om, hvordan du nemt finder regnskaber fra de selskaber, du interesserer dig for, og hvor du finder gode input i kølvandet på disse regnskaber. https://www.youtube.com/watch?v=JKW2emGq9Po&t=1s
  • Hansa Biopharma and Genethon announce collaboration

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Hansa Biopharma and Genethon announce collaboration to develop imlifidase as pre-treatment to gene therapy in Crigler-Najjar syndrome patients with anti-AAV antibodies https://www.hansabiopharma.com/media/press-releases/2023/hansa-biopharma-and-genethon-announce-collaboration-to-develop-imlifidase-as-pre-treatment-to-gene-therapy-in-crigler-najjar-syndrome-patients-with-anti-aav-antibodies/
  • Brdr AO - pæne Q1 tal - men aktien ned....

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Se rapporten her: https://ao.eventcdn.net/events/delarsrapport-for-1-kvartal-2023 Brdr AO - pæne Q1 tal - men aktien ned.... Hvad tænker du? Hvor billig skal den aktie være? Væksten er jo stadig 12% her midt i en krise.
  • Tobaks-battle

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lavet en ny video på min engelske YT-kanal, hvor jeg tager et kig på et par tobaks-aktier fra USA. Den ene er den store Altria Group, der bl.a. har Marlboro som kendt mærke. Den anden er en lille spiller kaldet "Vector Group". Sidstnævnte er en lidt pudsig konstruktion, der både har en række tobaksmærker i porteføljen men som derudover også har en ejendomsportefølje. I videoen kigger jeg på aktierne både ud fra value, vækst, udbytter samt Teknisk Analyse. https://www.youtube.com/watch?v=FqwvVDX2Li0&ab_channel=BuildingFreedom
  • META med MEGA stigning på 11 % efter regnskab

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Meta overraskede positivt i kvartalsregnskabet og aktien banker i vejret. Forskellen mellem succes og fiasko er hårfin, men en positiv overraskelse er nu engang en positiv overraskelse Metas aflagde sit kvartalsregnskab i går På de vitale punkter var regnskabet bedre end ventet (2,20 vs 2,01 = EPS); omsætning på 28,6 mia. overgik forventningerne med 1 mia. i forhold til 27,6 mia. forventet og guidance for omsætning for indeværende år er med 29,5-32 noget over konsensus på 29,4 mia. Aktien steg med 11 % i eftermarkedet Kursudviklingen har været meget markant de seneste kvartaler. Aktien bundede ud i niveauet 90. Kursnedgangen var markant og dramatisk og skyldtes i al væsentlig en gigantisk stigning i risikopræmien På samme måde som en stigende risikopræmie og ikke en massiv langsigtet forventet indtjeningsnedgang drev aktien nedad, har turen opad været drevet af det modsatte. Multiple ekspansion eller det forhold, at investorerne er villige til at betale en højere pris for en given indtjening En positiv overraskelse er nu engang en positiv overraskelse, men man kan engang imellem blive helt forpustet over at se hvor meget aktiekursen svinger i forhold til hvor meget den underliggende indtjeningsudvikling gør det Investorerne håber på at Meta "er tilbage"; at annonceindtægterne igen vokser og sikkert også at Meta kan blive en spiller indenfor AI. For en vækstaktie er vækst ALT! Meta havde tabt prædikatet "vækstaktie" og derfor styrtdykkede aktien. Nu håber investorerne at udviklingen er under kontrol; at væksten er på vej tilbage og Meta kan genopfinde sig selv. Udvalgte aktier svinger 3-4x mere end den underliggende indtjening for udvalgte selskaber. Det er Meta et godt eksempel på Kursudvikling, Meta Kilde: Nordnet [image: 112307_image001_25_.png]
  • Opkøb af Uponor?

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    https://news.bloomberglaw.com/mergers-and-acquisitions/aliaxis-offers-2-billion-for-finnish-plumbing-maker-uponor https://www.facebook.com/ATCON-AS-100999794583658/videos/1313017462773640/ #separatkloakering
  • Danske bank regnskab

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hvad tænker i.?
  • batteriproducent, CATL

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    B
    På hvilken børs bør man købe batteriproducent, CATL
  • Københavns nye fartgrænser: Kan koste danskerne milliarder

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    U
    "Det skal øge sikkerheden, mindske støj og luftforurening og også være godt for klimaet. Argumenter er der masser af - og i denne uge fik København så politiets endelige tilladelse til at sænke fartgrænsen til 30 eller 40 kilometer flere steder. Men tid er som bekendt penge, og derfor kan manøvren ende med at koste danskerne milliarder. Sådan lyder vurderingen fra professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau. Han kalder det i B.T. »stærkt påfaldende« og ligefrem »udemokratisk«, at kommunen enten ikke har beregnet omkostningerne for samfundet - eller undladt at lægge dem frem". https://www.berlingske.dk/metropol/professor-i-skarp-kritik-af-koebenhavns-nye-fartgraenser-kan-koste
  • Nordea: Regnskab med lave tab og solid indtægtsudvikling

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nordea bider SEB i haserne med en flot egenkapitalforrentning i 1. kvartal. Forventninger fastholdes i en usikker tid Nordea har leveret et godt regnskab med en solid underliggende udvikling.. ..Og hvor de positive afvigelser fra forventningerne kommer fra lavere end ventede tab, god omkostningskontrol og let positivt overraskende nettorenteindtægter Nettorenteindtægterne overgår forventningerne /1,765 vs 1,709) Nedskrivninger på 19 mio. EUR er markant under de forventede 104 mio. Egenkapitalforrentning på 17,1 % er kun en anelse lavere end SEBs på 17,9 % Omkostningsprocenten falder til 40 Nordea fastholder forventningerne til en egenkapitalforrentning over 13 % for helåret Forsigtig udmelding skyldes stor usikkerhed og svensk nedtur Nordea fastholder forventningerne til helåret på trods af at banken med en ROE på 17,1 % i første kvartal er kommet meget godt fra start. Vi befinder os i en usikker tid, og især den økonomiske nedgang i Skandinaviens største økonomi, den svenske, er sikkert en del af forklaringen på, at forventningerne fastholdes. Nordea er kommet godt fra start. Profitabiliteten er tårnhøj drevet af god omkostningsudvikling, stigende renter og et fortsat meget lavt tabsniveau [image: 112311_339153641_979713933019366_1373556380003855861_n.jpg]
  • Aktiemarkedets dynamikker og Demant - stjernen på toppen

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvad betyder Alk-Abellos nedjustering for investeringscasen, og hvad er "spillereglerne"? I afsnit 167 giver Hansen & Larsen derudover en mellemtid for kursudviklingen i OMX C25-selskaberne. Vores værter stiller skarpt på optur i Royal Unibrew og Carlsberg, og de perspektiverer på Novo. Nordisk, A. P. Møller Mærsk, GN Store Nord og Vestas. Lyt med for at høre om den manglende kurseffekt på Genmabs afvisning af voldgift mod Janssen og få kommentarer på regnskaber fra Microsoft og Google. https://www.youtube.com/watch?v=9-tOKOtrX6I
  • Siemens Gamesa / delisted

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej, er der andre som ejer denne aktie, min står på Saxo bank som "delisted" har skrevet til banken for flere uger siden, men de har endnu ikke svaret Er den afnoteret og hvis ja, hvornår vil pengene gå ind på min konto?
  • Præsentationer fra Life Science Investor Konference april.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Her kan du se præsentationen fra de 5 selskaber, der præsenterede deres business case og fremtidsplaner på konferencen d. 19. april 2023: ExpreS2ion https://vimeo.com/819373167?share=copy&utm_source=Marketing&utm_campaign=70960eb167-investor_q4_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_32a4ba3d31-70960eb167-108363629&mc_cid=70960eb167&mc_eid=cba590923b Biosergen: https://vimeo.com/819296767?share=copy&utm_source=Marketing&utm_campaign=70960eb167-investor_q4_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_32a4ba3d31-70960eb167-108363629&mc_cid=70960eb167&mc_eid=cba590923b Q-Linea: https://vimeo.com/819293423?share=copy&utm_source=Marketing&utm_campaign=70960eb167-investor_q4_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_32a4ba3d31-70960eb167-108363629&mc_cid=70960eb167&mc_eid=cba590923b Chosa Oncology: https://vimeo.com/819292543?share=copy&utm_source=Marketing&utm_campaign=70960eb167-investor_q4_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_32a4ba3d31-70960eb167-108363629&mc_cid=70960eb167&mc_eid=cba590923b Prostatype Genomics: https://vimeo.com/819377472?share=copy&utm_source=Marketing&utm_campaign=70960eb167-investor_q4_19_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_32a4ba3d31-70960eb167-108363629&mc_cid=70960eb167&mc_eid=cba590923b [image: 112297_fullsizeoutput_1f07.jpeg]
  • Højdepunkter fra ZP præsentationen på Needham Konferencen

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg vil i dette indlæg skrive lidt om højdepunkterne set med mine øje, som kom i ZP præsentationen på Needham konferencen tidligere i denne uge. Jeg har set mange pharma og biotech præsentationer igennem mit liv men dette var en af de bedste jeg har set i lang tid. Præsentationen ligger også som webcast på ZP's website. Præsentationen er meget pharmakologisk og klinisk orienteret. Der er kun i mindre grad fokus på økonomiske aspekter. Men for dem som gjerne vil forstå ZP mere i dybden kan jeg kun anbefale at se præsentationen selvom den kræver lidt faglig baggrund for at følge detaljerne. Først budskab i præsentation var fokuseret på ZP's mission, som lyder "Our mission is to change lives with next generation peptide therapeutics" (Vores mission er at ændre liv med næste generations peptidterapi). Her gik Adam Steensberg virkelig ind i hvad der er ZP's "DNA" og jeg kan ikke huske at jeg har hørt så klare kerne-stratgisk kommentarer om ZP siden Britt Meelby Jensen's tid som CEO. Steensberg startet med at slå fast at selskabet har arbejdet med peptider i 25 år og det er udviklingen af nye peptider som er kernekompetancesen. Han understreget at det er ikke bestemt sygdomsområder, som styre hvad selskabet ser på. Steensberg's formulering var følgende: "We are somewhat agnostic to which disease areas we target as long as we believe there is great opportunity to address an unmet medical needs with our peptide platform". Senere i præsentationen forklarede Steensberg at platformens kernekompetancen består i at ZP kan udvikle peptid, som har suveræne egenskaber med hensyn til receptor-egenskaber, langtids dosering, stabilitet og mulighed for at lave optimale farmaceutiske formuleringer. Dette budskab syntes jeg kom mere stærkt frem end hvad har været vanlig tidligere. I mine øjne blev "den røde tråd" pludslig meget synlig igen. Steensberg gik dereftter igang med at diskuter, hvilke strategisk position ZP har i det farmaceutisk markedet per i dag. Her vil jeg direkte citere, hvad der står i præsentationen fordi det er helt centralt: "Lead in rare diseases with high unmet need - CHI and SBS; ˃1 B USD market opportunity Be a key player in fast-developing obesity treatment space; ˃50 B USD market opportunity Create a paradigm shift in Type 1 diabetes management: ˃1 B USD market opportunity Advance potential treatments options for chronic inflammatory diseases; ˃ ˃ 10 B USD market opportunity" Det er interessant at bemærke sig her at Steensberg oplyste at "chronic inflammatory diseases" var "exciting" og det ville komme i klinisk afprøvning i de kommende år. ZP har tydligvis også tænkt på fremtiden i det lange sigte og det er klogt indenfor den farmaceutiske industri. Der er ingen ting som opstår "over night" i denne industri. For at sætte trumf på sagde Steensberg at ZP "strive to be the world's best peptide drug discovery and development company". Det er lidt af en udmelding at komme med i Novo Nordisk eget hjemland, som jo også primært er indenfor pepitider (insulin, GLP-1 osv). Steensberg lavet så en kort præsentation af den samlet pipeline som er præsenteret på ZP's website og som har været præsenteret i forskellige sammehænge tidligere. Dette blev fuldt op af et slide som satte fokus på 2023. Jeg vil upload det slide, hvor dette budskab er formidlet i forlængelse af indlægget. Steensberg sagde at for 2023 forventer han følgende: Indsendelse af regulatorisk ansøgning for Dasiglucagon til medført hyperinsulime i først halvår 2023 Indsendelse af regulatorisk ansøgning for Glepaglutide til korttarms syndrom i andet halvår 2023 Fremdrift for "fedme" pipeline projekter og dvs. BI 456906: Fase 2 til 2, Dapiglutide: Start fase 2a studie, ZP8396: Rapporter fase 1 studie data og starte nyt fase 1 studie (dose-titration), ZP6590: Starte fase 1 studie Partner dsikussion indenfor "rare disease" (= medført hyperinsulime & korttarms syndrom) Der er også andre aktiviter og der er ingen tvivl om at 2023 er et helt afgørende år for ZP. Derefter gik Steensberg ind i en mere detaljeret diskussion af hver enkelt projekt. Her vil jeg ikke systematsik gennemgår hver slide men kun trække frem nogle hovedpointer. I sammenhæng med Dasiglucagon til medført hyperinsilisme fremgik det at der virkelig er tale om et klinisk gennembrud, hvis dette produkt bliver godkendt af myndighederne. Børn som lider af denne tilstand må vanlig igennem kirugisk indgreb men dette kan for mange patienter undgås med ZP's præparat. I sammenhæng med Glepaglutide til korttarms syndrom blev det fremhævet at ZP præparatets fordel er færre antal gang med dosering og meget mere enkel administration af dosis (ZP har et injektionspen koncept) sammenlignet med det eksisterende præparat på markedet, Gattex. Dette er også en fordel i forhold til et ny præparat som er på vej fra et andet selskab og som i øvrigt er længere tilbake i udvklingen. I Q&A senere blev det taget op om dette produkt muliugvis kan udvidet markedet fordi behandlingen er så meget mere enkelt. Steensberg var delvist enig i dette men mente bestemt også at ZPs præparat kan tag markedsandel fra Gattex fordi dette mere eller mindre er 2. generationspræparatet. Patienterne med korttarms syndrom har ofte det problem at de 2-3 gang om ugen må bruke mange timer på at få parenteral ernæring og nogle af disse patinter kunne helt undgår dette efter et stykke tid med behandling af Glepaglutide og dette var ikke set i kliniske udviklingsstudier med Gattex. Den samlet klinisk pakke (inkl. alle fase 3 data) skal være færdig i først halvår 2023. Umiddelbart herefter bliver der indsendt ansøgning til FDA. Der blev også lavet en gennemgang af Gattex (1. generationsproduktet som er på markedet), hvor der blev fokuseret på salg. Der er 20 % vækst på markedet (målt fra 2013 til 2021) og dette har dette har primært været i USA, hvor de andre markeder nu også begynder at komme. Det samlet globale salg i 2021 var 690 mio $, hvor 556 mio $ er for USA. Det skal her bemærkes at det er kun 20 % af korttarms syndom patienter i USA per i dag som bliver behandlet med Gattex. Steensberg vurderet i Q&A at det samlet marked har potentiale til at fordoble sig i fremtiden. Derefter gennemgik Steensberg mulighederne indenfor fedme præparter. Her gennemgik Steensberg de forskellige typer behandling og hvorfor ZP står stærkt her. Han argumeteret ud fra at de har lavet peptider som enten har dual virkning (samme molekyle rammer to receptor-klasser, eksempelvis BI 456906 (GLU/GLP-1) & Dapiglutide (GLP-1/GLP-2)) eller mono virkning men hvor peptidet er lavet så det kan blandes i et kombinationspræparat (eksempelvis ZP8396 (amylin analog) og ZP 6590 (GIP agonist)). Steenberg argumenteret ud fra at i tillæg til at ramme fedme problemet så ville disse lægemidler også kunne behandle "co-morbidity" sygdomme såsom eksempelvis NASH og nyre sygdomme etc.. Videre er der også flere af disse molekyler som giver en anden bivirkningsprofil end GLP'er og dermed kan være et alternativ til dem som har lav tolerance for disse præparater. (Jeg vil gerne parentese bemærket sige at Steensberg kommenteret ikke meget på BI's NASH indikation selv jeg selv mener at her ligger et kæmpe potentiale fordi BI er foran alle andre i udviklingsprogrogrammet i USA. Men det er selvfølgelig mere BI's historie at fortælle end ZP. Men jeg syntes ikke dette skal undervurderes). Steenberg fik også lige nævnt at BI456906 har i fase 1 vist et vægttab på 13,7 % efter 16 uger, hvilket er ganske højt. Han gennemgik også sammenligningsdata med Semaglutide fra et andet studie. Her ligger BI 456906 med bedre data. Jeg vil upload slide. Steenberg kommetert også på at i fase 1 for Amylin havde de set 4% vægttab efter 1 dose og halveringstiden var oppe på næste 10 dage, som betyder at dosering ikke skal være hyppig. Steenberg sagde at dette molekyle ventet selskabet sig meget af i de videre studier. Jeg har kun taget højdepunkter men jeg håber det hjælper til at få lidt mere overblik over situationen i ZP per i dag. Jeg syntes at Steensberg fik gjort ZP startegisk position og situation tydlig. Jeg kunne ønske der var flere tal på mere økonomiske aspekter men jeg tror at ledelsen er bange for at love for meget eller skabe falske/skæve forventninger. Denne lidt konservative tilgang tror jeg også tjener selskabet bedst. Jeg uploader slides lidt senere.