Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Små biotech/medico aktier falder som sten

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg har en del forskellige startup aktier indenfor denne sektor, stort set alle noteret i Sverige. Jeg synes der efterhånden tegner sig en udvikling, hvor disse aktier efter åbningsemissionen, over tid falder helt i bund kursmæssigt. Jeg kan fra egen beholdning nævne i flæng: ABLIVA - ALLIGATOR - BRAIN+ - NEODYNAMICS - BIBB. Alle i min verden, spændende selskaber i en udvikling, som jeg synes på ingen måde afspejler sig i kursen, som for disse alle pt ligger mellem en 25øre og 1 kr. Enkelte af de nævnte er endog godkendte og enten på markedet allerede, eller stærkt på vej. Jeg ved godt, at for nogle skyldes kurstrykket nyemissioner, som generelt er forhadt på aktiemarkedet, uanset det jo her er startup selskaber i en branche, hvor udviklingsfasen er meget lang og med store krav fra sundhedsmyndigheder, før endelig godkendelse. Jeg mener ikke det skyldes shortsalg, men mere manglende tålmodighed, eller man ikke forstår segmentet. Jeg frygter en ny tendens nu viser sig, måske bedst afspejler sig i ugens emission fra Expres2ion, som ikke fik det ventede udbytte. Allerværst frygter jeg, at kommende startups i denne specielle sektor, slet ikke kommer igang, hvis ikke de kan finde kapital udenom børserne. Ret beset er det jo ikke det, vi investorer ønsker. Selv er jeg stort set altid langsigtet, og min holdning er at "kassen gøres op ved udgangen, ikke før".
  • Sundhedsaktier er mere end Novo Nordisk

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "Alle danskere, der investerer, kender Novo Nordisk, og Novo Nordisk er med afstand den mest populære aktie blandt de private investorer i Danmark. Men selvom den danske gigant også er en stor spiller internationalt, er sundhedsaktier meget mere end Novo Nordisk. I dette indlæg går vi i dybden med sundhedssektorens investeringsmuligheder ved at fokusere på de største aktier i indekset 'MSCI World Health Care'. Indekset omfatter 142 virksomheder på tværs af 23 højindkomstlande, som alle opererer inden for sundhedsrelaterede industrier. Blandt andet lægemidler, bioteknologi, medicinsk udstyr, tjenester og sundhedsteknologi". Læs hele blogindlægget fra Brian Buus Madsen: https://www.nordnet.dk/blog/sundhedsaktier-er-mere-end-novo-nordisk/?utm_source=ACS&utm_medium=email&utm_campaign=DK_nyhedsbrev_uge16_2023
  • Tesla: Vil prisnedsættelser spise af indtjeningsmarginen?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla aflægger deres 1. kvartalsregnskab i dag efter lukketid. Investorerne vil ikke mindst fokusere på udviklingen i indtjeningsmarginen Tesla aflægger deres 1. kvartalsregnskab i dag efter lukketid Analytikerne forventer en omsætning på 23,73 mia. USD og en indtjening på 0,85 USD/aktie Når Tesla rapporterer er der flere ting i fokus ud over selve regnskabstallene; herunder også "teknologiopdateringer" I dette og de kommende kvartaler vil investorerne gerne blive klogere på hvem som "betaler" for de prisnedsættelser, som Tesla har foretaget flere af i 1. kvartal? Skyldes nedsættelserne lavere forventet vækst, afsætning og stigende konkurrence? Skyldes de lavere priser, at flere leverede biler giver mere skala og er inputomkostningerne faldet så meget, at Tesla ved at sælge mere kan fastholde en stabil indtjeningsmargin, som ligger markant over konkurrenternes? Figur 1: Kursudvikling, Tesla, 1 år Kilde: Nordnet [image: 112106_image002_8_.png]
  • Har markedet bundet?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har netop lavet en ny video til min engelske Youtube, og I skal selvfølgelig have den først. Min spørgsmål i videoen er ret simpelt: Har markedet vendt? Og min konklusion er: Ja! Det er selvfølgelig et gæt, men jeg prøver at begrunde det i videoen. F.eks. mener mange, at vi ikke kan bunde, før vi har haft en recession. Mit argument er, at vi allerede står midt i en recession. Godt nok er BNP-væksten i f.eks. USA positiv. Ved udgangen af 2022 var den på +2,1%. Men samtidig var inflationen på 5,6%, hvilket gør, at Real-væksten i BNP var på -3,5%. Dette er ikke økonomisk vækst, det er en recession forklædt som lav-vækst. Derudover viser jeg i videoen, hvordan markedet tidligere er vendt i samme kvartal, som vi begynder at se en lang række positive indtjeningsoverraskelser i markedet. Dette er præcis, hvad vi er vidner til lige nu. Kan jeg tage fejl? Ja, sagtens. Men i min optik peger pilen mod en optur i markedet. Vi får formentlig masser af volatilitet. Men blev jeg tvunget til at prøve at spå om fremtiden, så ville jeg gætte på, at markedet godt kan stige 10-20% resten af året. Husk at dette kun er et løst gæt, og at det lige så vel kan blive -20%. Det lækre ved TA er, at her fortæller grafen os, når vi har gættet forkert, og så kan vi skifte retning ? https://www.youtube.com/watch?v=O4FQYOVz9nM&ab_channel=BuildingFreedom
  • Investeringspodcasten 166: Opjusteringerne vælter markedet!

