Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Regnskaberne fortsætter med at overraske positivt i USA

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lagt en ny engelsk video op på min kanal. Her gennemgår jeg den nye Factset-rapport fra i weekenden, der viser, at 76% af SP500 regnskaberne indtil nu viser positive overraskelser på indtjeningen. Derudover kigger jeg også på, hvorfor renten på 1-måneds obligationerne i USA er kollapset de seneste uger. Her finder vi en stor del af forklaringen i det politiske bøvl i huset i USA, hvor der er tvivl om, hvordan forhandlingerne omkring gældslovet går. Til sidst ser jeg lige hurtigt på tallene fra Coca Cola, der er kommet i dag. https://www.youtube.com/watch?v=EXKJ6nBak7c&ab_channel=BuildingFreedom
  • Shortpositioner på danske aktier

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    april 2023 FLSmidth & Co. A/S 7,53 21-04-2023 Ambu A/S 7,33 21-04-2023 Netcompany Group 6,32 21-04-2023 Novozymes A/S 6,19 21-04-2023 Bavarian Nordic A/S 5,46 21-04-2023 GN Store Nord A/S 3,82 20-04-2023 Zealand Pharma A/S 3,08 23-04-2023 Pandora A/S 2,91 20-04-2023 Royal Unibrew A/S 2,67 21-04-2023 ISS A/S 2,63 20-04-2023 NKT A/S 2,31 19-04-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,95 19-04-2023 Rockwool A/S 1,82 20-04-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,69 14-04-2023 ChemoMetec A/S 1,61 20-04-2023 Noble Corporation Plc 1,54 21-04-2023 Torm plc 1,35 21-04-2023 SimCorp A/S 1,31 04-04-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,96 05-04-2023 Demant A/S 0,96 21-04-2023 ALK-Abelló A/S 0,91 21-04-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 20-04-2023 Tryg A/S 0,81 18-04-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,73 21-04-2023 Ørsted A/S 0,64 21-04-2023 Bang & Olufsen A/S 0,62 14-04-2023 Sydbank A/S 0,6 12-04-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Carlsberg A/S 0,52 20-04-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Jyske Bank A/S 0,48 13-04-2023 Schouw & Co. A/S 0,39 06-04-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,39 14-04-2023 H+H International A/S 0,37 03-04-2023 Genmab A/S 0,33 13-04-2023 Danske Bank A/S 0,3 21-04-2023 Alm. Brand A/S 0,3 17-04-2023 NNIT A/S 0,3 10-03-2023 Coloplast A/S 0,29 18-04-2023 Topdanmark A/S 0,29 13-02-2023 Spar Nord Bank A/S 0,2 16-03-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,2 23-03-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 AGF A/S 0,13 31-01-2022 Nilfisk Holding A/S 0,12 20-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Kilde: Finanstilsynet: https://oam.finanstilsynet.dk/#!/stats-and-extracts-short-net-positions
  • Hansa Biopharma - Investorpræsentation

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Presentation from Thursday around Gene Therapy by our Global Franchise Lead Lena Winstedt (in Swedish): https://www.redeye.se/video/event-presentation/895934/hansa-biopharma-head-of-science-lena-winstedt-presenterar-pa-redeye-investor-forum-goteborg-20-april?embed Hansa Biopharma har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • Hvad er der sket med de daglige finansnyheder ?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Jeg har haft stor fornøjelse af at læse de daglige finansnyheder morgen/middag/aften. De gav en meget fin opdatering på hvad der var sket på markedet, og hvilke nyheder der har påvirket finansmarkedet i den ene eller anden retning. Jeg har bemærket at de efter påske ikke længere kommer her på PI, og jeg ved ikke om andre savner dem, men måske kan Helge Larsen komme med en kommentar ? Debatten er måske ikke det rigtige sted at at poste mit spørgsmål, men nu gør jeg det.
  • Bath and Beyond konkurs sætter "meme" kortsigtet "på hold"

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Bed, Bath and Beyond (BBBY) har indgivet konkursbegæring og aktionærerne taber deres penge. Det betyder dog ikke nødvendigvis slut for meme investering - på sigt BBBY har indgivet konkursbegæring Som det fremgår af nedenstående (kon)kursudvikling burde det ikke være den store overraskelse for investorerne Nedturen i det amerikanske boligmarked har været den udslagsgivende faktor for en presset forretningsmodel BBBY var en af de aktier, som blev mest omtalt og spekuleret Sammen med GME (Gamestop) og AMC (American Cinema) var BBBY nogle af de hyppigst omtalte aktier Begrebet "meme-investering" - det forhold, at en aktie bliver diskuteret og spekuleret op på fora, toppede i 1. kvartal 2021 K ursudviklingen i udvalgte aktier var langt fra de fundamentale forhold og selskabets værdi afspejlede ikke den underliggende udvikling i selskabet Mest kendt var udvikling i Gamestop (GME). Det var et opgør mellem "Wall Street", som havde solgt sig kort i en aktie, og private investorer, som samlede sig på "Reddit, Wall Street Bets" for at presse shortsælgerne. Et opgør mellem Wall Street og Main Street Nedturen i BBBY har været hård og den vil formentlig for en stund bremse lysten til at købe aktier udelukkende med inspiration fra et debatfora. Det vil dog næppe for evigt få det til at forsvinde Investorerne kan have en kort hukommelse Samtidig er hver aktie sin egen case med specielle karakteristika, som for nogen kan få mulighederne til at se helt anderledes ud Brændt barn skyer som bekendt ilden, men i morgen kan der komme nye muligheder ...og GME/AMC lever stadig.. Kursudvikling, BBBY, 1 år Kilde: Nordnet [image: 112278_image002_10_.png]
  • Genmab/Sydbank: Tabt voldgiftssag kan skuffe dele af markede

