Maersk kurs / indre værdi
-
Mærsk er godt nok billig.
Aktuel kursværdi 17,6 mio aktier a 12.000 kr = 211 mia kr
Ved årsskiftet var egenkapitalen 64 mia usd = 448 mia kr
Minus udbytte 17,6 mio * 4.300 = 76 mia kr
Indre værdi = 372 miak/i er 0,57
Og når opkøbet af egne aktier fortsætter til den aktuelle kurs, vil k/i mindskes yderligere.
-
Jeg har lavet samme regnestykke, så nøgletallet er korrekt.
Men billig ?
En K/I på 0,57 afspejler meget sløje forventninger til indtjeningen i de kommende år. Stor tilgang af tonnage skal nok holde fragtraterne på et meget lavt niveau i en længere årrække. Og så er der risikoen for en eskalerende handelskrig med Kina.
Omvendt er der Mærsks satsning på en større del af værdikæden, som vil kunne overraske positivt. En del kunder vil gerne betale en præmie for forsyningssikkerhed, så her er der en upside.
Har selv aktien.
-
Helt enig. Billig eller dyr kan ikke afgøres ud fra indre værdi. Selskabet bliver jo ikke likvideret og værdierne udbetalt til aktionærerne.
Det er den fremtidige indtjening - og kun den fremtidige indtjening - der betyder noget for, om aktien er dyr eller billig.
-
Der kommer stadig masser af nye skibe ud fra værfterne og med mulig recession tilsat øgede geopolitiske spændinger, så ser det umiddelbart svært ud når man ser på den rene søfragt.
Men ja, selv om den overordnede volumen ikke stiger, så kan de stadig vokse på land. Her er de stadig relativt små og kan vokse ved af tage markedsandele. Men de kan ikke bare buldre hovedløst afsted, da de markedsandele de tager, dem tager de fra deres aller største kunder.
-
Jooo, men nu går det jo ikke altid som ledelsen i et selskab forventer og ønsker. Storpolitik og konkurrenters ageren er de jo ikke herre over.
-
I de sidste 20 år er kursen på DSV doblet ca. 65 gange og kurs/indre værdi er 4-5. NOVO er doblet ca.34 gange og kurs/indre værdi har været ca. 20.
Kursen på de 3 største banker er i gennemsnit fordoblet på 20 år, og kurs/indre værdi har været ca. 1.
APM er doblet ca 1,5 gange og kurs/indre værdi i gennemsnit været under 1.Du er forblindet af kursstigningen i APM i 2022, som er helt ubrugeligt til at fortælle om en aktie er dyr eller billig.
Kurs/Indre værdi fortæller om indtjening i fortiden, som aktionær er du medejer i fremtiden. Vi kører heller ikke bil ved at kigge bagud.
-
"between 2000 and 2016, Maersk "stagnated as a group [and] it was clear there was a lack of renewal"" de ved det godt selv, og de er i gang med at lave om på det.
( https://www.ft.com/content/dcf96332-b013-46d3-9e19-f9ad1e5adffa )Så er det et spørgsmål, om man stoler på, at ledelsen ved, hvad de gør. Ellers skal man ikke være investor.
-
I Maersks tilfælde kan det.
Der er stor forskel på, om det er kontanter eller om det er goodwill, der er på balancen. Maersk har overskud af kontanter i en grad, hvor de, da kursen var i 11.000 reelt kunne betale hele kursen ud ved bare at belåne skibe på et normalt niveau. Selve Maersk-forretningen er (inklusive enorme aktiver) gratis.Det er absurd. PE på 1 er absurd, for pengene er der jo endnu.
(Monsterudbytterne på 2500+4300 er ca. dækket af 2021-resultatet.)Maersk har glimrende sikre vækstmuligheder. De skal bare fortsætte (som de har lovet frem til 2025) aktieopkøbene på 10 % af aktiekapitalen om året. Det svarer til 10 % sikker vækst. Aktien er sikker, da man køber kontanter (+ en gratis virksomhed). En aktie som fx Novo er alt for risikabel for mig.
Går det galt med Vegovy (bedre produkt fra Eli Lilly, produktet bliver upopulært, kur mod diabetes), kan aktien på kort tid falde 50 %.Det kan Maersk umuligt! (Jeg ville godt nok blive glad, hvis den gjorde - så ender det jo med jeg kommer til at eje hele Maersk efter tilbagekøbet uden at lægge en krone.)
Jeg er aktionær og hamrende ligeglad med fragtrater.
De går op og ned og op og ned....
Jeg forventer bare Maersk skal tjene 0 kr. om året de næste år,
som i de dårlige år i 10'erne.
Så skal jeg nok blive rig.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind