Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Er Zealand Pharma på vej med partnere?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Iflølge nedenstående Bloomberg artikel har Zealand Pharma entreret med en velnommeret aktør i sin søgen efter partnere til produkter eller måske endda mere end det Zealand Pharma gennemførte for et par uger siden endnu en stor kapitaludvidelse på næsten 1,5 mia. Pengene fra den kapitalrejsning samt de forventede eller forhåbede indtægter fra deres partnerskaber med Novo Nordisk om nødpennen (Zegalogue) og eventuelle milepælsbetalinger fra Boehringer Ingelheim (fedme) burde, sammen med den aktuelle kontantbeholdning række 2-3 år frem i tiden Nogen undrede sig lidt over, hvorfor ZP ville lave endnu en stor kapitaludvidelse forud for partnerskabsforhandlinger, som meget vel kan resultere i større upfront engangsbetalinger; ikke mindst med hensyn til Korttarmssyndrom - Short Bowel Syndrom (SBS) Af Bloomberg historien fremgår, at ZP har indledt en partnerskabssøgen med en meget velrenommeret partner (Centerview) Umiddelbart drejer det sig om at finde partnere til SBS og formentlig også CHI Men det kunne jo også tænkes, at disse partnerskabssonderinger kunne munde ud i en samlet aftale og handel. ZP har en række produkter i fase 3, hvoraf SBS/CHI ser ud til at have endog meget gode muligheder for at komme på markedet Derudover er der forskningssamarbejdet med Boehringer Ingelheim indenfor fedme, som virker lovende Samtidig er der en potentiel lukrativ aftale med Astra Zeneca om peptider og ejerskabet sammen med bl.a. Novo Nordisk i Beta Bionics. Investorerne har som nævnt været lidt overraskede over den store kapitalrejsning med med de spændende kortsigtede muligheder der ligger på bordet. Måske er forklaringerne at, 1)der altid er usikkerheder med hensyn til at om forhandlinger fører frem til noget konkret 2)Ved at have en stor kontantbeholdning er Zealand Pharma ikke kun godt kapitalpolstret, men de viser også evnen til løbende at hente mere kapital, hvis der bliver brug for det. Det kan være en styrke i en forhandlingsposition, hvor man ikke lader sig presse af tid og mangel på kapital Kursudviklingen siden den seneste kapitalrejsning er meget bemærkelsesværdig. Afregningen skete ca. 5 % under seneste handel (228) og siden er aktien faldet med yderligere 8,8 %. Formentlig på grund af shortsalg = I biotek kan alt være (u)muligt. Alt afhænger af data og forhandlingsstyrke. De kommende måneder vil vise, om Zealand Pharma har så stærke data og er i så stærk en forhandlingsposition, at de ikke kun har lavet den sidste kapitaludvidelse, men at forskningspipelinen nu for alvor bliver valideret af partnerskaber https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-04-12/zealand-pharma-is-said-to-tap-centerview-for-partnership-deals Figur 1: Kursudvikling, Zealand Pharma Kilde: Nordnet [image: 111974_image002_7_.png]
  • Hvad mon der ikke sker af denne slags

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I denne sag var det en ren tilfældighed at en journalist m.f. overhørte en telefonsamtale på færgen. Så man kan formode at dette foregår i udstrakt grad af dem der har informationerne. Disse to er måske bare blevet lidt for gammel til at gøre det "den rigtig måde". https://www.building-supply.dk/article/view/1023594/medanklaget_tilstar_i_sag_om_storentreprenors_insiderhandel?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily
  • Novo opjusterer