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Regnskabssæsonen er skudt i gang. Seks danske selskaber har været ude med opjusteringer og det har givet sæsonen en decideret superstart. Det er selvfølgelig ikke gået Hansen og Larsens næser forbi, og ugens afsnit handler derfor om de danske selskaber lige nu. Blandt andet Novo Nordisk, Chr. Hansen, Demant, GN Store Nord, Danske Bank og Jyske Bank, men også Alk-Abello, som skuffede i Q1 og har måttet se kursen rasle ned i noget, Per Hansen beskriver som allergisk reaktion fra markedets side. https://www.youtube.com/watch?v=_Kb921AaAkc
  • Vestas: Falder 3 %. Der tales mere end der handles

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det undrer måske nogen men er ikke så overraskende, at Vestas aktien falder lidt tilbage. Der tales mere end der handles Vestas falder i dag mere end 3 % De seneste uger har aktien bevæget sig en del - mere ned end op For nogle investorer er kursudviiklingen måske lidt overraskende Der er ekstrem brug for mere energi OG grøn omstilling Så hvorfor falder Vestas aktien alligevel? Der tales mere end der handles Prisfastsættelsen af aktien er ikke lav, men tager udgangspunkt i en væsentlig bedre indtjeningsfremtid 2023 bliver bedre end det forfærdelige 2022, men rigtig godt bliver det ikke På kort sigt er det formentlig først og fremmest lavere transportomkostninger, som understøtter den økonomiske udvikling Først fra og med et stykke ind i 2024 kan investorerne forvente at få den fulde effekt af 1)højere salgspriser 2)flere ordrer 3)lavere tansportomkostninger 4)lavere inputpriser generelt Måske er det med den grønne omstilling lidt som med vejret. Mange taler om det, men med vejret kan ingen gøre noget ved det. Med den grønne omstilling gør for mange, for lidt, for langsomt
  • Demant:Opjustering tager det lidt af presset fra GN