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    21.4.2023 08.04 • MarketWire • Et nyt nederlag til Genmab i en voldgiftssag mod partneren Janssen Biotech om rettigheder til det storsælgende kræftmiddel Darzalex Faspro risikerer at sætte aktien under pres fredag morgen. Det vurderer Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen, selv om tvisten til en hvis grad kunne anses som en lodseddel for Genmab. Jeg har ikke lagt værdi ind, i håb om at Genmab ville vinde voldgiftssagen. Og det tror jeg ikke, at hovedparten af markedet har. Men jeg vil ikke udelukke, at der er nogen, der trods alt har håbet på, at de kunne vinde den her sag, siger Søren Løntoft Hansen til MarketWire. Af samme grund vil han ikke udelukke en negativ kursreaktion. Når man lytter til Genmabs telekonferencer, bliver der spurgt ind til, hvornår afgørelsen kommer, og hvordan det går. Og ud fra det kan man ikke udelukke, at nogen har anset afgørelsen som en mulig kurstrigger, så det kan betyde, at Genmab "underperformer" det generelle marked i dag, siger Søren Løntoft Hansen. Hvor stort et eventuelt kursfald bliver, er svært at spå om. Men falder aktien, bliver det formentlig et moderat fald, mener Sydbank-analytikeren. Torsdag lukkede Genmab 0,3 pct. højere i 2780 kr. SKULLE VÆRE ANLAGT TIDLIGERE Voldgiftssagen mod Janssen blev afgjort med snæver margin og stemmerne to mod én. Voldgiftsretten afviste Genmabs krav på baggrund af, at kravene skulle have været anlagt i den første voldgift. En af de tre voldgiftsdommere var uenig, skriver Genmab i en børsmeddelelse. Selskabet har nu mulighed for at appellere afgørelsen, hvilket dog skal ske inden for kort tid. Sagen har ingen konsekvenser for Genmabs forventninger til 2023. UDLØBER AF TIDLIGERE SAG Voldgiftssagen blev anlagt af Genmab i juni sidste år, efter at biotekselskabet havde tabt en første voldgiftssag mod Janssen Biotech tilbage i april 2022. Ved den første voldgiftssag fastslog retten, at Darzalex Faspro, der er en ny version af supersællerten Darzalex, er at anse som et nyt indlicenseret produkt under Genmabs og Janssens licensaftale. Beslutningen førte blandt andet til, at Genmab skal betale en andel af de royalties, som Janssen betaler til biotekselskabet Halozyme Therapeutics for selskabets bidrag til udviklingen af Darzalex Faspro-versionen. Genmab gav dog ikke op så let. Med udgangspunkt i afgørelsen om, at Darzalex Faspro er at anse som et nyt indlicenseret produkt under Genmabs og Janssens licensaftale, valgte selskabet at anlægge en ny voldgiftssag, hvor selskabet så mente sig berettiget til milepæle på 405 mio. dollar plus renter og en ny 13 -årig royaltyperiode regnet fra lanceringen af Darzalex Faspro i hvert enkelt af de lande, hvor det er kommet på markedet. Men afgørelsen er altså igen gået Genmab imod. Denne voldgift forbliver fortrolig, underlagt parternes oplysningsforpligtelser i henhold til gældende lovgivning. Udover i henhold til disse forpligtelser har Genmab ikke til hensigt at kommentere yderligere eller at levere yderligere oplysninger om voldgiften. Genmabs forskellige samarbejder med Janssen vil fortsætte, skriver Genmab. KAMP OM RETTIGHEDER PÅ DEN LANGE BANE Darzalex Faspro er en nyere udgave af supersællerten Darzalex, som især bruges til behandling af knoglemarvskræft. Med den nye udgave, der altså sprøjtes lige ind under huden, tager behandlingen minutter, mens den oprindelige intravenøse version krævede en behandlingstid på flere timer. Især Darzalex Faspro-versionen er derfor på fremmarch på markederne. Samlet solgte Darzalex-produkterne sidste år for 8 mia. dollar, og i år ventes Janssen at sælge for 9,4-10 mia. dollar. Genmabs andel af salget ventes at løbe op i 10,4-11,1 mia. kr. i år, og Genmab har stadig ret til royalties en del flere år endnu, dog ikke så længe, som kravet om en 13-årig royaltyperiode, ville have givet anledning til. Den første voldgift afgjorde således, at Genmabs rettigheder løber indtil Genmabs patenter vedrørende Darzalex udløber i USA, Europa og Japan sidst i 2020'erne og tidligt i 2030'erne. Også den afgørelse gik Genmab imod, da selskabet mente sig berettiget til at modtage royalties, indtil Janssens patent på Darzalex udløber i midten af 2030'erne. Om Genmab dermed potentielt går glip af større indtægter i 2030'erne, er svært at sige. Genmab er således i færd med at udvikle et nyt mere potent lægemiddel, Hexabody-CD38, til behandling af knoglemarvskræft, der muligvis kan tage over til den tid. .\˙ MarketWire
  • OMX C25: Demant er kursstjernen i en meget polariseret C25