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Bagsværd, Denmark, 13 April 2023 - Novo Nordisk today announced the sales and operating profit growth at constant exchange rates (CER) for the first three months of 2023 and that the full-year sales and operating profit outlook at CER has been raised. In the first three months of 2023, Novo Nordisk's sales increased by 25% and operating profit increased by 28%, both at CER. Wholesaler inventory movements in the US positively impacted sales growth. Profit and loss (CER) First three months 2023 Sales growth 25% Operating profit growth 28% The sales outlook for 2023 is raised, primarily reflecting Wegovy prescription trends in the first quarter and higher full-year expectations for sales of Wegovy in the US. Furthermore, a second contract manufacturer is now ready to begin production, thereby increasing Wegovy supply capacity. The updated sales outlook also reflects higher full-year expectations for Ozempic sales, mainly in the US, following accelerated volume growth of the GLP-1 class. Outlook 2023 (CER) Expectations 2 February Expectations 13 April Sales growth 13-19% 24-30% Operating profit growth 13-19% 28-34% Novo Nordisk's full disclosure of the financial results for the first three months of 2023 will be published on 4 May 2023. The above expectations are based on assumptions including those described on pages 16 and 17 of the Financial report for the period 1 January 2022 to 31 December 2022 (Company Announcement No 5/2023). The forward-looking statements on page 24 of the Financial report for the period 1 January 2022 to 31 December 2022 (Company Announcement No 5/2023) also apply to this company announcement. Novo Nordisk is a leading global healthcare company, founded in 1923 and headquartered in Denmark. Our purpose is to drive change to defeat diabetes and other serious chronic diseases such as obesity and rare blood and endocrine disorders. We do so by pioneering scientific breakthroughs, expanding access to our medicines, and working to prevent and ultimately cure disease. Novo Nordisk employs about 54,400 people in 80 countries and markets its products in around 170 countries. Novo Nordisk's B shares are listed on Nasdaq Copenhagen (Novo-B). Its ADRs are listed on the New York Stock Exchange (NVO). For more information, visit novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn and YouTube. Contact for further information Media: Lars Otto Andersen-Lange +45 3448 1298 [email protected] Natalia Salomao Abrahao (US) +1 848 304 1027 [email protected]
  • Shortpositioner i danske aktier

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Fredag d. 14, april 2023 Ambu A/S 7,21 12-04-2023 12:14:23 Netcompany Group 6,01 31-03-2023 11:23:37 Bavarian Nordic A/S 5,39 13-04-2023 10:15:27 Novozymes A/S 5,39 13-04-2023 13:56:21 GN Store Nord A/S 4,01 13-04-2023 10:27:10 Zealand Pharma A/S 3,37 12-04-2023 15:20:04 Royal Unibrew A/S 2,77 13-04-2023 13:33:31 Pandora A/S 2,67 13-04-2023 11:43:56 ISS A/S 2,4 12-04-2023 11:48:54 NKT A/S 2,01 13-04-2023 14:38:26 Chr. Hansen Holding A/S 1,93 13-04-2023 13:09:10 Vestas Wind Systems A/S 1,82 06-04-2023 12:02:56 Noble Corporation Plc 1,64 13-04-2023 10:55:10 Rockwool A/S 1,62 12-04-2023 11:08:27 SimCorp A/S 1,31 04-04-2023 12:37:37 ChemoMetec A/S 1,27 29-03-2023 11:23:06 H. Lundbeck A/S 1,06 13-04-2023 19:07:14 NTG Nordic Transport Group A/S 0,96 05-04-2023 12:58:10 Torm plc 0,94 07-04-2023 10:26:17 Demant A/S 0,8 06-04-2023 13:35:17 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,73 06-04-2023 13:51:30 Tryg A/S 0,71 14-03-2023 21:28:38 Sydbank A/S 0,6 12-04-2023 12:11:36 Ørsted A/S 0,54 10-03-2023 21:37:42 ALK-Abelló A/S 0,52 04-04-2023 12:59:58 Carlsberg A/S 0,52 17-03-2023 12:05:06 Bang & Olufsen A/S 0,5 13-04-2023 13:09:32 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 10:43:02 DSV A/S 0,48 04-04-2023 11:27:16 Jyske Bank A/S 0,48 13-04-2023 13:55:32 Danske Bank A/S 0,4 31-03-2023 11:24:38 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,4 12-04-2023 12:52:43 Coloplast A/S 0,39 05-04-2023 14:04:07 Schouw & Co. A/S 0,39 06-04-2023 10:54:00 H+H International A/S 0,37 03-04-2023 12:58:23 Genmab A/S 0,33 13-04-2023 08:43:54 NNIT A/S 0,3 10-03-2023 22:55:07 Topdanmark A/S 0,29 13-02-2023 12:56:50 Spar Nord Bank A/S 0,2 16-03-2023 12:34:46 Alm. Brand A/S 0,2 12-04-2023 11:21:22 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,2 23-03-2023 11:06:45 RTX A/S 0,19 06-01-2023 12:21:28 Össur hf. 0,19 09-02-2023 22:12:23 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 23:03:10 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 14:26:46 AGF A/S 0,13 31-01-2022 20:39:30 Nilfisk Holding A/S 0,12 20-03-2023 11:28:36 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 22:41:34 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 15:55:44 Kilde: Finanstilsynet [image: 112019_11_6_.jpg]
  • Pharma- og biotekopdatering - Novo Nordisk ' Zealand Pharma