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Demant opjusterede sent mandag sine 2023 forventninger og sender et meget stærkt signal Demant leverede en stærk guidance for 2023 med et forventet EBIT på 3,8 mia. (3,6-4,0) Mandag opjusterede Demant sine forventninger efter et bedre end ventet 1. kvartalsregnskab I den nye guidance løfter Demant forventningerne til EBIT til 3,8-4,2 mia. I midtpunktet ligger det 290 mio. over de nuværende konsensusforventninger på 3,710 mio. som forud for opjusteringen lå ca. 3 % under Demants egne forventninger Ultimo 2023 forventer Demant nu at have en gæld som svarer til deres mellem til langsigtede mål på 2-2,5x. Det giver Demant øget finansiel fleksibilitet Indenfor "hearing Healthcare" havde Demant en samlet vækst på 22 % drevet af 16/4/2 (organisk/tilkøbt/FX) Udviklingen i Kina har været bedre end ventet "Communications" var som ventet svag med en negativ vækst på 16 %. Communications fylder ikke meget og udgjore i 1. kvartal blot 4,7 % af omsætningen i Hearing og blot 4,5 % af den samlede omsætning Når et selskab opjusterer så tidligt i et år, præget af usikkerhed, er det et meget stærkt signal Ikke helt entydig "spill-over" til GN Store Nord men mere positivt end negativt Den tidlige opjustering tegner et billede af et stærkt Demant. Kan man bruge den til at lave en parallel over til GN Store Nord? Måske og så måske alligevel ikke og i hvert fald ikke direkte: Den organiske vækst indenfor høreapparater vil formentlig smitte positivt af på GN Store Nord GN Store Nord har en meget større aktivitet indenfor headset/communication end Demant. På den ene side er det et problem at "Communications" for Demant oplever en negativ vækst på 15 %. På den anden side er/var det forventet, at det marked ville være svagt i 2023 i relation til GN Store Nord. GN store Nords udfordringer er kortsigtet, at 1)få indtjeningen til at vokse; at 2)få bedre økonomi i deres headset forretning og 3)finde egenkapital der kan afløse fremmedkapitaldelen efter opkøb af Steelseries. Sandsynligheden for et negativt overraskende 1. kvartalsregnskab fra GN Store Nord bør være aftaget om end alt kan være (u)muligt. At Demant er stærkere og at de nu forventer at have nedbragt deres gearing, giver selskabet en øget finansiel frihed og de rette muskler til at overtage GN Store Nord, hvis det skulle komme dertil.
  • germany-begins-powering-down-nuclear-plants

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Shut down this weekend https://www.npr.org/2023/04/15/1170244609/germany-begins-powering-down-nuclear-plants Allerede??? Det kan blive dyr til vinter. .... "Nuclear power supplied electricity for three generations, but its legacy remains dangerous for 30,000 generations," said Lemke Jamen/amen.
  • Applied Materials - en langsigtet købskandidat?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som I ved er jeg begyndt at lave nogle videoer igen på min engelske youtube-kanal, hvor jeg bl.a. kigger lidt på nogle længere sigtede kandidater til min US-portefølje. Nu er der en ny video på plads, og her kigger jeg på semiconductor-aktien "Applied Materials" (AMAT) med både FA og TA. https://www.youtube.com/watch?v=qZOMFETCp1s&ab_channel=BuildingFreedom
  • Jyske Bank opjusterer. Det er ingen overraskelse.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Jyske bank opjusterer forventningerne. Det er ikke nogen meget stor overraskelse Jyske Bank opjusterer i lighed med andre banker, forventninger til indtjening Dermed følger JB i kølvandet på Spar Nord, Sydbank og Danske Bank - hvis man alene ser på de større danske banker, som allerede har positivt præciseret deres 2023 forventninger Jyske Bank opjusterer forventninger med 300 mio. fra 4,3 til 4,6 mia. efter skat målt som midtpunktet i intervallet Opjusteringen skyldes væsentligst stigende nettorenteindtægter som i forhold til q1 2022 er vokset fra 1,312 mia. til 2,224 Udviklingen er drevet af stigende renter og tilkøbet af Handelsbanken Samtidig er tab med 96 mio. nok stigende i forhold til 2022 tilbageførsel, men stadig på lavt niveau Positive bankjusteringer er ingen overraskelse Flere danske banker har allerede opjusteret og mere kan følge efter. Opjusteringer er eller burde ikke være nogen større overraskelse. Den danske økonomi er bomstærk. Vi har strukturel overbeskæftigelse. Solide interne (Budgetoverskud) og eksterne statsbalancer (Betalingsbalance). Tab er små og stigende renter giver positiv udvikling i nettorenteindtægterne.
  • Shortpositioner i danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tirsdag d. 18. april 2023 FLSmidth & Co. A/S 7,34 17-04-2023 Ambu A/S 7,31 17-04-2023 Netcompany Group 6,01 31-03-2023 Novozymes A/S 5,84 17-04-2023 Bavarian Nordic A/S 5,32 14-04-2023 GN Store Nord A/S 3,73 17-04-2023 Zealand Pharma A/S 3,1 17-04-2023 Pandora A/S 2,72 17-04-2023 Royal Unibrew A/S 2,67 17-04-2023 ISS A/S 2,41 14-04-2023 NKT A/S 2,21 17-04-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,95 14-04-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,69 14-04-2023 Noble Corporation Plc 1,64 13-04-2023 Rockwool A/S 1,62 12-04-2023 SimCorp A/S 1,31 04-04-2023 ChemoMetec A/S 1,27 29-03-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,96 05-04-2023 H. Lundbeck A/S 0,96 14-04-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,93 17-04-2023 Torm plc 0,93 14-04-2023 Demant A/S 0,89 14-04-2023 Tryg A/S 0,71 14-03-2023 Bang & Olufsen A/S 0,62 14-04-2023 Sydbank A/S 0,6 12-04-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Ørsted A/S 0,54 10-03-2023 ALK-Abelló A/S 0,52 04-04-2023 Carlsberg A/S 0,52 17-03-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Jyske Bank A/S 0,48 13-04-2023 Danske Bank A/S 0,4 31-03-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,39 14-04-2023 Coloplast A/S 0,39 05-04-2023 Schouw & Co. A/S 0,39 06-04-2023 H+H International A/S 0,37 03-04-2023 Genmab A/S 0,33 13-04-2023 Alm. Brand A/S 0,3 17-04-2023 NNIT A/S 0,3 10-03-2023 Topdanmark A/S 0,29 13-02-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,2 23-03-2023 Spar Nord Bank A/S 0,2 16-03-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 AGF A/S 0,13 31-01-2022 Nilfisk Holding A/S 0,12 20-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Kursudviklingen i udvalgte aktier over de seneste 46 år