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Vi er for alvor på vej ind i regnskabssæsonen. En række selskaber har opjusteret og investorerne har allerede taget bestik af 2023 ud fra det som vi ved og tror om resten af året. Udviklingen er som sædvanlig bemærkelsesværdig på et aktiemarked, hvor forskellen mellem succes og fiasko skal regnes i større 2-cifrede procenter: Det har generelt været en god start på 2023 C25 er steget med lidt mere end 8 %. Hertil skal lægges de selskaber som allerede har udbetalt udbytte. Det bringer det samlede afkast tæt på 2 cifret Demant har positioneret sig helt i top med en stigning på næsten 50 % stærkt assisteret af en fornuftig guidance og en tidlig opjustering for helåret Knap så godt er det gået for Demants sektorfælle GN Store Nord, som kun lige akkurat holder sig omkring 0 afkast. Det er måske ikke så overraskende, fordi GN Store Nord er 1)"Meget headset" hvor svaghed er forventelig 2)de har stadig ikke løst fundingproblemer. Udviklingen bygger videre på et ligeledes meget svagt 2022. Investorerne håber på at 1)De løser kapitalproblemer og/eller 2)regnskabet overrasker positivt. 3)laver "strukturtiltag". Royal Unibrew er kommet ekstremt stærkt igen efter et skuffende 2022 og nedjustering. Lavere udgangspunkt og faldende råvarepriser (som også begunstiger Carlsberg) kan være blandt årsagerne. Pandora nyder godt af generelt optimistiske toner om privatforbruget og den globale høje beskæftigelse. Novo Nordisk kværner videre med ny opjustering Coloplast nyder godt af håb om opjustering efter svag kursudvikling de seneste år. Kursstigningen er kommet sammen med foråret Korrigeret for det meget store udbytte har Mærsk givet ca. 5 % i afkast. Det er fornuftigt Investorerne er stadig kortsigtet skeptiske til Ørsted/Vestas. Den grønne omstilling fortsætter, men det tager (for) lang tid. For Vestas venter investorerne først den meget massive indtjeningsforbedring i 2024. Bavarian Nordic forbliver under pres. Investorerne mangler positive kurstriggere. Derouten fortsætter for Netcompany, som til investorernes skuffelse er alt for tæt på introduktionsværdien for 5 år siden. Er kursfaldet berettiget og kommer der endnu en ujævn regnskabspræstation? Figur 1: Kursudvikling, OMX C25 selskaber år til dato. FLS, Novozymes, Tryg, ISS kursudvikling er ikke korrigeret for udbetalt udbytte. Kilde: Nordnet, egen tilvirkning [image: 112276_image001_24_.png]
  • Warner Bros Discovery

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Regnskab fra Warner Bros Discovery var et af dem, som jeg havde set frem til med stoerst nysgerrighed i dette kvartal efter separation af WB og HBO fra AT&T og aegteskab med Discovery. Kursen steg cirka 20% op til regnskabet, saa jeg taenkte, at nogen maatte vide noget, som jeg ikke vidste. Men den faldt cirka 15% paa dagen og roder igen rundt ved 52 week low. Jeg akkumulerer fortsat. Jeg har vedhaeftet et par af de figurer, som jeg betragter som de mest relevante. Klik for at goere dem stoerre. Kvartalsresultater her: https://ir.corporate.discovery.com/financials/quarterly-results/default.aspx Her kommentarer vedroerende gaelden: https://seekingalpha.com/article/4530044-warner-bros-discovery-inc-wbd-ceo-david-zaslav-on-q2-2022-results-earnings-call-transcript With that, I want to give a quick snapshot on our balance sheet. We are reiterating our long-term gross leverage target of 2.5 to 3x, which we expect to hit by the end of 2024, and our gross leverage will be within our current ratings category by mid-2024 or earlier. As stated before, we will continue to dedicate virtually all free cash flow generated to debt reduction until then. We had $53 billion of total debt at the end of Q2, including $6.5 billion of term loans. Importantly, our debt financing is generally long-term with an average maturity of more than 14 years and a 4.3% average interest rate and equally importantly, interest rates for the vast majority of our debt are fixed. We have no remaining payments due in 2022, and we currently have $1.3 billion due in 2023 and $4.3 billion due in 2024. Also note, earlier this week, we finalized the post-closing working capital adjustment process with AT&T as part of the merger agreement. And as a result of that, AT&T will pay us $1.2 billion in August. With that, and combined with prepayments made in July, by the end of August, we will have paid down $6 billion since closing the transaction in April. Warner Bros. Discovery hits streaming-first push reset as DC chases Marvel https://www.reuters.com/business/media-telecom/warner-bros-discovery-quarterly-revenue-slips-2022-08-04/ Streaming is hard when you're levered as much as Warner Bros. Discovery, says Michael Nathanson https://www.youtube.com/watch?v=3mG0H-qynLY Warner Bros. Discovery CEO David Zaslav has a tough hand, says Engine Media's Rogers https://www.youtube.com/watch?v=s0Lx9XFM_qw [image: 105138_WBD_IncomeStatement.png] [image: 105138_Screen_Shot_2022_08_08_at_23.37.33.png] [image: 105138_Screen_Shot_2022_08_08_at_23.37.58.png] [image: 105138_Screen_Shot_2022_08_08_at_23.38.24.png] [image: 105138_WBD_us_gaap.LongTermDebtAndCapitalLeaseObligations__.png] [image: 105138_Screen_Shot_2022_08_08_at_23.36.30.png] [image: 105138_revenue.png] [image: 105138_Screen_Shot_2022_08_08_at_23.37.41.png] [image: 105138_subscribers.png]
  • D/S Norden