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ OBS! Efter videooptagelsen har Zealand Pharma være ude med en meddelelse, hvor de afviser partnerskabsrygter og salgsplaner. Læs den her https://www.proinvestor.com/investornyt/967394/zealand-pharma-afviser-partnerskabsrygter-og-salgsplaner Disclaimer: Helge Larsen har aktier i Novo Nordisk og Zealand Pharma. Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=VYPqPninaSU
  • Vaccines that changes your life

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Og 2019 monkeypox (Bavarian JYNNEOS) 2020 corona changes = changed [image: 111959_vaccine_that_change_your_life.png]
  • Hvem skal man lytte til når man investerer?

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    H
    På Zetland er der en lidt spændende artikel om man bør lytte til alle de gode råd der florere på nettet. Er i tvivl om den er åben, men ellers kan man jo tage et prøve abn. Citat "HVAD SKAL MAN TRO? Er aktieanalyser simpelthen spild af tid? Og hvorfor lytter vi til Millionærklubben og andre populære aktiepodcasts, hvis vi i over 30 år har vidst, at det som hovedregel ikke kan betale sig at lytte til gode råd om aktive investeringer? For at svare på det sidste: Fordi det er sjovt. Og bare fordi aktieanalyser ikke nødvendigvis kan give dig et større afkast, kan de godt have en funktion. Analyserne bringer information til torvs, som kan være korrekt, relevant, interessant og begavet. Endelig har mennesker bare altid haft trang til at finde mønstre overalt, også i ting, som grundlæggende er tilfældige. Fra kaffegrums og skyformationer til stjernebilleder og aktiekurser. Vi kan ikke lade være." https://www.zetland.dk/historie/se6DXpjw-m8DPGA75-9e1a9
  • Ugekommentar #88 Kvartalsregnskaberne er på vej

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Helge Larsen ser i denne uge frem mod kvartalsregnskaberne og især guidingen fra selskaberne. Og så peger han i retning af et populært indlæg, om hvem som er gode at lytte til, når du investerer. https://www.youtube.com/watch?v=0_qN--kHQhU&t=10s
  • "SAS we have a problem"