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Tilbage i 70'erne, hvor jeg begyndte at handle med aktier, sad man hver aften klokken 18.00 og lyttede til Kalundborg langbølge, for på det tidspunkt oplæste speakeren dagens aktiekurser fra Københavns Fondsbørs. De blev oplæst i alfabetisk rækkefølge. Og jeg sad og skrev kurserne ned på de aktier, som jeg havde i mit depot. Og depot var et fysisk depot dengang. Nede i bankens kælder i en boks. Man kunne også gå ind i sin bank og tjekke kurser. Både på alle noterede obligationer og på alle aktieselskaber. Min daværende kone var bankassistent, og den 31/12 1977 fik hun lov til at tage årets sidste kursliste med hjem. Og den har jeg gemt. i 1977 var der langt flere børsnoterede selskaber end i dag. Der var Hovedbørsen og så var der Efterbørsen med de mindre selskaber. Og dog - for Maersk A og B var noteret på Efterbørsen! I alt mellem 280 og 300 børsnoterede selskaber har jeg talt mig frem til. Og hvordan var kursen så for en række selskaber, som også findes på Børsen idag? Jeg har valgt 5 selskaber. Først Danske Bank som den 31/12 1977 stod i - tankevækkende! - kurs 141,75 kr. DFDS stod i 148 kr. DS Norden i 385 kr. Maersk B i 810 kr. og NOVO stod i 295 kr. Også valutakurserne for vore nordiske nabolande var noget anderledes ved årets afslutning 1977: Den svanske krone kostede 1,39 kr. og den norske kostede 1,11 kr.
  • Hansa Biopharma - Analytikere og concensus

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    The Company collected consensus is now available on our web ahead of Q1 Earnings of Thursday https://www.hansabiopharma.com/investors/analysts/ [image: 112080_104110922_10224130035184503_7865807028083263106_n.jpg]
  • NOVO NORDISK