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Hvorfor faldt Norden så kraftigt i fredags ? Hvis man har Norden, ville i så beholde eller sælge ?
  • Strategi for ZP's hovedaktionær Van Herk Investment

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Zealand Pharma's størreste enkelt aktionær er Van Herk Investments. Det er derfor værd at se på hvordan dette investeringselskab har håndteret andre biotech investeringer. De er nemlig ikke bare en passiv investor som købe sig ind og sælger sig ud uden nogle bemærker det. Først lidt om baggrunden. Van Herk Groep er et fælles navn for de virksomheder, der tilhører Van Herk-familien i Rotterdam. Van Herk Groep blev grundlagt af Aat van Herk (1951). Det er et ejendomsinvesteringsfirma som søger at investere i boliger, butikker, indkøbscentre, store detailvirksomheder, kontorer, industrihaller og andre industrilokaler. Firmaet investerer også i både børsnoterede og unoterede virksomheder inden for bioteknologi, fast ejendom, byggeri, finansielle tjenesteydelser og energi. Jeg har fundet følgende biotech selskaber, hvor van Herk spille en rolle i transaktionen som enten var et salg en en massiv partner aftale. Crucell NV Crucell var en global biofarmaceutisk virksomhed med fokus på vacciner, proteiner og antistoffer, der forebygger og/eller behandler infektionssygdomme men som i 2011 blev solgt til Johnson & Johnson. Den endelig aftale blev lavet mellem Van Herk Group og J&J fordi dette var de to størrste aktionær. Van Herk ejet 11,9 % og J&J 17,9 %. Selskabet blev til sidste solgt for 1,75 mia euro (= 2,4 mia $ selv om hollænderne i et stykke tid klaget over prisen var for lav. Der blev tilbud på 24.75 euros per aktie, hvor inden selskabet fik budet lå på ca. 14,5-16 Euro per aktie. Ablynx Det belgiske biotech selskab Ablynx var en virksomhed med fokus på behandling af en sjælden blodsygdom, som kunne behandles med selskabet lægemiddel-molekyle "caplacizumab". Van Herk Investment ejet 10.2 percent af Ablynx. I slutningen af 2017 og starten af 2018 kom dette selskab i spil for overtagelse. Novo Nordisk var i spil længe med bud på selskabet men Van Herk accepteret ikke Novo Nordisk tilbud på 2.6 mia Euro (=3.2 mia $) og derfor endte selskabet med at blive solgt til Sanofi for 3,9 mia Euro (=4.8 mia $) i sommeren 2017. Sanofi betalt 45 euros per aktie og før først bud havde Ablynx ligge på en nivau rundt 10-20 Euro per aktie. Galapagos Galapagos er et bioteknologisk selskab der er specialiseret indenfor inflammatoriske sygdomme, idiopatisk lungefibrose og atopisk dermatitis. Van Herk Investment ejet med sikkerhed fra Juni 2018 10.2 % af selskabets aktier. I 2019 blev der lavet en stor 10 årig partner aftale mellem Gilead Pharma og Galapagos. I Juni 2018 var prisen på selskabet aktier rundt 90 euro per aktie men i staren af 2020 ramt prisen 250 euro per aktie. Perspektivering: Van Herk Investment har et mønster, hvor de køber lidt over de 10 % som kan blokker et indløsningstilbud efter Europæiske regler. Så ligge de et stykke tid med aktien men bliver så involveret i strategisk situtuation, som stor partner aftale eller salg, hvor værdierne i det pågældende biotech selskab kan blive synlig. Dette er værd at have i baghovedet i relation til Zealand Pharma. Van Herk har efterhånden været med et stykke tid og jeg tænker de begynder at se på mulighederne for at høste på investeringen.
  • Hævet kursmål