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Der tales igen om en afnotering af SAS. For de private investorer vil det være farvel til en forretningsmodel, som ikke klarede omstillingen til den frie konkurrence Af dagens udgave af Berlingske Tidende fremgår, at tiden med SAS som børsnoteret selskaber lakker mod enden. Forretningsmodellen er havareret og investorerne har tabt stort set alle deres aktiepenge: https://www.berlingske.dk/virksomheder/sas-tid-som-boersnoteret-lakker-mod-enden-staar-til-afnotering-i Regnskabet kan opsummeres nogenlunde sådan her: SAS klarede ikke som børsnoteret selskab overgangen til den frie konkurrence Hvis udgangspunktet er dårligt, vil en endeløse forsøg på nødlanding havarere. Det er SAS et rigtig godt eller dårligt eksempel på Det har været kompliceret at have offentlige og private ejere, som har vidt forskellige interesser I tillæg har de nordiske stater været en svaghed. De har nemlig også indbyrdes forskellige succeskriterier Hvem gang det har været tæt på at SAS skulle blive en økonomisk succes, er er økonomien havareret Strejken i 2019 var en katastrofe. Ledelsen var så presset, at de tilbød piloterne 11 % over 3 år i lønstigning, som der økonomisk slet ikke var økonomisk belæg for Det var dog ikke den eneste ulykke. Dem har der været alt for mange af. Både nyligt og tidligere. I 2020 kom Covid-19 I 2022 kom den altødelæggende strejke, som ikke kun kostede meget økonomisk, men som også fik mange kunder til at sige "aldrig mere SAS" De private investorer har tabt stort set alt De seneste 5 år har det tab været på 99 %+ jævnfør figur Hvis selskabet bliver afnoteret, vil det blive rekapitaliseret af den danske stat og Apollo Man kan næsten høre eller se Tom Hanks på vegne af de private investorer i Apollo 13 lettere omskrevet sige: "SAS we have a problem" Private investorer har tabt alt for og i SAS Det gode er at nu bliver de private investorer ikke længere manipuleret og overtalt til at smide flere penge op i luften efter dårlige. Businesscasen er fortsat, at den danske stat ønsker at bevare SAS, fordi det har en betydning for økonomien i Københavns lufthavn. I den henseende spiller vedvarende nedskrivninger på aktieværdien en underordnet rolle. De private - ja, de har tabt stort set alt for SAS og i aktien. Kursudvikling, SAS, 5 år Kilde: Nordnet [image: 111962_image001_18_.png]
  • Investeringspodcasten: Fokus på C25 og sidste udkald for SAS

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    99% af værdierne er tabt på fem år. Virkeligheden flytter sig hurtigere end SAS gør, og kan de nu være på vej til at flyve af børsen? Det vender Hansen og Larsen i ugens episode, hvor de også kigger frem mod de kommende måneder for de store danske aktier. INDHOLD: 00:00 - 00:25 Indledning 00:26 - 06:13 Er SAS på vej til at flyve fra børsen? 06:14 - 08:51 Regnskaberne kommer. Hvad skal vi holde øje med de kommende uger, når C25 selskaberne kommer med regnskaber? 08:52 - 11:38 Chr. Hansen og Tryg 11:39 - 13:27 A. P. Møller Mærsk 13:28 - 15:40 Novo Nordisk 15:40 - 16:13 Sydbank, Jyske Bank, Danske Bank, m.f. 16:14 - 18:50 Lundbeck, Ambu, m.f. 18:51 - 20:23 Rockwool og Coloplast 20:24 - 21:17 Vestas og Ørsted 21:18 - 24:09 GN Store Nord 24:10 - 28:22 Genmab https://www.youtube.com/watch?v=MytQ50lVUqs
  • Ascelia Pharma - Mange insiderkøb op til vigtige fase 3 data