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Oversigt: Novo Nordisk får hævet kursmål efter opjustering - NY1 17.4.2023 07.35 • MarketWire • B-aktien i Novo Nordisk har fået hævet kursmål hos mange finanshuse, efter at selskabet torsdag i sidste uge opjusterede forventningerne til året. Det fremgår af Bloomberg News. Novo har løftet forventningen til væksten i omsætningen til 24-30 pct. fra tidligere 13-19 pct. Målt på driftsresultatet, EBIT, ser selskabet nu en vækst i år på 28-34 pct. mod tidligere 13-19 pct. I begge tilfælde er der tale om vækst målt i lokal valuta. Novo-aktien steg fredag 2,5 pct. til endnu en rekord 1144,60 kr. Børshus Anbefaling efter opjustering Anbefaling før Kursmål efter opjustering Kursmål før Cowen Outperform Outperform 1300 1060 Oddo BHF Outperform Outperform 1210 1050 DNB Køb Køb 1330 1240 Jyske Bank Hold Hold 1175 1000 Danske Bank Køb Køb 1300 1175 Morningstar Sælg Sælg 860 800 BNP Paribas Exane Neutral Neutral 1105 990 Barclays Overvægt Overvægt 1200 1075 Stifel Køb Køb 1280 1205 SEB Køb Køb 1300 1250 ABG Køb Køb 1250 1150 .\˙ MarketWire
  • Lundbeck: Giver FDA panels-ja et kursboost?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Det var "ventet", men alligevel kan et ekspert "ja" til Lundbeck/Otsuka give en opmuntrende kursudvikling mandag Fredag gav FDAs ekspertpanel med stemmerne 9-1 deres ja til Lundbeck/Otsuka middel mod Agitation i forbindelse med Alzheimers Afgørelsen var "ventet", og sandsynligheden for en positiv respons fra eksperterne væsentlig større end det modsatte. En anbefaling fra ekspertpanelet er ikke det samme som at konkludere, at FDA følger anbefalingen slavisk. Det vil dog være meget overraskende, hvis ikke indstillingen fører til en godkendelse. FDA har givet ansøgningen "priority review", som forkorter behandlingstiden ned til 6 måneder. Det vil sige en FDA beslutning i maj. Analytikerne vil formentlig indregne 1)meget stor sandsynlighed for en godkendelse 2)estimere topsalget. Selv om noget er "forventet" kan det alligevel godt give en kurseffekt, hvis og når en positiv hændelse sker. Det vil formentlig være tilfældet mandag med mindre det har været forventningens glæde, som de seneste ugers kursstigning har været baseret på. Der har været estimater på, at topsalgspotentialet kunne være i størrelsesorden 500 mio. USD eller måske endda lidt mere. Afgørende for kursudviklingen mandag er altså 1)sandsynlighed 2)estimat 3)hvor meget der allerede har vært indeholdt i analytikernes forventninger for de kommende år efter en sandsynlig lancering. Stor, lille eller ingen kurstrigger - det er spørgsmålet Lundbeck aktien har haft det vanskeligt de seneste år. Indtjeningen fejler ikke noget, men kommunikationen af hvordan Lundbeck langsigtet vil klare at neutralisere de vækstudfordringer, som patentudløb giver, har givet større hovedbrud hos investorerne; herunder ikke kun men også opsplitningen af A- og B- aktier. Figur 1: Kursudvikling, Lundbeck 2023 Kilde: Nordnet [image: 112071_image001_19_.png]
  • ZEAL - Meget mærkelig markedsreaktion efter kapitaludvidelse