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Er det en som evt. kan forklare mig sort på hvidt hvad et vil sige når kursmålet bliver hævet i en virksomhed? Eksempel: Kursmålet hæves fra 37 til 32? Tak
  • NOVO Wegovy receptal og værdi

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Det bliver svært at vurdere værdien af Wegovy recepter fremadrette - i hvertfald ud fra recept tallene. Patienterne skal igennem dosis forhøjelse over 4 måneder fra 0,25mg til 2,4 mg: https://www.novomedlink.com/obesity/products/treatments/wegovy/dosing-administration/wegovy-dosing.html Når patienten når 2.4mg kan man gå fra 4.ugers recept til 12 ugers recept. https://www.novomedlink.com/obesity/products/treatments/wegovy/dosing-administration/prescribing-wegovy.html Hvis størstedelen af patienterne gå på 12 ugers recepter, så vil antallet af recepter måske falde på et tidspunkt, selvom salget faktisk stiger, fordi værdien af hver recept 3 dobles. Er der nogen, der har tallet for nye patienter versus igangværende patienter per uge? Eller fordelingen mellem 12 ugers og 4 ugers recept?
  • Handler med sig selv - elmarkedsmanipulation

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Manipulation i aktiemarkedet? Never happened, vi har stor tiltro til Finanstilsynet og SEC https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/saadan-kan-manipulation-som-aldrig-er-sket-for-ske
  • Insider/ før møder med selskaber.

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Jeg bliver altså endnu engang voldsomt provokeret over at analytikeren fra Jysk Bank i MIO klubben frejdigt beretter om møder "før kvartalsregnskab" med ex. Vestas. Og fandme sidder at fortæller at "hvis man havde forventninger om at Vestas ville overraske positivt d. 10 maj - så bliver man slemt skuffet!" (38 min.). "Vi snakkede med dem forud for Q-1 regnskab og ordlyden er ikke positiv" Hvad er det her for noget?? Det kan ikke være tilladt. https://www.euroinvestor.dk/podcast/millionaerklubben-tesla-tryg-og-tjek-pa-de-store-danske
  • Tesla: Er 10 % kursfald en passende regnskabsreaktion?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla aktien faldt med 10 % efter sit kvartalsregnskab. Var den en afmålt og "passende" vurdering af det første kvartal og udsigterne for 2023? Tesla leverede et 1. kvartalsregnskab som var som forventet med hensyn til omsætning og indtjening (EPS) Alligevel faldt kurshammeren relativ hårdt, da investorerne i går torsdag fik lejlighed til at vurdere resultaterne 10 % nedtur er en del hel. Er det det for meget, for lidt eller passende? Det afhænger formentlig af øjnene der ser De som synes reaktionen var passende kan tænkes at mene: Vi ved nu at bruttomarginen på kort sigt finansierer en betydelig del af prisnedsættelserne Det kommer formentlig til at fortsætte i 2. kvartal også Indtjeningsforventningerne bliver formentlig justeret let ned for 2023 Den amerikanske økonomi er på vej i afkøling og det vil også have en effekt på Teslas afsætning Niveauet for årets billeverancer er formentlig forventningsstyringsmæssigt blevet skubbet ned imod 1,8-1,85 mio. og væk fra 2 mio. mærket De som synes kursreaktionen var for hård kan tænkes at mene: Regnskabet var som forventet. Man kan ikke tillade sig at være specielt overrasket over, at en nedgang i bruttomarginen finansierer prisnedsættelserne på kort sigt 2023 er blot et år på vejen mod noget meget større Selv om Teslas bruttomarginal går ned, ligger den stadig meget markant over de andre bilfabrikanter De kommende år vil vise, at Tesla ikke kun er en bilproducent, men meget mere. I den henseende er kvartalsregnskabet den enlige svale, som ikke gør nogen sommer Kursfald - For stort eller passende. Det afhænger formentlig ikke mindst af øjnene der ser det Figur: Kursudvikling, Tesla, 1 uge Kilde: Nordnet [image: 112179_image001_23_.png]
  • Photocat - grøn dansk teknologivirksomhed renser luften