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Vedhæftede billede viser de mange insiderkøb Ascelia Pharmas ledelse har foretaget i den seneste tid. Det bekræfter deres tro på casen her op til frigørelse af data fra fase 3 studiet SPAKLE. Melding om data kan komme om ca. 3-15 uger hvis vi tager udgangspunkt i den første melding der kom om at behandling af data kunne tage ca. 8 uger fra færdigrekrutering (3marts 2023) og op til ca. 15 uger ved seneste melding om at data ville komme midt 2023 (formentlig 1 juni-31 august). En vigtig milepæl mod en evt. senere godkendelse til salg. Et salg der på et tidspunkt formentlig kan ramme i niveauet 4-5 mia. dk (ifølge selskabet selv) hvor ca. 1-2 mia. dk vil tilfalde Ascelia Pharma (ifølge analytiker). Med baggrund i den aktuelle markedsværdi i niveauet 0,3 mia dk må der siges at være et væsentligt potentiale. Ascelias fokus er rettet mod USA hvor de ønsker at gå selv med egen salgsstyrke mens de vil have partnerskaber i ROW. Ved gode data må det formodes at der laves en til flere partnerskaber med upfront betaling og royalties til følge. Disclaimer: jeg ejer aktier i Ascelia Pharma
  • Q1 - Opjusterer Novo Nordisk og fastholder Maersk?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De danske kvartalsregnskaber vil i løbet af de kommende uger begynde at strømme ind. Her er lidt PERspektiv på hvad investorerne vil holde øje med i forbindelse med 1. kvartalstallene og den fremadrettede guidance for udvalgte selskaber. Chr. Hansen starter den 13/4. Fastholder de eller er der mulighed for en positiv præcisering? Tryg rapporterer den 20/4. De stigende renter gør godt og der har været lidt skriverier om, hvorvidt Tryg kunne nå sin 2024 målsætning allerede i 2023 eller tæt på. Det skyldes ikke mindst den positive effekt stigende renter har på den løbende forrentning og nutidsværdien af forpligtelserne. Mulighederne for en positiv præcisering er til stede. A.P. Møller Mærsk kom med en forsigtig guidance for 2023, da de forventede et EBITDA i intervallet 8-11 mia. Det ændrer de formentlig ikke ved nu. Aktuelt er konsensus på 9,270 mia. USD. Som det fremgår af udviklingen vil indtjeningen blive svækket i løbet af 2023 i takt med at lukrative kontrakter udløber og nye kontrakter indgås til faldende spotrater, som formentlig aktuelt er tæt på break-even. Fragtraterne er på spotniveau mere eller mindre tilbage på niveau før Covid-19 og samtidig er og har der været en omkostningsinflation. Der er fuld fart på Novo Nordisk. Kommer de med endnu en opjustering? Bankerne under 1 har stadig fordel af små/mindre nedskrivninger og stigende nettorente- og gebyrindtægter. Sydbank har opjusteret 1 gang allerede. Jyske Bank har leveret en stærk guidance. Kommer der en opjustering fra Danske Bank, som matcher den udvikling, som vi har set ikke kun fra andre danske banker, men som også gælder fra de større nordiske som Nordea, SEB, etc. Lundbeck aktien har haft et godt comeback fra "drama i dybet". De har fremlagt en guidance for de kommende år, som investorerne godt kan lide. I løbet af det seneste år har Lundbeck ved flere lejligheder opjusteret deres forventninger i forbindelse med kvartalsregnskaber. Hver gang har det været uden (væsentlig) positiv kortsigtet kurseffekt, fordi analytikernes forventningerne lå lidt højere. Det vidner om at Lundbeck guider forsigtig. Som minimum forventer investorerne en præstation på niveau med forventningerne. Lundbeck egen udmelding er aktuelt 4-8-5,2 mia. Analytikerne forventer 5,141 mia. Begge tal på EBITDA niveau. Analytikerne ligger altså aktuelt 141 mio. over Lundbecks egen guidance. En lille positiv præcisering er derfor (for)ventet. AMBU har lag forsigtigt ud forventningsmæssigt, og de har gennemført den kapitaludvidelse, som de kommunikerede om på kapitalmarkedsdagen og som har nedbragt gælden. En negativ præcisering af