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Torsdag annoncerede Zealand Pharma, at de iværksatte en kapitaludvidelse via en accelereret bookbuilding. Det er hverken mærkeligt, overraskende eller usædvanligt, men det var den efterfølgende kursreaktion derimod Zealand Pharma meddelte torsdag i sidste uge, at de ville udstede 6,578 mio. nye aktier i en accelereret book building. Det er noget som de har gjort en del gange tidligere Fordelen ved at anvende en acceleret bookbuilding er at man ikke behøver at lave et tidskrævende prospekt. Aktierne bliver solgt indenfor en meget kort periode, og der hviler ikke en udstedelsesmæssig risiko over selskabet og aktien i en længere periode. Aktiesalg til "normal" rabat Fredag morgen kom der en annoncering af at aktierne var blevet solgt med 5 % "rabat" i forhold til torsdagens lukkekurs (240,6 vs 228). Det er nogenlunde en sædvanlig rabat for så stort et aktiesalg. Måske en rabat lidt i underkanten, men stadig indenfor skiven, og det man normalt kunne forvente. Plus/minus. Alt foregår efter bogen. Det var fredagens reaktion, som afviger fra det normale og forventelige. Fredag kom aktien naturligt under pres. Nogen aktionærer havde fået aktier til en lavere pris, og hvis aktiekursen kortvarigt steg til væsentligt over 228 (afregningskursen), ville det kunne være fristende for nogle investorerne hurtigt at sælge igen. Alt i alt ville det være forventeligt, at aktien fredag skulle falde til et niveau noget under torsdagens lukkekurs, men lidt over afregningskursen på 228. Det skete ikke. Fredag var der et massivt salgspres og aktien sluttede med et fald på mere end 10 % i 214,8 under meget stor handel; væsentligt under den kurs, som det forcerede aktiesalg skete til. "Hvad skete der egentlig"? spørger investorerne sig med rette. Her er lidt PERspektiv: For et stort fald taler Zealand Pharma har solgt flere aktier igen, og der er masser af aktier at få fat i. Det trykker aktien, hvis investorerne tænker aktier er en "massevare". Nogle investorer er måske blevet fristet af at hjemtage en gevinst i aktien. Ikke kortsigtet, men i forhold til den udvikling, som har været meget god de seneste 12 måneder. Andre investorer kan være blevet skuffede over at Zealand Pharmas aktiesalg kan betyde, at det ikke er realistisk, at der kommer kortsigtede partneraftaler med hensyn til deres produkter, som kan være kortsigtede kurstriggere. Der er efterhånden kommet mange Zealand Pharma aktier i omløb. Måske har det givet shortsælgere, som har været "flittige" i ZP, lettere adgang til at låne flere og nye aktier, og på den måde trykke aktien baglæns. I givet fald vil vi inden længe høre nyt om det. Imod et stort fald taler Zealand Pharma har nu kapital nok til de kommende 3 år. De har et produkt på markedet. De har gode fase 3 data i deres lovende middel mod korttarmssyndrom og en kommerciel partner vil formentlig blive fundet i løbet af de kommende kvartaler. De har endnu et produkt med gode fase 3 data (CHI). Alt i alt har de en god senfase pipeline. ZP har et samarbejde med BI om fedme, hvor håbet er at vægttabsdata er så gode, at BI tager projektet videre til næste fase. Det vil udløse større milepilsbetalinger. Mange taler om diabetes og fedme, og ZP har interessante ting at byde ind med Salget af nye aktier gør det sandsynligt, at ZP har udstedt aktier for sidste gang i mange år. Fra 2024 burde der været en markant stigende omsætning fra lancering af midlet mod korttarmssyndrom, nødpen (Zegalogue), CHI, milepælsbetalinger, Normalt vil investorer gerne have fjernet usikkerhed, og det er det som Zealand Pharma har forsøgt. Stort kursfald er overraskende og unormalt Der er gode grunde til at Zealand Pharma fredag skulle falde i forhold til torsdagens lukkekurs. At aktien blev sendt mere end 10 % ned til et niveau, som var 5 % lavere end de nye aktier blev solgt til, er alt i alt lidt overraskende. Der er altid gode grunde til at noget sker, men fredagens udvikling var en af dem, som ikke umiddelbart kan forklares. Figur 1: Kursudvikling, Zealand Pharma, 1 år Kilde: Nordnet [image: 111831_image001_14_.png]
  • Firmaers Guidance

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Ved godt det er en lidt "amatør" kommentar men håber dog på lidt hjælp ? Men når nu jeg hører igen og igen om firmaers guidence, så synes jeg det er ret svært bare lige at søge rundt og finde ud af deres guidence. Er der nogle gode steder hvor man kan se/ følge med i?
  • Chr. Hansen Q2: Sundhedsdivision fortsætter frem

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    P
    13.4.2023 08.29 • MarketWire • Chr. Hansens sundhedsdivision, Health & Nutrition, landede i andet kvartal af regnskabsåret 2022/23 en omsætning på 133,7 mio. euro og et driftsresultat, EBIT, før særlige poster på 33,1 mio. euro. Divisionen klarede sig dermed bedre end ventet, da analytikerne ifølge estimater indsamlet af Chr. Hansen selv havde set en omsætning på 128 mio. euro og et driftsresultat på 28 mio. euro i divisionen. Omsætningen i Health & Nutrition, der blandt andet producerer probiotika til både mennesker og dyr, var på 121,6 mio. euro i samme kvartal regnskabsåret forinden, hvor driftsresultatet før særlige poster landede på 33,1 mio. euro. EBIT-marginen før særlige poster i Health & Nutrition var på 35,2 pct. mod analytikerforventningen om en margin på 22,1 pct., mens marginen i samme kvartal sidste år endte på 33,1 pct. Divisionens organiske vækst ramte 10 pct. i kvartalet, mens analytikerne havde ventet en vækst på 3,8 pct. Divisionen havde en organisk vækst på 26 pct. i samme periode for et år siden. Health & Nutrition-divisionen er gennem de seneste par år vokset med opkøbene af blandt andet tyske Jennewein, der er førende inden for humane mælke-oligosaccharider (HMO'er) og østrigske HSO Health Care. .\˙ MarketWire Charlotte Mackeprang
  • Lundbeck og patent