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Helge Larsen er taget ud til Photocat i Roskilde for at blive klogere på selskabets produkter og business case. Photocat er en dansk grøn teknologivirksomhed grundlagt i 2009. Selskabet producerer fotokatalytiske væsker til byggematerialer og asfalt. Væskerne reducerer den skadelige luftforurening, som vi alle er udsat for. Photocat er noteret på den svenske børs, Nasdaq First North. Disclaimer: Videoen er ikke en opfordring til køb eller salg af aktier i Photocat. Photocat har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com https://www.youtube.com/watch?v=BhLkAFFdIHY&t=547s
  • Teslas 1. Kvartalsregnskab var overordnet som forventet

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Teslas 1. Kvartalsregnskab var overordnet som forventet. Alligevel falder aktien med lidt mere end 6 % i eftermarkedet. 2023 blev udfordrende og lavere priser tjener kortsigtet til at holde efterspørgselsmomentum: Tesla rapporterede en første kvartalsindtjening på 0,85 USD/aktie - helt som forventet Omsætningen blev med 23,3 mia. en anelse under forventningerne Når det kommer til andre nøgletal bider investorerne mærke i at det frie cash flow kom ind noget under det forventede (figur 1); at bruttomarginen dykkede ned til 19,3 % og noget under de forventede 20 %. På den efterfølgende præsentation var tonen "afdæmpet" 2023 bliver et lidt udfordrende år, fordi ikke mindst den amerikanske økonomi forventes at være under afkøling, og det har også en betydning for Tesla. Forventningerne til årets afsætning blev "nogenlunde" fastholdt. Nogen havde måske sat forventningerne op efter, at Tesla ville være mere klare og offensive i udmeldingen om at 2 mio. mærket ville kunne nås i 2023. Man fik mere indtrykket af at lidt over 1,8 mio., svarende til en vækst på mere end 37 % ville være realistisk. Tesla har sat priserne ned flere gange i 2023, og yderligere prisnedsættelser er ikke udelukket. Vi ved nu, at på kort sigt har prisnedsættelserne den naturlige effekt, at den "spiser" af indtjeningsmarginen, fordi inputomkostningerne naturligvis på kort sigt ikke falder lige så hurtigt. Samtidig er der ikke tvivl om, at Tesla ønsker at sætte sine konkurrenter under pres, og de kan gøre det. Selv om indtjeningsmarginen er under pres, er den stadig markant over konkurrenternes (figur 2). Kortsigtet vil indtjeningsmargin være presset 2023 bliver et lidt udfordrende år. Tesla forsøger at holde sit momentum ved bl.a. at sænke priserne. På kort sigt går det ud over indtjeningsmarginen, og det er ikke mindst den, som investorerne holder øje med. Konklusionen efter 1. kvartal er formentlig, at 2023 estimaterne kan blive trimmet lidt hos analytikerne, og det vil være naturligt hvis aktien træder lidt vande eller er under pres, kortsigtet. Figur 1: Udvikling i det frie cash flow Kilde: Tesla.com [image: 112143_image001_20_.png]
  • Lundbeck ' ALK-Abelló ' Genmab ' Bavarian Nordic

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Lundbeck ' ALK-Abelló ' Genmab ' Bavarian Nordic Det har ikke været en fest at have aktier i Lundbeck, men nu ser det ud til, at der måske er lys for enden af tunnelen. Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på Proinvestor.com https://www.youtube.com/watch?v=5uOaPdeWnXs
  • Maersk kurs / indre værdi

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Mærsk er godt nok billig. Aktuel kursværdi 17,6 mio aktier a 12.000 kr = 211 mia kr Ved årsskiftet var egenkapitalen 64 mia usd = 448 mia kr Minus udbytte 17,6 mio * 4.300 = 76 mia kr Indre værdi = 372 mia k/i er 0,57 Og når opkøbet af egne aktier fortsætter til den aktuelle kurs, vil k/i mindskes yderligere.
  • Har Alk-Abello fået (u)berettiget mange kursklø?