forventningerne vil være overraskende. En positiv præcisering ikke helt overraskende, men måske for tidligt? Et af de danske selskaber, som investorerne er mest usikre på, er Netcompany. Et af de tydelig tegn på de seneste år har budt på en ekstrem nedtur, er at Sydbank overtager Netcompanys plads i C25 ved den næste revision. De seneste kvartaler har forventninger/leverancer været på zig-zag kurs. 2022 sluttede godt. 2023 guidance var som en bombe der sprang med hensyn til profitabiliteten. Det er i høj grad tid til at levere mere stabil vækst. Kommer det? Investorerne var kede af og blev nervøse over at Jacob Aarup-Andersen (JAA) stopper i ISS for at overtage den øverste ledelse i Carlsberg. Aktien nærmest styrtdykkede på meddelelsen. Det skyldes ikke kun at JAA har gjort det rigtig godt, men også at investorerne stadig er usikre på, om bestyrelsen i ISS er dygtige nok til at finde den rette efterfølger? Sodexho leverede i sidste uge et godt 1. kvartal og JAA er stadig med ombord. Kan investorer sige IS(S) på, på kort sigt? Det er det mest sandsynlige, og det er ikke urealistisk, at der kan komme en positiv præcisering af forventningerne i løbet af 2023. Mon ikke DSV kører videre og forbereder sig på "auktionsprocessen" med DB Schenker? Novozymes aktien forbliver i dybfryseren. Fusionen med Chr. Hansen uden væsentlige synergier, som skal betale for den massiv overpris, nager stadig investorerne. Det kan man ikke fortænke dem i. Rockwool guidede 2023 10 % under konsensus mht. omsætning, da de skuffede med 2022 udmeldingen. Alligevel har aktien klaret sig fornuftigt. I hvert fald lige indtil onsdag før påske, da aktien sammen med en række andre konjunkturfølsomme blev sendt baglæns. Frygter investorerne yderligere nedjusteringer? Coloplast' aktiekurs har haft det vanskeligt de seneste år. Det gjaldt til og med for 1 måned siden. Siden har investorerne fået et mere positivt indtryk af selskabet. 1)På grund af stigende aktiekurser for life science generelt. 2)På grund af håb om en opjustering. Kommer den? Vestas havde en god ordreindgang for 1. kvartal ikke mindst drevet af enkeltstående meget store ordrer. I det hele taget har der været en noget mere positiv nyhedsstrøm i 2023 i forhold til samme tidspunkt sidste år. Udover flere ordrer er Vestas også blevet nævnt som den foretrukne leverandør til en række større ordrer. På kort sigt er det først og fremmest lavere transportomkostninger, som skal få EBIT marginen til at kravle op fra frysepunktet og over nulpunktet. I løbet af 2023 og ind i 2024 vil kombinationen af højere salgspriser, lavere inputpriser og transportomkostninger genskabe profitabiliteten. Aktuelt er guidance 14-15,5 mia. EUR i omsætning og en EBIT margin lige over 0 (minus 2-plus 3). Ørsted ramte et lokalt lavpunkt for 3 uger siden da aktien kortvarigt dykkede under 550. Investorernes fornemmelse for det grønne er intakt, men de vil gerne have kurstriggere, og dem har der været for få af de seneste år. GN Store Nord har fik ikke investorernes tilladelse til at udstede for "op til 7 mia. DKK" nye aktie på generalforsamlingen den 15/3 (forslag trukket tilbage 14/3) på grund af udvandingsrisikoen. GN Store Nord havde ikke en plan B for at få nedbragt gælden. GN har brug for ny egenkapital i løbet af de kommende kvartaler og/eller så skal indtjeningen overraske meget til den positive side. Udover selve kvartalstallene, hvor en negativ overraskelse trods alt vil være en større skuffelse, venter investorerne på kapitaludmeldinger. En skuffende indtjening vil sætte ledelsen under yderligere pres, og vil gøre det sandsynligt, at GN er nødt til at tage kontakt til en industriel konsolidering. Konklusionen kan ikke være anderledes ud fra forudsætningerne: De har fået nej til stort aktiesalg og de skal have nedbragt gælden eller finde en anden løsning.
  • Aktier vs ejendommes udlejning...