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    >>Novo lægger to gange Lundbeck til toplinjen i år. Alene Novos toplinjevækst indikerer således, at den vil vokse med omtrent 40 mia. kr., eller to gange den estimerede omsætning i Lundbeck, der venter et salg på 19,4-20 mia. kr. https://ugebrev.dk/marketwire/novo-laegger-to-gange-lundbeck-til-toplinjen-i-aar/ Jamen, godt nok er det rart for mig med flere penge, men er det ikke trist og deprimeret at se flere tosser? (Er 74mio i gudens eget land ikke nok :)). >>Amerikansk panel stemmer for godkendelse af Rexulti i agitation. https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article15610125.ece Rexulti patent udløber i 2026 ifølge https://www.drugpatentwatch.com/p/tradename/REXULTI Betyder det at Rexulti patentet vil først udløbe 2029 (3 år oveni) når FDA endelig godkender den til maj? Er der noget der kender til problemstillingen? Ps: har prøvet chatgpt, men jeg synes svarene er ikke entydigt. Den siger rexulti allerede udløber i 2021 og den exclusivity extension er på 5 år. Ps2: Wegovy = skønhed under nålen Fed føder fed (mand kan ikke snyde sin egen gen/vane), den bedste medicin er sin egen "permanent" disciplin. Det er den mest forsvarlig (læs: rar og billig) måde man kan tilbyde sine efterkommere.... Gratis wegovy: https://www.instagram.com/reel/CqX8KWQvzwJ God søndag. [image: 112062_dream_girls_kiss.gif]
  • Danske Bank: Så kom den "ventede" opjustering

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Danske Bank opjusterede sent torsdag sine forventninger til 2023. Nu slår de stigende renter også igennem hos Danske Bank I løbet af de seneste kvartaler har en lang række danske og skandinaviske banker opjusteret deres forventninger Danske Bank har i den henseende været lidt forsigtig Det skyldes ikke, at de ikke også mærker, at de stigende renter slår igennem på nettorenteindtægterne Det sker blot ikke helt i samme omfang som andre steder og samtidig er omkostningsniveauet og basen stadig lidt for høj Torsdag opjusterede Danske Bank sine forventninger til 2023 Banken forventer nu en nettoindtjening på 16,5-18,5 mia (17,5 mia.) I forhold til tidligere udmeldinger svarer det i runde tal til en 10 % opjustering (tidligere 15-17). (16 mia). Danske Bank forventer en omkostningsbase på 25-25,5 mia. og en hensættelse til tab på debitorer på 2,5 mia. (hensættelser er drevet af modellering i relation til svækkede konjunkturer og ikke enkelthensættelser) Danske Bank har løbende guidet på 2023 forventningerne i form af en egenkapitalforrentning på 8,5-9 % og ved de seneste lejligheder præciseret det til at være i "den øvre ende". Nu er der gode muligheder for at efter et 1. kvartalsresultat på 5,1 mia. efter skat, vil det tal (egenkapitalforrentning) blive 2-cifret Positiv opjustering, men plads til mere Opjusteringen er selvsagt positiv, men der er langsigtet mere at komme efter. Konkurrerende nordiske storbanker har stadig et omkostningsniveau, som ligger lavere og der burde være muligheder for at få nedbragt det. Samtidig er hensættelserne til tab med 2,5 mia. (som er drevet af modellering i relation til den forventede makroøkonomiske udvikling) nok moderate, men stadig noget højere end hos konkurrenterne. Hvis/når omkostningerne kan nedbringes yderligere og hensættelserne matcher konkurrenterne, vil Danske Bank mere varigt være i stand til at levere resultater, som ligger tættere på de konkurrenter, som banken gerne vil sammenligne sig med. Der er dog stadig et stykke vej derop. Selv om Danske Bank præsterer 2-cifret ROE, ligger det stadig 2,5-3,5 %point ROE væk fra de allerbedste