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Investorerne er overraskede/skuffede over det store aktiefald. Nedturen kan have været for kraftig, men kursudviklingen følger i hovedsagen "spillereglerne" for indtjeningsskuffede investorer: Alk-Abellos finanskalender tilsiger, at det var planen, at deres 1. kvartalsregnskab skulle præsenteres den 9/5; altså 3 uger senere end mandag aften i denne uge, hvor de foreløbige tal blev offentliggjort. Når et selskab fremrykker sine tal så langt, så er det fordi selskabet har noget at fortælle og at deres forventninger afviger enten 1)fra det som de tidligere har guidet 2)meget markant fra konsensus. På overfladen fastholder Alk-Abello forventningerne til helåret målt på omsætning og indtjening (EBIT) EBIT i 1. kvartal var lidt under konsensus fra analytikerne. Udfordringen er ikke så meget i det samlede tal, men i 1)tabletsalget 2)det som investorerne frygter. Tabletsalget forventes nu ikke længere at vokse "op til 15" % men 9-14 %. Er der den store forskel mellem "op til 15 %" og 9-14%? Ja det er der. 9-14 % er til analyseformål = midtpunktet af udmeldingen = 11,5 %, og det opfatter investorerne som en større afvigelse fra "op til 15 %". Væksten er lavere i tabletsalget, og investorerne frygter, at vi kan ramme i den nedre ende af intervallet i stedet for "op til 15" %, og det er en MEGET stor afvigelse. For en vækstaktie er vækst altafgørende, fordi prisfastsættelsen er høj, og der er ikke rigtig plads til skuffelser. Men har selskabet ikke en pointe, når de i meddelelsen siger, at 1)der kan være store variationer fra kvartal til kvartal og 2)tabletsalget har været negativt påvirket af ekstraordinære forhold i Tyskland/Norden? Jo, det kan de meget vel have, men meddelelsen har skabt usikkerhed, og det er for investorerne noget af det værste som findes. Udfordringen er at prisfastsættelsen er høj og investeringscasen baseret på at selskabet leverer snorlige frem til målstregen i 2025, hvor strategien tilsiger en 25 % EBIT margin Når et selskab med en "vækstprisffastsættelse" skaber forøget kortsigtet usikkerhed, påvirker det, i det mindste kortsigtet, investeringscasen hos investorerne og det kan meget nemt påvirke aktiekursen "uforholdsmæssig meget, som investorerne ser det", og som det skete tirsdag/onsdag. Udenlandske investorer kan meget vel have "dumpet" deres aktier. For dem kan investeringscasen være forandret. Deres tålmodighed er kortere. Hvis de har investereret i en vækstcase, hvor der er tvivl om væksten, sælger de med det samme. Næsten uanset prisen. Sådan er "spillereglerne" eller sådan kan de i hvert fald være. Er Alk-Abello faldet for meget? Om Alk-Abello er faldet for meget ved den enkelte investor, for kun hun/han ved om investeringscasen svarer til vedkommendes risikoprofil og investeringshorisont. For analytikerne handler det om hvad deres model tilsiger, og også noget "teknisk": Analytikerne bliver vurderet på om de fanger/rammer den næste større kursbevægelse. Hvis de mener faldet er en overreaktion, vil de enten 1)fastholde en positiv anbefaling 2)Undlade at initiere en negativ anbefaling 3)eventuelt ændre deres anbefaling fra negativ til positiv Man kan godt forsøge at ændre spillereglerne. Det er dog svært at få succes med. Kursreaktion har været meget markant. Om den har været for markant ved vi i løbet af de kommende kvartaler.