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    KvassK
    Har lidt tanker omkring 3 udlejningsejendomme jeg har i midt Odense (100% friværdi, et større millionbeløb) tænker at sælge ved næste ejendoms opsving og sæt alt i aktier. Pt er min portefølje ca 50% aktier og 50% udlejningsejendomme. For at gøre livet lidt lettere/frihed på aldres sigt, burde alt gå i aktiemarkedet. Regner man lidt på det, burde det også være mere gavnligt (set over nogle årtier). Prisstigninger plus udlejnings indtægter VS aktie market generalt. Der selvfølgelig en anden risiko, men også en masse bøvl til forskel med udlejning. Har i set nogle gode beregninger, så jeg selv kan overbevise mig selv og ligge planer for de næste 5-10år. Nogen der har stået med det valg før, og hvad valgte du ? og hvordan har det gået?
  • Hvad sker der efter afslutningen af ​​FED's renteforhøjelser

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    What Happens After The End Of Fed Rate-Hikes https://www.zerohedge.com/markets/what-happens-after-end-fed-rate-hikes Skal vi måske snart til at se ind i en pæn lang periode med stigende kurser!?
  • Rockwool: Isoleres i bunden sammen med andre cykliske aktier

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Rockwool isoleres i bunden i dag. Det kan der være en række årsager til Rockwool falder med 5 % Dermed er Rockwool den mest faldende C25 aktie Der er ikke, såvidt jeg har set, nogen selskabsspecifikke årsager til så stort et fald Konjunkturfølsomme selskaber er i dag generelt på kurshælene, og Rockwool falder sammen med bl.a. DSV/Maersk, som dog ikke falder helt så meget, men bakker med ca. det halve Rockwool kan være ramt af forventninger til stigende energipriser efter OPEC+ beslutning om at reducere i udbuddet Rockwool kan være ramt af forventninger om at byggeaktiviteten i 2023 bliver ringere end forventet Rockwool kan være negativ påvirket af et specifikt salgspres Rockwool kan være ramt af "for få eller ingen positive kortsigtede kurstriggere" Stort bemærkelsesværdigt fald Stort kursfald kan have flere fædre. Uanset falder Rockwool 5 % i dag. Det er ikke helt usædvanligt, at det sker for Rockwool, som er en af de aktier, som svinger en del. Det er dog alligevel bemærkelsesværdigt med så stort et fald Figur: Kursudvikling, Rockwool Kilde: Nordnet [image: 111901_image001_17_.png]
  • Nikkel

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Jeg har set nærmere på om man skal være bekymret, hvis man investerer i mineselskaber, der gør det i nikkel. Min vurdering er at der er behov for det hele, analysen kan læses i den vedhæftede fil. 111914_Skal_man_vaere_bekymret_ved_at_investere_i_nikkel.pdf
  • Pharma og biotek - opdatering fra debat og chat UGE 14

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Novo Nordisk ' Zealand Pharma ' Bavarian Nordic ' Genmab Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på Proinvestor. https://www.youtube.com/watch?v=USDBv2FCd8k&t=10s
  • Canada Nickel Company

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Jeg har vedhæftet præsentationen fra et pitch i en aktieklub for nylig, den handler om Canada Nickel Company, som er en Canadisk developer, der kommer med spændende nyheder i dette kvartal. Præsentationen kan læses her: https://drive.google.com/file/d/1hTqT0roocFUeva2STAClPGWpBwI6_c7g/view?usp=sharing
  • Skat

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Generel info i.f.t lagerbeskatning https://www.berlingske.dk/brevkassen/privatoekonomisk-brevkasse-gad-vide-hvor-mange-som-braender-sig-paa
  • AKTIER - Det trækker op med sorte skyer

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tesla ' Mærsk ' NKT ' Vestas Efter en god marts har vi de sidste dage set en negativ udvikling på aktiemarkedet i USA, som smitter af på Europa. Det er primært forårsaget af flere svage nøgletal tirsdag og onsdag, hvilket opfattes af investorerne som, at vi er på vej ind i en recession. Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier https://www.youtube.com/watch?v=u2pfmbljv2A&t=417s